|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - problem z kolorystyką odbitek
caleb - Pon 24 Paź, 2011 Temat postu: problem z kolorystyką odbitek Witam!
Przejdę od razu do meritum sprawy.
Odbitki zamawiam w http://www.fotonet.info/
Pliki przygotowuje w Photoshopie, konwertuję do profilu labu bezpośrednio w nim.
Zdjęcia podczas przeglądania w IrfanView z wyłączonym zarządzaniem koloru mają czerwone zabarwienie, jeśli włączę ICC w Irfanie to wyglądają poprawnie.
Podczas wysyłania zdjęć aplikacją Foto E-Net wybieram opcję "Zdjęcia bez profilu ICC" - opis
Uploaded with ImageShack.us
Czyli jeśli dobrze rozumiem - wybieram odpowiednią dla mnie opcję. Swoją drogą tutaj mam pewien dylemat - lepiej jest zapisywać pliki w przestrzeni sRGB (tudzież Adobe RGB) i wysyłać je do konwersji w labie czy od razu przygotowywać w profilu labu?
Zdjęcia, które miałem odebrać wyglądały niestety jakbym wyłączył zarządzanie kolorem w IrfanView - czyli zbyt czerwone. Umieszczam tutaj zdjęcie, żeby było jasne - może z moim monitorem jest coś nie tak - istotne jest włączenie zarządzania kolorami w przeglądarce graficznej - w przeciwnym razie zdjęcie będzie czerwone!
Zdjęcie - klik
W czym tkwi problem - co źle robię?
jaad75 - Pon 24 Paź, 2011
caleb, po pierwsze - czy masz skalibrowany monitor? A po drugie (po raz enty), profil labu służy do softproofa w PS - standardowo wysyłasz do labu i używasz w większości przypadków zdjęć w sRGB. Konwersja do profilu labu jest zbędna, a tym bardziej, podglądanie, jak zdjęcie wygląda wtedy w niezarządzanym środowisku... Używanie profilu labu, przy obróbce na nieskalibrowanym i nie oprofilowanym monitorze, to jedna wielka pomyłka.
caleb - Pon 24 Paź, 2011
jaad75: po to umieściłem zdjęcie, żebyś sam mógł zobaczyć czy jest złe ze względu na moją kalibrację czy jakiś inny błąd.
btw. dlaczego lepiej jest softproofować niż konwertować do profilu labu (lab daje taką możliwość).
No i jak do jakiej przestrzeni mam konwertować - zdjęcie w Lightroomie mam w ProPhoto 16 bit - do sRGB czy AdobeRGB i dlaczego któryś z tych profili? Gdybym konwertował do profilu labu tak jak to robiłem do tej pory to omija mnie jedna konwersja - czy to nielepiej dla zdjęcia?
hijax_pl - Pon 24 Paź, 2011
caleb napisał/a: | btw. dlaczego lepiej jest softproofować niż konwertować do profilu labu (lab daje taką możliwość). | Bo lab z reguły ma węższy gamut. Robiąc soft-proofa de facto widzisz mniej więcej jak będzie wyglądać obrazek wypluty z maszyny (pomijając kwestie sposobu prezentacji obrazka) i dzięki temu możesz wprowadzić odpowiednie korekty by np wzmocnić czerwienie czy zielenie. caleb napisał/a: | lab daje taką możliwość | Nie - lab daje Ci opis jak działa maszyna.
caleb napisał/a: | No i jak do jakiej przestrzeni mam konwertować - zdjęcie w Lightroomie mam w ProPhoto 16 bit - do sRGB czy AdobeRGB i dlaczego któryś z tych profili? | Rozumiesz w ogóle do czego są profile i jak wygląda zarządzanie barwą?
W skrócie:
Tak samo jak profil monitora jest opisem pracy monitora, profil aparatu opisuje pracę matrycy tak samo profil drukarki opisuje pracę tej drukarki. A pomiędzy tymi elementami przepływa sobie Twoje zdjęcie.
Ten samo kolor - czerwień (ta referencyjna) w AdobeRGB ma wartość: 152,48,58 podczas gdy w sRGB to jest 177,44,56 a ProPhotoRGB 122,57,45.
