|
forum.optyczne.pl
|
 |
Edycja zdjęć cyfrowych i oprogramowanie - przejrzystość w ACR
lukemeng - Pią 09 Wrz, 2011 Temat postu: przejrzystość w ACR Witam. Przy obróbce RAWa wydaje mi się stosowne podciąganie tego suwaka. "Wyostrza" to w moim odczuciu zdjęcie. A jak Wy go używacie? Ile można za uszy pociągnąć rawa żeby nie docelowego jpga nie zepsuć?
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011
Ja Clarity mam domyślnie ustawione na 20 i bardzo rzadko stosuję większe wartości. Jak pędzluję skórę w LR to używam wartości ujemnych.
Przy okazji: ten suwak kontroluje kontrast lokalny a nie ostrość.
lukemeng napisał/a: | Ile można za uszy pociągnąć rawa żeby nie docelowego jpga nie zepsuć? | Co masz na myśli?
komor - Pią 09 Wrz, 2011
hijax_pl napisał/a: | Ja Clarity mam domyślnie ustawione na 20 |
U, to ja domyślnie mam tylko 10. Takie nieostre masz szkła?
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011
A to aż tak duża wizualna różnica jest między +10 a +20?
komor - Pią 09 Wrz, 2011
Oj tak zaczepiam. Różnica jest pewnie zależna od zawartości zdjęcia. A w sumie przecież też co kto lubi.
lukemeng - Pią 09 Wrz, 2011
hijax_pl napisał/a: | Ile można za uszy pociągnąć rawa żeby nie docelowego jpga nie zepsuć?
Co masz na myśli? |
czego się wystrzegać przy "suwaniu" suwaków? w ACR?
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011
lukemeng napisał/a: | czego się wystrzegać przy "suwaniu" suwaków? | A to już zależy od efektów jakie chcesz uzyskać. Np jak chcesz mieć naturalne zdjęcie to nie walił bym FillLighta i Clarity na maxa.
Myślę, że podstawa to zrozumienie do czego dany suwak jest i jakie efekty za pomocą jego używania można uzyskać. No ale to w dokumentacji Adobe jest przecież...
mozer - Pią 09 Wrz, 2011
No na pewno zależy od zdjęcia. Czasami zbyt wysoka wartość generuje obwódki wokół obiektów.
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011
Na pewno należy unikać wysokich wartości Fill i Recovery jednocześnie i a także przekraczania wartości 50 dla Recovery w przypadku zdjęć gdzie istnieją wyraźne wysokokontrastowe przejścia (światła w bokeh, gałęzie, krawędzie budynków na tle nieba). Osobiście nigdy nie używam wysokich wartości Clarity (max 30), niskich zresztą też. Wyjściową pozycją dla Blacks w przypadku normalnie naświetlonych zdjęć powinno być 0, lepiej modelować krzywą, niż ciąć cienie tym suwakiem. Zazwyczaj też domyślny kontrast 25 jest nieco zbyt wysoki i lepiej kształtować go na krzywej niż używać tego suwaka. Należy unikać większej zmiany kolorów w palecie HSL przy użyciu przy użyciu pojedynczego suwaka - zawsze lepiej nieco ruszyć również sąsiadujące.
kufel - Pią 09 Wrz, 2011
jaad75 napisał/a: | Wyjściową pozycją dla Blacks w przypadku normalnie naświetlonych zdjęć powinno być 0, | no właśnie, a jest zawsze 5 co wydaje mi się wartością zbyt dużą, za bardzo odcina czernie. myślałem ze to może kwestia mojego monitora , ale po ustawieniu blacks =0 jest ok. nie wiem tylko czemu Adobe cały czas ustawia te wartość jako defaultową. fakt ze w Lr można ustawienia spersonalizować i zmienić...
jaad75 napisał/a: | Należy unikać większej zmiany kolorów w palecie HSL przy użyciu przy użyciu pojedynczego suwaka - zawsze lepiej nieco ruszyć również sąsiadujące. | nie pamiętam jak w acr ale w Lr jest to fajnie rozwiązane: za pomocą myszki regulujemy odcień koloru. w zależności jakie barwy wchodzą w jego skład to tyle suwaków podczas regulacji ulega zmianie.
