forum.optyczne.pl

Edycja zdjęć cyfrowych i oprogramowanie - przejrzystość w ACR

lukemeng - Pią 09 Wrz, 2011
Temat postu: przejrzystość w ACR
Witam. Przy obróbce RAWa wydaje mi się stosowne podciąganie tego suwaka. "Wyostrza" to w moim odczuciu zdjęcie. A jak Wy go używacie? Ile można za uszy pociągnąć rawa żeby nie docelowego jpga nie zepsuć?
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011

Ja Clarity mam domyślnie ustawione na 20 i bardzo rzadko stosuję większe wartości. Jak pędzluję skórę w LR to używam wartości ujemnych.

Przy okazji: ten suwak kontroluje kontrast lokalny a nie ostrość.

lukemeng napisał/a:
Ile można za uszy pociągnąć rawa żeby nie docelowego jpga nie zepsuć?
Co masz na myśli?
komor - Pią 09 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
Ja Clarity mam domyślnie ustawione na 20

U, to ja domyślnie mam tylko 10. Takie nieostre masz szkła? :twisted:

:wink:

hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011

A to aż tak duża wizualna różnica jest między +10 a +20? :o
komor - Pią 09 Wrz, 2011

Oj tak zaczepiam. :) Różnica jest pewnie zależna od zawartości zdjęcia. A w sumie przecież też co kto lubi.
lukemeng - Pią 09 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
Ile można za uszy pociągnąć rawa żeby nie docelowego jpga nie zepsuć?
Co masz na myśli?


czego się wystrzegać przy "suwaniu" suwaków? w ACR?

hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011

lukemeng napisał/a:
czego się wystrzegać przy "suwaniu" suwaków?
A to już zależy od efektów jakie chcesz uzyskać. Np jak chcesz mieć naturalne zdjęcie to nie walił bym FillLighta i Clarity na maxa.

Myślę, że podstawa to zrozumienie do czego dany suwak jest i jakie efekty za pomocą jego używania można uzyskać. No ale to w dokumentacji Adobe jest przecież...

mozer - Pią 09 Wrz, 2011

No na pewno zależy od zdjęcia. Czasami zbyt wysoka wartość generuje obwódki wokół obiektów.
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011

Na pewno należy unikać wysokich wartości Fill i Recovery jednocześnie i a także przekraczania wartości 50 dla Recovery w przypadku zdjęć gdzie istnieją wyraźne wysokokontrastowe przejścia (światła w bokeh, gałęzie, krawędzie budynków na tle nieba). Osobiście nigdy nie używam wysokich wartości Clarity (max 30), niskich zresztą też. Wyjściową pozycją dla Blacks w przypadku normalnie naświetlonych zdjęć powinno być 0, lepiej modelować krzywą, niż ciąć cienie tym suwakiem. Zazwyczaj też domyślny kontrast 25 jest nieco zbyt wysoki i lepiej kształtować go na krzywej niż używać tego suwaka. Należy unikać większej zmiany kolorów w palecie HSL przy użyciu przy użyciu pojedynczego suwaka - zawsze lepiej nieco ruszyć również sąsiadujące.
kufel - Pią 09 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
Wyjściową pozycją dla Blacks w przypadku normalnie naświetlonych zdjęć powinno być 0,
no właśnie, a jest zawsze 5 co wydaje mi się wartością zbyt dużą, za bardzo odcina czernie. myślałem ze to może kwestia mojego monitora , ale po ustawieniu blacks =0 jest ok. nie wiem tylko czemu Adobe cały czas ustawia te wartość jako defaultową. fakt ze w Lr można ustawienia spersonalizować i zmienić...

jaad75 napisał/a:
Należy unikać większej zmiany kolorów w palecie HSL przy użyciu przy użyciu pojedynczego suwaka - zawsze lepiej nieco ruszyć również sąsiadujące.
nie pamiętam jak w acr ale w Lr jest to fajnie rozwiązane: za pomocą myszki regulujemy odcień koloru. w zależności jakie barwy wchodzą w jego skład to tyle suwaków podczas regulacji ulega zmianie.
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011