Upraszczając teraz tylko do składowej R jeśli teraz jakiś piksel na Twoim zdjęciu będzie "referencyjnie" czerwony to w ProPhoto będzie miał wartość 48%, czyli po przekształceniu do 16bit wartości 31457. Jak teraz skonwertujesz do profilu AdobeRGB program przeliczy tą wartość i wynikowo powinna wyjść 152.
I teraz ciekawostka: często niektórzy nie rozróżniają przypisania profilu od skonwertowania profilu. Przykładowo, mamy tą swoją czerwień o wartości 152 i przypisujemy plikowi profil sRGB. I co się dzieje? Czerwień jest dużo bledsza. Bo przecież mamy 152 a powinno być 177! To właśnie się dzieje, kiedy program wyświetlający obrazem nie rozumie CMS i zawsze podpina sRGB...
mozer - Pon 24 Paź, 2011
hijax_pl napisał/a: | Bo lab z reguły ma węższy gamut. |
Jesteś tego pewny? Wielokrotnie czytałem, że odbitka fotograficzna ma mniejszy zakres tonalny niż monitor sRGB...
hijax_pl - Pon 24 Paź, 2011
mozer napisał/a: | Wielokrotnie czytałem, że odbitka fotograficzna ma mniejszy zakres tonalny niż monitor sRGB... | Mhm. Dlatego polecam stosować soft-proof na profilu laba właśnie.
caleb - Wto 25 Paź, 2011
a co oznacza druga opcja do wyboru w tym programie do zamawiania odbitek i jakie ma zastosowanie? (w pierwszym poście jest obrazek)
hijax_pl - Wto 25 Paź, 2011
sRGB. To taki profil, który jest nawet jak nie jest zdefiniowany
caleb - Pią 02 Gru, 2011
Ok, zrobiłem jak pisaliście - modyfikuję zdjęcie w ProPhoto, 16-bit z softproofem na profil labu, na koniec konwertuję do sRGB, 8-bit i odbitki wyglądają dobrze. Czy ma sens konwertowanie finalnie do AdobeRGB przed wysłaniem do labu - maszyna rozpozna, że ma do czynienia z profilem czy może będę miał wyprane z kolorów zdjęcia?
Zdziwiło mnie to co przeczytałem tu: Cytat: | Jeżeli chcielibyśmy podczas obróbki pliku cały czas mieć podgląd tego jak nasz plik będzie wyglądał po skonwertowaniu go do profilu labu możemy ustawić to w menu View Photoshopa. Ustawiając w "Proof Setup/Custom" profil naszego labu możliwe jest użycie opcji "Proof Colors" [Ctr+Y] do przełączenia między obrazem wyświetlanym w naszym domyślnym profilu lub profilu labu. Jeżeli plik skonwertowany do profilu labu obejrzymy w przeglądarce, która profili nie czyta zobaczymy, że nasze zdjęcie pełne jest przebarwień - to naturalne; zostało przecież skonwertowane do profilu nienaturalnego dla monitorów. Dopiero maszyna w labie potrafi te przebarwienia "wykorzystać" do skompensowania jej własnych niedoskonałości. Nie znam fotolabu, którego maszyny czytałyby zawarty w pliku profil. Właśnie dlatego zdjęcie konwertujemy do profilu labu i takie podajemy maszynie jak na tacy, właśnie dlatego zdjęcie wysłane w przestrzeni Adobe zawsze będzie "wyprane" z kolorów. Podkreślam słowo konwertujemy, bo samo przypisanie profilu zostanie przez maszynę zignorowane. Zachęcam, by nie wierzyć mi na słowo; warto samemu przygotować kilka odbitek w różnych przestrzeniach kolorystycznych i wysłać do labu, wydatek niewielki, a doświadczenie bardzo cenne. |
komor - Pią 02 Gru, 2011
To zależy od maszyny, ale wiele firm mówi: sRGB i koniec.
mozer - Pią 07 Wrz, 2012
A ja mam takie pytanie. Co należy myśleć o labie, który na prośbę o profil urządzenia drukującego do softproofingu pisze, że "pracują w standardowym profilu sRGB"? Ja jestem głupi, czy oni?
paul80 - Nie 07 Paź, 2012
jaad75 napisał/a: | Konwersja do profilu labu jest zbędna, a tym bardziej, podglądanie, jak zdjęcie wygląda wtedy w niezarządzanym środowisku... Używanie profilu labu, przy obróbce na nieskalibrowanym i nie oprofilowanym monitorze, to jedna wielka pomyłka. |
Hmmm, czy aby na pewno to prawda?
