forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Samyang 14mm 2.8 vs 8mm 3.5

innovision - Pią 30 Gru, 2011
Temat postu: Samyang 14mm 2.8 vs 8mm 3.5
cześć
przymierzam się do zakupu któregoś z wymienionych.
różnica w cenie to prawie 400 zł na korzyść tańszej ósemki.
za droższą czternastką przemawia jedynie światło?

generalnie ósemką łatwiej operować (ostrość) z uwagi na głebię.
jest nieco ciemniejsza ale to raptem jedna działka przy bardzo krótkiej ogniskowej więc wiele złego nie czyni. dystrosja w czternastce mniej widoczna ale ponoć nieco trudniejsza bo falista. budowa i praca pod światło chyba podobna. ósemka winietuje przysłoną na FF ale to dla mnie żaden argument bo rozważam w konteście cropa. czternastka ma więcej elementów optycznych (w tym asferycznych i niskodyspresyjnych) przez co jest nieco cięższa i generalnie mniej zgrabna. ostrość, kontrast, kolory? ciężko mi ocenić ale są chyba porównywalne (?)

jakie są plusy i minusy obu konstrukcji względem siebie?
są jakieś argumenty za tym aby dołożyć te 400 zł do czternastki?

MC - Pią 30 Gru, 2011

A wiesz co to jest fisheye?
innovision - Pią 30 Gru, 2011

jasne :)
tą ósemką już miałem okazję się bawić - jest ok.
mam też 85 mm z tej tajni i jestem zadowolony (trafiam mimo małej głębi) więc te 2.8 i inne operowanie ostrością nie jest mi straszne.
obrazowanie w sensie dystorsji w przypadku ósemki jest bardziej wyraziste i nadaje nieco odrealniony klimat - to oczywiste.
różnica w cenie jest dla mnie powiedzmy zupełnie pomijalna. jeśli znajdę jakieś sensowne argumenty wybiorę 14 mm i właśnie dlatego pytam :)

MC - Pią 30 Gru, 2011

Skoro wiesz co to FE, to wybór powinien należeć do Ciebie :smile:
innovision - Pią 30 Gru, 2011

wybacz ale to nie rozwiązuje dylematu przed którym staję pewnie nie ja jeden ;)
może inaczej - dlaczego wybrałbyś te 14 mm zamiast 8?

MC - Pią 30 Gru, 2011

Bo 8mm kiepsko pasuje do FF.
Ale do cropa brałbym 8.

Sunders - Pią 30 Gru, 2011

innovision napisał/a:
obrazowanie w sensie dystorsji w przypadku ósemki jest bardziej wyraziste i nadaje nieco odrealniony klimat - to oczywiste.
różnica w cenie jest dla mnie powiedzmy zupełnie pomijalna. jeśli znajdę jakieś sensowne argumenty wybiorę 14 mm i właśnie dlatego pytam


Jesli pasuje Ci obrazowanie osemki FE, to obrazowaniem 14/2,8 mozesz byc rozczarowany - "nadawany przez niego klimat" nie bedzie juz tak odrealniony :smile:

innovision - Pią 30 Gru, 2011

tak, widziałem zdjęcia z obu obiektywów.
14 mm też prezentuje się ciekawie i chyba nawet łatwiej komponować takim kadrem.
ciekawe jak sprawdza się w krajobrazach (czy detal jest wystarczający i dystorsja nie przeszkadza?).

Sunders - Pią 30 Gru, 2011

Cytat:
14 mm też prezentuje się ciekawie i chyba nawet łatwiej komponować takim kadrem.
ciekawe jak sprawdza się w krajobrazach (czy detal jest wystarczający i dystorsja nie przeszkadza?).


Detal IMO jest wystarczajacy, a dystorsja nie przeszkadza na APS-C :smile:

innovision - Pią 30 Gru, 2011

muszę gdzieś sprawdzić tą czternastkę bo kusi mnie ;)
zabawa ósemką wymaga kreatywności ale pamiętam, że zwraca się ona z nawiązką. jednak ta silna beczka narzuca pewne ograniczenia przy kadrowaniu i w tym względzie węższa kuzynka daje chyba więcej możliwości. oczywiście można prostować ósemkę i dostaniemy pewnie zbliżone kadry do tych z czternastki... :roll: ale komponuje się zupełnie inaczej widząc to już w wizjerze.
gdy przeglądam sample odnoszę wrażenie, że szkła mają odmienny charakter i czternastka wydaje się bardziej ostra - miał ktoś oba aby porówanać detal, ca i pracę pod światło? są jakieś porównania na necie (bo nie znalazłem)?

