forum.optyczne.pl

Warsztat foto, literatura, teoria, art - O ile można bezkarnie prześwietlić?

luke130 - Pon 23 Maj, 2011
Temat postu: O ile można bezkarnie prześwietlić?
Taki problem jest: kościół w słoneczną pogodę, jakaś imprezka w środku (ślub, chrzciny) na której jedynym miejscem po którym buszuje słońce jest biały przyodziewek na Niej. Generalnie rozpiętość sceny wynosiła chyba ∞.
Na szybko wymyślone żeby prześwietlić światła o jakieś 1-1 1/3 EV. Z cieni dało się coś jako tako powyciągać a światła jeszcze nie były masakrycznie spalone i też dało się coś z nimi zrobić.
A moje pytanie brzmi: jakie macie sposoby na takie warunki?
ps. Oczywiście wszystko robione w rawach i wołane w LR.

hijax_pl - Pon 23 Maj, 2011

Mówisz o JPG, RAW czy też kliszy?
kozidron - Pon 23 Maj, 2011

luke130, wydaje mi się, ze sam powinieneś popróbować, bo najwazniejszym czynnikiem jest tu jakie masz body i pewnie na każdej puszce można inaczej pocisnąć.

Ja kiedyś chciałem zadać inne pytanie ale "niedaleko tej materii" a mianowicie:

jakie macie sposoby na wyciąganie szczegółów z przepałów (oczywiście mam swoje) ... ale interesuje mnie czy "ide dobrą drogą" i czy cos jeszcze można "wykombinować".
(jak wyżej mam na mysli LR czy acr)

hijax_pl - Pon 23 Maj, 2011

luke130 napisał/a:
ps. Oczywiście wszystko robione w rawach i wołane w LR.
Poczytaj o ETTR, UniWB, sprawdź dokładnie ile Twój korpus potrafi zarejestrować (np na DxO). Popróbuj. I.. będziesz znał odpowiedź na swoje pytanie ;)
komor - Pon 23 Maj, 2011

Bardzo ogólnikowe rady kolegów zapewne będą bardzo pomocne :) ale wydaje mi się, że jak jest generalnie w środku ciemno, a akurat na biały strój pada snop światła słonecznego, to nie da się wybrąć z tego bez strat, choćby nie wiem jaki korpus się miało.
hijax_pl, czy naświetlanie do prawej nie spowoduje tego, że poza pięknie naświetloną białą suknią reszta będzie pogrążona w całkowitym mroku? Cały czas oczami wyobraźni widzę tę scenę – snop światła, że aż oczy bolą, a reszta przy świeczkach i żarówkach 60-watowych. :) Każdy to na pewno widział nie raz w życiu.

hijax_pl - Pon 23 Maj, 2011

komor napisał/a:
czy naświetlanie do prawej nie spowoduje tego, że poza pięknie naświetloną białą suknią reszta będzie pogrążona w całkowitym mroku?
Zależy od aparatu. Na pytanie o ile można prześwietlić, odpowiadam - właśnie o tyle, by biała suknia nie wyszła poza możliwości matrycy. Przepału na niej i przez to braku detali chyba nikt nie chce ;) To co zostanie po lewej części histogramu, to będzie tyle ile się da naświetlić matrycą. I tu już niewiele się wymyśli operując samym aparatem - trze by było zacząć operować światłem, by zmniejszyć kontrasty.
adziohiciek - Pon 23 Maj, 2011

Ale dlaczego za wszelką cenę walczyć o cienie?

http://www.cmphotography....z/westin_07.JPG

http://www.cmphotography...._tea_room11.JPG

Według mnie podobne warunki - duża rozpiętość tonalna - gdyby nawet dało się zarejestrować szczegóły w tle to moim zdaniem zdjęcie straciło by swój charakter...

Cliff Mauntner ma wiele takich w swoim portfolio - według mnie są świetne.

hijax_pl - Pon 23 Maj, 2011

adziohiciek, bo rodzina tez chce się widzieć na zdjęciach :cool:
B o g d a n - Pon 23 Maj, 2011

adziohiciek napisał/a:
Ale dlaczego za wszelką cenę walczyć o cienie?

http://www.cmphotography....z/westin_07.JPG


A co z tymi cieniami pod oczami? :wink: :grin:

adziohiciek - Pon 23 Maj, 2011

Cytat:
adziohiciek, bo rodzina tez chce się widzieć na zdjęciach :cool:


ale przecież nie wszyscy muszą być na jednym zdjęciu ;]



Cytat:
A co z tymi cieniami pod oczami? :wink: :grin:


hmmh... zmarszczki, cienie pod oczami.. wyraz twarzy.. według mnie dodają tylko klimatu temu zdjęciu, wszystko tu pasuje - oczywiście takie światło nie zadziałało by na pannie młodej ;]

kozidron - Pon 23 Maj, 2011

Panowie poogladajcie fotki Krzysztofa Gierałtwoskiego, kiedys miałem okazje poznać tego Pana osobiście .... tam są cienie :wink:

adziohiciek, tylko nie o to chodzi, rzecz się pewnie tyczy czysto teoretycznego podejscia do tematu.

