Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Rodzaje obiektywów a crop
Autor Wiadomość
dudussss 
Nowy


Posty: 5
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   Rodzaje obiektywów a crop

Witam
Nie mogę nigdzie znaleźć informacji o tym. Mianowicie jeśli przykładowo szukając szkła portretowego mając body z cropem np 1,5 powinienem kupić coś oscylującego w 60mm (60mm x 1,5 = 90) czy mimo wszystko szukać czegoś w 85mm? I dlaczego tak a nie inaczej
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






dragossani 
Entuzjasta



Pomógł: 13 razy
Posty: 710
Skąd: Poznań
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

Temat wałkowany milion razy. Jeśli chcesz mieć naturalne proporcje, to zachowaj odpowiednią odległość od fotografowanej osoby (jakieś 1,5-2m). Od pola widzenia obiektywu zależy natomiast to, co zmieścisz w kadrze (jedno oko czy całego modela z rodziną i majątkiem). Na crop raczej 50-ka (popiersie), a 85 do headshotów (na FF bierze się zwykle 85 i 135).
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

Teleobiektywy i obiektywy szerokokątne znieksztalcają perspektywę. Obiektywy portretowe zniekształcają najmniej. Dlatego moin zdaniem mimo wszystko lepiej wybrać ogniskową 50/60mm, a "cropa" potraktować dosłownie, czyli wyobrazić sobie, że zdjęcie zostało wykonane aparatem z matrycą Fx, jednak odbitkę przecięto nożyczkami - trochę mniej z gory i po bokach, ale brak zniekształceń... z drugiej strony te zniekształcenia są niewielkie i trudne do zauważenia. Osobiście lubię robić portrety obiektywem 200mm. Zamiast skakać tuż przed nosem modela z pięćdziesiątką, zbliżenia cykam dwusetką (a dokładnie zoomem 70-200) :)
 
 
ryszardo 
Maniak



Pomógł: 46 razy
Posty: 924
Skąd: Józefów
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

Tutejszyn napisał/a:
Teleobiektywy i obiektywy szerokokątne znieksztalcają perspektywę. Obiektywy portretowe zniekształcają najmniej.


Śmiem twierdzić, że to bzdura. Niby w jaki sposób teleobiektywy miałyby bardziej od "portretowych" (cokolwiek to znaczy) zniekształcać perspektywę?

Z czysto geometrycznego punktu widzenia im większa ogniskowa obiektywu (a raczej im mniejszy kąt widzenia), tym uzyskiwany obraz jest bardziej zbliżony do rzutu prostokątnego, a więc tym mniejsze są "zniekształcenia perspektywiczne".

Inną sprawą jest to, że dla mniejszych pól widzenia musimy być dalej od modela/obiektu, żeby osiągnąć podobne jego rozmiary w kadrze, co może przeszkadzać (niewystarczająca ilość miejsca w pomieszczeniu, utrudniona komunikacja itp.).

Ja osobiście preferuję dłuższe ogniskowe (portrety robię głównie na 70-200/2,8) i jako pierwszą stałkę na APS-C brałbym 85 mm lub nawet rozważał 100 mm.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

dragossani napisał/a:
Na crop raczej 50-ka (popiersie), a 85 do headshotów

Z tym się zgodzę. A z tym…
dragossani napisał/a:
zachowaj odpowiednią odległość od fotografowanej osoby (jakieś 1,5-2m)

…trochę mniej. To znaczy zależy jakie portrety chce się robić, zbliżenie się do modela z 30/35 mm czy 50 mm (na cropie) na odległość mniejszą niż 1.5 m pozwala osiągnąć inną plastyczność (voodoo znaczy się), no i oczywiście lekko przerysowaną perspektywę, która może być fajna, ale nie musi. Zależy od twarzy i tego, co chce się osiągnąć. Przy formalnym portrecie „bez jajec” oczywiście tę odległość jak najbardziej należy zachować.

ryszardo napisał/a:
Ja osobiście preferuję dłuższe ogniskowe (portrety robię głównie na 70-200/2,8) i jako pierwszą stałkę na APS-C brałbym 85 mm lub nawet rozważał 100 mm.

