forum.optyczne.pl

Cyfrowe lustrzanki - Pentax K-30 - test cyfrowej lustrzanki

Arek - Czw 20 Wrz, 2012
Temat postu: Pentax K-30 - test cyfrowej lustrzanki
W imieniu Maćka zapraszam do lektury!
Arek

http://www.optyczne.pl/in...rat&test_ap=186

jaad75 - Czw 20 Wrz, 2012

Tym testem potwierdzacie, że testowaliście K-5 z wadliwym układem AF, bądź po nieumiejętnie wykonanym update firmware (bez resetu mikrokalibracji). K-30 ma delikatnie, mniej skuteczny AF od K-5, co potwierdzają m.in. testy na PF.

[ Dodano: Czw 20 Wrz, 2012 20:22 ]
http://www.pentaxforums.c...ocus-tests.html

komor - Czw 20 Wrz, 2012

jaad75 napisał/a:
http://www.pentaxforums.c...ocus-tests.html

Cytat:
The Subject: Canon printer logo

Hm… To pentaksiarze testują AF swoich aparatów na logo Canona? Nic dziwnego, że słabo wychodzi. :P

jaad75 - Czw 20 Wrz, 2012

komor, myślisz, że rozgryzłeś przyczynę niepowodzenia K-30 w tym teście?... :razz:
cybertoman - Czw 20 Wrz, 2012

Wg ulubionego portalu od testowania DR K30 nie jest tak dobry jak K5. To juz przestaje byc istotne?
jaad75 - Czw 20 Wrz, 2012

cybertoman napisał/a:
Wg ulubionego portalu od testowania DR K30 nie jest tak dobry jak K5.
Oczywiście, że nie jest - K-30 ma 12-bitowe RAW-y.
muzyk - Czw 20 Wrz, 2012

No miłe zaskoczenie!

Akurat dziś miałem w rękach ten aparat w saturnie. Nawet kilka rawów zrobiłem, a tu... test.
Dzięki!

Ten aparat nawet bardziej mi się podoba od k5, może ze względu na te uszczelnienia (choć k5 też ma świetne).

komor - Pią 21 Wrz, 2012

muzyk napisał/a:
Ten aparat nawet bardziej mi się podoba od k5, może ze względu na te uszczelnienia (choć k5 też ma świetne).

Znaczy K-30 ma lepsze, czy jak?

muzyk - Pią 21 Wrz, 2012

komor napisał/a:
Znaczy K-30 ma lepsze, czy jak?

Tak.

jaad75 - Pią 21 Wrz, 2012

muzyk napisał/a:
Tak.
Nie. Mają ten sam poziom uszczelnień i uszczelnione praktycznie te same miejsca. Zresztą trudno, żeby było inaczej, w końcu wilgoć/kurz wnikają w miejscach konkretnych połączeń, więc ciężko byłoby tu wymyślić coś diametralnie innego.
muzyk - Sob 22 Wrz, 2012

jaad75 napisał/a:
Mają ten sam poziom uszczelnień

Uszczelnienie slotu kart wydaje się w K30 być szczelniejsze.

cybertoman - Nie 23 Wrz, 2012

jaad75 napisał/a:
K-30 ma 12-bitowe RAW-y.
I na tych 12-stu bitach ma, wg. dxo DR 12,49 (screen)?
hijax_pl - Nie 23 Wrz, 2012

A ciemu nie? Już kiedyś pisałem skąd to... ;-)
cybertoman - Nie 23 Wrz, 2012

Ciemu na 12 bitach nie da sie zapisać 13? To skopiuj i wstaw albo podlinkuj, chętnie sie zapoznam.
komor - Nie 23 Wrz, 2012

cybertoman, jak pamiętam wynikało to z jakichś sposobów przeliczania dynamiki matrycy na decybele, coś tam pi razy oko razy współczynnik z szumów. Nic z tego nie zrozumiałem, ale wynikło z tego, że na 12 bitach da się zapisać więcej niż 12 EV. Do dziś nie wiem dlaczego, na pewno nie z prostego liczenia, że jeden bit dodaje jedno EV do całości. :)
hijax_pl - Nie 23 Wrz, 2012

