Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sob 22 Paź, 2022 Sony E i FE - proszę o pomoc, bo Internety milczą
Podpinam pod np. Sony A6400 (APS-C) obiektyw przeznaczony do tej matrycy, tzn. Sony ZEISS Sonnar E 24 mm F1,8 i dostaję ogniskową 36mm. Jeśli ten sam obiektyw podepną pod pełną klatkę, np. Sony A7 IV, to będzie wykorzystywana tylko część matrycy wielkości APS-C i tutaj moje pytanie: CO SIĘ STANIE Z OGNISKOWĄ? Czy w takim wypadku dostanę 24mm? Czy w ogóle takie połączenia mają sens? Sprawdzałem na stronie Sony i generalnie pełna klatka obsługuje obiektywy 'E', pod APS-C, ale jakoś nie znalazłem, żeby ktoś się specjalnie chwalił takimi combo... uprzejmie proszę o kogoś zorientowanego o oświecenie )))
Ogniskowa obiektywu jest wielkością konstrukcyjną obiektywu i od tego, że podepniemy go do tego czy innego korpusu się nie zmienia. Może obiektyw leżeć w szufladzie i dalej posiada ogniskową. Zresztą jest ona opisana na obiektywie przez producenta. To co się może zmienić to ekwiwalent ogniskowej, czyli ogniskowa pomnożona przez tzw. crop, czyli mnożnik. Mnożnik jest to stosunek długości przekątnej kadru FF 24x36 [mm] do przekątnej kadru aparatu którego mnożnik chcemy określić. Jeżeli podłączysz ZEISS Sonnar E 24 mm F1,8 do Sony A7 IV to nie wykorzystasz całej matrycy FF co jest tym samym co mniejsza matryca od 24x36 [mm], czyli mamy tzw. crop > 1 (crop dla FF = 1).
"czyli mamy tzw. crop > 1", czyli będzie to ~36mm w tym wypadku? Generalnie moje pytanie wzięło się stąd, że posiadam kilka fajnych obiektywów APS-C z mocowaniem 'E' i zastanawiam się, czy jest sens je trzymać z myślą o wykorzystaniu z pełną klatką...
krisros, tak jak Ci napisał Negatyw, ogniskowa się nie zmienia. To co się zmienia, to tylko kąt widzenia, bo ten zależy od ogniskowej i rozmiaru klatki (czyli tego, co do tego obiektywu przypniesz z tyłu jako rejestrator obrazu).
Przeliczniki ogniskowej wynaleziono po to, by porównywać ze sobą kąty widzenia/ skalę obrazu aparatów o innym rozmiarze klatki niż FF aka 35mm aka 24x36. Po prostu Twój aparat APS-C widzi węższy kawałek świata z tym samym obiektywem w stosunku do aparatu z tzw. pełną klatką (FF). Mniej więcej taki, jak tenże aparat FF widziałby z obiektywem o 1.5x dłuższą ogniskową.
Albo inaczej: kaczka w kadrze będzie większa w aparacie APS-C z tym samym obiektywem, ale tylko dlatego, że APS-C obcięło część pola widzenia, jakie miałby z tym samym obiektywem aparat FF. Żeby tenże FF skadrował tę kaczkę tak samo jak APS-C, musiałby mieć obiektyw z ogniskową 1.5x dłuższą.
Pomijam kwestie rozmiaru koła obrazowego/krycia danej matrycy, bo jak założysz na FF obiektyw projektowany na APS-C, to się czasami zdziwisz.
Pozdrawiam, kwa, kwa!
-J.
PS. Czyli cały czas masz te 24 mm ogniskowej. Tylko w APS-C masz węższy kadr (taki, jak w FF z ogniskową 36 mm), a w FF szerszy, o ile obiektyw kryje większą matrycę!.
@Jar, dziękuję bardzo, przeczytałem Twoje wytłumaczenie przynajmniej 3 razy i... "a w FF szerszy, o ile obiektyw kryje większą matrycę!." BINGO! No właśnie o to mi chodziło cały czas, bo Sony ma to samo mocowanie, a dwa różne oznaczenia 'E' i 'FE"!
Czyli jeśli mamy obiektyw 'E' pod APS-C , który nie kryje większej matrycy i podepniemy go pod pełną klatkę, to ogniskowa będzie 36mm, tak samo jak przy mniejszej matrycy! Mam rację???
@Jar, dziękuję bardzo, przeczytałem Twoje wytłumaczenie przynajmniej 3 razy i... "a w FF szerszy, o ile obiektyw kryje większą matrycę!." BINGO! No właśnie o to mi chodziło cały czas, bo Sony ma to samo mocowanie, a dwa różne oznaczenia 'E' i 'FE"!
