|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Uniwersalne rozwiązanie: w domu i w plenerze.. co kupić..?
cangee - Czw 06 Sty, 2011 Temat postu: Uniwersalne rozwiązanie: w domu i w plenerze.. co kupić..? Witam!
Wiem, że podobnych tematów w sieci jest setki. Trochę poszperałem, poczytałem.
Nie chciałbym dokonać złego wyboru i później żałować więc mam parę pytań do Was.
Chcę urządzić sobie domowe studio. Lampy w niedalekiej przyszłości będę chciał zabierać w plener. Obecnie interesuje mnie portret, trochę fotografii reklamowej.
Wole dać za sprzęt parę stówek więcej i mieć uniwersalny sprzęt (w rozsądnych jak dla amatora pieniądzach).
Kwota jaką mogę przeznaczyć to ok 4-5tys. zł.
Ze sprzętu posiadam: 580 EXII, statyw z uchwytem na parasolke oraz lampe sys,biala parasolka 90cm, blenda 110cm, aparat, szkiełka, statyw.
LAMPY
Szczerze powiem, że spodobały mi się te Quantuumy Dual Power 600Ws z baterry packiem. 600W i możliwość zabrania ze sobą lampy w plener to nie jest zła.
W podobnym temacie znalazłem wypowiedź kolegi jaad75 na temat tych lamp:
jaad75 napisał/a: | mati83 napisał/a: | Czy takie zestaw 2 x Quantuum R+ Dual Power 600Ws z dwoma softboxami na przody będzie dobrym wyborem ? | Ujdzie... Aczkolwiek ani zakresem regulacji (BTW, w końcu schodzi do 1/16, czy do 1/32?), ani czasem błysku nie imponuje. |
Czy zakres regulacji 1/16, 1/32 oraz czas błysku jest mało konkurencyjny do lamp innych firm w podobnych przedziałach cenowych? Moja wiedza jest niestety znikoma w tym temacie.
Jakie lampy (2szt) warto byłoby kupić aby sprawdzały się w domowym studiu jak i w plenerze..? Chyba lepiej zakupić mocniejsze 600Watowe.
SOFTBOXY
Jakie softboxy kupić?
80 x 120 , 60 x 140 czy 60 x 60 ?
Zdaje się, że im większy tym lepszy. Plaster miodu musi być.. A podwójny dyfuzor?
WYZWALACZ RADIOWY
RF-602 (dwa odbiorniki) powinien na dobry początek wystarczyć.
TŁO
Polipropylenowe tło w rozsądnych cenach czy kartonowe ?
Jak sprawdzają się te poplipopylenowe w praktyce?
Mam nadzieje, że odpowiedzi na moje pytania pozwolą rozwiać nie tylko moje wątpliwości co do wyboru sprzętu, który ma chwile posłużyć..
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
cangee napisał/a: | Jakie lampy (2szt) warto byłoby kupić aby sprawdzały się w domowym studiu jak i w plenerze..? | Z tym zakresem regulacji to jest tak, że jak jest słaby to aby dalej zejść z mocą trzeba lampę odsunąć. Jednak to powoduje zmianę efektywnej powierzchni emitującej światła - czyli tracimy na miękkości światła. Słaba lampa może być dobra w domu, ale może mieć problem by efektywnie przebić się przez zastane na dworze (no chyba, że będziesz używał jakiś ND) cangee napisał/a: | mocniejsze 600Watowe. | To nie waty a watosekundy. Jednostka energii - dżul
cangee napisał/a: | Jakie softboxy kupić? | To zależy co chcesz fotografować. Ale takim 60x60 nie obejmiesz całej stojącej postaci choć do headshota w zupełności wystarczy Z drugiej strony większy softbox to też większa oświetlana płaszczyzna, czyli trzeba się liczyć z jakimiś niepożądanym światłem odbitym - no ale od tego są czarne ekrany cangee napisał/a: | Plaster miodu musi być.. | Może - nie "musi" cangee napisał/a: | A podwójny dyfuzor? | Prosy: lepiej rozprasza, consy - więcej światła zabiera... cangee napisał/a: | Polipropylenowe tło w rozsądnych cenach czy kartonowe ? | W plener? Kartonowe się zużywa.. jak się już zadepcze po prostu się rozwija. A jak się już nie da bardziej rozwinąć - trzeba zakupić nową rolkę. Z drugiej strony jest jednolite (plus) i nie prześwitujące (nieraz to minus). Polipropylenowe tańsze, ale prześwitujące, posiada taką fakturkę, która nieraz zostaje na zdjęciach...