Czyli jak widać zdania są podzielone i zależy co kto lubi. Najbezpieczniej (bo najtaniej) zacząć od 50 mm, bo obiektywy 50/1.8 są najtańsze w każdym systemie. Ewentualnie 50/1.4, zależy od kasy i systemu. Taki obiektyw przyda się bodaj w każdym rodzaju fotografii, więc nie będzie to wtopa, nawet jak do portretowania po pewnym czasie wybierzesz coś innego.
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

ryszardo napisał/a:
Niby w jaki sposób teleobiektywy miałyby bardziej od "portretowych" (cokolwiek to znaczy) zniekształcać perspektywę?
A wrzuć sobie w google hasło "zniekształcenie perspektywy"... albo kliknij :)

Zniekształcenie dla teleobiektywu polega na powiększeniu obiektów będących dalej w stosunku do obiektów będących bliżej obiektywu.



Jeszcze korekta z wcześniejszego postu.... Jest " jednak odbitkę przecięto nożyczkami". Powinno być przycięto. Zadziałała (wkurzająca) korekta w Androidzie i zdanie straciło kompletnie sens.
 
 
ryszardo 
Maniak



Pomógł: 46 razy
Posty: 924
Skąd: Józefów
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

Tutejszyn napisał/a:
Zniekształcenie dla teleobiektywu polega na powiększeniu obiektów będących dalej w stosunku do obiektów będących bliżej obiektywu.


Przecież to zdanie samo w sobie nie ma sensu, ponieważ obiekt znajdujący się bliżej z definicji jest bardziej powiększony od obiektu znajdującego się dalej od obiektywu.

Zmieniają się proporcje skal odwzorowania wraz ze zmiana proporcji odległości, ale żadnych zniekształceń tu nie ma. Nie istnieje coś takiego, jak naturalne proporcje odległości między obiektami. Ile razy dalej ode mnie miałoby stać "przeciętne drzewo" niż "przeciętny człowiek", żeby było to "naturalne"?
Moim zdaniem jedyne wyróżnione proporcje, to 1:1.

A podesłany tekst nie dość, że jest niekompletny (brakuje zdjęć, do których się odwołuje), to jeszcze nie przedstawia żadnych argumentów. Wyłącznie zdanie autora. Może tak sądzić i pisać, ale nie oznacza to, że ma on rację.
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

ryszardo napisał/a:
Przecież to zdanie samo w sobie nie ma sensu, ponieważ obiekt znajdujący się bliżej z definicji jest bardziej powiększony od obiektu znajdującego się dalej od obiektywu.
Nie widzisz załączonego zdjęcia (grafiki)? Obiekt dalszy jest stosunkowo większy, bliższy stosunkowo mniejszy i dokładnie tak to napisałem w swoim poście.

ryszardo napisał/a:
Zmieniają się proporcje skal odwzorowania wraz ze zmiana proporcji odległości, ale żadnych zniekształceń tu nie ma.
Nazwij to jak chcesz. Uzyskany obraz jest inny od tego, jaki obserwujemy patrząc oczami. Fotografując twarz obiektywem szerokokątnym, z niewielkiej odległości, nos będzie wielki w stosunku do twarzy jego właściciela. Dla mnie będzie to zniekształcenie, dla Ciebie będzie to coś innego, jednak nie mam zamiaru spierać się o definicje.
 
 
ryszardo 
Maniak



Pomógł: 46 razy
Posty: 924
Skąd: Józefów
Wysłany: Wto 14 Lut, 2017   

Tutejszyn napisał/a:
Nazwij to jak chcesz. Uzyskany obraz jest inny od tego, jaki obserwujemy patrząc oczami. Fotografując twarz obiektywem szerokokątnym, z niewielkiej odległości, nos będzie wielki w stosunku do twarzy jego właściciela. Dla mnie będzie to zniekształcenie, dla Ciebie będzie to coś innego, ale nie mam zamiaru spierać się o definicje.


To jest zniekształcenie twarzy. Tu różnica skal odwzorowani jest duża. Im większa ogniskowa, tym efekt ten będzie mniejszy, bo mniejsza będzie różnica skal odwzorowania.