Po pierwsze to zakres dynamiki to stosunek maksymalnej do minimalnej osiągalnej wartości sygnału.
SNR z drugiej strony to stosunek nominalnej wartości do poziomu szumu (czyli minimalnego, użytecznego sygnału)

Maksymalna teoretyczna wartość sygnału do szumu (czyli dynamiki, ale zwróć uwagę na to co napisałem powyżej) dla wyidealizowanego n-bitowego przetwornika ADC gdzie sygnał ograniczony jest stopniem kwantyzacji, można wyliczyć z takiego wzoru:

SNRmax = 1,76 + 6,02 * n [dB], gdzie n - to ilość bitów przetwornika.

Czyli 12-bit przetwornik uzyska SNRmax = 1,76 + 6,02 * 12 = 75,76 dB
Wartość w dB można zamienić na stopnie (binarne) prostą operacją matematyczną. Wynikowo dostajemy:

75,76 dB = 12,58 stopni, lub w naszym przypadku EV

W przypadku 14 bitowego przetwornika, dostajemy odpowiednio 86,04dB (lub 14,29 EV)
A dla 16-bitowego: 98dB (16,29EV)... Kojarzysz parametry odtwarzaczy CD? Tam podają około 96dB - wiesz już dlaczego nie 98dB? ;)

Tyle teoria.
Praktyka to np portal DxO, które podaje wynik 12,49 EV. Baaaardzo plisko wartości maksymalnej. Można powiedzieć wręcz, że w granicach błędu pomiarowego konwersja sygnału, którą oferuje K30 jest bliska ideału. To oczywiście zasługa kilku czynników: po pierwsze bardzo wysoko ustawionego punktu saturacji, po drugie bardzo małego szumu przetwarzania i po trzecie nie dodawania do sygnału składowej stałej (biasu). Dzięki tym trzem elementom przetwornik ADC jest wykorzystany w maksimum swoich możliwości.

A teraz z innej beczki...

Mamy dajmy na to (przykład totalnie zmyślony) zapis 12 bitowy z zakresem zmiany sygnału od 1080 do 3800. Okazuje się, że mamy dodany do sygnału bias, by astronomowie mogli sobie wyznaczyć charakterystykę szumu (potrzebują wtedy całego "dzwonu", bo przecież szum jest sygnałem zmiennym "na plus jak i na minus").
Czyli by odzyskać informację odejmujemy biasa, czyli 1024. Dostajemy wynikowo zakres pomiarowy od 56 do 2776.
Obliczający SNR takiego sygnału mamy 20*log10(2776/56) = 33,90 dB


Weźmy teraz inny przetwornik: też 12 bitów, ale bez biasa z bardzo dobrym dopasowaniem sygnału analogowego do zakresu przetwornika ADC. Dajmy na to zakres pomiarowy jest 2 - 4020.
Licząc SNR otrzymamy 66,06 dB

Jest różnica, nie? ;)


P.S.
To czy jest dodany w aparacie bias można sprawdzić patrząc na wyniki darków - średnia wartość sygnału dla najniższego ISO to właśnie poziom biasu. Obok są średnie odchylenia standardowe, czyli de facto zakres zmienności szumu. Jeśli szum jest powiedzmy +/- 40 a ustawiony bias +50 to mamy cały dzwon i nie tracimy dokładności zapisu.