Paweł_G - Pią 07 Sty, 2011
Ja przed zakupami proponuję zapisać się na jakiś kurs fotografi studyjnej. Wystarczy taki który opisywałby działanie poszczególnych modyfikatorów - szybciej i taniej dojdziesz do tego co jest Ci potrzebne.
Co do teł kartonowych to jest patent by zwiększyć ich trwałość - cienka przeźroczysta płyta plexi którą przykrywamy dolną część tła (po której chodzi model). Z tel polecam też zainteresowanie się tłami flanelowymi do kupienia w Markofleshu, jeśli chcesz czarne to jest to dużo lepsze rozwiązanie od kartonów bo w ogóle nie odbija światła, z kolorowymi nie miałem do czynienia.
Wszelkie polipropyleny to mogą co najwyżej służyć jako zasłony do okien a nie tło
cangee - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl napisał/a: | cangee napisał/a: | Jakie lampy (2szt) warto byłoby kupić aby sprawdzały się w domowym studiu jak i w plenerze..? | Z tym zakresem regulacji to jest tak, że jak jest słaby to aby dalej zejść z mocą trzeba lampę odsunąć. Jednak to powoduje zmianę efektywnej powierzchni emitującej światła - czyli tracimy na miękkości światła. Słaba lampa może być dobra w domu, ale może mieć problem by efektywnie przebić się przez zastane na dworze (no chyba, że będziesz używał jakiś ND) |
600Ws będzie w takim razie lepsza. Może podwójny dyfuzor w softboxie "skręci" trochę lampe gdy będzie taka potrzeba.
Mocniejsze lampy (600Ws) z regulacją na 1/64 oraz baterry packiem są droższe. Budżet ogarniczony więc mam nadzieje, że na początek 1/32 wystarczy. Jak będzie za mocno to odsunę lampę. Ekeft i tak będzie o niebo lepszy niż bez jakiejkolwiek lampy
hijax_pl napisał/a: | cangee napisał/a: | Jakie softboxy kupić? | To zależy co chcesz fotografować. Ale takim 60x60 nie obejmiesz całej stojącej postaci choć do headshota w zupełności wystarczy Z drugiej strony większy softbox to też większa oświetlana płaszczyzna, czyli trzeba się liczyć z jakimiś niepożądanym światłem odbitym - no ale od tego są czarne ekrany |
czyli większy - 80 X 120
hijax_pl napisał/a: | cangee napisał/a: | Polipropylenowe tło w rozsądnych cenach czy kartonowe ? | W plener? Kartonowe się zużywa.. jak się już zadepcze po prostu się rozwija. A jak się już nie da bardziej rozwinąć - trzeba zakupić nową rolkę. Z drugiej strony jest jednolite (plus) i nie prześwitujące (nieraz to minus). Polipropylenowe tańsze, ale prześwitujące, posiada taką fakturkę, która nieraz zostaje na zdjęciach... |
w plener będę zabierał tło sporadycznie
są jakieś sklepy, które mają w ofercie wielkie arkusze kartonu(min.rozm. 2,5 x 5m)? Może warto byłoby kupić taki arkusz taniej i nawinąć na rure niż przepłacać za "gotowe tło" i sprzedawane kilkakrotnie razy drożej..
Paweł_G napisał/a: | Ja przed zakupami proponuję zapisać się na jakiś kurs fotografi studyjnej. |
To nie jest zły pomysł. Niestety nie miałem okazji pobawić się studyjnym sprzętem więc nie wiem co jest niezbędne i jak taki sprzęt, oświetlenie zachowuje się w praktyce.
Paweł_G napisał/a: | Co do teł kartonowych to jest patent by zwiększyć ich trwałość - cienka przeźroczysta płyta plexi którą przykrywamy dolną część tła (po której chodzi model). Z tel polecam też zainteresowanie się tłami flanelowymi do kupienia w Markofleshu, jeśli chcesz czarne to jest to dużo lepsze rozwiązanie od kartonów bo w ogóle nie odbija światła, z kolorowymi nie miałem do czynienia.
Wszelkie polipropyleny to mogą co najwyżej służyć jako zasłony do okien a nie tło |
z tą płytą plexi tło kartonowe posłuży nam z pewnością dłużej. dobry pomysł!
tło flanelowe niestety do najtańszych nie należy :/ 360zł/szt ale pewnie więcej przeżyje niż karton. hmm..
