|
forum.optyczne.pl
|
 |
Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - PENTAX k-5, Nikon czy Canon? Do reportażu
vulkanwawa - Wto 10 Sty, 2012 Temat postu: PENTAX k-5, Nikon czy Canon? Do reportażu Witam
Chcę wybrać system który będzie na siebie "zarabiał" w reportażu przede wszystkim ślubnym i trochę w dziedzinie reklamowej na początek. Dużo czytałem bardzo dobrych opinii o Pentax K-5 jako body, ale już jako trochę doświadczony amator wiem że przede wszystkim jest ważna oferta obiektywów. Kusi mnie cena Pentaxa ale nie orientuję się w jakie on ma dobre obiektywy i w jakich cenach.
Stąd moje pytanie i prośba.
1.Który system wybrać, ze względu na optykę: Pentax, Canon czy Nikon?
2.System ma zapewnić, ewentualnie w przyszłości, wymianę na lepsze Body.
3.Jakie polecacie konfiguracje?
4.Budżet to około 8 tys zł na body i 3 obiektywy (myślę o 2 stałkach)
wcześniej miałem 450d, teraz mam 600d (które będę musiał sprzedać, szkoda bo aparat świetny ale... nie do przyszłych celów)
MM - Wto 10 Sty, 2012
Wybór to Nikon lub Canon. 8 kzł na body i trzy szkła do reporterki? Mało
Większość z tego zje reporterski korpus a gdzie jasne szkła?
Zobacz sobie to.... Canon 7D, 17-55/2.8 i 70-200/2.8 plus lampa. To jest praktyczny zestaw reporterski. Cena? 7 kzł kosztuje body i lampa a gdzie szkła?
Zostaw sobie tego 600D na początek i kup optykę plus lampę (koniecznie). Korpus zmienisz jak się czegoś nauczysz.
maput - Wto 10 Sty, 2012 Temat postu: Re: PENTAX k-5, Nikon czy Canon? Do reportażu
vulkanwawa napisał/a: | Kusi mnie cena Pentaxa ale nie orientuję się w jakie on ma dobre obiektywy i w jakich cenach. |
A w necie informacje te są ukrywane i dostępne jedynie dla wybranych... Może poprzeglądaj testy interesujących Cię szkieł, skoro się bierzesz za zarobkowe pstrykanie, to chyba wiesz co Ci potrzebne ? Jak po testach uznasz szkło za dobre to na ceneo/skąpcu/nokaucie znajdziesz ceny.
Trochę wysiłku nie zaszkodzi, raczej pomoże w ogarnięciu tematu.
Sunders - Wto 10 Sty, 2012
MM napisał/a: | 17-55/2.8 i 70-200/2.8 plus lampa. To jest praktyczny zestaw reporterski. Cena? 7 kzł kosztuje body i lampa a gdzie szkła?
Zostaw sobie tego 600D na początek i kup optykę plus lampę (koniecznie). Korpus zmienisz jak się czegoś nauczysz. |
vulkanwawa, IMO to chyba najlepsza rada jaką mogłeś dostać
ghost - Wto 10 Sty, 2012
ja bym wolał nie chodzić na śluby bez zapasowego korpusu.
vulkanwawa - Wto 10 Sty, 2012
Dziękuję wszystkim za przybliżenie tematu - dylematu
Faktycznie może i mało 8 tys na początek ale nie napisałem że będziemy fotografować na imprezach we dwoje, więc mamy do wydania po 8 tyś każdy i chcemy wybrać jeden system. w takim razie szkieł nie musimy dublować.
Canon i Nikon (te oczywiście ze światłem poniżej 2,0 bo te Nas interesuję ze stalek) oferuje za całkiem fajne pieniądze, zastanawiamy się na początek nad body.
1. Nikon D7000 (w przyszłości D700)
2. Canon 60D ( później może 5D Mark II)
albo
3. Pentax K5 ale w ogóle nie znam tego systemu - wiem ze adaptery na M42, swoich obiektywów nie dużo więc... może ktoś z Pentaxem też coś podpowie.
moronica - Wto 10 Sty, 2012
vulkanwawa, sluby chcesz robic starociami M42?
poza tym pamietaj, ze Pentax nie ma w ofercie korpusow z pelnoklatkowa matryca
jaad75 - Wto 10 Sty, 2012
vulkanwawa napisał/a: | 3. Pentax K5 ale w ogóle nie znam tego systemu - wiem ze adaptery na M42, swoich obiektywów nie dużo więc... może ktoś z Pentaxem też coś podpowie. | Swoich obiektywów wystarczająco dużo, ale ponieważ nie znasz tego systemu i nie wiesz, czy by Ci odpowiadał - daruj sobie i kup to, co wszyscy.
moronica napisał/a: | poza tym pamietaj, ze Pentax nie ma w ofercie korpusow z pelnoklatkowa matryca | Ale co z tego? C/N/S/O itd. nie ma w ofercie korpusów średnioformatowych...
