Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Jaka przestrzeń barwna - sRGB czy AdobeRGB?
Autor Wiadomość
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   Jaka przestrzeń barwna - sRGB czy AdobeRGB?

Mam następujące pytanie: w mojej puszce (C 400D) mogę ustawić, żeby zdjęcia zapisywane były w przestrzeni barwnej sRGB lub AdobeRGB.

Pytanie 1: czy to ustawienie ma znaczenie w przypadku zapisywania plików RAW? W instrukcji aparatu nie znalazłem odpowiedzi.

Pytanie 2: jeśli w ma to znaczenie w RAW-ach to która przestrzeń jest lepsza do dalszej obróbki zdjęć w celu przygotowania ich do użycia w druku offsetowym? Podejrzewam, że AdobeRGB, jako, że jest to standard od lat używany w poligrafii. Ale może ktoś ma inne zdanie?
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

1. Nie
2. Generalnie AdobeRGB jest lepsze, chociaż nie zawsze. Pamiętaj, że później i tak konwertujesz do znacznie uboższego CMYK
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

jaad75 napisał/a:
1. Nie
2. Generalnie AdobeRGB jest lepsze, chociaż nie zawsze. Pamiętaj, że później i tak konwertujesz do znacznie uboższego CMYK


Dzięki za odpowiedź. Co do uboższego CMYK to oczywiście prawda, ale lepiej mieć możliwość pracy w bogatszej przestrzeni, a dopiero na końcu sprowadzić to do CMYK. Ale skoro RAW nie jest ograniczony którąś z tych przestrzeni, to dobrze, bo dopiero niedawno, po pstryknięciu 11 tysięcy RAW?ów zauważyłem, że aparat mam ustawiony na sRGB... :oops:
 
 
Smola 
Maniak



Pomógł: 5 razy
Posty: 817
Skąd: wawa
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

jaad75 napisał/a:
1. Nie
2. Generalnie AdobeRGB jest lepsze, chociaż nie zawsze. Pamiętaj, że później i tak konwertujesz do znacznie uboższego CMYK


Lepsze dla profesjonalistów?

W instrukcji do 30d jest napisane, ze przecietnemu uzytkownikowi firma zaleca stoswanie sRGB, a AdobeRGB jest dla prof.

Dlaczego tak jest ?

Czym te dwa standardy sie róznia???
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

Zakresem, głównie w obszarze zielonego, ale nie tylko. Zalecane jest sRGB, bo przeciętny amator nie przygotowuje zdjęć do druku offsetowego, a poza tym, mało który monitor jest w stanie oddać paletę zbliżoną do AdobeRGB - są to tylko lepsze lub gorsze symulacje... W sieci, czy fotolabach króluje sRGB.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

Smola napisał/a:
Czym te dwa standardy sie róznia???


Za anglojęzyczną Wikipedią:
The sRGB color space (...) is designed to match typical home and office viewing conditions, rather than the darker environment typically used for commercial color matching. (...) This specification allows sRGB to be directly displayed by non-ICC-aware applications on typical monitors, a factor which greatly aided its acceptance.

Tymczasem:

The Adobe RGB color space (...) was designed to encompass most of the colors achievable on CMYK color printers, but by using RGB primary colors on a device such as the computer display. The Adobe RGB color space encompasses roughly 50% of the visible colors specified by the Lab color space, improving upon the gamut of the sRGB color space primarily in cyan-greens.

Czyli teoretycznie "pełna" przestrzeń RGB przenosi więcej barw niż CMYK, ale pewne cmykowe barwy są niedostępne w praktycznie realizowanej przestrzeni sRGB. Czyli jeśli docelowo kolor ma być wydrukowany w CMYK, to lepiej jest go obrabiać w AdobeRGB, bo sRGB nie ma pewnych odcieni, które da się odwzorować na papierze.
 
