forum.optyczne.pl

Cyfrowe lustrzanki - Odwzorowanie kolorów w różnych systemach

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010
Temat postu: Odwzorowanie kolorów w różnych systemach
Wątek wydzielony z tematu "Canon 5D mkII vs. D700" goltar
fafniak, problem w tym, że każdy z producentów ma swoje odchyły kolorystyczne, widoczne zwłaszcza w przypadku odcieni skóry... Canon zawsze szedł w kierunku magenty, ostatnie Nikony w kierunku żółtego, Pentax żółto-zielonego, stare Olympusy lekko przesadzały z czerwonym... Obiektywnie rzecz biorąc, to chyba jednak w wiekszości przypadków magenta Canona jest lepszym wyborem, niż żółty Nikona, czy żółto-zielony Pentaksa... W każdym razie, ja w obróbce idę ostatnio częściej w kierunku Canonowych odcieni skóry - moim zdaniem to lepiej wygląda na wydrukach... Chociaż fakt faktem, że np. w przypadku zaniebieszczonego, nieskalibrowanego LCD "magentowa" skóra wygląda znacznie gorzej... :smile:

fafniak - Sob 27 Mar, 2010

jaad75, powstaje pytanie na ile jest to naturalne :) )
Realizując zdjęcia przy pomocy lamp HMI które jako nowe maja temp. 5600K do powiedzmy 6000K - żadne CCD tkwiące w kamerach sonego nie daje takiego świńskiego różu jak canon.(nie wiem jak kamerki canona).
Na twarzach też raczej takiego różu nie ma....
Ale to nie ma raczej znaczenia - kwestia raczej gustu

Ja na przykład chciałbym na optycznych zobaczyć test wywoływarek pod kątem wierności oddania kolorów/zmian dynamiki/zachowania barw w ciemnych partiach itp.

papatki - Sob 27 Mar, 2010

Jeżeli kolor dla kogoś jest kluczowy nabywa coś TAKIEGO i problem z głowy.
Pozdrawiam!

fafniak - Sob 27 Mar, 2010

mam
problem nie jest "z głowy" bo nie zawsze masz czas żeby tego użyć.
Nadal uważam ze należałoby zrobić taki "test" porównawczy wywoływarek RAw

papatki - Sob 27 Mar, 2010

fafniak - masz jakiś konkretny przykład, czy piszesz z przekory i na zaczepkę?
fafniak - Sob 27 Mar, 2010

konkretny przykład czego?
papatki - Sob 27 Mar, 2010

fafniak napisał/a:

problem nie jest "z głowy" bo nie zawsze masz czas żeby tego użyć.

tego

fafniak - Sob 27 Mar, 2010

tzn. czego w tym zdaniu nie rozumiesz?
jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
Jeżeli kolor dla kogoś jest kluczowy nabywa coś TAKIEGO i problem z głowy.
Owszem. Trzeba tylko jeszcze to mieć ze sobą za każdym razem... W sumie, stworzenie sobie kilku profili do danego body i paru szkieł też jest pomocne.

fafniak napisał/a:
Realizując zdjęcia przy pomocy lamp HMI które jako nowe maja temp. 5600K do powiedzmy 6000K - żadne CCD tkwiące w kamerach sonego nie daje takiego świńskiego różu jak canon.(nie wiem jak kamerki canona).
Na twarzach też raczej takiego różu nie ma....

Widocznie kwestia rejestracji spektrum HMI przez aparaty Canona... Ja np. nie lubię odpowiedzi CCD mojego K10D na światło małych lamp błyskowych z założonym CTO - jak dla mnie, też jest trochę zbyt dużo magenty, do tego stopnia, że używałem Straw Tint do balansowania z żarowym (CTS jest jednak trochę zbyt żółty jak na mój gust)... Jest to o tyle dziwne, że w przypadku tego egzemplarza K10D, zazwyczaj trzeba sciągać zielony, a nie magentę...

fafniak - Sob 27 Mar, 2010

jaad75, przyznam ze ja przez pewien czas dodawałem +greena 0,5 do lamp błyskowych...właśnie dla K10D
Mam wrażenie że d700 zachowa się podobnie po takim zabiegu - szkoda ze nie miałem jeszcze czasu sprawdzić :)

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

Cytat:
Profil tworzy się dla sceny a nie dla puszki i tworzenie zestawu profili jest w zasadzie bezsensowne.
Nie aż tak bezsensowne. Każdy egzemplarz puszki ma własne odchyłki rejestracji kolorów i stworzenie indywidualnego profilu (najlepiej jeszcze dla kilku najczęściej używanych obiektywów) rozwiązuje część problemów. Zresztą, nie jest to aż takie niepopularne rozwiązanie jak Ci się wydaje...
fafniak - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
proszę, żebyś podał konkretny przykład w którym nie możesz wykorzystać color checkera bo nie wystarczy Ci czasu
serio ?
Prosz.... ogólnie w sytuacjach gdzie masz punktowe światło kluczowe dla dużej sceny a czas fotografowanie nie zależy od ciebie - chcesz jeszcze większy konkret?Bardziej sprecyzować czy wystarczy taki ogólny opis? To jeden z przykładów