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011
kufel napisał/a: | nie wiem tylko czemu Adobe cały czas ustawia te wartość jako defaultową | IMHO, defaultowym presetem powinno być Zeroed, ale wtedy byłoby jeszcze więcej narzekania, jakie to brzydkie zdjęcia wychodzą z LR/ACR w porównaniu z wołarką systemową, czy JPG-ami...
kufel napisał/a: | w Lr jest to fajnie rozwiązane: za pomocą myszki regulujemy odcień koloru. w zależności jakie barwy wchodzą w jego skład to tyle suwaków podczas regulacji ulega zmianie. | Tak, wiem, tyle, że wg mnie dobrze jest jeszcze bardziej rozszerzyć zakres zmiany, niż wynikałoby to z tego, co jest "pod myszką".
kufel - Pią 09 Wrz, 2011
jaad75 napisał/a: | IMHO, defaultowym presetem powinno być Zeroed, ale wtedy byłoby jeszcze więcej narzekania, jakie to brzydkie zdjęcia wychodzą z LR/ACR w porównaniu z wołarką systemową, czy JPG-ami... | no fakt, trzeba by sie było bardziej namachać suwakami. w sumie to już chyba bardziej wole tak jak jest standardowo
jaad75 napisał/a: | Tak, wiem, tyle, że wg mnie dobrze jest jeszcze bardziej rozszerzyć zakres zmiany, niż wynikałoby to z tego, co jest "pod myszką". | jaad75, ja wiem ze Ty wiesz ale kolgea lukemeng możliwe ze nie
no i nie wiem czy się rozumiemy, chodzi mi o to, ze jak np chce zmienić odcień zielonego , tu użycie tej opcji ( za pomocą myszki) rusza nie tylko kolor zielony ale i żółty a czasem i pomarańczowy.
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011
kufel napisał/a: | no i nie wiem czy się rozumiemy, chodzi mi o to, ze jak np chce zmienić odcień zielonego , tu użycie tej opcji ( za pomocą myszki) rusza nie tylko kolor zielony ale i żółty a czasem i pomarańczowy. | Tak, tylko z mojego doświadczenia wynika, że czasem trzeba ruszyć je nieco bardziej, bo "wąska" equalizacja często powoduje mało naturalne efekty na przejściach. Trochę to zresztą podobne do machania suwakami w zakładce Basic - naturalniejsze efekty i łagodniejsze przejścia daje zazwyczaj gięcie krzywej, suwaki mają zbyt ostre cięcia zakresu działania.
kufel - Pią 09 Wrz, 2011
jaad75 napisał/a: | Tak, tylko z mojego doświadczenia wynika, że czasem trzeba ruszyć je nieco bardziej, bo "wąska" equalizacja często powoduje mało naturalne efekty na przejściach. | masz na myśli to żeby, poza zakresem , który jest zmieniany za pomocą myszki, ruszyć dodatkowe kolory , będące " w pobliżu" tego zmienianego?
jaad75 napisał/a: | Trochę to zresztą podobne do machania suwakami w zakładce Basic - naturalniejsze efekty i łagodniejsze przejścia daje zazwyczaj gięcie krzywej, suwaki mają zbyt ostre cięcia zakresu działania. | przyznam ze tego akurat nie zauważyłem.
zresztą, czasem uzyskuje dobre efekty mieszając tylko w zakładce basic , czyli de facto ograniczając sie do kilku suwaków. no ale nie zawsze tak sie da.
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011
kufel napisał/a: | masz na myśli to żeby, poza zakresem , który jest zmieniany za pomocą myszki, ruszyć dodatkowe kolory , będące " w pobliżu" tego zmienianego? | Tak, lub po prostu mocniej ruszyć te suwaki, które zmieniane są bardzo delikatnie, choć oczywiście nie zawsze jest to potrzebne. kufel napisał/a: | przyznam ze tego akurat nie zauważyłem.
zresztą, czasem uzyskuje dobre efekty mieszając tylko w zakładce basic , czyli de facto ograniczając sie do kilku suwaków. no ale nie zawsze tak sie da. | Często robię tak, żeby osiągnąć zgrubnie efekt jaki mi się podoba suwakami Basic, a potem kopiuję sobie ten stan historii do Before, zeruję After i staram się osiągnąć te same efekty ogólne z większą dbałością o szczegóły i brak artefaktów, przy użyciu krzywych.
kufel - Pią 09 Wrz, 2011
jaad75 napisał/a: | Często robię tak, żeby osiągnąć zgrubnie efekt jaki mi się podoba suwakami Basic, a potem kopiuję sobie ten stan historii do Before, zeruję After i staram się osiągnąć te same efekty ogólne z większą dbałością o szczegóły i brak artefaktów, przy użyciu krzywych. | ciekawy workflow. swoją drogą ,chyba też przerzucę się z fill light na krzywe. czasem artefakty bywają nieznośne.