kufel napisał/a:
nie wiem tylko czemu Adobe cały czas ustawia te wartość jako defaultową
IMHO, defaultowym presetem powinno być Zeroed, ale wtedy byłoby jeszcze więcej narzekania, jakie to brzydkie zdjęcia wychodzą z LR/ACR w porównaniu z wołarką systemową, czy JPG-ami... :razz:
kufel napisał/a:
w Lr jest to fajnie rozwiązane: za pomocą myszki regulujemy odcień koloru. w zależności jakie barwy wchodzą w jego skład to tyle suwaków podczas regulacji ulega zmianie.
Tak, wiem, tyle, że wg mnie dobrze jest jeszcze bardziej rozszerzyć zakres zmiany, niż wynikałoby to z tego, co jest "pod myszką".
kufel - Pią 09 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
IMHO, defaultowym presetem powinno być Zeroed, ale wtedy byłoby jeszcze więcej narzekania, jakie to brzydkie zdjęcia wychodzą z LR/ACR w porównaniu z wołarką systemową, czy JPG-ami... :razz:
no fakt, trzeba by sie było bardziej namachać suwakami. w sumie to już chyba bardziej wole tak jak jest standardowo ;)

jaad75 napisał/a:
Tak, wiem, tyle, że wg mnie dobrze jest jeszcze bardziej rozszerzyć zakres zmiany, niż wynikałoby to z tego, co jest "pod myszką".
jaad75, ja wiem ze Ty wiesz ale kolgea lukemeng możliwe ze nie ;)

no i nie wiem czy się rozumiemy, chodzi mi o to, ze jak np chce zmienić odcień zielonego , tu użycie tej opcji ( za pomocą myszki) rusza nie tylko kolor zielony ale i żółty a czasem i pomarańczowy.

jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011

kufel napisał/a:
no i nie wiem czy się rozumiemy, chodzi mi o to, ze jak np chce zmienić odcień zielonego , tu użycie tej opcji ( za pomocą myszki) rusza nie tylko kolor zielony ale i żółty a czasem i pomarańczowy.
Tak, tylko z mojego doświadczenia wynika, że czasem trzeba ruszyć je nieco bardziej, bo "wąska" equalizacja często powoduje mało naturalne efekty na przejściach. Trochę to zresztą podobne do machania suwakami w zakładce Basic - naturalniejsze efekty i łagodniejsze przejścia daje zazwyczaj gięcie krzywej, suwaki mają zbyt ostre cięcia zakresu działania.
kufel - Pią 09 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
Tak, tylko z mojego doświadczenia wynika, że czasem trzeba ruszyć je nieco bardziej, bo "wąska" equalizacja często powoduje mało naturalne efekty na przejściach.
masz na myśli to żeby, poza zakresem , który jest zmieniany za pomocą myszki, ruszyć dodatkowe kolory , będące " w pobliżu" tego zmienianego?

jaad75 napisał/a:
Trochę to zresztą podobne do machania suwakami w zakładce Basic - naturalniejsze efekty i łagodniejsze przejścia daje zazwyczaj gięcie krzywej, suwaki mają zbyt ostre cięcia zakresu działania.
przyznam ze tego akurat nie zauważyłem.

zresztą, czasem uzyskuje dobre efekty mieszając tylko w zakładce basic , czyli de facto ograniczając sie do kilku suwaków. no ale nie zawsze tak sie da.

jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011

kufel napisał/a:
masz na myśli to żeby, poza zakresem , który jest zmieniany za pomocą myszki, ruszyć dodatkowe kolory , będące " w pobliżu" tego zmienianego?
Tak, lub po prostu mocniej ruszyć te suwaki, które zmieniane są bardzo delikatnie, choć oczywiście nie zawsze jest to potrzebne.
kufel napisał/a:
przyznam ze tego akurat nie zauważyłem.

zresztą, czasem uzyskuje dobre efekty mieszając tylko w zakładce basic , czyli de facto ograniczając sie do kilku suwaków. no ale nie zawsze tak sie da.
Często robię tak, żeby osiągnąć zgrubnie efekt jaki mi się podoba suwakami Basic, a potem kopiuję sobie ten stan historii do Before, zeruję After i staram się osiągnąć te same efekty ogólne z większą dbałością o szczegóły i brak artefaktów, przy użyciu krzywych.
kufel - Pią 09 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
Często robię tak, żeby osiągnąć zgrubnie efekt jaki mi się podoba suwakami Basic, a potem kopiuję sobie ten stan historii do Before, zeruję After i staram się osiągnąć te same efekty ogólne z większą dbałością o szczegóły i brak artefaktów, przy użyciu krzywych.
ciekawy workflow. swoją drogą ,chyba też przerzucę się z fill light na krzywe. czasem artefakty bywają nieznośne.
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
equalizacja
A cóż to za słowo?

kufel napisał/a:
ciekawy workflow
ale chyba w LR nie byłby możliwy do zrealizowania?
cybertoman - Pią 09 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
ale chyba w LR nie byłby możliwy do zrealizowania?
A co konkretnie masz na mysli?
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011

