forum.optyczne.pl

Obiektywy fotograficzne - Uniwersalny Zoom a odbitki w formacie A4

arek84 - Czw 22 Lis, 2018
Temat postu: Uniwersalny Zoom a odbitki w formacie A4
Witam

Posiadam zoom Fuji 18-55, chcialbym zrobic odbitki zdjec na papierze mat lub błysk w formacie 10x15 oraz A4 czyli 20x30. Problem polega na tym że na laptopie wszystkie zdjecia wyglądają ladnie, ale kiedy zrobie powiekszenie o 100%, to boki czasem są rozmyte( zdjecia typu krajobraz). Zastanawiam sie ile powiekszyc obraz aby przekonac sie jak bedzie wygladala fotografia na odbitce, wybranego przeze mnie formatu. Czy wogole z uniwersalnego zoomu mozna zrobic odbitke w formacie A4, czy potrzebny bedzie jakis bardziej specjalistyczny obiektyw. Dodam ze maksymalna rozdzielczosc mojego aparatu to 6000-4000 (3/2)

Negatyw - Pią 23 Lis, 2018

Nie piszesz jaki masz aparat. Zdjęcie tworzy obiektyw + matryca. Zresztą informacje o obiektywie podajesz skąpe, tylko ogniskowe. To jakaś tajemnica? Format A4 ma rozmiar 21,0 x 29,7 [cm] i dla wysokiej rozdzielczości druku 300dpi rozdzielczość zdjęcia w pikselach dla A4 wynosi: 2480 x 3508 px. Jeżeli rozdzielczość Twojego zdjęcia ma 4000 x 6000 px to jest zapas. A4 to nie jest duży format jak na dzisiejsze możliwości sprzętu fotograficznego.
TS - Pią 23 Lis, 2018

Arek84, jak powiększysz do widoku 100% to nawet z dobrego obiektywu i z dobrze trafioną ostrością krawędzie będą lekko nieostre, bo piksele ekranowe są duże w porównaniu do tych na odbitce czy w druku. Spróbuj zrobić zdjęcie ze statywu na optymalnej przysłonie z idealnie trafioną ostrością, będziesz miał punkt odniesienia dla innych swoich zdjęć.

Ja już parę lat nie robiłem odbitek z kitowego zooma (akurat Panasonic nie Fuji, ale to z grubsza jeden poziom), jednak jak robiłem to spokojnie starczał, choć nie wychodziłem ponad 15x21 cm, czasem kadrowałem. Podostrz tylko lekko, tak że na ekranie w normalnym przeskalowanym widoku zaczyna już wyglądać na lekko przeostrzone. Tak jak pisze Negatyw, A4 to nie jest problem dla współczesnego sprzętu, nawet dla tych przeciętnych obiektywów kitowych.

arek84 - Pią 23 Lis, 2018

Negatyw napisał

Cytat:
Nie piszesz jaki masz aparat. Zdjęcie tworzy obiektyw + matryca. Zresztą informacje o obiektywie podajesz skąpe, tylko ogniskowe.


Już uzupelniam, posiadam aparat fuji xt20 z obiektywem Fuji xf18-55mm 2.8-4.0

Cytat:
A4 to nie jest duży format jak na dzisiejsze możliwości sprzętu fotograficznego.


Czyli moge zrobic jeszcze wiekszy format niz A4?, myslalem ze A4 to szczyt mozliwosci mojego Fuji xt20, to jakie mogą byc maksymalne możliwosci mojego sprzetu fotograficznego?

Negatyw - Pią 23 Lis, 2018

W testach https://www.optyczne.pl/2..._OIS_Wstęp.html rzeczywiście ma słabe brzegi przy szerokim kącie, ale zwykle patrzymy na środek zdjęcia. W krajobrazie warto przymknąć obiektyw do przysłony w granicach 5,6 - 8 a nawet 11. Co do wielkości zdjęcia papierowego to dla wysokiej rozdzielczości 300 dpi i 4000 x 6000 px będzie to wymiar 50,8 x 33,87 [cm]. Ale można zrobić większe np. dla 200 dpi 76,2 x 50,8 [cm]. Rozdzielczość 200 dpi to jeszcze będzie "żyleta" nawet jak będziemy patrzyli na zdjęcie z bliska. Można jeszcze rozmnożyć piksele przez interpolacje i będzie zdjęcie o boku nawet ponad 1 metr. Teoretycznie interpolacja powinna popsuć jakość zdjęcia, ale kiedyś tak zrobiłem w PS zgodnie z receptą Scotta Kelby'ego i rewelacja, nie zauważyłem utraty jakości.
arek84 - Sob 24 Lis, 2018

To jest jeszcze jedna kwestia, chodzi o obiektywy w systemie mikro 4/3 - Panasonic 12-35 2.8 i olympus 12-40 2.8, w testach rozdzielczości na optyczne.pl, deklasują mojego fuji 18-55 28.-4.0,(szkło olympusa na niektórych przyslonach dochodzi do wartosci prawie 80lpmm co w kicie fuji jest nieosiągalne) czy to oznacza ze są to szkła duzo lepsze, czy po prostu moze miec na to wplyw wielkosc matrycy i inne rozmieszczenie pikseli na APSC. Drugie pytanie czy dobrze przeliczylem ekwiwalent ogniskowej z m4/3 na APSC
1 Olympus 12-40 to 16-50 na apsc
2 Panasonic 12-35 to 16-45 na apsc

TS - Nie 25 Lis, 2018

arek84 napisał/a:
czy to oznacza ze są to szkła duzo lepsze, czy po prostu moze miec na to wplyw wielkosc matrycy i inne rozmieszczenie pikseli na APSC.

