| 
				
					| 
							
								|  | forum.optyczne.pl 
 |  |  Lampy błyskowe i oświetlenie - Zdjęcia studyjne - pełny manual?
 
 dretan - Pon 02 Sty, 2012
 Temat postu: Zdjęcia studyjne - pełny manual?
 W wyszukiwarce nie potrafiłem skonstruowac odpowiedniego zapytania - przepraszam
   
 W nawiązaniu do wątku małe pytanie. Doszedł dzisiaj do mnie już sprzęt (inny niż było w rozmowie) i małe pytanie do forumowiczów. Czy jeżeli weźmiemy % udział to >90% zdjęć studyjnych leci na full manualu?
 
 Pytam ponieważ tylko na pełnym manualu wychodzą mi sensowne pstryki - na AV lub samym TV wychodzi paranoja (prześwietlone lub brak światła.
 
 Bez linczu proszę - jestem noobek
 hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 Hm... A jak myślisz dlaczego nie wychodzą? Co mierzy światłomierz aparatu?
 dretan - Pon 02 Sty, 2012
 
 Wbudowany w aparat mierzy odbite światło więc domniemam, że jak mierzy to co mierzy a potem dostaje rozbłysk to przepala i stąd właśnie potrzeba ręcznym ustawień. Tak mi się na chłopski rozum wydaje.
 
 Bo jeżeli wziąłem AV F/3 & 1/250 to przepał zmasakrowany, przy AV F/3 & 2'' wyszło w miarę ale to bez sensu pomyślałem
  Dlatego przeszedłem na pełny manual i ustawiłem F/13 & 1/250 i wtedy poszło pięknie. 
 Nie bij - zielony jestem tak na 99% i szybciej mi się "dochodzi" nie z teorii tylko z praktyki.
 hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 
 I słusznie. 	  | dretan napisał/a: |  	  | Tak mi się na chłopski rozum wydaje | 
 
 W skrócie - aparat ustawiasz do tego jak lampy błysną, a nie jakie warunki ekspozycji masz w danej chwili. Błysną - czas przyszły - oznacza, że najlepiej sprawdzi się tryb M
   
 Zatem - tryb M, ISO najniższe, czas na x-sync, przesłona wg gustu (albo parametrów  lampy).
 
 Lampy mają taki parametr jak liczba przewodnia. A to nic innego jak taka uproszczona metoda wyznaczania optymalnej przesłony. Np LP=20m oznacza, że stojąc w  odległości 20m poprawnie naświetli motyw jeśli aparat ma przesłonę ustawioną na f/1. Albo inaczej - jeśli lampa stoi w odległości 10m i ma LP=20 optymalna przysłona będzie równa 20/10 = 2, a w odległości 4m będzie to 20/4=5
 
 Ot i cała filozofia...
 dretan - Pon 02 Sty, 2012
 
 Filozofia bardzo teoretycznie prosta. Domniemam więc idac dalej chłopskim rozumkiem, że dla mnie najlepiej będzie kiedy lampy wykręcę na maxa i zwiększę optymalnie maksymalna wartosc przeslony? Czy to bedzie juz sztuka dla sztuki?
 
 A światłomierz to mozna tak w skrócie wielkim napisać, że po pstyknięciu lampami pokazuje jakie wartosci przeslony i czasu nalezy ustawic aby zdjecie wyszlo "idealnie" doswietlone?
 hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 
 Dobry punkt startu by poznać przy jakim ustawieniu lamp (w sensie gdzie stoją i jaką mają energię ustawioną) ile dają światła... Bo jak na aparacie ustawisz przesłonę f/5.6 i to będzie maks to.. dość słabe lampki masz 	  | dretan napisał/a: |  	  | Czy to bedzie juz sztuka dla sztuki? | 
   Światłomierz pokazuje warunki ekspozycji bez lamp. Możesz go użyć gdy chcesz zrównoważyć światło zastane z błyskowym. 	  | dretan napisał/a: |  	  | A światłomierz to mozna tak w skrócie wielkim napisać, że po pstyknięciu lampami pokazuje jakie wartosci przeslony i czasu nalezy ustawic aby zdjecie wyszlo "idealnie" doswietlone? | 
 
 
 P.S.
 To liczenie z liczby przewodniej co napisałem wcześniej odnosi się dla ISO100.
 mozer - Pon 02 Sty, 2012
 
 dretan, żeby zmierzyć światło błyskowe światłomierzem musisz mieć światłomierz błyskowy albo korzystać z lamp i pomiaru TTL.
 hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 
 A to niby jak? (chyba, że czegoś nie zrozumiałem...) 	  | mozer napisał/a: |  	  | albo korzystać z lamp i pomiaru TTL. | 
 mozer - Pon 02 Sty, 2012
 
 hijax_pl, nieprecyzyjnie się wyraziłem? No tak jak działają lampy systemowe TTL - pomiar przedbłysku.
 hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 
 O ile błyśnie systemowa w trybie TTL 	  | dretan napisał/a: |  	  | No tak jak działają lampy systemowe TTL - pomiar przedbłysku. | 
   mozer - Pon 02 Sty, 2012
 
 hijax_pl, oj czepiasz się, czepiasz
   dretan - Pon 02 Sty, 2012
 
 Lampy szału nie ma bo 3 x CY400K. Nawet nie mam pomieszczenia by je rozstawić
  Ale ja po prostu chce się pobawić w myśl zasady "nauka przez zabawę" stąd nie mam wielkich oczekiwań. Pstrykanie - nauka - psrykanie - nauka. Może w koncu coś sensownego popełnię. Tak jak podglądałem z partyzanta pewnych kolesi to jedni mieli softboxy ustawione prawie przy "przedmiocie" a inni oddalone dobre 3m. Rozumiem, że Ci co mieli przy "nadganiali" słabą moc swojego sprzętu? hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 
 Jak to z energią bywa spada ona z kwadratem odległości... Możesz redukować energię błysku skręcając potencjometrem na 1/2, 1/4, 1/8 itd.. a możesz też odsuwać lampę. Przy okazji jak odsuwasz robi się ono też coraz twardsze (bo im dalej stoi tym mniejsza jest powierzchnia dyfuzora) 	  | dretan napisał/a: |  	  | Rozumiem, że Ci co mieli przy "nadganiali" słabą moc swojego sprzętu? | 
 dretan - Pon 02 Sty, 2012
 
