forum.optyczne.pl

Warsztat foto, literatura, teoria, art - Balans Bieli a automatyczna korekcja przez mózg...

poziomek - Sob 19 Lis, 2011
Temat postu: Balans Bieli a automatyczna korekcja przez mózg...
Jak to jest ,że idąc nocą przez miasto robimy zdjęcie i na nimmamy przepiękne różnokolorowe barwy latarni, lamp etc... a nasz mózg potrafi w locie przetworzyć tak ten obraz że wszystkie te światła wydają nam się zbliżone do białego? Mamy 2 lampy koło siebie o barwie żółtej i zielonej (na zdjęciu) a nasz mózg równocześnie dla obu tych świateł, ze sobą pomieszanych, o różnej długości fali, potrafi to skorygować? Są jakieś ciekawe badania w tej sprawie?

Tak mnie temat zaciekawił.... :mrgreen:

Aszex - Sob 19 Lis, 2011

It's evolution, Poziomek, it's evolution... :cool:
hijax_pl - Sob 19 Lis, 2011

poziomek, powiem Ci może coś zaskakującego: gdybyś przeteleportował na tą ulicę jakiegoś młodego indiania z terenów Amazonii, który nigdy w życiu nie widział latarni, ani kartki papieru, to pytając go o kolor tych świateł powiedział by Ci, że jest... żółta i zielona... ;)
dcs - Sob 19 Lis, 2011

hijax_pl,
Tylko po co narażać na tak wielki szok tambylca? :smile:

kufel - Sob 19 Lis, 2011

poziomek napisał/a:
Tak mnie temat zaciekawił.... :mrgreen:
mnie tez. jako temat powiązany z balansem bieli i jego "poprawnością". podobno mozg potrafi korygować zafarb . ale przecież są tego granice. silnie żółte sodowe światło dają taka dominantę ze czasem trudno jest widzieć biele oświetlone takim światłem jako biale etc. wniosek taki ze nie zawsze warto korygować jest do hiper poprawnej biel, tym bardziej jeśli chcemy oddawać klimat chwili.
hijax_pl - Sob 19 Lis, 2011

kufel napisał/a:
silnie żółte sodowe światło dają taka dominantę ze czasem trudno jest widzieć biele oświetlone takim światłem jako biale
Takie np panoramy nocne miast są w zasadzie.. żółte :) Tak je widzimy i tak kojarzymy. Zatem jeśli sprowadzimy punkt bieli tak by były te światła białe to będzie nienaturalnie ;)

Dlatego w zdecydowanej większości przypadków najlepiej sprawdza się WB ustawiony na światło dzienne.

kufel - Sob 19 Lis, 2011

hijax_pl napisał/a:
Takie np panoramy nocne miast są w zasadzie.. żółte :) Tak je widzimy i tak kojarzymy.Zatem jeśli sprowadzimy punkt bieli tak by były te światła białe to będzie nienaturalnie ;)
ano właśnie . dlatego pociągnę temat i zapytam: czym jest "poprawny " balans bieli? takim w którym biel będzie biała? czyli jakby oświetlona białym światłem? jeśli tak to wniosek taki ze nie zawsze warto na sle wybielać biel ;) bo nie zawsze taką ją widzimy .

PS. na początku swojej przygody z fotografią myślałem ze poprawny balans bieli to taki który rejestruje barwy takimi jakimi są , jakimi widzimy.a to jest po prostu korekcja dominant światła i sprowadzanie bieli do bieli.

hijax_pl - Sob 19 Lis, 2011

kufel napisał/a:
czym jest "poprawny " balans bieli?
Taka by wyglądało naturalnie :)
kufel napisał/a:
poprawny balans bieli to taki który rejestruje barwy takimi jakimi są , jakimi widzimy.
Jakie widzimy, nie jakie są ;)

A to jak widzimy zależy od tego tak zwanego głównego iluminanta.

kufel - Sob 19 Lis, 2011

hijax_pl napisał/a:
Jakie widzimy, nie jakie są ;)

A to jak widzimy zależy od tego tak zwanego głównego iluminanta.
no tak , coś pokrecilem jak , zawsze :) masz racje .