AM - Sob 27 Mar, 2010

Przeciez Colorchecker to tylko jedna strona zarzadzania kolorem. Matryce maja swoje charakterystyki i o ile w ogolnych wypadkach mozna obrobka sprowadzic do tego samego to sa sytuacje quasi-krytyczne, gdzie niektore matryce wysiadaja. W zasadzie wszystkie, tylko na swoje sposoby.

Zaden soft nie przeskoczy tego, ze nowe pro lustra Canona maja poszerzone spektrum w komorkach G.

papatki - Sob 27 Mar, 2010

nie ma czegoś takiego jak profil konkretnej lustrzanki, bo taka będzie się zachowywała inaczej w innych warunkach oświetleniowych, przy innym iso, z innym obiektywie, przy innych ustawieniach itp. itd.
Jeden profil będzie co najwyżej odniesieniem do korekt barwnych, których dokonujesz w postprocessingu, ale takowy test musiał byś robić w warunkach idealnych z zastosowaniem kalibrowanego źródła światła dla konkretnej temp. barwowej w aparacie, a następnie musiał byś używać tych samych ustawień. Color checker w sposób uproszczony rozwiązuje Ci to wszystko a zrobienie klatki testowej zabiera mniej czasu niż spędzone później godziny w przywracaniu koloru. No ale to wszystko co piszemy i tak jest OT.

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

fafniak napisał/a:
jaad75, przyznam ze ja przez pewien czas dodawałem +greena 0,5 do lamp błyskowych...właśnie dla K10D
Problem tylko, jeśli na lampie jest już CTO... :smile:
fafniak - Sob 27 Mar, 2010

jaad75 napisał/a:
Problem tylko, jeśli na lampie jest już CTO...
a jakiej firmy miałeś?
papatki - Sob 27 Mar, 2010

fafniak - piszesz o ogólnie rozumianej reporterce, i właśnie się zastanawiam czy w takim przypadku kolor będzie kwestią kluczową.
Niedogodności o których piszecie są drobnym marginesem większości scen które są rejestrowane a sposób w jaki je przedstawiacie mają zadecydować w kwestii wyboru pomiędzy 5D mk II a D700??

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
nie ma czegoś takiego jak profil konkretnej lustrzanki, bo taka będzie się zachowywała inaczej w innych warunkach oświetleniowych, przy innym iso, z innym obiektywie, przy innych ustawieniach itp. itd.
Ależ jest. Robisz to dokładnie w taki sam sposób, jak Adobe przygotowując profile dla poszczególnych modeli aparatów, czyli fotografujesz tablice Gretaga w 2850 i 6500K... W praktyce, sprowadza się to do zrobienia zdjęcia Color Checkera w świetle dziennym i żarowym. Oczywiście, że nie jest to idealny sposób, ale dzięki temu tworzysz profile, które uśredniają zachowanie Twojego egzemplarza aparatu dla poszczególnych temperatur światła, choć oczywiście nie są w stanie uwzględnić reakcji na zmiany spektrum światła...

[ Dodano: Sob 27 Mar, 2010 13:28 ]
fafniak napisał/a:
a jakiej firmy miałeś?
Rosco
papatki - Sob 27 Mar, 2010

Czyli chcesz stworzyć uśredniony profil koloru dla lustrzanki, mając narzędzie która pozwala Ci go zrobić dla każdej sceny, ale jednocześnie masz problem z kolorem którego oprofilowanie jest żadnym problemem :)
jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
Merytoryki w tym jakieś 10%
10%...
fafniak - Sob 27 Mar, 2010

Miałem problemy z rosco. Dostałem folie korekcyjne które nie były wstanie wytrzymać 300W pilota i faktycznie dawały dziwne efekty barwne.
Inna sprawa że prawdopodobnie nie były dostosowane do światła ciągłego - może to ten problem?
papatki napisał/a:
fafniak - piszesz o ogólnie rozumianej reporterce, i właśnie się zastanawiam czy w takim przypadku kolor będzie kwestią kluczową.
zalezy do zcego ma być użyta fota - w gazecie jako info - nie ma znaczenia , wprzypadku gdy masz z tego zrobić dużą odbitkę/plakat - ma znaczenie
Co do reszty papatki, proponuję abyś przestał mącić

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

fafniak napisał/a:
Miałem problemy z rosco. Dostałem folie korekcyjne które nie były wstanie wytrzymać 300W pilota i faktycznie dawały dziwne efekty barwne.
Pamietasz z jakiej serii? Ja używałem Roscosun (Roscolux/Cinegel), ale z tego co wiem ciut inaczej zachowują się te z serii E-Colours...