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011
jaad75 napisał/a: | equalizacja | A cóż to za słowo?
kufel napisał/a: | ciekawy workflow | ale chyba w LR nie byłby możliwy do zrealizowania?
cybertoman - Pią 09 Wrz, 2011
hijax_pl napisał/a: | ale chyba w LR nie byłby możliwy do zrealizowania? | A co konkretnie masz na mysli?
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011
No wiesz.. w LR2 krzywe były szczątkowe. W LR3 co prawda jest dużo lepiej ale też dużo im brakuje jeszcze
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011
hijax_pl napisał/a: | A cóż to za słowo?
| Tak jak w przypadku dźwięku wpływasz na konretne (węższe lub szersze) przedziały częstotliwości, tak w przypadku obrazu na konkretne przedziały jasności - odniesienie wydaje mi się jasne...
hijax_pl napisał/a: | ale chyba w LR nie byłby możliwy do zrealizowania? | Realizuję go właśnie w LR.
hijax_pl napisał/a: | No wiesz.. w LR2 krzywe były szczątkowe. W LR3 co prawda jest dużo lepiej ale też dużo im brakuje jeszcze | To czego brakuje, to krzywe poszczególnych kanałów, natomiast krzywa jasności jest i to nawet podwójna, bo można używać zarówno modyfikowalnych predefiniowanych przedziałów, jak i dowolnej korekty punktowej.
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011
jaad75 napisał/a: | odniesienie wydaje mi się jasne... | Odniesienie zrozumiałem, użycie nieistniejącego słowa mnie zaciekawiło jaad75 napisał/a: | Realizuję go właśnie w LR. | Kurczę - teraz dopiero zauważyłem że zabrakło "2".. Tiaaa... i zrozumiałem pytainie cybertomana.. Ech... jaad75 napisał/a: | To czego brakuje, to krzywe poszczególnych kanałów | Dokładnie tak. Choć tak zastanawiam się na ile by tu duplikowało suwaki w bloku HSL/Color/B&W
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011
hijax_pl napisał/a: | Odniesienie zrozumiałem, użycie nieistniejącego słowa mnie zaciekawiło | W świecie muzyki i produkcji dźwięku raczej nie jest niczym niezwykłym:
http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization
Zresztą nie używam go jako pierwszy w spolszczonej formie:
http://www.google.pl/sear...lient=firefox-a
lukemeng - Pon 12 Wrz, 2011
dziękuję wszystkim za wskazówki. W pewnych momentach to "pojechaliście" tak, że trochę mi zeszło na zrozumienie pewnych rzeczy.
viper - Nie 30 Paź, 2011
Pozwolicie, że odgrzebię stary temat i trochę podpytam. Zaciekawiło mnie to co przeczytałem w tym wątku, zwłaszcza fragmenty:
jaad75 napisał/a: | Wyjściową pozycją dla Blacks w przypadku normalnie naświetlonych zdjęć powinno być 0, lepiej modelować krzywą, niż ciąć cienie tym suwakiem. Zazwyczaj też domyślny kontrast 25 jest nieco zbyt wysoki i lepiej kształtować go na krzywej niż używać tego suwaka. |
Ostatnio próbowałem odtworzyć sobie właśnie takie działanie: wyzerować blacks i ustawić kontrast na 15, a potem spróbować osiągnąć to samo przy pomocy krzywej (narazie tej z podziałem na przedziały). Wydaje mi się, że dosyć zdowalające efekty uzyskuje się dla ustawień :
highlights: +25
lights: +20
darks: -20
shadows: -30
oraz ustawienie krzywej na Medium Contrast. Czy ktoś z Was doszedł do jakiś innych wartości i chciałby się nimi podzielić?
Oczywiście wiem, że wszystko zależy od zawartości zdjęcia, naświetlenie itd, ale chodzi mi o ustalenia jakiegoś poziomu odniesienia.
dragossani - Nie 30 Paź, 2011
Ja chyba jestem wyjątkowo konserwatywny bo na moje oko już znacznie łagodniejsze korekty odbierają zdjęciu naturalność. U mnie domyślnie wszystko jest na 0. Jeśli chodzi o suwaki z basic:
Jeśli Exposure muszę ruszyć o więcej niż 1EV to znaczy, że skopałem naświetlanie. Co prawda RAWy z D700 dość dobrze znoszą ciągnięcie w górę (gorzej w dół) więc jak już muszę rozjaśniać to właśnie tym suwakiem - inne zniekształcają proporcje cieni do świateł.
Recovery moim zdaniem już przy 10 spłaszcza dynamikę zdjęcia i staram się nie doprowadzać do sytuacji gdzie jest mi potrzebny. Wolę fotkę niedoświetlić i potem trochę powalczyć Exposure niż psuć dynamikę z użyciem Recovery.