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
cangee napisał/a: | Niestety nie miałem okazji pobawić się studyjnym sprzętem więc nie wiem co jest niezbędne i jak taki sprzęt, oświetlenie zachowuje się w praktyce. | I tego się dowiesz na podstawowym kursie fotografii studyjnej cangee napisał/a: | tło flanelowe niestety do najtańszych nie należy :/ 360zł/szt ale pewnie więcej przeżyje niż karton. hmm.. | Żeby opanować podstawowe zasady wystarczy dowolne jednolite tło, nawet ściana A żeby efekty wychodziły już jako tako "profi" - wystarczy propylen 1,5m
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
cangee napisał/a: | Czy zakres regulacji 1/16, 1/32 oraz czas błysku jest mało konkurencyjny do lamp innych firm w podobnych przedziałach cenowych? Moja wiedza jest niestety znikoma w tym temacie. | 1/32 przy tanich lampach sterowanych napięciowo, to do niedawna była norma. Ostatnio pojawiły lampy sterowane bramką IGBT (działają jak speedlighty, czyli skracają błysk przy skręcaniu) i te mają zarówno szerszy zakres regulacji, jak i wyraźnie większą zdolność mrożenia ruchu. Pierwsze (a właściwie drugie po Solair Photogenica, ale nieważne), były Einsteiny, ale ponieważ to mocowanie (AlienBees/WhiteLightning) jest zupełnie niespotykane w PL, to raczej Ci ich nie polecę. Za to zdecydowanie warto zainteresować się tym:
http://www.viewfinderphot...tion-Flash.html
Mocowanie Bowensa, mozliwoś zasilania z baterii, schodza do 1/128, kapitalne czasy błysku na poziomie 1/8600s na pełnej mocy i regulacja IGBT, czyli możesz go jeszcze skrócić.
BTW, to jest re-branding tych chińczyków:
http://www.cononmk.com/en/cp.asp?sendid=86
Tu masz fajny zestaw z baterią (obsługującą dwie lampy) i pilotem:
http://www.viewfinderphot...mplete-Kit.html
Sam się zastanawiam, czy sobie tych zabawek nie kupić.
cangee napisał/a: | Chyba lepiej zakupić mocniejsze 600Watowe.
| Zakres od 300-600Ws jest ok w plener. Nie pozwoli Ci to wprawdzie zrobić nocy ze słonecznego dnia, czy używać jakichś gigantycznych modyfikatorów lub też ustawić lampy dalej niż te 2-3m od obiektu przy niedoświetlaniu zastanego w jasny dzień, ale do większości zastosowań wystarczy aż nadto. 600-tka ze srebrną parasolką daje jakieś f/16 z ok. 2m, co daje możliwość powalczenia z zastanym na poziomie 14-15EV (f/16, 1/60-1/125s) przy minimalnym synchro w okolicach 1/200s...
cangee napisał/a: | Jakie softboxy kupić?
80 x 120 , 60 x 140 czy 60 x 60 ? | 80x120, to klasyka, choć trudno powiedzieć, żeby był poręczny w plenerze...
60x60, to raczej taki pędzel portretowy (zwłaszcza z gridem), niż faktycznie duży softbox, ale przydaje się...
60x140, to już prawie strip też fajny, ale czy w teren?
cangee napisał/a: | Zdaje się, że im większy tym lepszy. | No właśnie niekoniecznie...
cangee napisał/a: | RF-602 (dwa odbiorniki) powinien na dobry początek wystarczyć.
| Są ok.
cangee napisał/a: | TŁO
Polipropylenowe tło w rozsądnych cenach czy kartonowe ?
Jak sprawdzają się te poplipopylenowe w praktyce? | We wszystkich studiach w których byłem używali papierowych... Pewnie nie bez przyczyny...
hijax_pl napisał/a: | Z tym zakresem regulacji to jest tak, że jak jest słaby to aby dalej zejść z mocą trzeba lampę odsunąć. Jednak to powoduje zmianę efektywnej powierzchni emitującej światła - czyli tracimy na miękkości światła. | Przede wszystkim dostajemy inne wygaszenie, co czasem jest korzystne, a czasem nie. Zamiast odsuwać lampy można założyć na nie ND, ale wtedy spada również efektywność pilota, a ten w tanich lampach zazwyczaj ledwo świeci.
hijax_pl napisał/a: | Słaba lampa może być dobra w domu, ale może mieć problem by efektywnie przebić się przez zastane na dworze (no chyba, że będziesz używał jakiś ND) | ND na obiektywie nic tu nie da, poza możliwością fotografowania z mniejszą GO bez przekraczania synchro. Lampa wciąż będzie musiała dawać tyle światła, by przebić określony poziom zastanego.
hijax_pl napisał/a: | Z drugiej strony większy softbox to też większa oświetlana płaszczyzna, czyli trzeba się liczyć z jakimiś niepożądanym światłem odbitym - no ale od tego są czarne ekrany | I gridy właśnie, o których napisałeś niżej że:
hijax_pl napisał/a: | cangee napisał/a:
Plaster miodu musi być..
