forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - szkł(a)o do krajobrazu i osprzęt

dżony - Pią 06 Maj, 2011
Temat postu: szkł(a)o do krajobrazu i osprzęt
Cześć!
Przyszedł i na mnie czas, pochłonął mnie krajobraz ;)
Kwota: +/- 3 tyś zł. Chciałbym też żeby szkło nadawało się na co dzień.
Moje rozważania to;
-C 15-85.
-Sigma 10-20 + C 18-135
-Tokina 12-24II.
-Sigma 17-70OS.
Do tego szpargały w postaci filtrów, w tej kwestii nie mam żadnego pomysłu.
Wiem że była by to szara połowka i normalny ND.ale jakie? zupełnie nie wiem.
zainspirowały mnie zdjęcia Joego Cornisha i reszty chłopaków z min jego serri książek.

Pozdrawiam.

moronica - Pią 06 Maj, 2011

posiadam tokine 12-24 II i bardzo ja lubie, jest super ostra, aberracje nie daja sie tak we znaki jak wskazywalby na to test na optycznych. nie zdejmuje z niej filtra polaryzacyjnego. pamietaj tylko ze na polarze nie mozna oszczedzac inaczej bedzie psul zdjecia zamiast im sluzyc
kufel - Pią 06 Maj, 2011

dżony,a jakich ogniskowych Ci brakuje? z podanych propozycji zdecydowanie brałbym wariant drugi czyli Sigma 10-20 + C 18-135. pokryty masz spory zakres ogniskowych a każda z nich w krajobrazie się przyda.od szerokiego UWA po tele.
lupo57 - Sob 07 Maj, 2011

kufel napisał/a:
dżony,a jakich ogniskowych Ci brakuje? z podanych propozycji zdecydowanie brałbym wariant drugi czyli Sigma 10-20 + C 18-135. pokryty masz spory zakres ogniskowych a każda z nich w krajobrazie się przyda.od szerokiego UWA po tele.


Dokładnie, dodaj do tego dobry statyw. W krajobrazie to jak najszerzej (choć nie zawsze :wink: )

hijax_pl - Sob 07 Maj, 2011

moronica napisał/a:
nie zdejmuje z niej filtra polaryzacyjnego.
I tak z ciekawości się zapytam: Jak sobie radzisz z dużą rozpiętością kątów (kolorystyki nieba)?
dżony - Sob 07 Maj, 2011

niestety do czynienia miałem tylko z 50mm canona. stąd nie mam zupełnego pojęcia o kątach, ale w gre wchodziłaby używana sigma 10-20 +/- 1200zł
no i do tego 18-135- raczej nowy. chyba kolega Bogdan sprzedaje na forum swojego velbona 750. Więc to też opcja. Chyba że na początek kupić 18-135 i zobaczyć jak sobie będę radził ;) nie wiem jak ze zniekształceniami przy 10mm. w czwartek jadę do sigma pro centrum i zobaczę co i jak. doradzilibyście mi w sprawie filtrów?

panmarecq - Sob 07 Maj, 2011

dżony, To ja bym wolał już najprostsze tele np. Canon'a 55-250 Is i tą Sigmę 10-20. Tu masz testy filtrów polaryzacyjnych
kufel - Sob 07 Maj, 2011

panmarecq napisał/a:
dżony, To ja bym wolał już najprostsze tele np. Canon'a 55-250 Is i tą Sigmę 10-20.
mozna i w te stronę, wszystko zlalezy od tego jakie nas interesują ogniskowe. osobiście przeszkadzałaby mi luka w okolicach 20-50 mm.
moronica - Sob 07 Maj, 2011

hijax_pl napisał/a:
moronica napisał/a:
nie zdejmuje z niej filtra polaryzacyjnego.
I tak z ciekawości się zapytam: Jak sobie radzisz z dużą rozpiętością kątów (kolorystyki nieba)?

