|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Fotografia bezcieniowa
Voldo - Nie 14 Mar, 2010 Temat postu: Fotografia bezcieniowa witam szukalem troche po archiwum ale nie za bardzo jest na ten temat.
przede wszystkim chciałbym wiedzieć co jest lepsze w co się opłaca wpakować a co omijać z daleka
na pierwszy strzał idzie stół bezcieniowy vs namiot:
Stół
Namiot
do tego oświetlenie jedyna opcja puki co dla mnie są lampy światła stałego czyli świetlówki...co lepsze jeśli jest czy coś innego?
robię fotki nikonem d90 i mniej więcej na taki zestaw nie chciałbym wydać więcej niż 1000zl
co możecie powiedzieć na ten temat (taniej fotografii bezcieniowej) co możecie polecić?
dzięki za odpowiedź
sigmiarz - Pon 15 Mar, 2010
stół pozwala na większą wolność przy świeceniu, większe możliwości,
nie ogranicza rozmiarem tak bardzo, odległością aparatu od fotografowanego obiektu,
Większe możliwości modelunku.
Ja bym wybrał stół.
edmun - Pon 15 Mar, 2010
stół jest zdecydowanie lepszy
hijax_pl - Pon 15 Mar, 2010
sigmiarz napisał/a: | Większe możliwości modelunku. |
edmun napisał/a: | stół jest zdecydowanie lepszy |
...dopóki się nie fotografuje chromowanej kuli
Voldo - Pon 15 Mar, 2010
ja robiłem już zdjęcia na stole ale to w studiu z profesjonalnym oświetleniem....
a przyjmijmy ze kupie do "domowego studia" stół a jak z jakimś oświetleniem do niego ?
kostek000 - Pon 15 Mar, 2010
Stół bezcieniowy naprawdę fajna rzecz a co do oświetlenia to proponuje ci lampę błyskową Powerlux VC200 - Energia błysku 200Ws w zupełności ci wystarczy do robienia zdjęć. Ja tą lampę używam do mini studia jak i do fotografowania na stole bezcieniowym. Proponuje ci do tego jakiś softbox albo wrota z plastrem miodu.
komor - Pon 15 Mar, 2010
Nie wiem czy przedmówcy ze mną się zgodzą, ale do stołu musisz mieć w miarę konkretne oświetlenie, żeby uzyskać dobre rezultaty, a mały namiot bezcieniowy można od biedy oświetlić dwoma lampkami nocnymi. Chodzi o to, że ściany namiotu działają jak dyfuzory i rozpraszają światło, stół natomiast przynajmniej z dwóch stron jest otwarty i jak nasze światło nie jest rozproszone to mogą pojawić się na fotografowanym obiekcie niepożądane efekty.
Innymi słowy: nie mając nic, można posłużyć się namiotem, a żeby posłużyć się stołem musisz już mieć jakieś światło foto.
sigmiarz - Pon 15 Mar, 2010
ale światło nocnych lampek też można czymś rozproszyć
Jak masz sklep internetowy i handlujesz tam niewielkimi przedmiotami
to namiot, jeśli chcesz się bawić w fotografię studyjną przedmiotu
nieco bardziej wyrafinowaną wizualnie to stół.
Voldo - Pon 15 Mar, 2010
no już pisałem ze jak coś będę brał to stół, ale teraz się rozchodzi o to czym to dobrze doświetlić
sigmiarz - Pon 15 Mar, 2010
ja sobie radzę halogenami, świetlówki też nie są złe, jeśli mają przerywacz i jest ich kilka jako jedno źródło światła. można sobie zmontować coś a la kinoflo
[ Dodano: Pon 15 Mar, 2010 17:25 ]
można błyskać ale ja do czegoś takiego potrzebuję przynajmniej 3 lampy, plus coś do odbijania i rozparaszania, przy błysku zaczyna się robić drogo.
opiszę mój sposób, mam przezroczysta plexi, wygiętą przez speców od reklamy zewn. i przykręconą
do stelarza, pod nim mam halogen (nie za blisko bo plexi nie lubi jak jest za ciepło, zaczyna pracować)
dwóch pozostałych używam w zależności od potrzeb, czasami trochę z góry, czasami tylko z jednej strony a z drugiej odbijam.. mam też dwa dyfuzory.
cybertoman - Pon 15 Mar, 2010
w Ikei za ok. 40 zl kosz na posciel czy brudna bielizne - koniecznie bialy "szmaciany". Polozyc poziomo - namiot jak ta lala.
