forum.optyczne.pl

Warsztat foto, literatura, teoria, art - ¦wiat³o czy Szk³o

marmur - Pon 22 Mar, 2010
Temat postu: ¦wiat³o czy Szk³o
Witam
Zwracam siê do wszystkich forumowiczów, z takim moim ma³ym dylematem. Chcia³bym siê dowiedzieæ Waszych opini co Wy zrobiliby¶cie na moim miejscu. Uda³o mi siê od³o¿yæ troszkê kasy (bo s± inne wydatki oprócz fotografii) i chcia³bym do swojego systemu dokupiæ lampê b³yskow± albo obiektyw. Nie chodzi mi o to, ¿eby mi doradzaæ jaki model wybraæ obiektywu czy lampy, bo ja wiem co chcê kupiæ, tylko kasy mam na jedn± rzecz.
Ja wiem, ¿e padnie pytanie " TO WSZYSTKO ZALE¯Y CO FOTOGRAFUJESZ?", ale mi chodzi o to co z Waszego do¶wiadczenia przyda siê bardziej, takiemu komu¶ jak ja, który nie zarabia na zdjêciach. A fotografuje ró¿ne tematy i sytuacje.

Dziêkujê

hijax_pl - Pon 22 Mar, 2010

marmur, nie da siê tak jednoznacznie odpowiedzieæ. Bo tak na prawdê to "na prawdê" zale¿y od tego co fotografujesz i czym.

Ogólnie to:

Je¶li Ci brakuje ¶wiat³a, np fotografuj±c w domu, czy zauwa¿asz braki lampy wbudowanej - kup lampê systemow±. Przyda siê ona nie tylko w domu, ale np w lesie, w silnym s³oñcu itp.

Je¶li natomiast brakuje Ci tego "czego¶" w zdjêciach, pewnie przyda siê lepszy obiektyw. Nie o innej ogniskowej, ale ja¶niejszy. Mo¿e jaka¶ sta³ka?

Je¶li brakuje Ci "zuma" - po prostu kup "zuma".

marmur - Pon 22 Mar, 2010

Fotografujê nikonem D90+ob.18-105 + 50/ 1.8
Tak jak pisa³em fotografujê ró¿ne tematy, lubiê krajobrazy jak i bawiæ siê w portretowanie, do pstryków pami±tkowo- rodzinnych w³±cznie.
Chcia³bym kupiæ z obiektywów Samyang 14 mm f/2.8 a lampa to nikon SB 900.

hijax_pl - Pon 22 Mar, 2010

marmur, to wg mnie lampka lepszym wyborem bêdzie. Bo cimciang z D90 bêdzie tylko w pe³nym manualu dzia³aæ... (korpus zaoferuje Ci tylko i wy³±cznie potwierdzanie ostro¶ci)
lupo57 - Pon 22 Mar, 2010

powiem krótko, lampa :!:
dr11 - Pon 22 Mar, 2010

Powiem jeszcze krócej, jasne szk³o :) :P
jaad75 - Wto 23 Mar, 2010

Dziêki lampie mo¿esz nauczyæ siê znacznie wiêcej, a Twoje zdjêcia mog± wskoczyæ na zupe³nie inny poziom (wbrew pozorom równie¿ te bez lampy)... O ile oczywi¶cie bêdziesz chcia³ siê uczyæ i wykorzystywaæ lampê do czego¶ wiecej ni¿ proste ¶wiecenie ze stopki, gdy jest ciemniej...
A nowe szk³o... To tylko nowe szk³o... Przez chwilê inspiruje i cieszy, ale rewolucji nie robi... Zw³aszcza, ¿e 14mm na APS-C, to jako¶ straszliwie szeroko te¿ nie jest...

Usjwo - Wto 23 Mar, 2010

Jak to ma byc glosowanie, to ja tez glosuje na lampe. Gdybys mial do wyboru jakies specjalne super hiper szklo to moze warto by sie zastanowic. Te manualne 14mm jakos rewolucji Ci ne zrobi. Uczenie sie "lampy" i rzeczy "oklolampowych" napewno, zajmie Ci wiecej czasu, da wiecej satysfakcji i zabawy. Szklo podepniesz, walniesz kilka szerokich kadrow i zapniesz z powrotem 18-105 i po zabawie :grin:
FotoTomek - Wto 23 Mar, 2010

Ja te¿ g³osujê za lamp±.
Masz bardzo uniwersalny obiektyw, w dodatku chyba ca³kiem niez³y. Jedyne, czego mo¿e Ci brakowaæ to jakie¶ d³u¿sze tele. Samyang to wynalazek. Jak bêdziesz mia³ kompletn± szklarniê i inne gad¿ety (np. dobra lampa) to mo¿esz my¶leæ o takich obiektywach.

dr11 - Wto 23 Mar, 2010

Samyang 14 mm f/2.8 nie jest jasnym szk³em :P
jaad75 - Wto 23 Mar, 2010

FotoTomek napisa³/a:
Samyang to wynalazek.
Bo? Przecie¿ jeszcze nie ma ostatecznej wersji...
FotoTomek napisa³/a:
Jak bêdziesz mia³ kompletn± szklarniê i inne gad¿ety (np. dobra lampa) to mo¿esz my¶leæ o takich obiektywach.
No bez przesady...
dr11 napisa³/a:
Samyang 14 mm f/2.8 nie jest jasnym szk³em :P
A znasz ja¶niejszy w miarê szeroki k±t?
cybertoman - Wto 23 Mar, 2010

Ja w podobnej sytuacji kupilem lampe. A zaraz potem druga i delektuje sie odkrywaniem dziedziny tak odmiennej od fotografowania w swietle zastanym. Polecam.
dr11 - Wto 23 Mar, 2010

jaad75 napisa³/a:
A znasz ja¶niejszy w miarê szeroki k±t?
Tak :) Nawet u¿ywam. Ale nie ten system i nie ta bajka :P
Pytanie zasadnicze, czego brakuje autorowi? :D Je¶liu sam nie wie, nikt za niego nie wybierze :P

jaad75 - Wto 23 Mar, 2010

dr11 napisa³/a:
Ale nie ten system i nie ta bajka :P
Nie ten rozmiar klatki przede wszystkim... :smile:
FotoTomek - Wto 23 Mar, 2010

jaad75 napisa³/a:
Bo? Przecie¿ jeszcze nie ma ostatecznej wersji...

Bo jego u¿yteczno¶æ jest mimo wszystko ograniczona. Chyba ¿e marmur dobrze wie, czego chce. Ale najwyra¼niej nie wie. Ma 18 mm i to w wiêkszo¶ci przypadków wystarcza. Oczywi¶cie to jest tylko moje zdanie. Wyroczni± nie jestem.

jaad75 napisa³/a:
No bez przesady...

Jak wy¿ej

Dobrze uj±³ to Usjwo:
Cytat:
Szklo podepniesz, walniesz kilka szerokich kadrow i zapniesz z powrotem 18-105 i po zabawie

oraz Ty:
Cytat:
A nowe szk³o... To tylko nowe szk³o... Przez chwilê inspiruje i cieszy, ale rewolucji nie robi... Zw³aszcza, ¿e 14mm na APS-C, to jako¶ straszliwie szeroko te¿ nie jest...

jaad75 - Wto 23 Mar, 2010

FotoTomek, tyle, ¿e nie deprecjonowa³ bym Samyanga jako takiego, zw³aszcza, ¿e dotyczczasowe produjty bardzo pozytywnie zaskakuj±... Choæ oczywi¶cie nie ulega watpliwo¶ci, ¿e lampa, to nowe horyzonty, które czasem trudno dostrzec zanim nie zacznie siê tej zabawy...
FotoTomek - Wto 23 Mar, 2010

A to siê nie zrozumieli¶my :grin: Mia³em w rêku kilka Samyangów i fotki te¿ nimi robi³em. Wra¿enia by³y bardzo pozytywne. Moje okre¶lenie "wynalazek" raczej odnosi³o siê do parametrów, a nie jakó¶ci. Gdyby¶my rozmawiali o np. Zeissie o takich parametrach, te¿ nazwa³bym go wynalazkiem.
Sunders - Wto 23 Mar, 2010

