|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Canon E-TTL Macro Ring Lite MR-14EX
gregorio1972 - Sob 20 Lut, 2010 Temat postu: Canon E-TTL Macro Ring Lite MR-14EX czy ktoś ma jakieś doświadczenia z Canon E-TTL Macro Ring Lite MR-14EX niestety nie mogę znaleźć jakiś treściwych informacji na temat tej lampy czy warto w ogóle ją kupować ? chodzi o makro. Jeżeli ktoś użytkuje to każde informacje będą dla mnie cenne
dr11 - Pon 22 Lut, 2010
gregorio1972, mam, kupiłem okazyjnie kiedyś tam i w zasadzie cały czas wywołuje we mnie mieszane uczucia
Plusy:
+ sterownik master
+ dobre doświetlenie bliskich obiektów
+ prosta obsługa
Minusy:
- brak możliwości ustawienia położenia i kątu palników przez co oświetlane obiekty są płaskie
- minimalna moc błysku 1/64
- słaba skuteczność lampek AF
Lampa dobrze spełnia swoje zadanie - oświetla to co tuż przed obiektywem, jednak żeby to kreatywnie wykorzystać potrzeba sporo wprawy i prób. Ułożenie palników powoduje dość wyraźny efekt płaskości, bardzo by się przydała możliwość ustawienia palników jak w MR-24EX. Efekt ten można trochę zredukować ustawiając niesymetrycznie moc palników. Lampa może sterować innymi i w komplecie z 580EX, 430EX można zdziałać o wiele więcej, doświetlając sobie np. tło.
Przykłady zdjęć: http://forum.optyczne.pl/...p=152187#152187
Po pewnym czasie mam takie zdanie: jeśli lampa do makro, to od razu MR-24EX. MR-14EX to taki półśrodek, pozwala posmakować tego rodzaju oświetlenia ale pozostawia niedosyt. Z czasem zauważa się ograniczenia wynikające z budowy. Do MR-24EX można łatwo dokładać dyfuzorki, filtry itd. MR-14EX jest lekko toporna. Acha, do obu warto mieć jeszcze inną slave, w celu pełnej kontroli nad światłem bliskim/dalekim.
Pytaj o szczegóły, jeśli coś Cię zainteresowało.
jaad75 - Pon 22 Lut, 2010
Jak dla mnie lepiej mieć obiektyw z większą odległością roboczą i normalne lampy - można uzyskać znacznie lepsze światło...
dr11 - Pon 22 Lut, 2010
jaad75, używam z Sigmą 150, odległość niby duża ale nie całkiem Normalne lampy trzeba zamontować na jakimś stelażu, lampa macro typu 24EX jest wygodna bo siedzi na obiektywie.
SlawGaw - Pon 22 Lut, 2010
dr11 napisał/a: | Do MR-24EX można łatwo dokładać dyfuzorki |
Jest coś takiego od razu w zestawie, czy trzeba oddzielnie dokupić?
dr11 - Pon 22 Lut, 2010
SlawGaw, nie używałem i nie jestem pewien, ale z tego co podaje producent, to nie są dołączane w komplecie. Można znaleźć w sieci trochę tutoriali jak go zrobić samemu, np. http://nocroppingzone.blo...ser-how-to.html
SlawGaw - Pon 22 Lut, 2010
Popatrzyłem sobie na obie lampy i ich ceny, zdecydowanie wolałbym dopłacić te 800 zł do 24EX, głównie z powodu możliwości odpięcia palnika od pierścienia.
Chyba najbardziej kompletny i przemyślany sposób na to ma w spadku po Minolcie Sony HVL-MT24AM, w zestawie nasadki zwiększające kąt błysku oraz niby softboxy i wysięgniki teleskopowe do lamp w cenie niższej niż podobne zestawy Canona czy Nikona, fakt ten ostatni też ma interesujące rozwiązanie z lampami bezprzewodowymi, co bardziej pomysłowi mogą to twórczo wykorzystać.