Ale jak powiedzmy szum jest 8,37 a bias 2048, to chyba nie jest to najbardziej optymalna konfiguracja, prawda?
To przykład wzięty z testu bardzo konkretnej lustrzanki, gdzie dynamika na ISO50 dostaje po d... z chęci utrzymania dzwonu na ISO102400 (gdzie szum osiąga wielkość 2027) - bo bias jest stały i niezmienny w zależności od czułości IS0... Producent nie może tak po prostu go wyłączyć przy jakichś tam konkretnych stopniach wzmacniacza (dodatkowa logika wprowadzi zakłócenia do toru analogowego - ucierpi na tym szum przetwarzania). By coś zrobić trzeba by było przestać dodawać biasa, no ale pewne osoby będą tym faktem bardzo zniesmaczone.

Także są jedni, których mierzi mały "DR" w porównaniu do końkurencji i drudzy, którzy lubią widzieć fizyczne zachowanie sygnału.. I trzeci, którzy chcą mieć niski szum na bazowym ISO. Potrzeb tych grup nie da się jednocześnie zaspokoić - zawsze jedna będzie cierpieć...

cybertoman - Nie 23 Wrz, 2012

hijax_pl napisał/a:
1,76 + 6,02 * 12 = 75,76
?
maput - Pon 24 Wrz, 2012

cybertoman napisał/a:
hijax_pl napisał/a:
1,76 + 6,02 * 12 = 75,76
?

Że też chciało Ci się sprawdzać obliczenia... ale faktycznie jest błąd.

hijax_pl - Pon 24 Wrz, 2012

ło matko, ale wtopa :oops: :zalamany:

Nie dość, że wklejone z błędem to jeszcze nie to co miało być (edytowałem w zewnętrznym edytorze).

Sam błąd rachuby - choć w sam w sobie karygodny - nie zatraca sensu wypowiedzi. To co ją czyni jednak nieczytelną to brak najważniejszej części: jest "po pierwsze", ale nie ma już "po drugie". Jestem teraz w pracy i nie mam dostępu do notatnika, bym mógł ponownie wkleić post.

Otóż "po drugie" odnosi się do samej definicji czym jest DR dla dxo. Wystarczy spojrzeć w ich słowniczek by wyczytać:
Cytat:
Dynamic range is defined as the ratio between the highest and lowest gray luminance a sensor can capture. However, the lowest gray luminance makes sense only if it is not drowned by noise, thus this lower boundary is defined as the gray luminance for which the SNR is larger than 1. The dynamic range is a ratio of gray luminance; it has no defined unit per se, but it can be expressed in Ev, or f-stops.

cybertoman - Pon 24 Wrz, 2012

maput napisał/a:
Że też chciało Ci się sprawdzać obliczenia...
No chcialo, bo tu te kilka po przecinku sie rozchodzi...

Mi wyszlo 1,76 + 6,02*12 = 74.
hijax_pl napisał/a:
Wartość w dB można zamienić na stopnie (binarne) prostą operacją matematyczną. Wynikowo dostajemy:
12,29 EV maksymalnie teoretycznie mozliwy do osiagniecia. Wg DXO osiagnal 12,49, czyli wiecej.
hijax_pl - Pon 24 Wrz, 2012

cybertoman napisał/a:
12,29 EV maksymalnie teoretycznie mozliwy do osiagniecia. Wg DXO osiagnal 12,49, czyli wiecej.
Ale napisałem ze SNR i DR to ciut inne miary?
cybertoman - Nie 07 Paź, 2012

No wlasnie. Mieszasz Pan jak Ci sie podoba, mylisz miary i pojecia, I dalei uwazasz,
ze na 12-stu bitach da sie zapisac 13?

hijax_pl - Nie 07 Paź, 2012

cybertoman napisał/a:
Mieszasz Pan jak Ci sie podoba, mylisz miary i pojecia,
Prawdę mówiąc trudno mi się z tym zgodzić, choć przyznam, że połączyłem logicznie rozłączne tematy. :oops:
cybertoman napisał/a:
dalei uwazasz,
ze na 12-stu bitach da sie zapisac 13?
Co to to nie. Mogę tylko obstawiać przy tym, że z naukowego punktu widzenia n-bitów przenosi SNR (wyrażony w EV) ciut większe on samego 'n' oraz, że n-bitów potrafi przenieść dynamikę o wartości m, gdzie m>n, ale nie m>>n.
cybertoman - Pon 08 Paź, 2012

