Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Mam następujące pytanie: w mojej puszce (C 400D) mogę ustawić, żeby zdjęcia zapisywane były w przestrzeni barwnej sRGB lub AdobeRGB.
Pytanie 1: czy to ustawienie ma znaczenie w przypadku zapisywania plików RAW? W instrukcji aparatu nie znalazłem odpowiedzi.
Pytanie 2: jeśli w ma to znaczenie w RAW-ach to która przestrzeń jest lepsza do dalszej obróbki zdjęć w celu przygotowania ich do użycia w druku offsetowym? Podejrzewam, że AdobeRGB, jako, że jest to standard od lat używany w poligrafii. Ale może ktoś ma inne zdanie?
1. Nie
2. Generalnie AdobeRGB jest lepsze, chociaż nie zawsze. Pamiętaj, że później i tak konwertujesz do znacznie uboższego CMYK
Dzięki za odpowiedź. Co do uboższego CMYK to oczywiście prawda, ale lepiej mieć możliwość pracy w bogatszej przestrzeni, a dopiero na końcu sprowadzić to do CMYK. Ale skoro RAW nie jest ograniczony którąś z tych przestrzeni, to dobrze, bo dopiero niedawno, po pstryknięciu 11 tysięcy RAW?ów zauważyłem, że aparat mam ustawiony na sRGB...
Zakresem, głównie w obszarze zielonego, ale nie tylko. Zalecane jest sRGB, bo przeciętny amator nie przygotowuje zdjęć do druku offsetowego, a poza tym, mało który monitor jest w stanie oddać paletę zbliżoną do AdobeRGB - są to tylko lepsze lub gorsze symulacje... W sieci, czy fotolabach króluje sRGB.
Za anglojęzyczną Wikipedią:
The sRGB color space (...) is designed to match typical home and office viewing conditions, rather than the darker environment typically used for commercial color matching. (...) This specification allows sRGB to be directly displayed by non-ICC-aware applications on typical monitors, a factor which greatly aided its acceptance.
Tymczasem:
The Adobe RGB color space (...) was designed to encompass most of the colors achievable on CMYK color printers, but by using RGB primary colors on a device such as the computer display. The Adobe RGB color space encompasses roughly 50% of the visible colors specified by the Lab color space, improving upon the gamut of the sRGB color space primarily in cyan-greens.
Czyli teoretycznie "pełna" przestrzeń RGB przenosi więcej barw niż CMYK, ale pewne cmykowe barwy są niedostępne w praktycznie realizowanej przestrzeni sRGB. Czyli jeśli docelowo kolor ma być wydrukowany w CMYK, to lepiej jest go obrabiać w AdobeRGB, bo sRGB nie ma pewnych odcieni, które da się odwzorować na papierze.
Czyli teoretycznie "pełna" przestrzeń RGB przenosi więcej barw niż CMYK, ale pewne cmykowe barwy są niedostępne w praktycznie realizowanej przestrzeni sRGB. Czyli jeśli docelowo kolor ma być wydrukowany w CMYK, to lepiej jest go obrabiać w AdobeRGB, bo sRGB nie ma pewnych odcieni, które da się odwzorować na papierze.
Problem w tym, że normalny monitor LCD pokazuje tylko ok 80% kolorów z palety AdobeRGB (lepiej wypadały tu monitory CRT które pokazywały ok 90% palety). Nawet jeśli zapiszesz zdjęcie w AdobeRGB to nie zobaczysz tych kolorów na ekranie Oczywiście są monitory które pokazują pełną paletę AdobeRGB ale ich cena jest na razie kosmiczna... np: http://www.eizo.com/produ...cg221/index.asp (jedyne 18 tys. zł) Konsekwencją tego jest to, że jeżeli pracujesz na zdjęciu zapisanym w AdobeRGB i dokonasz edycji kolorów na ekranie monitora to na wydruku możesz otrzymać całkowicie co innego niż widziałeś na ekranie:)
Ogólnie temat przestrzeni kolorów to bardzo obszerna dziedzina i można całe książki o tym pisać...
MM - możesz polecić jakieś dobre źródło wiedzy (książkę, artkuł) dotyczący pracy w trybie LAB ?
Myślałem o tej książce, ale zastanawiam się czy warto wydać te 130 zł ... opinie czytelników bardzo dobre ... miałeś może przyjemność ją czytać ?
Czy faktycznie warto bawić się w tryb LAB, można to zrozumieć ? do tej pory czytałem tylko o metodzie wyostrzania w trybie LAB oraz że to dobry tryb ale dla teoretyków...
Problem w tym, że normalny monitor LCD pokazuje tylko ok 80% kolorów z palety AdobeRGB (lepiej wypadały tu monitory CRT które pokazywały ok 90% palety). Nawet jeśli zapiszesz zdjęcie w AdobeRGB to nie zobaczysz tych kolorów na ekranie (...) Konsekwencją tego jest to, że jeżeli pracujesz na zdjęciu zapisanym w AdobeRGB i dokonasz edycji kolorów na ekranie monitora to na wydruku możesz otrzymać całkowicie co innego niż widziałeś na ekranie
Jeśli chodzi o przygotowywanie czegoś do druku to nigdy nie ufam temu, co widzę na ekranie, tylko patrzę na składowe CMYK. Dlatego nie martwi mnie, że monitor nie wyświetli wszystkiego, co zapisywalne w AdobeRGB. Ważne, żeby przestrzeń do obróbki była większa, to zawsze może coś mniej ucieknie przy konwersji do CMYK.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15