forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Fisheye do Alpha 350

Netan770 - Pon 01 Mar, 2010
Temat postu: Fisheye do Alpha 350
Witam,
od 9 miesięcy jestem szczęśliwym posiadaczem Alphy 350. Fotografuję głównie krajobrazy. Niedawno myślałem na powiększeniem swojej "rodziny" szkieł. Mój wybór padł na fisheye'a. Zastanawiałem się nad systemowym 16mm fisheye, ale chciałbym Was prosić o opinię. Może moglibyście mi ewentualnie doradzić coś lepszego?
Jedynym kryterium jest to, aby obiektyw nie był kołowy.

PS
Jakby co, to znam wszystkie wady obiektywów tego typu.

ghost - Pon 01 Mar, 2010

FE 16mm jest na pełną klatę. to tak trochę bez sera ;)

albo sigmacz, albo samyang/falcon.

MC - Wto 02 Mar, 2010

Do cropa kupowanie fiszaja pełnoklatkowego jest moim zdaniem pozbawione sensu.

A Ciamcianga/Falcona 8mm mogę spokojnie polecić.

Netan770 - Sro 03 Mar, 2010

Dzięki wielkie za poradę. Poszperałem trochę i doszedłem do wniosku, że chyba wybiorę Sigmę 10mm. Jednak zależy mi na tym AF. Teraz pozostaje tylko dozbierać piniążki i do sklepu!
WalterW - Czw 04 Mar, 2010

Przy tym kącie AF jest niepotrzebny. Gorsze jest to że pracować można tylko w manualu (przy samyangu 8) .
kasiakaaz - Czw 04 Mar, 2010

WalterW napisał/a:
Gorsze jest to że pracować można tylko w manualu

Podobno pomiar światła działa w przypadku alf w manualu i w niektórych (starszych), modelach w trybie A. Jestem zainteresowana tym szkłem, więc się już o nie podpytywałam. Rozsądna jakość za rozsądne pieniądze, biorąc pod uwagę sporadyczność zastosowań. Pod koniec marca będę mogła sama wypróbować jak to jest z tymi "odczytami" w przypadku alfy 700 i alfy 350, więc jeżeli do tej pory sam nie poeksperymentujesz, a będziesz zainteresowany tym szkłem - daj znać, przekażę spostrzeżenia :wink:

WalterW, z którą alfą próbowałeś?

PS
Netan770, rzeczona sigma, fajne szkło, ale to "tylko" szeroki kąt :wink:

MC - Czw 04 Mar, 2010

W przypadku A700 w trybie A działa normalnie - tzn ustawiasz sobie pierścień przysłony na obiektywie zgodnie z potrzebą, a aparat sam dobiera czas. Możesz mu kazać prześwietlić, niedoświetlić itp. Żadnych problemów nie ma. Podpinałem Falcona 8mm i bardzo mi się to szkiełko podobało.
Nie wiem jak z innymi-najnowszymi. Chyba faktycznie tylko na M, choć w tym przypadku to żaden problem.

kasiakaaz - Czw 04 Mar, 2010

Dzięki MC.
SlawGaw - Czw 04 Mar, 2010

Mam A700 i Samyanga 8, ale problemy są, takie malutkie ale są, z pomiarem światła. Nie wiem czemu ale pomiar i w trybie A i w M, jest dużo bardziej nieprecyzyjny niż w "normalnej" sytuacji, może to wynika z tego że na szerokim kącie wpada światło z różnych stron o różnej intensywności, a może także z braku elektroniki, z którą aparat nie może się dogadać bo jej nie ma. Zjawisko występuje na wszystkich rodzajach pomiaru a także z błyskiem. W opakowaniu od producenta znalazła się karteczka z komunikatem że w celu uzyskania prawidłowej ekspozycji należny wprowadzić korekcję +1 EV, jednak to tak nie działa. W A najczęściej używam korekcji od -1,5 do 0, w M ustawiam ekspozycję na innym szkle przed podpięciem Samyanga. Tak naprawdę w normalnym użytkowaniu tego obiektywu jest to mało uciążliwe.
kasiakaaz - Czw 04 Mar, 2010

