|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - Fotografowanie z lampą zewn. w trybie M.
nawrocki - Sob 17 Mar, 2012 Temat postu: Fotografowanie z lampą zewn. w trybie M. Próbuję opanować fotografowanie z lampą w trybach innych niż automatyczny. Czy możecie wytłumaczyć mi różnicę pomiędzy ustawieniem lampy na E-TTL II i manual w trybie aparatu M ? Foto-jasiu zwraca na to uwagę jednak ja jakoś nie mogę tego zrozumieć. Przecież ustawiając ekspozycję na światłomierz podajemy do aparatu konkretne ustawienia (czas/przysłona/iso) i aparat tutaj nic nie zmienia więc lampę i tak musimy dostroić manualnie. Czy tak ? Chętnie poznam też wasze sposoby na zdjęcia z lampą. Gdzie nie przeczytam wszyscy zalecają tryby M w aparacie i na lampie. Po wielu próbach dałem sobie spokój z ulubionym trybem AV. Bez lampy jest dobrze, ale z lampą efekty są słabe, zdaję sobie oczywiście sprawę z ograniczeń związanych z czasem ekspozycji. Dzięki za pomoc.
hijax_pl - Sob 17 Mar, 2012
nawrocki napisał/a: | Przecież ustawiając ekspozycję na światłomierz podajemy do aparatu konkretne ustawienia (czas/przysłona/iso) i aparat tutaj nic nie zmienia więc lampę i tak musimy dostroić manualnie. Czy tak ? | Jak lampa pracuje w trybie TTL to "sama" się dostraja. nawrocki napisał/a: | Bez lampy jest dobrze, ale z lampą efekty są słabe | Wiesz już jaka jest różnica między ekspozycją dla światła zastanego i błyskowego?
nawrocki - Sob 17 Mar, 2012
>Jak lampa pracuje w trybie TTL to "sama" się dostraja.
No dobrze, ale czy ustawiając parametry wg wskazań światłomierza aparat wie, że ma zamontowaną lampę i bierze pod uwagę jej obecność we wskazaniach ?
>Wiesz już jaka jest różnica między ekspozycją dla światła zastanego i błyskowego?
Nie do końca wiem, co masz na myśli, wiem natomiast, że przy oświetlaniu lampą mamy wpływ nie tylko na ogólny poziom naświetlenia zdjęcia , ale też możemy wybierać, które światło będzie dominowało. Czy w takim razie znam tą różnicę ?
mozer - Sob 17 Mar, 2012
nawrocki napisał/a: | No dobrze, ale czy ustawiając parametry wg wskazań światłomierza aparat wie, że ma zamontowaną lampę i bierze pod uwagę jej obecność we wskazaniach ? |
Nie, ekspozycję zazwyczaj się dlatego niedoświetla, a lampą doświetla się pierwszy plan.
nawrocki - Sob 17 Mar, 2012
>Nie, ekspozycję zazwyczaj się dlatego niedoświetla, a lampą doświetla się pierwszy plan.
No to w takim razie jaka różnica między E-TTL a manualem ? Przecież tak czy siak muszę ręcznie ustawić lampę.
mozer - Sob 17 Mar, 2012
nawrocki, nie. Załóżmy, że focisz w miejscu gdzie 1/200 zapewnia optymalną ekspozycję bez lampy. Możesz teraz dać korekcję -2EV a TTL _automatycznie_ dobierze moc lampy do pierwszego planu. W trybie M musiałbyś tę moc sam ustawić.
nawrocki - Sob 17 Mar, 2012
mozer napisał/a: | nawrocki, nie. Załóżmy, że focisz w miejscu gdzie 1/200 zapewnia optymalną ekspozycję bez lampy. Możesz teraz dać korekcję -2EV a TTL _automatycznie_ dobierze moc lampy do pierwszego planu. W trybie M musiałbyś tę moc sam ustawić. |
Dzięki, już jasne. A czy właściwe wymieszanie światła zastanego z błyskowym to kwestia doświadczenia czy masz może na to jakąś regułę ? Jak sytuacja nie nagli to się bawię i próbuję, ale niestety pod presją czasu i miejsca wybieram zielony kwadracik.
komor - Sob 17 Mar, 2012
nawrocki napisał/a: | Gdzie nie przeczytam wszyscy zalecają tryby M w aparacie i na lampie. |
Ależ absolutnie nie. Jak bawisz się z lampami ustawionymi poza aparatem, to manualne ustawianie lamp jest bardzo sensowne. Natomiast przy pracy „reporterskiej”, gdy przesuwasz się co chwilę z aparatem i lampę masz na gorącej stopce, to nie ma powodu, żeby nie pracować w TTL. Natomiast jeśli chodzi o ustawienie aparatu to albo M albo AV, z tym, że w tym drugim przypadku są do przypilnowania pewne aspekty związane z czasem ustawianym przez aparaty Canona. Doczytaj w instrukcji o Custom Functions dotyczących pracy z lampą w trybie AV.
broczek - Pon 19 Mar, 2012
To się podepnę pod temat i zadam pytanie, które mnie nurtuje, a sam nie potrafię znaleźć uzasadnienia.