moronica - Wto 10 Sty, 2012
jaad75, to z tego ze wywnioskowalam ze vulkanwawa mysli o pelnej klatce na przyszlosc. gdyby o tym nie wspomnial to rowniez pewnie bym mu o tym nie przypomniala
vulkanwawa - Wto 10 Sty, 2012
pełna klatka nie była by mi potrzebna jeśli bym miał Pentaxa K5 bo ... pobawiłem się nim i jest świetny, niskie szumy, duży zakres tonalny, szybkość, solidna konstrukcja i do tego nie za dużą, CICHY itp. W testach mogę powiedzieć że dorównuje jakością obrazka 5D Mark II i D700.
http://www.dxomark.com/in...ppareil1%29/676|0/%28brand%29/Pentax/%28appareil2%29/483|0/%28brand2%29/Canon/%28appareil3%29/441|0/%28brand3%29/Nikon
więc ... po co by było przepłacać, ale właśnie tylko za body, bo jasnych szkieł dla Pentax-a jest zaledwie klika a do tego są wiele droższe od konkurencji, szkoda że przez tę dziwną politykę firmy zmarnuję się taki fajny aparacik.
Chyba pozostanie mi C lub N
jaad75 - Wto 10 Sty, 2012
vulkanwawa napisał/a: | bo jasnych szkieł dla Pentax-a jest zaledwie klika a do tego są wiele droższe od konkurencji, szkoda że przez tę dziwną politykę firmy zmarnuję się taki fajny aparacik. | Nie są droższe, są często ciemniejsze - fakt, ale to nie znaczy, że można je porównywać z budżetowymi szkłami w innych systemach. Zresztą mało szkieł Pentaksa można bezpośrednio porównywać, bo ten system jest po prostu inaczej skonstruowany niż C/N/S.
jurbassteck - Nie 15 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | vulkanwawa napisał/a: | bo jasnych szkieł dla Pentax-a jest zaledwie klika a do tego są wiele droższe od konkurencji, szkoda że przez tę dziwną politykę firmy zmarnuję się taki fajny aparacik. | Nie są droższe, są często ciemniejsze - fakt, ale to nie znaczy, że można je porównywać z budżetowymi szkłami w innych systemach. Zresztą mało szkieł Pentaksa można bezpośrednio porównywać, bo ten system jest po prostu inaczej skonstruowany niż C/N/S. |
Co masz na myśli poprzez "inaczej skonstruowany"? Pytam, bo jestem posiadaczem właśnie owej K-5, ale puki co z KITem..
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
jurbassteck napisał/a: | Pytam, bo jestem posiadaczem właśnie owej K-5, ale puki co z KITem.. |
Czy można prosić o jakieś rawy z tej puszki? Testy testami, ogarnięte i polskie i z zagranicy, ale życie życiem. Byłbym wdzięczny.
Podłączając się do tematu, chciałbym zapytać o k-5. Mam K-r i jest wart każdej złotówki, ale chciałbym dalej wejść w temat, skoczyć troszkę wyżej, więc idzie pod młotek i robi miejsce dla 2xdroższego body.
550D testuję od kilku dni. To żaden postęp nie będzie niestety. Jutro oddaję i wypożyczam canona 60D, może będzie ciekawiej. Natomiast jak się mogą plasować wobec powyższych te dwie maszynki, o podobnej matrycy, ale różnej ergonomii: nikon 5100, i szczególnie pentax k-5?
Niestety, mam możliwość testowania tylko sprzętu canona. Innego nie ma na stanie. Budżet 3.5-4k. Zainteresowany tylko w body, szkło manualne jest. Wymagania po przesiadce: lepszy obrazek pod kątem detalu i każdym innym też, czemu nie. I przynajmniej podobna przyjemność pracy z aparatem. Plus nie mniejsza szybkość. K-r jest bardzo ok w tej kwestii, 550-tka to przy nim żółw. Może to tylko przyzwyczajenie, niemniej boli. Ponadto te 18mln na matrycy wobec 12 w k-r zawiodło mocno, żadnych fajerwerków.
Sumując, k-5, nikon, canon 60D, inne? 60D, jak już wspomniałem, sprawdzę osobiście tak czy owak. Dzięki za wskazówki, szczególnie od tych, którzy mieli w rękach k-5 lub /i/ nikona 5100, ewent. canona 60D.
jurbassteck - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | Czy można prosić o jakieś rawy z tej puszki? Testy testami, ogarnięte i polskie i z zagranicy, ale życie życiem. Byłbym wdzięczny. |
Myślę, że bez problemu. Jak coś zorganizuję, to wyślę (choć podejrzewam, że są dość duże.. mi z K-5 spokojnie wystarczają jpegi). Interesuje Cię coś szczególnego, czasy, przesłona, iso?
maput - Pon 16 Sty, 2012
Przecież w sieci plików z każdego aparatu jest na pęczki...
jurbassteck - Pon 16 Sty, 2012
Przypomniało mi się, tu jest fajna strona z plikami zdjęć różnych aparatów.
http://pl.pixel-peeper.co...res=3&digicam=0
hijax_pl - Pon 16 Sty, 2012
Fajna - fakt, ale należy pamiętać, że to zasadniczo nie są JPGi prosto z aparatu, ale często gęsto umiejętnie obrobione pliki RAW
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 10:34 ]
ledżon napisał/a: | Czy można prosić o jakieś rawy z tej puszki? Testy testami, ogarnięte i polskie i z zagranicy, ale życie życiem. Byłbym wdzięczny.
| Znasz http://www.imaging-resource.com/ ?