 Wniosek z tego, że lepsze efekty winno się osiągać oddalając lampy od "celu" teoretycznie?
 hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 A jakie efekty masz na myśli?
 dretan - Pon 02 Sty, 2012
 
 Dynamizm światła (jakkolwiek to nazwać). Mam na myśli ładniejsze światło (o ile światło można określać mianem "ładne").
 mozer - Pon 02 Sty, 2012
 
 dretan, światło może być twarde albo miękkie - w zależności od potrzeb/zastosowania jedno z nich jest preferowane.
 dretan - Pon 02 Sty, 2012
 
 Dziękuję Wam za wyjaśnienia.
 hijax_pl - Pon 02 Sty, 2012
 
 
 Masz na myśli silne kontrasty? Do tego nie potrzeba się odsuwać ale odpowiednio modelować światło... 	  | dretan napisał/a: |  	  | Dynamizm światła (jakkolwiek to nazwać). | 
 
 Kup sobie książkę "Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej" Freemana. Na początek całkiem fajna pozycja
 jaad75 - Pon 02 Sty, 2012
 
 Odsuwając lampy przy tym samym modyfikatorze dostajesz twardsze światło, ale dłuższe "wygaszenie", czyli większy odcinek odległości światło-model, na którym światłomierz pokaże podobną wartość przysłony.
 komor - Wto 03 Sty, 2012
 
 
  	  | dretan napisał/a: |  	  | dla mnie najlepiej będzie kiedy lampy wykręcę na maxa i zwiększę optymalnie maksymalna wartosc przeslony? | 
 No raczej niekoniecznie.
  Jeżeli lampy zapewniają Ci odpowiednią ilość mocy (w sensie: nie są generalnie za słabe) to ustaw sobie optymalną przysłonę do zadania (w sensie: jaki efekt chcesz osiągnąć na zdjęciu) i do tego dobierz moc lamp. Jeśli chcesz robić packshoty to pewnie przysłony w zakresie od f/8 do f/16 są dla Ciebie wystarczające. f/8 da Ci pewnie coś w okolicach najwyższej rozdzielczości obiektywu (zależy od aparatu i obiektywu), ale jeśli nie daje to wystarczającej głębi ostrości dla danego przedmiotu to możesz zwiększyć do f/11–16, żeby kosztem pewnego spadku rozdzielczości uzyskać większą GO.
 Ciągłe błyskanie maksymalną mocą lamp raczej nie wpływa dobrze na ich trwałość, ja czasem się ratuję zgniłym kompromisem
  i włączam ISO 200 czy 400, żeby poradzić sobie ze zbyt małą mocą lamp. Jeśli z kolei moc jest za duża, a ja chcę używać małych przysłon, to zakładam filtr ND. dretan - Wto 03 Sty, 2012
 
 Aparat to D450
 Szkło to 50mm 1.4
 Lampy to CY400K w ilości 3 sztuk
 Softy to 2x60x90 + 1x80x120
 
 Zdaję sobie sprawę, że szału nie ma - jednak ma to byś zdjęcie produktów na stronę (butelki 1l i kanisterki 5l) wykonane z plastiku białego.
 
 Jak tylko w miarę sensownie rozłożę "sprzęt" wtedy popełnię kilka pstryków do analizy. Zakładam, że potrwa to troszkę z racji braku w chwili obecnej miejsca do rozłożenia całości (włącznie z tłem).
 
 Na pytanie dlaczego nie jest to bezcieniowy odpowiadam - będą przypadki MUSU do wykonania także dużo większych przedmiotów.
 
 Dziękuję za podjęcie rękawicy - wiem, że z zielonkami ciężko się "gada".
 
 BTW: Książka o której wspomniał kolega zamówiona.
 jaad75 - Wto 03 Sty, 2012
 
 
 Nie ma takiego... 	  | dretan napisał/a: |  	  | Aparat to D450 | 
 Jak na: 	  | dretan napisał/a: |  	  | Lampy to CY400K w ilości 3 sztuk Softy to 2x60x90 + 1x80x120
 | 
 To grubo na wyrost. 	  | dretan napisał/a: |  	  | zdjęcie produktów na stronę (butelki 1l i kanisterki 5l) wykonane z plastiku białego. | 
 Po cholerę do tego co wyżej bezcieniowy? 	  | dretan napisał/a: |  	  | Na pytanie dlaczego nie jest to bezcieniowy | 
 komor - Wto 03 Sty, 2012
 
 Bo namiot bezcieniowy można oświetlić lampkami biurkowymi i też dać radę
  bez inwestowania w lampy, softboksy…   dretan - Wto 03 Sty, 2012
 
 Zacznę od butelek a za 3 miesiące się okaże, że "coś więcej" i nie będę musiał kombinować - stąd na wyrost.
 
 D450 vs 450D
  Oj tam oj tam - no ok - 450D   
 Z racji tej, że mam chętne koleżanki do pstryków na pewno się pokuszę o portret jakiś a tego bym w bezcieniu raczej nie popełnił
   dcs - Wto 03 Sty, 2012
 
 dretan,
 To jak już zrobisz te fotki, to tutaj.
 
 |  |