|
forum.optyczne.pl
|
 |
Pomagamy w wyborze obiektywu - Szerokokątny obiektyw do fotografii podwodnej - Canon 7D
seait - Pią 07 Sty, 2011 Temat postu: Szerokokątny obiektyw do fotografii podwodnej - Canon 7D Witam serdecznie,
Proszę o pomoc jak w tytule, szczegóły:
- szerokokątny obiektyw do Canona 7D,
- fotografia podwodna do 20 metrów max, czyli na pewno obiektyw jasny, fotografowanie nurków + ryby + rafa,
- planuje wydać max. 4000pln,
- dopiero zaczynam zabawę z fotografią podwodną, ale chcę się tym zając bardziej profesjonalnie, (nie chodzi mi o druk, tylko i wyłącznie fotografowanie + filmowanie na potrzeby zamówionych sesji nurkowych z turystami, co wcale nie upoważnia do słabych zdjęć a widziałem takich masę z małpek zresztą :-\
"
W fotografii podwodnej dąży się do maksymalnego zmniejszenia ogniskowej (zwiększenia kąta widzenia aparatu) co powoduje zmniejszenie dystansu do obiektu. Wiemy, ze ogniskowa aparatu pod woda zwiększa się o 1,3 i dlatego stosowanie obiektywu o standardowej długości czyli 50mm nie daje dobrych efektów, nawet zmniejszenie ogniskowej do 28mm (wiele obiektywów ma taka możliwość) nie jest zadowalające. Dąży się do zmniejszenia ogniskowej nawet do przedziału 12-15mm, co daje kat 110-160 stopni. Osiągnięcie takich ogniskowych następuje przez zastosowanie:
* konwerterów szerokokątnych
* obiektywów szerokokątnych
"
Widzę że na tym portalu jest wielu doświadczonych fotografów, być może znajdzie się ktoś kto również robi zdjęcia pod wodą, ale jeśli nawet nie zajmujecie się tą profesją a chcecie się podzielić swoim doświadczeniem w podobnych warunkach, to również proszę o sugestie:) z góry dziękuję, pozdrawiam!
ophiuchus - Pią 07 Sty, 2011
Wprawdzie nie robię zdjęć pod wodą, ale z tego co napisałeś wynika, że chodzi o taki kąt widzenia dla pełnej klatki. Jeśli chcesz na 7D uzyskać taki szeroki kąt widzenia, to z zumów jest Sigma 8-16 F4.5-5.6 ale niestety ciemna, Canon EF 10-22 F3.5-4.5 czyli też nie za jasny. Jaśniejsza będzie Tokina 11-16 F2.8, z kolei zakres ogniskowych może być troszkę za wąski. Wymienione przeze mnie obiektywy dają kadry bez zniekształceń i na najszerszych kątach pole widzenia ok 100 stopni (oczywiście nie pod wodą). Jeśli chcesz rybie oko, to jest do nabycia bodajże Sigma 8mm F3.5, Tokina 10-17 F3.5-4.5, albo Samyang 8mm f3.5. Jak widać żaden z tych obiektywów poza Tokiną 11-16 nie jest super jasny). Z mega szerokich to tylko rybie oczy, które też jasnością nie grzeszą. Jest jeszcze Canon EF 14 F2.8 ale naprawdę szeroko widzi tylko na pełnej klatce, i kosztuje deko więcej niż 4000 pln
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
Nie robiłem zdjęć pod wodą.
Twoim wymaganiom najbliższa jest tokina 11-16/2,8.
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
Z tego, jak zapuszczałem żurawia na sprzęt współnurkujących w Morzu Czerwonym to mieli założone rybki, obudowa oczywiście dostosowana - półsfera z przodu. No i obowiązkowo lampa a raczej dwie - tu najjaśniejszy nawet obiektyw może nie spełnić wymagań.
moronica - Pią 07 Sty, 2011
no wlasnie, pierwsze moje skojarzenie z fotografia podwodna to zawsze rybie oko
moze wiec tokina 10-17?
