|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - ustawienia w kościele
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011 Temat postu: ustawienia w kościele Witam. Chciałem się dowiedzieć czy generalnie ustawienia body w ciemnym kościele to 1/60, f najniższe i iso stosunkowo wysokie? Gdy używam lampy to ile mogę zjechać na ISO? Jak lampa ma się to migawki tzn. czy mogę błysnąć lampą przy ustawieniu np. 1/40 i będzie to bez poruszenia?Gdzie mierzyć światło przy ołtarzu, jak nad nim są witraże dające światło dzienne i sporo innych światełek, kinkietów itp.
Interesują mnie teorie na ten temat bo praktyka pokaże swoje. Wiem, że nie ma uniwersalnych ustawień, ale każdy ma jakiś sposób działania w określonych sytuacjach.
Zależy mi (jak każdemu) na plastyce zdjęć, a nie na waleniu lampą i spłaszczaniu fotek.
Foto jasia już czytałem nie raz, proszę o jeszcze więcej praktyki.
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | Gdy używam lampy to ile mogę zjechać na ISO? | ISO możesz podnosić tak długo, póki szum nie jest upierdliwy w usuwaniu. Ewentualnie lekko prześwietlać i w komputerze przyciemniać do poprawnej jasności (taka prosta metoda na usuwanie szumu) lukemeng napisał/a: | Foto jasia już czytałem nie raz | W takim razie te pytania powyżej są dalikatnie mówiąc ... nie na miejscu lukemeng napisał/a: | proszę o jeszcze więcej praktyki. | Idź do kościoła gdy nie ma mszy i popstrykaj - zobacz jakie ustawienia będą najlepsze. Zapisz je sobie. Później idź do innego kościoła i zrób taki sam eksperyment. Porównaj wyniki. Jak wyjdą inne - zastanów się skąd te różnice. A jak takie same - znajdź inny kościół
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
a czy 1/60 to będzie stała wartość w kościele? boję się o poruszenie, a ta wartość tak do końca nie gwarantuje "żylety". jak z przysłoną będzie? Mój Tamron ma f2.8, ale chyba to nie jest optymalna wartość do dobrych fotek. Jak dobierać ustawienia w przypadku użycia lampy? jak "zjeżdżać" z tych ustawień tzn ISO, f i migawka?
MC - Czw 14 Kwi, 2011
Nie czytaj tyle, nie pytaj tylko rób zdjęcia i sprawdź osobiście.
hijax_pl prawdę napisał.
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
MC, próbuję to robić, ale strasznie gubię się w pomiarze światła. Używam matrycowy ale "za pierona" nie wiem gdzie "pobrać" dobre ustawienie. I jeszcze jedno. Mam ustawienie 1/60 f/2.8, ISO 1600, M, drabinka pokazuje mi "okrutne" niedoświetlenie. Czy lampa w trybie TTL błyśnie tyle czyli bardzo mocno, żeby zredukować tą drabinkę? Czy delikatnie muśnie temat? Ten światłomierz to "przekleństwo"....
MC - Czw 14 Kwi, 2011
Błyśnie tak, żeby pierwszy plan był dobrze naświetlony. Przy odrobinie szczęścia w tle będzie czarna plama (choć przy iso 1600 to wątpię).
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | Używam matrycowy | Matrycowy to loteria. Poza tym pokazuje pomiar dla światła zastanego a nie błyskowego. lukemeng napisał/a: | Mam ustawienie 1/60 f/2.8, ISO 1600, M, drabinka pokazuje mi "okrutne" niedoświetlenie. Czy lampa w trybie TTL błyśnie tyle czyli bardzo mocno, żeby zredukować tą drabinkę? | Oj chyba nie czytałeś fotojasia uważnie
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
MC napisał/a: | Przy odrobinie szczęścia w tle będzie czarna plama | no to ratuj MC, od tej czarnej plamy! przecież mam wysokie ISO, (D90 to chyba max. 1600 bo więcej z tego co czytałem to już kasza.... no chyba, że się mylę), ustawienia optymalne.Jak zmierzę światło na witrażu to będzie migawka "pincset". Wiem, że mi nie powiecie, bo trzeba testować ustawienia, ale jak Wy to robicie? Macie chyba jakieś swoje wypróbowane sposoby?
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | bo więcej z tego co czytałem to już kasza.... no chyba, że się mylę | Po takich tekstach zaczynam z reguły podejrzewać, że to co w stopce to tylko pobożne życzenie...
Przy okazji, chyba się już domyślasz, dlaczego jasne stałki są w takich sytuacjach niewątpliwym wybawieniem
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
hijax_pl, hmmm, czy Ty zawsze musisz mnie dołować? Czytałem tę stronę, ale w rzeczywistości to zupełnie inaczej wygląda. To punktowy co mi pokaże? Gdzie mam "wypunktować" to światło? Co mi może światłomierz pokazać "lepszego"? mam wysokie ISO, migawka 1/60 "do utrzymania w ręce", Przysłona max? co więcej mojemu body do szczęścia potrzebne?
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | hmmm, czy Ty zawsze musisz mnie dołować? | Może jak się wkurzysz to pójdziesz i sam zaczniesz eksperymentować? lukemeng napisał/a: | To punktowy co mi pokaże? | Jasność w danym punkcie. Inaczej dla żarówki, a inaczej dla mysiej norki... lukemeng napisał/a: | Co mi może światłomierz pokazać "lepszego"? | Nie za bardzo rozumiem. Mierzysz przecież to co chcesz fotografować. Ustaw sobie pomiar centralny i zapomnij o tych nieszczęsnych trybach... lukemeng napisał/a: | migawka 1/60 "do utrzymania w ręce" | Migawkę dobieraj nie tylko do swoich możliwości trzymania aparatu, ale też do szybkości przemieszczania się motywów, które fotografujesz. Taki na przykład wazon z natury rzeczy się nie przesuwa, więc spokojnie można użyć czasu nawet kilkusekundowego. Czas kilkusekundowy podczas przemarszu pary młodej przez główną nawę raczej się nie sprawdzi
Usjwo - Czw 14 Kwi, 2011
Punktowym zmierzysz warunki w punkcie . I ten punkt wlasnie dobrze bedzie naswietlony, o ile bedzie tam 18% szarosci (a pewnie nie bedzie). Potrzebujesz troche teorii trybow swiatlomierza i tej "szarosci", inaczej bedzie ciezko Ci dojsc do "prawdy" tylko za pomoca doswiadczenia.
lukemeng napisał/a: | co więcej mojemu body do szczęścia potrzebne? |
swiatlo
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
Usjwo napisał/a: | o ile bedzie tam 18% szarosci (a pewnie nie bedzie). | Światłomierz ma to do siebie, że potraktuje to jako 18% szarość właśnie, niezależnie od faktycznej jasności
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
hijax_pl napisał/a: | Może jak się wkurzysz to pójdziesz i sam zaczniesz eksperymentować? |
oj Panie Kolego pracujesz nad tym
hijax_pl napisał/a: | Jasność w danym punkcie. Inaczej dla żarówki, a inaczej dla mysiej norki... |
a potrzebuję chyba uśrednione, czyli między żarówką a mysią norką? Dobrze rozumiem? hijax_pl napisał/a: | Mierzysz przecież to co chcesz fotografować. |
no jak zmierzę na suknię Pani Młodej, to będzie cholernie jasno, a z tego co pamiętam to FOTOJASIU pisał, że wtedy cza EV na -2/3? czy już kompletnie błądzę?
hijax_pl napisał/a: | podczas przemarszu pary młodej przez główną nawę |
przy krótszej już brakuje światła!!