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
jurbassteck napisał/a: | Co masz na myśli poprzez "inaczej skonstruowany"? Pytam, bo jestem posiadaczem właśnie owej K-5, ale puki co z KITem.. | Zobacz jakie szkła ma Pentax w swojej ofercie i na co położony jest nacisk w tym systemie.
ledżon napisał/a: | Natomiast jak się mogą plasować wobec powyższych te dwie maszynki, o podobnej matrycy, ale różnej ergonomii: nikon 5100, i szczególnie pentax k-5? | Plasować? K-5 to półka wyżej od 60D, D5100, półka/pół półki niżej od 60D. Natomiast obrazek dadzą bardzo zbliżony, z lekkim wskazaniem na K-5.
ledżon napisał/a: | Sumując, k-5, nikon, canon 60D, inne? | A na czym Ci najbardziej zależy? Jakich obiektywów potrzebujesz?...
komor - Pon 16 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | K-5 to półka wyżej od 60D, D5100, półka/pół półki niżej od 60D. |
Skoro D5100 ma być pół półki niżej niż 60D, to czemu K-5 jest całą półkę wyżej od 60D, a nie pół? Zawsze faworyzujesz wszystko co możliwe, żeby tylko Canon wypadł gorzej…
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
komor napisał/a: | Skoro D5100 ma być pół półki niżej niż 60D, to czemu K-5 jest całą półkę wyżej od 60D, a nie pół? | Bo IMHO amatorskie Nikony rozmiajają się z Canonami o pół półki wciąż. A K-5 to konkurencja 7D i D300s bardziej niż 60D i D7000, mimo, iż cena na to nie wskazuje.
jurbassteck - Pon 16 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | jurbassteck napisał/a: | Co masz na myśli poprzez "inaczej skonstruowany"? Pytam, bo jestem posiadaczem właśnie owej K-5, ale puki co z KITem.. | Zobacz jakie szkła ma Pentax w swojej ofercie i na co położony jest nacisk w tym systemie. |
Tak wiem, znam doskonale dostępność szkieł i z pełną świadomością zakupiłem ten aparat.
Wadą dla mnie jest ich jasność (a raczej ciemność) w zoomach, ale dalej nie rozumiem co masz na myśli poprzez "położony jest nacisk".
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
jurbassteck napisał/a: | ale dalej nie rozumiem co masz na myśli poprzez "położony jest nacisk". | Nacisk położony jest na rozmiar i wykonanie, a nie na jasność. Dostępne ogniskowe niekoniecznie pokrywają się z tym, co oferuje konkurencja. Poza tym, to system raczej nastawiony na stałki niż na zoomy.
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 12:35 ]
jurbassteck napisał/a: | Wadą dla mnie jest ich jasność (a raczej ciemność) w zoomach | Których? Masz przecież 2 podstawowe zoomy f/2.8.
jurbassteck - Pon 16 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | jurbassteck napisał/a: | ale dalej nie rozumiem co masz na myśli poprzez "położony jest nacisk". | Nacisk położony jest na rozmiar i wykonanie, a nie na jasność. Dostępne ogniskowe niekoniecznie pokrywają się z tym, co oferuje konkurencja. Poza tym, to system raczej nastawiony na stałki niż na zoomy. |
Faktycznie masz rację, na to nie zwróciłem uwagi.
jaad75 napisał/a: | [ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 12:35 ]
jurbassteck napisał/a: | Wadą dla mnie jest ich jasność (a raczej ciemność) w zoomach | Których? Masz przecież 2 podstawowe zoomy f/2.8. |
Chodziło mi bardziej o dłuższe zoomy.
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
jurbassteck napisał/a: | Chodziło mi bardziej o dłuższe zoomy. | Pentax ma system zoptymalizowany pod APS-C, więc 16-50 i 50-135, to odpowiedniki pełnoklatkowych 24-75 i 75-200. Zoomy f/2.8 dłuższe niż ten zakres, nie są częste również w innych systemach, szkoda natomiast, że nigdy nie wyszedł pentaksowy DA*11-16/2.8, który byłby świetnym uzupełnieniem na szerokim kącie. Generalnie Pentax praktycznie zarzucił segment tele, skupiając się na środku zakresu, który ma dość gęsto ostałkowany...
AM - Pon 16 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | jurbassteck napisał/a: | ale dalej nie rozumiem co masz na myśli poprzez "położony jest nacisk". | Nacisk położony jest na rozmiar i wykonanie, a nie na jasność. |
Chyba delikatna przesada - jest parę szkieł małych i dobrze wykonanych, więcej niż w innych systemach, ale ciężko mówić, że Pentax kładzie na to nacisk co w domyśle można zrozumieć - jest główną cechą systemu.
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
AM, tak wynika z wywiadów z panami z R&D Pentaksa... Faktem jest, że jest to system DSLR oferujący w tej chwili najwięcej małych gabarytowo obiektywów.
vulkanwawa - Pon 16 Sty, 2012
Miałem 450D miałem też 600D (właśnie sprzedałem)
Po wielu testach i porównaniach które BODY będzie lepsze do reportażu? głównie w plikach RAW, oferty obiektywów a także jakości budowy (uszczelnienia, materiał itp) szybkości AF (choć Ja robię głównie w Manualu bez AF) ergonomii itd
Testowałem tylko systemy Canona I Nikona tj 60D, 5D Mark II, D7000 i 300s nie myślałem o innych aż nagle przez przypadek wpadł mi w ręce Pentax K-5 a cena 3400 za body to myślałem że raczej się nie sprawdzi i co...?