Może - nie "musi" |
Jak dla mnie duży softbox (nawet strip) powinien mieć grid... Inna sprawa, że grid kosztuje czasem tyle, co softbox...
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | Przede wszystkim dostajemy inne wygaszenie, co czasem jest korzystne, a czasem nie. | Dokładnie tak. jaad75 napisał/a: | ND na obiektywie nic tu nie da, poza możliwością fotografowania z mniejszą GO bez przekraczania synchro. | I o to mi chodzi - jak ktoś potrzebuje selektywnej ostrości (rozmyć propylena) a tu przysłona wychodzi f/22... jaad75 napisał/a: | I gridy właśnie, o których napisałeś niżej że: | Fakt... jaad75 napisał/a: | Inna sprawa, że grid kosztuje czasem tyle, co softbox... | A to inszy fakt
AM - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | Ostatnio pojawiły lampy sterowane bramką IGBT (działają jak speedlighty, czyli skracają błysk przy skręcaniu) i te mają zarówno szerszy zakres regulacji, jak i wyraźnie większą zdolność mrożenia ruchu. Pierwsze (a właściwie drugie po Solair Photogenica, ale nieważne), były Einsteiny, ale ponieważ to mocowanie (AlienBees/WhiteLightning) jest zupełnie niespotykane w PL, to raczej Ci ich nie polecę. Za to zdecydowanie warto zainteresować się tym:
http://www.viewfinderphot...tion-Flash.html
Mocowanie Bowensa, mozliwoś zasilania z baterii, schodza do 1/128, kapitalne czasy błysku na poziomie 1/8600s na pełnej mocy i regulacja IGBT, czyli możesz go jeszcze skrócić.
|
Wiesz moze, ktore modele jakichs wiodacych marek tez maja taka zasade dzialania? Skrot IGBT nie wystepuje w materialach reklamowych a pan z Profoto mi powiedzial, ze musi sie dowiedziec. Trzeci raz z rzedu. Nadal szukam lamp bo Hensel sie opoznia z wdrozeniem Air Control.
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
AM napisał/a: | Wiesz moze, ktore modele jakichs wiodacych marek tez maja taka zasade dzialania? Skrot IGBT nie wystepuje w materialach reklamowych a pan z Profoto mi powiedzial, ze musi sie dowiedziec. | O ile mi wiadomo, wszystkie szybkie lampy wiodących marek korzystają póki co z metody przełączania kondensatorów, ale pewności nie mam, bo jak sam zauważyłeś mało kto chwali się dokładną konstrukcją lamp w materiałach reklamowych, czy ogólnodostępnych specyfikacjach, a wypytywani o szczegóły przedstawiciele zazwyczaj robią wielkie oczy...
[ Dodano: Pią 07 Sty, 2011 14:37 ]
hijax_pl napisał/a: | I o to mi chodzi - jak ktoś potrzebuje selektywnej ostrości (rozmyć propylena) a tu przysłona wychodzi f/22... | Aaa... Zrozumiałem, że chodzi Ci o ND w plenerze...
cangee - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl napisał/a: | Żeby opanować podstawowe zasady wystarczy dowolne jednolite tło, nawet ściana A żeby efekty wychodziły już jako tako "profi" - wystarczy propylen 1,5m |
czyli kawałek propylenu na początek powinien wystarczyć?
hm.. kolega Paweł_G stwierdził chwile wcześniej, że tylko na zasłony się nadają
Spróbuje na początek od jednego takiego tła. Jeśli nie uniknę faktury tego materiału na fotach to propylen odpada..
hijax_pl napisał/a: | cangee napisał/a: | Niestety nie miałem okazji pobawić się studyjnym sprzętem więc nie wiem co jest niezbędne i jak taki sprzęt, oświetlenie zachowuje się w praktyce. | I tego się dowiesz na podstawowym kursie fotografii studyjnej |
..na który wybiorę się przy najbliższej możliwej okazji..
hmm.. ciekawe ile taki baterry pack wytrzyma "strzałów" na dwie lampy.. muszę poszperać..