hijax_pl napisał/a:
kufel napisał/a:
czym jest "poprawny " balans bieli?
Taka by wyglądało naturalnie :)
ale czy aparat ma ustawiac balans bieli tak by było naturalnie,czyli tak jak widzimy czy ma sprowadzać biel do bieli??
hijax_pl - Sob 19 Lis, 2011

kufel, ustawiaj WB do głównego iluminanta i po sprawie (oczywiście są sytuacje, gdy to nie jest możliwe)
kufel - Sob 19 Lis, 2011

hijax_pl napisał/a:
kufel, ustawiaj WB do głównego iluminanta i po sprawie (oczywiście są sytuacje, gdy to nie jest możliwe)
zawsze ustawiam na AWB a potem wszelkie poprawki w "wołarce". najszybszy i najłatwiejszy sposób :) poprawki balansu bieli sprowadzają sie do uzyskania (na ile sie potrafię) uzyskania widzianych kolorów. sprowadzanie bieli do bieli nie zawsze ma sens. ale to już tak trochę od głównego tematu odchodzimy ;)


poziomek napisał/a:
Jak to jest ,że idąc nocą przez miasto robimy zdjęcie i na nim mamy przepiękne różnokolorowe barwy latarni, lamp etc... a nasz mózg potrafi w locie przetworzyć tak ten obraz że wszystkie te światła wydają nam się zbliżone do białego?


czy na pewno? ;) nie każdą dominantę duet mózg-oczy nam skoryguje.

taki cytat z wiki:

Cytat:
Za idealny poziom balansu bieli założono światło słoneczne zmierzone w południe blisko równika (chodziło o ograniczenie wpływu kąta przejścia przez atmosferę promieni na osłabienie lub wzmocnienie części pasma). Zbadano procentowy udział każdej składowej i przyjęto je za punkt wyjścia dla określenia totalnej bieli i doskonałej szarości (tzw. koloru szarego po odbiciu światła białego od szarej karty Kodaka). Każda rozbieżność w proporcjach udziału składowych w paśmie światłą odbitego i padającego (tzw. przesuniecie pasma w kierunku czerwieni lub fioletu) powoduje ocieplenie (przesunięcie w stronę czerwieni) lub oziębienie (przesunięcie w stronę fioletu ) obrazu porównywanego z tym wykonanym we wzorcowych warunkach.

Oko ludzkie ma niezwykła zdolność do korygowania tego błędu, ale do pewnego stopnia. W ciągu dnia, gdy oglądamy szary przedmiot rano, w południe i wieczorem będzie on dla nas tego samego koloru. Granica adaptacji do różnych warunków oświetleniowych pojawia się gdy w grę będą wchodzić skrajne wartości tj. gdy ten sam, szary przedmiot będziemy oglądać nocą przy świetle świecy stanie się zaczerieniony a przy świetle księżyca - stanie sie niebieski.

hijax_pl - Sob 19 Lis, 2011

kufel napisał/a:
zawsze ustawiam na AWB a potem wszelkie poprawki w "wołarce". najszybszy i najłatwiejszy sposób
Zrób taki eksperyment i ustaw na stałe na "słoneczko" ;)
kufel - Sob 19 Lis, 2011

hijax_pl napisał/a:
Zrób taki eksperyment i ustaw na stałe na "słoneczko" ;)
Ok. tylko nie wiem czy do końca rozumiem co to ma dokładnie na celu :wink: czy chodzi Ci o to ze 5500 K to poziom BB zbliżony do percepcji ludzkiego oka?


inna sprawa ze wartość "słoneczko" w jednej puszcze nie musi być identyczną z wartością "słoneczko' w drugiej puszcze. ale rozumiem ze to są różnice pomijalne?

jaad75 - Nie 20 Lis, 2011

poziomek napisał/a:
Jak to jest ,że idąc nocą przez miasto robimy zdjęcie i na nimmamy przepiękne różnokolorowe barwy latarni, lamp etc... a nasz mózg potrafi w locie przetworzyć tak ten obraz że wszystkie te światła wydają nam się zbliżone do białego? Mamy 2 lampy koło siebie o barwie żółtej i zielonej (na zdjęciu) a nasz mózg równocześnie dla obu tych świateł, ze sobą pomieszanych, o różnej długości fali, potrafi to skorygować?
Nie potrafi tego skorygować. Jeśli widzimy światła o zdecydowanie różnej temperaturze barwowej, a nawet różnej zawartości widma równocześnie, to wyraźnie potrafimy zobaczyć różnicę - najczęściej ani jedno nie wydaje nam się białe.
hijax_pl napisał/a:
Zrób taki eksperyment i ustaw na stałe na "słoneczko" ;)
Tylko, że to akurat bez sensu, bo mózg jednak koryguje zafarby, zwłaszcza jeśli przebywamy w świetle o danej temperaturze barwowej odpowiednio długo...
hijax_pl - Nie 20 Lis, 2011