Kupi³bym SB900.
marmur - Wto 23 Mar, 2010

Tak po cichu to te¿ my¶la³em o lampie, ale moja w±tpliwo¶æ jest mo¿e dlatego, ¿e dopiero budujê swój system. Tak jak piszecie lampa zdecydowanie daje wiêcej mo¿liwo¶ci fotografowania i uczenia siê fotogrfii z lamp± ( no bo w budowanej to mo¿na zwiêkszyæ lub zmniejszyæ si³ê b³ysku :grin: )
Za¶ gdy chodzi o Samyanga to sugerowa³em siê opini± i testami, szukam szkie³ dobrych-przyzwoitych w rozs±dnej cenie. Na pewno bêdê chcia³ w przysz³o¶ci zaiwestowaæ w jedn± rzecz, bêdzie to jakie¶ dobre tele.

jasiekcom - Sro 24 Mar, 2010

W Twoim przypadku i do Twoich wszechstronnych zastosowañ wybra³bym lampê taki wybór daje wiêksze mo¿liwo¶ci kreacji zdjêæ pod warunkiem ¿e nie bêdziesz wali³ t± lamp± na wprost a bedziesz umiejetnie pos³ugiwaæ sie swiat³em lampy :wink:
Marian - Sro 24 Mar, 2010

marmur napisa³/a:
i chcia³bym do swojego systemu dokupiæ lampê b³yskow± albo obiektyw. Nie chodzi mi o to, ¿eby mi doradzaæ jaki model wybraæ obiektywu czy lampy, bo ja wiem co chcê kupiæ, tylko kasy mam na jedn± rzecz.
Dla mnie jest oczywiste, ¿e lampa.
B o g d a n - Pi± 26 Mar, 2010

marmur napisa³/a:
dokupiæ lampê b³yskow± albo obiektyw

Rozumiesz pewnie, ¿e merytorycznie tego dylematu rozwi±zaæ nie mo¿na bo to pytanie w stylu:
"czy wêdkarz ma sobie kupic now± wêdkê, czy mo¿e ³ódkê, któr± ma szanse wêdkowaæ tam, gdzie nie siêga teraz z brzegu"

Pozostaje wiêc og³osiæ plebiscyt i to zrobi³e¶. Trzeba by³o zapodac g³osowanie bo wtedy wynik jest podawany automatycznie. :smile:
--------------------------------
Stawiam na trzecie wyj¶cie: zmieñ aparat na taki, który daje bardzo u¿yteczne ISO 3200 i dokup ewentualnie blendy do odpowiedniego kierowania ¶wiat³a zastanego. :wink: Gotow± fotografiê bêdziesz widzia³ w wizjerze przed naci¶niêciem spustu migawki.
Ja praktycznie lampy nie u¿ywam.

komor - Pi± 26 Mar, 2010

B o g d a n napisa³/a:
Ja praktycznie lampy nie u¿ywam.

Wiele tracisz. :) ISO 3200 ani ISO 102K nie jest rozwi±zaniem wszystkich problemów kiepskiego ¶wiat³a.

hijax_pl - Pi± 26 Mar, 2010

B o g d a n napisa³/a:
Stawiam na trzecie wyj¶cie: zmieñ aparat na taki, który daje bardzo u¿yteczne ISO 3200


Hm.. wysokie ISO mocno redukuje zapotrzebowanie na energie pobieran± z baterii/akumulatorów lampy b³yskowej ;)

A fotografia to nie tylko fotografia ¶wiat³em zastanym, ale te¿ umiejêtno¶æ kontrolowania ¶wiat³a. Np poprzez lampy b³yskowe ;)

Marian - Pi± 26 Mar, 2010

Gdy brakuje ¶wiat³a, a chce siê zrobiæ zdjêcie, to trzeba go dostarczyæ samemu. Fotografia to ¶wiat³o, a nie wzmacnianie szumów elektronicznych uk³adów.
dr11 - Pi± 26 Mar, 2010

Ja te¿ praktycznie nie u¿ywam :P Nie wyobra¿am sobie np. nocnego street-foto z flashem, tu bez f<2 nie ma zmi³uj siê :) Co innego studio/portret/packshoty... Ale krajobraz i pseudoreporterka tylko na zastanym.
Dzi¶ widzia³em tabuny "fotografów" na targach, co ¶cinali biednym modelkom bia³ka w oczach lampami, masakra. A najlepiej wygl±dali ci, co robili plany ogólne z ok 20m (panorama hali) na auto z mrugaj±c± kuku³k±, ehh :sad:

B o g d a n - Pi± 26 Mar, 2010

komor napisa³/a:
Wiele tracisz.
hijax_pl napisa³/a:
fotografia to nie tylko fotografia ¶wiat³em zastanym,
Marian napisa³/a:
Gdy brakuje ¶wiat³a, a chce siê zrobiæ zdjêcie, to trzeba go dostarczyæ samemu

Tak, tak, ja to wszystko wiem. Trzeba tylko mieæ potrzebê b³yskania, a ja takiej nie mam, a je¿eli ju¿ to sporadycznie b³yskam z konieczno¶ci.
Dla mnie odpowiednio skierowane sta³e ¶wiat³o daje ten klimat, który mnie interesuje w amatorskiej fotografii i tylko tyle.
Proszê mi wiêc nie 'imputowaæ', ¿e negujê u¿ywanie b³ysku w szeroko rozumianej fotografii. :wink:

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

B o g d a n napisa³/a:
Dla mnie odpowiednio skierowane sta³e ¶wiat³o daje ten klimat
Klimatu nie daje "sta³o¶æ" ¶wiat³a, tylko jego odpowiednie u¿ywanie.
Usjwo - Sob 27 Mar, 2010

jaad75 napisa³/a:
B o g d a n napisa³/a:
Dla mnie odpowiednio skierowane sta³e ¶wiat³o daje ten klimat
Klimatu nie daje "sta³o¶æ" ¶wiat³a, tylko jego odpowiednie u¿ywanie.


B o g d a n mial chyba na mysli "zastane"

komor - Sob 27 Mar, 2010

Zastane mo¿e byæ te¿ brzydkie i nawet jak mam super aparat, który zarejestruje je idealnie tak, jak widzê je okiem, to po prostu nie podoba mi siê to co widzê. Mogê to zmieniæ. Zdjêcia ustawiane to co innego, bo mogê zaczekaæ na inny moment, przyj¶æ kiedy indziej lub zmodyfikowaæ scenê, ale kiedy robiê „reporterkê” lub po prostu ³apiê chwilê to korzystniejsze mo¿e byæ zmodyfikowanie b³yskiem tego, na co nie pomog± ¿adne eLe f/1.2 czy super-nieszumi±ce 5D. :) Oczywi¶cie najlepiej mieæ i jedno, i drugie, i trzecie. :)
cybertoman - Sob 27 Mar, 2010

komor napisa³/a:
Oczywi¶cie najlepiej mieæ i jedno, i drugie, i trzecie.
Jasne, ze najlepiej. Z tego, ja ja zrozumialem B o g d a na to On przeciez tego nie neguje.

Oczywiscie - mozna podyskutowac nad "wyzszoscia wielkanocy nad..." i o purystycznym podejsciu do tej czy innej dziedziny. Z jednej strony studio, gdzie stwarza sie wymagane do zdjecia warunki jest przez jednych uwazane za "sztuke operowania swiatlem", przez innych za "brak wyobrazni i kreatywnego wykorzystania swiatla " (lub po prostu lenistwo).

Z drugiej strony fotografia w naturalnym, autentycznym, zastanym swietle rowniez uwazana jest za wyzsza szkole jazdy - tu sie powtorze: "sztuke operowania swiatlem", przez innych znow za "brak wyobrazni i kreatywnego wykorzystania swiatla " (lub po prostu lenistwo).

Ja tam lubie wszystkie Swieta, choc w tej chwili sklaniam sie ku Wielkanocy...

B o g d a n - Sob 27 Mar, 2010

cybertoman napisa³/a:
komor napisa³/a:
Oczywi¶cie najlepiej mieæ i jedno, i drugie, i trzecie.
Jasne, ze najlepiej. Z tego, ja ja zrozumialem B o g d a na to On przeciez tego nie neguje.

Dobrze mnie zrozumia³e¶, jako jedyny w tej dyskusji.

Jeszcze raz powtórzê:
Dla mnie odpowiednio skierowane, sta³e ¶wiat³o daje ten klimat, który mnie interesuje w amatorskiej fotografii i tylko tyle i oczywi¶cie dla mnie. Sta³e oznacza dla mnie - nie b³yskowe, ale ka¿de inne i dowolnie/odpowiednio kierowane.