A co się stanie z kolorami - zapyta dociekliwy czytelnik - jeśli do labu oddamy plik surowy z kolorami zapisanymi w przestrzeni sRGB, czyli jak będzie wyglądała odbitka, gdy świadomie lub nie, pominiemy wszystkie te konwersyjno-profilowe zawiłości? No cóż, tragedia się nie stanie, krańcowych zmian nie będzie, żółty nie stanie się nagle niebieskim, ale kolory, które zobaczymy na odbitce będą dla nas niespodzianką jeśli wcześniej oglądaliśmy je tylko w wersji sRGB.
http://www.phototrip.pl/p...le/profile.html zobaczcie obrazek nr.8
Widzimy, że kolory zostały wirtualnie przetłumaczone na jezyk labowy, czyli mamy podgląd na wyobrażenie odbitki zrobionej z użyciem labowego profilu, ale jeśli chcemy - bo ciekawość nas zżera - zobaczyć jak wyglądałaby odbitka bez poddawania jej kolorów konwersji, lub inaczej: jak wyglądałaby odbitka, gdybyśmy z lenistwa oddali do labu plik zapisany z użyciem profilu sRGB, wystarczy zaznaczyć opcję Preserve RGB Numbers, by swoją ciekawość zaspokoić.
hijax_pl - Nie 07 Paź, 2012
Laby są z reguły kalibrowane do przestrzeni sRGB. Zmierzony profil pokazuje ich gamut.
Przydaje sie on właśnie do softproofu by zobaczyc jak będzie nasze zdjęcie wyglądało. A skoro laby są w sRGB to najlepiej też w takiej przestrzeni wysyłać im pliki.
BTW - by robić softproof potrzebujemy skalibrowanego monitora i - co chyba oczywiste - zarządzalnego środowiska pracy...
jaad75 - Nie 07 Paź, 2012
paul80 napisał/a: | Hmmm, czy aby na pewno to prawda? | Aby na pewno.
paul80 - Nie 07 Paź, 2012
jaad75, czy mógłbyś szerzej to wytłumaczyć i skonfrontować to z artykułem, bo albo artykuł przeterminowany tzn. stary, albo ktoś plecie
jaad75 - Nie 07 Paź, 2012
paul80, pisałem już o tym (nie tylko ja zresztą) wiele razy na forum - poszukaj. Artykułu póki co nie mam czasu czytać, więc się do niego nie odniosę, bo nawet nie wiem, czy ktoś coś plecie, czy Ty to źle interpretujesz.
paul80 - Nie 07 Paź, 2012
To może krócej, twierdzisz że zdjęcie z profilem ICC maszyny i bez profilu ICC, wydrukuje się tak samo z takimi samymi kolorami?
Znalazłem coś takiego http://www.labhd.pl/zamow...rofile-icc.html i rzeczywiście piszą tak jak piszesz, ale czy to obowiązuje każdy lab?. Teraz zastanawia mnie artykuł
hijax_pl - Nie 07 Paź, 2012
Poczytaj o CMS tak ogólnie.
paul80 - Nie 07 Paź, 2012
hijax_pl napisał/a: | Poczytaj o CMS tak ogólnie. |
A co powiesz o artykule a raczej obrazku nr.8 i jego opisie?
http://www.phototrip.pl/p...le/profile.html
I co powiesz na ten opis:
A co się stanie z kolorami - zapyta dociekliwy czytelnik - jeśli do labu oddamy plik surowy z kolorami zapisanymi w przestrzeni sRGB, czyli jak będzie wyglądała odbitka, gdy świadomie lub nie, pominiemy wszystkie te konwersyjno-profilowe zawiłości? No cóż, tragedia się nie stanie, krańcowych zmian nie będzie, żółty nie stanie się nagle niebieskim, ale kolory, które zobaczymy na odbitce będą dla nas niespodzianką jeśli wcześniej oglądaliśmy je tylko w wersji sRGB.
dalej....