To moze zapytam inaczej: Pojecie dynamika kojarzy mi sie ze stosunkiem najwiekszy do najmniejszy. Zakladajac brak szumu i liniowosc zapisu, n bitow to 2^n unikalnych, uzytecznych wartosci. Czyli stosunek najwiekszego do najmniejszego bedzie jak 2^n/1. Gdzie popelniam blad?
hijax_pl - Pon 08 Paź, 2012

Nigdzie :)

Wróćmy jednak do głównego punktu programu:

DxO definiuje DR jako stosunek największej do najmniejszej szarości rejestrowanej przez matryce, która oczywiści jest ograniczona poziomem szumu (dla którego SNR>1) i punktem saturacji. Nic nadzwyczajnego.

Weźmy przykład K-30 i wykresy FullSNR dla ISO100. Sprawdźmy punktu dla największego i najmniejszego rejestrowanego (wyznaczonego przez DxO) poziomu szarości.

0dB dla 0,017%
3,4dB dla 0,027% oraz
...
42,5dB dla 94,416%
42,6dB dla 95,612%
42,6dB dla 97.208%
42,6dB dla 98.006%
42,6dB dla 99.601%

(1) log(98.006 / 0,017 ; 2) = 12,493119613091 [EV]

Pytanie teraz, dlaczego 98,006% i 0,017%?

Skoro SNR>1 to 20*log(1;10)=...0.

Przyznam, że wartość saturacji wybrałem doświadczalnie tak by zgadzał się DR z tym wyliczonym przez nich - może tak jest? Nie wiem - z tego ich wykresu nie wynika dokładnie gdzie jest przegięcie... To znaczy który punkt dla którego podają SNR 42,6dB jest tym właściwym.
Gdyby wziąć jako max ten pierwszy, który osiąga max saturację oraz jako min ten, dla którego SNR=1, to byłoby

(2) log(95.612 / 0,017 ; 2) = 12,4574412365682 [EV]

A teraz dół... Dlaczego biorą 0dB? Ja bym wziął jakiś sygnał, np: SNR=1dB
Wyznaczając taki punkt z dwóch pomiarów (0 i 3,4dB) wyjdzie mi, że 1dB jest przy 0,0199411764705882%. Co podstawiając do wzoru (2) da 12,2272254559326 [EV] - co poniekąd by się zgadzało z zapisem teoretycznego max SNR przetwornika ADC dla 12 bitów i sinusa.

W sumie nie wiem dlaczego tak policzyli, że wyszło im 12,49?. Jeśli ufać wykresowi FullSNR i mojej intuicji to miara Screen powinna wg mnie mieć wartość 12,23 EV

Błąd w ich maszynce czy raczej moja niemożność stwierdzenia, które punkty z wykresu FullSNR są tymi prawidłowymi?

[ Dodano: Pon 08 Paź, 2012 23:32 ]
DOPISEK:

A gdyby uznać, że punk saturacji wzięli prawidłowy, a źle wyznaczyli punkt czerni, to mielibyśmy:

log(98,006 / 0,0199411764705882 ; 2) = 12,2629038324553 [EV]

cybertoman - Wto 09 Paź, 2012

hijax_pl napisał/a:
Nigdzie
To pierwsze mamy z glowy.