4 plyty styropianowe jeden blysk tez dziala. Albo trzy, jak tu
Jak bedziesz mial stol, zawsze cos da sie wymyslec z oswietleniem.
sigmiarz - Pon 15 Mar, 2010
no właśnie, wiele rzeczy można taniej zastąpić, np. świetlówki kinoflo
http://cgi.ebay.pl/KINOFL...=item5ad48d61d0
można spokojnie z dobrym elektronicznym sklepem zrobić taki zestaw za 1/5 tej ceny.
komor - Wto 16 Mar, 2010
Widzę, że opcje Adama Słodowego przeważyły Ja kiedyś też pokazywałem swój setup składający się z paru kartek papieru A3/A4, który można bardzo efektywnie doświetlić dwoma lampami błyskowymi. Z tym, że oczywiście jest ograniczenie rozmiaru planu zdjęciowego.
Wszystko zależy od tego co już mamy, co musimy dokupić i jak często chce nam się (lub musimy) to rozkładać. No i czy ktoś potrafi coś samodzielnie sklecić. Pytanie do osób mających doświadczenie ze stołem bezcieniowym: czy da się doświetlić to speedlightami, przy założeniu, że fotografujemy coś co nie zmieści się w typowym niewielkim namiocie?
edmun - Wto 16 Mar, 2010
kiedyś jak się tym bawiłem, to zazwyczaj miałem do tego 2 lampy z softboxami którymi oświetlałem z dwóch stron, do tego jedna lampka o stałym świetle pod stołem i wychodziło naprawdę przepięknie. kurcze nie wiem czy speedlighty sobie poradzą, jakby je na szeroki kąt ustawić i przez jakiś dyfuzor to może by się udało
adziohiciek - Wto 16 Mar, 2010
myślę, że spokojnie dadzą radę zawsze ISO można podbić do 200 albo i do 400. Każde podbicie zwiększa moc lampy dwukrotnie A do 400 raczej nie ma utraty jakości. Nawet bez podbicia myślę, że by dały... przez parasolki je puścić.. możliwie mała odległość. Speedlighty są mocniejsze niż mogło by się wydawać...
spoolsh - Pon 22 Sie, 2011
Pozwolę sobie odświeżyć temat dla poszukujących rozwiązań.
Ostatnio postanowiłem sobie zmontować stół bezcieniowy.
Posłużyłem się do tego dwiema dużymi płytami styropianowymi, kawałkiem szybki z antyramy(niestety dostałem tylko rozmiar 40x50 a szukam czego 1m/2m), podwiesiłem to na sznurkach aby obiekt był oddalony od tła(no cóż styropian mimo wszystko nie jest idealnym rozwiązaniem)
Oświetlenia w tym przypadku to Lampa błyskowa HVL-43AM umieszczona na statywie.
Dwie około 60 watowe żarówki (gwint E27) na przedłużkach zmontowanych z osobno kupionych elementów(wciąż szukam mocniejszych żarówek) i pinezki dzięki którym wszystko trzyma się na ścianie :]
Do fotografowania używam Sony A200 + Tamron 70-200 2.8 Macro
Widok na prowizoryczne studio :
Efekt końcowy(po użyciu Ps'a i całkowitym wycięciu fotografowanego przedmiotu(co przy dobrze oświetlonej scenie trwa tyle co klikniecie magicznej różdżki) :
W niedalekiej przyszłości zamierzam używać 3 lamp błyskowych i jednej do oświetlenia ciągłego, ale póki co zestaw nie jest zbyt kosztowny a wyniki są moim zdaniem zadowalające.