Widzimy, że kolory zostały wirtualnie przetłumaczone na jezyk labowy, czyli mamy podgląd na wyobrażenie odbitki zrobionej z użyciem labowego profilu, ale jeśli chcemy - bo ciekawość nas zżera - zobaczyć jak wyglądałaby odbitka bez poddawania jej kolorów konwersji, lub inaczej: jak wyglądałaby odbitka, gdybyśmy z lenistwa oddali do labu plik zapisany z użyciem profilu sRGB, wystarczy zaznaczyć opcję Preserve RGB Numbers, by swoją ciekawość zaspokoić.
No, ale nie po to kombinowaliśmy profil barwny labu, żeby teraz ogladać wyobrażenie odbitki zrobionej bez jego użycia, więc szybciutko wyłączamy Preserve RGB Numbers i obrabiamy plik wedle naszego gustu wiedząc, że to co widzimy pojawi się na papierowej odbitce.
Obrazek z zasymulowanym profilem docelowym możemy teraz obrabiać do woli, a kiedy uznamy, że obraz na monitorze zgadza się z naszym wyobrażeniem tego, co chcielibyśmy zobaczyć na odbitce, przystępujemy do konwersji właściwej.
W Photoshopie z menu Edit wybieramy Convert to Profile...
...a następnie wybieramy profil docelowy (profil labu) i metodę konwersji. Zgodnie z tym, co napisałem wcześniej, a co jest sugestią uczonych w piśmie twórców instrukcji do labowych profili, powinniśmy zastosować metodę percepcyjną (perceptual) lub relatywną kolorymetryczną (relative colorimetric) odpowiednio z aktywnymi opcjami Use Black Point Compensation i Use Dither lub nie. Wyboru metody musicie dokonać doświadczalnie, a że ja już kilka doświadczeń zrobiłem, pochwalę się, że moim typem jest metoda agfoska, czyli percepcyjna bez żadnych black pointowych udziwnień, choć różnice w porównaniu z metodą profilabową (relatywna kolorymetryczna z bajerami) są na prawdę bardzo niewielkie.
cybertoman - Nie 07 Paź, 2012
jaad75 napisał/a: | standardowo wysyłasz do labu i używasz w większości przypadków zdjęć w sRGB. Konwersja do profilu labu jest zbędna | Z naciskiem na "w większości przypadków".
paul80 - Nie 07 Paź, 2012
Coś Panowie nie ciągną tematu dalej , ale troszkę się wywiedziałem na temat tych profili i profil to jedno a silnik obliczeniowy renderowania kolorów w photoshopie to drugie, jest lepszy od tych w maszynach i podobno różnice są na tyle znaczące, że najlepsi sami załączają profil icc maszyny z wyborem kilku parametrów, natomiast wysłanie pliku bez profilu, nie daje nam tej możliwości i dostaniemy gorszy plik po wydruku. Ja osobiście wołałem pliki w Vertis.pl z załączonymi plikami ICC i nikt mi nie pisał po co ja to zrobiłem, a jest to bardzo dobre laboratorium.
Kwestia czy załączać plik ICC, zależy od oprogramowania maszyny, zazwyczaj maszyna sama konwertuje do swojej przestrzeni roboczej, dlatego przed wysłaniem zdjęć, należy pytać laboranta o tą kwestię, czy pod uwagę będzie brany nasz zapięty profil icc, bo inaczej nie ma sensu się męczyć
jaad75 - Nie 07 Paź, 2012
paul80 napisał/a: | natomiast wysłanie pliku bez profilu nie daje nam tej możliwości i dostaniemy gorszy plik po wydruku. | Mowa o wysłaniu pliku z profilem sRGB (po opcji Convert to), a nie bez profilu. W prawidłowo zarządzanym środowisku różnice konwersji będą znikome, a do tego nigdy nie wiesz na ile aktualny jest profil labu, który Ci dostarczono i może się okazać, że różnice spowodowane nieaktualnym profilem będą większe, niż te, które wynikałyby z konwersji sRGB do aktualnego profilu maszyny.