Czyli jeśli mamy obiektyw 'E' pod APS-C , który nie kryje większej matrycy i podepniemy go pod pełną klatkę, to ogniskowa będzie 36mm, tak samo jak przy mniejszej matrycy! Mam rację???
Tak, ogniskowa nadal (i na wieki wieków amen) będzie 36 mm. Skutki nie pokrycia większej matrycy sprawią jednak, że kąt widzenia będzie mniejszy, bo obcięty przez czarną winietę, głównie w rogach kadru. Jak wykadrujesz zdjęcie, żeby tego nie mieć, dostaniesz obraz o mniejszym kącie widzenia. Czyli w praktyce takim jaki dałby obiektyw o dłuższej ogniskowej. O ile dłuższej, to już zależy (jak zawsze) od stopnia tego kadrowania, potrzebnego by pozbyć się czarnych rogów. Czyli w tym przypadku nie musi to być wcale przelicznik 1.5x, tylko gdzieś pomiędzy 1-1.5x.
Oczywiście rozdziałka (w pix) tego wykadrowanego zdjęcia jest mniejsza - normalne skutki wykadrowania wyjściowej klatki.
Pozdrawiam
-J.
Wysłany: Wto 16 Maj, 2023 Re: Sony E i FE - proszę o pomoc, bo Internety milczą
krisros napisał/a:
Czy w ogóle takie połączenia mają sens? Sprawdzałem na stronie Sony i generalnie pełna klatka obsługuje obiektywy 'E', pod APS-C, ale jakoś nie znalazłem, żeby ktoś się specjalnie chwalił takimi combo... uprzejmie proszę o kogoś zorientowanego o oświecenie )))
Takie połączenie nie ma sensu, No może poza jakimś artystycznym działaniem z pełną świadomością osiągniętego efektu.
Obiektyw do matrycy APS-C jest skonstruowany tak aby pokryć światłem obszar matrycy APS-C ..........nie więcej.Taka matryca to ok 23mm x 15 mm z odchyleniami. Jeśli założysz ten obiektyw do aparatu z matrycą FF 36 mm x 24 mm, to ( jak sam już wiesz ) dostaniesz kółko obrazowe w środku matrycy FF. Wycięcie z tego kółka jakiś prostokąt z obrazem i powiększenie go jest możliwe, ale kosztem dużej i bardzo dużej utraty ostrości, jakości .
Ale fotkę zrobić można............
Czyli jeśli mamy obiektyw 'E' pod APS-C , który nie kryje większej matrycy i podepniemy go pod pełną klatkę, to ogniskowa będzie 36mm, tak samo jak przy mniejszej matrycy! Mam rację???
Zwykle podpinanie obiektywów przeznaczonych na APS-C do korpusu pełnoklatkowego nie ma sensu, bo pole obrazowe jest za małe i rogi są czarne. A jeśli jakimś cudem taki obiektyw marginalnie pokryje pełną klatkę bez czarnych rogów, to jakość obrazu w tych rogach jest tak fatalna, że sens używania takiej kombinacji jest tracony.
The focal length of a lens is essentially its intrinsic size, remaining consistent regardless of the camera body it's attached to. It retains this characteristic even if it's not in use and is stored away. The lens manufacturer always provides this information on the lens itself. What can vary is the equivalent focal length, which is the focal length multiplied by the crop factor, also known as the multiplier. This crop factor is determined by comparing the diagonal length of a full-frame (FF) 24x36 mm sensor to that of the specific camera's sensor for which the crop factor is being calculated.
For instance, when you mount the ZEISS Sonnar E 24 mm F1.8 lens on a Sony A7 IV camera, the entire full-frame matrix isn't utilized. Instead, a smaller sensor is in play, resulting in what's known as a crop factor greater than 1 (crop for full-frame = 1). This adjustment affects the field of view, effectively magnifying the image.
Krop jest około 1.5, a niedokładnie 1.5 (ale to już są niuanse ).
Ogólnie rzecz biorąc, ponieważ jestem fanem (i wieloletnim użytkownikiem) APS-C to dla mnie przeliczanie nie ma sensu - bo mi przeliczana wartość niewiele mówi Wiem ile to 60 mm na APS-C i nie obchodzi mnie to, że to ekwiwalent 90 mm na FF.
Faktem jest, że ten crop trochę "miesza", mam w domu też Olka, gdzie crop to 2.0
matryca aps-c jest mniejsza, wiec ten obraz z tego samego obiektywu będzie obrazem z mniejszego fragmentu obrazu rzucanego przez obiektyw, stąd mniejszy zakres widzenia
czyli większa ogniskowa. Obiektywy są skalowane od czasów analogowego FF, czyli klatki filmu 36x24
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 14