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | no jak zmierzę na suknię Pani Młodej | Może mierz na twarz? Chyba rozchodzi się o to by właśnie twarz była dobrze naświetlona?
No ale do tego to się najlepiej sprawdzi punktowy i światło zastane, a nie błysk... lukemeng napisał/a: | a z tego co pamiętam to FOTOJASIU pisał, że wtedy cza EV na -2/3? | Na minus? Zaraz zaraz.. mówimy o korekcji lampy czy ekspozycji? lukemeng napisał/a: | przy krótszej już brakuje światła!! | Użyj lampy w TTL. Ta metoda na niewielkie odległości zasadniczo rozwiązuje problem...
Usjwo - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: |
no jak zmierzę na suknię Pani Młodej, to będzie cholernie jasno, a z tego co pamiętam to FOTOJASIU pisał, że wtedy cza EV na -2/3? czy już kompletnie błądzę? |
bladzisz, wtedy trzeba korygowac na plus bo bedzie za ciemne +2 i troche, to wlasnie ta "szarosc" powoduje:
hijax_pl napisał/a: | Usjwo napisał/a: | o ile bedzie tam 18% szarosci (a pewnie nie bedzie). |
Światłomierz ma to do siebie, że potraktuje to jako 18% szarość właśnie, niezależnie od faktycznej jasności |
edmun - Czw 14 Kwi, 2011
a ja odnoszę wrażenie że ktoś porywa się z motyką.
czy autor tematu w ogóle zna podstawy aparatu czy po prostu jest w punkcie krytycznym bo musi robić zdjęcia w kościele a nigdy jeszcze nie robił zdjęć?
warunki w kościele nie zmieniają się chyba aż tak drastycznie żeby nie uśrednić sobie ekspozycji i przejść na tryb manualny ?
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
edmun, niestety, ale nie jest tak do końca. Trochę zdjęć już zrobiłem, ale póki co to raczkuję w temacie. Nie jestem ekspertem i nigdy nim nie będę. Pytam bo nie wiem pewnych rzeczy. Uczę się cały czas i pytam o różne wskazówki bo od tego jest forum. A czy porywam się z motyką na słońce to już moja prywatna sprawa. Trochę znam już mój sprzęt, ale chyba każdy z Was miał takie właśnie wątpliwości i pytania. edmun, odsyłam na moją stronę. Tam jest próbka moich możliwości. Dla Ciebie pewnie będzie pod każdym względem kiepsko, a dla innych miłe dla oka.
dragossani - Czw 14 Kwi, 2011
W kościele jest zwykle ciemno ale warunki nie są zbyt zmienne. Generalnie przy ustawieniach ISO1600, f/2.8, 1/60s powinieneś mieć dość światła zastanego żeby trochę było widać. Przestaw tryb na A (priorytet przysłony), pomiar na centralny. Wtedy jak główny temat miał by się prześwietlić to światłomierz skróci ci czas. Mierz światłomierzem twarze albo inne elementy które wiesz jak mają być naświetlone. Jeśli to co mierzysz ma być średnio-jasne na zdjęciu to nic nie ruszasz w ustawieniach. Jeśli mierzysz np. na białą suknię, to wiesz że ona musi wyjść na zdjęciu biała (a nie średnia - czyli szara) więc mierząc na coś takiego musisz zrobić korektę ekspozycji (np. +2 EV). Jak dodasz do tego lampę w trybie TTL to aparat da sobie radę tam, gdzie światła jest najmniej (doświetli lampą). Oczywiście cudów nie ma się co spodziewać - całego kościoła nie oświetlisz. Efekt zdjęciowy powinien być taki, że widać sporo światła zastanego i trochę doświetlenia lampą.
adziohiciek - Czw 14 Kwi, 2011
Chyba nie ma innego wyjścia - jeśli nadal jest za ciemno to albo stałka z większym otworem f/1.4, f/1.8 albo podbijanie ISO, albo obie te czynności
Pytanie, jak duże odbitki zamierzasz robić?
ja ze swojego C450D, który nie słynie z jakiś szczególnych osiągnięć na polu radzenia sobie z szumem, uzyskiwałem zdjęcia A4 z ISO 800 bez śladu szumu, 13x18 na 1600 z akceptowalnym poziomem szumu - bez odszumiania (warunkiem jest poprawne naświetlenie).
Dlaczego po prostu nie przekonasz się na własnej skórze jak wygląda odbitka A4 na iso 3200? a jak to samo np. w 13x18 lub 15x21, bo większych chyba robić nie będziesz? Generalnie u mnie, na 10x15 nie ma śladów szumu nawet z lekko niedoświetlonego ISO 1600.
A jeśli chodzi o zdjęcia 800x600 na potrzeby internetu to już tym bardziej nie ma się czym przejmować!
Jeśli zdjęcie jest dobre, interesujące - to nikt nie będzie się czepiał szumu! Zresztą chyba tylko fotografowie go widzą Niektórym laikom nie przeszkadza nawet ostrość w złym punkcie, czy też zdecydowane poruszenie - tam gdzie go nie powinno być...
jaad75 - Czw 14 Kwi, 2011
Było już tyle razy na tym forum, że dziwne, że nie znalazłeś. Tryb M, pomiar centralnie ważony (najprościej i najbardziej powtarzalnie), lampa w TTL-u, na początek ISO np.800, czas ~1/60s i przysłona w okolicach f/2.8 - zmieniasz te parametry w miarę potrzeb, obserwując drabinkę ekspozycji, tak by pokazywała 1-2EV niedoświetlenia dla zastanego, resztę załatwi lampa (byle nie w oczy). Z czasem, przy lampie, możesz spokojnie zejść i poniżej 1/40s (załaszcza jeśli tło jest rozmyte, a ruch niezbyt dynamiczny, a do tego masz stabilizowany obiektyw), z czułością w D90 dasz radę nawet przy ISO3200, przysłonę ustawiasz taką, by mieć GO odpowiednią dla sceny. Dla lepszego efektu obniżasz temperaturę barwową lampy do takiej jaką ma światło zastane.