cybertoman - Nie 07 Paź, 2012
To sie wszystko zmienia gdy gamut drukarki wystaje poza sRGB.
jaad75 - Pon 08 Paź, 2012
Nic się nie zmienia, jeśli wysyłamy sRGB, a "drukarka" ma prawidłowo skonfigurowany CMS. Oczywiście, jeśli mamy monitor obsługujący jedynie sRGB, a gamut hipotetycznego labu jest większy, to wiarygodnego softproofa nie będziemy w stanie zrobić.
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
jadd75 "Mowa o wysłaniu pliku z profilem sRGB (po opcji Convert to), a nie bez profilu".
Mowa o profilu maszyny ICC a nie SRGB, mi cały czas chodzi o profil ICC maszyny
Ps. Nie chodzi o to aby się kłócić, ale wyjaśnić i skonfrontować prawdę z artykułem, bo na podstawie takich wpisów człowiek wyciąga wnioski.
jaad75 - Pon 08 Paź, 2012
paul80 napisał/a: | Mowa o profilu maszyny ICC a nie SRGB | Przestrzeń sRGB może być rownież opisana profilem .icc. Odnoszę wrażenie, że nadal nie przeczytałeś na czym polega CMS...
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
jaad75 uparty jesteś jak diabli, srgb jest zawsze taki sam w sensie standardu, profil maszyny ICC może być różny i taki jest , czy tez odpowiada w 100% sRGB?
Lepiej dla tej rozmowy będzie, jak przeczytasz artykuł i go podsumujesz;)
jaad75 - Pon 08 Paź, 2012
paul80 napisał/a: | Ps. Nie chodzi o to aby się kłócić, ale wyjaśnić i skonfrontować prawdę z artykułem, bo na podstawie takich wpisów człowiek wyciąga wnioski. | Ja Ci piszę jak jest bezpieczniej i jednocześnie uniwersalniej. Jeśli współpracujesz z labem o szerszym gamucie, uważasz, że sRGB będzie ograniczało dane zdjęcie, a jednocześnie masz monitor, który poprawnie wyświetla ten szerszy gamut i ufasz w temu, że profil .icc labu, który dostałeś odpowiada dokladnie temu, jakie parametry ma chemia, jaka obecnie się w nim znajduje, to możesz konwertować do profilu labu.
[ Dodano: Pon 08 Paź, 2012 07:27 ]
paul80 napisał/a: | Lepiej dla tej rozmowy będzie, jak przeczytasz artykuł i go podsumujesz;) | Będę miał chwilę, to przeczytam.
cybertoman - Pon 08 Paź, 2012
jaad75 napisał/a: | Nic się nie zmienia, | Jesli drukuje w swoim labie "finearta" na drukarcie o gamucie wiekszym od sRGB, to wysylanie plikow w przestrzeni sRGB toche mija sie z celem, nie uwazasz?
hijax_pl - Pon 08 Paź, 2012
paul80, a zdjęcia jak robisz? w JPGach? W RAWch? w sRGB czy AdobeRGB? Pytam, bo jeśli masz pliki min AdobeRGB to lepiej jest konwertować do profilu laba. Jeśli sRGB to nie ma takiej potrzeby. Ale jak masz AdobeRGB to pytanie kolejne czy masz monitor, który to pokazuje? Oczywiści wiarygodnie?