jaad75 napisał/a:
eśli widzimy światła o zdecydowanie różnej temperaturze barwowej, a nawet różnej zawartości widma równocześnie, to wyraźnie potrafimy zobaczyć różnicę - najczęściej ani jedno nie wydaje nam się białe.
Adoptuje się wzrok do głównego źródła światła: jak np w hali sportowej wpada światło dzienne przez okna to żarówki przy suficie mogą się wydawać, powiedzmy: zielone. Ale jak już słońce zajdzie i oświetlenie sztuczne zdominuje - wtedy będą one dla nas bardziej białe.
jaad75 napisał/a:
Tylko, że to akurat bez sensu, bo mózg jednak koryguje zafarby, zwłaszcza jeśli przebywamy w świetle o danej temperaturze barwowej odpowiednio długo...
Oczywiście, że koryguje. Takim manewr ze słoneczkiem da kiepskie wyniki w sytuacji pogody jesiennej, gdzie niebo jest zasnute grubą, jednolitą warstwą chmur... I dziesiątkami innych sytuacji ;)
Chodziło mi o to, że w takim normalnym użytkowaniu - moim zdaniem - ustawienie stałe na WB dzienny jest dużo lepszym rozwiązaniem od AWB.

jaad75 - Nie 20 Lis, 2011

hijax_pl napisał/a:
Ale jak już słońce zajdzie i oświetlenie sztuczne zdominuje - wtedy będą one dla nas bardziej białe.
Bardziej białe, co nieznaczy, że białe, chyba, że ktoś ma bardzo upośledzone postrzeganie kolorów. Generalnie dość podobna sytuacja występuje w przypadku monitorów - ktoś przyzwyczajony do patrzenia na właściwe kolory na skalibrowanym monitorze bez problemu zauważy zafarby i niewłaściwą temperaturę barwową przy pierwszym spojrzeniu na nieprawidłowo ustawiony monitor, nawet jeśli nie ma bezpośredniego porównania. Z drugiej jednak strony wystarczy spróbować ustawić właściwe kolory na telewizorze stojącym na wystawie sklepowej wśród innych telewizorów w tzw "trybie sklepowym". Mózg potrafi zaadaptowac się na tyle szybko, że kolory ustawione właściwie, praktycznie zawsze są zbyt ciepłe i staramy się zbalansować do przeniebieszczonego obrazu sąsiadujących ekranów.
hijax_pl napisał/a:
ustawienie stałe na WB dzienny jest dużo lepszym rozwiązaniem od AWB.
Może w Nikonach... :razz: W nowych Pentaksach zazwyczaj zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest AWB z silną korekcją dla światła żarowego.
kufel - Nie 20 Lis, 2011

jaad75 napisał/a:
Bardziej białe, co nieznaczy, że białe, chyba, że ktoś ma bardzo upośledzone postrzeganie kolorów.
dla kogos jedna biel bedzie chlodna a dla kogos w sam raz, co nie oznacza uposeldzenia postrzegania barw. czesto to subiektywne odczucie. oczywiscie jelsi wszytsko jest w granicach normy ;)
hijax_pl - Nie 20 Lis, 2011

jaad75 napisał/a:
ktoś przyzwyczajony do patrzenia na właściwe kolory na skalibrowanym monitorze bez problemu zauważy zafarby i niewłaściwą temperaturę barwową przy pierwszym spojrzeniu na nieprawidłowo ustawiony monitor, nawet jeśli nie ma bezpośredniego porównania.
Dokładnie tak :) Najfajniejsze jest szybkie przełączanie profili patrząc na ekran vs przełączanie przy zamkniętych oczach, tzn takie by człowiek nie widział zmian... najlepiej odwracając głowę na paręnaście sekund w inna stronę tak by nie widzieć monitora :D
jaad75 napisał/a:
W nowych Pentaksach zazwyczaj zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest AWB z silną korekcją dla światła żarowego.
A jak wychodzi trawa, gdy mamy w całym kadrze.. trawę? ;)
jaad75 - Nie 20 Lis, 2011

kufel napisał/a:
dla kogos jedna biel bedzie chlodna a dla kogos w sam raz, co nie oznacza uposeldzenia postrzegania barw.
Jeśli nie widzisz różnic w widmie np. żarówek i tzw. "ciepłych" świetlówek energooszczędnych, to nazwałbym to upośledzeniem postrzegania kolorów... :smile:
hijax_pl napisał/a:
A jak wychodzi trawa, gdy mamy w całym kadrze.. trawę? ;)
Nie robiłem takich eksperymentów, ale raczej wychodzi zielona... :smile:
hijax_pl - Nie 20 Lis, 2011

jaad75 napisał/a:
Nie robiłem takich eksperymentów,
Sprawdź, czy przypadkiem nie będzie ta zieleń wpadała w niebieski ;)
kufel - Nie 20 Lis, 2011

jaad75 napisał/a:
Jeśli nie widzisz różnic w widmie np. żarówek i tzw. "ciepłych" świetlówek energooszczędnych, to nazwałbym to upośledzeniem postrzegania kolorów...
nie do konca o to mi chodzilo ;) chodzi mi o to ze dwie osoby mogą daną "biel" postrzegac inaczej, np cieplejszy jej wariant dla jednej moze byc w sam raz a dla drugiej juz za cieple.