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
hijax_pl napisał/a: | Na minus? Zaraz zaraz.. mówimy o korekcji lampy czy ekspozycji? |
to jednak błądzę, ale dziękuję za wskazówki
dragossani, dziękuję za pomoc. O takie konkrety mi właśnie chodzi.
adziohiciek, no z tymi rozmiarami to chyba będzie tak jak piszesz czyli nie większe jak 13x18
jaad75, również dziękuję za przykłady i wskazówki. jaad75 napisał/a: | obserwując drabinkę ekspozycji, tak by pokazywała 1-2EV niedoświetlenia dla zastanego | a to 1-2 to inaczej -0.7 szczebli na drabince?
jaad75 napisał/a: | z czułością w D90 dasz radę nawet przy ISO3200 | Ty żartujesz czy poważnie piszesz? Wiem, że z RAWów można sporo wyciagnąć, ale to skrajna wartość dla tego body więc chyba nikt nigdy nie polecił tej wartości.
Może jeszcze jakieś wskazówki pomocne dla mnie? Wiem, wiem książki, ćwiczenia i obserwacje, ale może coś więcej jak pisał dragossani, i jaad75, ??
No i naturalnie hijax
MC - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | Ty żartujesz czy poważnie piszesz? |
Jak najbardziej poważnie.
Jakiej wielkości wydruki będziesz z tych plików chciał otrzymać?
jaad75 - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | a to 1-2 to inaczej -0.7 szczebli na drabince? | -0.7 (czy raczej -0.66), to -2/3EV - to są już mega podstawy... lukemeng napisał/a: | Ty żartujesz czy poważnie piszesz? | Poważnie. Ale rzadko zdaża się, by powyżej ISO1600 było potrzebne - sam z lampą używałem zazwyczaj ISO400-800.
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
jaad75 napisał/a: | -0.7 (czy raczej -0.66), to -2/3EV - to są już mega podstawy... |
ja to rozumiem tylko użyłeś skrótu myślowego, slangu czy jakkolwiek by to nazwał i ja tego nie zrozumialem. Ja skoki na drabince mam ustawione -0,3 (-0,33) -0,7(-0,66) itd. więc wiem o co chodzi
Jeśli w takim razie ustawię na EV -1 do -2 to jak lampa w trybie TTL zareaguje, jeżeli na lampie (SB900) mam "zerową" wartość EV? Czy muszę ją ustawiać na +1, +2 żeby zrównoważyć, czy zostawić na "zero" a TTL poradzi sobie z prawidłowym naświetleniem plus tło jasne?
MC napisał/a: | Jak najbardziej poważnie. | no ale chyba w tym momencie rozmawiamy o RAWach a nie o jpgach wyjściowych.CHodzi mi o szumy.
MC napisał/a: | Jakiej wielkości wydruki będziesz z tych plików chciał otrzymać? |
10x15, 13x18
Zaznaczam, iż piszę tak, jak to rozumuję. Przepraszam za kolokwializm.
MC - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng, to w takim razie absolutnie nie masz się czym martwić. Przy takiej wielkości odbitek chyba pod lupą by trzeba było szukać szumu.
Rawy są dla fotografa. Materiał jaki daje młodym to odbitki + obrobione jotpegi.
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
MC napisał/a: | Rawy są dla fotografa | no wiem, wiem, ale ja coś próbuję w tej materii
no ale "puszkowe" jpg nie są do zaakceptowania dla mnie.... przynajmniej bardzo rzadko w takich warunkach oświetleniowych.
komor - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng, ja w ciężkich sytuacjach oświetleniowych robię zasadniczo tak, jak opisał jaad75. Czyli w miarę sztywne ustawienia na manualu ustawione doświadczalnie metodą 2-3 pierwszych strzałów i patrzenia na histogram czy światłomierz. Do tego lampa w TTL, która stara się zrobić resztę. Jeśli po zmianie punktu widzenia lub miejsca zmieniają się warunki oświetleniowe, to znowu muszę popatrzeć czy ISO nie trzeba zwiększyć/zmiejszyć, a jeśli z ISO jest w miarę ok, czyli poniżej 1600, to staram się skrócić nieco migawkę, żeby zmniejszyć ryzyko poruszenia/rozmycia. Ewentualne zmiany ISO robię wtedy, gdy zmieniam przysłonę, żeby uzyskać pożądaną GO.
Dopiero jak to poćwiczysz i zobaczysz co źle działa (np. lampa przepala, albo fotograf notorycznie zapomina zmienić ISO w odpowiednim momencie) to można modyfikować ten warsztat i ulepszać go, zmieniać.
MC - Czw 14 Kwi, 2011
No więc ich nie używaj. Delikatnie odszum rawa, szczególnie szum kolorowy. Zrób odbitkę największą jaką uważasz, że będziesz potrzebował. Obejrzyj i wtedy spekuluj
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
komor, dziękuję za cenne wskazówki. A jak to jest w trybie TTL EV na lampie? Kiedy to modyfikować we wspomnianych przez Was sytuacjach oświetleniowych?Nie chciałbym walić lampą jak najmniej, ale niestety czasami się nie da. Przy czasie 1/30, 1/40 to bym musiał "wstrzymać akcję serca" żeby nie poruszyć sprzętem . Statyw - brak. A jak prz tych czasach TTL reaguje? Bo chyba pełna synchronizacja to 1/60, później już "kurtyny. No chyba, że się kręcę.
MC, od spekulacji to są inni. W wakacje będziemy jeździć za 6zł/litr ropy.To się nazywa spekulacja No tak spróbuję.
fotoG3 - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng,
W kościele prawie zawsze brakuje światła.
Dla szerokiego kąta Twojego Tamrona (17mm) możesz ustawić
Tryb Manual, czas 1/30, ISO 800-1600, przysłona otwarta do maksimum czyli F2,8
lampa błyskowa w TTL doświetli pierwszy plan i trochę zamrozi ruch.
Dla 1/30 nie bedziesz miał poruszeń o ile ludzie nie będą się ruszać.
Przy długich czasach trzeba uważać na drżenie rąk i oddech, ale to już kwestia indywidualna dla każdego fotografa, sam wiesz przy jakich czasach masz nieporuszone zdjęcia.
Robisz fotkę i patrzysz na wyświetlacz.
Pierwszy plan musi być OK bo doświetlasz go lampą (korygujesz to +-na lampie).
Tło będzie takie na jakie pozwolą w danej chwili warunki - i tak nie możesz zejść niżej.
Bardzo trzeba uważać na porusznie ludzi. Redukcja drgań umożliwia schodzenie bardzo nisko z czasem nawet do 1/5 - 1/10sec, ale potem na monitorze ludzie będą poruszeni.