Sunders - Pią 30 Gru, 2011

innovision napisał/a:
gdy przeglądam sample odnoszę wrażenie, że szkła mają odmienny charakter i czternastka wydaje się bardziej ostra - miał ktoś oba aby porówanać detal, ca i pracę pod światło? są jakieś porównania na necie (bo nie znalazłem)?


Twoje wrazenie ze te szkla maja odmienny charakter jest IMHO sluszne i dlatego sens ich porownywania wydaje sie watpliwy - stad chyba ich brak "na necie" :smile:
Mozesz jednak porownac sobie wyniki testow optyczne.pl :
http://www.optyczne.pl/16...-eye-Wstęp.html
http://www.optyczne.pl/17..._Dystorsja.html
:smile:

innovision - Pią 30 Gru, 2011

a widzisz niekonieczne :)
ósemka to trochę takie combo
http://www.pentaxforums.c...ectilinear.html
co prawda trudno tu ocenić detal ale kolory z czternastki wyglądają w tym porównaniu gorzej. jednak tu chodziło raczej o zobrazowanie możliwości jakie daje te 8 w stosunku do 14 pod kątem perspektywy i matryce choć obie Canona to jednak z innej klasy aparatów więc pewnie i to miało wpływ na oddanie barw.
tak więc nadal mną miota ;)

Sunders - Sob 31 Gru, 2011

innovision napisał/a:
tu chodziło raczej o zobrazowanie możliwości jakie daje te 8 w stosunku do 14 pod kątem perspektywy i matryce choć obie Canona to jednak z innej klasy aparatów


innovision, masz dwie puszki - FF i APS-C? Wydawalo mi sie, ze interesuje Cie porownanie tych obiektywow na APS-C :???:

[ Dodano: Sob 31 Gru, 2011 08:47 ]
innovision napisał/a:
nadal mną miota


Skad to "miotanie" :???: Ze znalezionego przez Ciebie porownania wynika chyba jasno, ze lepiej miec 5DmkII z 14/2,8 niz 40D z 8/3,5 :smile:

maput - Sob 31 Gru, 2011

Niech ktoś mu w końcu powie, że wcale nie wie co to jest fisheye...
innovision, to są dwa całkiem rożne obiektywy, do różnych zastosowań, wspólną mają tylko małą ogniskową, ale odwzorowanie już inne.

jaad75 - Sob 31 Gru, 2011

Może byś tak poczytał, czym różni się odwzorowanie rektilinearne, od stereograficznego i innych, nie zachowujących prostych linii w kadrze? Hint - zakrzywianie linii w kadrze przez Samyanga 8mm, to nie to samo, co "beczka" obiektywów rektilinearnych... :roll:
komor - Sob 31 Gru, 2011

Ja tam nie mam problemu ze zrozumieniem problemu innovision, przecież wyraźnie sugeruje, że kadry z ryby prostowałby w PT-Lens lub czymś podobnym. A wy go ciągle do szkoły wysyłacie :)
Co nie zmienia faktu, że w wobec takiego dylematu nikt nie poradzi, sam musisz wybrać co kupić, bo to nie problem jakości i porównania dwóch porównywalnych szkieł, tylko problem wyboru sposobu pracy. A to już musisz dokonać sam, innovision.

dcs - Sob 31 Gru, 2011

innovision,
A może ankieta: czy lepiej umrzeć z głodu, czy z pragnienia?

kozidron - Sob 31 Gru, 2011

dcs napisał/a:
A może ankieta: czy lepiej umrzeć z głodu, czy z pragnienia?


oj jest róznica

innovision, ja cię trochę rozumiem, tyle że niestety my ci nie pomozemy w wyborze, ja mam już lekki wstręt do rybiego spojrzenia odkąd pokazał się tani FE samyanga, naoglądałem się tyle szkaradnych kadrów, że miarka się przebrała. To tak jak z zupą pomidorową, jest świetna ale podawana na każdy obiad moze obrzydzić zycie.

