forum.optyczne.pl

Filtry, konwertery i soczewki - szara polowka - ktora godna polecenia?

007areka - Sob 07 Lip, 2007
Temat postu: szara polowka - ktora godna polecenia?
...potrzebuje szarej polowki, co byscie polecili ?
MM - Sob 07 Lip, 2007

Ja mam Marumi szarą gradientową i styka. Tylko gruba jest. Przy 5D i 24-105L to dopiero dawała winietkę :lol: No ale toszkło ma winietę samo z siebie na szerokim. Na 24-70 jest ok. Na cropie powinno być bardzo dobrze.

Tutaj masz jedno zdjęcie z tą połówką. Niby kadr nie jest na połówkę, ale za leniwy jestem na ciągłe zmienianie filtrów.
http://www.galeria.cyfrowe.pl/p/0/7/60153_b.jpg

Możesz też kupić Cockina (niezły wybór), ale ludzi można wtedy aparatem straszyć. Do cyzelowanych zdjęć (szczególnie w górach :wink: ) Cockin będzie lepszy. Ja raczej robię "szybkie" reporterskie zdjęcia, często zmieniam szkła i wolę te nakręcane.

007areka - Sob 07 Lip, 2007

...wlasnie o marumi myslalem bo nic innego przyzwoitego nie wyszukalo na allegro ;-)
Mysza - Czw 12 Lip, 2007

MM napisał/a:

Tutaj masz jedno zdjęcie z tą połówką. Niby kadr nie jest na połówkę, ale za leniwy jestem na ciągłe zmienianie filtrów.
http://www.galeria.cyfrowe.pl/p/0/7/60153_b.jpg


Czy połówki mają różne stopnie przyciemnienia?
Jeżeli tak, to jakie przyciemnienie masz na połówce z tej foty?

Cześć tu Mysza

MM - Pią 13 Lip, 2007

To jest połówka gradientowa a więć przejście jest płynne. W najciemniejszym miejscu tak "na oko" ma 2 EV.
koraf - Wto 05 Lut, 2008

MM - nie chcę zakładać nowego wątku na temat tego filtra ale co sądzisz o takim ( grubym) 72 mm na 35/1.4L , oczywiście marumi gradientowy szara połówka u Kubiska ?

Zastanawiałem się nad średnicą 77 mm do 24-70/2.8 co Twoim zdaniem lepiej wybrać ? Obawiam się tutaj trochę tej winiety ( gruby !).

Jak to sprawdza się do krajobrazu ( wschód/zachód słońca) i zdjęcia uliczne oraz inne na szerokim kącie ?

MC - Wto 05 Lut, 2008

A polowka B+W?
koraf - Wto 05 Lut, 2008

MC - pytanie do mnie czy do MM ? Jeżeli do mnie to jak jest cena ? i gdzie można kupić ? I dlaczego ? :D
MC - Wto 05 Lut, 2008

Hehe, generalnie do kazdego kto moze kompetentnie odpowiedziec :wink:
Cena o srednicy 62mm to np.179zl.

MM - Wto 05 Lut, 2008

Nie mam pojęcia jak to będzie na 35L.

Przy 77mm na 24-105L było gołym okiem filtr widać :shock: (przy 24mm), przy Sigmie 17-35 winieta też duża. 24-70L to profi szkiełko i jest ok. Oczywiście na 5D jest winieta, ale to chyba oczywiste. Winieta zawsze jakaś jest. Tutaj jest dobrze i ściemnienie rogów moim zdaniem jest na dobrym (czyli małym) poziomie.

Marumi nie ma moim zdaniem idealnych kolorków jak na coś "szarego" a B+W nigdy nie zakładałem. Pewnie będzie lepszym wyborem.

koraf - Wto 05 Lut, 2008

A co myślisz o systemie Cokin i filtrach Hitech . Filtry Cokin podobno nie mają zafarb ? Podobno system sprawdza się zupełnie przyzwoicie :D , że jest nieporęczny to fakt :evil: .
MM - Wto 05 Lut, 2008

Ja kupię sobie ten wynalazek jak będę miał 80 lat i zero sił witalnych na reporterkę. Tyle w tym temacie :wink:
komor - Sro 06 Lut, 2008

A czy takimi filtrami połówkowymi da się też kręcić tak jak polarem kołowym, żeby np. dopasować zaciemnienie do linii horyzontu czy budowli?
MM - Sro 06 Lut, 2008

Ten Marumi kręci się jak normalny polarek.
Smola - Sro 06 Lut, 2008

No ale co nam po polowce skoro zdjecia pejzazowe robimy zazwyczaj 1/3 ladu ( 2/3 nieba ) lub odwrotnie. Widzialem wiele fotografii, w ktorych linia horyzontu przebiegala w 1/10 wysokosci kadru - byly swietne.