Co sądzicie o połączeniu tej lampy Strobist z battery packiem oraz mojej 580 EX II jako dopalacza(blenda)?
Pewnie styknął by taki zestaw na początek w plener..
swoją drogą w domowym studiu fajnie byłoby mieć dwie takie lampki..
cena dwóch lampek z baterry packiem to ok 1000 fula. Softboxy jakies tło lub dwa i juz jest ponad 6000zl. Chciałbym sie zmieścić w 5k. Chyba, że kupie jedną lampe a drugą bliżej wiosny
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
cangee napisał/a: | czyli kawałek propylenu na początek powinien wystarczyć? | No aż tak tragiczny nie jest, a kosztuje w sumie tyle, że można na początek 2-3 sobie kupić cangee napisał/a: | Jeśli nie uniknę faktury tego materiału na fotach to propylen odpada.. | Tylko sterowaniem GO to uzyskasz.
cangee - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl napisał/a: | cangee napisał/a: | Jeśli nie uniknę faktury tego materiału na fotach to propylen odpada.. | Tylko sterowaniem GO to uzyskasz. |
przy jakich przysłonach strzela się portret całej postaci w studiu? zdaje się, że przy przysłonie 8 czy 11 to model/ka musi stać deleko od takiego propylenu aby nie zobaczyć faktury na zdjeciu..?!
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
cangee napisał/a: | hmm.. ciekawe ile taki baterry pack wytrzyma "strzałów" na dwie lampy.. muszę poszperać.. | 700 strzałów po 400Ws daje jakieś 560 strzałów 500Ws, czyli teoretycznie 280 strzałów na dwie 500-tki pełną mocą... To bardzo dobry wynik.
cangee napisał/a: | Co sądzicie o połączeniu tej lampy Strobist z battery packiem oraz mojej 580 EX II jako dopalacza(blenda)? | Będzie ok, tylko musisz pamietać, że strzelajaca pełną mocą 580EX, da Ci ~3EV mniej światła niz ta 500Ws lampka...
cangee napisał/a: | przy jakich przysłonach strzela się portret całej postaci w studiu? | Standardowe studyjne przysłony, to f/8-11 ale mając duży zakres regulacji i mocne lampy możesz sobie pozwolić zarówno na f/22, jak i na zejście do okolic f/1.4.
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
cangee napisał/a: | zdaje się, że przy przysłonie 8 czy 11 | Niom, ale kto broni przysłoną kręcić?
cangee - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | 700 strzałów po 400Ws daje jakieś 560 strzałów 500Ws, czyli teoretycznie 280 strzałów na dwie 500-tki pełną mocą... To bardzo dobry wynik. |
piękna sprawa.. tego potrzebuje.. sprawdziłem dokładnie cene dwóch sztuk i beterry packa - prawie 1200 fuli z VATem (bez przesyłki)..
jaad75 napisał/a: | cangee napisał/a: | Co sądzicie o połączeniu tej lampy Strobist z battery packiem oraz mojej 580 EX II jako dopalacza(blenda)? | Będzie ok, tylko musisz pamietać, że strzelajaca pełną mocą 580EX, da Ci ~3EV mniej światła niz ta 500Ws lampka... |
zdaje sobie z tego sprawę, że nie bedzie to to samo co przy 500Ws. Cena całego zestawu przy tych lampkach przekracza mój budżet.. Chyba bede musiał pójść do pracy..
edit:
hijax_pl napisał/a: | cangee napisał/a: | zdaje się, że przy przysłonie 8 czy 11 | Niom, ale kto broni przysłoną kręcić? |
no niby nikt nie broni zapomniałem, że ostrzenie np. przy f2.8 jest na całej płaszczyźnie. więc cała modelka powinna być ostra.. chyba, że się myle..
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
cangee napisał/a: | f2.8 jest na całej płaszczyźnie. więc cała modelka powinna być ostra.. chyba, że się myle..
| Zależy pod jakim kątem ustawisz aparat...
piwonia - Sro 26 Sty, 2011
Quantuumy dual power to dobry wybór. Masz sporo gotówki do wydania więc z powodzeniem możesz zakupić dwie 600tki i jeszcze ci pieniądze na coś stacjonarnego wystarczą, ewentualnie na jakiegoś dobrego softa czy nawet okte. Okta zawsze się przydaje.
jaad75 - Sro 26 Sty, 2011
piwonia napisał/a: | Quantuumy dual power to dobry wybór. |
piwonia, nie w porównaniu z EID500.
|
|