Jako posiadacz 14tki mogę ci powiedzieć tylko, ze nie zawiedziesz się jeżeli chodzi o jakość wykonania i własności optyczne.
Tylko jak już wspomnieli koledzy to dwa różne szkła.

dcs - Sob 31 Gru, 2011

kozidron,
I właśnie o różnicę mi chodziło :wink:

jaad75 - Sob 31 Gru, 2011

komor napisał/a:
Ja tam nie mam problemu ze zrozumieniem problemu innovision
A ze zrozumieniem podtytułu wątku? Chyba, że 14/2.8 również uważasz za "koreańską rybkę"... :razz:
pan.tadeusz - Sob 31 Gru, 2011

jak wspomniał komor dylemat całkiem zrozumiały :)

kozidron napisał/a:
innovision, ja cię trochę rozumiem, tyle że niestety my ci nie pomozemy w wyborze, ja mam już lekki wstręt do rybiego spojrzenia odkąd pokazał się tani FE samyanga, naoglądałem się tyle szkaradnych kadrów, że miarka się przebrała. To tak jak z zupą pomidorową, jest świetna ale podawana na każdy obiad moze obrzydzić zycie.


mam podobne zdanie, ta wziernikowa twórczość często opiera się wyłącznie na banalnych niewiele wnoszących zniekształceniach. z jednej strony pozornie łatwo operować na 8 mm (bo brak AF jest praktycznie nieodczuwalny), z drugiej kompozycyjnie to jednak trudniejsze narzędzie i z tego powodu nie zawsze się sprawdzi (choć mile zaskoczyło mnie to linkowane zestawienie). wersja 8 mm faktycznie daje piękne ciepłe kolorki i doskonale pracuje pod światło - od tej strony gorąco polecam (posiadam) ale trudno mi porównać z 14tką.
pamiętać jednak trzeba, że jako taki imprezowy i troszkę reporterski street_shoter lepiej sprawdzi się raczej 8 mm właśnie z uwagi na swoistą głębię pozwalającą prawie zapomnieć o AFie. do krajobrazów natomiast brałbym raczej 14 mm. kierowałbym się przeznaczeniem

jaad75 - Sob 31 Gru, 2011

pan.tadeusz, używałeś dłużej FE i UWA, czy tak sobie teoretyzujesz?... :razz:
kozidron - Sob 31 Gru, 2011

pan.tadeusz napisał/a:
z jednej strony pozornie łatwo operować na 8 mm (bo brak AF jest praktycznie nieodczuwalny)


Na 14mm brak af-u jest również nieodczuwalny (oczywiście są specyficzne wyjątki gdzie af na szerokim się przydaje).

muzyk - Sob 31 Gru, 2011

kozidron napisał/a:
Jako posiadacz 14tki mogę ci powiedzieć tylko, ze nie zawiedziesz się jeżeli chodzi o jakość wykonania i własności optyczne.

No, jest to wyrąbisty słoik dosłownie i w przenośni.

pan.tadeusz - Sob 31 Gru, 2011

kozidron napisał/a:
Na 14mm brak af-u jest również nieodczuwalny (oczywiście są specyficzne wyjątki gdzie af na szerokim się przydaje).


no własnie, zastanawia mnie czy aż tak nieodczuwalny jak w 8 mm.
spotkałem się z opiniami, że właśnie nie ale szczerze mówiąc nie miałem w łapach więc się nie wyrażę. w 8 naprawdę jest beztrosko :)

jaad75 - Sob 31 Gru, 2011

pan.tadeusz napisał/a:
w 8 naprawdę jest beztrosko :)
Nie jest aż tak beztrosko, żeby nie dało się nie trafić i to nie tylko na MFD.
pan.tadeusz - Sob 31 Gru, 2011

jaad75 napisał/a:
Nie jest aż tak beztrosko, żeby nie dało się nie trafić i to nie tylko na MFD.


owszem można nie trafić ale z reguły nie ma z tym kłopotu nawet na czuja stąd jest to dosyć specyficzny manual, którym śmiało można pokombinować z dynamiczną reporterką

komor - Sob 31 Gru, 2011

jaad75 napisał/a:
A ze zrozumieniem podtytułu wątku?