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
Tylko ja nie jestem pewny, czy jest możliwość dostępu do pierścienia ogniskowych w obudowie. Pewnie to zależy od obudowy Ale nawet jakby nie, to można zooma użyć jako stałki
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
dr11 napisał/a: | No i obowiązkowo lampa a raczej dwie - tu najjaśniejszy nawet obiektyw może nie spełnić wymagań. | Może nie tyle co jasność, ale bardziej o kolory chodziło... W wodzie spektrum się degraduje dość szybko Oczywiście im głębiej tym mniej światła też
Inna też sprawa, że nawet woda destylowana rozprasza i widoczność też spada. Zatem: seait napisał/a: | - fotografia podwodna do 20 metrów max, czyli na pewno obiektyw jasny, fotografowanie nurków + ryby + rafa, | będzie raczej trudne do spełnienia. Już prościej będzie focić to co jest w odległości 1m. Im dalej tym znów spada kolorystyka...
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl, zejdź nawet na 6m-10m. Zobaczysz a właściwie nie zobaczysz tyle światła, ile byś się spodziewał. Zdjęcia się robi z bliska, więc GO jest mała - dobrze jest domknąć a światła mało No, chyba, że pojedziemy z ISO w górę, ale to raczej na filmie można na krańcu poszaleć. Statyczne obrazy chce się mieć gładsze WB jest spokojnie do skorygowania.
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
dr11, mam licencje do schodzenia na 30m Co prawda dawno już jej nie używałem
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl, a ja nie mam ale całkiem niedawno byłem na 10m.
seait, coś mi na szybko wpadło z YT: link
Światło, nawet ciągłe z jakiegoś reflektora/latarki może okazać się pomocne w fotografii małych stworzeń
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
Czyli co proponujecie, np. sigmę 10/2,8EX DC Fisheye HSM?
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
Sunders, ja bym był za opcją, co podała moronica, Tokina może być i szeroką rybą i węższą rybą W przypadku braku możliwości zmiany ogniskowej pod wodą, trzeba się nastawić zawczasu na powierzchni No ale to tylko gdybanie i dedukcja niestety nie poparta w moim przypadku praktyką
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
Jak piszecie, że najlepiej mieć rybę max.jasną i max.szeroką, to ta sigma najbardziej mi pasuje do tych wymagań
moronica - Pią 07 Sty, 2011
gdyby to mialo byc do nikona to by dylematu nie bylo - N 10.5mm 2.8
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
Sunders, ale Tokina jest tylko 1/3EV ciemniejsza a oferuje zmianę kąta widzenia No to już niech autor zadecyduje, czy chce mieć to 1/3EV czy zooma
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
dr11 napisał/a: | Tokina jest tylko 1/3EV ciemniejsza a oferuje zmianę kąta widzenia |
dr11, ale tu nie chodzi tylko o jasność, sigma jest znacznie lepsza optyczne od tej tokiny na 10mm-przede wszystkim jest ostrzejsza i ma mniejszą CA.
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
Sunders, no to Sigma będzie lepsza optycznie CA i tak pewnie trzeba będzie pokorygować bo wylezą większe niż na powierzchni - osłona podwodna obiektywu.
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
Sunders napisał/a: | dr11, ale tu nie chodzi tylko o jasność, sigma jest znacznie lepsza optyczne od tej tokiny | A jesteś tego pewien? Ba ja specjalnych różnic nie zauważyłem... A już z całą pewnością tego "znacznie"... Nie sądzę, żeby wersja Tokiny bardzo różniła się od Pentaksa w tym względzie...
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
jaad75, no właśnie mi ta Tokina przypomina Pentaxa/Samsunga a fotek tym ostatnim zrobionych osobiście smakowałem i były całkiem dobre
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
jaad75, pytasz o ostrość, cz o CA?