To drugie. Matryca m4/3 daje więcej par linii na milimetr. Ale dla końcowej jakości zdjęcia ważna jest liczba linii w całym kadrze. Żeby porównać musisz dla każdej matrycy pomnożyć wyniki rozdzielczości szkła w lpmm przez jej wysokość lub szerokość w milimetrach. Z grubsza wyniki lpmm dla m4/3 trzeba podzielić przez 1,3 żeby mieć wyniki bezpośrednio porównywalne z APS-C (to jest crop m4/3 w stosunku do APS-C). Tylko pamiętaj, że Twoja matryca daje większą rozdzielczość niż ta używana do testów (24 vs 16 Mpix), podobnie współczesne m4/3 dają lepsze efekty... Ale naprawdę, do super ostrych krajobrazów A4 ten Twój obiektyw spokojnie wystarczy, raczej ważne jest żeby osiągnąć to co oferuje (statyw lub bardzo krótki czas migawki, dobrze ustawiona ostrość, przysłona bliska optimum rozdzielczości - chyba że masz widok z wieloma planami i potrzeba dużej głębi ostrości)

arek84 napisał/a:
Drugie pytanie czy dobrze przeliczylem ekwiwalent ogniskowej z m4/3 na APSC
1 Olympus 12-40 to 16-50 na apsc
2 Panasonic 12-35 to 16-45 na apsc

Z grubsza ok, na długim końcu jest parę milimetrów różnicy, ale to ma małe znaczenie.

PDamian - Nie 25 Lis, 2018

1. W teście Fujinon XF 18-55mm optyczni do wołania nie używali jeszcze algorytmeu 3-pass X-trans filter
który podwyższył maksymalne wyniki na testowym 16mpix X-E1:

https://www.optyczne.pl/3...%87_obrazu.html

2. Ty, jak się domyślam, masz 24mpix X-T100 -dający wyższe rozdzielczości od X-E1:


3. Fujinon XF 18-55mm nie jest tak dobry jak M.Zuiko 12-40mm na 12 oraz 25mm i Panasonic [szczególnie na f/4]:


i ma słabe 18mm na brzegu:


4. Na A4 ma to małe znaczenie, poza tym mapy wyostrzania poprawiają tam gdzie jest słabiej. :wink:

arek84 - Nie 25 Lis, 2018

PDamian, TS

Dziękuje wam za pomoc w wyjaśnieniu paru zawiłości, które dla mnie są czarną magią.

PDamian napisał
Cytat:
Ty, jak się domyślam, masz 24mpix X-T100


Nie, od niedawna jestem szczesliwym posiadaczem fuji XT20- ale to chyba wszystko jedno bo liczba mpix ta sama czyli 24.

Cytat:
poza tym mapy wyostrzania poprawiają tam gdzie jest słabiej


Mapy wyostrzenia - co to takiego, one są dostępne w konkretnym programie komputerowym, bo ja na obróbce kompletnie sie nie znam, a jak bym robił zdjecia w jpg i mam w mojej puszce funkcje wyostrzenie zdjecia, to z grubsza bedzie to samo?

TS napisał

Cytat:
Cytat:
przysłona bliska optimum rozdzielczości - chyba że masz widok z wieloma planami i potrzeba dużej głębi ostrości


Dla mojego kita to przysłona 8,0 - jest i optimum i duża głębia ostrości, wiec chyba mam 2 w 1, nie zabieram w góry statywu ale zawsze moge podniesc iso :razz:

Ostatnia rzecz, który format do krajobrazow wybrać: 3/2, 16/9, 1/1 - najwieksza rozdzielczosc jest przy formacie 3/2- czy to jednak nie ma zadnego znaczenia

PDamian - Nie 25 Lis, 2018

Powinno być: maski wyostrzania. https://www.lensrentals.c...maps-and-masks/
murb - Sro 27 Mar, 2019

Ja robiłem wydruki od 10x15, przez 15x21, A4 po 100x70. A źródłem zdjęć były aparaty o matrycach 12, 16 i 24 Mpx.
Absolutnie wszystkie formaty z tych matryc były ok. Trzeba tylko odpowiednio przygotować materiał do druku. No i należy pamiętać, że wydruku 100x70 nie oglądamy z odległości 10-15 cm, tylko raczej metr czy więcej :) . Wszystko zależy od potrzeb i odległości z której będziemy oglądać dany obiekt.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group