A tego nie zauważyłem. :)

pan.tadeusz - Wto 03 Sty, 2012

dziś miałem okazję zapiąć te 14 mm :D
w kwestiach ostrości oba obiektywy dzieli przepaść.
przy czym ponoć po FE 8 mm nie należy spodziewać się żyletki i Samyang wypada tu bdb w swojej klasie. mój dopiero na f8 robi się ostry, na 5.6 jest używalny, a na pełnej dziurce nieco mydlany. te 14 mm już na 2.8 jest w pełni użyteczne, a 5.6 wydaje się minimalnie ostrzejsze niż f4 i na obu przysłonach można się pociąć. obie te wartości wyglądają też odrobinę lepiej niż f8 ale to tylko takie subiektywne wrażenie więc mogę się mylić w ocenie bo różnice nie są duże i nie bawiłem się w wycinanki. spora winieta ale od 5.6 mocno spada. na cropie kąt nie jest oszałamiający w stosunku do FE 8 mm ale detal od razu rzuca się w oczy.
8 mm wygląda na body znacznie zgrabniej, 14 z tą sporą przednią soczewką i zaślepą jak ze słoika nutelli jest przy tym niczym granat ;)
dystorsja w 8 mm jest tak oczywista, że człowiek szybko uczy się z niej kreatywnie korzystać i wręcz tak poziomować kadry aby w pewnym sensie ją zgubić. natomiast tu trudno o niej myśleć patrząc przez wizjer i chyba najbardziej da się we znaki dopiero na monitorze i to zwłaszcza przy architekturze gdzie sporo oczywistych prostych. jednak przy założeniu, że tak jak pisał komor będziemy prostować programowo (PTLens ma ponoć profil tej 14) pewnie i tu można wykorzystać to budżetowe UWA bo rozdzielczość jest rewelacyjna.
do krajobrazu w sensie natury te 14 mm może okazać się lepsze właśnie z uwagi z uwagi na detal, który jest nieporównywalny ze wspomnianym FE (ale wszystko zależy też od formatu prezentacji). z FE mam wrażenie można więcej powariować na ulicy, koncercie czy innej reporterce mimo, że mniej ostre i ciemniejsze. tyle jeszcze ode mnie :)

innovision - Sro 04 Sty, 2012

wychodzi na to, że najlepiej byłoby mieć oba :grin:
obejrzałem jeszcze kilka sampli i jestem raczej zdecydowany na FE 8 mm, a jak się kiedyś znudzi i przeskoczę na FF to pomyślę o tym UWA 14 mm.
jeszcze raz dzięki za obszerne porównania i pomoc :)

muzyk - Sro 04 Sty, 2012

innovision napisał/a:
wychodzi na to, że najlepiej byłoby mieć oba :grin:

Zdecydowanie TAK, bo inaczej, albo rybka, albo ... 14 stka. :grin:

jaad75 - Sro 04 Sty, 2012

innovision napisał/a:
wychodzi na to, że najlepiej byłoby mieć oba :grin:
Zdecydowanie nie - warto mieć FE i UWA, tyle że 14/2.8 niespecjalnie warto kupować pod APS-C, a 8/3.5 pod FF, chyba, że ktoś używa z obciętą osłoną do panoram sferycznych.
Sunders - Sro 04 Sty, 2012

innovision napisał/a:
jestem raczej zdecydowany na FE 8 mm, a jak się kiedyś znudzi i przeskoczę na FF to pomyślę o tym UWA 14 mm


I IMO słusznie :smile:

kozidron - Sro 04 Sty, 2012

Sunders napisał/a:
I IMO słusznie :smile:


przecież to nie jest kwestia "słuszności" to są dwa różne obiektywy, nie powinno się ich porównywać w kwestii "który lepszy" tylko "który bardziej siedzi w moim czy twoim temacie".

Sunders, masz manierę a'la "@@@darek radzi" :razz:

Sunders - Sro 04 Sty, 2012

kozidron napisał/a:
to są dwa różne obiektywy, nie powinno się ich porównywać w kwestii "który lepszy"


kozidron, a gdzież to tak porównywałem te obiektywy :???:

kozidron napisał/a:
przecież to nie jest kwestia "słuszności"


kozidron, kłania się czytanie ze zrozumieniem. W związku z tym, że masz z tym kłopoty, podaję objaśnienie specjalnie dla Ciebie: IMO słusznie = tak jak moim zdaniem powinno się wybrać :cool:

kozidron - Sro 04 Sty, 2012

Sunders napisał/a:
kozidron, a gdzież to tak porównywałem te obiektywy :???:


W stwierdzeniu "że twoim zdaniem słusznie", że zacytuje :

Sunders napisał/a:
I IMO słusznie :smile:


Totalna bzdura, to są dwa różne obiektywy nieporównywalne ze sobą, no chyba że brać pod uwagę czynnik że oba są wykonane trochę z plastiku, trochę z metalu czy wreszcie szkła :razz:

Gdzie ta słuszność Sunders ? Pod jakim "kątem słusznie" ? W czym jeden jest lepszy od drugiego ? Patrzysz pod kątem rozdziałki, to chyba nie masz racji. Patrzysz pod kątem własności optycznych ?