Nie negujê u¿ywania ¶wiat³a b³yskowego w fotografii, ale ja wolê inne klimaty. ¦wiat³o zastane w miejscu gdzie chcê zrobiæ zdjêcie, je¿eli mogê i chcê, staram siê zmodyfikowaæ, dobraæ jego natê¿enie, czasami barwê, kierunek je¶li siê da lub skierowaæ poprzez odbicie najczê¶ciej w bia³ej blendzie, np. gdy wykonujê portret w mieszkaniu.

Dla mnie nie ma brzydkiego ¶wiat³a, ka¿de jest inne i staram siê do niego dostosowaæ i je najlepiej wykorzystaæ dla potrzeb zdjêcia - czy to bêdzie blask ogniska, czy tylko p³omieni w kominku, czy spotkanie z przyjació³mi z gitar± przy butelce i ¶wiecach.

Ja wtedy nie b³yskam i ju¿. :wink:

jaad75 - Nie 28 Mar, 2010

B o g d a n napisa³/a:
Sta³e oznacza dla mnie - nie b³yskowe, ale ka¿de inne i dowolnie/odpowiednio kierowane.
Czyli np. lampy ¶wiat³a ci±g³ego (fotograficzne, niebêd±ce naturalnym sk³adnikiem o¶wietlenia sceny) dopuszczasz, czy te¿ nie mie¶ci siê to w Twojej koncepcji fotografii?
B o g d a n napisa³/a:
Dla mnie nie ma brzydkiego ¶wiat³a, ka¿de jest inne i staram siê do niego dostosowaæ i je najlepiej wykorzystaæ dla potrzeb zdjêcia
Istota "sztuki" le¿y w kreacji, a nie adaptacji... Moim zdaniem, oczywi¶cie...
B o g d a n - Nie 28 Mar, 2010

jaad75, jako amator nie u¿ywam specjalnych lamp fotograficznych, bo nie s± mi potrzebne. Potrzebnego, brakuj±cego ¶wiat³a szukam z tego co jest pod rêk±, tam gdzie aktualnie jestem, ale zdaje siê, ¿e ten w±tek nie jest o tym, czy ja wolê b³yskaæ, czy nie i nie chcê tego dalej ci±gn±æ.

Nie ka¿dy amator musi wszêdzie chodziæ z parasolkami, softboxami itp, a "sztuki" fotograficznej, czy zawodu, gdzie musia³bym wykreowaæ ¶wiat³o, gdzie go nie ma, nie uprawiam. :wink:

hijax_pl - Nie 28 Mar, 2010

No to wracaj±c do tematu, powtarzam: marmur, na Twoim miejscu kupi³bym lampê b³yskow±.
darekk - Nie 28 Mar, 2010

Te¿ za lamp±, jeden jasny obiektyw ju¿ Masz.
B o g d a n - Nie 28 Mar, 2010

darekk napisa³/a:
Te¿ za lamp±, jeden jasny obiektyw ju¿ Masz.

Tyle, ¿e:
marmur napisa³/a:
Fotografujê nikonem D90+ob.18-105 + 50/ 1.8 ...
Chcia³bym kupiæ z obiektywów Samyang 14 mm f/2.8 a lampa to nikon SB 900.
i nie chodzi mu raczej o to, ¿e potrzebuje drugiego, jasnego (bo f/2.8 to nie wiele wiêcej ni¿ f/3.5, które ma w kicie 18-105), a o to, ¿e bêdzie szerzej. Szerszy obiektyw (14mm) otwiera pewne nowe mo¿liwo¶ci kompozycyjne w porównaniu do 18mm bo te 4mm jednak robi± ró¿nicê.
W tym wypadku nie chodzi raczej o ilo¶æ, a inn± jako¶æ.

hijax_pl - Nie 28 Mar, 2010

B o g d a n napisa³/a:
Szerszy obiektyw (14mm) otwiera pewne nowe mo¿liwo¶ci kompozycyjne w porównaniu do 18mm bo te 4mm jednak robi± ró¿nicê.

Zgadza siê. Tyle, ¿e mowa o D90 oraz Samyangu 14mm a nie Nikkorze, Sigmie, Tokinie czy Tamronie. Tak¿e nadal uwa¿am, ¿e lepiej zakupiæ teraz lampê (przyda siê) i poczekaæ na 14/2.8 w wersji z CPU.

jaad75 - Pon 29 Mar, 2010

B o g d a n napisa³/a:
Szerszy obiektyw (14mm) otwiera pewne nowe mo¿liwo¶ci kompozycyjne
Za to lampa otworzy przed nim kompletnie nowy ¶wiat i je¶li tylko bêdzie chcia³ siê uczyæ pos³ugiwania ni±, jego fotografowanie bêdzie znacznie bardziej ¶wiadome.
komor - Pon 29 Mar, 2010

B o g d a n napisa³/a:
[cybertoman] Dobrze mnie zrozumia³e¶, jako jedyny w tej dyskusji.

Bogdan, ja siê odnosi³em do tego co napisa³e¶:
B o g d a n napisa³/a:
Stawiam na trzecie wyj¶cie: zmieñ aparat na taki, który daje bardzo u¿yteczne ISO 3200 i dokup ewentualnie blendy do odpowiedniego kierowania ¶wiat³a zastanego. Gotow± fotografiê bêdziesz widzia³ w wizjerze przed naci¶niêciem spustu migawki.
Ja praktycznie lampy nie u¿ywam.

Jak dla mnie to jest polecany przez Ciebie sposób fotografowania. To w³a¶nie polecasz. Ja skontrowa³em to, ¿e mam inne zdanie, bo ograniczasz siê do pewnych tylko aspektów czy rodzajów fotografii. Przy czym nie mia³em na celu krytykowanie personalnie Ciebie, po prostu w±tek taki jak ten wydaje mi siê dobry do dyskutowania o tym, co cybertoman trafnie uj±³:
cybertoman napisa³/a:
mozna podyskutowac nad "wyzszoscia wielkanocy nad..."

Nie wiem czy siê ze mn± zgodzicie ale moim zdaniem taka dyskusja o wy¿szo¶ci ¶wi±t jest znacznie ciekawsza ni¿ kolejny w±tek o tym, który aparat za 1500 z³ warto kupiæ.

Marian - Pon 29 Mar, 2010

komor pe³na zgoda.

Bogdan nie mam ¿adnych krytycznych uwag do twojego sposobu fotografowania bez lampy b³yskowej. Natomiast co innego udzielanie komu¶ niedo¶wiadczonemu rady aby zapomnia³ o lampach b³yskowych.
Dlatego tylko z ciekawo¶ci pytam, czy mia³e¶ w swym ¿yciu okres kiedy próbowa³e¶ opanowaæ pos³ugiwanie siê ¶wiat³em zaawansowanych lamp b³yskowych?

FotoTomek - Pon 29 Mar, 2010

komor napisa³/a:
Nie wiem czy siê ze mn± zgodzicie ale moim zdaniem taka dyskusja o wy¿szo¶ci ¶wi±t jest znacznie ciekawsza ni¿ kolejny w±tek o tym, który aparat za 1500 z³ warto kupiæ.