Kupiłem Pentaxa powiem wprost - zakochałem się w tym aparacie ponieważ:
robi/ę znakomite zdjęcia RAW - wiem że niektórzy będą się "pieklić" ale patrząc obiektywnie pod względem szumów i zakresu tonalnego dorównuje on pełnej klatce.
obiektywy - po GŁĘBSZYM zapoznaniu się z ofertą jest jednak w czym wybierać.
stabilizacja optyczna w BODY
zakres tonalny - BAJKA
Cena - po co przepłacać za C lub N które w tej klasie kosztują ponad po 5 tyś za body
ergonomia - wszystkie funkcje wyciągnięte na "zewnątrz"
nie jest tak duży jak np D7000 (choć początkowo byłem na niego zdecydowany ), mam też w miarę duże dłonie jest super wygodny.
jaki minus dla K-5? choć dla to już nieistotne, filmy video maja za dużo objętość i występuję tzw Rolling Shutter Effect (jednak pod względem Video Canon jest najlepszy).
nie jest to sprzęt dla amatora (jest to klasa semi-pro) ponieważ ogromna liczba funkcji może go ZABIĆ NA ŚMIERĆ
na razie używam z T 17-50 /2.8 i REWELKA - choć nie jest to obiektyw za bardzo cichy za to błyskawicznie ostrzy i ma f2.8 a cena 1300 zł nie jest wygórowana, a za chwilę kupuje dwie "stałki".
Sunders - Pon 16 Sty, 2012
vulkanwawa napisał/a: | Kupiłem Pentaxa powiem wprost - zakochałem się w tym aparacie/.../na razie używam z T 17-50 /2.8 i REWELKA - choć nie jest to obiektyw za bardzo cichy za to błyskawicznie ostrzy... |
vulkanwawa gratuluje zakupu. Jesli T17-50 "blyskawicznie ostrzy", to rzeczywiscie musi byc milosc Jak na zestaw do reportazu, to w przeciwienstwie do korpusu ktory kupiles, trwalosc tez nie jest najmocniejsza strona T17-50 Zycze Ci, zeby ta milosc przetrwala probe czasu
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
Dzięki, znam. Także dpreview, http://www.imaging-resource, http://www.dcresource.com, http://www.techradar.com, http://www.clubsnap.com, http://snapsort.com, http://www.digitalcamerainfo.com, http://www.photographyblog.com, http://www.pixel-peeper.com etc etc etc, galerie na flikrze, na polskim i międzynarodowym forum pentaxa i canona też byłem, fotopolis czy też testy tutaj także przeczytane.
Pytam o surowe pliki, użytkowników którzy mieli przyjemność bądź nie, obcować z tymi kamerami. Wiem co jest w sieci, nie pytam o kolejne linki, testy. Mam K-r, 550d sprawdziłem, miałem kilka innych w ręku wcześniej. Testy, galerie są ciekawe, ale czasami pasują do rzeczywistości jak pięść do nosa. Dlatego przecież tyle dyskusji tu na forum właśnie, jak i w innych miejscach. Gdyby wystarczały testy i labki, nie byłoby o czym dyskutować.
Odpowiadając dalej. Aparat jest do manualnego szkła. Jest podpięty pod 10 calowego dobsona, na którym z reguły wisi jeszcze televue 2x2". Ogniskowe oscylują więc pomiędzy 1800-3600mm (mniej więcej, bo krop nikona pentaxa 1.5, canona 1.6, a televue realnie ok. 1.8 powiększenia). Generalnie duże ogniskowe, a światło pomiędzy f6-f18.
K-r potwierdza ostrość, mierzy światło. 550d mierzy światło, czasem prześwietla, fiksuje. Daje większy obrazek, niekoniecznie ciekawszy jeśli chodzi o detal. Spodziewałem się wzrostu rozdzielczości, nie zauważam.
Pytanie jak k-5 lub 5100 dałyby radę. Sensor ponad 16mln. Znacząco większy niż w K-r, nie tak duży jak w 550d czy 60d, i krop 1.5 a nie 1.6. Ale najważniejsze, to jakość finalna obrazka. Ostrość i detal na pierwszym miejscu, właściwe naświetlenie, oddanie kolorów zaraz za nimi.
@vulkanwawa, czy mógłbyś zaprezentować jakieś rawy, wrzucić na serwer, albo wysłac na gmail?
