|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - zrozumieć RAWy
lukemeng - Wto 22 Cze, 2010 Temat postu: zrozumieć RAWy Witam. Jestem początkujący jeśli chodzi o ten format. Chciałem się dowiedzieć jak to jest z tym formatem czyli:
- po obróbce RAWa przychodzi czas na kadrowanie. Jaki wycinek RAWa można minimalnie skadrować, żeby jakość była bezstratna. Nie wiem czy się jasno wyrażam, ale chodzi mi o to że np. mam RAWa i chcę z niego wyciąć na przykład 1/3 kadru. Później jest przygotowanie TIFFa a następnie JPG (tak jest u mnie). Kiedy rozdzielczość i wielkość będzie ok, a kiedy będę wiedział że np ten RAW który wyciąłem z oryginału będzie prawidłowy i nie będzie np. pikselozy?. Abstrahuję od treści zdjęcia, chodzi mi tylko i wyłącznie o techniczne aspekty tych operacji.
revolta - Wto 22 Cze, 2010
to zależy od jakości obiektywu
możesz wyciąć bardzo dużo (jeśli masz bardzo dużo megapixeli) i masz ostry obraz
pixeloza jest jak masz kiepski obiektywy , nie złapało ostrości, lub jak powiększenie przewyższa 1
jak masz cokolwiek pomniejszone to przecież nie widać pixeli :]
skoro obraz monitora masz 1280 * 1024 pixele (19 LCD u mnie tak ma) to mając zdjęcie 15 MPix mogę z niego wyciąć 2/3 i nie mieć pixelozy (pod warunkiem ostrego obrazu, dobrych szkieł) :]
jak chcesz skadrować do jednej trzeciej ze zdjęcia co ma 3 mega pixele na przykład to będziesz miał na tapecie totalną pixeloze :]
RAW służy do zmian w zakresie (przynajmniej w DPP Canona) balansów bieli, wyostrzeń, stylów czyli kolorystyki, kontrastów, cieni itp.
liczby pixeli obróbka RAW nie zmienia, jak obraz był dobry (rozdzielczością ) na wejściu to i taki będzie na wyjściu
jak masz super monitor 24 cale z wielką liczbą pixeli, to pixelozy możesz dostać na obrazku który u mnie na 19 calowym jest łał (użyty na tapetę)
to dotyczy powiększeń obrazu