No wiesz.. w LR2 krzywe były szczątkowe. W LR3 co prawda jest dużo lepiej ale też dużo im brakuje jeszcze ;)
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
A cóż to za słowo?
Tak jak w przypadku dźwięku wpływasz na konretne (węższe lub szersze) przedziały częstotliwości, tak w przypadku obrazu na konkretne przedziały jasności - odniesienie wydaje mi się jasne...
hijax_pl napisał/a:
ale chyba w LR nie byłby możliwy do zrealizowania?
Realizuję go właśnie w LR.
hijax_pl napisał/a:
No wiesz.. w LR2 krzywe były szczątkowe. W LR3 co prawda jest dużo lepiej ale też dużo im brakuje jeszcze ;)
To czego brakuje, to krzywe poszczególnych kanałów, natomiast krzywa jasności jest i to nawet podwójna, bo można używać zarówno modyfikowalnych predefiniowanych przedziałów, jak i dowolnej korekty punktowej.
hijax_pl - Pią 09 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
odniesienie wydaje mi się jasne...
Odniesienie zrozumiałem, użycie nieistniejącego słowa mnie zaciekawiło ;)
jaad75 napisał/a:
Realizuję go właśnie w LR.
Kurczę - teraz dopiero zauważyłem że zabrakło "2".. Tiaaa... i zrozumiałem pytainie cybertomana.. Ech... :oops:
jaad75 napisał/a:
To czego brakuje, to krzywe poszczególnych kanałów
Dokładnie tak. Choć tak zastanawiam się na ile by tu duplikowało suwaki w bloku HSL/Color/B&W :???:
jaad75 - Pią 09 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
Odniesienie zrozumiałem, użycie nieistniejącego słowa mnie zaciekawiło ;)
W świecie muzyki i produkcji dźwięku raczej nie jest niczym niezwykłym:
http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization
Zresztą nie używam go jako pierwszy w spolszczonej formie:
http://www.google.pl/sear...lient=firefox-a

lukemeng - Pon 12 Wrz, 2011

dziękuję wszystkim za wskazówki. W pewnych momentach to "pojechaliście" tak, że trochę mi zeszło na zrozumienie pewnych rzeczy. :)
viper - Nie 30 Paź, 2011

Pozwolicie, że odgrzebię stary temat i trochę podpytam. Zaciekawiło mnie to co przeczytałem w tym wątku, zwłaszcza fragmenty:

jaad75 napisał/a:
Wyjściową pozycją dla Blacks w przypadku normalnie naświetlonych zdjęć powinno być 0, lepiej modelować krzywą, niż ciąć cienie tym suwakiem. Zazwyczaj też domyślny kontrast 25 jest nieco zbyt wysoki i lepiej kształtować go na krzywej niż używać tego suwaka.


Ostatnio próbowałem odtworzyć sobie właśnie takie działanie: wyzerować blacks i ustawić kontrast na 15, a potem spróbować osiągnąć to samo przy pomocy krzywej (narazie tej z podziałem na przedziały). Wydaje mi się, że dosyć zdowalające efekty uzyskuje się dla ustawień :
highlights: +25
lights: +20
darks: -20
shadows: -30
oraz ustawienie krzywej na Medium Contrast. Czy ktoś z Was doszedł do jakiś innych wartości i chciałby się nimi podzielić?

Oczywiście wiem, że wszystko zależy od zawartości zdjęcia, naświetlenie itd, ale chodzi mi o ustalenia jakiegoś poziomu odniesienia.

dragossani - Nie 30 Paź, 2011

Ja chyba jestem wyjątkowo konserwatywny bo na moje oko już znacznie łagodniejsze korekty odbierają zdjęciu naturalność. U mnie domyślnie wszystko jest na 0. Jeśli chodzi o suwaki z basic:

Jeśli Exposure muszę ruszyć o więcej niż 1EV to znaczy, że skopałem naświetlanie. Co prawda RAWy z D700 dość dobrze znoszą ciągnięcie w górę (gorzej w dół) więc jak już muszę rozjaśniać to właśnie tym suwakiem - inne zniekształcają proporcje cieni do świateł.

Recovery moim zdaniem już przy 10 spłaszcza dynamikę zdjęcia i staram się nie doprowadzać do sytuacji gdzie jest mi potrzebny. Wolę fotkę niedoświetlić i potem trochę powalczyć Exposure niż psuć dynamikę z użyciem Recovery.

