Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Kąt widzenia ma dla 50mm, ale 30mm oddala obraz, a 50mm nie. To ciągle całkiem inne obiektywy.
Inną sprawą jest głębia ostrości. W obiektywie 50mm zwykle powyżej 3-4m głębia jest już nieskończona. Kreatywna strefa tego szkiełka, a więc obszar w którym możemy coś zdziałać, waha się właśnie od 50cm do 3-4m. Jest tylko jeden problem, patrząc przez 50mm w APS-C, na obiekt znajdujący się do 3-4m widzimy strasznie mały obrazek. Trzeba się nieco cofnąć i obiekt wyskakuje nam z tej strefy. To wielka strata. Dlatego Crop zawsze będzie gorszy od FF. Sytuacji nie poprawi także założenie 30mm, gdyż tam ta strefa kończy się jeszcze szybciej i sytuacja się powtarza.
Kąt widzenia ma dla 50mm, ale 30mm oddala obraz, a 50mm nie
Taa... Proszę Cię nie zaczynaj tej dyskusji po raz enty, bo mi się już nie chce tłumaczyć...
Tak GO jest inna. Perspektywa jest identyczna, bo nie zależy od ogniskowej. Kropka.
dawid_ [Usunięty]
Wysłany: Nie 15 Cze, 2008
jaad75 napisał/a:
Taa... Proszę Cię nie zaczynaj tej dyskusji po raz enty, bo mi się już nie chce tłumaczyć...
Tak GO jest inna. Perspektywa jest identyczna, bo nie zależy od ogniskowej. Kropka.
Czego tłumaczyć? Każdy może wziąć aparat do ręki i przyłożyć oko. Ewidentnie obiekty oglądane przez ogniskową 30mm wydają się dalej niż są w rzeczywistości, bez względu na mnożnik. Ogniskowa, to ogniskowa.
Zmiana ogniskowej nie zmienia pozornych relacji wielkościowych między obiektami w przestrzeni, potocznie zwanymi perspektywą. Relacje te zmienią się jedynie gdy zmienimy odległość obserwacji.
[ Dodano: Nie 15 Cze, 2008 01:09 ]
Zakładając 50-tkę na korpus FF i 30-tkę na APS-C i fotografując z tego samego miejsca, otrzymamy dwa niemal identyczne kadry, różniące się jedynie głębią ostrości (jeżeli były ustawione identyczne przysłony)...
dawid_ [Usunięty]
Wysłany: Nie 15 Cze, 2008
Chodzi mi tylko o to, żeby 30mm lub 25mm w Olku nie nazywać "pięćdziesiątką", bo nigdy nią nie była, i nie będzie. Ten obiektyw dlatego jest standardem dla każdej matrycy, bo niezależne od niej, ani nie przybliża obrazu, ani go nie oddala. W FF więcej przez niego widać, ale to wszystko.
Ostatnio zmieniony przez dawid_ Nie 15 Cze, 2008, w całości zmieniany 1 raz
Jest ekwiwalentem 50-tki dla tych formatów, bo ma niemal identyczny kąt widzenia. Czyli pozwala na wykonanie z danego miejsca takiego samego kadru, jak 50-tką na FF (jeśli GO skompensujemy odpowiednim doborem przysłony).
dawid_ [Usunięty]
Wysłany: Nie 15 Cze, 2008
Zgadzam się, ale to nie ułatwia fotografowania. Pochodzę nieco z 50mm na 5D, a po tygodniu przerzucę się na 25mm i E-3. Praca z tymi zestawami będzie różna.Pomimo tego, że mają ten sam kąt widzenia, to świat oglądany przez 5D nic się nie zmieni, podczas gdy na E-3 będzie on zniekształcony.
Ten obiektyw dlatego jest standardem dla każdej matrycy, bo niezależne od niej, ani nie przybliża obrazu, ani go nie oddala. W FF więcej przez niego widać, ale to wszystko.