 
MM 
Temu Panu już podziękujemy
GORSZY SORT POLAKA



Pomógł: 115 razy
Posty: 7589
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

A ja wszystkim polecam jeszcze zabawę w trybie LAB... generalnie prawie każde moje zdjęcie teraz publikowane czy wywoływane przez to przechodzi :D
 
 
goltar 
Optyczny



Pomógł: 33 razy
Posty: 3212
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

komor napisał/a:
Czyli teoretycznie "pełna" przestrzeń RGB przenosi więcej barw niż CMYK, ale pewne cmykowe barwy są niedostępne w praktycznie realizowanej przestrzeni sRGB. Czyli jeśli docelowo kolor ma być wydrukowany w CMYK, to lepiej jest go obrabiać w AdobeRGB, bo sRGB nie ma pewnych odcieni, które da się odwzorować na papierze.
Problem w tym, że normalny monitor LCD pokazuje tylko ok 80% kolorów z palety AdobeRGB (lepiej wypadały tu monitory CRT które pokazywały ok 90% palety). Nawet jeśli zapiszesz zdjęcie w AdobeRGB to nie zobaczysz tych kolorów na ekranie :( Oczywiście są monitory które pokazują pełną paletę AdobeRGB ale ich cena jest na razie kosmiczna... np: http://www.eizo.com/produ...cg221/index.asp (jedyne 18 tys. zł) Konsekwencją tego jest to, że jeżeli pracujesz na zdjęciu zapisanym w AdobeRGB i dokonasz edycji kolorów na ekranie monitora to na wydruku możesz otrzymać całkowicie co innego niż widziałeś na ekranie:)
Ogólnie temat przestrzeni kolorów to bardzo obszerna dziedzina i można całe książki o tym pisać... :lol:
MM - możesz polecić jakieś dobre źródło wiedzy (książkę, artkuł) dotyczący pracy w trybie LAB ?
 
 
MM 
Temu Panu już podziękujemy
GORSZY SORT POLAKA



Pomógł: 115 razy
Posty: 7589
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

A takie coś :wink:
 
 
goltar 
Optyczny



Pomógł: 33 razy
Posty: 3212
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

MM napisał/a:
A takie coś
Myślałem o tej książce, ale zastanawiam się czy warto wydać te 130 zł ... opinie czytelników bardzo dobre ... miałeś może przyjemność ją czytać ?
Czy faktycznie warto bawić się w tryb LAB, można to zrozumieć ;) ? do tej pory czytałem tylko o metodzie wyostrzania w trybie LAB oraz że to dobry tryb ale dla teoretyków...
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

A o pozbywaniu się szumu chrominancji nie słyszałeś?
 
 
goltar 
Optyczny



Pomógł: 33 razy
Posty: 3212
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

jaad75 napisał/a:
A o pozbywaniu się szumu chrominancji nie słyszałeś?
jakoś częściej używam w tym przypadku pojęcia "color noise" ale masz racje, faktycznie pojęcie pochodzi z trybu LAB podobnie jak luminancja :)
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 13 Lis, 2007   

goltar napisał/a:
Problem w tym, że normalny monitor LCD pokazuje tylko ok 80% kolorów z palety AdobeRGB (lepiej wypadały tu monitory CRT które pokazywały ok 90% palety). Nawet jeśli zapiszesz zdjęcie w AdobeRGB to nie zobaczysz tych kolorów na ekranie (...) Konsekwencją tego jest to, że jeżeli pracujesz na zdjęciu zapisanym w AdobeRGB i dokonasz edycji kolorów na ekranie monitora to na wydruku możesz otrzymać całkowicie co innego niż widziałeś na ekranie


Jeśli chodzi o przygotowywanie czegoś do druku to nigdy nie ufam temu, co widzę na ekranie, tylko patrzę na składowe CMYK. Dlatego nie martwi mnie, że monitor nie wyświetli wszystkiego, co zapisywalne w AdobeRGB. Ważne, żeby przestrzeń do obróbki była większa, to zawsze może coś mniej ucieknie przy konwersji do CMYK.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15