SlawGaw, dzięki - warto wiedzieć przed zakupem, aby później nie być rozczarowanym. O prześwietlaniu o 1 EV, gdzieś już czytałam, jak widać to nie do końca prawda i trzeba będzie samemu dojść do wprawy. Liczę się z pewnymi niedogodnościami :wink: Mam nadzieję, że je pokonam...
MC - Czw 04 Mar, 2010

Prześwietlanie może wynikać z kąta widzenia tego obiektywu. W tym przypadku jest większa szansa na kontrasty i ogłupienie elektroniki aparatu. Z Sigmą 10-20 też często musiałem wprowadzać korektę.
ghost - Czw 04 Mar, 2010

w minoltach/soniaczach normalne jest że szkła bezchipowe (kiedyś było to głównie m42 - a więc raczej szkła dłuższe) wymagają jakichś w miarę stałych korekt.
warto też wiedzieć, że w takim przypadku aparat ustawia pomiar centralnie ważony, który ze swojej natury kiepsko sobie radzi z kontrastowymi scenami.

SlawGaw - Czw 04 Mar, 2010

MC napisał/a:
Z Sigmą 10-20 też często musiałem wprowadzać korektę.

Dziwne, ale akurat z Sigmą 10-20 nie miałem większych problemów z ustawianiem ekspozycji, jedyne przypadki wyboru zdecydowanie błędnej ekspozycji trafiały się w przypadku dużego kontrastu między niebem a ziemią i dużym udziale nieba w kadrze, przy pomiarze matrycowym ogólne niedoświetlenie nawet o 2 EV, ale to jest normalne dla pomiaru matrycowego w Soniaczach i zdarza się z każdym obiektywem.

Netan770 - Czw 04 Mar, 2010

Na początku ta manualna przysłona trochę mnie martwiła. Ale skoro to aparat wyznacza czas ekspozycji, mój wybór chyba padnie na Samyanga. Potem, jeżeli mi się spodoba, pomyślę nad czymś lepszym (i droższym :) ). Także dzięki wielkie za poradę. Jeżeli będą jakieś pytania z pewnością się odezwę. :lol:
Widget_SFOR - Pią 05 Mar, 2010

Na wstępie chciałem się ze Wszystkimi przywitać - jestem tu nowy. Więc: Witajcie :smile:
A teraz wracam do tematu rozmowy. Także myślę nad zakupem jakiejś rybki (nie kołowej).
Jest kilka słoików do wyboru, ale czytanie wszystkich testów i porównywanie ich wszystkich ze sobą i tak niewiele mówi mi na temat szczegółów mniejszych i trochę większych. Otóż za jakiś czas chciałbym się zająć głownie robieniem panoram 3d (chyba tak to się nazywa) i tak trochę poeksperymentować (może nawet jakieś portretowe). I tu rodzi się moje pytanie: Który z obiektywów do 3k zł byłby do tego celu najlepszy. Jedne Fisheye tak załamują światło inne jeszcze inaczej. Na co zwracać uwagę, na co nie do końca zwracać uwagę. Proszę o pomoc i o radę.

Aha mam Alphę 300 - jak pewnie będzie widać poniżej :mrgreen:

komor - Pią 05 Mar, 2010

SlawGaw napisał/a:
Mam A700 i Samyanga 8, ale problemy są, takie malutkie ale są, z pomiarem światła. Nie wiem czemu ale pomiar i w trybie A i w M, jest dużo bardziej nieprecyzyjny niż w "normalnej" sytuacji


Na Canonie 40D ten Samyang też ma podobne problemy. Pewnie więcej mógłby powiedzieć Edmun, ale coś ostatnio na forum rzadziej bywa ze względu na pracę. Z tego co próbowałem jego sztukę to też trzeba patrzeć i korygować, nie wiem czy jest jakaś ogólna tendencja jaka zwykle korekta jest potrzebna.

ghost napisał/a:
w minoltach/soniaczach normalne jest że szkła bezchipowe (kiedyś było to głównie m42 - a więc raczej szkła dłuższe) wymagają jakichś w miarę stałych korekt. warto też wiedzieć, że w takim przypadku aparat ustawia pomiar centralnie ważony, który ze swojej natury kiepsko sobie radzi z kontrastowymi scenami.