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
Sunders napisał/a: | jaad75, pytasz o ostrość, cz o CA? | O jedno i drugie...
dr11 napisał/a: | jaad75, no właśnie mi ta Tokina przypomina Pentaxa/Samsunga a fotek tym ostatnim zrobionych osobiście smakowałem i były całkiem dobre | No właśnie wiem z autopsji, że nie odbiegają od tych zrobionych FE Sigmy... Choć pod wodą te 2/3EV pewnie będzie robić różnicę - sam zastanawiałem się, czy nie kupić Sigmy na koncerty tylko ze względu na przewagę światła...
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
seait, a jakieś światło już sobie zorganizowałeś?
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | Choć pod wodą te 2/3EV pewnie będzie robić różnicę | No właśnie, 2/3EV, a nie 1/3 jak wcześniej napisałem
Ja sam bym brał i tak stałkę, jestem do stałek już przyzwyczajony, ale autorowi może zależeć akurat bardziej na zoomie
A go makro krewetek, małych rybek, ślimaków morskich i detali koralowca to Canon 60mm / Sigma 50,70mm by się i tak przydała.
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
dr11 napisał/a: | seait, coś mi na szybko wpadło z YT: link | Już od początku na tym filmie widać o czym mówię... 2m i nie ma czerwonego koloru Po kiego jasny obiektyw skoro kolorystyka siada dramatycznie szybko? Kiedy nurkowałem koledzy więcej kasy wydawali na oświetlenie niż na aparat sam z siebie
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl, fakt, na kliszy ciężej czerwienie podbić
Prawdę mówiąc po 3m to już wcale kolorów nie widać
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
dr11, no to fakt... ale.. jak podbijesz coś czego nie ma ?
dr11 - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl, dlatego wspomniałem o jakimś reflektorze ciągłego. Do filmów (bo pewnie i takie z 7D będą) w sam raz
seait - Pią 07 Sty, 2011
dzięki za sugestie, czytam opinie na necie na temat podanych wyżej obiektywów,
hijax_pl
planuję dokupić 1, może 2 lampy najlepiej, generalnie zdjęcia najczęściej będę robić na 5-10 metrach, czasami głębiej na safari nurkowym, gdzie można spotkać np. rekiny, płaszczki itp. na około 20 metrach, wtedy doświetlanie lampami na pewno się przyda, ALE generalnie w lipcu, sierpniu gdzie słonce jest najwyżej (oczywiście cały czas mowa o morzu czerwonym) na 5-10 metrach wszyscy robią bez lamp małpkami:) stąd mój pomysł na jasny obiektyw, gdzie mógłbym doświetlać lampami przy głębszych nurkowaniach, bądź poza letnim sezonem gdzie słońce jest słabsze,
zapomniałem dopisać że obiektyw dobrze jakby miał stabilizację obrazu, bo 7D oczywiście nie posiada,
dr11, dzięki za filmik, myślałem nad Fisheye ale konwerterem jako dodatek do dobrego szerokokątnego obiektywu,
na makro kompletnie mi nie zależy, wolę obiektyw szerokokątny z lepszym odwzorowaniem barw, no i jasny z wiadomych warunków, poza tym pomyślałem że jasne szkło przyda się również na koncertach gdzie brak dobrego światła
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
dr11 napisał/a: | dlatego wspomniałem o jakimś reflektorze ciągłego. | No to teraz się zgadzam
seait, utrata czerwonego koloru to zjawisko fizyczne, niezależne od pory roku i warunków oświetleniowych. I nie ma znaczenia czy patrzysz w kierunku dna czy wzdłuż dna (tu nie chodzi o głębokość ale o drogę światła). Dwa metry i już go nie ma. To nie przypadek, że butle są żółte a w obowiązkowym ekwipunku nurka jest latarka i... nóż
seait napisał/a: | na około 20 metrach, wtedy doświetlanie lampami na pewno się przyda |
Bez lamp zapomnij o fotkach.
