Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Witam wszystkich forumowiczów.
Za kilkanaście dni będę wymieniał moją obecną lustrzankę Canon EOS 600D z obiektywem Canon EF-S STM 50mm f/1.8 na bezlusterkowca - Panasonic G7, lecz nie mogę się zdecydować na obiektyw.
1. Aparat ma służyć mi głównie do nagrywania statycznych filmów. (tak zwanych "vlogów")
Obecny obiektyw jest dla mnie zbyt wąski! - podczas nagrywania muszę być bardzo oddalony od kamery, co nie jest dla komfortowe. Zdecydowałem, że maksymalnie 35mm byłoby dla mnie w porządku.
> Stąd rodzi się moje pierwsze pytanie: System m4/3 mnoży ogniskowe razy 2, zatem jeżeli chcę uzyskać na przykład 20mm w moim obecnym Canonie, powinienem kupić 10mm?
2. Zależy mi na dużym rozmyciu tła. W obecnym obiektywnie f/1.8 jest to wystarczające, aczkolwiek fajnie, gdyby nowy obiektyw miał ciut mniejszą przysłonę - f/1.7 lub f/1.4!
3. Moim idealnym obiektywem byłaby Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM i szukam właśnie podobnego oraz lżejszego obiektywu w systemie m4/3.
Zastanawiałem się już nad:
Panasonic 20/1.7 II
Panasonic 15/1.7
Dziękuję wszystkim za sensowne odpowiedzi i poświęcenie dla mnie czasu!
Maksymalny pieniądz jaki mogę przeznaczyć na obiektyw to 2000zł, aczkolwiek wolałbym coś tańszego.
1. Nawet mniej. Teoretycznie kąt jaki daje ci Canon 600D na 20mm, w m4/3 zastąpisz 16mm. Niestety aparaty Panasonic serii G, przy filmowaniu robią zbliżenie i filmują tylko częścią matrycy, a resztę wykorzystują do elektronicznej stabilizacji. Porównując, będzie to około 2/3 ekranu, wiec 10mm powinno być OK.
2. No to idziesz w złą stronę. Za efekt mocnego rozmycia tła odpowiada kilka czynników w tym wielkość matrycy i wspomniana przez ciebie przysłona. Do takich ujęć lepiej jest kupić jakiegoś pełnoklatkowca.
Drobna sytuacja. Gadająca głowa, felieton, a tle plac zabaw. Pal licho że plac zabaw, ale nie chcemy, by dzieci były rozpoznawalne. Mamy np Canona 6D z obiektywem 135/2, co widać z tyłu? Ruchomą "plamę". Aby zrobić to samo ujęcie przy 600D, potrzeba by było szkła 85mm, ale... aby tak samo rozmyć tło, potrzeba by dość drogiego szkiełka f/1.2. Różnica w cenie między 135/2 a 85/1.2 to 4000zł. Różnica między aparatami około 3000zł Ale idźmy tym tropem do m4/3. Zakładamy, że masz model korpusu, który dodatkowo nie zmienia kąta. Potrzebne ci szkło około 67mm, ale większy problem w tym, że światłosiła musiałaby być zbliżona do f/1.
Efekt rozmycia jaki masz na twoim szkle f/1.8, w fotografii uzyskasz na f/1.4, ale realnie w filmowaniu, jak pisałem w punkcie 1, dopiero na f/0.95. Takie szkła dla m4/3 są, ale popatrz na koszty
3. Bez szans. Ta Sigma to i tak arcydzieło, a czego oczekujesz od m4/3
Zatem zostały mi ostatnie dwa pytania:
Zostawić Canona 600d i kupić do niego samą Sigme 18-35 (będzie brakowało mi autofokusu :/)
czy kupić Lumixa G7 ze szkłem 15mm f1.7? Moglbym prosic o wady i zalety?
Czy oba obiektywy nie beda do siebie podobne?
Obawiam się, że szerokie i jasne szkło da małą głębię w sposób nieodpowiedni, tzn. gadająca głowa będzie momentami wypadała ze strefy ostrości, a tło z tyłu i tak będzie rozpoznawalne. Do takiego mocnego rozmycia tylko teleobiektyw, bez względu na wielkość matrycy, m4/3, APS-C czy FF. Odpowiednie rozmycie szerokim obiektywem uzyskamy z bliska, ale wtedy przerysowania perspektywiczne będą duże.
Po pierwsze muszę napisać małe sprostowanie. Sprawdziłem dziś jak to z tym zakresem ogniskowych podczas filmowania jest, bo w sumie trochę mnie irytowało i da się nagrywać praktycznie bezstratnie, jedynie z pominięciem górnych i dolnych linii, ale to oczywiste przy różnicy formatu 4:3 a 16:9.
A teraz o screenshocie. To co widać, to dziewczyna w odległości, która zapewne nie przekracza nawet jednego metra. Za nią stoi standardowy double bed czyli jakiś 160cm, ze ścianą będzie około 250cm szerokości. Do tej ściany z lampkami od kamery jest na oko ze 4m. Obstawiam jakieś 40mm f/2.8 na APS-C.
Rozmycie tym szkłem uzyskasz, może nawet nieco lepsze, ale czy odpowiada ci taka perspektywa?
Dziewczyna nagrywa najprawdopodobniej Canonem 70d właśnie z obiektywem Sigmy 18-35mm. Chciałbym uzyskać taki efekt w Panasonicu G7. Stąd moje pytanie dotyczące obiektywu - jakim mógłbym taki efekt uzyskać?
Dziękuję wszystkim za poświęcenie mi czasu.
[ Dodano: Sro 25 Sty, 2017 14:18 ]
Moje ostatnie pytanie:
Zostawić Canona 600d i zainwestować w Sigme 18-35mm f1.8
Wybrać Lumixa G7 z obiektywem 17mm f1.7 lub 20mm f1.7?
No to jeśli ona filmuje to na ustawieniach 35mm f/1.8, to takiego rozmycia nie uzyskasz z 15/1.7, musiał byś mieć f/1.4, z tym, że zawsze musisz patrzeć na warunki w jakich będziesz filmował. W jak dużym pomieszczeniu będziesz filmować?
Może ciebie to zdziwi, ale to można zrobić lepiej i taniej. Jedną metodą jest zielone/niebieskie tło, drugą wydruk tła, które może być tak nieostre, jak byś miał mega super jasne szkło i olbrzymią matrycę. To się nazywa magia kina Kiedyś robiłem taki projekt a'la na stacji kosmicznej
Dziękuję za rady, aczkolwiek nie chcę też aż tak się do tego poświęcać. Obecny obiektyw 50mm w Canonie 600d jest dla mnie po prostu zbyt wąski.
Zastanawiam się nad zakupem Sigmy 18-35mm i zostaniem przy Canonie 600d, a Panasonicem G7 z podobnym obiektywem. Proszę mi pomóc coś wybrać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,17 sekundy. Zapytań do SQL: 17