To kolejny punkt: co to jest to 0,017% ? Ze mozna odczytac z wykresu, to widze, chodzi mi o to, jak i czym to zostalo zmierzone? Jaka wartosc pixela w RAW odpowiada 0,017% ?

hijax_pl - Wto 09 Paź, 2012

cybertoman napisał/a:
co to jest to 0,017%
Wyliczony poziom szarości.
cybertoman napisał/a:
jak i czym to zostalo zmierzone?
Odczytane dane z pliku RAW i zostały zapewne aproksymowane by wyznaczyć szum przetwarzania i szum śrutowy.
cybertoman napisał/a:
Jaka wartosc pixela w RAW odpowiada 0,017% ?
Gdyby podejść do takiego pytania literalnie i uznać, że 100% odpowiada maksymalnemu zapisowi na 12 bitach to będzie to: 0,69615
Wiem - wygląda to niedorzecznie, bo przecież bit jest niepodzielny, ale w nauce wiele rzeczy może wydawać się niedorzecznych ;)

cybertoman - Wto 09 Paź, 2012

hijax_pl napisał/a:
Wiem - wygląda to niedorzecznie, bo przecież bit jest niepodzielny, ale w nauce wiele rzeczy może wydawać się niedorzecznych
hijax_pl, blagam...
hijax_pl - Wto 09 Paź, 2012

cybertoman, no ale teraz to już nie rozumiem do czego tniesz.. Skoro wyznaczony szum ma wartość dla przykładu 0,5 bita to... jasnym jest, że coś powyżej tej wartości jest już szarością pozbawioną szumu, a więc progiem czerni.
cybertoman - Wto 09 Paź, 2012

hijax_pl, wszystko, co jest ponizej jednego bita nie ma dla mnie praktycznej wartosci, bo tego po prostu nie ma w pliku. To jest babranie sie w podprogowych smieciach i przypomina nieco 10-cio krotne mierzenie szkolna linijka srednicy obiektywu i wyznaczanie sredniej dla zwiekszenia dokladnosci pomiaru.

Natomiast "w nauce wiele rzeczy może wydawać się niedorzecznych" wole nie komentowac.

A z innej beczki, to zastanawiajace jest dla mnie, ze DR, o ktorym tak glosno ostatnimi czasy, jest w tej puszcze tak po prostu obciety o 2 EV i jakos nikogo to nie ziebi.

komor - Wto 09 Paź, 2012

Mnie w tych wyliczeniach „drażni”, że DR wychodzi większy niż nominalna ilość bitów, pomimo, że wyliczenie uwzględnia wpływ szumu, czyli powinno coś z tych bitów zabrać, a nie dodać. Tymczasem dodaje.
hijax_pl - Wto 09 Paź, 2012

cybertoman napisał/a:
To jest babranie sie w podprogowych smieciach i przypomina nieco 10-cio krotne mierzenie szkolna linijka srednicy obiektywu i wyznaczanie sredniej dla zwiekszenia dokladnosci pomiaru.
Nauka i praktyka nie zawsze idą tym samym torem. Dlatego napisałem o niedorzeczności. Porównanie do linijki uważam, za mało trafne...
cybertoman napisał/a:
A z innej beczki, to zastanawiajace jest dla mnie, ze DR, o ktorym tak glosno ostatnimi czasy, jest w tej puszcze tak po prostu obciety o 2 EV i jakos nikogo to nie ziebi.
Mówisz o K30? Obcięty przez zastosowanie przetwornika 12bit? No jakoś muszą pozycjonować puchy nie? A 12 bit wykorzystane do cna.. no cóż - to całe 12 EV - coś co nie każdy producent oferuje ;)
komor napisał/a:
czyli powinno coś z tych bitów zabrać, a nie dodać. Tymczasem dodaje.
A nie - odejmuje właśnie. Pół bita ;)
dcs - Wto 09 Paź, 2012

Całe pół bita :???:
hijax_pl - Wto 09 Paź, 2012

Mhm... A nie kłuje w oczy np to:



