forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Za i przeciw, kilka typów dla młodej reporterki.

aeon - Sro 21 Lis, 2007
Temat postu: Za i przeciw, kilka typów dla młodej reporterki.
Witam,
przyjaciółka poprosiła mnie o porade w sprawie modelu dslr, mimo, iż trochę się w rynku orientuję, podpowiadajac komuś czuję sie w pewnym sensie odpowiedzialny za to.
Aparat bdzie używany do małego reportażu, zdjęcia do lokalnej gazetki, głównie foto osób we wnętrzach przy wiwiadach etc, czasem jakieś wydarzenie kulturalne. Wydaje mi się, że szerszy kąt bedzie przydatniejszy niż długie tele.

Waga i gabaryty sprzętu nie są istotne, uznała też, że może dźwigać dwa szkła zamiast jednego uniwersalnego.

Jestem troche na rozdrożu, lepsza puszka i jedno lub dwa szkła średniej jakości czy lepiej tańsze body za to lepsze szkła i lampa. Chyba druga opcja bedzie korzystniejsza?

Zawęziłem wybór do trzech firm, canon(400d lub 30d), nikon(d40(x) lub d80) i pentax (k10D, względnie samsung GX10D).

Co do canona to jej znajomi z zaprzyjaznionej redakcji mogą jej użyczać fanych szkieł w razie potrzeby, jednak, że sami są zapracowani to nie wiem na ile dyspozycyjne te szkła będa, na pewnie nie do codziennego użytku wiec nie wiem czy jest to wystarczający argument za.

Sam mam nikona d70s + 18-70 i nie jest źle.

Dobre opinie ma pentax k10. Szybki, stabilizacja obrazu (przydaje sie czasem), uszczelniony, dobra ergononia, troche ciężki ale wyrobi się :) To, że wybór szkieł nie jest tak duży jak w canonie czy nikonie mnie nie odstręcza bo wątpię, żeby inwestowała w masę szkieł, kupi ze dwa, może kiedyś jeszcze jakąś stałkę 50mm i to by było na tyle. A ceny i jakość są porównywalne.

Nikon d80 to w zasadzie aparat do którego trudno sie przyczepić jakoś szczególnie, mając d70s i d80 w reku nie widzę potrzeby dopłacania ponad tyś. zł za nowsze body.

D40 lub 40x jest ponoć mały i lekki, nie wiem jaki w obsłudze bo nie miałem w łapkach, brak silnika AF nie przeszkadza bo szkła sie kupi z napędem i po sprawie.

Od razu przyznam, że z canonem nie miałem za wiele do czynienia.

40D jest faaajny, ale za drogi.

30D pewnie by uszedł, nie jestem pewien tylko jakie on ma wspomaganie autofokusa bo wydaje mi sie, że błyska lampą czy też ma jakieś " swiatełko"? Tani też nie jest...

400D, jak kumpel nie zapomniał wziąć ze sobą to dziś pomacam. Ponoć nie jest taki zły jak niektórzy mówią :)

Do tego szkła, tu jestem otwarty na wasze propozycje, z tym, że bardziej przydadzą jej się szersze kąty, niż długie tele. Fajnie jakby udało się zmieścić w budżecie lampę, przy zdjęciach które będzie robić może jej sie przydać.

Na całość jest kwota ok 4200zł, jeśli będzie to dobrze uzasadnione to można budżet troche naciągnąć jeszcze.

Będe wam bardzo wdzieczny za rzeczowe argumenty co i jak, dlaczego a nie kolejne flame war "bo to jest lepsze od tamtego bo tak i już". Wszelkie inne porady dotyczące wyboru sprzętu mile widziane :)

Dobrze by było gdybym do 14-15:00 mogł jej coś zaproponować bo oddaje dzis biznes plan bo to z jakiś funduszy kasa jest :)

Z góry dziekuje i pozdrawiam

Radek

MM - Sro 21 Lis, 2007

Są dwie firmy... Canon i Nikon. Chodzi oczywiście o możliwość pożyczania optyki. Jaki zestaw? Najlepiej za "małe" pieniądze body 40D i 16-35L plus 70-200/2.8L. Sam często widuję się z fotoreporterami i widzę czym robią.
A teraz bardziej realnie. Światło musi być i tyle. 400D odradzam, już lepiej kupić używane 20D a można jeszcze dostać nowe 30D. Do tego coś jasnego na dolny zakres... może być Tamron 17-50/2.8, widuję też młodego fotoreportera z Sigmą 18-50/2.8. Oczywiście taki Canon 17-55/2.8 IS USM byłby cudowny. Ale jedno jest pewne, zoom musi być jasny. Na dłuższy koniec niezłym wyborem byłby Canon 70-200/4 L, ale dla reportera taka optyka może być za ciemna. Dlatego zostaje nam Sigma 50-150/2.8. Światło i jeszcze raz światło, tego się w tych klimatach trzeba trzymać.
Do tego lampkę 430 EX i mamy udany zestawik, więcej do szczęścia oprócz jasnych stałek nam nie potrzeba. Jakie te stałki? Najlepiej jaśniejsze niż 2.8 i raczej szerokie - np. taka 35/2 lub 28/1.8. Często widuję w akcji 20/2.8, ale do cropa mając zooma ze światłem 2.8 to ja bym tego nie kupił.
Nikon jest ok, tylko "jeszcze" wśród reporterów jednak mniej popularny no i szumi mocniej (a reporter często włącza ISO 1600 lub więcej). No i jak Nikona to jednak D200 a ten swoje kosztuje.