@jurbassteck, czasy których używam najczęściej: 1/320, 1/400, 1/500, 1/640, bez soczewki 1/1000, 1/1600. Rzadko, o zmierzchu tylko 1/80 lub 1/100. Możemy nie brać ich pod uwagę. ISO 100, 200, i b. rzadko 400. Światło, mniej więcej, f10, f12, f18.
dzięki
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
vulkanwawa napisał/a: | wiem że niektórzy będą się "pieklić" ale patrząc obiektywnie pod względem szumów i zakresu tonalnego dorównuje on pełnej klatce. | Pod względem DR, to nawet przewyższa wszystkie będące obecnie na rynku korpusy FF, natomiast pod względem szumów, to jedynie niemal dorównuje części z nich. Najlepsze pod tym względem korpusy FF (D3s) mają nad nim wciąż ok 1EV przewagi, zwłaszcza w najwyższych czułościach.
vulkanwawa napisał/a: | filmy video maja za dużo objętość i występuję tzw Rolling Shutter Effect (jednak pod względem Video Canon jest najlepszy). | RS występuje w przypadku każdej sczytywanej liniowo matrycy CMOS i w przypadku K-5 szczególnie uciążliwy akurat nie jest. Większą wadą jest mała kontrola nad parametrami video, zarówno w kwestii formatu zapisu, jak i naświetlania. Natomiast jakość, dzięki świetnej matrycy i niewielkiej kompresji MJPEG jest fantastyczna (robiliśmy z kumplem "teledysk" złożony z ujęć K-5 i 550D i Canon w tych samych warunkach wymiękał), choć faktem jest, że przy tej wielkości plikach i AVCHD byłoby zapewne jeszcze lepiej.
hijax_pl - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | Dzięki, znam. | Ale na IR są RAWy...
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
Sunders napisał/a: | Jesli T17-50 "blyskawicznie ostrzy", to rzeczywiscie musi byc milosc | Na śrubokręcie jest całkiem ok.
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 14:35 ]
ledżon napisał/a: | Pytanie jak k-5 lub 5100 dałyby radę. Sensor ponad 16mln | Rozdzielczość będzie trochę niższa od 18MPix matryc Canona (vide pomiary Optycznych), DR i szumy zdecydowanie na plus IMX071.
ledżon napisał/a: | Światło, mniej więcej, f10, f12, f18.
| To akurat bez sensu, bo powyżej f/8 obraz za bardzo degraduje dyfrakcja.
vulkanwawa - Pon 16 Sty, 2012
Cytat: | @vulkanwawa, czy mógłbyś zaprezentować jakieś rawy, wrzucić na serwer, albo wysłac na gmail? |
Ledżon co Cie konkretnie interesuję? to postaram się podesłać.
Sunders napisał/a: | gratuluje zakupu. Jesli T17-50 "blyskawicznie ostrzy", to rzeczywiscie musi byc milosc |
... miłość to akurat do Body a nie do T 17-50 (na Tamrona mam gwarancję aż 5 lat i MADE IN JAPAN więc chyba nie jest źle) ten obiektyw będzie miał inne zadanie ale cóż zobaczymy jak się sprawdzi a jak na razie nie stać mnie na innego zooma , miałem porównanie z 5DMarkII i obiektyw L 70 - 200 mm z USM i obiektyw był trochę wolniejszy ale za to pięknie pracuje (wiadomo USM) i ... kosztuje
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
hijax_pl napisał/a: | ledżon napisał/a: | Dzięki, znam. | Ale na IR są RAWy... |
owszem, nie tylko tam zresztą, ale scenki takie czy owakie, potem porównywane do innych scenek, gdzie w testach różnie bywa ze światłem w trakcie danego testu, różnie także z doborem szkieł, itp, nie są super-miarodajne, o czym przekonują zdjęcia UŻYTKOWNIKÓW
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
ledżon, a jeśli ktoś Ci wyśle sample, to będzie bardziej miarodajne? Przejdź się do sklepu z kartą i po sprawie.
hijax_pl - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | o czym przekonują zdjęcia UŻYTKOWNIKÓW | To żadne RAWy Ci tak zdobyte nie pomogą. Tak jak pisze jaad75 - idz do sklepu, weź korpus i szkło, które zamierzasz użyć, pstryknij parę razy, obrób RAWy według swoich preferencji i po sprawie.
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | Rozdzielczość będzie trochę niższa od 18MPix matryc Canona (vide pomiary Optycznych), DR i szumy zdecydowanie na plus IMX071.
w praktyce to nie jest oczywiste, vide zdjęcia z ww aparatów
ledżon napisał/a: | Światło, mniej więcej, f10, f12, f18.
| To akurat bez sensu, bo powyżej f/8 obraz za bardzo degraduje dyfrakcja. |
To akurat ma sens. W tym 'gatunku' fotografii przynajmniej, jaką jest fotografia zdjęć na wysokości przelotowej, czyli obiekty w ruchu oddalone o 10000-12000 metrów,
operujemy światłem w przedziale f10-f20, przy zwierciadle 250mm i dobrej atmosferze (małe ruchy powietrza), z ogniskową 2000-4000mm, wszystko działa jak należy. Zarówno pentax k-r jak i kilka modeli canona daje rade.
Sensor 15mln w canonie 50d sprawuje się nieznacznie lepiej niż sensory 10-12 mln px z innych modeli aparatów. Czyli gęstość upakowania nie jest decydująca, a na pewno nie degraduje niczego tak długo jak inne parametry matrycy plus procesor obrazu są dobre. 16mln na pierwszy rzut oka wygląda dobrze, 18mln niekoniecznie - mam na myśli 550d, który testowałem w weekend, i który jest używany przez kilku miłośników tego rodzaju zdjęć.