jesli ustawic sie w optymalnej pozycji do slonca tak by efekt na niebie byl najbardziej widoczny to owszem, nieco widac ze niebo jest najciemniejsze w centrum i jasnieje w kierunku rogow. ale wiadomo, ze kadrujac biore pod uwage temat zdjecia a nie gdzie sie slonce poza kadrem znajduje wiec nie jest to problemem. najbardziej to chyba widac tu


hijax_pl - Sob 07 Maj, 2011

moronica napisał/a:
ale wiadomo, ze kadrujac biore pod uwage temat zdjecia a nie gdzie sie slonce poza kadrem znajduje wiec nie jest to problemem.
Oczywiście, chodzi mi tylko o to, że jak się ustawisz pod kątem 90 stopni do słońca, kąt widzenia obiektywu będzie tak duży, że niebo będzie gradnietowe. Dla mnie coś takiego wygląda nienaturalnie - dlatego przy UWA wolę stosować szare połówki ;)
dżony - Czw 19 Maj, 2011

a canon 28-105 USM II i do tego sigma 10-20 3.5 ?
jeszcze mnie na to stać :P jak ma się ten canon jakościowo?

Baku - Pią 20 Maj, 2011

Raczej nie polecam. Lepszy od 28-105 jest 28-135IS.
Z podanych przez Ciebie opcji najbardziej uniwersalny jest 15-85IS. To stosunkowo nowa, ostra i dopracowana konstrukcja, z niezłym szerokim kątem i wydajną stabilizacją. Taki obiektyw do wszystkiego co nie jest do niczego. Ma fajny zakres ogniskowych, jednak super szerokiego kąta nie ma.
Jeśli chodzi o obiektywy superszerokokątne na aps-c to jestem "bez wzajemności zakochany" w Tokinie 11-16. I jeśli bym miał coś sobie wybrać, żeby było uniwersalnie i z UWA (ultra-wide angle) to kupiłbym 11-16 i 18-135IS.

oranżewski - Pią 20 Maj, 2011

Sigma 70-300 APO i Sigma 17-70 OS wystarczą.
jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

oranżewski napisał/a:
Sigma 70-300 APO i Sigma 17-70 OS wystarczą.
Do czego?... :razz:
nazgul - Pią 20 Maj, 2011

lupo57 napisał/a:
kufel napisał/a:
dżony,a jakich ogniskowych Ci brakuje? z podanych propozycji zdecydowanie brałbym wariant drugi czyli Sigma 10-20 + C 18-135. pokryty masz spory zakres ogniskowych a każda z nich w krajobrazie się przyda.od szerokiego UWA po tele.


Dokładnie, dodaj do tego dobry statyw. W krajobrazie to jak najszerzej (choć nie zawsze :wink: )


Statyw koniecznie natomiast UWA - niekoniecznie. Robiłem już krajobraz 70-300 VR na długim końcu. UWA najbardziej przydaje się tam, gdzie nie można zrobić kroku w tył. Czyli architektura głównie, zwłaszcza wnętrza lub wąskie uliczki. A krajobraz? Jak się ma pomyślunek w kadrowaniu to idzie zrobić WSZYSTKIM. Ogniskowa pikuś, filtry rzecz bardzo ważna i jeśli o nie chodzi proponuje pełne ND 0.6, ND 1.2, ND 3.0 lub fader od LCW. Z mojego doświadczenia:

NIE KUPOWAĆ FILTRÓW ND 3.0 POD HOLDER COKIN!!! Filtr o takiej gęstości MUSI być światłoszczelny aby kadr się nie zaświetlił bokami więc albo Lee albo wkręcane. Polecam Heliopana ND 3.0 - kapitalny filtr wkręcany. Natomiast polara używam Marumi SDHG i jest bardzo OK.