Być może jednak mechanizm pomiaru światła czerpie jaką informację z ogniskowej? Typu: jak szeroko to stosujemy taką zasadę, a jak tele to inną?

SlawGaw - Pią 05 Mar, 2010

komor napisał/a:
nie wiem czy jest jakaś ogólna tendencja jaka zwykle korekta jest potrzebna

Właśnie o to chodzi że nie ma, a przynajmniej ja jej nie wykryłem.

ghost napisał/a:
w minoltach/soniaczach normalne jest że szkła bezchipowe (kiedyś było to głównie m42 - a więc raczej szkła dłuższe) wymagają jakichś w miarę stałych korekt.
warto też wiedzieć, że w takim przypadku aparat ustawia pomiar centralnie ważony, który ze swojej natury kiepsko sobie radzi z kontrastowymi scenami.

Zrobiłem mały test, sfotografowałem na A białą ścianę z bliska na wszystkich rodzajach pomiaru. Centralnie ważony i punktowy dały taki sam histogram, jedna kreska na środku, proste warunki pomiar sobie poradził, natomiast przy pomiarze matrycowym zdjęcie było wyraźnie niedoświetlone około 1 EV. Jeśli Samyang zrobił tylko taki test to rzeczywiście zalecana korekcja +1 załatwia sprawę, tyle tylko, że w życiu to tak nie działa.
Chyba nie całkiem tak jest że matrycowy z obiektywem bezchipowym przełącza się na centralnie ważony, w Soniaczach musieli coś namieszać, wcześniej w Minoltach tak było, ten sam test zrobiłem na KM D7D i tu przy wszystkich rodzajach pomiaru było podobnie, różnice były mniejsze iż 1/3 EV.

edmun - Pią 05 Mar, 2010

nie wiem jak z korektami, bo rzadko kiedy schodzę ostatnio z trybu M.
Samyang... hmm... szukanie jak on mierzy to czasami typowe losowanie. W ciemny klubie na światłomierzu wychodziło że zawsze jestem na plus. W słoneczny dzień zazwyczaj jestem na 1,5 na minusie.

Zależy od warunków, ale błędy pomiaru świadczą tylko o fakcie wyjątkowo rozległego kadru i że światłomierz przy tak szerokim kącie, zaczyna wariować (a tu ciemna plama na dole, a tu pół kadru jasnego a po bokach pstrokato i zaczyna się wariacja)

Często przy krajobrazach nie unikniemy stosowania mocnego niedoświetlania (w normalny słoneczny dzień) aby nie prześwietlać nieba. W takie dni dynamika 40D w połączeniu z Samyangiem zazwyczaj zmusza mnie do tworzenia szybkich HDR'ów z ręki
i jak na razie sprawdza mi się to nieźle. Ostatecznie o ile mogę sobie pozwolić, to jak najniższe ISO, strzał mocno niedoświetlony i później wyciąganie z cieni.

Ostatnio przyprowadziłem Samyanga do pracy i już znalazło się dwóch kolegów którzy zakupią sobie takie szkło (jeden Nikoniarz a drugi jeszcze nie wie w co wejść (waha się pomiędzy C500D a A500).

Po raz kolejny podsumowując - obiektyw na tyle dobry, że jeśli ktokolwiek do jakiegokolwiek systemu potrzebuje coś wyjątkowo szerokiego na APS-C, to oczywiście najpierw patrzymy na systemowe szkła 10-20/22, później na Sigmę, na końcu na Samyanga, pamiętając o tym, że za to ostatnie szkło, płacimy mało a zyskujemy dużo i zazwyczaj nie będziemy tego koreańczyka porównywać do droższych wersji


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group