Czy jak przesuniemy Cookina ( regulacja np. do 1/3 horyzontu ) to krawedz filtra wyjdzie w kadrze ?

koraf - Sro 06 Lut, 2008

Smola napisał/a:
No ale co nam po polowce skoro zdjecia pejzazowe robimy zazwyczaj 1/3 ladu ( 2/3 nieba ) lub odwrotnie. Widzialem wiele fotografii, w ktorych linia horyzontu przebiegala w 1/10 wysokosci kadru - byly swietne.

Czy jak przesuniemy Cookina ( regulacja np. do 1/3 horyzontu ) to krawedz filtra wyjdzie w kadrze ?


I tylko tu widzę przewagę tego systemu :D ale cena np.polarka w tym systemie do szerokiego kąta zwali niejednego z nóg :cry: skromne 1000zł i do tego winieta :cry: dzięki ale nie dla mnie.

[ Dodano: Czw 14 Lut, 2008 ]
Kontynuuje temat bo okazuje się że po wyczerpujących informacjach ze sklepu Raysfoto , nie jest łatwo z połówką szarą ( nie ma wersji slim) i na moim 16-35/II na najszerszym kącie przy 16mm na FF będzie tak czy tak winieta :cry: . I spróbowałem takiego patentu : filtr goły z systemu cokin (Hitech) przyłożony bezpośrednio do obiektywu ( sytemy :cokin , lee też winietują) :mrgreen: . Na razie podtrzymuję go ręką .... może ktoś ma patent na to ?

adziohiciek - Pią 01 Sie, 2008

Też zastanawiam się nad szarą połówką ale właśnie z możliwością przesówania. Mam pytanie odnośnie tanich połówek-zamienników cokin na allegro za 38zł.

http://allegro.pl/item409...pu_cokin_p.html

Czy ktoś kupował i wie czy jest sens? Pytam bo jak pokazał test filtrów UV nie zawsze najdroższe jest najlepsze.. ewentualnie jakie mogą być wady tych tanich?

MC - Pią 01 Sie, 2008

adziohiciek napisał/a:
przesówania
:shock: :shock:

Ja mam Hi-Tech. Sa sporo drozsze, ale duzo lepiej jakosci. Lepiej nie oszczedzac, bo to sie nie oplaca.

adziohiciek - Pią 01 Sie, 2008

MC napisał/a:
adziohiciek napisał/a:
przesówania
:shock: :shock:



:mrgreen: no co!? każdemu się może zdarzyć. ja nigdy nie byłem dobry z ortografii ;P

a jeśli chodzi o przepuszczalność światła, to do krajobrazów jaką byś proponował?

MC - Wto 12 Sie, 2008

Kupilem taka polowke Hi-Tech, ktora przyciemnia o 3EV. Jestem z niej zadowolony.
koraf - Sro 13 Sie, 2008

MC napisał/a:
Kupilem taka polowke Hi-Tech, ktora przyciemnia o 3EV. Jestem z niej zadowolony.


Powiedz MC gdzie i za ile kupiłeś , też chętnie taki kupię :grin: , mam już 2 EV .

k1caj_ns - Czw 14 Sie, 2008

adziohiciek napisał/a:
a jeśli chodzi o przepuszczalność światła, to do krajobrazów jaką byś proponował?
Z tego co czytałem to głównie do krajobrazów polecają 3 EV .

btw. Tak się zastanawiam nad sensem tych szarych połówek czy to w systemie cokin czy też normalne pierścienie. Trochę krajobrazów zrobiłem i dochodzę do wniosku ,że chyba w żadnym mi się nie zdarzyło żeby linia horyzontu była idealnie równa i przebiegała w połowie kadru i w dodatku była prostopadła do krawędzi cięcia kadru.