Dla nas ciekawsza, ale jak kto¶ ma 1500 i nie wie, co ma z t± kas± zrobiæ, to wola³by podyskutowaæ, jaki kupiæ aparat :grin:

komor - Pon 29 Mar, 2010

Tomek, taka osoba ma wtedy do wyboru siedemna¶cie milionów gotowych w±tków w dziale „Pomagamy w wyborze…” :)

¯eby nie by³o, ja te¿ lubiê fotografowaæ bez lampy, po kupieniu pierwszego wzglêdnie jasnego obiektywu fascynowa³em siê tym niesamowicie. Teraz fascynujê siê b³yskaniem. :) Mo¿e to kwestia nieciekawych miejsc w których bywam. Po prostu przewa¿nie kiedy jest za ciemno to ISO 3200 mnie nie ratuje, bo to, co widzê oczami nie wydaje mi siê godne uwiecznienia. :)

cybertoman - Pon 29 Mar, 2010

komor napisa³/a:
dyskusja o wy¿szo¶ci ¶wi±t jest znacznie ciekawsza ni¿ kolejny w±tek
Bardzo chetnie. Mam kilka pytan, ktore chetnie zamienie na nowy watek, ale do tej pory nie znalazlem czasu na przygotowanie materialow pogladowych - nadrobie. Czy dyskujse o wyzsosci maja sens? Dopoki sa merytoryczne i pytanie o wyzszosc traktuja retorycznie - tak, chocby po to, by wysilc sie na zdefiniowanie wlasnych poczynan, by poznac szerokie spektrum fotografii, motywacje ludzi, ktorzy ja uprawiaja. Oderwac sie od wlasnej fotograficznej "codziennosci" i - byc moze- nabrac apetytu na cos nowego.
jaad75 - Wto 30 Mar, 2010

komor napisa³/a:
Nie wiem czy siê ze mn± zgodzicie ale moim zdaniem taka dyskusja o wy¿szo¶ci ¶wi±t jest znacznie ciekawsza ni¿ kolejny w±tek o tym, który aparat za 1500 z³ warto kupiæ.
Cieszê siê, ¿e coraz wiêcej osób na tym forum to zauwa¿a... :smile:
maziek - Sro 31 Mar, 2010

Sprawa jest prosta, odpowiednie "szk³o" powoduje, ¿e uczucie jasno¶ci pozostaje na d³ugo po spo¿yciu.
jaad75 - Sro 31 Mar, 2010

maziek, zakup ¿adnego szk³a nie nauczy³ mnie tyle, ani nie nie da³ mi tyle satysfakcji, co zakup i nauka u¿ywania lampy.
dr11 - Sro 31 Mar, 2010

jaad75, no widzisz, ka¿dy ma swoje do¶wiadczenia. Ja na przyk³ad sprzeda³em lampê po zakupie obiektywu i w zasadzie to zapomnia³em, ¿e j± mia³em :P :)
skasowany - Sro 31 Mar, 2010

Ju¿ siê zastanawiam co sprzedaæ, ¿eby szybko kupiæ lampê! ;) Jasny obiektyw, to póki co sfera marzeñ... ;)
dr11 - Sro 31 Mar, 2010

Ruslan, w Twoim systemie jest trochê inny próg finansowy :P Acha, sprzeda³em lampê, nie lampy, jedn± czasem na statyw wpinam a Eneloop'y pozwalaj± jej d³ugo czekaæ w szafie w gotowo¶ci ;)
Marian - Sro 31 Mar, 2010

jaad75 napisa³/a:
zakup ¿adnego szk³a nie nauczy³ mnie tyle, ani nie nie da³ mi tyle satysfakcji, co zakup i nauka u¿ywania lampy
Warto wzi±æ sobie do serca to co jaad75 napisa³.
Jasne szk³o nie jest w stanie zast±piæ lampy.

dr11 - Sro 31 Mar, 2010

Marian napisa³/a:
Jasne szk³o nie jest w stanie zast±piæ lampy.
I oczywi¶cie dzia³a to w drug± stronê :)
hijax_pl - Sro 31 Mar, 2010

jaad75 napisa³/a:
zakup ¿adnego szk³a nie nauczy³ mnie tyle, ani nie nie da³ mi tyle satysfakcji, co zakup i nauka u¿ywania lampy.

Nale¿y ten cytat wyci±æ, w ramki oprawiæ i pokazywaæ wszystkim odwiedzaj±cym forum. :)
dr11 napisa³/a:
w Twoim systemie jest trochê inny próg finansowy :P

A ciamciang 85/1.4 ;)


A najlepiej to mieæ i szkie³ko i lampkê ;)

Sunders - Sro 31 Mar, 2010

hijax_pl napisa³/a:
zakup ¿adnego szk³a nie nauczy³ mnie tyle, ani nie nie da³ mi tyle satysfakcji, co zakup i nauka u¿ywania lampy.
Nale¿y ten cytat wyci±æ, w ramki oprawiæ i pokazywaæ wszystkim odwiedzaj±cym forum.

hijax_pl napisa³/a:
A najlepiej to mieæ i szkie³ko i lampkê

Ten cytat w podwójnej ramce umie¶ci³bym poni¿ej tego który proponuje hijax_pl :lol:

hijax_pl - Sro 31 Mar, 2010

Sunders, taaaaa :)


No ale có¿, pe³na ¶wiadomo¶æ jest wtedy gdy siê umie odnale¼æ cz³owiek w ka¿dych warunkach ;)

dr11 - Sro 31 Mar, 2010

Sunders napisa³/a:
Ten cytat w podwójnej ramce umie¶ci³bym poni¿ej tego który proponuje hijax_pl
Ja bym t± propozycjê umieszczenia przyklei³ w potrójnej ramce :D
A tak powa¿nie, ka¿demu wed³ug potrzeb, nie ma co generalizowaæ :P

Marian - Sro 31 Mar, 2010

Niestety dr11 zagalopowa³e¶ siê :neutral: : braku lampy nie zast±pi jasny obiektyw, bo brak ¶wiat³a mo¿e zast±piæ tylko ¶wiat³o.
Sunders - Sro 31 Mar, 2010

dr11 napisa³/a:
tak powa¿nie, ka¿demu wed³ug potrzeb

dr11, no to ... pojecha³e¶ :shock: :zalamany:
W czasach gdy obowi±zywa³y takie slogany mia³em zenita a marzy³em o praktice-¼le mi siê to has³o kojarzy :mrgreen: :razz:

dr11 - Sro 31 Mar, 2010

Marian, wcale nie, pisa³e¶ nie o ¶wietle tylko jasnym szkle. I nie o ¶wietle, tylko o lampie. Pozornie to¿same ale jednak inne rzeczy.
Sunders, te¿ mia³em, a marzy³em o Olku :D

Marian - Sro 31 Mar, 2010

dr11 pisa³em "Jasne szk³o nie jest w stanie zast±piæ lampy", i tak jest, bo nie jest w stanie zast±piæ braku ¶wiat³a. Maj±c lampê bez jasnego obiektywu sobie poradzê, a wiêc mo¿e zast±piæ jasne szk³o.
dr11 - Sro 31 Mar, 2010

Marian, a co Ci da lampa na przyk³ad na 20m w krajobrazie? To ona bêdzie ¶wiat³em? A jak uzyskasz lamp± ma³± GO? Oczywi¶cie przy fotografii afroamerykaninów w nocy masz racjê, wtedy nawet f/1 nie pomo¿e ;) Zale¿y jakie kto zdjêcia robi a moje zdanie jest takie, ¿e jasne szk³o jest bardziej uniwersalne ni¿ lampa. Przyk³ady: 1 (astro), 2 (bez statywu pod rêk±), 3 (z obrotowej platformy), 4 (nocne, reporterskie) itd...
Jestem ciekaw jak by Ci siê tu lampa sprawdzi³a ;)

hijax_pl - Sro 31 Mar, 2010

dr11 napisa³/a:
A jak uzyskasz lamp± ma³± GO?

No racja, ale mówisz o wyborze 580EX czy 85/1.2? ... ;)
dr11 napisa³/a:
Jestem ciekaw jak by Ci siê tu lampa sprawdzi³a ;)

Ja tam bym podniós³ ISO ;)
No ale tak po prawdzie nie wiem czy sam nie podnosi³e¶ mocno ;)

Marian - Sro 31 Mar, 2010

A co mi pomo¿e jasne szk³o przy krajobrazie, skoro z powodu ma³ej g³êbi ostro¶ci na "pe³nej dziurze" i tak nie mogê u¿yæ najmniejszej przys³ony?

A odnosz±c siê do przyk³adów, ¿adne ze zdjêæ nie wymaga jasnego szk³a.

Poza tym nie zawieraj± informacji o przys³onie, przy której zosta³y zrobione. Mo¿e wiesz jaka przy ka¿dym by³a u¿yta przys³ona?

dr11 - Sro 31 Mar, 2010

hijax_pl napisa³/a:
No racja, ale mówisz o wyborze 580EX czy 85/1.2?
Heh, no nie :) Np. portret 85 1.4 made in Korea czy 430EX II.
hijax_pl napisa³/a:
Ja tam bym podniós³ ISO
no wiadomo, ale kompromis trzeba zachowaæ, ¿eby jako¶ wiêkszy format wygl±da³ ;)
Marian napisa³/a:
A co mi pomo¿e jasne szk³o przy krajobrazie, skoro z powodu ma³ej g³êbi ostro¶ci na "pe³nej dziurze" i tak nie mogê u¿yæ najmniejszej przys³ony?
przy 3 pomog³o ;)
Marian napisa³/a:
A odnosz±c siê do przyk³adów, ¿adne ze zdjêæ nie wymaga jasnego szk³a.
OK :)
Marian napisa³/a:
Mo¿e wiesz jaka przy ka¿dym by³a u¿yta przys³ona?
1 - f/1.4, 2 - f/2, 3 - f/2, 4 - f/1.2.
hijax_pl - Sro 31 Mar, 2010

dr11 napisa³/a:
Np. portret 85 1.4 made in Korea czy 430EX II.

