forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Śluby - który system?

lukemeng - Sro 03 Lut, 2010
Temat postu: Śluby - który system?
Witam. Jestem na etapie zakupu lustrzanki. Będę potrzebował w przyszłości do robienia zdjęć reporterskich, wesel. Przeglądam przeróżne fora i do końca nie jestem przekonany jaki sprzęt wybrać.

Na początku myślałem, że wybiorę D90, ale później ktoś mi odradził, mówiąc że body jest bez stabilizacji i najlepiej wybrać olympusa. Myślałem żeby wejść w system Olympusa i zastanawiałem się nad E-30. W następniej poradzie zasugerowano mi, żebym wziął E-3 bo jest "magnezowe" i uszczelnione. Wiem, że solidność wykonania jest bardzo ważna, ale nie wspomniałem wcześniej, że mam ograniczone środki. Wstępnie mam 5000zł. Zdaję sobie sprawę, że to "żadne" pieniądze na profesjonalny sprzęt, ale jakoś trzeba zacząć. Chcę zakupić na początku taki obiektyw, którym będę mógł zrobić dobre fotki, ale też nie chcę jakiegoś 18-200 bo na pewno będę inwestował w kolejne szkła. Oczywiście lampę też kupuję, ale to poza dyskusją bo to oczywista rzecz.

Canona z góry odrzucam bo z tego co się orientuję to ten sprzęt jest drogi pod każdym względem. Wiem, że chyba najlepszy, ale funduszy brak.

Podsumowując proszę o jakieś sugestie i porady, czyli body+obiektyw+lampa.

Wiem, że taki zestaw to nawet nie minimum i nawet pięć kółek nie starczy, ale taki mam początek.

Start na wesele z jednym obiektywem to też niedorzeczne, ale póki co to będę jako pomocnik więc starczy na początek.:)


No i na koniec jeszcze jedno pytanie. W który system tak naprawdę warto wejść? Ludzie narzekają na Olympusa, że będzie problem z nowymi szkłami itd.

Chcę kupić taki sprzęt, który nie będzie w przyszłości ograniczony brakami na rynku. Jedyne ograniczenia to mój portfel i oko dzięki któremu będę tworzył obrazy. :)

pozdrawiam i czekam na porady

RB - Sro 03 Lut, 2010
Temat postu: Re: wybór sprzętu
lukemeng napisał/a:

Canona z góry odrzucam bo z tego co się orientuję to ten sprzęt jest drogi pod każdym względem. Wiem, że chyba najlepszy, ale funduszy brak.

Nie wiem, czy najlepszy czy nie, o fotografowaniu slubów mam blade pojęcie, ale wiem że na pewnym poziomie jakości obiektywów i korpusów ceny między systememi się od siebie nie różnią jakoś zabójczo...

jaad75 - Sro 03 Lut, 2010

lukemeng, akurat do ślubów, to uszczelniane, magnezowe body nie jest priorytetem... Istotna jest jakość wysokiego ISO i duży zakres dynamiczny, współpraca z lampą i dobre, jasne szkła... Olympus, to nie jest najlepszy wybór w tym przypadku, zwłaszcza ze względu na pierwsze i drugie kryterium...
hijax_pl - Sro 03 Lut, 2010

lukemeng napisał/a:
Na początku myślałem, że wybiorę D90, ale później ktoś mi odradził, mówiąc że body jest bez stabilizacji i najlepiej wybrać olympusa


lukemeng napisał/a:
W następniej poradzie zasugerowano mi, żebym wziął E-3 bo jest "magnezowe" i uszczelnione.


Fajnych masz doradców :)

Tak jak napisał RB - ceny są zasadniczo podobne. Wg mnie Canon jest troszkę tańszy od Nikona.