Mi natomiast, chodzi o jeszcze inna sprawę, ja wiem ile na jednej jaki drugiej puszce moge sobie "przepalić": ja tylko chciałem zapytać czy poza standardowym wyciaganiem w LR/ACR robicie coś jeszcze ....?

edmun - Pon 23 Maj, 2011

oprocz naswietlania i wyciagania za pomoca LR to chyba nie znam nic wiecej. pozostaja lampy,blendy i inne srodki sztucznego zapobiegania zbyt duzej rozpietosci sceny
Usjwo - Pon 23 Maj, 2011

No chyba wiecej sie nic nie da zrobic (na pochyle drzewo to i Salomon nie naleje), najjasniejszy punkt zatrzymac przed przepalem, a co wyjdzie w cieniach zalezy od matrycy (i wolarki)
luke130 - Pon 23 Maj, 2011

Odpowiadając na wcześniejsze pytanie. Puszka to D90 z Sigmą 17-50 f/2.8 więc szału nie ma.
Co do pytania to sytuacja była o tyle nietypowa, że celebrans poprosił o nieużywanie lamp. No i był klops.

jaad75 - Wto 24 Maj, 2011

kozidron napisał/a:
Mi natomiast, chodzi o jeszcze inna sprawę, ja wiem ile na jednej jaki drugiej puszce moge sobie "przepalić": ja tylko chciałem zapytać czy poza standardowym wyciaganiem w LR/ACR robicie coś jeszcze ....?
Ale chodzi Ci o wyciąganie, czy robienie sciemy?... :smile:
kozidron - Wto 24 Maj, 2011

jaad75 napisał/a:
Ale chodzi Ci o wyciąganie, czy robienie sciemy?... :smile:


wyciaganie :razz: , myślalem że ktoś zapisuje do dng i ciśnie dalej w jakieś wołarce, oczywiście jasne jest że są jakieś "granice". Zauważyłem, że pewna wołarka radzi sobie lepiej przynajmniej z rawami z d90/d7000 (oczywiście przy wyciaganiu przepałów) niż acr.
Stąd moje pytanie.

hijax_pl - Wto 24 Maj, 2011

Ale to są detale :-)

Jak czegoś w RAWie nie ma to żadna wołarka tego nie stworzy ;-)

kozidron - Wto 24 Maj, 2011

hijax_pl napisał/a:
Jak czegoś w RAWie nie ma to żadna wołarka tego nie stworzy ;-)


dlatego napisałem: oczywiście jasne jest że są jakieś "granice" :razz:

martin33-73 - Wto 24 Maj, 2011

Jak dla mnie to przepalone biele są raczej nie do przyjęcia, szczegóły w bielach muszą być zachowane bo jak się zrobi spalona plama to wygląda to koszmarnie. Takie sytuacje często mają miejsce w kościołach gdy przez małe okienko snop światła pada wprost na suknię ślubną. Nie prześwietlałbym wtedy bieli by ratować resztę kadru, a już na pewno nie o 1-1 1/3 EV.
hijax_pl napisał/a:
Jak czegoś w RAWie nie ma to żadna wołarka tego nie stworzy

Takie naświetlenie ma klimat i jest zgodne z rzeczywistością, a ze oko ludzkie, a dokładniej mózg- widzi to mniej kontrastowo to inna sprawa. Można też ciemne tony wyciągnąć na warstwach w PS z dwóch plików tiff wywołanych w Lightroomie (+1EV pod spodem) a górną bez korekcji miękką gumką krycie 20 % pociągnąć selektywnie , nie ruszając totalnych czerni.
Można tak zrobić ale tez nie zawsze... Doświetlanie lampami, blendy, jakoś trzeba sobie radzić.

hijax_pl - Wto 24 Maj, 2011

martin33-73, oczywiście można się bawić w jakieś exposure fusion czy coś podobnego, albo minimalizować kontrast sceny/doświetlać ważne jego elementy. Ale jakoś nie wyobrażam sobie tego podczas ceremonii :)
kozidron - Wto 24 Maj, 2011

martin33-73 napisał/a:
Takie naświetlenie ma klimat i jest zgodne z rzeczywistością, a ze oko ludzkie, a dokładniej mózg- widzi to mniej kontrastowo to inna sprawa. Można też ciemne tony wyciągnąć na warstwach w PS z dwóch plików tiff wywołanych w Lightroomie (+1EV pod spodem) a górną bez korekcji miękką gumką krycie 20 % pociągnąć selektywnie , nie ruszając totalnych czerni.