No to bym optowa³ za jednym i drugim :)

dr11 - Sro 31 Mar, 2010

hijax_pl, ewentualnie jednym, potem drugim, je¶li nie mo¿na od razu. I ja bym najpierw kupi³ szk³o (+blendê w tym wypadku-portret) :D
Marian - Sro 31 Mar, 2010

dr11 napisa³/a:
1 - f/1.4, 2 - f/2, 3 - f/2, 4 - f/1.2.
A w takim razie przy jakiej ogniskowej?
dr11 - Sro 31 Mar, 2010

Marian napisa³/a:
dr11 napisa³/a:
1 - f/1.4, 2 - f/2, 3 - f/2, 4 - f/1.2.
A w takim razie przy jakiej ogniskowej?

1 - 24, 2 - 24x1.6, 3 - 24, 4 - 85
Uprzedzaj±c pytanie, ISO nie pamiêtam w tej chwili ;)

Ale czy to ma a¿ takie znaczenie?
Robi±c np. rodzinne pstryki lub inne okazjonalne w pomieszczeniu lubi³em u¿ywaæ Sigmy 30 bez lampy. Lampa p³oszy³a towarzystwo - "O! zdjêcia [u¶miech] *pstryk [/u¶miech]". Bez lampy udawa³o siê z³apaæ klimat pozostaj±c niezauwa¿onym a jasny obiektyw du¿o pomaga³. Jako¶ tak naturalniej jak dla mnie...

skasowany - Sro 31 Mar, 2010

dr11, Ty masz w tej swojej galerii bardzo ciekawe zdjêcia! :) Dlaczego tak ma³o wrzucasz na forum? Jak bêdê w Twoim wieku te¿ bêdê takie robiæ! :P ;)
Marian - Sro 31 Mar, 2010

dr11 wolisz jasny obiektyw ni¿ lampê. Nic nam do tego.
Maj±c lampê mam jednak wiêksze mo¿liwo¶ci, i poradzê sobie równie¿ tam gdzie jasny obiektyw bez lampy nie poradzi.

lupo57 - Sro 31 Mar, 2010

Ruslan napisa³/a:
dr11, Ty masz w tej swojej galerii bardzo ciekawe zdjêcia! :) Dlaczego tak ma³o wrzucasz na forum? Jak bêdê w Twoim wieku te¿ bêdê takie robiæ! :P ;)


2 z nich by³y ju¿ na forum :razz: byle¶ wtedy w "jakiej¶" Rosji :wink: :razz:

B o g d a n - Czw 01 Kwi, 2010

dr11 napisa³/a:
I ja bym najpierw kupi³ szk³o (+blendê w tym wypadku-portret)
dr11 napisa³/a:
Bez lampy udawa³o siê z³apaæ klimat pozostaj±c niezauwa¿onym a jasny obiektyw du¿o pomaga³. Jako¶ tak naturalniej jak dla mnie...

Dok³adnie takie same s± moje preferencje i potrzeby, o czym ju¿ wcze¶niej tu pisa³em. :smile:

Aby lepiej realizowaæ fotografiê, o której piszesz, kupi³em 5D2.
W razie w±tpliwo¶ci, lampê posiadam ca³kiem niez³± i jej u¿ywam, choæ mo¿e rzadziej ni¿ inni. :wink:

Sunders - Czw 01 Kwi, 2010

Marian napisa³/a:
dr11 wolisz jasny obiektyw ni¿ lampê. Nic nam do tego.

I bior±c pod uwagê, ¿e byæ mo¿e bierzesz pod uwagê "dylemat" np.85L czy 580EXII mam dla tych preferencji pe³ne zrozumienie :mrgreen:
Podobnie jak dr11 i B o g d a n lubiê fotografowaæ w ¶wietle zastanym, wolê u¿yæ ja¶niejszego obiektywu ni¿ lampy, tylko ¿e to czêsto o wiele wiêcej kosztuje.
W zwi±zku z tym nadal uwa¿am, ze stwierdzenie hijax_pl o tym ¿e najlepiej mieæ i jasne obiektywy i lampê jest oczywi¶cie najtrafniejszym podsumowaniem dylematu tytu³owego tego w±tku :smile:

jaad75 - Czw 01 Kwi, 2010

Sunders napisa³/a:
Podobnie jak dr11 i B o g d a n lubiê fotografowaæ w ¶wietle zastanym, wolê u¿yæ ja¶niejszego obiektywu ni¿ lampy, tylko ¿e to czêsto o wiele wiêcej kosztuje.
Tyle, ¿e ¶wiat³o zastane jest czêsto po prostu z³e. I nie chodzi mi tu o to, ¿e jest go ma³o, ale o k±t padania i charakter. U¿ywaj±c lamp mogê siê od tego ca³kowicie uniezale¿niæ i pomalowaæ ¶wiat³em scenê, tak jak mam na to ochotê. Mogê uzyskaæ dowolny klimat i dowolnie rze¼biæ przedmioty i ludzi. W przypadku fotografii w ¶wietle zastanym, to ono jest panem sytuacji i zmusza mnie do stosowania takiego, a nie innego kadru, czy parametrów na¶wietlania. A ja nie lubiê byæ zmuszany.
Dodatkowo, nauka pos³ugiwania siê ¶wiat³em sztucznym da³a mi du¿o w kwestii obserwacji i wykorzystania ¶wiat³a zastanego - to kolejna korzy¶æ z zakupu lampy, o której pisa³em.
BTW, jasne obiektywy mam - mo¿e nie f/1.2, ale w wiêkszo¶ci poni¿ej f/2... Znacznie czê¶ciej u¿ywam je w przymkniête do f/2.8-4 ni¿ na pe³nej dziurze, mimo, ¿e jako¶ciowo s± naprawdê dobre i móg³bym to robiæ bez problemu.

[ Dodano: Czw 01 Kwi, 2010 11:18 ]
dr11 napisa³/a:
Marian, a co Ci da lampa na przyk³ad na 20m w krajobrazie? To ona bêdzie ¶wiat³em?
Oczywi¶cie, je¶li masz tak± potrzebê... Przy odpowiednim sprzêcie mo¿esz j± wyzwoliæ choæby z 500m i o¶wietliæ odpowiedni fragment tak jak chcesz.
dr11 napisa³/a:
A jak uzyskasz lamp± ma³± GO?
Ma³a GO jest potrzebna do izolacji przedmiotu od otoczenia i pomaga uzyskaæ z³udzenie przestrzenno¶ci sceny - tê przestrzenno¶æ mo¿na te¿ uzyskaæ odpowiednio operuj±c ¶wiat³em, otrzymuj±c jeszcze ciekawsze efekty.
dr11 napisa³/a:
Oczywi¶cie przy fotografii afroamerykaninów w nocy masz racjê, wtedy nawet f/1 nie pomo¿e ;)
Przy fotografii w kiepskim ¶wietle nawet f/1 nie pomo¿e, bo to jego kiepsko¶æ, a nie ilo¶æ jest problemem.
dr11 napisa³/a:
Przyk³ady: 1 (astro), 2 (bez statywu pod rêk±), 3 (z obrotowej platformy), 4 (nocne, reporterskie) itd...
Jestem ciekaw jak by Ci siê tu lampa sprawdzi³a ;)
Przy 1 i 3 równie dobrze (a nawet lepiej) sprawdzi siê statyw, a w przypadku 2 i 4 jestem w stanie bez problemu wykreowaæ tak± scenê przy u¿yciu 2-3 lamp.
dr11 - Pi± 02 Kwi, 2010

jaad75 napisa³/a:
Ma³a GO jest potrzebna do izolacji przedmiotu od otoczenia i pomaga uzyskaæ z³udzenie przestrzenno¶ci sceny - tê przestrzenno¶æ mo¿na te¿ uzyskaæ odpowiednio operuj±c ¶wiat³em, otrzymuj±c jeszcze ciekawsze efekty.