Jaki jest sens wydłużania czasu synchronizacji błysku np. do 1/60s?
nawrocki - Pon 19 Mar, 2012
Chwilę dziś testowałem i wychodzi mi na to, że praca z lampą w trybie AV kompletnie odpada. Aparat zupełnie sobie nie radzi nawet pomimo tego, że Auto ISO powinno w tym trybie działać w całym zakresie. W trybie M już lepiej. Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia. Zakładając, że mamy obiektyw o stałym świetle to pracując w trybie M możemy zapewnić sobie identyczną ekspozycję wszystkich zdjęć z danego miejsca i mieć spokój z ustawieniami. A czy w przypadku obiektywu ze zmiennym światłem warto bawić się w M jeśli przy każdym kadrowaniu zmienia nam się jeden z parametrów i czy w związku z tym dla wygody i szybkości pracy nie lepiej zdać się na zielony kwadracik ? Fakt można ustawić f 5,6 .
mozer - Pon 19 Mar, 2012
broczek, do 1/60 to może niezbyt zauważalne, ale przy dłuższych czasach np. taki:
http://photographic.com/o...son/index1.html
[ Dodano: Pon 19 Mar, 2012 20:11 ]
nawrocki, przy A nie trzeba korzystać z Auto ISO. Z zielonym kwadracikiem jest taki problem, że zazwyczaj ustawia zafiksowany czas typu 1/60 s i tyle. Jeśli masz zooma ze zmiennym światłem, to przynajmniej u mnie jest tak, że w trybie A jak się ustawi na jednej ogniskowej przysłonę i przejdzie do dłuższej, to po powrocie ponownie ją otwiera. Jaki to aparat?
komor - Pon 19 Mar, 2012
mozer napisał/a: | Jeśli masz zooma ze zmiennym światłem, to przynajmniej u mnie jest tak, że w trybie A jak się ustawi na jednej ogniskowej przysłonę i przejdzie do dłuższej, to po powrocie ponownie ją otwiera. |
Co nie zmienia faktu, że bez odpowiednio działającego Auto-ISO dość kiepsko się pracuje na M z lampą w TTL, bo nie można zapewnić sobie automatycznego trzymania stałej ekspozycji światła zastanego bez względu na światło obiektywu.
Tak czy owak przy reporterskich zabawach z błyskiem w trudnych warunkach oświetleniowych zoom ze stałym f/2.8 to podstawa.
broczek napisał/a: | Jaki jest sens wydłużania czasu synchronizacji błysku np. do 1/60s?
|
W skrócie: żeby złapać trochę więcej światła zastanego.
mozer - Pon 19 Mar, 2012
komor, ale przecież przy priorytecie przysłony czas jest dobierany tak, żeby utrzymać ekspozycję. W trybie M jest rzeczywiście trudniej, bo trzeba co najmniej dwa parametry zmieniać.
broczek - Pon 19 Mar, 2012
komor napisał/a: |
broczek napisał/a: | Jaki jest sens wydłużania czasu synchronizacji błysku np. do 1/60s?
|
W skrócie: żeby złapać trochę więcej światła zastanego. |
Sądziłem, że za to odpowiada czas otwarcia migawki.
Może posłużę się przykładem. Aparat i lampa w trybie M
iso 100, f/8, 1/60s oraz czas synchronizacji błysku 1/250s
iso 100, f/8, 1/30s (wpadnie 2x więcej światła zastanego?) czas synchr. 1/250s
co się zmieni gdy:
iso 100, f/8, 1/60s oraz synchr. 1/60 s ?
mozer - Pon 19 Mar, 2012
broczek, chyba mylisz pojęcia - czas synchronizacji nie ma nic wspólnego z ekspozycją. Mówi tylko od jakiego minimalnego czasu cały kadr zdąży oświetlić lampa.
BTW. nie słyszałem o czasie synchr. 1/60 - zazwyczaj jest to 1/200 lub 1/250.
