|
forum.optyczne.pl
|
 |
Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - 450d + EF 50/1.4 dobry to zestaw do studia?
j.bravo - Pon 19 Kwi, 2010 Temat postu: 450d + EF 50/1.4 dobry to zestaw do studia? Witam serdecznie na forum.
Przymierzam się do ww zestawu. Generalny problem - brakuje światła i plasytki w domowym studyjku jadąc na kompaktach typu Olympus c8080 czy pożyczanym Panasonic FZ50.
Zdjęcia tylko ze statywem i z kontrolowanym światłem małych i średnich obiektów, głownie do katalogów. Mam lampy led z parasolkami i blendami (nie lubię flash - może błąd), tła dyżurne lub improwizowane, namiot, stolik itp.
Znajomi profesjonaliści jadą na Canonach, stąd mój wybór ale nie ostateczy. Chciałbym skonfrontować ich sugestie z Waszymi. 450D mi w zupełności wystarczy, nie jestem pewien szkła, macie jakieś inne propozycje?
jaad75 - Pon 19 Kwi, 2010
j.bravo napisał/a: | Generalny problem - brakuje światła i plasytki w domowym studyjku jadąc na kompaktach typu Olympus c8080 czy pożyczanym Panasonic FZ50. | Problem braku światła w studio zazwyczaj rozwiązuje się poprzez zwiększenie jego ilości. Plastyka? Zależy, co rozumiesz pod tym pojęciem, ale jeśli chodzi Ci o zdjęcia katalogowe, to plastyczność przedmiotów również uzyskuje się głównie przy pomocy oświetlenia.
j.bravo napisał/a: | Mam lampy led z parasolkami i blendami (nie lubię flash - może błąd) | Zaciekawiłeś mnie lampami - jakich LED-ów używasz? Błysk w fotografii statycznej nie ma aż takiej przewagi, choć jest zdecydowanie bardziej wydajny.
j.bravo napisał/a: | Znajomi profesjonaliści jadą na Canonach, stąd mój wybór ale nie ostateczy. | Możesz użyć dowolnego aparatu, choć przy ilości światła, którą dostarczasz, lepiej, by było to coś z w miarę dużą matrycą (od 4:3 w górę)...
j.bravo napisał/a: | 450D mi w zupełności wystarczy, nie jestem pewien szkła, macie jakieś inne propozycje? | Nic nie mówisz o rozmiarach studia, ale ponieważ będziesz fotografował przedmioty różnej wielkości i chcesz mieć jedno szkło, sugerowałbym raczej zooma... Coś klasy 24(28)-70(75)mm f/2.8...
B o g d a n - Pon 19 Kwi, 2010
j.bravo napisał/a: | Zdjęcia tylko ze statywem i z kontrolowanym światłem małych i średnich obiektów, |
j.bravo napisał/a: | nie jestem pewien szkła, macie jakieś inne propozycje? |
Według mnie, ogniskowa 50mm nie jest do tego celu najlepszym wyborem.
Ja dość często wykonuję zdjęcia matrwych przedmiotów (akurat "rękodzieła") i używam ogniskowych zdecydowanie powyżej 70mm, co daje mi lepszą perspektywę i mniejsze zniekształcenia fotografowanych przedmiotów, szczególnie o prostokątnych kształtach.
Druga sprawa, w takich zdjęciach nie ma potrzeby uzywania jasnych obiektywów i przysłon poniżej f/4. Wychodzi wtedy zbyt mała głębia ostrości. Dla mnie idealnym do tego celu jest EF 24-105mm f/4L IS USM ale z uwagi na ograniczenia w odległości ostrzenia (45cm), przydałby się czasami obiektyw pokroju 100mm w wersji Macro.