Yhm :) Masz 3 sek na zdjêcie (Arek potwierdzi :) ) http://www.woophy.com/download/912606 i co ja mam z tymi lampami po zmroku robiæ? ;)

Cytat:
Przy 1 i 3 równie dobrze (a nawet lepiej) sprawdzi siê statyw, a w przypadku 2 i 4 jestem w stanie bez problemu wykreowaæ tak± scenê przy u¿yciu 2-3 lamp.

Dobry primaaprilisowy ¿art :D
1. ¯eby rotacji gwiazd nie by³o trzeba by stackowaæ i dokleiæ drzewa.
2. OK. Jak nosisz ze sob± statyw i lampy ca³y czas to siê zgodzê. Ja mia³em ok 1min na to foto.
3. Statyw nic nie da bo zdjêcie robione z obrotowej platformy, i czasy powy¿ej 1/10 sek mo¿na sobie darowaæ.
4. Lampy? Ustawiaæ? W u³amek sek? 2-3? A mo¿e jako¶ tak chcia³e¶? ;) http://www.youtube.com/watch?v=pea5e2Z5gyE :D

Ruslan, dziêki za opiniê. Nie wrzucam wszystkiego tu bo... mam tam :P Co¶ jak Ty i Twoja strona :)

hijax_pl - Pi± 02 Kwi, 2010

dr11 napisa³/a:
Masz 3 sek na zdjêcie (Arek potwierdzi :) ) http://www.woophy.com/download/912606 i co ja mam z tymi lampami po zmroku robiæ? ;)

Potwierdzam... :)

Ale co innego reporta¿ a co innego kreowanie obrazu :)

To zdjêcie to mo¿e byæ uchwycony u³amek sekundy z ¿ycia ulicy, a mo¿e te¿ byæ zaaran¿owan± scen±. W pierwszym przypadku 85/1.2 ;) - w drugim kilka lamp rozstawionych :)

jaad75 - Pi± 02 Kwi, 2010

dr11 napisa³/a:
Yhm :) Masz 3 sek na zdjêcie (Arek potwierdzi :) ) http://www.woophy.com/download/912606 i co ja mam z tymi lampami po zmroku robiæ? ;)
Zwyczajnie, zaaran¿owaæ scenê przy ich u¿yciu. Mnie akurat coraz mniej interesuje typ fotografii, w której s± 3 sekundy na zdjêcie. Wolê zaaran¿owaæ ca³± scenê tak, by mi siê podoba³a. To trochê jak z filmem - jeden woli dokumentalne, inny fabularne. W tym wypadku wybieram raczej fabularne...
Ca³y czas piszê o tym, co daje wiêkszy rozwój je¶li chodzi o fotografowanie. Nauka u¿ywania ¶wiat³a i wykorzystanie tych umiejêtno¶ci, to prawdziwy skok jako¶ciowy. A nowe szk³o, to tylko nowe szk³o - inny k±t widzenia, trochê inne kadry, dzia³ka ¶wiat³a w t±, czy w tamt±... Tylko tyle... Byæ mo¿e moja ocena wynika z faktu, ¿e praktycznie zawsze mia³em tylko jasne obiektywy... Nigdy nie u¿ywa³em ciemnych "kitowych" zoomów, a najciemniejsze szk³o jakie kiedykolwiek mia³em na w³asno¶æ, to stosunkowo niedawno kupiony 10-17 Fisheye, który ma f/4.5 na d³ugim koñcu... Mo¿e nie dane mi by³o poznaæ uczucia, którego do¶wiadcza kto¶, kto przesiada siê ze szk³a f/5.6 na co¶ poni¿ej f/2... Dla mnie to akurat ¿adne halo. Dopiero zakup pierwszej lampy otworzy³ mi oczy na to, co najwa¿niejsze w malowaniu ¶wiat³em i jak pisa³em wy¿ej, prze³o¿y³o siê to tak¿e na wykorzystanie o¶wietlenia naturalnego - po prostu moje zdjêcia sta³y siê dziêki temu lepsze.
BTW, lamp u¿ywam od ok. 3 lat (wcze¶niej co¶ tam próbowa³em, ale bez wiêkszej ¶wiadomo¶ci i powodzenia), a intensywniej zacz±³em fotografowaæ jakie¶ 10 lat temu... ¯a³ujê, ¿e kto¶ wcze¶niej nie pokierowa³ mnie w tê stronê i st±d mój udzia³ w tym w±tku...

Sunders - Pi± 02 Kwi, 2010

jaad75 napisa³/a:
Byæ mo¿e moja ocena wynika z faktu, ¿e praktycznie zawsze mia³em tylko jasne obiektywy... Nigdy nie u¿ywa³em ciemnych "kitowych" zoomów

To chyba klucz do zrozumienia Twoich pogl±dów. Masz i jasne obiektywy i lampy i mo¿esz siê "bawiæ ¶wiat³em" :smile:
jaad75 napisa³/a:
intensywniej zacz±³em fotografowaæ jakie¶ 10 lat temu... ¯a³ujê, ¿e kto¶ wcze¶niej nie pokierowa³ mnie w tê stronê i st±d mój udzia³ w tym w±tku...

Tak trzymaj. Ta wymiana pogl±dów, podobnie do innej/z Tutejszynem nt. fisheye i uwa/jest dla mnie bardzo interesuj±ca :idea: :!: :smile:

komor - Pi± 02 Kwi, 2010

jaad75 napisa³/a:
dr11 napisa³/a:
Marian, a co Ci da lampa na przyk³ad na 20m w krajobrazie? To ona bêdzie ¶wiat³em?

Oczywi¶cie, je¶li masz tak± potrzebê... Przy odpowiednim sprzêcie mo¿esz j± wyzwoliæ choæby z 500m i o¶wietliæ odpowiedni fragment tak jak chcesz.

Hehe… Po prostu dwa ró¿ne ¶wiaty. :) Jak to czytam, to przypomina mi siê lista sprzêtu, który zabiera ze sob± autor blogu Strobist, ¿eby strzeliæ portret nad jeziorem czy na boisku. Najpierw d³uga lista lamp, modyfikatorów, statywów, blend, PocketWizardów… A na koñcu: aha, jaki¶ aparat i dwa obiektywy, przy czym obydwa obrzydliwie nudne, czyli 70-200/2,8 VR i 24-70/2,8. :lol:
Totalne przeciwieñstwo podej¶cia: noszê trzy kilo sta³ek i zastanawiam siê, któr± przypi±æ do danej sytuacji. Co do fotografii podró¿niczej to zdjêcia dr11 bardzo dobrze pokazuj± co fajnego mo¿na zrobiæ w sytuacji zastanej.

jaad75 - Pi± 02 Kwi, 2010

komor napisa³/a:
Totalne przeciwieñstwo podej¶cia: noszê trzy kilo sta³ek i zastanawiam siê, któr± przypi±æ do danej sytuacji.
Ale ja wci±¿ noszê te "3 kilo" sta³ek... Tyle, ¿e wiem, ¿e to nie szk³o, a ¶wiat³o "robi" zdjêcie... :smile:
Sunders - Pi± 02 Kwi, 2010

komor napisa³/a:
Najpierw d³uga lista lamp, modyfikatorów, statywów, blend, PocketWizardów…

jaad75, czy te¿ nosisz tyle sprzêtu oprócz tych 3kg sta³ek :?:

jaad75 - Pi± 02 Kwi, 2010

Sunders napisa³/a:
jaad75, czy te¿ nosisz tyle sprzêtu oprócz tych 3kg sta³ek :?:
To zale¿y gdzie i kiedy. Minimum jedn± lampê i "3 kilo" sta³ek mam przy sobie zawsze gdy biorê ze sob± aparat, natomiast torbê statywow± z reszt± osprzêtu, wtedy gdy wybieram siê fotografowaæ co¶ konkretnego i mam pomys³ jak to o¶wietliæ... Nie dorobi³em siê jeszcze tak uniwersalnego zestawu jak David Hobby...
sami - Czw 29 Kwi, 2010
Temat postu: Co¶ jasnego do wnêtrz albo lampa?
Witam. Muszê co¶ kupiæ jasnego do fotografowania wewn±trz. W wiêkszo¶ci przypadków bêdzie to pokój i g³ównie zdjêcia dziecka + druga osoba. Wiadomo jak to pokój, zazwyczaj ma³y. Obecnie mam 17-85 lecz jego jasno¶æ jest niewystarczaj±ca nawet przy ¶wietle niezbyt mocnej lampy u sufitu.
Pytanie mam takie: Czy kupiæ co¶ jasnego czy lepiej lampê 580 II ?? Co do lampy to b³yskanie po oczach lub ogólnie ci±gle po pokoju trochê mo¿e byæ mêcz±ce dla dziecka jak i dla innych.
Co by¶cie poradzili? Zapewne wielu z nas robi sesjê dziecku. Kwota jak± mogê na dzi¶ dzieñ przeznaczyæ to oko³o 2 tys z³.