Nie jest. Dla średniego formatu, ta ogniskowa to szeroki kąt, dla kompakta z małą matrycą - długie tele.
[ Dodano: Nie 15 Cze, 2008 01:20 ]
dawid_ napisał/a:
Praca z tymi zestawami będzie różna
Będzie oczywiście różna ze względu na różną GO, czy proporcje kadru (3:2/4:3), ale perspektywa i kąt widzenia będą takie same.
dawid_ [Usunięty]
Wysłany: Nie 15 Cze, 2008
Więc powiedz mi co zatem ilustruje poniższy przykład?
Na każdym obrazku (dla 20 i 50mm) kadr jest bardzo zbliżony. Można powiedzieć że te obiektywy mają podobny kąt widzenia. Jeżeli zatem mają ten sam kąt widzenia, a inną ogniskową, to znaczy że oba aparaty mają inną matrycę (ten sam mnożnik, zakładając istnienie matrycy z mnożnikiem x2.5, tylko dla celów roboczych). Nie zmienia to jednak faktu, że oddanie perspektywy, przestrzeni za modelką jest inne dla obu obiektywu 20mm x2.5 i 50mm x 1, choć zarówno jeden jak i drugi jest określany potocznie standardem, co według mnie jest błędem.
To 50mm na D80. Gdybym stojąc w tym samym miejscu, użył 5D z 50mm, to miałbym większe pole widzenia, a kobieta w tle była by nadal w tej samej odległości od naszego bohatera, jak na załączonym obrazku. Jeżeli jednak do D80 założę 30mm, to kadr wprawdzie powiększy mi się jak w 5D/50mm, ale kobieta idąca w tle była by dalej od człowieka w mundurze, niż jest obecnie.
Ostatnio zmieniony przez dawid_ Nie 15 Cze, 2008, w całości zmieniany 1 raz
Więc powiedz mi co zatem ilustruje poniższy przykład?
To jak zmienia się perspektywa, przy zmianie odległości od fotografowanego obiektu...
dawid_ [Usunięty]
Wysłany: Nie 15 Cze, 2008
Mam przez to rozumieć, że kiedy spojrzymy przez 5D/50mm i E-3/25mm z tego samego miejsca, na tę samą scenkę, to zobaczymy idealnie to samo, łącznie z oddaniem perspektywy, czyli odległości między poszczególnymi planami?
Umówię się niebawem z kimś, kto ma 5D na testy, i sprawdzę to dokładnie.
Może MM rozstrzygnie nasz spór. Wiem że posiada zarówno pełnoklatkowe body, jak i cropa.
Ostatnio zmieniony przez dawid_ Nie 15 Cze, 2008, w całości zmieniany 1 raz
50-tka na FF, to raczej nie jest typowo portretowe szkło... Ale tak, można 25-tką na E-3 robić takie portrety jak 50-tką na FF. W jednym i drugim przypadku nie należy przekraczać odległości 1.2-1.5m od modela, jeżeli nie chcemy mocno przerysować twarzy, czyli będą to dość luźnie kadry portretowe...
mavierk Temu Panu już podziękujemy never knows best
Pomógł: 93 razy Posty: 7364 Skąd: Lubin / Wrocław
Wysłany: Nie 15 Cze, 2008
dawid_ napisał/a:
Idźmy więc dalej. Można również wysnuć wniosek, że E-3 uzbrojonym w obiektyw 25mm można z powodzeniem robić portrety, podobnie jak z 50mm na FF?
Jeśli chodzi Ci o studio i F16 to jak najbardziej, jeśli chodzi Ci o plastyke i bokeh - już nie, już DX daje chyba 1,5EV mniejszy bokeh na takim samym ekwiwalencie, jak z FX A 4/3 mogą zrobić 2EV (czyli 4/3 i 50/2 da taką głębie, jak FF i 100/4 przykładowo).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 14