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
Dajcie spokój , używam tylko i wyłącznie srgb z wiadomych względów podsumujcie artykuł, tylko o to mi chodzi.
cybertoman - Pon 08 Paź, 2012
jaad75 napisał/a: | Ja Ci piszę jak jest bezpieczniej i jednocześnie uniwersalniej. Jeśli współpracujesz z labem o szerszym gamucie, uważasz, że sRGB będzie ograniczało dane zdjęcie, a jednocześnie masz monitor, który poprawnie wyświetla ten szerszy gamut i ufasz w temu, że profil .icc labu, który dostałeś odpowiada dokladnie temu, jakie parametry ma chemia, jaka obecnie się w nim znajduje, to możesz konwertować do profilu labu. | Dokladnie. I w iwekszosci przypadkow to bezpieczniej i uniwersalniej sie sprawdza. W momencie, gdy decydujesz sie na fineartprint to wymienione przez Ciebie warunki sa spelnione a priori. No i jest jeszcze eciRGB.
hijax_pl - Pon 08 Paź, 2012
I tak samo jest gdy gamut labu jest weższy od sRGB. Lub gdy lab jest kiepsko zarządzany. Wtedy warto konwertować do docelowego profilu.
Pisząc kiepsko zarządzany mam na myśli stare laby, które w wątpliwy sposób konwertowały profile. Dziś sie już ich nie spotyka. Przynajmniej ja nie spotykam...
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
Odpowiedź z laboratorium Vertis.pl
1.Generalnie samodzielne konwertowanie zawsze jest lepsze - szczególnie jeśli się pracuje w szerszych przestrzeniach barwnych niż sRGB - nie jest to kwestia mechanizmu Adobe, czy Microsoftu lub innego - jeśli oprogramowanie wspiera zarządzenie barwą - zawsze dobrze skonwertuje.
Drugą sprawą jest to, że konwertując samodzielnie mam podgląd na efekt końcowy oraz decyduje jaką metodą konwertować barwy.
2. Jeśli zamówi Pan realizacje zamówienia z korektą, wówczas zdjęcia są korygowane przez laboranta i oprogramowanie labu konwertuje
pliki do przestrzeni barwnej - jeśli zamówi Pan opcje bez korekty (opcja dla zawodowców) - wówczas pliki są naświetlane 1:1 i złe
przygotowanie może spowodować rozbieżność kolorów na odbitkach - w porównaniu z monitorem.
hijax_pl - Pon 08 Paź, 2012
Czyli to co było napisane powyżej: jeśli się pracuje w przestrzeni szerszej od sRGB - konwertujemy. Jeśli mamy plik w sRGB - możemy sobie ten krok darować.
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
hijax_pl napisał/a: | I tak samo jest gdy gamut labu jest weższy od sRGB. Lub gdy lab jest kiepsko zarządzany. Wtedy warto konwertować do docelowego profilu.
Pisząc kiepsko zarządzany mam na myśli stare laby, które w wątpliwy sposób konwertowały profile. Dziś sie już ich nie spotyka. Przynajmniej ja nie spotykam... |
Nie wiedziałem że profi drukują zdjęcia z opcją "z korektą", myślałem że bez korekty:-D
1.Generalnie samodzielne konwertowanie zawsze jest lepsze, a więc pisanie że profil służy tylko i wyłącznie do podglądu ma się słabo.
Nawet mam już odpowiedni scenariusz profi wysyła zdjęcia do labu w srgb i prosi naświetlać bez korekty
[ Dodano: Pon 08 Paź, 2012 11:33 ]
Nie wiedziałem że profi drukują zdjęcia z opcją "z korektą", myślałem że bez korekty:-D
Wytłumaczę powyższy tekst, twierdzicie aby wysyłać zdjęcia do labu w srgb, bez konwertowania na profil maszyny, a więc musi to być opcja z korektą aby maszyna skonwertowała na swój język kolorów. Teraz który profi prosi o korektę
hijax_pl - Pon 08 Paź, 2012
paul80 napisał/a: | Generalnie samodzielne konwertowanie zawsze jest lepsze, a więc pisanie że profil służy tylko i wyłącznie do podglądu ma się słabo. | W przypadku gdy masz monitor skalibrowany do sRGB i obrabiasz plik w przestrzeni sRGB - tak jest.
paul80 napisał/a: | profi wysyła zdjęcia do labu w srgb i prosi naświetlać bez korekty | Dokładnie tak.
Co do phototripa - to już to jest dość wiekowy dokument, opisujący dość kiepskie laby, których już dawno nie ma. A teorię opisują prawidłowo.
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
1.