MC - Czw 29 Kwi, 2010

Nie po oczach tylko odbijaj±c ¶wiat³o od sufitu.
hijax_pl - Czw 29 Kwi, 2010

lampa i ¶wiat³o odbite
sami - Czw 29 Kwi, 2010

hmm. Generalnie sens kupowania jasnego szk³a nie wyeliminuje u¿ywania lampy? Nie mam zabardzo do¶wiadczenia z jasnymi szk³ami wiêc takie pytania. Lampa owszem, spoko siê sprawdza.
komor - Czw 29 Kwi, 2010

sami, scali³em Twój temat do starszego, identycznego. Masz sze¶æ stron wstecz do poczytania.
hijax_pl - Czw 29 Kwi, 2010

sami napisa³/a:
Generalnie sens kupowania jasnego szk³a nie wyeliminuje u¿ywania lampy?

O ile masz mo¿liwo¶æ kupienia np f/1.4, korpus z wysokim "u¿ytecznym" ISO i ma³o kontrastów na scenie - nie musisz mieæ lampy ;)

Marian - Czw 29 Kwi, 2010

hijax_pl napisa³/a:
O ile masz mo¿liwo¶æ kupienia np f/1.4, korpus z wysokim "u¿ytecznym" ISO i ma³o kontrastów na scenie - nie musisz mieæ lampy
Mo¿na jeszcze tylko dodaæ, ¿e prawie nigdy nie mamy do czynienia ze spe³nieniem tych warunków.
sami - Czw 29 Kwi, 2010

Wacham siê miêdzy 50 1.4 lub lampa 580. Puszkê mam 50D. Obiektyw 17-85 jak na moje do¶wiadczenie jeszcze przynosi rado¶æ choæ zaczynam powoli widzieæ "braki" - sam nie wiem gdzie te braki, w szkle czy umiejetno¶ciach.
Najgorsze jest to ¿e nie wiem co spe³ni moje oczekiwania a my¶lê ¿e z czasem zacznê bawiæ siê bardziej powa¿nie.

MC - Czw 29 Kwi, 2010

sami napisa³/a:
Wacham

:shock:
Jak chcesz przeznaczyæ ok. 2tys to mo¿e lampa plus 50/1.8

candy - Czw 29 Kwi, 2010

nie za bardzo rozumiem: jasne szk³o to dobra rzecz ale u¿ycie lampy otwiera przed tob± mnóstwo ró¿nych mo¿liwo¶ci,których nie uzyskasz stosuj±c tylko ¶wiat³o zastane do "malowania" zdjêæ
jak masz do wydania 2000pln to kup 580EX II + C 50 1.8,powinno starczyæ :) (chyba ¿e koniecznie ma byæ 50 1.4)


edit: MC mnie prze¶cign±³ :P

sami - Czw 29 Kwi, 2010

Szkoda ¿e nie mam pogl±du mo¿liwo¶ci zdjêæ janego obiektywu w pomieszczeniach.
Zapewne wybiorê lampê. 50 1.8 nie chcê kupowaæ bo czytalem kilka postów ¿e to starcza na chwile i pó¼niej szuka siê co¶ lepszego (50 1.8 szk³o siê rozlatuje - ??) Dozbieram i na jesieñ kupie np. 50 1.4.
Z tego co siê orientujê 50D nie da siê sterowaæ lamp± na odleg³o¶æ wiêæ pozostajê malowanie z pozycji puszki.

hijax_pl - Czw 29 Kwi, 2010

sami napisa³/a:
Z tego co siê orientujê 50D nie da siê sterowaæ lamp± na odleg³o¶æ wiêæ pozostajê malowanie z pozycji puszki.

Lub zaopatrzenie siê w co¶ takiego jak ST-E2 ;)

candy - Czw 29 Kwi, 2010

hijax_pl, chcesz cz³owieka na koszty naci±gaæ :P
mo¿na te PIXEL Knight'y o których by³a mowa jaki¶ czas temu na stronie g³ówej
a i lamp± na aparat za³o¿on± da siê sporo wyci±gn±æ,nikt nie mówi ¿e trzeba waliæ ¶wiat³em na wprost i o¶lepiaæ ludzi przecie¿ :)

B o g d a n - Czw 29 Kwi, 2010

sami napisa³/a:
Zapewne wybiorê lampê. ... ... Dozbieram i na jesieñ kupie np. 50 1.4.

Oczywi¶cie najlepiej mieæ i jedno i drugie. Dozbieraj trochê (ok. 230 z³.) i kup od razu:
1. Canon Speedlite 430 EX II ok. 880 z³.
2. Canon EF 50mm f/1,4 USM ok. 1350 z³.

Ta lampa w zupe³no¶ci wystarcza amatorowi.
Z drugiej strony my¶lê, ¿e jak za³o¿ysz do 50D obiektyw EF 50/1.4 USM to rzadko bêdziesz jej u¿ywa³. :wink:

lupo57 - Czw 29 Kwi, 2010

a ja bym bra³ mocniejsz± lampê 580EX II i 50 1,8
jaad75 - Pi± 30 Kwi, 2010

lupo57 napisa³/a:
a ja bym bra³ mocniejsz± lampê 580EX II i 50 1,8
Zgadzam siê, w pe³ni. Mocniejsza lampa znacznie istotniejsza, ni¿ 0.66EV jasnosci obiektywu, zw³aszcza, ¿e EF50/1.4 trzeba sporo przymkn±æ, ¿eby dawa³ dobr± jako¶æ...
MC - Pi± 30 Kwi, 2010

jaad75 napisa³/a:
EF50/1.4 trzeba sporo przymkn±æ, ¿eby dawa³ dobr± jako¶æ...

Faktycznie, lipa totalna

sigmiarz - Pi± 30 Kwi, 2010

jasne ¿e lampa, lamp± zrobi³ wiêcej ni¿ jasnym obiektywem, który i tak bêdziesz przymyka³,
jak ju¿ bêdziesz mia³ lampê dokrêæ co¶ takiego ;) http://www.grabowiecki.pl...domowej-roboty/ albo http://www.diyphotography...diy-beauty-dish mo¿na kupiæ do monta¿u na lampy systemowe, jakie¶ 20-50$. Naprawdê ¶wietna rzecz,
nie zawsze jest od czego odbiæ, a BD wykorzystuje to zjawisko, nie zbijaj±c z mocy lampy.

Marian - Pi± 30 Kwi, 2010

A efekt tego urz±dzenia ró¿ni siê od efektu lampy pier¶cieniowej? Pytam bo pier¶cieniow± lampê mam?
candy - Pi± 30 Kwi, 2010

lampa pier¶cieniowa to raczej do makro
Marian - Pi± 30 Kwi, 2010

Oczywi¶cie ró¿nice bêd± chocia¿by dlatego, ¿e pier¶cieniowa jest mocowana na obiektywie.
Chodzi mi wiêc o to czy ró¿nica w efektach jest warta uwagi i czy przemawia na korzy¶æ którego¶ z rozwi±zañ?

jaad75 - Pi± 30 Kwi, 2010

MC napisa³/a:
Faktycznie, lipa totalna
No, jak dla mnie s³abo... Jestem przyzwyczajony do lepszej jako¶ci cropów...
MC - Pi± 30 Kwi, 2010

No tak. Zerowe wyostrzanie, pe³na dziura. :roll:
jaad75 - Pi± 30 Kwi, 2010

sigmiarz napisa³/a:
nie zawsze jest od czego odbiæ, a BD wykorzystuje to zjawisko, nie zbijaj±c z mocy lampy.
BD zazwyczaj ¿re ¶wiat³o jak cholera, chocia¿ tak malutki, jak ten i do tego srebrny, mo¿e byæ pod tym wzglêdem bardziej ³askawy...
Marian napisa³/a:
A efekt tego urz±dzenia ró¿ni siê od efektu lampy pier¶cieniowej? Pytam bo pier¶cieniow± lampê mam?
Tak. Daje kompletnie inne wygaszenie i do¶æ miêkkie bardzo korzystne ¶wiat³o, choæ tu oczywi¶cie najwiecej zale¿y od wzglêdnego rozmiaru i rodzaju powierzchni odbijaj±cej. Mówiê o ringu i BD mocowanym na lampie off camera, bo je¶li chodzi Ci o ring na obiektywie i BD na lampie zamontowanej na stopce aparatu, to efekty s± kompletnie inne choæby ze wzglêdu na k±t padania ¶wiat³a, ale tu ring nienajlepiej nadaje siê na ¶wiat³o kluczowe, ju¿ lepiej wychodzi jako osiowe wype³nienie...