aeon - Sro 21 Lis, 2007

Dziekuje za odpowiedź.
Chciałem jednak coś uściślić, ona nie będzie goniła za tematami po mieście, raczej zdjęcia statyczne, zaczyna wydawać gazetę dla kobiet, darmówke z ogłoszeniami i artykułami dla Pań, troche mniej ambitne niz elle czy twoj style oczywiscie ale wyższy poziom niż pani domu, naj i inne takie. Wiec pogoni za obiektami nie bedzie, chyba, że ja czasem :)
Jasny obiektyw zawsze lepszy, jednak nie chciałbym popaść w skrajność i przesadzić z kosztami bo zastosowanie to raczej amatorka z ambicjami :)

RaD

MM - Sro 21 Lis, 2007

Canon 30D za 3000 i Tamron 17-50/2.8 za 1320. Takie są w tej chwili ceny w znajomym mi sklepie. Nic lepszego nie wyskrobię za takie pieniądze.
Wujek_Pstrykacz - Sro 21 Lis, 2007

MM , a za ile w twoim znajomym sklepie dostać można 70-200/4 L nie IS.
MM - Sro 21 Lis, 2007

A jest coś takiego jak wiadomości prywatne :P

2200 i od tego odchodzi jeszcze 380 zł cashbacku :wink:

Wujek_Pstrykacz - Sro 21 Lis, 2007

Przepraszam, wysłałem już na PM zapytanie.
aeon - Sro 21 Lis, 2007

MM napisał/a:
Canon 30D za 3000 i Tamron 17-50/2.8 za 1320. Takie są w tej chwili ceny w znajomym mi sklepie. Nic lepszego nie wyskrobię za takie pieniądze.


Ok, bardzo przyzwoita propozycja. jak to jest z tym af w 30d? Czym jest wspomagany? Ma światełko czy błyskami lampy?

MM, czy mogłys w paru punktach przekonać mnie dlaczego 30d a nie np. d80 lub k10?

Zastanawiam się jeszcze nad Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Asp. IF Makro, może nie tak jasna jak tamron ale ciut wiekszy zakres ogniskowych pokrywa. Dużo gorzej bedzie jesli wezmiemy pod uwage jakość obrazu z tego szkła?

Będe wdzieczny za inne głosy w dyskusji, namąćcie mi w głowie trochę jeszcze, prosze :)

RaD

MM - Sro 21 Lis, 2007

K10 odpada bo fotoreporterzy takich nie mają. A zawsze można na jakiejś imprezie od kolegi szkiełko pożyczyć na chwilę, szczególnie jak się jest kobietą :lol: To jedyny powód bo puszka jest dobra. Ale praktyka tak podpowiada.
Czemu nie D80? Dla mnie z racji budowy mechanicznej, odporności, szybkości serii, szumów... też praktyka tak podpowiada. Tutaj nie chodzi nawet o jakość pojedyńczego zdjęcia, chodzi o komfort, niezawodność, poręczność. 30D lepsze od D80, ale zdecydowanie gorsze od D200.
Każdy musi sobie sam odpowiedzieć na pytanie czego konkretnie potrzebuje najbardziej i czego wymaga. Ja cały czas piszę pod kątem typowej fotoreporterki. Bo zdjęcia paniusi jak robi ciasto w czasie godzinnego wywiadu to można spokojnie kompaktem robić :wink:

aeon - Sro 21 Lis, 2007

heh, ciasto :) Ale chyba tak to wlasnie bedzie wygladac, fotoreportaz to na wyrost okreslenie w tym wypadku.
Czyli co? Niezaleznie od tego co wybierze to bedzie dobrze do amatorskich zadań?
Po krótkiej konsultacji uzgodniliśmy, że zrobi podsumowanie budżetu i w zalezności od tego ile zostanie, tym lepszy sprzęt wybierze :) niewykluczone ze 40D :D

Dziekuje za pomoc i pozdrawiam

RaD


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group