forum.optyczne.pl

Lornetki - Lornetka do obserwacji samolotów.

Arhi - Pon 23 Maj, 2011
Temat postu: Lornetka do obserwacji samolotów.
Witam. Jestem początkującym obserwatorem samolotów pasażerskich, posiadam lornetkę której zdjęcia zamieszczam niżej. Chciałbym się dowiedzieć co wy forumowicze sądzicie o tym sprzęcie, ja na razie nie mam porównania gdyż jest to moja jedyna w życiu lornetka... I nie zanosi się na zakup jakiejś nowszej. Stan lornetki (mimo że się nie znam) oceniam na bdb. obraz jest przejrzysty i nie ma na szkle żadnych zarysowań, także kolory w obiektywie nie odbiegają od naturalnych. Samoloty widzę dobrze nawet z bardzo dużych odległości, a ostrość obrazu jest idealna, jednak drgania rąk robią swoje... w końcu to tylko lornetka, ale nie jest źle. Chciałbym więc dowiedzieć się jak wy ocenilibyście jakość tego "cuda". Dziękuję i pozdrawiam.
nnn - Pon 23 Maj, 2011

no wiesz lornetka którą posiadasz z pewnością ma za małe powiększenie do oglądania samolotów. Ja mam 16x50 i nawet przy tym powiększeniu nie zawsze dobrze widać - zależy jak wysoko leci samolot.

Jak chcesz mieć dobry sprzęt to kup sobie takie cudo za 900zł:
Celestron

lub to:

20x80 Clestron

lub innej firmy ale o podobnych parametrach.

Arhi - Pon 23 Maj, 2011

Dzięki za wyrażenie opinii, wiesz, na razie nie stać mnie na taki sprzęt, jakoś radzę sobie na tym co mam. Jeżeli mówisz że słabo to ok, rozumiem, ja nie mam porównania:D to co widzę to uznaję że jest dobre gdyż wcześniej oglądałem samoloty jedynie gołym okiem...
Dawid1984 - Pon 23 Maj, 2011

nnn napisał/a:
Jak chcesz mieć dobry sprzęt to kup sobie takie cudo za 900zł:
Cudo to chyba nadużycie ,poza tym do tej lornetki trzeba solidny statyw i głowice .
nnn - Pon 23 Maj, 2011

no wiesz są i tańsze modele o zbliżonych parametrach ... a po drugie musisz mieć statyw.
Arek - Pon 23 Maj, 2011

Arhi, masz rosyjskiego klasyka 8x30. Na początek, to bardzo dobry sprzęt przeglądowo-turystyczny. Do samolotów jednak warto mieć większe powiększenie jak już napisał już nnn. Można pomyśleć o sprzęcie klasy Nikona Action VII 16x50. Przyzwoita jakość obrazu za rozsądne pieniądze.
Można na Allegro poszukać sprzętu rosyjskiego:

http://optyczne.pl//68-ZO...a_lornetki.html
http://optyczne.pl//419-Z...a_lornetki.html
http://optyczne.pl//456-Z...a_lornetki.html
http://optyczne.pl//1219-...a_lornetki.html
http://optyczne.pl//425-Z...a_lornetki.html

Ostatnie dwie można "wyrwać" za kwotę na poziomie 150 zł.

RB - Pon 23 Maj, 2011

Arhi napisał/a:
Witam. Jestem początkującym obserwatorem samolotów pasażerskich, posiadam lornetkę której zdjęcia zamieszczam niżej. Chciałbym się dowiedzieć co wy forumowicze sądzicie o tym sprzęcie, ja na razie nie mam porównania gdyż jest to moja jedyna w życiu lornetka..


Rosyjskie BPC-5. najpopularnirjszy sprzęt ogólnourzytkowy epoki minionej, przez pewien czas najłatwiej dostępna lornetka PRL-u. Całkiem grzeczna lornetka (moja ma swoje 27 lat i działa bez zarzutu, aczkolwiek rzadko przez nia spoglądam teraz... no bo mnie juz na cos widocznie lepszego stać było wreszcie). To chyba taki któryś Cajs wywieziony z cała linia produkcyjną z Jeny te 66 lat temu... :wink:
Jeśli powiększenie nie jest dla Ciebie zbyt małe do samolotów, nie drażnią Cie bardzo dość ciepłe kolory, to (moim zdaniem) nie zmieniaj tego na żadne cudo z łotewer jakiego tam brandu (czy najkona czy pentaksa czy cokolwiek) za 2-3 stówy czy nawet 5-6 stów.