Jak już tak rozprawiasz o tych obiektywach to pewnie masz już jakieś typu co być chciał - to one powinny Ci dyskryminować wybór korpusu.

lucek92 - Sro 03 Lut, 2010

jak dla mnie to:

http://fotozakupy.pl/lust...mm-f-2-8,10054s

stabilizację masz w obiektywie i zostaje 1000zł na lampkę

jaad75 - Sro 03 Lut, 2010

lucek92 napisał/a:
stabilizację masz w obiektywie
Akurat nie w tym... Stabilizację zresztą też ciężko zaliczyć do absolutnych priorytetów w omawianym zastosowaniu...
lucek92 - Sro 03 Lut, 2010

a no mój błąd, te ich oznaczenia

ale d90 + tamron 17-50 w wersji ze stabilizacją + nikon sb600 wychodzi 5200zł, więc nie jest źle

dragossani - Sro 03 Lut, 2010

W Canona możesz wchodzić lub nie ale sugerowanie się cenami raczej nie ma sensu. Wybór systemu to zwykle decyzja na lata i gwarantuję Ci, że w dłuższej perspektywie liczą się możliwości jakie daje dany system, a ceny mają wpływ tylko na tempo w jakim będziesz w stanie dozbierać na interesujący Cię sprzęt. Zwykle bardziej bolą źle wydane pieniądze niż dobrze wydane choć w nieprzyzwoitej ilości :wink:

Uważam że przy pracy reporterskiej najważniejsza jest skuteczność - aby ją osiągnąć sprzęt musi być niezawodny i wygodny w użyciu. Okoliczności zwykle są takie, że najważniejsze jest uchwycenie konkretnego momentu. Korpus powinien być uszczelniony, odporny na upadki, skrajne temperatury i wykonany tak żeby jak najrzadziej trafiał do serwisu. Co do wygody to ważna jest ergonomia konstrukcji, celność i szybkość AF, niskie szumy na wysokich czułościach, dobry wizjer i wyświetlacz. Szkła reporterskie to zwykle trzy jasne (f/2.8) zoomy: szeroki (14-24mm), średni (24-70mm) i krótkie tele (70-200mm). Lampa do tych zastosowań musi mieć przede wszystkim zapas mocy.

O systemie Canona opowie Ci zapewne ktoś kto w nim siedzi. Ja mogę napisać Ci trochę o Nikonie.

Nikon ma swojej ofercie perfekcyjny zestaw reporterski. Mam na myśli: Nikon D3s (korpus skonstruowany specjalnie do tych zastosowań - praktycznie pozbawiony wad), Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED (optycznie najlepszy szeroki zoom o jakim słyszałem), Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED (podstawowe narzędzie pracy dla wielu zawodowców i nikt nie narzeka), Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II (odświeżony niedawno, na Optycznych jeszcze nie testowany ale wszystko wskazuje na to że genialny). Do tego lampa SB-900 i temat sprzętu masz zamknięty na lata.

Oczywiście łączny koszt tego zestawu wielokrotnie przekracza Twój aktualny budżet ale można dojść do tego małymi krokami, a w systemie Nikona nie jest to trudne. Oprócz D3s masz niższe segmenty, np. D700 (krok przed D3s - tańsza pełna klatka), D300 (dwa kroki przed D3s - świetnej jakości korpus z mniejszym sensorem), D90 (trzy kroki przed D3s - rozsądny wybór na początek tej zabawy). Ze szkłami też jest bardzo dobrze - oprócz jasnych, pełnoklatkowych zoomów, Nikon ma sporo dobrej jakości, niedrogich szkieł pod cropa (czego podobno brakuje nieco w Canonie). Są też alternatywne produkty innych producentów: Sigmy (przy okazji z dobrze pracującym AF - w Canonie jest z tym różnie), Tokiny (np. świetny szeroki kąt pod cropa: 11-16mm f/2.8), Tamrony, Zeissy (manualne).

Za nowego D90 dasz 2400 zł, Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 IF-ED - od czegoś trzeba zacząć, a ten model ma rozsądny przelicznik cena-jakość: 860 zł. Na śluby potrzebujesz jakiejś portretówki. Budżetowa to Nikkor AF 85 mm f/1.8D - 1500 zł nowa (jeszcze taniej jest Nikkor 50mm 1.8D - do przemyślenia). Do tego lampa i zamkniesz się bez trudu w 5000 zł. Możesz też celować w używany D300 (to już ta klasa gdzie używany nie oznacza niesprawny). Sam takiego używam i jestem zachwycony.