Teraz pytanie brzmi, czy któryś z tych korpusów: 60d, k-5, nikon 5100, podoła i będzie wart wydania tych 3-4k, w stosunku do obrazowania przez dwukrotnie tańszy, ale dobry K-r; czy k-5 może być WYRAŹNIE lepszy od k-r, REBELI 500/550/600, w kategoriach: detal, pomiar światła, etc?
60d jest już w domu, i będzie testowany, o ile pogoda dopisze. Jeśli pod względem obrazowania dorówna 50d, będzie ok. 550d tego nie zrobił. 50d jest niestety nie do zdobycia, poza rynkiem wtórnym.
hijax_pl - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | To akurat ma sens. | Tyle, że ciut inaczej się liczy przysłonę w obiektywach i teleskopach
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
hijax_pl napisał/a: | ledżon napisał/a: | o czym przekonują zdjęcia UŻYTKOWNIKÓW | To żadne RAWy Ci tak zdobyte nie pomogą. Tak jak pisze jaad75 - idz do sklepu, weź korpus i szkło, które zamierzasz użyć, pstryknij parę razy, obrób RAWy według swoich preferencji i po sprawie. |
Oczywiście, że pomogą. Przesylamy sobie rawy w gronie znajomych. Problem że nikt nie używa 5100 ani k-5. Rawy pstryknięte w sklepie to ostateczność. Jaki sens ma obraz w świetle żarowym, podczas gdy aparat stosowany jest wyłącznie przy świetle dziennym?
Nie wiem, czy posiadasz, bądź mialeś w rękach k-5. Jeśli tak, lepiej napisz jakie są Twoje wrażenia. Masz dużą wiedzę w temacie foto, ale nie skupiasz się na problemie IMO tylko proponujesz coś, co nie za bardzo ma jakikolwiek związek z tym o co pytam. W każdym razie dzięki...
@vulkanwawa
jakieś fotki strzelone przy ISO100-200, na największej ogniskowej, w plenerze, najlepiej pokazującej także niebo - byłoby świetnie. A jeśli wawa w Twoim nicku, oznacza warszawę jako miejsce zamieszkania, wpadnij, podepniemy do teleskopu i będzie jasne;).
Dwie firmy/sklepy bodaj, na Mokotowie i w Wesołej, posiadają na stanie k-5. Ale jechać do nich z syntą 12"? Taa, super pomysł ha ha.
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | To akurat ma sens. | Nie ma sensu jeśli chcesz osiągnąć najlepszą możliwą rozdzielczość.
ledżon napisał/a: | Sensor 15mln w canonie 50d sprawuje się nieznacznie lepiej niż sensory 10-12 mln px z innych modeli aparatów. | W kwestii wpływu dyfrakcji na rozdzielczość - niekoniecznie. W kwestii szumów, DR i bandingu jest zdecydowanie gorszy od 12MPix sensorów Sony.
ledżon napisał/a: | 18mln niekoniecznie - mam na myśli 550d | Akurat 18MPix sensor Canona jest widocznie lepszym od starszej 15MPix wersji...
ledżon napisał/a: | czy k-5 może być WYRAŹNIE lepszy od k-r, REBELI 500/550/600, w kategoriach: detal, pomiar światła, etc? | K-5 jest wyraźnie lepszy od K-r, w jakiejkolwiek kategorii, poza gabarytami i ceną. Natomiast w kategorii detal jest nieznacznie gorszy od 18MPix Canonów.
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
hijax_pl napisał/a: | ledżon napisał/a: | To akurat ma sens. | Tyle, że ciut inaczej się liczy przysłonę w obiektywach i teleskopach |
Być może. Piszę o tym, co widzę. Z doświadczenia swojego i sfotografowanych tą metodą setkach samolotów. I bazując na doświadczeniu osób parających się tym hobby od kilku ładnych lat.
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 17:55 ]
jaad75 napisał/a: | ledżon, a jeśli ktoś Ci wyśle sample, to będzie bardziej miarodajne? Przejdź się do sklepu z kartą i po sprawie. |
hej, to byłoby super, nikt nie lubi problemów, i nie tworzy ich przecież na siłę, problem w tym, że specyfika tych fotek jest taka a nie inna i sklepowe pstryki niewiele dadzą, niestety
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | hej, to byłoby super, nikt nie lubi problemów, i nie tworzy ich przecież na siłę, problem w tym, że specyfika tych fotek jest taka a nie inna i sklepowe pstryki niewiele dadzą, niestety | Dziwię się jednak, że w tej kwestii mają Ci coś dać przypadkowe zdjęcia od przypadkowej osoby. Choćby w RAW.
hijax_pl - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | Oczywiście, że pomogą. | Nie pomogą. Przynajmniej mi nie pomagały. ledżon napisał/a: | Rawy pstryknięte w sklepie to ostateczność. Jaki sens ma obraz w świetle żarowym, podczas gdy aparat stosowany jest wyłącznie przy świetle dziennym? | Zależy Ci na RAWach czy JPGach? Chodzi Ci o kolory czy detal? ledżon napisał/a: | Nie wiem, czy posiadasz, bądź mialeś w rękach k-5. Jeśli tak, lepiej napisz jakie są Twoje wrażenia. | Bawiłem się i K5 i D7000 i D5100. I mogę powiedzieć, że znam te puszki na wylot.
