forum.optyczne.pl

Lampy błyskowe i oświetlenie - Fotografowanie szkła, porcelany, srebra, itd.

dkielas - Sro 16 Mar, 2011
Temat postu: Fotografowanie szkła, porcelany, srebra, itd.
Witam,

Potrzebuje porady. Do tej pory zdjęcia robiłem tylko zwykłym kompaktem i nie znam się jeszcze na fotografii, ale zamierzam to zmienić.

Chcę fotografować antyki - głównie szkło, porcelanę, srebra, obrazy, ewentualnie małe meble typu szafki i komody. Pomieszczenie w którym będę fotografował ma wymiar 4x5m, dwa duże okna i jest umeblowane (stare meble).

Co sądzicie o następującym zestawie "startowym":

1. aparat: Canon EOS 450D lub 500D

2. statyw: Velbon Sherpa 200R (http://allegro.pl/velbon-sherpa-200r-fotoklik-sklep-wawa-ld-i1498784544.html)

3. dwie lampy: LAMPA STUDYJNA 200Ws A-200 L.P.42 GD (http://allegro.pl/profesjonalna-lampa-studyjna-200ws-a-200-l-p-42-gd-i1489150357.html)

4. dwa statywy do lamp: Noname (http://allegro.pl/prof-statyw-oswietleniowy-295cm-gl-12-16mm-typ-806-i1510119015.html)

5. dwa softbox'y: F&V 60x90cm (http://allegro.pl/profesjonalny-softbox-60x90cm-m-bowens-pokrowiec-i1510118988.html)

Dodam, że powyższy zestaw wyczerpuje mój budżet.

Czy do robienia zdjęć bezcieniowych oprócz powyższego zestawu i tła będę jeszcze czegoś potrzebował?

Z góry dziękuję za rady.

Pozdrawiam,
Darek
<dkielas@poczta.fm>

Usjwo - Sro 16 Mar, 2011

Cytat:
Czy do robienia zdjęć bezcieniowych


namiot bezcieniowy

hijax_pl - Sro 16 Mar, 2011

dkielas, a zamierzasz te kryształy fotografować w ich "naturalnym" tzn kredensowym otoczeniu?
dkielas - Sro 16 Mar, 2011

Myślałem o mieszance zdjęć w ich naturalnym otoczeniu oraz ekspozycji samego przedmiotu - np. zbliżenie na jednolitym tle.

Będę też musiał poczytać forum na temat obiektywów - nie wiem czy KITowy się nada (18-55 IS).

rafax - Sro 16 Mar, 2011

dkielas, co do szkła spróbuj zerknąć tutaj

Jest też bardzo fajna książka "Światło w fotografii - magia i nauka" gdzie możesz poczytać o foceniu różnych materiałów i nie tylko. A jeżeli zestaw ma być wykorzystywany głownie do celu jaki opisałeś to bym się zastanowił nad 50 f1.8 zamiast kita.

dkielas - Sro 16 Mar, 2011

Witam,

Przeczytałem ten artykuł o fotografii szkła. Autor wykorzystywał stół bezcieniowy a Usjwo poleca namiot bezcieniowy.

Czym różnią się efekty na zdjęciu z wykorzystaniem stołu i namiotu bezcieniowego?

Pozdrawiam,
Darek

Usjwo - Sro 16 Mar, 2011

dkielas napisał/a:

Czym różnią się efekty na zdjęciu z wykorzystaniem stołu i namiotu bezcieniowego?


Zobacz tutaj http://lmgtfy.com/?q=nami...tol+bezcieniowy

dkielas - Sro 16 Mar, 2011

Jeszcze raz dziękuję.

I wracam do pierwszego posta. Co sądzicie o lampach, które zamierzam kupić?

Pozdrawiam,
Darek

Spinq - Pią 18 Mar, 2011

Sprzęt jest w zupełności wystarczający. Prosta technika. Tło czarne, najlepiej wąskie (może być pokrowiec po blendzie złożony). za pokrowcem/tłem softboxy, po jednym z obu stron, wchodzące na tło. Proponuje szkło położyc na plexi arkusz 50x100 kosztuje jakies 30pln. Efekt: Szkło wygląda na czarne, a ma ładnie zarysowane krawędzie na biało. Podobny setup jest w przypadku gdy chcesz białe tło i czarne krawedzie szkła. Ale do tego napisz na priva to ci dokładnie opisze jak to ma wyglądać albo podeślę zdjecia jakie ja zrobiłem i jaki był setup. Z metalami będziesz miał problem, że tam naprawde mocno światło sie odbija. Proponuje zrobić małą zastawkę. O czym mówię? Postaw aparat na statywie. Zrób zdjęcie i zobacz gdzie masz przepalenie. Niby mozna to wyciagnac w postobróbce, ale można poprostu przytrzymać czarny akrusz papieru w odpowiednim miejscu na boxie i bedziesz miał podobny efekt. Z porcelaną użyj softboxa jak najbliższej fotografowanego przedmiotu. Jak masz dwa to ustaw je z obu stron, by górną krawędzią prawie na siebie zachodziły.
komor - Pią 18 Mar, 2011