Z czasem zaczaj się na pełną klatkę - na przykład używany D700. Potem już tylko pozostaje zapracować na D3s i szkła.

Tak na marginesie: śluby mają nieco inną specyfikę jeśli chodzi o szkła niż czysta reporterka (bardziej artystyczną). Poczytaj sobie forum pod tym kątem.

lukemeng - Sro 03 Lut, 2010

jaad75 napisał/a:
Istotna jest jakość wysokiego ISO i duży zakres dynamiczny, współpraca z lampą i dobre, jasne szkła...


no właśnie, a jakieś konkrety poproszę :)

hijax_pl napisał/a:
Fajnych masz doradców


tacy doradcy jakie fora :)
hijax_pl napisał/a:
Jak już tak rozprawiasz o tych obiektywach to pewnie masz już jakieś typu co być chciał - to one powinny Ci dyskryminować wybór korpusu.


no właśnie nie chciałbym, że ktokolwiek sugerował się moimi typami. Czekam na fachowe wskazówki za które z góry bardzo dziękuję :)

[ Dodano: Sro 03 Lut, 2010 11:48 ]
dragossani napisał/a:
Nikon ma swojej ofercie perfekcyjny zestaw reporterski......


dziękuję za taki zestaw :shock:
pewnie fajnie mieć taki sprzęt ale bałbym się go w rękach trzymać. :)

dragossani dziękuję za wyczerpującą informację, z której jestem bardzo usatysfakcjonowany :)

a reszta systemów? co olympusem? czekam też na opinie canonierów :)

kozidron - Sro 03 Lut, 2010

lukemeng napisał/a:
czekam też na opinie canonierów :)



lukemeng,
ty się skup na oszkleniu i mocnej lampie, mało szumiące wysokie iso też się przyda o umiejętnościach operatora nie wspomnę.

lukemeng - Sro 03 Lut, 2010

kozidron napisał/a:
ty się skup na oszkleniu i mocnej lampie, mało szumiące wysokie iso też się przyda o umiejętnościach operatora nie wspomnę.


bardzo często się nad tymi różnymi zagadnieniami skupiam, ale czasami nie mogę się skupić jak widzę cenę :)

Należę do tych co raczej fuszerki nie odstawiają, a parę imprez mam już na koncie z filmowaniem włącznie.

jeśli chodzi o umiejętności to.......... całe życie człowiek się uczy.

dragossani - Sro 03 Lut, 2010

Sporo zależy od stylu fotografowania. Jeśli nie masz wyrobionych nawyków to najlepiej pożycz od kogoś sprzęt i sprawdź jak Ci się pracuje z zoomami, a jak ze stałkami.

Ja na przykład jestem przyzwyczajony do stałek i brak zooma zupełnie mi nie przeszkadza. Obiektywy mam na tyle wyczute, że wiem jaki będę miał kadr, zanim jeszcze je zapnę do korpusu. W poszukiwaniu interesujących ujęć po prostu pilnie się rozglądam - w wizjer spoglądam dopiero robiąc zdjęcie. Z zoomami pracuje mi się gorzej bo elastyczny zakres zakłóca mi tę intuicję. Pracując tą metodą, ślub można obskoczyć niemal samymi stałkami. np.:
  • Tokna 11-16mm f/2.8 (jasny, szeroki kąt do wnętrz)
  • Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G (tani, jasny standard pod cropa)
  • Nikkor AF 50 mm f/1.8D (tani, jasny, do ujęć całych postaci)
  • Nikkor AF 85 mm f/1.8D (niezbyt kosztowna portretówka)
Optycznie taki zestaw wypada znakomicie, koszt w okolicach 5000 zł.