No jak to możliwe, by zmiana z czarnego na białe miała szerokość 1.32 px? Co to jest 0,32 piksla? :shock: :wink:

cybertoman - Wto 09 Paź, 2012

hijax_pl, udajesz?
hijax_pl - Sro 10 Paź, 2012

Ale co?
cybertoman - Sro 10 Paź, 2012

To jest porownywalne do wykonania jednego pomiaru linijka o dokladnosci 1mm 150-ciu zwojow drutu nawinietego na walec i wyznaczenie jego przekroju poprzez podzielenie wyniku pomiaru przez 150. Nikt nie mowi, ze linijka stanie sie przez to dokladniejsza, a mimo to przekroj mozna wyznaczyc z wieksza od 1mm dokladnoscia.
hijax_pl - Sro 10 Paź, 2012

No OK. Ale co to ma do rzeczy? Kwestionujesz co? Teorię, wzory, wyniki DxO?

Jak już napisałem aspekt praktyczny to zupełnie inna para kaloszy - ja jak widzę wynik 12,49EV to mając świadomość, że ADC ma 12 bitów wiem, że nie mam na obrazie "ani jednego zabłąkanego elektronu" w ciemnych partiach obrazu. Tyle i aż tyle ;)

Tak - wiem. Lepiej jak matryca szumi "zauważalnie" - bo wtedy nic nie trzeba sobie wyobrażać... Po prostu widać.

cybertoman - Sro 10 Paź, 2012

A bron Cie kto moze - ani teorii ani wzorow nie kwestionuje. Jesli juz to radosne do nich podstawianie wartosci metrologicznie, powiedzmy delikatnie - dyskusyjnych oraz praktycznej wartosci tak otrzymanych rezultatow.
komor - Sro 10 Paź, 2012

cybertoman napisał/a:
praktycznej wartosci tak otrzymanych rezultatow

O, to, to. Właśnie o tym pisałem powyżej.

hijax_pl - Sro 10 Paź, 2012

A co jest dyskusyjne? Znasz metodologię pomiarową, którą stosuje DxO?
Przy okazji: pomiar jest najbardziej naturalny i niekwestionowany. To co się później dzieje to czysta matematyka. A efekty tych przeliczeń widzisz.
O praktycznych aspektach nie dyskutuję bo dla każdego praktyka to co innego.

MaciekNorth - Sro 10 Paź, 2012

hijax_pl napisał/a:
Mówisz o K30? Obcięty przez zastosowanie przetwornika 12bit? No jakoś muszą pozycjonować puchy nie? A 12 bit wykorzystane do cna.. no cóż - to całe 12 EV - coś co nie każdy producent oferuje
K-30 - 12,49 EV, A580 - 12,76 EV, czyli Sony również wykorzystało 12 bitów "do cna" i również oferuje "całe 12 EV"? I jednak minimalnie lepiej oprogramowało tę matrycę niż Pentax? :razz: A co z D3200 i NEX-7? Bo często spotyka się slogan "Sony gorzej oprogramowuje własne matryce!" Prawda to czy fałsz? :roll:
hijax_pl - Sro 10 Paź, 2012

MaciekNorth napisał/a:
, czyli Sony również wykorzystało 12 bitów "do cna" i również oferuje "całe 12 EV"?
Tak
MaciekNorth napisał/a:
I jednak minimalnie lepiej oprogramowało tę matrycę niż Pentax?
Nie jest to "oprogramowanie" ale kondycjonowanie sygnału na ADC, ale Tak!
MaciekNorth napisał/a:
A co z D3200 i NEX-7?
A nie wiem, nie zaglądałem. Sprawdź...
MaciekNorth napisał/a:
Bo często spotyka się slogan "Sony gorzej oprogramowuje własne matryce!"
No jeden skowronek wiosny nie czyni.
MaciekNorth napisał/a:
Prawda to czy fałsz?
Że się spotyka? Prawda...
MaciekNorth - Sro 10 Paź, 2012

hijax_pl napisał/a:
Nie jest to "oprogramowanie" ale kondycjonowanie sygnału na ADC, ale Tak!
Czymże jest więc według Ciebie "oprogramowanie matrycy"? Pytam bez złośliwości, bo jest to popularne określenie :wink:

hijax_pl napisał/a:
No jeden skowronek wiosny nie czyni.
Bo dotąd porównywane były 12-bitowe skowronki z 14-bitowymi jaskółkami :razz: Ale K-30 to nie jedyny 12-bitowy skowronek z matrycą Sony. Drugim skowronkiem jest D3200, a skowronek NEX-7 jest trochę bardziej "dynamiczny" :razz:

Cytat:
Że się spotyka? Prawda...
Nie uciekaj od meritum :twisted:
hijax_pl - Sro 10 Paź, 2012

MaciekNorth napisał/a:
Czymże jest więc według Ciebie "oprogramowanie matrycy"?
Dalszą analizą sygnału. Chyba nie wierzysz w to, że dane wprost z matrycy pojawiają się w plikach RAW?
MaciekNorth napisał/a:
Bo dotąd porównywane były 12-bitowe skowronki z 14-bitowymi jaskółkami
]No i ? Możesz rozwinąć myśl?
MaciekNorth napisał/a:
Nie uciekaj od meritum
A jakie jest meritum? Kiedyś był taki komputerek w PL na bazie Spektrum robiony. W zabawnej obudowie od elektronicznych organek...

P.S.
W tym wątku piszę o naukowej stronie pomiaru dynamiki. Jak ktoś chce słuchać - zapraszam. Jak ktoś ma w ... naukę to.. no cóż...

MaciekNorth - Sro 10 Paź, 2012

Cytat:
Dalszą analizą sygnału. Chyba nie wierzysz w to, że dane wprost z matrycy pojawiają się w plikach RAW?
Na DxO mierzą sygnał wprost z matrycy, czy analizują RAW-y?

hijax_pl napisał/a:
No i ? Możesz rozwinąć myśl?
12bit to mniej informacji od 14bit, więc siłą rzeczy 12bit stoi na straconej pozycji. Czyli wytykanie (na przykładzie K-5, D7000 i A580) że Sony gorzej radzi sobie z własną matrycą, nie mając na względzie różnic technologicznych, to trochę jak porównywanie skowronka z jaskółką.

hijax_pl napisał/a:
W tym wątku piszę o naukowej stronie pomiaru dynamiki.
Myślałem że wątek jest ogólnie o K-30.

hijax_pl napisał/a:
Jak ktoś ma w ... naukę to.. no cóż...
Jakieś przykłady kto i gdzie w tym wątku?
hijax_pl - Czw 11 Paź, 2012

MaciekNorth napisał/a:
Na DxO mierzą sygnał wprost z matrycy, czy analizują RAW-y?
Analizują dane z pojedynczego sensela. Tam nie ma żadnych danych o korelcjai sygnału między poszczególnymi senselami.
Oczywiście analizują pliki RAW.
MaciekNorth napisał/a:
12bit to mniej informacji od 14bit, więc siłą rzeczy 12bit stoi na straconej pozycji.
Nie zawsze. Spójrz na Canony.
MaciekNorth napisał/a:
Czyli wytykanie (na przykładzie K-5, D7000 i A580) że Sony gorzej radzi sobie z własną matrycą, nie mając na względzie różnic technologicznych, to trochę jak porównywanie skowronka z jaskółką.
A gdzie w tym wątku takie wytykanie było? Sam zacząłeś :D
MaciekNorth napisał/a:
Myślałem że wątek jest ogólnie o K-30.
To co w nim robi A580? :shock:
MaciekNorth napisał/a:
Jakieś przykłady kto i gdzie w tym wątku?
Na razie to widzę jakieś problemy z A580. Skąd tu? Nie mam pojęcia... :roll:
jaad75 - Czw 11 Paź, 2012