Zakres 1/30 - 1/40 jest jeszcze bezpieczny do statycznych zdjęć.
Jeżeli nie brakuje światła to możesz użyć normalnej automatyki.
Jeżeli brakuje robisz na maksymalnie granicznych parametrach a lampa doświetli pierwszy plan - oczywiście o ile robisz ludzi. Przy zdjeciach architektury gdy jest za ciemno trzeba uzyć statywu.
Praca w manualu daje powtarzalne efekty i cały reportaż wygląda jednorodnie.
Uwaga na drastyczną zmianę warunków po wyjściu z kościoła.
Morpheus - Czw 14 Kwi, 2011
hijax_pl napisał/a: | Użyj lampy w TTL. Ta metoda na niewielkie odległości zasadniczo rozwiązuje problem... |
Hyjax_pl ma rację, ustaw lampę w TTL a czas na 1/60, ISO 400 i powinno wyjść w miarę dobrze doświetlone i nieporuszone zdjęcie
[ Dodano: Czw 14 Kwi, 2011 15:20 ]
Oczywiście wszystko zależy od lampy i odległości od obiektu
adziohiciek - Czw 14 Kwi, 2011
Cytat: | Hyjax_pl ma rację, ustaw lampę w TTL a czas na 1/60, ISO 400 i powinno wyjść w miarę dobrze doświetlone i nieporuszone zdjęcie |
nie ma uniwersalnych recept - a akurat ustawienie ISO 400 w ciemnym kościele zaowocuje jedną wielką ciemnicą w tle i jasnym "pięknie" widocznym błyskiem w twarz....
chyba chodzi o to, żeby błysku nie było widać ...
Morpheus - Czw 14 Kwi, 2011
adziohiciek napisał/a: | nie ma uniwersalnych recept - a akurat ustawienie ISO 400 w ciemnym kościele zaowocuje jedną wielką ciemnicą w tle i jasnym "pięknie" widocznym błyskiem w twarz....
|
Oczywiście, że nie ma idealnej recepty na ustawienia, ale nie koniecznie trzeba walić światłem prosto w twarz można odbić np. od ściany, bo od sufitu w kościele będzie ciężko
[ Dodano: Czw 14 Kwi, 2011 15:54 ]
Najlepiej by było porobić kilka zdjęć próbnych, ale nie podczas ślubu tylko 1-2 dni wcześniej
adziohiciek - Czw 14 Kwi, 2011
Janusz W. napisał/a: | ale nie koniecznie trzeba walić światłem prosto w twarz można odbić np. od ściany, bo od sufitu w kościele będzie ciężko |
Chodziło mi raczej o różnicę natężenia między światłem zastanym, a błyskiem - ograniczając znacznie ilość tego pierwszego trudniej jest ukryć fakt użycia lampy.
Usjwo - Czw 14 Kwi, 2011
Janusz W. napisał/a: | adziohiciek napisał/a: | nie ma uniwersalnych recept - a akurat ustawienie ISO 400 w ciemnym kościele zaowocuje jedną wielką ciemnicą w tle i jasnym "pięknie" widocznym błyskiem w twarz....
|
Oczywiście, że nie ma idealnej recepty na ustawienia, ale nie koniecznie trzeba walić światłem prosto w twarz można odbić np. od ściany, bo od sufitu w kościele będzie ciężko
|
Czy odbijemy od sufitu czy od sciany to na oswietlenia tla to niewiele wplynie (a nawet pogorszy), pierwszy plan bedzie ladniejszy, ale tlo dalej ciemnica. Jak ktos juz tu radzil, maxymalne aceptowalne ISO, maksymalny aceptowalny czas, przeslone regulujemy (ale i tak bedzie obotwarta na maxa w wiekszosci przypadkow), lampa w TTL odbita od czegos (chocby sztuczny sufit). Pierwszy plan doswietli nam lampa, tlo bedzie wydojone na maxa. Przeciez i tak go nie doswietlimy, wiec trzeba lyknac jak najwiecej zastanego.
bambo1983 - Czw 14 Kwi, 2011
Niejednokrotnie ISO400 czy 800, a czasem nawet i 1600 to za mało, żeby uzyskać w miarę akceptowalne efekty w tle, światła zastanego, ogólnie całej ekspozycji.
Ja się jeszcze nie spotkałem z kościołem, w którym miałbym wystarczająco światła, ale czekam na taki
Z doświadczenia, choć może i niewielkiego, to powiem Ci, że D90 (którego też użytkownikiem jestem) sprawdza się średnio, po prostu przy iso1600 już widać nieco szumu, co może nie stanowi problemu o ile wszystkie odbitki będą 15x10, wtedy nawet 3200 nie zrobi jeszcze dużej 'kaszany' na zdjęciu.
Ogólnie lampy używam w kościele tylko w niektórych sytuacjach (gdzie nie mam zbyt ciemnego tła, albo kompletnie brakuje światła nawet w 1-szym planie), moim zdaniem lepiej zrobić fotke z ISO3200, albo i nawet wyższym niż mieć piękny pierwszy plan z ciemnym tłem.
W kościele używam na zmianę D700 + 24-70/2.8 i D90 + 50/1.4 i dzięki takiej właśnie 'kombinacji' szkieł udaje mi się na D90 omijać czułości ISO wyższe niż 3200, a w D700 wyższe niż 6400.
Ale to co najważniejsze.. jeśli nie znasz kościoła i nie robiłeś tam wcześniej zdjęć, idź kilka dni wcześniej popróbować (podpowiedź: weż ze sobą kogoś jasno ubranego ew. białą kartę papieru )
Morpheus - Czw 14 Kwi, 2011
I to właśnie sugerowałem 1-2 dni wcześniej trzeba zrobić próbę, jeśli zbyt często się nie robi zdjęć w kościele, taki test pozwoli nam wybrać najbardziej optymalne ustawienia
[ Dodano: Czw 14 Kwi, 2011 20:23 ]
Fakt ISO 400 może być za ciemno należałoby zacząć od ISO 800 –test konieczny w kościele
jaad75 - Czw 14 Kwi, 2011
bambo1983 napisał/a: | Niejednokrotnie ISO400 czy 800, a czasem nawet i 1600 to za mało, żeby uzyskać w miarę akceptowalne efekty w tle, światła zastanego, ogólnie całej ekspozycji.