dr11 - Pon 22 Lut, 2010
Zgadzam się. Gdyby nie okazja, jaka mi się nadarzyła z 14EX (1k zł), wybrałbym 24EX, gdybym musiał. Według mnie oba modele mają dość absurdalne ceny jak na rozwiązanie, które prezentują. Tutaj Canon wydaje się być nieco ubogi w stosunku do rozwiązań które podałeś, ale nie ma innego wyboru wśród macro systemowych
gregorio1972 - Wto 23 Lut, 2010
wyszukałem jeszcze coś takiego ale tez nie znalazłem istotnych informacji http://www.metz-lampy.pl/?/aktualnosci/pokaz/6
SlawGaw - Wto 23 Lut, 2010
Tego typu rozwiązania mają taką cechę że lampa jest zawsze w tym samym miejscu, a w 24EX masz możliwość odpięcia (o ile dobrze wyczytałem) jej od pierścienia i umieszczenia jej trochę dalej od obiektu, np. można zrobić tak, że jedna będzie oddalona więc będzie dawała bardziej równe światła a z drugiej strony umieścisz drugą bardzo blisko więc da oświetlenie kontrastowe, albo obie z dwóch stron od tyłu, zwyczajnie takie rozwiązanie daje więcej różnych możliwości oświetlenia, tyle na ile pozwoli długość kabli od lamp.
Pierścieniowych lamp makro potrzebują głównie dentyści.
komor - Wto 23 Lut, 2010
SlawGaw napisał/a: | Pierścieniowych lamp makro potrzebują głównie dentyści. |
Nawet aktorzy z serialu z cyklu „CSI” ostatnio jakby rzadziej z pierścieniowymi paradują…
SlawGaw - Wto 23 Lut, 2010
komor, w pierwszych odcinkach używali jakąś hybrydę Nikona, jak robili zdjęcia to był podłożony dźwięk migawki z przesuwającym się filmem. Teraz to już tylko lustra mają.
cybertoman - Wto 23 Lut, 2010
komor napisał/a: | cyklu „CSI” | sa jakies programy o fotografii??
SlawGaw - Wto 23 Lut, 2010
cybertoman, tak.
dr11 - Wto 23 Lut, 2010
cybertoman, widać, żeś niecanonowy
CSI to nawet ma swoją stronę http://www.e-csi.pl/ i mieści się w Warszawie na Żytniej
cybertoman - Wto 23 Lut, 2010
dr11 napisał/a: | widać, żeś niecanonowy | Ach, pudlo. Canon od 1991.
SlawGaw napisał/a: | Pierścieniowych lamp makro potrzebują głównie dentyści. | Znaczy sie moge bez strat skreslic z listy zakupow?
dr11 - Wto 23 Lut, 2010
cybertoman napisał/a: | Ach, pudlo. Canon od 1991.
|
cybertoman napisał/a: | Znaczy sie moge bez strat skreslic z listy zakupow? | Jeśli nie wiesz, czy potrzebujesz to znaczy, że nie potrzebujesz i tak, możesz skreślić
komor - Wto 23 Lut, 2010
Koledzy, nie podchichujcie z kolegi cybertomana. Chodzi o serię seriali (nowy termin) z rodziny C.S.I., Wikipedia.
cybertoman - Wto 23 Lut, 2010
dr11 napisał/a: | Jeśli nie wiesz, czy potrzebujesz to znaczy, że nie potrzebujesz i tak, możesz skreślić | Nie zgadzam sie z takim uproszczeniem - sprawdza sie jedynie w przypadku refowania. Znajduje sie na poczatku przygody z makro, wiec z zalozenia nie wiem, co mnie tam spotka. Wyposazenie ktore stosuje w domu nie nadaje sie do gonitw po lesie, lace czy innym odludziu a te lampeczki wygladaja na wygodniejsze w uzyciu. Ale jesli sie nie sprawdzaja, to zakup traci sens. Niemniej jednak dziekuje za zaangazowanie... i numer z Zytnia jest przedni.
komor napisał/a: | Koledzy, nie podchichujcie | alez tak, bede mial sie na co powolac, gdy sytuacja sie odwroci... Jestem po prostu pelen podziwu jak znajdujecie jeszcze czas na... no sami wiecie. Acha - tv.
lupo57 - Wto 23 Lut, 2010
komor napisał/a: | Koledzy, nie podchichujcie z kolegi cybertomana. Chodzi o serię seriali (nowy termin) z rodziny C.S.I., Wikipedia. |
komor zepsułeś wszystko
dr11 - Wto 23 Lut, 2010
cybertoman, ok, chcesz spróbować Podpowiem więc raz jeszcze, że według mnie taki ring ma sens w fotografii przyrodniczej gdy:
1. zapanujesz nad stosunkiem oświetlenia pierwszego planu do tła (dłuższy czas, doświetlenie ringiem, ale wtedy ryzyko poruszenia)
2. w zasadzie to pomoc w realizacji punktu 1 - dodatkowa lampa slave na tle.