Co do techniki robienia konkretnych zdjęć, to w razie dalszych pytań proponuję odpowiedni wątek (znaleźć lub jak nie ma – założyć) w dziale Warsztat foto, literatura, teoria, art.
fotoG3 - Pon 28 Mar, 2011

W lampach do fotografowania z bliska ważna jest nie maksymalana moc tylko minimalna.
Najczęściej lampy słabo dają się regulować w dół.
Te z posta maja cyfrową regulację rzędu 5EV czyli są OK.
Gdy światła jest nadal za dużo warto w prosty sposób je ograniczyc wstawiająć kartkę papieru pomiędzy palnik a przedmiot.
Warto tworzyć cienie ustawiając moc lamp na różnym poziomie, obiekt będzie bardziej trójwymiarowy.
Bardzo dobry efekt daja postawienie kryształu na pleksi (matowej) i podświetlenie błyskiem z dołu.
Podstawowe pytanie brzmi: czy to mają być zdjecia techniczne, czy artystyczne, ewentualnie stockowe?

Namiot bezcieniowy ma jeszcze jedną bardzo ważną cechę - ogranicza wpływ odbić z zewnątrz. Na metalu to koszmar. Czasami miałem problem nawet z odbiciem obiektywu w obiekcie. Zasłaniałem wszystko, a i tak w polerowanym metalu odbijał się obiektyw albo łączenia namiotu.
Namioty są bardzo tanie.
Minimalny wymiar to 80x80x80cm koszt około 90-100zł

Namiot eliminuje konieczność zakupu softboxów, rozprasza sam namiot.

Statywy do lamp to proste urządzenia i im cięższe tym lepsze (o ile nie będizesz ich zabierał w teren).

Następne pytanie to czy będziesz rokładał sprzęt do każdej sesji?
Softboxy rozkłada się dłużej niż parasolki i gorzej się je przechowuje.

W namiocie jako tło może posłużyć łatwo dostępny kolorowy papier B1 100x70cm.
Ilośc kolorów jest ogromna i można osiągnąć ciekawe rezultaty.
Biała porcelana na białym tle może słabo wyglądać.
Namiot o szerokości 80cm ledwo mieści tło o szerokości 70cm.
Namiot o szerokości 120cm jest dużo ciekawszy , ale potrzebny jest do niego ogromny stół i dużo większe tła.

Warto na obiektyw założyć bardzo dużą osłonę przeciwsłoneczną, nawet w formie kartki czarnego papieru zwiniętego w rulon. Światło z lamp błyskowych ustawionych bardzo blisko obiektu bedzie prawie na pewno świeciło w stronę obiektywu i degradowało kontrast zdjęć.
Osłony są najczęściej liczone pod pełną klatkę i są o wiele za małe do takich zastosowań.

W przypadku problemu z AF aparatu (w namiocie jest dość ciemno) można założyć na sanki lampę i odwrócić głowicę lampy do tyłu. Wspomaganie AF przez oświetlacz lampy rozwiąże problem małych nieostrości.

Nie należy używać zbyt dużych przysłon tzn powyżej F11 bo wchodzimy w limit dyfrakcyjny i drastycznie spada rozdzielczość obrazu.
Przed sesją warto zobaczyć na optyczne.pl w dziale testy przy jakich przysłonach i ogniskowych (o ile będziesz focił zoomem) dany obiektyw najlepiej pracuje. Kitowe obiektywy są słabe na swojej górnej granicy, a ta jest najlepsza do zdjęć technicznych.

Napisz co wybrałeś i czy już jesteś po zakupie.
No i wklej zdjecie Twojego super zestawu.

[ Dodano: Pon 28 Mar, 2011 14:35 ]
jeszcze jedno

C450D i 500D nie mają obrotowego ekranu.
Nie wiem czy już masz aparat, ale do tego typu zdjęć o wiele lepszy będzie 600D.
Fotki robisz oczywiście na ISO200

komor - Sro 30 Mar, 2011

fotoG3 napisał/a:
W przypadku problemu z AF aparatu (w namiocie jest dość ciemno) można założyć na sanki lampę i odwrócić głowicę lampy do tyłu.

A jeśli mimo wszystko błysk do tyłu byłby niepożądany, to można w menu lampy (dostępne z poziomu menu aparatu) ustawić całość tak, że lampa nie błyska, a jest używana tylko jako wspomaganie AF.

fotoG3 napisał/a:
Fotki robisz oczywiście na ISO200

A czemu nie na 100? Canony mają bazowe ISO 100, ponoć…


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group