Wszystkie te trzy aparaty mają tę samą matrycę - Sony IMX71. K5 ma troszkę lepiej skalibrowany przetwornik ADC dzięki czemu uzyskuje największy DR. Ma też ISO80.
K5 i D7000 bez problemu sprawdzą się z manulanym szkłem jakim dla aparatu jest dobson. D5100 nie będzie Ci mierzyć światła.
Jeśli chodzi o detal to trudno mi się odnieść - nie wiem czy przypadkiem Twój zestaw nie jest wąskim gardłem i nie da lepszego detalu powyżej 15Mpx (na APS-C). W tym temacie po prostu musisz sobie sam w domu przetestować.
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
[quote="jaad75"] ledżon napisał/a: | K-5 jest wyraźnie lepszy od K-r, w jakiejkolwiek kategorii, poza gabarytami i ceną. Natomiast w kategorii detal jest nieznacznie gorszy od 18MPix Canonów. |
Dzięki, to jest konkretna odpowiedź. Co do reszty, nie mam wiedzy w dziedzinie optyki/foto. Nie chcę polemizować posługując się tabelami, wykresami. W fotografii samolotów na wysokości przelotowej jak do tej pory (poparte po prostu obrazami) prym wiedzie 50d.
K-r jest dobry. 550d wypada zaś gorzej od poczciwych modeli, takich jak: 400d, 450d, 40d..
Czy to jakaś osobnicza przypadlość tego modelu, czy 18mln to za wiele, nie wiem.
Jeśli będzie chwila błękitu porównam go w najbliższych dniach z 60d. W razie dalszych rozczarowań: albo serdecznie zaproszę kogoś do siebie posiadającego k-5, albo rzeczywiście zatacham telekop gdzieś w miasto. Głupio wydać parę złotych nie osiągając nic lepszego lub wręcz cofając się.
hijax_pl - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | Głupio wydać parę złotych nie osiągając nic lepszego lub wręcz cofając się. | Zamawiaj przez internet, testuj przez parę dni i zwracaj bez podania przyczyny.
Ostatecznie wybierz ten, który da najlepszy obrazek...
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
hijax_pl napisał/a: | Zależy Ci na RAWach czy JPGach? Chodzi Ci o kolory czy detal? |
na rawach,tylko i wyłącznie
bardziej o detal, ale cenię sobie gdy nie trzeba zbyt długo bawić się rawem, gdy odworowanie kolorów jest na przyzwoitym poziomie - w k-r korzystam często z CTE albo siedzę dłużej w raw camera i CS, gdy zdjęcie jest szczególnie trudne
hijax_pl napisał/a: | Bawiłem się i K5 i D7000 i D5100. I mogę powiedzieć, że znam te puszki na wylot.
Wszystkie te trzy aparaty mają tę samą matrycę - Sony IMX71. K5 ma troszkę lepiej skalibrowany przetwornik ADC dzięki czemu uzyskuje największy DR. Ma też ISO80.
K5 i D7000 bez problemu sprawdzą się z manulanym szkłem jakim dla aparatu jest dobson. D5100 nie będzie Ci mierzyć światła.
Jeśli chodzi o detal to trudno mi się odnieść - nie wiem czy przypadkiem Twój zestaw nie jest wąskim gardłem i nie da lepszego detalu powyżej 15Mpx (na APS-C). W tym temacie po prostu musisz sobie sam w domu przetestować. |
ISO200 to podstwa, ponieważ większość zdjęć jest robione z zamocowanym barlowem TV, co ogranicza czasy do 1/320-1/640 a ISO każe podnieść do 200.
Nie, wąskie gardło byłoby z dobsem 6" albo 8". Przelot jest w całości 2 calowy. Nawet o zmierzchu K-r daje sobie rade.
Z 18mln modeli rebeli korzysta kilka osób z podobnym zestawem: 10" i TV. Po prostu jakość obrazka nie umywa się do przedstawiciela serii dwucyfrowej, np. 50d.
Tak. K-r też mierzy światło, i myli się rzadko w porównaniu do 550d. Potwierdza także ostrość, a zdjęcia seryjne robi jak karabin (vs 550d). Ale szukam opcji, która da więcej detalu, nie tracąc innych walorów.
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 18:21 ]
hijax_pl napisał/a: | ledżon napisał/a: | Głupio wydać parę złotych nie osiągając nic lepszego lub wręcz cofając się. | Zamawiaj przez internet, testuj przez parę dni i zwracaj bez podania przyczyny.
Ostatecznie wybierz ten, który da najlepszy obrazek... |
heh, można tak???
komor - Pon 16 Sty, 2012
jaad75 napisał/a: | w kwestii szumów, DR i bandingu jest zdecydowanie gorszy od 12MPix sensorów Sony. |
Na ISO 100-400 banding i szumy?
ledżon napisał/a: | W fotografii samolotów na wysokości przelotowej jak do tej pory (poparte po prostu obrazami) prym wiedzie 50d. |
Bo wbrew temu, co w kółko powtarza Jaad, da się tym aparatem zrobić dobre zdjęcie, nawet na ISO 1600. To, co ciężko zrobić, to wyciągać z cieni, ratować niedoświetlone zdjęcia z wysokich czułości. Ale jak jest dobrze naświetlone to tragedii nie ma. Mistrzostwo świata też to nie jest, ale słuchając w tym względzie opinii Jaada wychodziłoby na to, że to jest bubel. A nie jest.