seait napisał/a: | na 5-10 metrach wszyscy robią bez lamp małpkami:) | Bo z reguły wystarczy żółto-zielona pamiątka z rafą seait napisał/a: | zapomniałem dopisać że obiektyw dobrze jakby miał stabilizację obrazu, bo 7D oczywiście nie posiada, | Przy tak szerokim kącie widzenia w wodzie (7D będzie się zachowywał prawie jak FF I doświetlaniu błyskiem - nie potrzebna będzie jakakolwiek stabilizacja No chyba że to będzie światło ciągłe - jakiś halogen - wtedy stabilizacja ma sens. Niestety nie znam fiszaji ze stabilizacją. Prościej będzie w tym przypadku zakupić szerokokątny z konwerterem (a tych jest w podwodnej fotografii sporo ) seait napisał/a: | wolę obiektyw szerokokątny z lepszym odwzorowaniem barw | Powtórzę jeszcze raz - musisz zabrać ze sobą światło by te barwy mieć. seait napisał/a: | poza tym pomyślałem że jasne szkło przyda się również na koncertach gdzie brak dobrego światła | Tym bardziej zamiast FE przyda się szeroki kąt z konwerterem.
P.S
Ostatni raz schodziłem na 25m jakieś 20lat temu. Zmieniły się od tego czasu aparaty i lampy, no ale fizyka do tamtego czasu się nie zmieniła...
A - i nigdy w życiu nie dane mi było (jeszcze) nurkować w wodzie o przejrzystości większej niż 10-15m.
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
Tokina na 10mm na pełnej dziurze ma prawie 2x większą CA od sigmy na 2,8.
Rozdzielczość w centrum w tych samych warunkach: tokina 21 lpmm, sigma 37 lpmm.
jaad75 napisał/a: | ja specjalnych różnic nie zauważyłem... |
dr11 napisał/a: | mi ta Tokina przypomina Pentaxa/Samsunga a fotek tym ostatnim zrobionych osobiście smakowałem i były całkiem dobre |
No to albo ten pentax jest wyraźnie lepszy od tokiny, albo koloryzujecie.Ja po niegdysiejszym sporze jaad75 z Tutejszynem przymierzałem się do tej tokiny i m.in. z powodu jakości obrazu na pełnej dziurze na 10mm zrezygnowałem.
Macie może jakieś sample z tego pentaxa na 10mm przy f/3,5?
jaad75 napisał/a: | pod wodą te 2/3EV pewnie będzie robić różnicę |
Obawiam się, że to będzie większa różnica niż Ci się wydaje, bo będzie ją trzeba przymknąć.
seait - Pią 07 Sty, 2011
[ Dodano: Pią 07 Sty, 2011 19:05 ]
hijax_pl napisał/a: | Bo z reguły wystarczy żółto-zielona pamiątka z rafą |
tak zgadza się, muszę zakupić dodatkowe oświetlenie, najlepiej Ikelite DS161 - lampa błyskowa z funkcją lampy światła ciągłego,
hijax_pl napisał/a: | seait, utrata czerwonego koloru to zjawisko fizyczne, niezależne od pory roku i warunków oświetleniowych. I nie ma znaczenia czy patrzysz w kierunku dna czy wzdłuż dna (tu nie chodzi o głębokość ale o drogę światła). Dwa metry i już go nie ma. To nie przypadek, że butle są żółte a w obowiązkowym ekwipunku nurka jest latarka i... nóż |
nurkowałem w grudniu i w lecie, po rafach było widać jak gubiły kolory w grudniu, były po prostu szare, gdzie w lipcu kolory wręcz oślepiały - zależy jeszcze od pory dnia, ale masz oczywiście tutaj rację z utratą czerwonego koloru,
niestety nóż jest zabroniony w Egipcie, więc jak masz pecha z agresywnym rekinem to bronisz się aparatem
jako ciekawostkę napiszę że widoczność w red sea jest tak piękna, że przy pełni księżyca na nocnym nurkowaniu, latarki nie były potrzebne tak pięknie świecił księżyc...
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl napisał/a: | Tym bardziej zamiast FE przyda się szeroki kąt z konwerterem.
| Właśnie cały bajer w tym, żeby używać FE na koncercie...
Sunders napisał/a: | Macie może jakieś sample z tego pentaxa na 10mm przy f/3,5? | Muszę czegoś poszukać i uploadować. Mam gdzieś uploadowany fullsize z bardziej przymkniętego szkła...