[ Dodano: Sob 27 Mar, 2010 14:08 ]
BTW, podejrzewałem raczej, że chodzi tu o nałożenie się specyfiki rejestracji mojego egzemplarza aparatu i żelu kalibrowanego dla lamp studyjnych o nieco innym spektrum niż speedlighty, które (zwłaszcza skręcone) dają mniej czerwonego w widmie...

fafniak - Sob 27 Mar, 2010

teraz to juz nie pamietam - pare lat uplynelo...tym bardziej jak dostajesz zrolowana nie w tubie i bez folii ochronnej.
Ale tak jak pisalem podejrzewam ze to byly folie nie do światła ciągłego...i 300W lampy pilotujacej zdolalo zmienic barwe folii

fafniak - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
sęk w tym, że o większości kwestii macie dość mgliste pojęcie

papatki napisał/a:
Jednemu np zbyt ciężko nosić colorcheckera

papatki napisał/a:
drugi pomimo, że go ma to nie potrafi używać.

proponuję przeczytaj pierwsze zdanie i następne - pomyśl jak się ma wyrażenie "mieć mgliste pojęcie" do tego co później napisałeś.
Swoją drogą skąd wniosek że nie potrafię używać?

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
Jednemu np zbyt ciężko nosić colorcheckera
Mam standardową tablicę Gretaga, nie ColorChecker Passport, o którym piszesz, to raz... Dwa, za wygodniejsze, a jednocześnie dające wystarczająco dobre efekty rozwiązanie, uważam sprofilowanie puszki.
papatki - Sob 27 Mar, 2010

jaad75 - czytając historię o stworzeniu uniwersalnego profilu dla jakiegoś body, mogę powiedzieć tylko jedno: zbyt wiele czasu zajęło by tłumaczenie Ci po co się tworzy profil barwny danego urządzenia.
fafniak - czytając różne Twoje wypowiedzi mogę jedynie stwierdzić, że odpowiedzi generujesz w sporej części chyba w sposób losowy a nie związany z jakąś wiedzą czy doświadczeniem, stąd też przypuszczenie, że nie potrafisz jej obsługiwać.

:)

jaad75 - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
jaad75 - czytając historię o stworzeniu uniwersalnego profilu dla jakiegoś body, mogę powiedzieć tylko jedno: zbyt wiele czasu zajęło by tłumaczenie Ci po co się tworzy profil barwny danego urządzenia.
Taa... Napisz do Adobe... :lol:
Cytat:
Tutorial 6: Dual-Illuminant Automatic Adjustments Using a ColorChecker

Most digital camera sensors respond differently under different illuminants (e.g., switching from daylight to tungsten). DNG camera profiles address these differences by allowing color adjustments to be specified separately for two different illuminants (usually Illuminants A and D65).

This tutorial is similar to the previous one but also explains how to take advantage of the dual-illuminant feature of DNG camera profiles. The result is a single profile that performs well under a wide range of illuminants instead of a single fixed illuminant.

You will need a ColorChecker Chart (24 patches).

1. Photograph the ColorChecker Chart under a 6500 K illuminant (e.g., D65 simulator), taking care to illuminant the chart evenly and to minimize color casts.

2. Photograph the ColorChecker Chart again, but this time under a 2850 K illuminant (e.g., standard tungsten bulb), taking care to illuminant the chart evenly and to minimize color casts.

3. Launch the DNG Profile Editor.

4. Choose File -> Open DNG Image.... Select the DNG raw file of the 6500 K-lit ColorChecker from the dialog box and click Open.

5. Similarly, open the DNG image of the 2850 K-lit ColorChecker.

6. Select the Chart tab in the recipe editor window.

7. Click the 6500 K-lit ColorChecker image window to select it. Use the mouse to position the four colored circles in the image at the centers of the four corner patches of the chart. The colors of the circles should correspond to the colors of the patches.

8. Set the popup menu in the Chart pane to 6500 K and click the Create Color Table... button.

Image:pe_chart_color_table.jpg

9. Repeat the previous two steps for the 2850 K image. Make sure to click the 2850 K image to select it and then select 2850 K from the popup menu before clicking the Create Color Table... button.

10. The DNG Profile Editor automatically builds two sets of 18 color adjustments each (one set for illuminant A (2850 K), one set for D65 (6500 K). You can accept these adjustments as-is or use them as a starting point for further tweaks.