Jeśli zaś chciałbyś większe powiększenie (a ja osobiście uważam, że do tego czego chcesz się zajmować większe powiekszenia niż owo x8 sa kluczowe) to faktycznie, jakis wyżej wspomniany przez Szanownego Naczelnego Nikon Action 12x50, 16x50 to w miarę bezpieczny wybór. Czy najlepszy? trudno rzec, ale działający.

Abs - Wto 24 Maj, 2011

Z BPC5 8x30 zaczynałem przygodę z optyką. Do dziś uważam, że to przyzwoita lornetka - świetna mechanika. Leży sobie u mnie na półce i częściej patrzę na nią niż przez nią. Konstrukcyjnie trudno znaleźć dziś produkt w rozsądnej cenie, który miałby podobną jakość.
8x to dla mnie zdecydowanie za małe powiększenie na samoloty. Sądzę, że 12x dałoby mi minimalny komfort, który zaczynam powoli odczuwać od powiększenia 10x.
PS. Obserwacje "profesjonalne" samolotów powinny być statywowe a powiększenia powyżej 20x.

kivirovi - Sro 25 Maj, 2011

8x30 to nie sa parametry uznawane za optymalne do samolotow, ale sa uznawane za optymalne do noszenia na szyi i dlugotrwalego utrzymywania przy oczach. Takze rozumiem, ze Ci sie b. wygodnie nia obserwuje.
Masz klasyke w reku, moze Ci sluzyc wiele lat, mozesz sobie do uzupelnienia kiedys cos dokupic: lunete lub wielka lornetke jak z linkow nnn.

Wajsler - Nie 29 Maj, 2011

Z tych dwóch proponowanych nikonów action VII(16x50 i 12x50) proponowałbym tego 12x50. Nikony action VII nie mają wszystkich elementów optycznych pokrytych warstwami MC i dlatego przy opcji 16x50, czyli źrenicy wyjściowej 3,1 mm nie uzyskasz dobrej ostrości i jasności obrazu (wiem bo używałem tego nikona), dlatego lepiej wybrać 12x50 mniejsze przybliżenie ale większa ostrość i jasność (więcej zobaczysz).

Jak byś chciał mieć 16x50 o lepszej jakości obrazu to najtańszą opcją jest action ex 16x50 - wszystkie powierzchnie optyczne pokryte warstwami MC zapewniają tu większą rozdzielczość (wyrazistość obrazu), ale to wydatek rzędu 600 zł. Dobrą opcją byłby też pentax 20x60 ( jakieś 1100 zł)ale cena jak już napisałeś raczej nie wchodzi w grę.

Dlatego z ceną proponowaną przez ciebie wybrałbym actiona VII 12x50 - dodatkowo przy tym powiększeniu da się jeszcze w miarę wygodnie patrzeć bez użycia statywu.

Binofan - Nie 29 Maj, 2011

Wajsler napisał/a:


Dlatego z ceną proponowaną przez ciebie wybrałbym actiona VII 12x50 - dodatkowo przy tym powiększeniu da się jeszcze w miarę wygodnie patrzeć bez użycia statywu.


Witam

Tylko co autor zobaczy przy powiększeniu 12x ? Takie powiekszenie nadaje sie do krajobrazów nie do przelotówek . Proponuję najpierw przetestować co widać przy takim powerze potem doradzać (samolocik będzie malusieńki). Minimalne sensowne powiększenie tutaj to 20x . Najczęściej samoloty obserwujemy z odległości (pomijajac zenit) 20-40km . Przy powiększeniu 12x będzie to 1,6-3,3km ................

Abs - Nie 29 Maj, 2011

Takie powiększenie (12x) nadaje się jeszcze do utrzymania w ręce. Mimo, że samolot nie jest może okazały, wprawne oko pozwoli rozpoznać linię czy rodzaj maszyny, oczywiście jeśli nie leci gdzieś nad horyzontem ( tutaj ani luneta nie pomoże). Już 16x i więcej bez statywu to poczucie obniżonego komfortu i mniejsza rozpoznawalność szczegółów. Z kolei jeżeli mamy dobry statyw to po co 16x jeśli można znacznie więcej.
zieljacek - Wto 31 Maj, 2011
Temat postu: Lornetka do obserwacji samolotów
Ja miałem podobny problem z wyborem. Po przemyśleniach kupiłem Celestrona 15x70 i jestem bardzo zadowolony. Jest to dość jasna lornetka a więc w nocy fajnie można pooglądać przelatujące samoloty.Oczywiście już po miesiącu użytkowania chce się większego powiększenia ale trzeba zastosować do takiego sprzętu statyw.15x70 da się spokojnie trzymać w rękach.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group