dokładnie tak sobie czasem radzę, czasem jeszcze rzeźbie krzywą - niestety wyglada to sztucznie, na szczęście są sytuacje w których wydruk jest ogladany z daleka (niestety na tyle z bliska, że przepały rażą). Koledzy czasem na skróty "przemalowują" przepały na 3% do 7%K albo robi się "gradiencik z przejściem tonalnym" szczególnie jeżeli "sprawa" tyczy się tła.

jaad75 - Wto 24 Maj, 2011

martin33-73 napisał/a:
Nie prześwietlałbym wtedy bieli by ratować resztę kadru, a już na pewno nie o 1-1 1/3 EV.
Jeśli chodzi o prześwietlenie względem wskazań światłomierza, to ja biele zazwyczaj przepalam 3-4EV (w zależności od puszki) to że histogram dla JPG pokazuje prześwietlenie, ma się nijak do tego co jest w RAW.

Problemem w przypadku ACR/LR są ekstremalne ustawienia Recovery i Fill Light, zwłaszcza, jeśli potrzeba użyć ich równocześnie. Zazwyczej dużo lepsze efekty daje wtedy gięcie krzywej, bo mniej selektywnie podbija poszczególne przedziały i przejścia pomiędzy zmianami są naturalniejsze. Generalnie, bardzo rzadko używam Recovery i Fill Light powyżej 50. Podobnie zresztą jest z głębokimi cieniami - znacznie lepiej modelować je krzywą, niż ciąć Blacks - szumy są dużo mniejsze.

A co do sciemek, jak już nie ma czego ratować w RAW, to świetnie sprawdza się winieta, czy lekkie pogiecie końcówki krzywej - tak naprawdę, to najgorzej wygląda plama na 255,255,255, czasem wystarczy kilka tonów w dół i przepał staje się zupełnie niezauważalny.

martin33-73 - Wto 24 Maj, 2011

jaad75, pisząc, że przepalasz biele o 3-4 EV miałeś na myśli prześwietlenie czegoś białego mierząc punktowo światło odbite od tejże bieli? Bo ja pisząc, że nie prześwietlałbym na pewno o 1EV miałem na myśli światło padające lub mierzone z szarej karty. Pytam ponieważ nie wiem czy się dobrze zrozumieliśmy :wink:
jaad75 - Wto 24 Maj, 2011

martin33-73 napisał/a:
jaad75, pisząc, że przepalasz biele o 3-4 EV miałeś na myśli prześwietlenie czegoś białego mierząc punktowo światło odbite od tejże bieli?
Tak, oczywiście.
martin33-73 - Wto 24 Maj, 2011

hijax_pl napisał/a:
albo minimalizować kontrast sceny/doświetlać ważne jego elementy. Ale jakoś nie wyobrażam sobie tego podczas ceremonii

W sumie można by w kościele przed ceremonią zainstalować sprzęt studyjny i zaangażować z dwóch pomocników. Niczym na planie filmowym kontrolować światło tylko... czarna postać mogłaby się nie zgodzić (choć za ,,drobną" opłatą pewnie nie było by problemu :mrgreen: ) no i druga sprawa takie zdjęcia ślubne musiałyby ,,troszkę'' kosztować :smile:

hijax_pl - Wto 24 Maj, 2011

martin33-73 napisał/a:
no i druga sprawa takie zdjęcia ślubne musiałyby ,,troszkę'' kosztować
I pewnie w zdecydowanej większości przypadków klienci nie zauważyli by różnicy między czymś takim a jechaniem na min ISO6400 i agresywnym odszumianiem w kompie ;)
martin33-73 - Wto 24 Maj, 2011

W większości pewnie nieee ale kiedyś myśleliśmy nad tym z kolegą żeby taką pokazówkę zrobić. Bardziej w sumie dla własnej satysfakcji...
luke130 - Wto 24 Maj, 2011

jaad75 napisał/a:
Generalnie, bardzo rzadko używam Recovery i Fill Light powyżej 50

Ja z kolei staram się nie przekraczać 25, no góra 30. Dalej to już, jak dla mnie, szumy jak cholera.
jaad75 napisał/a:
martin33-73 napisał/a:
jaad75, pisząc, że przepalasz biele o 3-4 EV miałeś na myśli prześwietlenie czegoś białego mierząc punktowo światło odbite od tejże bieli?
Tak, oczywiście.

Zakładałem że jest to oczywista oczywistość, że tak zacytuję "Największego z myślicieli". Reportaż ślubno-chrzcielny ma to do siebie, że raczej przy wyskakującym słońcu w środku ceremonii, nie ma czasu na rozkładanie szarej karty.

martin33-73 - Wto 24 Maj, 2011

luke130 napisał/a:
Reportaż ślubno-chrzcielny ma to do siebie, że raczej przy wyskakującym słońcu w środku ceremonii, nie ma czasu na rozkładanie szarej karty.

No popatrz, jak fajnie jest się czegoś ciekawego dowiedzieć...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group