hijax_pl - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | Nie, wąskie gardło byłoby z dobsem 6" albo 8". Przelot jest w całości 2 calowy. Nawet o zmierzchu K-r daje sobie rade. | Ja mówię o rozdzielczości, jaką daje Ci teleskop. Nie o jasności. Poza tym o ile w K-r mogłeś bez problemu pracować na ISO800 o tyle w tych matrycach 16Mpx Sony możesz dojechać do 1600 a nawet 3200. ledżon napisał/a: | Z 18mln modeli rebeli korzysta kilka osób z podobnym zestawem: 10" i TV. Po prostu jakość obrazka nie umywa się do przedstawiciela serii dwucyfrowej, np. 50d. | I włąśnie dlatego zwróciłem uwagę na rozdzielczość teleskopu. ledżon napisał/a: | Tak. K-r też mierzy światło, i myli się rzadko w porównaniu do 550d. Potwierdza także ostrość, a zdjęcia seryjne robi jak karabin (vs 550d). Ale szukam opcji, która da więcej detalu, nie tracąc innych walorów. | To bierz K-5. Będziesz miał 7fps. ledżon napisał/a: | heh, można tak??? | Słyszałeś o prawie do zwrotu w ciągu 10 dni?
jaad75 - Pon 16 Sty, 2012
ledżon napisał/a: | Z 18mln modeli rebeli korzysta kilka osób z podobnym zestawem: 10" i TV. Po prostu jakość obrazka nie umywa się do przedstawiciela serii dwucyfrowej, np. 50d. | Tyle, że 60D ma tę samą matrycę, co reszta 18-tek APS-C Canona... A jeśli chodzi o 15MPix sensor z 50D, to była bodaj najgorsza matryca Canona w ostatnich kilku latach...
ledżon napisał/a: | szukam opcji, która da więcej detalu, nie tracąc innych walorów. | K-5 da więcej detalu od K-r, plus kilka nowych walorów...
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 18:32 ]
komor napisał/a: | Na ISO 100-400 banding i szumy? | Wystarczy pociągnąć trochę cienie. komor napisał/a: | Mistrzostwo świata też to nie jest, ale słuchając w tym względzie opinii Jaada wychodziłoby na to, że to jest bubel. A nie jest. | Tyle, że wyraźnie lepszą jakość da którykolwiek z aparatów z 18MPix matrycą.
ledżon - Pon 16 Sty, 2012
komor napisał/a: |
Bo wbrew temu, co w kółko powtarza Jaad, da się tym aparatem zrobić dobre zdjęcie, nawet na ISO 1600. To, co ciężko zrobić, to wyciągać z cieni, ratować niedoświetlone zdjęcia z wysokich czułości. Ale jak jest dobrze naświetlone to tragedii nie ma. Mistrzostwo świata też to nie jest, ale słuchając w tym względzie opinii Jaada wychodziłoby na to, że to jest bubel. A nie jest. |
szkoda, że juz definitywnie nie do dostania
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 18:44 ]
hijax_pl napisał/a: | Ja mówię o rozdzielczości, jaką daje Ci teleskop. Nie o jasności. Poza tym o ile w K-r mogłeś bez problemu pracować na ISO800 o tyle w tych matrycach 16Mpx Sony możesz dojechać do 1600 a nawet 3200. |
nie korzystam(y) z ISO wyższego niż 400, 200 to podstawa przy 4000mm ogniskowej, przy zestawie bez barlowa (1800-2000mm) ISO100 z czasem 1/1000 - 1/1500 daje doskonałe efekty, 250mm to kawałek lusterka
hijax_pl napisał/a: | I włąśnie dlatego zwróciłem uwagę na rozdzielczość teleskopu. |
Może. Chociaż rzucają się w oczy inne różnice. Poza tym część osób korzysta z dobsonów o mniejszej aperturze, 150 lub 200mm, a niektórzy także z relatywnie ciemnych MAK-ów. I jest ok z różnymi 12-15mln aparatami.
Zaś 550-tka ma nieprzyjemny, specyficzny rodzaj kolorowego szumu, a wyostrzanie (czy w DPP, czy w CS) daje dość smutne rezultaty.
hijax_pl napisał/a: | Słyszałeś o prawie do zwrotu w ciągu 10 dni? | obiło mi się o uszy, ale jak to wygląda w praktyce? pewnie bardzo bolesne doświadczenie, znając prawa konsumenta made in Poland.. ja słyszałem, ze taki towar nie może być ROZPAKOWANY itd itp, przecież to brzmi durne, jak go zatem sprawdzić?
[ Dodano: Pon 16 Sty, 2012 18:48 ]
jaad75 napisał/a: | Tyle, że 60D ma tę samą matrycę, co reszta 18-tek APS-C Canona... A jeśli chodzi o 15MPix sensor z 50D, to była bodaj najgorsza matryca Canona w ostatnich kilku latach... |
wierz mi, ze 'w powietrzu' sprawdza się dobrze, a jak jest na ziemi, w foto codziennym, nie mam pojęcia..
jaad75 napisał/a: | K-5 da więcej detalu od K-r, plus kilka nowych walorów... |
sounds good!
|
|