Tak więc, jeżeli nie masz jeszcze żadnego szkła do takich celów, myslę, że powinieneś zastanowić się np. nad Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, którego cena ostatnio spadła do ok. 1900 zł.
jaad75 - Pon 19 Kwi, 2010
To ma być fotografia małych i średnich przedmiotów, a Ty nie znając rozmiarów studia, ani możliwości odejścia polecasz komuś 100mm na APS-C... Gratulacje...
Djwalkman - Pon 19 Kwi, 2010
Małe i średnie przedmioty? Może Canon 60mm f/2,8 macro? Czemu nie, jest zabójczo ostry i celny (nie zanotował w teście żadnego błędu), na APS-C jego ogniskowa to ok 96mm, możesz podejść blisko, nie wiem po co, ale powiedziałeś "małe" przedmioty - maluch jest mały, ale mrówka też jest mała, tak jak szklana kulka, czy zapałki.
MasterB - Pon 19 Kwi, 2010
Djwalkman napisał/a: | na APS-C jego ogniskowa to ok 96mm |
Jak to??
B o g d a n - Pon 19 Kwi, 2010
Djwalkman napisał/a: | Małe i średnie przedmioty? Może Canon 60mm f/2,8 macro? | Też się pewnie nada, zależy co oznacza stwierdzenie przedmioty "średniej" wielkości.
MasterB napisał/a: | Jak to?? | Koledze chodziło pewnie o tzw. ekwiwalent ogniskowej, pomylił się.
Djwalkman - Pon 19 Kwi, 2010
B o g d a n, Dokładnie, źle mi się powiedziało.
MC - Pon 19 Kwi, 2010
f2,8 a f1,4 to olbrzymia różnica.
B o g d a n - Pon 19 Kwi, 2010
MC napisał/a: | f2,8 a f1,4 to olbrzymia różnica. | Owszem ale nie w fotografii zbliżeniowej przedmiotów, a o taką tu chodzi.
Djwalkman - Pon 19 Kwi, 2010
Nikt nie mówił, że ja mówiłem, że to nie różnica .
j.bravo - Wto 20 Kwi, 2010
Dzięki wielkie za pomocne dłonie. Uzupełniam się o brakujące informacje:
- ledy mam 85W 5500k
- studio 4m x 3m ale z drzwiami za plecami o szer. 2m więc mogę się oddalić od obiektu na 6-7m
- obiekty małe to biżuteria a średnie to np. butelka wina + kieliszek + karafka. No i portrety czyli babka z naszyjnikiem i kolczykiem w uchu.
Jestem i zostanę fotoamatorem, więc jak "temat" mnie przerośnie to zlecę sesję zawodowcowi, raczej bijoux w makro - i po problemie. Ale do portretów na pewno coś mi się przyda w przyszłości, stąd nacisk na 50/1,4. I to by było pierwsze szkło, drugie będzie z dużym zoomem.
jaad75 - Wto 20 Kwi, 2010
j.bravo napisał/a: | - ledy mam 85W 5500k | Masz jakiegoś linka jak to wygląda? To są jak rozumiem panele diodowe?
j.bravo napisał/a: | - studio 4m x 3m ale z drzwiami za plecami o szer. 2m więc mogę się oddalić od obiektu na 6-7m | No to już bardzo fajnie, możesz spokojnie kupować wspomnianą setkę makro, choć osobiście brałbym raczej 60-tkę... Chociaż z racji mimo wszystko niezbyt mocnego źródła światła, f/2.8, to może być faktycznie troszkę ciemno w przypadku portretów...
j.bravo - Wto 20 Kwi, 2010
jaad75 napisał/a: | j.bravo napisał/a: | - ledy mam 85W 5500k | Masz jakiegoś linka jak to wygląda? To są jak rozumiem panele diodowe?
|
Ale gupi jestem! To nie ledy tylko świetlówki
Rozumiem więc, że 60-tka lub 100-tka też dadzą radę w portrecie (jak zrobię "porządek" ze światłem) a dodatkowo mam makro. Super, dzięki.
|
|