[ Dodano: Pon 19 Mar, 2012 22:04 ]
PS. Czyli odpowiadając na pytanie: nic się nie zmieni
broczek - Pon 19 Mar, 2012
Nie mylę pojęć, to komor mnie zmylił / nie zrozumiał
Wracając do mojego "problemu"
W ustawieniach aparatu mam:
Tryb AV - czas synchr. błysku
0: Autom.
1: 1/250-1/60s, autom.
2: 1/250s (stały)
Mam wybraną opcję 2, bo rozumiem, że lampa najszybciej oświetli kadr ale nie rozumiem po co są 0 i 1.
nawrocki - Pon 19 Mar, 2012
mozer uświadomiłeś mi bardzo ważną sprawę z pracą trybu auto, pół biedy jak focę ciemnym obiektywem bo tam głębia ostrości nie jest taka mała ale gdybym podpiął coś o świetle 1/8 to aparat może niezły numer wystrugać.
mozer - Pon 19 Mar, 2012
broczek, naprawdę to wszystko jest w instrukcji obsługi...
Mniemam, że:
0 - dobiera czas do warunków oświetleniowych
1 - jw. tylko w podanym zakresie, żeby nie było "duszków"
nawrocki, teraz to ja nie kumam - jak dla Ciebie f/8 nie jest ciemny, to co jest? Co do tego w ogóle ma głębia ostrości?
Generalnie problem z trybem auto jest taki, że często w ogóle nie rejestruje zastanego.
komor - Wto 20 Mar, 2012
broczek, mozer, stosując terminologię z instrukcji kanonierskich pojęcie „czasu synchronizacji” nie oznacza X-sync, tylko po prostu czas ekspozycji. Stąd jest możliwe 1/60 i stąd powoduje zarejestrowanie większej ilości światła zastanego. Czas X-sync, czyli minimalny czas synchronizacji jest cechą wynikającą z osiągów migawki i oczywiście nie można go zmienić w menu aparatu, co wiecie.
cybertoman - Wto 20 Mar, 2012
broczek napisał/a: | Mam wybraną opcję 2, bo rozumiem, że lampa najszybciej oświetli kadr ale nie rozumiem po co są 0 i 1. | A ja odwrotnie - nie rozumiem, po co jest opcja 2, ktora od M rozni sie jedynie tym, ze przyslone zmienia sie gornym a nie tylnym pokretlem.
Przy opcji 0, dla pomiaru swiatla innego niz matrycowy, czas dobierany jest jak dla swiatla zastanego a lampa doswietla pierwszy plan. Przy pomiarze matrycowym jest troche inaczej:
przy zastanym <= 7EV czas wynosi polowe czasu dla swiatla zastanego.
Przy zastanym >= 9EV czas dobierany jest jak dla swiatla zastanego
a pomiedzy 7EV a 9EV czas tez jest pomiedzy "polowa a calym".
Za wjatkiem 5D tak ponoc maja Canony. 50D na ten przyklad tak ma.
Usjwo - Wto 20 Mar, 2012
Trzeba pamietac ze sterowanie lampa (ETTTL) inaczej dziala przy trybie (apartau) M i P, a inaczej przy Tv i Av.
Przy M nastawiamy czas i przeslone i o reszte martwi sie lampa, im ciemniej tym mocniej blysnie, tak zeby dobrze naswietlic kadr (podobnie dziala w trybie P, tylko niektore nastawy robi aparat)
Przy trybach Tv i Av lampa traktowana jest jak swiatlo wypelniajace. Paramety expozycji (czas w Av i przeslona w Tv) dobierane sa do swiatla zastanego. Blysk ma tylko "rozjasnic cienie" a nie oswietlic scene (tak jak w M i P).
0: auto.- czyli expozycja do czasu zastanego + flash wypelniajacy
1: 1/200 - 1/60 - dobrany czas nie bedzie wiekszy niz 1/60 (uwazany za maxymalny dajacy nieporuszone zdjecie), jezeli zastanego bedzie wystarczajaco zadziala jak w trybie 0, jezeli nie to "doblyska" reszte
2: 1/200 - czas ustalony na stale (to juz lepiej przestawic aparat na M)
Jezeli uzywamy flasha jako glownego swiatla to najlepiej pracowac na M, jezeli jako wypelnienia to mozna uzywac Av i Tv (zdjecia wtedy sa "ladniejsze", nie widac tak flasha). Oczywiscie to samo co w Av i Tv mozna uzyskac na M, ustawiajac expozycje na swiatlo zastane. Daltego najlepiej pracowac w trybie M (aparatu, nie lampy)
Praca w trybie M lampy to juz inna bajka, trzeba moc lampy dobrac manualnie, datego raczej nie stosuje sie w reporterce (chociaz nie znaczy ze sie nie da). Sprawdza sie w "studio" i strobingu, szczegolnie w poczatkowym okresie (kiedy kasy sie nie ma na lepsze wyzwalacze), ale dzieki temu mozna "na wlasnych nogach" nauczyc sie jak dzialaja swiatlo studyjne (glowne, wypelnienie, tlo itp.)
cybertoman - Wto 20 Mar, 2012
Usjwo napisał/a: | 0: auto.- czyli expozycja do czasu zastanego | No wlasnie nie zawsze, zaleznie od ilosci swiatla i ustawionego trybu jego pomiaru.
