|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - ustawienia LR i wywoływanie w labie
caleb - Sro 03 Lut, 2010 Temat postu: ustawienia LR i wywoływanie w labie Przeczytałem masę artykułów w internecie i wciąż nie jestem pewny swojej nabytej wiedzy.
Otóż od czasu do czasu wywołuję zdjęcia w labach, zarówno z digi-foto, jak i fotonet. Obydwie firmy oddają nam pliki kalibracyjne, za co im chwała, ale teraz pojawia się problem jak ich użyć.
Monitor skalibrowany przez Adobe Gamma (wiem, że lepsze kalibratory sprzętowe, ale póki co nie stać mnie na takowy). Kalibracja pewnie nie idealna, ale ten obrazek wyświetla mi się w pełni prawidłowo (tj. żadnych widocznych barw - sama szarość i po prawej odpowiednio ciemno widoczne i niewidoczne kropki na czarnym tle .
Ale nie w tym rzecz. Robię zdjęcia w RAWie Fuji S9600.
Następnie importuję je do Adobe Lightroom, przeprowadzam obróbkę według upodobań i teraz jest problem.
Przy zapisie mam wybrać zapis do JPG, jakość wedle uznania, ale jaki Color Space mam ustawić? To ma być ten profil dostarczony przez laboratorium? Dobrze kombinuję? Czy może jednak należy zapisywać w sRGB/aRGB?
Co z używaną przestrzenią roboczą w Lightroom? Z jakiej on właściwie korzysta? Aha, no i co z plikami JPG? Również mam je konwertować analogicznie jak RAWy do przestrzeni labów?
hijax_pl - Sro 03 Lut, 2010
LR korzysta natywnie z ProPhoto.
Jak eksportujesz - zapisuj jako JPG z jakością >95%, w przestrzeni sRGB, 300dpi.
Pilnuj rozdzielczości żeby maszyna nie zaczęła Ci rozciągać/kompresować obrazka. Lepiej to zrobić u siebie, niż zdawać się na maszynę.
caleb - Sro 03 Lut, 2010
To w takim razie korzystając z Lightrooma właściwie zupełnie zbędne są mi te profile labów?
hijax_pl - Sro 03 Lut, 2010
W LR softproofa nie zrobisz. I nie zapiszesz w profilu który dostałeś.
Jak lab jest kalibrowany sumiennie powinien bez problemu obsłużyć plik sRGB. Weź też pod uwagę że na papierze masz węższy profil niż sRGB.
Ja np używam profilu laba do sprawdzenia jak będzie wyglądała odbitka - ale do labu wysyłam Tiffa 8bit w sRGB
tupisac - Sro 03 Lut, 2010
Przestrzeń roboczą ustawiamy albo sRGB ablo Adobe RGB w zależności od monitora jaki mamy. Jak jest mozliwość to jak najbardziej zapisujemy pliki do wysyłki z profilem dostarczonym z labu. Jak nie ma mozliwości to tak jak radzi Hijax.
caleb - Czw 04 Lut, 2010
Cytat: | Przestrzeń roboczą ustawiamy albo sRGB ablo Adobe RGB w zależności od monitora jaki mamy. Jak jest mozliwość to jak najbardziej zapisujemy pliki do wysyłki z profilem dostarczonym z labu. | Zrobiłem tak - w Lightroomie zapisałem plik jako TIFF, 16-bit z profilem labu. Po otworzeniu w Photoshopie 7.0 tego pliku mocno się rozczarowałem - całe zniebieszczałe, wyżarte, brzydkie, zupełnie inne niż przygotowywane w LR. Przy otwieraniu dałem opcję, żeby otwierał w jego profilu (pierwsza opcja). W IrfanView jest tak samo (oczywiście po włączeniu weń obsługi profili, standardowo są wyłączone). Przy otwieraniu bez konwersji - "as is" (zarówno w PS jak i IV) zdjęcie jest wyżarte przez czerwień. O co chodzi? To w takim razie na wydruku też będą tak źle wyglądały zdjęcia czy właśnie tak mają wyglądać na monitorze, a w wydruku będzie ok? Cytat: | Weź też pod uwagę że na papierze masz węższy profil niż sRGB. | Serio? To po co w takim razie w ogóle zawracać sobie głowę aRGB, skoro w wydruku tego nawet nie zobaczymy...
BTW nie wiem jaką mój monitor obsługuje przestrzeń - jest to Philips 109P (kineskop).
|
|