Ja się jeszcze nie spotkałem z kościołem, w którym miałbym wystarczająco światła, ale czekam na taki | Osobiście, poza ciemnymi klubami nie zdarza mi sie spotykać wnętrz użyteczności publicznej, gdzie światła zastanego jest poniżej 3EV, co już przy 1/60s, f/2.8 i ISO1600 pozwala na wspomniane niedoświetlenie o 2EV...
bambo1983 napisał/a: | moim zdaniem lepiej zrobić fotke z ISO3200, albo i nawet wyższym niż mieć piękny pierwszy plan z ciemnym tłem. | Cała technika którą tu omawiamy, stosowana jest właśnie po to, żeby takich efektów uniknąć i nie robic z tła czarnej dziury. Poza tym lampy nie używa się tylko wtedy gdy światła brak.
BTW, ISO3200 jest w D90 bezproblemowo używalne (czywiście umiejętnie wołane) nawet przy wydrukach zbliżonych do A4. Gorzej to wygląda na ekranie, niż później na papierze.
adziohiciek - Czw 14 Kwi, 2011
bambo1983 napisał/a: |
Ale to co najważniejsze.. jeśli nie znasz kościoła i nie robiłeś tam wcześniej zdjęć, idź kilka dni wcześniej popróbować (podpowiedź: weż ze sobą kogoś jasno ubranego ew. białą kartę papieru ) |
Jest na to i inny patent ;] (jeśli nie mamy asystenta do pomocy) punktowo mierzyć światło na wyciągniętą przed siebie dłoń i robić w różnych miejscach kościoła fotki dłoni dzięki temu ustalimy poprawne oddanie odcieni skóry to patent Davida Hobbiego
Cytat: | Gorzej to wygląda na ekranie, niż później na papierze. |
Zgadzam się - w większości przypadków tak jest - papier zdecydowanie ma większą tolerancję dla szumu.
Morpheus - Czw 14 Kwi, 2011
Myślę, że takie ustawienie powinno Ci zapewnić zrobienie poprawnego zdjęcia:
1/125 s, f2.8, ISO 1000, tryb manualny, pomiar matrycowy, flesz w trybie TTL: 0 EV
Jedno jest pewne bez testu nie możesz być niczego pewien a cudownej receptury po prostu nie ma wszystko zależy od zastanego światła – zacznij test od powyższych parametrów, jeśli nie masz lepszego pomysłu, powodzenia
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
Ale się męczycie..
Nie ma uniwersalnej metody.
Nie da się napisać poradnika "w kościele X, o godzinie Y w miesiącu Z użyj takich a takich nastaw"
Trzeba się nauczyć korzystać z aparatu. Opanować ustawianie czasu migawki, wartości przysłony, czułości.
Trzeba sobie pochodzić i popstrykać.
Im więcej - tym lepiej.
Żaden podręcznik nie zastąpi praktyki.
Morpheus - Czw 14 Kwi, 2011
hijax_pl napisał/a: | Żaden podręcznik nie zastąpi praktyki. |
I właśnie o to chodzi, ale możemy koledze, chociaż troszkę podsunąć kilka pomysłów, od czego ma zacząć jeśli sam nie wie jak się do tego zabrać
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
Janusz W. napisał/a: | chociaż troszkę podsunąć kilka pomysłów, |
No bez przesady...
A zrobić zdjęcie na pełnym automacie i później podejrzeć jakich ustawień automat użył?
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
fotoG3, dziękuję za wskazówki Janusz W. napisał/a: | Hyjax_pl ma rację, ustaw lampę w TTL a czas na 1/60, ISO 400 i powinno wyjść w miarę dobrze doświetlone i nieporuszone zdjęcie |
... bambo1983 napisał/a: | o ile wszystkie odbitki będą 15x10, wtedy nawet 3200 nie zrobi jeszcze dużej 'kaszany' na zdjęciu. |
tego się akurat boję, bo to 3200 to skrajna wartość czyli "wyśrubowana" dla tego body
Usjwo napisał/a: | wiec trzeba lyknac jak najwiecej zastanego. |
na tym mi najbardziej zależy
bambo1983, niestety dysponuję tylko D90 i muszę sobie z tym radzić.
Janusz W., wiem, że trzeba testować - to oczywiste - ale może więcej Twoich doświadczeń w temacie.
jaad75 napisał/a: | pozwala na wspomniane niedoświetlenie o 2EV... |
a czemu tak się tego niedoświetlenia trzymasz? chodzi o to, że można wyciągnąć ten "niedobór" w ACR?
jaad75 napisał/a: | Gorzej to wygląda na ekranie, niż później na papierze. |
no właśnie różnie z tym bywa. Oby jak najmniej rozczarowań w tym temacie...
Janusz W. napisał/a: | Myślę, że takie ustawienie powinno Ci zapewnić zrobienie poprawnego zdjęcia: 1/125 s,.... |
uwierz mi że przy czasie 1/125 lampa wypali tak że wszyscy to odczują.
hijax_pl, zgadzam się. trening czyni mistrza. ale wskazówki.... bezcenne
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | bo to 3200 to skrajna wartość czyli "wyśrubowana" dla tego body | Jak już było napisane wcześniej - zależy to od tego co ze zdjęciem będziesz robił... lukemeng napisał/a: | niestety dysponuję tylko D90 i muszę sobie z tym radzić. | D90 to nie kompakt za 200zł i w kościołach sobie też świetnie radzi. lukemeng napisał/a: | ale może więcej Twoich doświadczeń w temacie. | Ale zdajesz sobie sprawę, że doświadczenia innych nie muszą mieć przełożenia na Twoje? lukemeng napisał/a: | Oby jak najmniej rozczarowań w tym temacie... | To oprócz w wiedzę dot samego fotografowania zainwestuj w wiedzę dot obróbki zdjęć.
lukemeng napisał/a: | uwierz mi że przy czasie 1/125 lampa wypali tak że wszyscy to odczują. | Lampa jak zechce wypalić z mocą X to zrobi to i przy czasie 1/125 i przy czasie 1/15. Czasem nie regulujesz błysku - błysk jest korygowany względem odległości, przysłony i czułości. Czas, do spóły z przysłoną i czułością definiuje ekspozycję zastanego - czyli tego, czego lampa nie oświetli.
Chcesz uniwersalną metodę? Lampa w TTL, tryb M, czas na x-sync, przysłona przymknięta o 1 działkę, włącz AutoISO ograniczone na 2000 i ustaw korekcję ekspozycji na +2EV
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
hijax_pl napisał/a: | Jak już było napisane wcześniej - zależy to od tego co ze zdjęciem będziesz robił... |
wołał w ACR i wołał w LABie
hijax_pl napisał/a: | D90 to nie kompakt za 200zł i w kościołach sobie też świetnie radzi. |
no chyba nie
hijax_pl napisał/a: | Ale zdajesz sobie sprawę, że doświadczenia innych nie muszą mieć przełożenia na Twoje? |
nie oczekuję przełożenia, tylko drogą dedukcji mógłbym coś wywnioskować, wymyślić
hijax_pl napisał/a: | To oprócz w wiedzę dot samego fotografowania zainwestuj w wiedzę dot obróbki zdjęć. |
no to już będzie w gestii operatora LABu bo ja materiał przygotowuję wzorowo . A tak poważnie to więcej problemów z kolorami w labie niż z samą obróbką
hijax_pl napisał/a: | Chcesz uniwersalną metodę? |
absolutnie nie!! Chcę tylko takich wskazówek, których użytkownicy doświadczają i one mi naprawdę uruchamiają wyobraźnię.