Pomyśl o deklu pinhole. Cena śmieszna - zabawa przednia.

jaad75 napisał/a:
oranżewski napisał/a:
Sigma 70-300 APO i Sigma 17-70 OS wystarczą.
Do czego?... :razz:


Do robienia zdjęć :)

jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

nazgul napisał/a:
UWA najbardziej przydaje się tam, gdzie nie można zrobić kroku w tył.
Raczej tam, gdzie chce się przerysować perspektywę, czyli objąć dużo z krótkiego dystansu - obojętne, czy to będzie krajobraz, czy cokolwiek innego...
nazgul - Pią 20 Maj, 2011

jaad75 napisał/a:
nazgul napisał/a:
UWA najbardziej przydaje się tam, gdzie nie można zrobić kroku w tył.
Raczej tam, gdzie chce się przerysować perspektywę, czyli objąć dużo z krótkiego dystansu - obojętne, czy to będzie krajobraz, czy cokolwiek innego...


Też. Ale tego sposobu rejestracji obrazu nie lubię więc o nim nie wspominam. Dla mnie UWA ma tę zasadniczą zaletę, że przy dopilnowaniu porządku w liniach poziomych i pionowych jest z czego cropować... Zwłaszcza, jesli towarzyszy temu porządnie upakowana matryca.

jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

nazgul napisał/a:
Też. Ale tego sposobu rejestracji obrazu nie lubię więc o nim nie wspominam.
Dla mnie to podstawowy sposób użycia UWA. Prosty krajobraz bez zachwianych relacji przestrzennych jest w przypadku ultraszerokiego zwyczajnie nudny.
nazgul - Pią 20 Maj, 2011

jaad75 napisał/a:
nazgul napisał/a:
Też. Ale tego sposobu rejestracji obrazu nie lubię więc o nim nie wspominam.
Dla mnie to podstawowy sposób użycia UWA. Prosty krajobraz bez zachwianych relacji przestrzennych jest w przypadku ultraszerokiego zwyczajnie nudny.


No cóż - jeśli o nudę chodzi to już chętniej bym ją zabijał fiszem :)

jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

nazgul napisał/a:
No cóż - jeśli o nudę chodzi to już chętniej bym ją zabijał fiszem :)
Owszem... :smile: Ale jedne rzeczy wyglądają fajniej zrobione fiszem, a drugie rektilinearnym...
dr11 - Pią 20 Maj, 2011

jaad75 napisał/a:
Ale jedne rzeczy wyglądają fajniej zrobione fiszem, a drugie rektilinearnym...
A oba są UWA :)
nazgul - Pią 20 Maj, 2011

I pomyśleć, że były czasy, kiedy człowiek miał Praktikę z Pancolarem 50/1,8 i musiało mu wystarczyć. I robił piękne zdjęcia :) ))))
jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

dr11 napisał/a:
A oba są UWA :)
No niewątpliwie... :smile:
nazgul napisał/a:
I pomyśleć, że były czasy, kiedy człowiek miał Praktikę z Pancolarem 50/1,8 i musiało mu wystarczyć. I robił piękne zdjęcia :) ))))
No właśnie, pojecie piekna i tego, czy ujęcie jest interesujące, chyba się trochę przedefiniowało wraz z popularyzacją fotografii... Zdjęcia które kiedyś były uznawane za poprawne, czy nawet piekne, teraz często wyglądają nudno i sztampowo...
komor - Pią 20 Maj, 2011

jaad75 napisał/a:
teraz często wyglądają nudno i sztampowo

I nieostro. :)

jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

komor napisał/a:
I nieostro. :)
Dokładnie... :smile: To prawie tak, jak z seksem... :razz:
dżony - Pią 20 Maj, 2011

okay, budżet to 3200zł
więc rozważam tak:
Canon 18-135 + sigma 10-20
Canon 24-105 L

sam już nie wiem czy uniwersalność kosztem jakości czy jakość kosztem uniwersalności.