Inne podejście to oparcie się o zoomy. Proponowałem już Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 IF-ED. Lucek92 polecał Tamrona 17-50mm F/2.8 - nie znam Tamronów za dobrze ale zawsze f/2.8 to zaleta więc to ciekawa propozycja.

komor - Sro 03 Lut, 2010

lukemeng, zacznij może od przeczytania przyklejonego na górze każdego działu, wyróżnionego na czerwono tematu PRZECZYTAJ ZANIM ZADASZ PYTANIE bo dając swojemu wątkowi tytuł „Wybór sprzętu” właśnie złamałeś przedstawione tam zasady.
Po drugie przeczytaj sobie w dziale o obiektywach dłuuugi temat JAKI OBIEKTYW NA ŚLUBY? bo odpowiedzi na wiele pytań padły tam już przynajmniej raz.


A jako kanonier powiem Ci, że do amatorskich zastosowań Nikon ma więcej fajniejszych obiektywów, ale do ślubów to już inaczej wygląda, bo co prawda Nikkon ma fajniejsze puszki, ze sprawniejszym AF, oraz świetne (ale drogie) jasne zoomy, ale brakuje tam jasnych stałek, za które Canon jest tak ceniony (i ceni się też za nie nieźle…). Więc wybór systemu przede wszystkim zależy od tego czy zamierzasz skończyć na drogich i świetnych stałkach czy wystarczą Ci zoomy o świetle f/2,8 (równie drogie). Tego oczywiście na dzień dzisiejszy nie wiesz.
Poczytaj ten długi wątek. Wiem że to boli i sporo w nim szumu informacyjnego, ale wiele kwestii się rozjaśni.

maser - Sro 03 Lut, 2010

Skoro robiłeś już parę imprez to czym?
dragossani - Sro 03 Lut, 2010

Popieram zasadniczą myśl Komora: najważniejsze jest obranie sobie punktu docelowego, wyobrażenie sobie jaki zestaw satysfakcjonuje nas całkowicie i sprawdzenie który system wygląda pod tym względem najlepiej. Druga sprawa to niższe segmenty - jak wyglądać będzie nasz zestaw "na dorobku". Ważne jest czy na każdym etapie mamy odpowiedni manewr co do zakupów.

Nie bez powodu rozważania sprowadzają się do Canon vs Nikon. Po prostu w pozostałych systemach trochę nieciekawie wygląda ów zestaw docelowy :smile:

Co do stałek w Nikonie to się zgodzę. Chodzą jednak słuchy o odświeżeniu tego segmentu w najbliższym czasie więc jest spora szansa na poprawę w tym zakresie.

lukemeng - Sro 03 Lut, 2010

dragossani napisał/a:
Sporo zależy od stylu fotografowania.


jak na pewno wiesz, do tego stylu się dochodzi :)

dragossani napisał/a:
Ja na przykład jestem przyzwyczajony do stałek i brak zooma zupełnie mi nie przeszkadza.


zoom to chyba większa wygoda i szybkość wykadrowania, ale abstrahuję od jakości bo wydaje mi się, że z tym będzie gorzej.

Nie jestem odporny na wiedzę i nowinki, ale jak zwykle bywa będą zawsze problemy finansowe. Nie chcę kupić sprzętu takiego bo tyle mam pieniędzy i nic więcej.

Inwestycje w przyszłości będą na pewno. :)

dragossani - Sro 03 Lut, 2010

lukemeng napisał/a:
jak na pewno wiesz, do tego stylu się dochodzi :)
Jasne. Z tym że stosunkowo szybko trzeba podjąć męską decyzję w którym kierunki się idzie.

dragossani napisał/a:
zoom to chyba większa wygoda i szybkość wykadrowania, ale abstrahuję od jakości bo wydaje mi się, że z tym będzie gorzej.
Kadrowanie to bardzo subiektywna kwestia. Po prostu u każdego z nas wyobraźnia pracuje nieco inaczej. Ja wolę mieć przy sobie stałki - to ograniczenie działa na mnie stymulująco. Zoom mnie rozleniwia i dekoncentruje. Mam na myśli szczególnie zakres 24-150mm. Kadry szersze niż 24mm trudno precyzyjnie skomponować w głowie - szeroki zoom się przydaje. Natomiast teleobiektywów używa się często ze względów czysto praktycznych - powyżej 150mm zoom jest po prostu wygodniejszy. W środku zakresu wolę stałki.