MaciekNorth napisał/a:
I jednak minimalnie lepiej oprogramowało tę matrycę niż Pentax? :razz:
O ile obniżenie czułości o pół działki w stosunku do nominalnej jest "lepszym oprogramowaniem", to tak... :razz: Po prostu, zamiast dać opcję ISO80, jak w K-5, nazwali je ISO100 i potem lecieli co działkę...
sektoid - Nie 24 Lut, 2013

Tak sobie siedzę i dumam. Sprzedam 5D, sprzedam 600D, gripy i wszystkie szkiełka. Kupię K-30 z kitem WR i jeszcze mi worek pieniędzy zostanie. Mały poręczny korpusik znakomity na moje turystyczne eskapady. Największe zalety to: uszczelnienia, znakomita matryca, mikroregulacja, stabilizacja, dobry wizjer, mała waga, można zasilać paluszkami AA, zapis dng, łyka szkła wstecz i M42. Tak sobie dumam, że ta pchełka nie ma właściwie z mojego punktu widzenia żadnych wad. Z czasem dokupię 100 WR makro, Tamrona 17-50/2.8 starą wersję i podskoczy do takiego zestawu ? Powoli oswajam się z myślą o rozstaniu z Canonem.
Marek89 - Nie 12 Maj, 2013

Mam pytanie trochę z innej beczki niż dotychczasowe rozmowy, ale może ktoś będzie akurat wiedział.
Ostatnio bawiłem się tym aparatem i nie umiałem ustawić autofocusu podczas nagrywania filmów.
Czy ktoś może wie, czy w ogóle istnieje taka opcja, czy jest ona dostępna tylko w Sony Alpha i nowych Canonach EOS? Jeśli istnieje to jak ją włączyć w modelach K-30 bądź K-5 II?

jaad75 - Nie 12 Maj, 2013

Marek89 napisał/a:
nie umiałem ustawić autofocusu podczas nagrywania filmów.
Trzeba przycisnąć przycisk AF.
Marek89 napisał/a:
czy jest ona dostępna tylko w Sony Alpha i nowych Canonach EOS?
Jest dostępna też w Nikonach.
Marek89 napisał/a:
Jeśli istnieje to jak ją włączyć w modelach K-30 bądź K-5 II?
K-5/II/IIs nie mają takiej opcji.
Marek89 - Nie 12 Maj, 2013

jaad75 napisał/a:
Marek89 napisał/a:
nie umiałem ustawić autofocusu podczas nagrywania filmów.
Trzeba przycisnąć przycisk AF.


Źle skonstruowałem pytanie :-) Zauważyłem, że działał przy kilkusekundowym przytrzymaniu przycisku, lecz nie byłem w stanie ustawić aparatu, żeby sam łapał ostrość.
No i szczerze mówiąc nie wiedziałem, że Nikony również potrafią automatycznie ustawiać ostrość podczas kręcenia filmów - akurat te które testowałem, nie posiadały (przynajmniej według sprzedawców) takiej opcji :-)

W każdym razie wielkie dzięki za odpowiedź :-)

hijax_pl - Pon 13 Maj, 2013

Marek89 napisał/a:
akurat te które testowałem, nie posiadały (przynajmniej według sprzedawców) takiej opcji
A które testowałeś?
jaad75 - Pon 13 Maj, 2013

Marek89 napisał/a:
Zauważyłem, że działał przy kilkusekundowym przytrzymaniu przycisku, lecz nie byłem w stanie ustawić aparatu, żeby sam łapał ostrość.
Żadna lustrzanka Pentaksa nie oferuje opcji ciągłego AF w czasie filmowania.
michalwisnia - Pon 21 Kwi, 2014
Temat postu: Interwał?
Gdzie jest opcja interwału w k-30 ???
kojut - Sro 23 Kwi, 2014
Temat postu: Re: Interwał?
michalwisnia napisał/a:
Gdzie jest opcja interwału w k-30 ???

W menu :razz:
A może by tak do instrukcji zajrzał zanim zada pytanie (podpowiedź: str. 137)?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group