Baku - Pią 20 Maj, 2011

24-105 to typowe szkiełko na FF. Wolałbym wariant pierwszy, tym bardziej że masz 50tkę.
jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

dżony napisał/a:
sam już nie wiem czy uniwersalność kosztem jakości czy jakość kosztem uniwersalności.
Zawsze jakość kosztem uniwersalności. Tyle, że nie wiem która z tych alternatyw ma być synonimem jakości - obiektyw kitowy do 5D, czy budżetowy spacerzoom i równie budżetowy UWA?
dżony - Pią 20 Maj, 2011

panowie, dopiero co skończylem lo więc 24-105 nie jest dla mnie budżetowym szkłem :P
więc? wariant nr 1?
bo sigmę 10-20 i tak chcę kupić, ale biorąc 24-105 to drugim sortem i zestaw wynosi ponad 5k zł
a tak to mam fajne szkła za 3111zł ale jedno bardziej plastikowe od drugiego..

jaad75 - Pią 20 Maj, 2011

dżony, kup sobie tę Sigmę w wersji f/3.5 i pobaw się nią trochę. Spacerzoomy sobie odpuść, nawet jak mają L w nazwie.
Bobby - Sob 21 Maj, 2011

nazgul napisał/a:

I pomyśleć, że były czasy, kiedy człowiek miał Praktikę z Pancolarem 50/1,8 i musiało mu wystarczyć. I robił piękne zdjęcia

Eeh, tam zaraz Praktice z Pancolarem 1,8/50... A Zenit TTL z Heliosem 2/58 to co? Dopiero po jakims czasie, na wycieczce do NRD, dokupilem 2,5/35 Flektogon (chyba?) i 3,5/135 Sonnar. Potem w komisie 4/200 Pentacon, a od ulicznego handlarza 2X converter, i bylem "panisko cala geba". Nastepnie byly extension tubes, reverse ring... Ach, to byla zabawa... Ostro czy nie ostro, mrowka wygladala jak slon, jak to kolega w pracy wyrazil. No, ale w tym watku jest o krajobrazie...

dżony - Sob 21 Maj, 2011

chciałbym jaśniejszą sigmę,ale to 500zl więcej niż ciemniejsza wersja, wtedy drugie szkło odpada na jakiś miesiąc, a statyw na kolejny...
w te wakacje chce zwiedzić znaczną część europy więc lepiej więcej niż mniej ;) więc nie wiem czy warto dopłacać te 0.5tyś.. kosztem światła

Sunders - Sob 21 Maj, 2011

dżony napisał/a:
więc nie wiem czy warto dopłacać te 0.5tyś.. kosztem światła

Jeśli szkło ma służyć do zdjęć krajobrazów to IMO nie warto tych 0,5kpln dopłacać.

jaad75 - Sob 21 Maj, 2011

dżony napisał/a:
więc nie wiem czy warto dopłacać te 0.5tyś.. kosztem światła
Warto. 1.5EV światła na długim końcu jest tego warte i czyni to szkło o wiele bardziej uniwersalnym, nie mówiąc już o tym, że stałe światło jest o wiele praktycznieksze.
fatman - Nie 22 Maj, 2011

dżony, mnie też (poza innymi landszafciarzami) Cornish inspiruje do tego stopnia, że nabyłem i przeczytałem wszystkie jego książki :mrgreen:
W większości fotografuję krajobrazy (patrz moja galeria: http://forum.optyczne.pl/...?user_id=3016).

Widzę, że też masz C50.
Moje szkła masz masz w stopce i powiem Ci tak:
Przeszedłem "wiek dziecięcy" ze szkłami S17-70 i S70-300 a potem przeszedłem na canony.
To niebo a ziemia jeżeli chodzi o ostrość i kolory.
- najczęściej używam UWA C10-22, szczególnie jak zależy mi na ekspozycji pierwszego planu. Sigmę 10-20 sobie daruj. Problemy z ostrością i mydlanością. Musisz naprawdę trafić tu dobry egzemplarz. Testowałem i wziąłem finalnie C10-22.
- potem najczęściej używam C24-105
- C70-300 tylko do kompresji planów, raczej rzadko
- bardzo rzadko C17-55 (okropne bliki)

Co jeszcze doradzam: pamiętaj, że statyw ma być solidny i ciężki. Żadne tam aluminiowe. Oczywiście polar (ale uważaj z UWA wtedy).
Filtry połówkowe: ja uzywam Hi-Tech 0.3; 0.6; 0.9 i 3.0. Nie mają zafarbu.
Co jeszcze...: poziomiczka na sanki, wężyk, zapasowe batterie i karty.