No i oczywiście wszystkie mam skorygowane jeśli chodzi o CA - chcesz z wyłączona korektą, czy normalnie wołane?
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | Właśnie cały bajer w tym, żeby używać FE na koncercie... | Być może, jednak mnie FE w ogóle nie rusza i dobrze o tym wiesz
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | wszystkie mam skorygowane jeśli chodzi o CA - chcesz z wyłączona korektą, czy normalnie wołane? |
Może być po korekcie CA.
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
Szukałem czegoś z odpowiednią ilością szczegołów i "aberracjogennego"... Sorry, że taki pstryk - poszukam później czegoś lepszego:
http://jaad75.zenfolio.co.../p714736739.jpg
pitras - Pią 07 Sty, 2011
seait, a może podaj przykład (w necie znajdziesz sporo) czego oczekujesz... Trochę nurkuję i wiem, że oczekiwania do możliwości zupełnie się nie zbliżają...
Sunders - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | poszukam później czegoś lepszego |
jaad75, poszukaj czegoś robionego z mniejszej odległości, z jakiej seait zapewne będzie to robił.
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
Sunders napisał/a: | jaad75, poszukaj czegoś robionego z mniejszej odległości | Ale z mniejszej odległości, to na pełnej dziurze detal zniknie już w bokeh, więc trudno będzie rozmawiać o rozdzielczości i aberracjach...
ba, przy małych odległościach, to rozmyte tło można dostać nawet przy f/8
a to pewnie bardziej warunki z którymi przyjdzie się zmierzyć pod wodą: f/3.5, 1/20s, ISO12800 (6400+1EV)
hijax_pl - Pią 07 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | a to pewnie bardziej warunki z którymi przyjdzie się zmierzyć pod wodą: f/3.5, 1/20s, ISO12800 (6400+1EV) | Hm... Coś mi świta - piwo?
jaad75 - Pią 07 Sty, 2011
hijax_pl napisał/a: | Hm... Coś mi świta - piwo? | Dobrze Ci świta...
Sunders - Sob 08 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | przy małych odległościach, to rozmyte tło można dostać nawet przy f/8 |
Ciekawe jak by pierwszy plan wyglądał na takim kadrze przy f/3,5
jaad75 - Sob 08 Sty, 2011
Sunders napisał/a: | Ciekawe jak by pierwszy plan wyglądał na takim kadrze przy f/3,5 | Podobnie, tylko GO byłaby mniejsza.
Sunders - Sob 08 Sty, 2011
jaad75 napisał/a: | Podobnie, tylko GO byłaby mniejsza. |
No to być może rzeczywiście pentax 10-17 jest lepszy od "równoważnej" tokiny
Ciekawe, czy nie są czasem produkowane w tej samej "manufakturze"
jaad75 - Sob 08 Sty, 2011
Sunders napisał/a: | Ciekawe, czy nie są czasem produkowanw w tej samej "manufakturze" | Raczej nie - Tokiny są MIJ (chyba, ze tak sobie tylko piszą na obudowie), DA10-17 - MIV...
Sunders - Sob 08 Sty, 2011
Chyba masz rację, to jednak nie są te same/=identyczne/ obiektywy, bo różnia się nieco wymiarami i wagą.
jaad75 - Sob 08 Sty, 2011
To akurat oczywiste - mają inne obudowy... Tokina zresztą wygląda solidniej.
[ Dodano: Sob 08 Sty, 2011 15:19 ]
BTW, chciałeś podobną odległość jak tam na pełnej dziurze...
SCUBA - Sro 23 Mar, 2011
Nie ma nad czym się zastanawiać dużego wyboru nie masz do foto podwodnej
Tokina 10-17 FE (bardzo popularna u fotografów w stanach)
Canon 10-22
Sigma 10-20
Tak naprawde musisz się zdecydować czy FE czy nie, ale ja polecam FE, pod wodą robi świetne zdjęcia
|
|