Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Softbox do pleneru
Autor Wiadomość
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 22 Maj, 2017   

Tutejszyn napisał/a:
W plenerze lampa służy do wydobycia z cienia, lub rozbicia zbyt mocnych cieni.

Nie zgadzam się. :) O ile oczywiście mówimy o czymś innym niż jedna lampa na aparacie, lub tuż obok.

Mnie się podoba to drugie zdjęcie, na pierwszym jednak za ciemne dla mnie tło.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017   

Cytat:
Nie zgadzam się. :) O ile oczywiście mówimy o czymś innym niż jedna lampa na aparacie, lub tuż obok.
Hmm... Oczywiście, to wszystko zależy... Najczęściej błyskam właśnie lampą, która stoi gdzieś obok. Znalazłem dwa przykłady, gdzie lampę ustawiłem nietypowo. W pierwszym przypadku światło niemal prostopadle do osi aparatu, aby ciekawiej wejść światłem pod daszek, pod którym panowała straszna ciemnica i drugie zdjęcie, gdzie lampę umieściłem w szopie(?), aby oświetlić jej wnętrze.
Używam jednej lampy, która tylko koryguje światło naturalne, które moim zdaniem jest największą zaletą sesji plenerowych. Dobry, duży, głęboki modyfikator, ma korygować po prostu lepiej.
Zgadzam się, że w tych przykładach lampa raczej nie koryguje, a zmienia charakter... :)

przykład pierwszy


przykład drugi
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Maj, 2017   

PDamian napisał/a:
co ty wiesz o oświetleniu?

Pewnie zdążyłem zapomnieć więcej niż ty już wiesz... :lol:
komor napisał/a:
koncepcja dyskusji

No może nie zbyt konkretnie się wyraziłem - miało by to jakiś sens , gdyby zestawić z innymi typami modyfikatorów.
Tutejszyn napisał/a:
ja świeciłbym po prostu łagodniej.
Nikt ci nie broni. :cool: Jak będę organizował kolejnego MASZa to Cię zaproszę.
PDamian napisał/a:
To pierwsze zdjęcie ze strony Andrzeja M.

Widzę że nadal jesteś moim "fanem"? Teraz już nie ma żadnych wątpliwości co do twoich poprzednich wcieleń... :roll:
 
 
PDamian 
Optyczny


Pomógł: 37 razy
Posty: 1329
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017   

Taka karma.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Tutejszyn, drugie podobie mnie się. :) Szkoda przepału od słońca po lewej, ale co robić. Pewnie nie dało się już z czasem/przysłoną zejść.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Tutejszyn napisał/a:
alazłem dwa przykłady, gdzie lampę ustawiłem nietypowo.

No to właśnie są typowe zastosowania lamp , stąd często potrzeba więcej niż jednej ... W drugim można by jeszcze dodatkową lampą rozjaśnić cienie i zlikwidować przepały w światłach. Napisałbym to już w poprzednim poście ale go przeoczyłem.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Andrzej.M. napisał/a:
No to właśnie są typowe zastosowania lamp , stąd często potrzeba więcej niż jednej ...

Też tak uważam, w plenerze większa ilość lamp pomoże zbudować coś więcej niż tylko zwykłe zdjęcie z doświetlonymi cieniami, lub po prostu większą ilością można nadrobić podstawową słabość lamp reporterskich w plenerze, czyli ich niewielkie energie.
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Andrzej.M. napisał/a:
No to właśnie są typowe zastosowania lamp
komor napisał/a:
Też tak uważam

Kurcze, mam teraz trudny orzech do zgryzienia. Nie żeby was przekonać, ale żeby wyjaśnić swój punkt widzenia.
Każda lampa daje błysk, którego efektem jest:
- za dużo światła
- w zasadzie dobrze, ale mogłoby by być go mniej
- jest OK
- w zasadzie dobrze, ale mogłoby by go być więcej
- brak efektu (coś błysnęło, ale bez wpływu na oświetlenie sceny)
Jak błysnąć, aby było idealnie?
Skomplikujmy teraz układ wprowadzając kolejne lampy, gdzie efekt każdej z nich można opisać jak wyżej, dodatkowo lampy wpływają na siebie nawzajem. Błysk każdej z nich trwa ułamek sekundy, a do weryfikacji służy mały ekranik, na który nierzadko pada dość mocne światło otoczenia. Na to wszystko nakłada się dynamika sytuacji, reżyseria, wiatr, który zaraz może przewrócić statyw z lampą...
Stawiam tezę, że właściwe oświetlenie w plenerze przy użyciu jednej lampy i blendy, to jest już wystarczająco skomplikowany układ, aby ogarnąć to umysłem. Wprowadzając kolejne lampy, efekt oświetleniowy jest już tylko dziełem przypadku, bez pewności, czy rezygnując na przykład z jednej z lamp, nie uzyskalibyśmy lepszego efektu. Może być też tak, że któraś z lamp nie ma jakiegokolwiek wpływu na oświetlenie, a błyska tylko, aby błysnąć.
Ostatnio zmieniony przez Tutejszyn Sro 24 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

komor napisał/a:
większą ilością można nadrobić podstawową słabość lamp reporterskich w plenerze, czyli ich niewielkie energie.