Proponuję eksperyment: Postaw przeciętnego człowieka (powiedzmy między 150, a 190 cm wzrostu) w odległości 20 m przed drzewem (lub budynkiem) o wysokości ~10 m. Zrób zdjęcie obiektywem "portretowym" tak, żeby wypełnić kadr w pionie człowiekiem, a drzewo było w tle.
Jakie będą proporcje wielkości człowieka do drzewa na zdjęciu?
Czy są to naturalne proporcje wielkości człowieka do drzewa?
Czy zmieniając ogniskową możemy uzyskać proporcje bardziej zbliżone do rzeczywistych?
 
 
Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1051
Skąd: Reda
Wysłany: Sro 15 Lut, 2017   

ryszardo napisał/a:
... Nie istnieje coś takiego, jak naturalne proporcje odległości między obiektami...
Istnieje. Uważa się, że obiektyw o ogniskowej 50mm dla pełnej klatki widzi tak jak oko ludzkie. Niestety nie jest to idealna ogniskowa do portretów (dla pełnej klatki, FF) bo oko ludzkie zmienia ogniskową i dla obiektów bliskich obiektyw 50mm i oko widzą już inaczej. Idealną ogniskową do portretów (dla FF) uważa się 85mm. Ale oczywiście można robić portrety każdą ogniskową, nawet 1000mm obiektywem lustrzanym lub ultra szerokim rybim okiem.
 
 
ryszardo 
Maniak



Pomógł: 46 razy
Posty: 924
Skąd: Józefów
Wysłany: Sro 15 Lut, 2017   

Negatyw napisał/a:
ryszardo napisał/a:
... Nie istnieje coś takiego, jak naturalne proporcje odległości między obiektami...
Istnieje. Uważa się, że obiektyw o ogniskowej 50mm dla pełnej klatki widzi tak jak oko ludzkie. Niestety nie jest to idealna ogniskowa do portretów (dla pełnej klatki, FF) bo oko ludzkie zmienia ogniskową i dla obiektów bliskich obiektyw 50mm i oko widzą już inaczej. Idealną ogniskową do portretów (dla FF) uważa się 85mm. Ale oczywiście można robić portrety każdą ogniskową, nawet 1000mm obiektywem lustrzanym lub ultra szerokim rybim okiem.


A co ma piernik do wiatraka?
Z użycia obiektywu "standardowego" nie wynikają żadne konkretne proporcje między między odległościami obiektów w kadrze od obiektywu. Cały czas człowiek może znajdować się dwa razy bliżej, dwa razy dalej lub w tej samej odległości, co drzewo, samochód lub krowa.
 
 
Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1051
Skąd: Reda
Wysłany: Sro 15 Lut, 2017   

ryszardo napisał/a:
...
Z użycia obiektywu "standardowego" nie wynikają żadne konkretne proporcje między między odległościami obiektów w kadrze od obiektywu. Cały czas człowiek może znajdować się dwa razy bliżej, dwa razy dalej lub w tej samej odległości, co drzewo, samochód lub krowa.
Właśnie wynikają. Oko to obiektyw jednosoczewkowy (o zmiennej ogniskowej w małym zakresie) i matryca światłoczuła. Gdy patrzymy na odległość od ok. 2,5m do nieskończoności to ogniskowa (po przeliczeniu kropa dla oka) wynosi ok. 50mm. Te proporcje to perspektywa i jest to własność fizyczna, a całe zagadnienie to dział fizyki tzw. optyka geometryczna.
 
 
ryszardo 
Maniak



Pomógł: 46 razy
Posty: 924
Skąd: Józefów
Wysłany: Sro 15 Lut, 2017   

Negatyw napisał/a:
Właśnie wynikają. Oko to obiektyw jednosoczewkowy (o zmiennej ogniskowej w małym zakresie) i matryca światłoczuła. Gdy patrzymy na odległość od ok. 2,5m do nieskończoności to ogniskowa (po przeliczeniu kropa dla oka) wynosi ok. 50mm. Te proporcje to perspektywa i jest to własność fizyczna, a całe zagadnienie to dział fizyki tzw. optyka geometryczna.


Cały czas twierdzę, że nie ma to nic wspólnego z proporcjami odległości do fotografowanych obiektów i uzyskanych dzięki temu skal odwzorowania.