Od strony optycznej zoomy wypadają generalnie słabiej, choć w najwyższym segmencie (Zoom-Nikkory f/2.8) jakość obrazowania jest już wyśmienita. Stałki już przy najtańszych modelach (Nikkor 50mm 1.8D) dają rewelacyjne efekty.

Djwalkman - Sro 03 Lut, 2010

Ja bym zainwestował w Canona, bo według mnie ma najlepsze szkła tele w najbardziej okazyjnych cenach, a do tego można dodać tamrona 17-50 f/2.8 i jest pięknie :grin:
jaad75 - Czw 04 Lut, 2010

Djwalkman napisał/a:
ma najlepsze szkła tele
Czy najlepsze, to akurat dyskusyjne...
Tyle, że co to ma wspólnego akurat ze ślubami?

MM - Czw 04 Lut, 2010

jaad75 napisał/a:

Tyle, że co to ma wspólnego akurat ze ślubami?


Każdy chce coś napisać a sensowność to nie jest zawsze priorytet :wink:

oranżewski - Czw 04 Lut, 2010

MM napisał/a:

Każdy chce coś napisać a sensowność to nie jest zawsze priorytet :wink:

to może i ja coś napiszę... :mrgreen:

kiedy kupowałem Canona 40D była to decyzja spontaniczna. miałem okazję kupić go za bardzo nie wiele. do tego czasu siedziałem z pytaniem: canon czy nikon.
teraz nie żałuję, że mam Canona, bo jakbym wybrał Nikona, to też bym był szczęśliwy. jeśli wahasz się w pewnym segmencie cenowym przy wyborze body (canon czy nikon) to wszystko jedno co wybierzesz. a żebyś znowu się nie zadręczał wyliczankami czy rzucaniem monetą, to bierz to co tańsze i już.

lukemeng - Pią 05 Lut, 2010

dragossani napisał/a:
Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 IF-ED - od czegoś trzeba zacząć,

A następnie:

dragossani napisał/a:
Budżetowa to Nikkor AF 85 mm f/1.8D - 1500 zł nowa (jeszcze taniej jest Nikkor 50mm 1.8D - do przemyślenia)

I tak moim „laickim” rozumowaniem, jeżeli zaopatrzyłbym się w zakres 18-70, to może warto by było zakupić w 85mm f/1.8D, tym samym wstępnie nie inwestując w tą drugą – zasugerowaną przez Ciebie – stałkę. Czy ja dobrze główkuję?

Djwalkman napisał/a:
Ja bym zainwestował w Canona, bo według mnie ma najlepsze szkła tele w najbardziej okazyjnych cenach, a do tego można dodać tamrona 17-50 f/2.8 i jest pięknie :grin:

hmmm.....

MM napisał/a:
Każdy chce coś napisać a sensowność to nie jest zawsze priorytet :wink:

nie wiem czemu, ale tak samo pomyślałem o tym :)

no i jeszcze zapytam o lampę……czy SB600 wystarczy czy mocniejszą wybrać? Wiem, że można podciągać ISO (z oczywistymi konsekwencjami), ale czy ten model wystarczyłby mi do mojej wstępnej konfiguracji?

lupo57 - Pią 05 Lut, 2010

lukemeng napisał/a:


no i jeszcze zapytam o lampę……czy SB600 wystarczy czy mocniejszą wybrać? Wiem, że można podciągać ISO (z oczywistymi konsekwencjami), ale czy ten model wystarczyłby mi do mojej wstępnej konfiguracji?


jak masz kasę to się nie zastanawiaj tylko kupuj SB900

dragossani - Pon 08 Lut, 2010

Mam niewielkie doświadczenie z lampami ale większość specjalistów podkreśla, że moc lampy ma istotne znaczenie. Lepiej zatem dozbierać na SB900.

Cytat:
jeżeli zaopatrzyłbym się w zakres 18-70, to może warto by było zakupić w 85mm f/1.8D, tym samym wstępnie nie inwestując w tą drugą – zasugerowaną przez Ciebie – stałkę

Założenie niby słuszne ale trzeba sobie zdawać sprawę z możliwości jakie dają jasne szkła. Zakres ogniskowych to nie wszystko.