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng, a jak masz ustawioną SB900?
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
TTL FP BL ev 0.
hijax_pl - Czw 14 Kwi, 2011
lukemeng, a wiesz co daje w tej lampie tryb BL?
lukemeng - Czw 14 Kwi, 2011
Wypełnienie światłem? Znalazłem, że BL to tylko w "piękne dni".....To mam stosować TTL FP? czy wtedy na body mam zmienić wartość domyślną z 1/60 na dłuższy?
jaad75 - Pią 15 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | tego się akurat boję, bo to 3200 to skrajna wartość czyli "wyśrubowana" dla tego body | Nie jest "wyśrubowana". Jest używalna.
lukemeng napisał/a: | a czemu tak się tego niedoświetlenia trzymasz? chodzi o to, że można wyciągnąć ten "niedobór" w ACR? | Absolutnie nie o wyciąganie tu chodzi - po prostu resztę światła dołoży Ci lampa i przy niedoświetleniu zastanego do 2EV wciaż będziesz miał dobrze zbalansowane zdjęcie. Niedoświetlenie zaś po to, żeby nie musieć podnosić wyżej czułości, wydłużać czasu, czy otwierać przysłony.
lukemeng napisał/a: | no właśnie różnie z tym bywa. Oby jak najmniej rozczarowań w tym temacie... | Z tym bywa akurat zwykle tak samo. To body nie ma większych problemów z tą czułością, a i ta czułość nie jest konieczna, przy fotografii z lampą w opisywanych warunkach.
lukemeng - Pią 15 Kwi, 2011
jaad75 napisał/a: | przy niedoświetleniu zastanego do 2EV wciaż będziesz miał dobrze zbalansowane zdjęcie. |
czyli mówisz, że jak zmierzę światło na twarzy i pokaże mi na drabince -2EV to i tak TTL poradzi sobie z tym jednocześnie doświetlając tło jak cza? No bo chyba się dąży do tego, żeby przy pomiarze na twarz była "zerowa" drabinka, czyli tym samym zmieniać nastawy celem uzyskania zera?
I jeszcze jedno. Przy -2ev na body to jak ma być ustawione ev na lampie? Bo jak piszesz, że TTL doświetli ten "minus" to nie trzeba zmieniać parametrów na lampie? Czy dobrze rozumiem?
hijax_pl - Pią 15 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | czyli mówisz, że jak zmierzę światło na twarzy i pokaże mi na drabince -2EV to i tak TTL poradzi sobie z tym jednocześnie doświetlając tło jak cza? | Lampa nie doświetli tła. Niezależnie od tego jak zmierzysz światło i gdzie - no chyba że mówimy o blokowaniu błysku...
Co więcej, w trybie BL błyśnie bardzo słabo.
Naprawdę polecam Ci pobawić się sprzętem bo błądzisz... I w tym błądzeniu jesteś dość zaawansowany
MC - Pią 15 Kwi, 2011
Cóż, niby sprzęt nie jest najważniejszy, ale fotograf na ślubie powinien znać chociaż podstawy działania swojego sprzętu. W innym przypadkiem koncertowo spiep*szy zdjęcia.
lukemeng - Pią 15 Kwi, 2011
hijax_pl napisał/a: | Jak zmierzysz na twarzy to lampa nie doświetli tła. |
a miałem przecież mierzyć to co chcę mieć prawidłowo doświetlone?
hijax_pl napisał/a: | Naprawdę polecam Ci pobawić się sprzętem bo błądzisz... I w tym błądzeniu jesteś dość zaawansowany |
przecież się bawię! a poważnie to "minusowym" poziomem akceptowalnym jest do -2ev? Bo tego nie rozumiem.
MC napisał/a: | Cóż, niby sprzęt nie jest najważniejszy, ale fotograf na ślubie powinien znać chociaż podstawy działania swojego sprzętu. W innym przypadkiem koncertowo spiep*szy zdjęcia. |
Znajomy mnie poprosił o parę fotek przy ślubie i chcę to zrobić jak najlepiej. Brak zarobku. Ot tak, po koleżeńsku. No i nie piszcie mi że stracę kolegę!!
hijax_pl napisał/a: | Co więcej, w trybie BL błyśnie bardzo słabo. |
obiecuję Ci, że już nigdy nie włączę tego trybu w ciemnych pomieszczeniach!! Już mnie po raz kolejny karcisz za BL W tej chwili będzie tylko TTL FP Zrobię to dla Ciebie, siebie i kolegi
hijax_pl - Pią 15 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | a miałem przecież mierzyć to co chcę mieć prawidłowo doświetlone? | Nie doświetlona a naświetlone. Mierząc światłomierzem mierzysz światło zastane - nie błysk. Cytat: | obiecuję Ci, że już nigdy nie włączę tego trybu w ciemnych pomieszczeniach!! | Nie obiecuj tego bo to zła droga. BL w ciemnych pomieszczeniach też się sprawdza. Po prostu trzeba wiedzieć jak ten tryb działa, a nie włączać/wyłączać a priori...
lukemeng - Pią 15 Kwi, 2011
mój tok myślenia: (przykład)
ustawiam iso 1600, przysłonę f/2.8 i migawkę 1/60, lampa TTL FP. Na twarzy mi światłomierz pokazuje minus 3 szczeble.
1. Mogę podciągnąć iso, przysłona mnie nie puszcza, mogę wydłużyć czas do np. 1/40.
2. nastawienia bez zmian ev lampy na +0,7 ev
3. Podciągam iso do 2000, przysłona i czas bez zmian.
dobrze godom czy jestem zupełnie "tempy"??
jaad75 - Pią 15 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | czyli mówisz, że jak zmierzę światło na twarzy i pokaże mi na drabince -2EV to i tak TTL poradzi sobie z tym jednocześnie doświetlając tło jak cza? No bo chyba się dąży do tego, żeby przy pomiarze na twarz była "zerowa" drabinka, czyli tym samym zmieniać nastawy celem uzyskania zera? | Nie mierzysz "na twarzy" powiedziałem Ci, żebyś użył centralnie ważonego, a nie punktowego, z którym przy braku umiejętności posługiwania się będziesz miał więcej problemów. Mierz światło normalnie jak przy każdym zwykłym zdjęciu i pozwól działać i-TTL-owi, bo własnie dla takich "odpornych na wiedzę" został stworzony.
lukemeng napisał/a: | I jeszcze jedno. Przy -2ev na body to jak ma być ustawione ev na lampie? Bo jak piszesz, że TTL doświetli ten "minus" to nie trzeba zmieniać parametrów na lampie? | Chcesz, żeby lampa doświetliła scenę na "0", a nie prześwietliła ją, czy niedoświetliła, czyż nie? Korekta na lampie tyczy się błyskowego, światłomierz pokazuje zastane - czego tu mozna nie rozumieć?