Sunders, gdzie ta słuszność, przecież oba służą do czegoś innego.


Ps. Sunders, ty nie rozumiesz zdania połaczonego spójnikiem "i" więc nie mów mi że nie czytam ze zrozumieniem :razz:

hijax_pl - Sro 04 Sty, 2012

innovision napisał/a:
wychodzi na to, że najlepiej byłoby mieć oba :grin:
Tak. W zasadzie to dwa zupełnie rożne obiektywy. To tak jakby porównywać 100/2.8 macro z 135/2.
Jeśli ktoś lubi rybie oko to i tak je kupi ;-)

MC - Sro 04 Sty, 2012

kozidron napisał/a:
oba służą do czegoś innego

Oba służą generalnie do robienia zdjęć, więc jednak jakaś tam racja jest.

kozidron - Sro 04 Sty, 2012

MC napisał/a:
Oba służą generalnie do robienia zdjęć, więc jednak jakaś tam racja jest.


ta, można jeszcze dodać, że oba mają pierścienie ustawiania ostrości :wink:


Sunders, przeczytaj sobie post hijax_pl, jaśniej Ci tego nie wyjaśni nikt.

hijax_pl napisał/a:
Tak. W zasadzie to dwa zupełnie rożne obiektywy. To tak jakby porównywać 100/2.8 macro z 135/2.
Jeśli ktoś lubi rybie oko to i tak je kupi ;-)

hijax_pl - Sro 04 Sty, 2012

To napiszę jeszcze raz innymi słowami:

Ci co chcą mieć jak "najprostsze" szerokie kadry - z tych dwóch przedstawionych wybrali by 14/2.8

Ci co chcą mieć jak najbardziej powyginane i "udziwnione" kadry - z tych dwóch wybiorą 8/3.5

Inne kwestie się w zasadzie nie liczą... ;)

P.S.
Wybieranie 14/2.8 do APS-C to dość dziwny pomysł :D

kozidron - Sro 04 Sty, 2012

hijax_pl napisał/a:
Wybieranie 14/2.8 do APS-C to dość dziwny pomysł :D


ale dlaczego :razz: ?

hijax_pl akurat ten samyang dość mocno winietuje na FF więc można też psioczyć, że na FF to "średni" wybór.

hijax_pl - Sro 04 Sty, 2012

kozidron napisał/a:
ale dlaczego ?
Bo wolałbym już coś w stylu 10-20 czy 10-22 ;)
kozidron napisał/a:
akurat ten samyang dość mocno winietuje na FF więc można też psioczyć, że na FF to "średni" wybór.
Fakt, choć jak na FF rekompensuje to szalenie szerokim kątem widzenia ;)
kozidron - Sro 04 Sty, 2012

hijax_pl napisał/a:
Bo wolałbym już coś w stylu 10-20 czy 10-22 ;)


ale czym ja mam robić beznadziejną i ciemną sigmą (to chyba największy bubel tej firmy pod wzgledem trzymania parametrów- co sztuka to inna mina) czy ciemnym canonem.
Tak na serio pozostaje tylko tokina, której af jest taki, że można uznać iż go nie ma (no i to szkło raczej nie rozpieszcza pod względem aberracji chromatycznej).

hijax_pl - Sro 04 Sty, 2012

Osobiście nie widzę potrzeby posiadania tak szerokiego kąta z jednocześnie super światłem. Ale to wynika pewnie z tego, że i tak przymykam do f/8 ;)

P.S. Samyang też nie ma AF ;)

pan.tadeusz - Sro 04 Sty, 2012

Sunders napisał/a:

kozidron, a gdzież to tak porównywałem te obiektywy :???:


nie abym był złośliwy ale ja też nie znajduję Twojego porównania ;)
jeszcze a propo konsekwencji kolegi kozidrona - najpierw rozumie rozważania autora wątku
kozidron napisał/a:

oj jest róznica
innovision, ja cię trochę rozumiem [...]