Czy jest jakieś bardziej uzasadnione zastosowanie dla takich filtrów? Bo w programie graficznym w minutę obróbki osiągniemy lepszy efekt niż z takim filtrem. Czy takie filtry to głównie są ułatwieniem dla tych którym się nie chce grzebać w PS-ie?

Wiem ,że na pewno jakość zdjęcia w którym zastosowano filtr jest lepsza by nie wychodzi szum jak przy selektywnym przyciemnianiu w PS i chyba jednak nic więcej mi się nie nasuwa na myśl. Może ktoś ma inne pomysły i spostrzeżenia?

MC - Czw 14 Sie, 2008

wygooglaj sobie foto abc. MM polecal tego sprzedawce.
goltar - Czw 14 Sie, 2008

k1caj_ns napisał/a:
Czy jest jakieś bardziej uzasadnione zastosowanie dla takich filtrów? Bo w programie graficznym w minutę obróbki osiągniemy lepszy efekt niż z takim filtrem. Czy takie filtry to głównie są ułatwieniem dla tych którym się nie chce grzebać w PS-ie?

Wiem ,że na pewno jakość zdjęcia w którym zastosowano filtr jest lepsza by nie wychodzi szum jak przy selektywnym przyciemnianiu w PS i chyba jednak nic więcej mi się nie nasuwa na myśl. Może ktoś ma inne pomysły i spostrzeżenia
W sytuacji kiedy zakres tonalny fotografowanej sceny przekracza możliwości matrycy edycja w programie graficznym nic nam nie da. Wyjściem z sytuacji może być tylko HDR. Podsumowując, jeśli nie chce się nam bawić w HDR to filtr połówkowy ma sens w sytuacjach gdy zakres tonalny sceny przekracza możliwości rejestracji matrycy. Jeśli możemy bawić się w HDR w scenach statycznych filtr połówkowy nie jest potrzebny.
Co do linii horyzontu dokładnie w połowie kadru, to po to mamy matryce o wysokich rozdzielczościach aby można było sobie zrobić zdjęcie szerszym kątem (z ustawioną linią horyzontu po środku), a potem wykadrować w taki sposób aby uzyskać wymagany kadr (obcinając część zdjęcia z dołu lub góry w zależności od potrzeby). Drugim rozwiązaniem jak sam napisałeś są filtry tj. system Cokin.

k1caj_ns napisał/a:
i w dodatku była prostopadła do krawędzi cięcia kadru.
w tym przypadku możemy obrócić filtr :wink:
k1caj_ns - Czw 14 Sie, 2008

goltar napisał/a:
w tym przypadku możemy obrócić filtr :wink:


Tylko że filtr chyba się nie dopasowuje do koślawej linii horyzontu? Mi chodzi raczej o to ,że linia horyzontu na przykład w górach chociaż nie tylko, nigdy nie jest prostą kreską. Filtr gradientowy przyciemnia nam niebo i stopniowo ku horyzontowi rozjaśnia efektem czego jest nie równomierna kolorystyka na niebie.

W programie graficznym pracując na warstwach za pomocą pędzelka na przykład można zamaskować po lini horyzontu dobrze naświetloną część zdjęcia i wedle uznania odpowiednio przyciemnić przepalone niebo.

MM - Czw 14 Sie, 2008

Ja jeszcze nawet jednego zdjęcia w swojej fotograficznej karierze nie macałem jakimś pędzelkiem po lini horyzontu na jakiś warstwach.
Czy w obecnych czasach ktoś jeszcze stara się zrobić prawidłowe zdjęcie tak jak fotograf czy zaraz leci pomagać sobie tylko i wyłącznie komputerem? Co za czasów dożyłem... :shock:
Jeżeli chodzi o filtry i takie tam to foto abc, czyli Kubisek z allegro. Wyjątkowo solidna i porządna firma. W końcu facet jest z Łodzi a to zobowiązuje :wink:

koraf - Czw 14 Sie, 2008

k1caj_ns napisał/a:
goltar napisał/a:
w tym przypadku możemy obrócić filtr :wink:


Tylko że filtr chyba się nie dopasowuje do koślawej linii horyzontu? Mi chodzi raczej o to ,że linia horyzontu na przykład w górach chociaż nie tylko, nigdy nie jest prostą kreską. Filtr gradientowy przyciemnia nam niebo i stopniowo ku horyzontowi rozjaśnia efektem czego jest nie równomierna kolorystyka na niebie.