Pozdrawiam,
Spoolsh
komor - Pon 22 Sie, 2011
Zadowalające, niestety przy bardziej odbijających światło przedmiotach będziesz walczył z różnicą temperatur barwowych, co widać na zdjęciu Samyanga – żółte od dołu.
spoolsh - Pon 22 Sie, 2011
komor napisał/a: | Zadowalające, niestety przy bardziej odbijających światło przedmiotach będziesz walczył z różnicą temperatur barwowych, co widać na zdjęciu Samyanga – żółte od dołu. |
Tak, zgadza się ale to dlatego ze Samyang był robiony na innym tle, dużo mniejszym.
Obecnie płyty styropianowe takiej wielkości wystarczają aby uzyskać odpowiednią temperature barwową. Na ścianach mam panele drewniane o kolorze żółtym stad to odbicie :]
Prace nad oswietleniem trwają ^^te żarówki których używam niestety mają inną temperaturę barwową więc może stąd ten problem się bierze, myślę że w najbliższym czasie dopracuje szczegóły :]
ps. Dzieki że zwróciłeś na to uwagę
pawlack - Pią 26 Sie, 2011
A można dostać żarówki na obojętnie jaki gwint z temp. barwową 5000-6000K ? Czy pozostaje mi tylko halogen ?
pasiasty - Pon 29 Sie, 2011
na pewno są żarówki (dzienne) z gwintem E27
halogen to nie 5000-6000K ale zdaje się 3500K
bez problemu da się z sklepach z oświetleniem teatralnym kupić filtry gelowe, w tym podnoszące temperaturę barwową z halogenu do "dziennej"
pandorra - Pią 13 Sty, 2012
Tutaj znajdziesz sporo rzeczy do fotografii bezcieniowej, w zaleznosci od wielkosci i tego co chcesz fotografować możesz sobie wybrać [URL="http://quantuum.pl/index.php?lang=pl&kat=103&off=k4"]fotografia bezcieniowa[/URL], według mnie świetnie zdają egzamin te namioty bezcieniowe jesli chodzi o fotografowanie przedmiotów np. na allegro.
jaad75 - Pią 13 Sty, 2012
pasiasty napisał/a: | halogen to nie 5000-6000K ale zdaje się 3500K | Typowo 3200K.
pasiasty napisał/a: | na pewno są żarówki (dzienne) z gwintem E27 | Tyle, że to nie żarówki, tylko świetlówki energooszczędne i inne lampy wyładowcze, wzglednie diodowe.
pandorra, znowu odgrzebujemy temat, żeby wkleić trochę reklamy?...
pasiasty - Pią 13 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | Tyle, że to nie żarówki, tylko świetlówki energooszczędne i inne lampy wyładowcze, wzglednie diodowe. |
Zarówki i to nawet nie halogenowe. Mają niebieskawą bańkę. No, chyba że zdążyła zakazać ich sprzedaży.
jaad75 - Pią 13 Sty, 2012
pasiasty, nie spotkałem się...
Tutejszyn - Sob 14 Sty, 2012
hijax_pl napisał/a: | edmun napisał/a: | stół jest zdecydowanie lepszy |
...dopóki się nie fotografuje chromowanej kuli |
Fotografowałem coś jeszcze bardziej lustrzanego (nie, nie bomkę). Namordowałem się, że "ło jezu", ale i namiot niewiele pomogł.
hijax_pl - Sob 14 Sty, 2012
Tutejszyn napisał/a: | ale i namiot niewiele pomogł. | Rozumiem, że zamknąłeś go całkowicie i fociłeś przed "dziurkę"?
jaad75 - Sob 14 Sty, 2012
Tutejszyn napisał/a: | Namordowałem się, że "ło jezu", ale i namiot niewiele pomogł. | Najwyraźniej nieprawidłowo go użyłeś...
zanzara - Sro 10 Sie, 2016
Witam,
jestem na forum pierwszy raz wiec, za błędy/pomyłki wybaczcie.
Piszę w sprawie zdjęć produktów bezcieniowych. Używam aparatu NIKON D5000 i lamp z linku - http://www.multifoto.pl/q...00,36,9631.html x 3 sztuki.