Jasne stałki mają zastosowanie głównie w portretach. To oczywiście nie dogmat ale w na pełnej klatce najczęściej wykorzystywane plany to:
- 50mm: portety grupowe
- 85mm: ujęcie całej postaci
- 100mm: popiersie
- 135mm: portret twarzy
Niektórzy uważają że do twarzy lepiej sięgnąć po 200mm ale nie zawsze są do tego warunki (poza tym kogo stać na 200mm f/2.0?).
Na cropie mamy przesunięcie ogniskowej x1.5 (w Nikonie) czyli w miejsce tych 4 podanych wchodzą nam (mniej więcej) 35mm, 50mm, 85mm i 100mm. Czyli razem z powiedzmy D90, sałkę 50mm będziemy wykorzystywać przy postaciach, a 85mm do bliższych portretów.

Zoom może nam zastąpić stałki z pewnego zakresu ale ponieważ tanie zoomy są raczej ciemne to trudno je z powodzeniem wykorzystać do portretów. Brakuje małej głębi ostrości oraz możliwości zamrażania ruchu niskimi czasami otwarcia migawki.

Jeszcze tak na marginesie: używany Nikkor 50mm f/1.8D to 400zł - dużo zatem nie ryzykujesz.

Yossarian - Pon 08 Lut, 2010

Wydaje mi się, że nie mając doświadczenia ze stałkami pójście prosto na żywioł (tj ślub) to pewne ryzyko. Zoomy są znacznie mobilniejsze, praca ze stałkami wymaga pewnej wprawy.
Dziwię się trochę, że nie mając większego doświadczenia w foto od razu decydujesz się na ślub.

Ze swojej strony polecam pogadanie ze znajomymi by pobawić się ich obiektywami w różnych sytuacjach i zorientować się co Ci bardziej odpowiada - stałki czy zoomy. Fora, forami, ale rzeczywistość weryfikuje wszystko.

jarecki_jg - Wto 09 Lut, 2010

A mi się wydaje ze najbardziej optymalny zestaw fotografa ślubnego to Nikon D700 z SB900 i szkła w zakresie 24-70 oraz 70-200 dla większej kreatywności można później dokupić 14-24, a do luźnego portretowania 50/1,4 Sigmy lub Nikkora.


Ja robiąc imprezy dla znajomych lub inne okazjonalnie jako "początkujący" daje sobie radę tym co mam, a w planach mam oczywiście zmiany .... :) na początek zmiana Sigmy 18-50 na 24-70 HSM.

Ja jak miałbym zaczynać reportaż ślubny mając ograniczony budżet zaczął bym od min. D300 z Sigmami 24-70 i 70-200 oba HSM do tego stałka 35/f 1.8 Nikkora i lampa SB900, a w miarę przypływu gotówki ze zleceń dokupienie D700 i zestaw jak się patrzy - czasami nie ma czasu na zmiane body.

Ja właśnie taki wariant obrałem i odkładam do świnki na 24-70 HSM już prawie mam :) .

Polecę Ci jeszcze inny Wariant.

Zakup dobrej, adekwatnej do specyfiki zleceń puszki wraz z lampą błyskową z jednym szkłem, a w przypadku trafienia się zlecenia pożyczanie szkieł z Sigmy ProCentrum. Taka metodyka pozwoli lepiej trafić z wyborem szkła dla siebie budując jednocześnie optymalny warsztat swojej ciężkiej pracy, a co za tym idzie lepiej sprostać wymogom zlecenia.
Powiem ze robiąc zdjęcia na imprezach rodzinnych i u znajomych (mowa oczywiście o ślubach) na sali imprezowej najcześciej używana ogniskowa oscyluje w okolicach 35 mm dla D300. Mało tego z szerszego szkła możesz zrobić cropa w drugą stronę się nie da :( .
Mając lustra klasy D300 z 35/1.8 lub D700 z 50/1.4 crop nie straszny do odbitek wielkości nawet 15cmx21cm - ja przynajmniej większych nie robiłem.

Ostatecznie pozostają jeszcze raty 0% w sklepie nie dla idiotów !!!


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group