[ Dodano: Nie 20 Lis, 2011 21:29 ]
hijax_pl napisał/a:
Sprawdź, czy przypadkiem nie będzie ta zieleń wpadała w niebieski
u mnie czesto we fiolet wpada. ale to chyba standardowe zachowanie...
sigmiarz - Wto 22 Lis, 2011

hijax_pl napisał/a:
Dlatego w zdecydowanej większości przypadków najlepiej sprawdza się WB ustawiony na światło dzienne.


Najlepiej sprawdzi się raw i suwak w wywoływarce :)
Robisz "na oko" i tyle, ja nigdy nie widzę tego światła miejskich latarni jako białe..
jedynie przystanki autobusowe miewają białe światło od ekspozytorów reklam,
gdzie są zamontowane świetlówki.

jaad75 - Wto 22 Lis, 2011

sigmiarz napisał/a:
jedynie przystanki autobusowe miewają białe światło od ekspozytorów reklam,
gdzie są zamontowane świetlówki.
Tyle, że to światło też nie jest białe tylko najczęściej lekko zielonkawe... :smile:
hijax_pl - Wto 22 Lis, 2011

sigmiarz napisał/a:
Najlepiej sprawdzi się raw i suwak w wywoływarce :)
No oczywiście. Ale i tak uważam, że lepiej zaczynać od Słoneczka.. Albo szarej karty ;)
sigmiarz - Wto 22 Lis, 2011

jaad75 napisał/a:
Tyle, że to światło też nie jest białe tylko najczęściej lekko zielonkawe...


może w Salvatorze ;)

[ Dodano: Wto 22 Lis, 2011 19:06 ]
hijax_pl napisał/a:
Ale i tak uważam, że lepiej zaczynać od Słoneczka..

przy dużych seriach nawet nieźle działa auto :)

jaad75 - Wto 22 Lis, 2011

sigmiarz napisał/a:
może w Salvatorze ;)
Na Salwatorze. Przez "w". To miejsce w Krakowie. :razz:
No, ale fakt, nie każdy tę zieloność widzi, o czym zresztą pisałem wyżej... :mrgreen:

sigmiarz - Wto 22 Lis, 2011

jaad75, ja piszę o bieli wtedy kiedy nic nie ma w ekspozytorach,
i jestem pewny że to jest biel, bo tam są zupełnie zwyczajne świetlówki
a te jak wiadomo są białe i jeśli mają jakiś zafarb to jest błękit, wyraźnie
w Krakowie inna firma montuje przystanki :)

pitras - Wto 22 Lis, 2011

sigmiarz napisał/a:
jaad75, ja piszę o bieli wtedy kiedy nic nie ma w ekspozytorach,
i jestem pewny że to jest biel, bo tam są zupełnie zwyczajne świetlówki
a te jak wiadomo są białe i jeśli mają jakiś zafarb to jest błękit, wyraźnie
w Krakowie inna firma montuje przystanki :)

Gwarantuje, ze zielonkawe :) Niestety niewiele swietlowek nie ma zielonego zafarbu (najlepsze sa akwarystyczne) Wystarczy zrobic fotke swietlowki o temperaturze barwowej 4 lub 6,5 tys stopni kelwina.

sigmiarz - Sro 23 Lis, 2011

ok, przyjrzę się przy najbliższej okazji :)
jaad75 - Sro 23 Lis, 2011

sigmiarz, niestety nie. Niemal wszystkie świetlówki mają zielonkawy zafarb i niedostatki w pasmie czerwonym, nawet te kompaktowe, które mają symulować żarówki (tzw. warm, dla których podają 2700K) i nawet te z bardzo wysokim RA (bardzo wysokie, to dla świetlówek okolice 90). Dlatego zresztą balansując flash do tzw "białych" świetlówek używasz żelu PlusGreen.
hijax_pl - Sro 23 Lis, 2011

sigmiarz napisał/a:
bo tam są zupełnie zwyczajne świetlówki a te jak wiadomo są białe
Mówisz o typowych rurach czy kompaktach?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group