Fill Light gdzieś do okolic 20 się przydaje. Wyraźnie podbija ciemne partie więc ciągnięcie go dalej wygląda szybko na pseudo-HDR (czyli można ciągnąć ale ze świadomością jaki chce się efekt uzyskać).

Backs u mnie pracuje w przedziale 1-4, chyba że chodzi o low-key. Cienie tnie bezlitośnie.

Brightness na moje oko działa jak Fill Light tylko w wyższym paśmie, jest więc nieco mniej nienaturalny. Podobnie jak Fill Light dość mocno wpływa na spadek kontrastu. Zwykle pracuje u mnie w zakresie +-10. Można ciągnąć wyraźnie wyżej jeśli chodzi nam o retro-look z nikim kontrastem.

Contrast u mnie jak dochodzi do +15 to już bardzo dużo. Nierzadko ściągam go poniżej zera. Zdjęcie z przesadzonym kontrastem od razu wygląda mi zbyt "komputerowo".

Clarity max +15. Przy portretach często razem z pędzlem na minus (do skóry). W ogóle Clarity daje interesujący efekt poświaty gdy jest mocno pociągnięte w dół. Dobre do high-key.

Vibrance i Saturation ostrożnie do +5 może. Mocniej przydaje się właściwie głównie do krajobrazu. Jeśli robię intensywną stylizację to dość ciekawym efektem jest wykręcenie Vibrance wysoko przy ściągnięciu równocześnie Saturation w dół. Zdjęcie jest wtedy zarazem kolorowe (dużo różnych odcieni) i spłowiałe (niskie nasycenie).

kufel - Nie 30 Paź, 2011

dragossani napisał/a:
Ja chyba jestem wyjątkowo konserwatywny bo na moje oko już znacznie łagodniejsze korekty odbierają zdjęciu naturalność.
hmm ale przecież póki co matryce nie maja zdolności by rejestrować wszystko idealnie, wiec post processing może jedyne pomoc by to osiągnąć ;)

dragossani napisał/a:
Recovery moim zdaniem już przy 10 spłaszcza dynamikę zdjęcia i staram się nie doprowadzać do sytuacji gdzie jest mi potrzebny. Wolę fotkę niedoświetlić i potem trochę powalczyć Exposure niż psuć dynamikę z użyciem Recovery.
tez staram sie unikac tego suwaka.

dragossani napisał/a:
Fill Light gdzieś do okolic 20 się przydaje. Wyraźnie podbija ciemne partie więc ciągnięcie go dalej wygląda szybko na pseudo-HDR (czyli można ciągnąć ale ze świadomością jaki chce się efekt uzyskać).
można używać więcej ( w zależności od kontrastowości sceny) a jak coś idzie nie tak to można korygować krzywymi ;)
jaad75 - Pon 31 Paź, 2011

dragossani napisał/a:
Recovery moim zdaniem już przy 10 spłaszcza dynamikę zdjęcia
Zależy co się chce osiągnąć - w prawidłowo naświetlonych portretach, Exposure w górę i Recovery odpowiednio w dół, bardzo dobrze sprawdza się jako gaszenie zbyt mocno świecącej skóry, taki bardzo subtelny efekt zmniejszenia kontrastów lokalnych w światłach. W takich przypadkach (przy podciągniętej ekspozycji, bo tylko wtedy ma sens) Recovery można użyć powyżej 50 (czasem nawet i 100).
dragossani napisał/a:
Fill Light gdzieś do okolic 20 się przydaje. Wyraźnie podbija ciemne partie więc ciągnięcie go dalej wygląda szybko na pseudo-HDR (czyli można ciągnąć ale ze świadomością jaki chce się efekt uzyskać).
Jak pisałem wyżej, ma zbyt wyraźne granice przedziałów działania - znacznie lepiej użyć krzywej, bo daje subtelniejsze efekty. Choć faktycznie, do 20 artefaktów jeszcze nie widać.
dragossani napisał/a:
Brightness na moje oko działa jak Fill Light tylko w wyższym paśmie, jest więc nieco mniej nienaturalny. Podobnie jak Fill Light dość mocno wpływa na spadek kontrastu.
Absolutnie nie. Brightness to suwak w pewnym sensie konkurencyjny do Exposure, tyle, że nieco wolniej podbija światła. Doskonale nadaje się do usuwania lekkich przepałów bez użycia Recovery - np. -1EV dla Expusure można skompensować +50 jednostek na Brightness, niwelując przepał, ale zachowując oryginalną jasnośći kontrast ogólny zdjęcia.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group