Życzę dobrego światła ! :smile:

dżony - Pon 23 Maj, 2011

hehe ;D
a powiedz mi, bo na allegro spotkałem się z dwoma różnymi pudełkami zawierające filtry hitech
jedno jest białe,a drugie ciemno granatowe czy czarne- już nie pamiętam. Mam na myśli zestawy trzech filtrów.
Bodajże 0.3 0.6 i 0.9 wszystko to w cenie ok 210zł..
Jeżeli mam sobie darować sigmę 10-20 to długo będę czekał na 10-22.
a dzisiaj jadę kupić canona 18-135 ;)

nie kupię od razu Lki bo nie będzie to moje pierwsze i ostatnie szkło, a zobaczę które ogniskowe mi pasują,które nie, na ewentualnej sprzedaży stracę niewiele, a podobno jest to zacne szkło za nie wielkie pieniądze.

swoją drogą zapraszam na swojego fotobloga- w stopce. wczoraj na skrzycznym spadło tak dużo gradu że nigdy czegoś takiego nie widziałem.
cudem nie rozwaliło mi przedniej soczewki, grad odbijał mi się od palców ;)

B o g d a n - Pon 23 Maj, 2011

fatman napisał/a:
Co jeszcze doradzam: pamiętaj, że statyw ma być solidny i ciężki. Żadne tam aluminiowe.

Rozumiem, że Twój Benro A-197 idzie do wymiany? :smile:

fatman - Wto 24 Maj, 2011

Bogdan, Bogdan.... ten statyw waży 2 kg !
http://www.ceneo.pl/1738650s

Jak miałeś okazję to trzymać kiedyś w ręce to wiesz, że lód tym można rąbać :mrgreen:

[ Dodano: Wto 24 Maj, 2011 00:03 ]
dżony napisał/a:
hehe ;D
a powiedz mi, bo na allegro spotkałem się z dwoma różnymi pudełkami zawierające filtry hitech
jedno jest białe,a drugie ciemno granatowe czy czarne- już nie pamiętam. Mam na myśli zestawy trzech filtrów.
Bodajże 0.3 0.6 i 0.9 wszystko to w cenie ok 210zł..


Białe - to filtry ND 0.3 0.6 i 0.9
Czarne pudełko to odwrotny filtr ND (znaczyt' sja najciemniej jest na środku i stopniowo rozjaśnia się w stronę brzego. To focenia np. zachodów słońca :mrgreen:

hijax_pl - Wto 24 Maj, 2011

fatman napisał/a:
Białe - to filtry ND 0.3 0.6 i 0.9
Hm.. A ja takie mam czarne :D
dżony - Wto 24 Maj, 2011

czerwona kapsułka czy niebieska, ja wybieram białe pudełko ;P

na razie jestem jeszcze nie oszklony, winieta C18-135 dyskwalifikuje to szkło.. zostaje kupić 24-105.
a co powiecie na ciamcianga 14? :D

hijax_pl - Wto 24 Maj, 2011

dżony napisał/a:
co powiecie na ciamcianga 14?
Na FF fajne, a na APS-C takie sobie ;) Jak mam okazję w sklepie /na targach zawsze sobie tego ciamcianga dopinam ;)
fatman - Wto 24 Maj, 2011

dżony napisał/a:
winieta C18-135 dyskwalifikuje to szkło.. zostaje kupić 24-105.


Jestem biedny więc kupuję od razu rzeczy droższe (w 90% lepsze) po to... żeby nie kupować dwa razy.
Tobie to samo polecam.

komor - Wto 24 Maj, 2011

fatman napisał/a:
Jestem biedny więc kupuję od razu rzeczy droższe (w 90% lepsze) po to... żeby nie kupować dwa razy.

Też stosuję w życiu tę zasadę, ale jakoś tak do komputerów, a nie do zabawek foto. :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group