W programie graficznym pracując na warstwach za pomocą pędzelka na przykład można zamaskować po lini horyzontu dobrze naświetloną część zdjęcia i wedle uznania odpowiednio przyciemnić przepalone niebo.


Do landszaftu polecam filtr Hitech z miękkim przejściem( system cokin) i nie ma problemu z horyzontem :grin: .Ja go zakładam bez systemu cokin bezpośrednio do obiektywu i jest :mrgreen: . Czasami używam równiez razem z polarem.

k1caj_ns - Czw 14 Sie, 2008

Cytat:
Czy w obecnych czasach ktoś jeszcze stara się zrobić prawidłowe zdjęcie tak jak fotograf czy zaraz leci pomagać sobie tylko i wyłącznie komputerem? Co za czasów dożyłem... :shock:


MM to nie jest tak ,że ktoś nie patrzy żeby robić poprawnie zdjęcia tylko pstryka bo później sobie obrobi w programie. Patrzę na histogram i staram się żeby wszystko co ma być zarejestrowane było zarejestrowane. Natomiast z uwagi na cieniutki zakres tonalny aparatów (w porównaniu do oka ludzkiego) trzeba sobie jakoś radzić.

Robię zdjęcie i widzę ,że niebo jest niebieskie a trawa zielona. Na zdjęciu chcę to przedstawić w ten sam sposób więc albo stosuje się filtry połówkowe albo obrabia w PS czy też innym programie graficznym. Innego sposobu nie znam. Zastanawiam się więc jaki efekt można osiągnąć poprzez stosowanie filtra połówkowego. W jakim stopniu jest on lepszy od obróbki w programie graficznym i tyle. Czy warto się w to bawić i wydawać pieniądze na system cokin?

btw.Dla mnie wybiórcze przyciemnianie i rozjaśnianie zdjęcia to nie jest fotomontaż.

MM - Czw 14 Sie, 2008

Cokin jest OK. Co do zdjeć to fotograf jeszcze wybiera odpowiednie miejsce, CZAS i ŚWIATŁO. Jest z tym sporo zachodu, ale jak się chce to można. Mnie też się często nie chce (np. wcześnie wstawać), ale tak samo nie mam pędu na bajery z PS-a :wink:
avalon - Sob 16 Sie, 2008

Przy okazji odgrzania tematu szarych połówek... sam używam Hitecha 0.3, 0.6, 0.9 w wersji Soft a ostatnio rozważam zakup 0.9 i 1.2 w wersji Hard bo życie pokazało, ze w mojej okolice jest więcej widoczków z prostym horyzontem niż sie spodziewałem ;) Ale w jakimś poście; napisanym podajże przez Arka, wspomniał on o szarej połówce bodajże SinghRay o nie co odmiennym sposobie gradjacji, ze środekiem najciemniejszym stopniowo przechodzącym w jaśniejsze partie (jeśli coś przekręciłem to poproszę o sprostowanie). Za Chiny (Ludowe) nie potrafię odnaleźć tamtego wątku i nazwy tego filtra a taki wynalazek idealnie sprawdzałby się przy wschodach.
muad - Sob 16 Sie, 2008

Też przymierzam się do kupna szarej połówki. Napierw jednak chciałbym zobaczyć jakie efekty da zastosowanie tego filtra w programie graficznym, aby się przekonać czy warto kupić czy też w razie konieczności użyć programu. Możecie polecić jakieś programy freewarowe z tą funkcją?
Jesienny - Sob 16 Sie, 2008

Gimp?

Generalnie, każdy program, który umożliwia pracę na warstwach z ich mieszaniem.

MC - Nie 17 Sie, 2008

Uzycie filtra polowkowego jest chyba mimo wszystko prostsze niz zabawa w PSie czy czyms innym.
Jesienny - Nie 17 Sie, 2008

Na pewno daje natychmiastowy efekt. I więcej przyjemności z zabawy w samym terenie.
W PS ta operacja jest równie prosta i trwa tyle samo co nakręcenie filtra na obiektyw :)

1. Na nowej warstwie rysuje się gradient od szarego do białego, zmienia krycie warstwy na Multiply (mnożenie) i ewentualnie przesuwa się ten gradient oraz zmienia krycie, żeby zmniejszyć moc tej sztucznej połówki.

myślę, że to tyle samo czasu co nakręcenie filtra na obiektyw :)