by chwilę później oświadczyć iż
kozidron napisał/a:

Totalna bzdura, to są dwa różne obiektywy nieporównywalne ze sobą, no chyba że brać pod uwagę czynnik że oba są wykonane trochę z plastiku, trochę z metalu czy wreszcie szkła :razz:

:lol:



MC napisał/a:
kozidron napisał/a:
oba służą do czegoś innego

Oba służą generalnie do robienia zdjęć, więc jednak jakaś tam racja jest.


otóż to :)

[ Dodano: Sro 04 Sty, 2012 09:33 ]
hijax_pl napisał/a:
Osobiście nie widzę potrzeby posiadania tak szerokiego kąta z jednocześnie super światłem. Ale to wynika pewnie z tego, że i tak przymykam do f/8 ;)


światło nie jest tu chyba problemem.
ten Sammy ma naprawdę fajną rozdzielczość ale te 14 mm jednak zniekształca po swojemu.
mimo to przy tej cenie wymiata :)

hijax_pl - Sro 04 Sty, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
otóż to
Porównajmy zatem Samyangowego 8/3.5 do 800/8 :mrgreen:

[ Dodano: Sro 04 Sty, 2012 09:39 ]
pan.tadeusz napisał/a:
ten Sammy ma naprawdę fajną rozdzielczość.
Rozdzielczość tak, ale w centrum, co szczególnie widać na FX. A dystorsje? No cóż, albo rozdzielczość (aberracje) albo dystorsje. Jak chce się mieć skorygowane obie wady to się płacze i płaci i kupuje Nikkora 14-24 ;)
pan.tadeusz napisał/a:
ale te 14 mm jednak zniekształca po swojemu.
Możesz wyprostować w kompie bez najmniejszego problemu. Oczywiście to oznacza przycięcie boków (zrobi się poduszka) a to efektywnie zmniejszy kąt widzenia wynikowej foty...
pan.tadeusz - Sro 04 Sty, 2012

hijax_pl napisał/a:

Porównajmy zatem Samyangowego 8/3.5 do 800/8 :mrgreen:

jeśli dla obu znajdujesz podobne zastosowanie to dlaczego nie.
to że nieco inne własności nie oznacza przecież iż nie można rozważać obu

hijax_pl napisał/a:

Rozdzielczość tak, ale w centrum, co szczególnie widać na FX. A dystorsje? No cóż, albo rozdzielczość (aberracje) albo dystorsje. Jak chce się mieć skorygowane obie wady to się płacze i płaci i kupuje Nikkora 14-24 ;)

tak zerkam na sample i aberracje chyba lepiej koryguje Sammy (ale może się mylę bo w łapach Nikorra nie miałem)

hijax_pl napisał/a:

pan.tadeusz napisał/a:
ale te 14 mm jednak zniekształca po swojemu.
Możesz wyprostować w kompie bez najmniejszego problemu. Oczywiście to oznacza przycięcie boków (zrobi się poduszka) a to efektywnie zmniejszy kąt widzenia wynikowej foty...

no właśnie.
przy okazji - czy rozdzielczość spada kiedy prostujemy kadr za pomocą np PTLens?

hijax_pl - Sro 04 Sty, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
jeśli dla obu znajdujesz podobne zastosowanie to dlaczego nie.
Tak: robienie zdjęć :)
pan.tadeusz napisał/a:
to że nieco inne własności nie oznacza przecież iż nie można rozważać obu
Oczywiście zawsze można porównywać nieporównywalne. Np różnica na pierwszy rzut oka jest taka, że w 800/8 nie mogę zmieniać przesłony.. tandeta ;)
pan.tadeusz napisał/a:
tak zerkam na sample i aberracje chyba lepiej koryguje Sammy (ale może się mylę bo w łapach Nikorra nie miałem)
Przyjrzyj się dystorsjom na samplu z Canona. Coś nie tak z tymi fotami ;)
pan.tadeusz napisał/a:
przy okazji - czy rozdzielczość spada kiedy prostujemy kadr za pomocą np PTLens?
Nie używam PTLens, bo mam już Lightrooma. Zależy generalnie od algorytmu - taki LR generalnie trzyma się rozdzielczości foty (fota nie puchnie przy ciągnięciu) ale jakiegoś wpływu na rozdzielczość nie zauważyłem.
Z drugiej strony nie porównywałem pixel w pixel ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group