Lab mi napisał, że uzyskam lepsze rezultaty stosując własną konwersję zdjęcia do profilu maszyny z preferowaną opcja renderowania kolorów tzn. ustawiam opcje konwersji w photoshopie, czy z tym się zgadzasz?
2.
Jeśli zamówi Pan realizacje zamówienia z korektą, wówczas zdjęcia są korygowane przez laboranta i oprogramowanie labu konwertuje
pliki do przestrzeni barwnej - jeśli zamówi Pan opcje bez korekty (opcja dla zawodowców) - wówczas pliki są naświetlane 1:1 i złe
przygotowanie może spowodować rozbieżność kolorów na odbitkach - w porównaniu z monitorem
Co laborant miał na myśli pisząc o rozbieżności kolorów, czy nie to że w opcji dla zawodowca maszyna nie wykonuje konwersji i plik drukowany jest na nieskalibrowanym labie?
hijax_pl - Pon 08 Paź, 2012
Ad 1 tak o ile sposób translacji kolorów jest dla Ciebie ważny.
Ad 2. dokładnie to o czym mowa tutaj. Jeśli ktoś chce "bez korekty" a nie zrobił sobie softproofa i nie podrasował foty - to będzie kicha. A ludzie lubią zgrywać wszystkowiedzących i rzucą "bez korekty" bo tak robią profi
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
Hehe profi, to coś jak ja , nie robiłem softproofa, tylko robiłem konwersje na profil maszyny i myślałem że będę miał lepsze foty a to ten artykuł z phototripa mnie zwiódł w pole troszkę.
Jakie macie patenty na obróbkę w sofproofie, bo chyba nie obrabiacie wszystkiego od nowa w sensie tonalnym i kolorystycznym do wydruku?
hijax_pl - Pon 08 Paź, 2012
paul80 napisał/a: | Jakie macie patenty na obróbkę w sofproofie, bo chyba nie obrabiacie wszystkiego od nowa w sensie tonalnym i kolorystycznym do wydruku? | Sam softproof to tylko symulacje gamutu wyjściowego. Ważne są też jeszcze przekroczenia tego gamutu (gamut warning). Bardzo jest też ważne świadome sterowanie parametrem BPC (kompensacja czerni). Pamiętaj też, że papier ma dużo mniejszy kontrast od monitora. paul80 napisał/a: | bo chyba nie obrabiacie wszystkiego od nowa w sensie tonalnym i kolorystycznym do wydruku? | Nie. Robię jak napisałem powyżej. sRGB, ew soft-proof (po czasie będziesz wiedział, które foty mogą sprawiać problem) i wysyłam na drukarkę.
P.S.
Znalazłeś phototripa. Fajnie. A znalazłeś też to: http://www.bwkomorowscy.com/ar/ar004.html ?
paul80 - Pon 08 Paź, 2012
hijax_pl napisał/a: | Bardzo jest też ważne świadome sterowanie parametrem BPC (kompensacja czerni) |
Co to za diabeł, to przycinanie czerni?, wiem tyle że mój monitor ma obniżony punkt bieli i podniesiony punk czerni.
[ Dodano: Wto 09 Paź, 2012 12:13 ]
hijax_pl, co mnie obchodzi kompensacja czerni, skoro mam monitor skalibrowany i własnie podniesiony punkt czerni pod wydruk, punkt bieli tak samo? A jak Ty masz skalibrowany?
[ Dodano: Wto 09 Paź, 2012 12:55 ]
Vertis.pl
Witam
Przestrzeń sRGB jest większa niż przestrzeń "sRGB" labu, więc jeśli będzie Pan pracować z barwami, które
wychodzą poza gamut, to będą przez maszynę obcięte i nie będzie Pan miał wpływu na ostateczny wygląd
odbitki.
Natomiast w praktyce większość naszych zawodowych klientów po prostu obrabia pliki w sRGB wiedząc,
jakie barwy są poza zakresem - można ewentualnie po obróbce zdjęć zastosować akcje, która skonwertuje
pliki do danego profilu.
Jeśli chodzi i dyskusje na forach - niestety dużo tam teoretyków - przecież w podanym przez Pana artykule
wyraźnie widać, że inaczej wygląda plik skonwertowany, a inaczej niekonwertowany.