Jak już SlawGaw wspomniał 24EX ma tą zaletę, że możesz jeden palnik skierować w tył i jakoś tło doświetlisz. Z 14EX tak się nie da. Przykładowo, te grzybki z linka to mix ringa, światła zastanego i lampy slave, czasem, z racji 150mm obiektywu, ustawionej 1,5-2m od zestawu.
Używając samego ringa dużym problemem jest "czarne tło". Jeśli jest taka potrzeba mogę zorganizować jakąś scenkę z przykładami oświetlenia, może to przekona/zniechęci/pomoże/wprawi w większe zakłopotanie/zainteresuje... do takiego rozwiązania z ringiem na szkle
cybertoman - Wto 23 Lut, 2010
dr11 napisał/a: | Jeśli jest taka potrzeba mogę zorganizować jakąś scenkę z przykładami oświetlenia | Jak mozesz watpic?! Doswietlajac dwoma lampami w mateczniku mozna nawet symulowac slonce (fot.39 http://forum.optyczne.pl/...=194879#194879) ale zeby zmiekczyc swiatlo trzeba sie znow natachac gratow. W ramach eksperymentow zrobilem ring, a nawet prowokacyjnie napisze mini-BD, z tortownicy - nie jest to zbyt poreczne ale owoce w domu daly sie calkiem przyzwoicie oswietlic - czytaj bez takich przepalow jak na zalaczonym obrazku. Doswiadczen polowych jeszcze nie mam. Dodatkowo przydalaby sie jeszcze trzecia lampa do robot poslednich, jakis snoot czy cos podobnego i tu wpada w oko lampa+ring, spelniajaca na pierwszy rzut oka dwie potrzeby. Tyle w kwestii motywacji, a teraz pisze sie na te obiecana scenke...
dr11 - Sro 24 Lut, 2010
W wolnej chwili coś ustawię
hijax_pl - Czw 25 Lut, 2010
No ale co to filozofia?
Z dr11 swego czasu robiłem tak właśnie grzybki. Można je znaleźć w naszych zdjęciach gdzieś...
Najwygodniej to mieć w systemie Nikona SB-R1 + SB600 w ręce z boku
dr11 - Pią 26 Lut, 2010
Dobra, tak w celach edukacyjnych coś ustawiłem.
Setup jak na schemacie, użyty canonowski eTTL II, 14EX- master, 580EXII - slave, jakiś metr nad poziomem obiektu:
I poszczególne ustawienia (A-lewy palnik, B-prawy, C-580EX):
1. A:B - 1:1, korekta flash w body +1
2. A:B - 4:1, korekta flash w body +1
3. A:B - 1:4, korekta flash w body +1
4. A:B - 1:1, C:0, korekta flash w body +1
5. A:B - 4:1, C:0, korekta flash w body +1
6. A:B - 1:4, C:0, korekta flash w body +1
7. A:B - 1:1, C:+1, korekta flash w body 0
8. A:B - 1:1, C:-1, korekta flash w body +1
9. A:B - 1:4, C:-1, korekta flash w body +1
10. A:B - 1:1, C:+3, korekta flash w body -2
cybertoman - Pią 26 Lut, 2010
hijax_pl napisał/a: | Z dr11 swego czasu robiłem tak właśnie grzybki. Można je znaleźć w naszych zdjęciach gdzieś... | Podziwialem. SB-R1 tak z wygladu nie ma tych wad ring'u dyskredytujacych jego dzialanie poza-stomatologiczne. Dzis ogladalem Metza z GN15 i... nie bylo "na magazynie" wiec dylematy pozostaly. A przyjrzec sie warsztatowi to interesujaca sprawa.
dr11, Dzieki za przyklady, poogladam to i pewnie cos dopytam. Az mi glupio, ze tyle trudu sobie zadales.
hijax_pl - Pią 26 Lut, 2010
dr11, a co to za kulka?
dr11 - Pią 26 Lut, 2010
Kamyczek otoczaczek
cybertoman, nie ma sprawy, akurat miałem wolną godzinkę
cybertoman - Pią 26 Lut, 2010
dr11, mam nadzieje, ze nie zrezygnowales przez to z CSI...
dr11 - Pią 26 Lut, 2010
cybertoman, nie oglądam TV
cybertoman - Pią 26 Lut, 2010
Ze toto moze pracowac jako TTL-master jest duzym plusem, nie przypuszczalem nawet.
dr11 - Pią 26 Lut, 2010
W studyjnych ustawiankach to eTTL może nie jest taki potrzebny, ale w plenerze zdecydowanie z nim łatwiej
cybertoman - Pią 26 Lut, 2010
Uprzedzasz moje pytania - wlasnie chcialem o to zapytac. dzieki
|
|