Fill Light gdzieś do okolic 20 się przydaje. Wyraźnie podbija ciemne partie więc ciągnięcie go dalej wygląda szybko na pseudo-HDR (czyli można ciągnąć ale ze świadomością jaki chce się efekt uzyskać).
Backs u mnie pracuje w przedziale 1-4, chyba że chodzi o low-key. Cienie tnie bezlitośnie.
Brightness na moje oko działa jak Fill Light tylko w wyższym paśmie, jest więc nieco mniej nienaturalny. Podobnie jak Fill Light dość mocno wpływa na spadek kontrastu. Zwykle pracuje u mnie w zakresie +-10. Można ciągnąć wyraźnie wyżej jeśli chodzi nam o retro-look z nikim kontrastem.
Contrast u mnie jak dochodzi do +15 to już bardzo dużo. Nierzadko ściągam go poniżej zera. Zdjęcie z przesadzonym kontrastem od razu wygląda mi zbyt "komputerowo".
Clarity max +15. Przy portretach często razem z pędzlem na minus (do skóry). W ogóle Clarity daje interesujący efekt poświaty gdy jest mocno pociągnięte w dół. Dobre do high-key.
Vibrance i Saturation ostrożnie do +5 może. Mocniej przydaje się właściwie głównie do krajobrazu. Jeśli robię intensywną stylizację to dość ciekawym efektem jest wykręcenie Vibrance wysoko przy ściągnięciu równocześnie Saturation w dół. Zdjęcie jest wtedy zarazem kolorowe (dużo różnych odcieni) i spłowiałe (niskie nasycenie).
kufel - Nie 30 Paź, 2011
dragossani napisał/a: | Ja chyba jestem wyjątkowo konserwatywny bo na moje oko już znacznie łagodniejsze korekty odbierają zdjęciu naturalność. | hmm ale przecież póki co matryce nie maja zdolności by rejestrować wszystko idealnie, wiec post processing może jedyne pomoc by to osiągnąć
dragossani napisał/a: | Recovery moim zdaniem już przy 10 spłaszcza dynamikę zdjęcia i staram się nie doprowadzać do sytuacji gdzie jest mi potrzebny. Wolę fotkę niedoświetlić i potem trochę powalczyć Exposure niż psuć dynamikę z użyciem Recovery. | tez staram sie unikac tego suwaka.
dragossani napisał/a: | Fill Light gdzieś do okolic 20 się przydaje. Wyraźnie podbija ciemne partie więc ciągnięcie go dalej wygląda szybko na pseudo-HDR (czyli można ciągnąć ale ze świadomością jaki chce się efekt uzyskać). | można używać więcej ( w zależności od kontrastowości sceny) a jak coś idzie nie tak to można korygować krzywymi
jaad75 - Pon 31 Paź, 2011
dragossani napisał/a: | Recovery moim zdaniem już przy 10 spłaszcza dynamikę zdjęcia | Zależy co się chce osiągnąć - w prawidłowo naświetlonych portretach, Exposure w górę i Recovery odpowiednio w dół, bardzo dobrze sprawdza się jako gaszenie zbyt mocno świecącej skóry, taki bardzo subtelny efekt zmniejszenia kontrastów lokalnych w światłach. W takich przypadkach (przy podciągniętej ekspozycji, bo tylko wtedy ma sens) Recovery można użyć powyżej 50 (czasem nawet i 100).
dragossani napisał/a: | Fill Light gdzieś do okolic 20 się przydaje. Wyraźnie podbija ciemne partie więc ciągnięcie go dalej wygląda szybko na pseudo-HDR (czyli można ciągnąć ale ze świadomością jaki chce się efekt uzyskać). | Jak pisałem wyżej, ma zbyt wyraźne granice przedziałów działania - znacznie lepiej użyć krzywej, bo daje subtelniejsze efekty. Choć faktycznie, do 20 artefaktów jeszcze nie widać.
dragossani napisał/a: | Brightness na moje oko działa jak Fill Light tylko w wyższym paśmie, jest więc nieco mniej nienaturalny. Podobnie jak Fill Light dość mocno wpływa na spadek kontrastu. | Absolutnie nie. Brightness to suwak w pewnym sensie konkurencyjny do Exposure, tyle, że nieco wolniej podbija światła. Doskonale nadaje się do usuwania lekkich przepałów bez użycia Recovery - np. -1EV dla Expusure można skompensować +50 jednostek na Brightness, niwelując przepał, ale zachowując oryginalną jasnośći kontrast ogólny zdjęcia.
|
|