Najlepiej samemu popróbować różne opcje i będzie Pan miał prawdziwy obraz sytuacji - czy warto, czy nie:)
Po to właśnie każdy nowy klient dostaje 10 odbitek na start.
[ Dodano: Wto 09 Paź, 2012 13:00 ]
Jeśli chodzi i dyskusje na forach - niestety dużo tam teoretyków - przecież w podanym przez Pana artykule
wyraźnie widać, że inaczej wygląda plik skonwertowany, a inaczej niekonwertowany.
[ Dodano: Wto 09 Paź, 2012 18:53 ]
Email do vertis.pl
Ja
Witam, generalnie chodzi o to co mi daje plik ICC:
wysyłam zdjęcia do druku i proszę bez korekty i nie zrobiłem żadnej konwersji, fotki są w srgb, czy skonwertowanie do profilu maszyny coś mi da?, mam wrażenie że ten plik ICC nic mi nie daje poza sofproofem?
Vertis.pl
Proszę zamówić dwie wersje i będzie Pan miał odpowiedź - wydaje mi się, że poniżej wystarczająco
jasno opisałem jak to działa. Podesłał mi Pan również link z dobrym artykułem - a tam nie widzę
informacji że nie ma sensu konwertować.
I co Panowie powiecie na to, nadal będziecie się upierać że nie ma sensu konwertować i nie mam mowy tutaj o Adobe RGB a o sRGB, odpisał mi nie teoretyk a praktyk.
[ Dodano: Sro 10 Paź, 2012 07:19 ]
Coś dla Was praktyków, czytać i pisać do labu że nie maja racji http://profilab.pl/file.php?id_file=96
labhd - Pon 22 Kwi, 2013 Temat postu: Odbitki w RGB Uprzejmie informuję iż w naszym labie - http://labhd.pl - można już drukować śmiało z RGB - sami zobaczcie różnice! Do tego jeszcze świeże (dziś wykonane) profile ICC zapewnią najwyższą jakość
hijax_pl - Pon 22 Kwi, 2013
paul80 napisał/a: | wiem tyle że mój monitor ma obniżony punkt bieli i podniesiony punk czerni. | Każdy orze jak może... paul80 napisał/a: | co mnie obchodzi kompensacja czerni, skoro mam monitor skalibrowany i własnie podniesiony punkt czerni pod wydruk, punkt bieli tak samo? A jak Ty masz skalibrowany? | No cóż. Nie ma nakazu by zwracać na wszystko uwagę. Są osoby co jadą na auto i są z efektów zadowolone. Problem natomiast jest z osobami, co chcą na auto i nie są z tego auto zadowolone
Nie rozumiem co ja mam mieć ustawione? BPC to nie element kalibracji monitora.
paul80 napisał/a: | Natomiast w praktyce większość naszych zawodowych klientów po prostu obrabia pliki w sRGB wiedząc,
jakie barwy są poza zakresem - można ewentualnie po obróbce zdjęć zastosować akcje, która skonwertuje
pliki do danego profilu. | i to jest właśnie softproof. paul80 napisał/a: | Jeśli chodzi i dyskusje na forach - niestety dużo tam teoretyków - przecież w podanym przez Pana artykule
wyraźnie widać, że inaczej wygląda plik skonwertowany, a inaczej niekonwertowany. | Ja wolę nie konwertować ale robić softproof i na nim korygować.
paul80 - Wto 23 Kwi, 2013
hijax_pl napisał/a: | a wolę nie konwertować ale robić softproof i na nim korygować. |
Nie konwertujesz, bo z założenia zazwyczaj maszyny stosują percepcyjną metodę konwersji kolorów?, czyli tą pożądaną. hijax_pl napisał/a: | BPC to nie element kalibracji monitora. |
Aha, coś poczytałem o tym BPC i jak zwykle po eng. nie kumam z tranlsatora, czy jest jakis artykuł po polsku wyjaśniający to zgadnienie BPC, było by miło gdybyś krótko streścił to zagadnienie
Tutaj czytałem http://www.gamutvision.com/docs/blackpoint.html
|
|