Mają jeszcze jedną zaletę - P-TTL i HSS. I trzeba pamiętać że mały modyfikator z niewielkiej odległości na lampie reporterskiej da podobny efekt co duży potrzebujący wielkiej mocy z większej odległości. Zresztą - jak patrzę na drugie zdjęcie - po cieniach pod schodami nie widać by ten modyfikator był jakoś szczególnie duży. No i jeszcze jeden "drobiazg" - nie wszędzie duży modyfikator wciśniesz... niby w plenerze jest dużo miejsca , ale jak co do czego to często go na planie za mało... :smile:
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Andrzej.M. napisał/a:
I trzeba pamiętać że mały modyfikator z niewielkiej odległości na lampie reporterskiej da podobny efekt co duży potrzebujący wielkiej mocy z większej odległości.
Nie zgodzę się z tym, że odległość dużej lampy od obiektu wpływa na oświetlenie. Odległość wymusza jedynie zwiększenie mocy lampy. Zaś mały, płytki modyfikator z lampą reporterską da ostre, mocne światło, które nie nadaje się do niczego.
HSS jest pożądane, zwłaszcza w plenerze, gdzie synchronizacja zwykłej lampy z czasem 1/180s, jest niewystarczająca..
HSS ma swoje ograniczenia, kiedy ustalasz moc lampy z światłomierzem.

Od niedawna uczę się błyskać w plenerze z lampą studyjną i różnymi modyfikatorami i staram się zebrać doświadczenia. Przeprosiłem się też z lampą reporterską, ze względu na HSS (czasem potrzebny) i na sytuacje, gdzie ogólnie jest mało światła, a trzeba scenę jakoś oświetlić, a nie tylko sam model.

[ Dodano: Sro 24 Maj, 2017 14:28 ]
Andrzej.M. napisał/a:
No i jeszcze jeden "drobiazg" - nie wszędzie duży modyfikator wciśniesz...
Z tym nie ma problemu, uwierz :) Ja mam inne problemy... Ustawienie dużego modyfikatora pod właściwym kątem sprawia, że statyw trzeba wysoko wysunąć. Potem mam problem, ze zmianą parametrów świecenia, bo ekranik lampy, siłą rzeczy też jest wysoko i pod nieczytelnym kątem. Przy wysokim ustawieniu lampy, jest już bardzo istotne równe podłoże i obciążenie, bo im wyżej, tym lampa jest mniej stabilna.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Tutejszyn napisał/a:
że właściwe oświetlenie w plenerze przy użyciu jednej lampy i blendy

No to trochę tak jakbyś postawił 2 lampy. Tyle że do blendy musisz mieć solidny statyw, bo jej powierzchnia działa jak żagiel i na dodatek musi mieć dostęp do słonca żeby mieć co odbić. Pominę tu już wywody na jakiej wysokości powinna być by światło było "normalne" itp "nieistotne drobiazgi".

mając np. dwie lampy systemowe z x-TTL (zależy od systemu) i HSS - ustawiasz na jednej światło np. -2/3EV a na drugiej np. +1i2/3 EV np. w kontrze. Zakładając że na aparacie masz -0,3 EV stałego - to pierwsza lampa daje ci o 0,3 EV mniej światła , a kontrowa o 2EV więcej niż dało światło dzienne, dzięki czemu masz wypełnione cienie i ładnie podświetlone włosy modelki. Proste jak... słonce? :wink:

Tutejszyn napisał/a:
Nie zgodzę się z tym, że odległość dużej lampy od obiektu wpływa na oświetlenie.

Będziem zmieniać fizykę? :lol: Weź kolego aniołka z choinki i zobacz jak będzie wyglądać oświetlenie na nim z 1m od lampy z modyfikatorem a póżniej odejdź na 5m... zrób zdjęcia - to pogadamy... :wink:
Tak mi się przypomniała jakaś dyskusja z kimś kto twierdził że nie ma znaczenia czy się robi potret 50-tką z 1 metra czy 200-tką z 5 metrów bo skala odwzorowania pozostaje ta sama (no powiedzmy coś koło tego)... ;)

[ Dodano: Sro 24 Maj, 2017 14:58 ]
Tutejszyn napisał/a:
stawienie dużego modyfikatora pod właściwym kątem sprawia, że statyw trzeba wysoko wysunąć. Potem mam problem, ze zmianą parametrów świecenia, bo ekranik lampy, siłą rzeczy też jest wysoko i pod nieczytelnym kątem. Przy wysokim ustawieniu lampy, jest już bardzo istotne równe podłoże i obciążenie, bo im wyżej, tym lampa jest mniej stabilna.