Lampy oczywiście z softbox'ami. Jedna lampa pod stołem i dwie osiwtlające produkt z boku/góry
zdjęcia wykonywane na stole bezcieniowym.
Co do jakości zdjęć czy oświetlenia produktów nie mam zarzutów. Jednak problem jest w tle. Tło wychodzi szare, dziwnie wpadające w niebieski. Chciałbym się dowiedzieć jak rozwiązać problem, co jest nie tak. Zdjęcia potrzebuję do katalogów produktowych, więc musi być białe jak karta papieru.
Poniżej linki do wykonanych zdjęć.
Czekam na podpowiedzi i z góry dziękuje za pomoc !!
Pozdrawiam
komor - Sro 10 Sie, 2016
1. Czy stół bezcieniowy ma na pewno neutralny kolor, czyli jest odpowiednio biały? Zakładam, że tak, ale na wszelki wypadek pytam.
2. Balans bieli w aparacie musisz ustawić tak, żeby zamiast niebieskiego wyszło białe (lub szare, jeśli ekspozycja jest za mała, o czym za chwilę). Zacznij od ustawienia balansu na Flash (światło błyskowe), jeśli to nie pomaga to może trzeba ustawić ręcznie. Jeśli pracujesz na plikach RAW to w aparacie nieistotne, ustawić można w postprodukcji w komputerze. Przydatna może być szara karta.
3. Jeśli tło nie wychodzi białe, to musisz spróbować zwiększyć energię błysku, pewnie tej lampy, która jest pod tłem. Problemem może być takie wyważenie tego, żeby sam produkt z kolei nie wyszedł prześwietlony.
zanzara - Sro 10 Sie, 2016
Dzięki za szybką odpowiedź, co do Towich pytań to:
1. Tak stół ma neutralny kolor - biały. kupiłem stól w sklepie fotograficznym.
czy wykładzina na której stoi stól może mieć znaczenie? oraz kolor ścian pomieszczenia gdzie robię zdjęcia? - wykładina jest niebieska.
2. Zdjęcia są robione w RAW'ach. Spróbuje pobawić się balansem może to pomoże.
3. Z mocą energii błysku kombinowałem, przy większej mocy produkt robi się prześwietlony...
Dzięki za pomoc.
Może ktoś jeszcze sie odezwie i napotkał się z podobnym problemem.
Dzięki za pomoc !!
matys - Czw 11 Sie, 2016
zanzara napisał/a: | czy wykładzina na której stoi stól może mieć znaczenie? oraz kolor ścian pomieszczenia gdzie robię zdjęcia? - wykładina jest niebieska. |
To ma znaczenie. Im więcej światła z lamp odbije się od tych powierzchni tym więcej(prawdopodobnie) wróci na twój stół ze zmienioną już barwą.
Andrzej.M. - Czw 25 Sie, 2016
zanzara napisał/a: | czy wykładzina na której stoi stól może mieć znaczenie? oraz kolor ścian pomieszczenia gdzie robię zdjęcia? - wykładina jest niebieska. |
Ma znaczenie , najlepiej gdy studio jest pomalowane na kolory neutralne. Balans bieli nie zawsze pomoże , bo tło zrobi się białe ale przedmiot może dostać zafarbu...
KoniecAD - Pon 17 Paź, 2016
podłączę się do wątku. Co lepiej jest wybrać do zdjęć biżuterii?
Taki namiot:
http://digishots.pl/namio...a.html?___SID=U
plus np. takie lampy:
http://digishots.pl/zesta...m.html?___SID=U
czy może taki zestaw:
http://digishots.pl/zesta...spottm-342.html
biżuteria jest różnej wielkości, czasem potrzebuję do 25-35 cm powierzchni, żeby ją rozłożyć (np. duże wisiory bursztynowe na grubych rzemieniach).
Marlut - Wto 18 Paź, 2016
Ja bym zrobił inne zestawy: stół + softboxy lub namiot + klosze. Pierwszy będzie lepszy ale droższy, drugi całkiem przyzwoity i tani. Można także zastąpić klosze parasolkami refleksyjnymi.
Pomyśl jeszcze o podkładkach akrylowych.
|
|