[ Dodano: Pi± 30 Kwi, 2010 09:12 ]
MC napisa³/a:
No tak. Zerowe wyostrzanie, pe³na dziura.
Zazwyczaj ogl±dam zdjêcia z domy¶lnym wyostrzeniem z LR/ACR, wiêc nie trafia do mnie maniera pokazywania zdjêæ z zerowym wyostrzeniem. W ka¿dym razie ten crop wygl±da s³abo, a gesto¶æ matrycy mamy podobn±.
MC - Pi± 30 Kwi, 2010

jaad75, a to jest taki problem, ¿eby¶ sobie tego cropa sam wyostrzy³ je¶li masz ochotê?
Uwa¿am, ¿e przynajmniej mój C50/1.4 jest ostrzejszy na pe³nej dziurze ni¿ odpowiednik Sony.

sigmiarz - Pi± 30 Kwi, 2010

jaad75 napisa³/a:
sigmiarz napisa³/a:
nie zawsze jest od czego odbiæ, a BD wykorzystuje to zjawisko, nie zbijaj±c z mocy lampy.
BD zazwyczaj ¿re ¶wiat³o jak cholera, chocia¿ tak malutki, jak ten i do tego srebrny, mo¿e byæ pod tym wzglêdem bardziej ³askawy...
.


i tak, i nie, przy odbijaniu od bia³ej ¶ciany traci siê jeszcze wiêcej, jesli odbijamy to na bd tracimy najmniej.
ale nie moc ¶wiat³a przy portrecie albo makro jest najwa¿niejsza, a do tego zwykle uzywa siê BD
Ja mam na statywie, ale czêsto ustawiam tak ¿e k±t jest prawie taki jak ze stopki.

[ Dodano: Pi± 30 Kwi, 2010 17:33 ]
Trzeba pamiêtaæ ¿e odbijanie od srebra nie jest ju¿ takie "biutydiszowe"
tzn. ¶wiat³o jest twardsze, nieco mocniej kontrastuj±ce.

sami - Sob 01 Maj, 2010

decyzja zapad³a. Generalnie sta³ka 50 mm trochê mnie ograniczy w ma³ym pokoju. Standardowy zoom jaki teraz mam jest idealny (je¶li chodzi o zakres ogniskowych) wiec na dniach bedê polowa³ na lampê canona 580. Dobrze by by³o z czasem zakupiæ do tego 70-200 4L i w dalszej kolejno¶ci 17-55 IS.
sigmiarz - Sob 01 Maj, 2010

bez sensu ta 70-200 4L
candy - Sob 01 Maj, 2010

sigmiarz napisa³/a:
bez sensu ta 70-200 4L


a mo¿na ja¶niej ja¶nie panie?

sigmiarz - Sob 01 Maj, 2010

w w±tku o obiektywach na konie ;) jest, lepiej chyba siê szarpn±æ na 70-200 2.8 L albo na sigma 70-200 2.8

[ Dodano: Sob 01 Maj, 2010 19:31 ]
wiem co piszê bo przez jaki¶ czas tak kombinowa³em, lepiej systemowy ciemniejszy itd.. ale reporterem nie jestem, ka¿de ujêcie przemy¶lane wiêc nawet je¶liby gdzie¶ autofokus nie da³ rady jako¶ sobie poradzê, a wcale nie jest powiedziane ¿e w tej sigmie jest z³y "ale mówi siê" ¿e w sigmach jest gorzej niz
na C/N, a jak mam za ciemno to mam problem, bo albo g³êbia ostro¶ci by siê przyda³a mniejsza, bo przegadane t³o, bo co¶ tam itd.. albo nie ma ¶wiat³a do¶æ na czasy nie ze statywu.. 4 to jednak do¶æ ciemno.

lupo57 - Sob 01 Maj, 2010

sigmiarz napisa³/a:
w w±tku o obiektywach na konie ;) jest, lepiej chyba siê szarpn±æ na 70-200 2.8 L albo na sigma 70-200 2.8


a mia³e¶ to szk³o w rêku, robi³e¶ nim zdjêcia, poza tym wiadomo ¿e ja¶niejsze szk³a s± lepsze :wink: ale nie zapominaj ¿e chodzi o kasê L-ka 2,8 canona to wydatek minimum 4,5 k sigma ok 3k a ten canon ze ¶wiat³em 4 to wydatek 2k czujesz ró¿nice :?:

PS jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieni±dze

sigmiarz - Sob 01 Maj, 2010

ta sigma to ok. 2600

[ Dodano: Sob 01 Maj, 2010 20:29 ]
a canon nie schodzi ponizej 2099

[ Dodano: Sob 01 Maj, 2010 20:30 ]
tak mia³em t± sigmê, wymieni³em siê z koleg± za 10-20 na 2 tyg

candy - Sob 01 Maj, 2010

sam mam trzy obiektywy sigmy i jestem z nich zadowolony,ale np 50tka mia³a backfocus 25mm...
teraz po serwisowaniu jest ¿yletka

chodzi mi o to,¿e mo¿na kupiæ sigmê i mieæ potem k³opot z FF/BF niestety a canon z canonem przynajmniej fabrycznie kompatybilny :)

sigmiarz - Sob 01 Maj, 2010

to jed¼ do sigma pro centrum i sobie wybierz :neutral:

[ Dodano: Sob 01 Maj, 2010 22:54 ]
a jakie masz s³oje od sigmy ? tak trochê ot, ale jestem ciekawy

candy - Nie 02 Maj, 2010

10-20/4-5.6,50/1.4,120-400/4.5-5.6
komor - Nie 02 Maj, 2010

sigmiarz, pisz±c tak ogólnie ¿e 7-200/4 jest bez sensu, piszesz… bez sensu. :) Ja siê zgodzê, ¿e to nie ma sensu do studio czy ustawianej fotografii, ale nie tak ogólnie. No ale to temat poza tym w±tkiem.
sigmiarz - Pon 03 Maj, 2010

mog³e¶ tak pomy¶leæ komor, ale mia³em na my¶li to co napisa³em potem, wiêc je¶li mo¿esz, je¶li to mo¿liwe, to siê nie czepiaj :)

[ Dodano: Pon 03 Maj, 2010 03:09 ]
candy, to kupowanie czego¶ ze ¶wiat³em 4 mo¿e byæ zbytkiem,
chyba ¿e ta d³uga sigma 120-400 jest jakim¶ ewidentnym myd³orobem ale widzia³em
trochê zdjêæ z tej lufy i ¼le nie jest.

candy - Pon 03 Maj, 2010

sigmiarz napisa³/a:
candy, to kupowanie czego¶ ze ¶wiat³em 4 mo¿e byæ zbytkiem


nie rozumiem,mam 24-105/4 L i jestem z tego szk³a zadowolony,a ta sigma 120-400 ma siê nijak do innych szkie³,wymieni³em szk³a sigmy które mam bo o to siê pyta³e¶,a nie wszystkie szk³a które posiadam :P

jasne ¿e gdyby kto¶ chcia³ mi odst±piæ 70-200/2.8 to na pewno bym nie powiedzia³ "nie" ,ale póki co nikt siê na kwapi do tego (no i nigdzie nie napisa³em ¿e kupujê 70-200/4) a ja z braku funduszy zostanê na razie przy sprzêcie który mam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group