łooo, panie! hameryka! :lol:
W ten sposób rozbiłem parę lamp pilotujących... :lol:
Na szczęście Manfrotto kiedyś zaczęło robić ciężkie statywy z amortyzatorami - pomogło... :wink:
No i są obciążniki...
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Andrzej.M. napisał/a:
No to trochę tak jakbyś postawił 2 lampy.
Blenda ma tę zaletę, że efekt jej działania po prostu widać od razu. Nie widać, niestety jak współgra ze światłem lampy. W moim przypadku blenda nie będzie wisieć na statywie, a będzie trzymana jest przez asystenta (kogokolwiek, kto może ją potrzymać) :) , choć kupiłem ją nie aby dodać światło boczne, a rozświetlać w razie potrzeby od spodu, przy bliższym portrecie będzie trzymana po prostu przez samego modela (na razie tylko zakładam, że to zagra. Nie ćwiczyłem tego jeszcze).

Andrzej.M. napisał/a:
a na drugiej np. +1i2/3 EV np. w kontrze.
No i tu się różnimy. Ja w kontrze dałbym po prostu słońce. Może po prostu mamy inny styl. Ja fotografuję szybko, bezmyślnie, nie pier#@lę się z każdym ujęciem. Może rzeczywiście zbyt dużo zostawiam przypadkowi...

[ Dodano: Sro 24 Maj, 2017 15:27 ]
Andrzej.M. napisał/a:
Będziem zmieniać fizykę? Weź kolego aniołka z choinki i zobacz jak będzie wyglądać oświetlenie na nim z 1m od lampy z modyfikatorem a póżniej odejdź na 5m...
Mówimy o plenerze, gdzie światło się nie odbija od ścian. Poza tym nawet w studiu nie świecisz z 5. metrów. Lampa chodzi w przedziale 1-2m

[ Dodano: Sro 24 Maj, 2017 15:29 ]
Andrzej.M. napisał/a:
No i są obciążniki...
mam... 5 kilo :)
 
 
PDamian 
Optyczny


Pomógł: 37 razy
Posty: 1329
Wysłany: Sro 24 Maj, 2017   

Andrzej.M. napisał/a:
I trzeba pamiętać że mały modyfikator z niewielkiej odległości na lampie reporterskiej da podobny efekt co duży potrzebujący wielkiej mocy z większej odległości.

Nieprawda.
Natężenie światła maleje w kwadracie odległości od jego źródła -ze wszystkimi tego konsekwencjami.

[ Dodano: Sro 24 Maj, 2017 16:33 ]
Tutejszyn napisał/a:
Ustawienie dużego modyfikatora pod właściwym kątem sprawia, że statyw trzeba wysoko wysunąć. Potem mam problem, ze zmianą parametrów świecenia, bo ekranik lampy, siłą rzeczy też jest wysoko i pod nieczytelnym kątem.

-no to duża, głęboka parasolka paraboliczna (albo softbox) z lampą mocowaną z przodu będzie wygodniejszy -bo będziesz go pochylał w dół, a nie zadzierał ku górze. No i środek ciężkości trochę niżej.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

Tutejszyn napisał/a:
Poza tym nawet w studiu nie świecisz z 5. metrów.
:roll: :lol: :lol: :lol: Jesteś pewien że byłeś w studiu? :roll:
Tutejszyn napisał/a:
Mówimy o plenerze, gdzie światło się nie odbija od ścian.

Owszem. nawet w studiu też się nie odbija - po to się maluje ściany na ciemne kolory. :zalamany:
Ale ja o czym innym - o rozkładzie światła na modelu od samej lampy - no chłopie zróbże 2 zdjęcia jedno przy samym dużym modyfikatorze drugie przy oddalonym modelu o kolejne 3metry i zobaczysz jak się rozkłada światło. Oczywiście nie zapomnij przy bliskim skręcić lampę do minimum tak żebyś mógł mieć tę samą wartość przysłony i oczywiście rób zdjęcie modelowi z tej samej odległości. Inaczej nie umiem ci pomóc - to są rzeczy których ilustracja dobrze nie pokaże jeśli sam tego nie doświadczysz.

PDamian napisał/a:

Andrzej.M. napisał/a:
I trzeba pamiętać że mały modyfikator z niewielkiej odległości na lampie reporterskiej da podobny efekt co duży potrzebujący wielkiej mocy z większej odległości.

Nieprawda.
Natężenie światła maleje w kwadracie odległości od jego źródła -ze wszystkimi tego konsekwencjami.


Panowie - mam wrażenie że zaczęlibyśmy mówić tym samym językiem za jakieś 5-10 lat jak już trochę i w studiu i w plenerze z lampami popracujecie ... Teraz wybaczcie - nie mam do was siły. :zalamany:
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

Andrzej.M. napisał/a:
:roll: :lol: :lol: :lol: Jesteś pewien że byłeś w studiu? :roll:

Owszem.



Andrzej.M.A nie zastanawiało Cię po co są te wszelkie modyfikatory? Czasze, wrota, gridy i tym podobne, skoro można walnąć światłem po całości z 5. metrów?

Chwalisz się ogromnym doświadczeniem. Wolałbym, abyś pochwalił się warsztatem. Przykłady, jak zaświeciłeś w konkretnej sytuacji.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 14