BTW, do togo, zeby przetestować technikę, którą opisuję nie trzeba nawet wychodzić z domu - po prostu spróbuj.
hijax_pl napisał/a: | Lampa nie doświetli tła. | Zależy akurat od tego, jak blisko to tło będzie...
lukemeng napisał/a: | a poważnie to "minusowym" poziomem akceptowalnym jest do -2ev? Bo tego nie rozumiem. | Bo takie niedoświetlenie zastanego wciąż daje w miarę zbalansowaną ekspozycję zastanego z błyskowym (czyt. tło nie będzie "czarną dziurą") i pozwoli na zachowanie klimatu całości sceny. Im więcej zastanego wpuścisz, tym jaśniejsze będzie tło (ale również pierwszy plan), aż do momentu, w którym scena będzie oświetlana tylko zastanym, a lampa będzie tylko rozjaśniać cienie pierwszego planu (i wtedy to ją koryguje się zazwyczaj na minus).
[ Dodano: Pią 15 Kwi, 2011 09:45 ]
lukemeng napisał/a: | 2. nastawienia bez zmian ev lampy na +0,7 ev | Po cholerę?
lukemeng napisał/a: | dobrze godom czy jestem zupełnie "tempy"?? | Raczej nie chciałbyś, żebym odpowiadał na to pytanie...
lukemeng - Pią 15 Kwi, 2011
jaad75 napisał/a: | Mierz światło normalnie jak przy każdym zwykłym zdjęciu |
dla Ciebie to wszystko takie normalne ustawiam centralnie ważony i ten pomiar musi skądsik wziąć światło. Biorę pomiar z twarzy jest ok. Obniżam na "biały" dekolt i już drabina w górę! To mam z "buta" ten pomiar wziąć? Nie mówię o pomiarze punktowym, ale centralnie ważony też ma przecież jakąś część kadru?
Jak mam M czyli sztywne 1/60 i f/2.8 to "manewrowanie" iso i ewentualnie wydłużanie czasu pozwoli mi na zachowanie prawidłowej ekspozycji. TTL doświetla mi postacie, czyli pierwszy plan.
jaad75 napisał/a: | pozwól działać i-TTL-owi, bo własnie dla takich "odpornych na wiedzę" został stworzony. |
Wy się wymądrzacie, a dla mnie Nikon specjalnie system opracował
jaad75 napisał/a: | Im więcej zastanego wpuścisz, tym jaśniejsze będzie tło |
czyli dobieram taki czas i iso (nie ruszam przysłony) żeby drabinka była na 0 lub z lekkim plusem.(0,3-0,7)
jaad75 napisał/a: | Raczej nie chciałbyś, żebym odpowiadał na to pytanie... |
tak myślałem, jednak dobrze godom
Wiem, że im wyższe ISO, czas dłuższy, przysłona otwarta to i będzie więcej zastanego (mówię o zdjęciach z ręki). Lampa doświetla pierwszy plan i redukuje cienie. Boję się, że na dłuższym czasie zdjęcia będą poruszone, na wyświetlaczu tego nie będzie widać, na monitorze tak.
dziękuję za porady i za "ciosy intelektualne". Dziękuję za cierpliwość w stosunku do mej tempoty. Proszę o wyrozumiałość, ale naprawdę chcę te rzeczy ogarnąć. Ile się mi uda.
jaad75, dzięki
hijax_pl, również dzięki
jaad75 - Pią 15 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | ustawiam centralnie ważony i ten pomiar musi skądsik wziąć światło. | Waży scenę względem centrum.
lukemeng napisał/a: | Obniżam na "biały" dekolt i już drabina w górę! To mam z "buta" ten pomiar wziąć? | To jest naświetlenie dla zastanego - interesuje Cię całość sceny, a nie sprowadzenie jasnych elementów do 18% szarości.
lukemeng napisał/a: | Jak mam M czyli sztywne 1/60 i f/2.8 to "manewrowanie" iso i ewentualnie wydłużanie czasu pozwoli mi na zachowanie prawidłowej ekspozycji. | Masz niedoświetlić o 1-2EV - to takie trudne?
lukemeng napisał/a: | czyli dobieram taki czas i iso (nie ruszam przysłony) żeby drabinka była na 0 lub z lekkim plusem.(0,3-0,7) | Nie, dobierasz tak, by było jedna do dwóch pełnych działek poniżej zera...
lukemeng napisał/a: | Boję się, że na dłuższym czasie zdjęcia będą poruszone, na wyświetlaczu tego nie będzie widać, na monitorze tak. | Nie będzie widać, bo drugi plan jest mało istotny i przy tej przysłonie rozmyty, a pierwszy mrozi lampa.
komor - Pią 15 Kwi, 2011
jaad75, już dwukrotnie prostowałeś, że 2 EV to nie są dwie kreski na drabince i nadal groch o ścianę. Masz cierpliwość… Gdyby wątkotwórca używał Canona to już dawno być sypnął wiązkę, co?
lukemeng - Pią 15 Kwi, 2011
jaad75 napisał/a: | To jest naświetlenie dla zastanego - interesuje Cię całość sceny, a nie sprowadzenie jasnych elementów do 18% szarości. |
ja nie chcę sprowadzać niczego do tych magicznych 18% tylko chcę sprawdzić, co światłomierz mi "powie", jakie parametry potrzebuje do prawidłowej ekspozycji dla zastanego. No ale jak ma być 1-2 niedoświetlenia to pewnie TTL z tym zrobi porządek. Czyli oprócz tego, że TTL prawidłowo doświetli pierwszy plan, to jeszcze tło "smyknie" w taki sposób iż kompilacja wszystkich ustawień da poprawny pierwszy plan i tło do pewnego momentu jasne. Wiem, wiem, zastane światło zależy od body nie od aparatu, ale TTL pomaga doświetlić.
Czyli tak naprawdę, przysłona zostaje od samego początku bez zmian, jeżeli głównym motywem jest dla mnie para młoda. (chodzi o kościół)
[ Dodano: Pią 15 Kwi, 2011 10:36 ]
komor, a możesz nie drażnić lwa? Narazie dobrze Mu idzie i nie stracił cierpliwości.