Prosty przykład: fotografujemy człowieka obiektywem 50 mm tak, że stojąca sylwetka wypełnia cały kadr w pionie. Mamy skalę odwzorowania x. Tuż obok staje drugi człowiek tego samego wzrostu - odległość jest ta sama, więc proporcje odległości i skal odwzorowania to 1:1. Następnie drugi człowiek odchodzi dwa razy dalej od obiektywu. Skala odwzorowania jego na zdjęciu będzie równa x/2, a jego sylwetka wypełni w pionie pół kadru. Proporcja skal odwzorowania będzie równa proporcji odległości 2:1. Tak samo będzie dla każdej innej ogniskowej. Czyli dla żadnego obiektywu nie ma żadnej z góry określonej proporcji między skalami odwzorowania obiektów w kadrze. Bardziej łopatologicznie przedstawić się tego nie da.

To, o czym piszesz nie determinuje żadnych konkretnych proporcji. Perspektywy też nie. Tylko pole widzenia. Perspektywa jest zależna jedynie od położenia obserwatora/aparatu.
 
 
Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1051
Skąd: Reda
Wysłany: Czw 16 Lut, 2017   

Ryszardo, piszesz tak przekonująco, że gdybym był niewidomy to bym Ci uwierzył. Niestety tak nie jest. Zrób zdjęcie jakiegoś obiektu obiektywem szerokokątnym i na drugim planie masz przedmioty o określonej powierzchni na zdjęciu. Zrób kilka kroków do tyłu, załóż teleobiektyw i pstryk. Obiekt na pierwszym planie będzie niby taki sam a w tle przedmioty znacznie większe (zajmujące więcej powierzchni na zdjęciu). Wracając do portretu, głowa ludzka to obiekt przestrzenny i robiąc portret np. samej głowy od użytej ogniskowej zależeć będą proporcje na zdjęciu między nosem a uszami. I na zakończenie trzeba dodać, że perspektywa i te proporcje zależą od odległości do obiektu, czyli fotografując np. głowę obiektywem szerokokątnym ale z większej odległości i kadrując zdjęcie (programem graficznym) dostaniemy takie same proporcje jak na zdjęciu wykonanym obiektywem o dłuższej ogniskowej.
I dokładnie jak napisał dragossani na początku wątku, ogniskowe portretowe dla FF to 85mm i 135mm. Dzieląc te ogniskowe przez krop dostajemy typowy zakres ogniskowych dla danego aparatu do portretu.
 
 
ryszardo 
Maniak



Pomógł: 46 razy
Posty: 924
Skąd: Józefów
Wysłany: Czw 16 Lut, 2017   

Chyba problem polega po prostu na tym, że z moich wypowiedzi wyciągnięte zostały błędne wnioski. Ja ani razu nie napisałem co jest, a co nie jest obiektywem portretowym.

Negatyw, zauważ, że w swoim poście potwierdzasz moje ostatnie zdanie z poprzedniej wypowiedzi. Perspektywa nie zależy od obiektywu. Tylko od położenia.

Zgadzam się z tym, że dla większych odległości (czyli przy wypełnieniu kadru tym samum obiektem przy większej ogniskowej) obiekty w tle będą na zdjęciu miały proporcjonalnie większe rozmiary. Tylko, że to nie jest żadne "zniekształcenie perspektywy". Co więcej twierdzę, że w tym przypadku "zniekształcenie" będzie mniejsze, bo proporcje będą bardziej zbliżone do 1:1.

Tak samo przy portrecie: jeżeli robimy zdjęcie z niewielkiej odległości od twarzy, to nos może być na przykład 2 razy bliżej obiektywu, niż ucho, i twarz będzie mocno zniekształcona, bo będą na niej występowały duże różnice skal odwzorowania. Zwiększając odległość (wypełniając kadr przy większej ogniskowej) proporcjonalnie różnice odległości będą maleć, więc występować będą mniejsze różnice skal odwzorowania, więc "zniekształcenia" będą mniejsze.

O to mi chodz: nie jest tak, że po przekroczeniu pewnej magicznej ogniskowej "zniekształcenia perspektywy" zaczną rosnąć. Przy zwiększaniu odległości zawsze będą maleć. Tutejszyn napisał, coś przeciwnego i z tym się nie zgadzam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 14