PS. ja tam całkiem lubię zabawę z filtrami w rzeczywistości i pewnie gdyby nie ta pogoda to właśnie testowałbym jak działa filtr IR z moim d50.

muad - Nie 17 Sie, 2008

Gimp faktycznie jest ciekawy, można znaleźć w siecie wiele przykładowych sposobów użycia (np. filtr połówkowy http://www.maniooo.pl/ndfilter.php) niemniej jednak kupię połówkę.
buba - Pią 12 Wrz, 2008

dlaczego na allegro np., nie mogę znaleźć oryginalnych pierscieni Cokina?, na razie nie bede inwestowac w dobre filtry, wezme jakies zamienniki, ale uchwyt i pierścień chciałbym od razu jakiś lepszy. ponoc z tych gorszych filtr potrafi wypadać, jak sie uchwyt rozciągnie :/
MC - Pią 12 Wrz, 2008

Bardzo ciekawe to co piszesz. Akurat tutaj zrobilbym (i zrobilem) zupelnie odwrotnie. uchwyt kosztuje kilkanascie zlotych. Wbrew pozorom jest wykonany z mocnego plastiku. I wcale nie tak latwo go spilowac, zeby nie winietowal. Z kolei najtansze filtry kosztuje ok. 45PLN vs 119PLN za hi-tech. Gorszej niby jakosci uchwyt nie zepsuje fotki, a filtr tak.
Poza tym co do uchwytu to spytaj korafa jak on to robi.

koraf - Nie 14 Wrz, 2008

MC napisał/a:

Poza tym co do uchwytu to spytaj korafa jak on to robi.


Masz dużo racji MC z tym uchwytem .
Ponieważ jest duży problem z szerokim kątem na FF i praktycznie prawie każdy uchwyt typu cokin winietuje przy 16 -17mm :cry: od ok. 24mm jest ok.
Moja metoda jest prosta : filtr cokin przykładany jest bezpośrednio do obiektywu i aby go nie trzymać ręką stosuję trzy gumki "recepturki" i jest to bardzo dobry i tani uchwyt :wink: .
Trzeba oczywiście trochę wprawy ale daje dobre rezultaty.

buba - Nie 05 Paź, 2008

koraf napisał/a:
aby go nie trzymać ręką stosuję trzy gumki "recepturki" i jest to bardzo dobry i tani uchwyt

i przez środek zdjęcia masz fajną linię horyzontu.. nawet na tych bez horyzontu? ;-)

[ Dodano: Nie 05 Paź, 2008 02:37 ]
MC napisał/a:
Akurat tutaj zrobilbym (i zrobilem) zupelnie odwrotnie

tak, wiem, że dziwnie, ale nie wiem czy ten system będzie mi wygodny, dlatego niejako na próbę tańsze filtry, a jak sie sprawdzi to zainwestuję w cos lepszego. z tymi "ząbkowanymi" polarami Cokina mieliście do czynienia?

mmario - Czw 09 Paź, 2008

Witam,

Ja filtry polaryzacyjne preferuję nakręcane. Dzięki temu mogę na niego nakręcić jeszcze holder cokin i nałożyć szarą połówkę. Ja używam szarej połówki gradientowej ND 0.9 Hitecha. Ponieważ szkło na którym najczęściej z niej korzystam to Sigma 10-20 to musiałem upiłować dwa z trzech holderów, żeby winiety nie było. Efekt jest w 100% zadowalający a filtry na cokinie świetnie się dopasowuje do warunków. Filtr połówkowy ma tę dużą przewagę nad zabawą w PSie, że zwiększa też rozpiętość tonalną sceny gdy np mamy zbyt jasne niebo. Tego w żadnym programie graficznym się nie dokona. Ja mogę szare połówki polecić każdemu, kto fotografuje krajobrazy czy architekturę, czy motoryzację.

Pozdrawiam, Mariusz Rzeźniczak

KaEn - Pią 17 Paź, 2008

Ciekawe efekty wychodzą również z samolotami podczas kołowania. Tutaj w akcji nakręcany Marumi.
http://fly.guraj.pl/galle...tting/20081011/
Jedyny problem, to wzrost ryzyka powstania odblasków. Niby kupiłem filtr z warstwami antyrefleksyjnymi, ale trochę flar było do wyklonowania.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group