Morpheus - Pią 15 Kwi, 2011
hijax_pl napisał/a: | A zrobić zdjęcie na pełnym automacie i później podejrzeć jakich ustawień automat użył? |
Fakt to by było najlepsze rozwiązanie, zrobić zdjęcie na pełnym automacie i obejrzeć na LCD, jeśli jest ok. to w pobliżu tych parametrów trochę poeksperymentować trochę przysłoną trochę siłą błysku tak żeby zejść jak najniżej z ISO, bo przypuszczam, że automat ustawi bardzo wysokie ISO albo długi czas a to nie jest pożądane, bo zdjęcia mogą wyjść poruszone
komor - Pią 15 Kwi, 2011
Przysłonę w pewnym stopniu dobierasz do zamierzonego efektu głębi ostrości, a w pewnym stopniu do warunków oświetleniowych (jak ciemno to nie przymknę). Czas i ISO dobierasz tak, żeby utrzymać zdjęcie i szumy mieć na dopuszczalnym poziomie. Błysk lampy w trybie TTL rozjaśni 1. plan i ewentualnie tło, jeśli lampa będzie miała się od czego odbić i rozproszyć, a mocy nie zabraknie. Masz parę czynników, które odpowiednio trzeba dobrać na zasadzie kompromisu.
lukemeng napisał/a: | komor, a możesz nie drażnić lwa? |
Morpheus - Pią 15 Kwi, 2011
Tak czy inaczej beż prób się nie obejdzie a później to już z górki
lukemeng - Pią 15 Kwi, 2011
komor napisał/a: | a w pewnym stopniu do warunków oświetleniowych |
no te warunki w kościele są z reguły kiepskie więc nic nie zrobię z przysłoną. Przymknę przysłonę to cza "tajma" wydłużyć, a statywu nie posiadam (zresztą w kościele statyw? pobożne życzenia)
komor napisał/a: | i ewentualnie tło, jeśli lampa będzie miała się od czego odbić i rozproszyć, a mocy nie zabraknie. |
sklepienie jest po same niebo więc ciężko odbić. Zostaje karteczka, dyfuzor albo goła lampa.
komor napisał/a: | trzeba dobrać na zasadzie kompromisu. |
z tym kompromisem to jest różnie, ale mimo wszystko wolę mieć szumy niż poruszenia. Ma być "żyletkowo i plastycznie"
jaad75 - Pią 15 Kwi, 2011
komor napisał/a: | Gdyby wątkotwórca używał Canona to już dawno być sypnął wiązkę, co? | A zauważyłeś u mnie tego typu tendencję w wątkach warsztatowych?
lukemeng napisał/a: | Wiem, wiem, zastane światło zależy od body nie od aparatu, ale TTL pomaga doświetlić. | Mam wątpliwości, czy rozumiesz o czym piszesz...
komor - Pią 15 Kwi, 2011
jaad75 napisał/a: | A zauważyłeś u mnie tego typu tendencję w wątkach warsztatowych? |
Sporadycznie… A coś taki poważny?
jaad75 - Pią 15 Kwi, 2011
komor napisał/a: | A coś taki poważny? | A nic... Ciężki dzień...
Usjwo - Pią 15 Kwi, 2011
jaad75 napisał/a: | A nic... Ciężki dzień... |
Piatek wieczorem to najbardziej optymistayczna pora tygodnia
cybertoman - Pią 15 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: | zastane światło zależy od body nie od aparatu | No to jest cos! Ciekawe, co miales na mysli piszac te slowa.
komor - Pią 15 Kwi, 2011
Usjwo napisał/a: | Piatek wieczorem to najbardziej optymistayczna pora tygodnia |
Szklanka zawsze może być do połowy pusta, a nie pełna. Ja to widzę tak, że już jest piątek, a jeszcze tyle roboty trzeba zrobić do końca tygodnia…
adziohiciek - Pią 15 Kwi, 2011
lukemeng napisał/a: |
ja nie chcę sprowadzać niczego do tych magicznych 18% tylko chcę sprawdzić, co światłomierz mi "powie", jakie parametry potrzebuje do prawidłowej ekspozycji dla zastanego. |
Musisz zrozumieć, że nie ma czegoś takiego jak "prawidłowa ekspozycja". To ty decydujesz jak chcesz żeby scena wyglądała - nawet zachowanie matrycowego trybu pomiaru można przewidzieć:
- jak scena jest bardzo jasna - włącza się w body alarm ;] ZA DUŻO ŚWIATŁA!! trzeba skrócić czas! twarze będą niedoświetlone. (tak jest pod światło, tak jest gdy w kadrze pojawia się mocne źródło światła np. okno, tak stanie się również gdy kadr wypełnisz panną młodą w białej sukni)
-Jeśli scena jest ciemna - aparat będzie chciał za wszelką cenę z czerni zrobić 18% szarość, wydłużyć czas, żeby wpuścić trochę światła - bo wydaje mu się, że jest za mało dlatego twarze są prześwietlone, np. gdy w mroku punktowe światło oświetla tylko twarz
dlatego trzeba oszukiwać aparat ;] w pierwszym przypadku korekta na plus - w drugim na minus ile? zacznij od 1ev. sprawdź co wyszło, mało? no to jeszcze podkręć w odpowiednią stronę żyjemy w erze cyfry - to nic nie kosztuje - z czasem to będzie twoja druga natura wszystko wymaga praktyki
a co do lampy to koledzy już dużo napisali
lukemeng - Pią 15 Kwi, 2011
cybertoman napisał/a: | lukemeng napisał/a:
zastane światło zależy od body nie od aparatu
No to jest cos! Ciekawe, co miales na mysli piszac te slowa. |
Boże co ja napisałem. Chodziło mi o to że to światlomierz mierzy zastane.... no niestety winni sie tłumaczą...
jaad75 napisał/a: | w wątkach warsztatowych? |
ale grozisz mi??
jestem laik i nic na to nie poradzę...
staram się coś w tym temacie robić i zadaje głupie i denne pytania.Trudno. W każdym razie dzięki za wskazówki.
maput - Pią 15 Kwi, 2011
Jak to jest że wszyscy piszą Ci gotowe recepty na w miarę udane zdjęcia w kościele, Ty piszesz że rozumiesz i podsumowujesz pisząc coś zupełnie innego ?
1. Lampa nie doświetla tła. Ona zamraża pierwszy plan, tło może być ruszone i lekko (o wspomniane 2EV) niedoświetlone - i tak nikt tego nie zauważy.
2. 2EV to nie znaczy dwa szczeble na drabince, tylko 2 EV. W Twoim przypadku 6 szczebelków.
3. Na lampie nie koryguj mocy błysku.
4. Poczytaj na czym polegają poszczególne tryby pomiaru światła, przyswój wiedzę a potem mniej się tym przejmuj niż teraz...
|
|