11. Follow the steps in Tutorial 1 to save your recipe and export your profile. When using your exported profile, Camera Raw and Lightroom will automatically interpolate between the two sets of color adjustments based on the white balance of your image.
http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles:Editor#tutorial_cc2
papatki - Sob 27 Mar, 2010

jaad - jeżeli uważasz, że uniwersalny profil barwny stworzony przy pomocy tablicy Gretaga będzie korygował wszelakie odstępstwa barwne puszki do przestrzenie barwnej urządzenia na którym chcesz wydać swoje zdjęcie (bez względu na medium i rodzaj urządzenia) powtórzę: nie ma sensu Ci tego tłumaczyć.
fafniak - Sob 27 Mar, 2010

papatki, - czy nie widzisz że głównym problemem są twoje wypowiedzi? Dotąd dyskusja przebiegała spokojnie, faktem jest że zboczyliśmy trochę z tematu ale odwzorowanie barw jednak jest ważne przy wyborze puszki więc...tym bardziej że jest to forum i wymiana opinii jest jedną z jego podstawowych funkcji.
Jak narazie nie udało ci się sensownie odpowiedzieć na żadne z pytań, zmieniasz temat zaczynasz wycieczki osobiste i wciągasz w to innych.
Z żadnej mojej wypowiedzi nie możesz wyciągnąć wniosku że nie mam pojęcia jak używać color checkera, jaadowi przypisujesz słowa, których nie wypowiedział, lub przeinterpretowujesz wypowiedzi zamieszczone na forum.
W sytuacji gdy daje ci konkretny przykład sytuacji o którą pytasz - zmieniasz trochę temat na "bezpieczniejszy" dla Ciebie.

Merytorycznie proszę. O czym nie mam pojęcia.Proszę napisz.
Czy o korekcji barwnej, o foliach korekcyjnych i efektowych , o profilowaniu aparatu do danej sceny czy o czymś innym co nei przychodzi mi teraz do głowy ale wymieniłem chyba wszystkie tematy poruszone w tej dyskusji?
Czy może o różnicach w pracy AF w canonie 5DII i d700 ?
(to chyba wszystko...?)

papatki - Sob 27 Mar, 2010

świetnie. Bardzo się cieszę, że w końcu będziemy mogli porozmawiać merytorycznie. Ponieważ dyskusja była na temat różnic w kolorystyce pomiędzy puszkami różnych producentów, chciałbym żebyś tym razem w sposób mniej arogancki i jednocześnie merytoryczny napisał w jakich to konkretnie przypadkach colorchecker się nie sprawdza (chyba nie muszę cytować Twoich poprzednich wypowiedzi). W swojej odpowiedzi postaraj skupić się na dwóch wymienionych w temacie puszkach i tym do czego mają być używane.

Pozdrawiam!

AM - Sob 27 Mar, 2010

papatki, ale zaden soft nie pomoze, jesli matryca inaczej interpretuje swiatlo. Jesli juz na wstepie mamy do czynienia z calkiem innym ksztaltem histogramu dla podstawowych skladowych to mozemy najwyzej tuszowac niezgodnosci i mozemy tracic informacje.
Inzynierowie z Canona w 1DsII i 5DmkII zastosowali bardziej tolerancyjne filtry na komorkach G dla poprawy szumow. Reprodukcja kolorow bliskich zieleni jest niewlasciwa. Oczywiscie, zaden problem to poprawic w post procesie, ale gdy zielony jest kluczowym kolorem, ale obok pozostalych to mozemy miec problemy.

Faktem jest na ile nam zalezy na tych niuansach.

fafniak - Sob 27 Mar, 2010

papatki napisał/a:
chciałbym żebyś tym razem w sposób mniej arogancki i jednocześnie merytoryczny napisał w jakich to konkretnie przypadkach colorchecker się nie sprawdza


fafniak napisał/a:
problem nie jest "z głowy" bo nie zawsze masz czas żeby tego użyć.



papatki napisał/a:
(chyba nie muszę cytować Twoich poprzednich wypowiedzi)


może wystarczy że przeczytasz jeszcze raz moje wypowiedzi bo nigdzie nie napisałem nic co świadczyło by o tym że colorchecker według mnie nie sprawdza się w jakiś sytuacjach, prócz tej gdzie nie mamy szans go użyć.

Jeżeli jest inaczej to bardzo proszę podaj moją wypowiedź

Natomiast żadna kalibracja profilowanie nie sprawdzi się w sytuacji gdy mamy pocięte widmo lub mieszane światło o dużych różnicach w temp. barwowej. Ale to dotyczy wszystkich elementów rejestrujących obraz - niezależnie od firmy.

goltar - Sob 27 Mar, 2010

Panowie proszę trochę spokojniej bez uwag w stosunku do osób w niej uczestniczących, szczególnie że temat jest ciekawy.
fafniak - Sob 27 Mar, 2010

Dzięki za wydzielenie tematu
Czy jest szansa na zrealizowanie takiego testu aparaty vs wywoływarki vs wzorniki vs "trudne kolory" ?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group