Usjwo - Wto 20 Mar, 2012
cybertoman napisał/a: | Usjwo napisał/a: | 0: auto.- czyli expozycja do czasu zastanego | No wlasnie nie zawsze, zaleznie od ilosci swiatla i ustawionego trybu jego pomiaru. |
Powiem szczerze ze nigdzie takiego opisu podzialu nie spotkalem (<7EV<9EV<). Mialoby to sens przy ISO100, gdzie 7EV to juz dosc ciemno i lampa zaczyna dopalac pierwszy plan. Trzeba bedzie to przecwiczyc.
belkot77 - Wto 20 Mar, 2012
broczek, nawrocki, bardzo dobrze wan wyltumaczyl Usjwo,
Ustawienia aparatu sluza do regulacji ilosci swiatla zastanego na zdjeciu
Ustawienia lampy sluza do wypelnienia kadru blyskiem
Nie wiem do czego uzywasz lampy blyskowej ale jak robisz w domu, na imprezach rodzinnych to uzywasz w aparacie tylko trybu M. Lampa oczywiscie w sufit.
I teraz zaleznie jaki efekt chces uzyskac (np czy masz filtry zelowe i chcesz zmieszac swiatlo zastane z blyskowym) dobierasz czas, przeslone, iso.
Jezeli chcesz dominacje lampy bez swiatla zastanego to ustaw ISO 400, czas 1/50 i przeslone 5.6. Lampe ustaw na E-ttl. Zrob pare zdjec i zobacz co wychodzi. Jezeli twarze osob sa przeswietlone lampa to zmien kompensacje blysku np na -1/4 lub -1/8
Jezeli niedoswietlone to ustaw kompensacje na plus.
To jest taki najprostszy sposob na zrobienie udanych zdjec w domu. Zdjecia masz jasne, ladnie oswietlone bez cieni na poczatek zabawy z lampa wystarczy. Oczywiscie widac ze robione wieczorem przy lampie.
Jezeli chcesz aby zdjecia wygladaly tak jakby byly nie robione z lampa to juz trzeba kupic filtry zelowe, zmienic balans bieli i tak dobrac paramtery aparatu i blysku aby jak najwiecej swiatla zastanego weszlo na drugi plan a blysk lampy doswietlil pierwszy.
Reasumujac. Ja zawsze uzywam trybu M na aparacie. Na lampie uzywam najczesniej tryb E-ttl i robie kompensacje blysku (i jeszcze ustawiam blysk na druga kurtyne).
Jezeli uzywasz trybu AV to w domu wieczorem ustawia ci czas bardzo dlugi wiec nie dziwie sie ze ci zdjecia nie wychodza. TYLKO M na aparacie!
cybertoman - Wto 20 Mar, 2012
Usjwo napisał/a: | Trzeba bedzie to przecwiczyc. | Wystarczy na AV zmierzyc jakis ciemniejszy plan a potem podniesc wbudowana i porownac czasy.
Usjwo - Wto 20 Mar, 2012
Faktycznie ponizej 7EV czas jest zmniejszany dwukrotnie po podpieciu flasha
mozer - Wto 20 Mar, 2012
O, ciekawych rzeczy się dowiedziałem - nie sądziłem, że w trybie A światłomierz działa inaczej. Chciałbym tylko zauważyć, że w takim wypadku to raczej w trybie M lampa jest jako wypełnienie, bo wtedy ekspozycja jest dobierana tak samo jak w przypadku gdy nie ma lampy. Z kolei w trybie A lampa powoduje niedoświetlanie zastanego, więc to sugeruje, że "chce" być głównym źródłem światła.
Usjwo - Wto 20 Mar, 2012
W trybie M expozycja jest dobierana tak jak ja ustawiles manualnie (niewazne czy jest lampa, czy nie). Majac lampe z ETTL, lampa "doblyska" brakujace swiatlo . Czy to bedzie to "glowne" czy "wypelnienie" to zalezy ile zlapiesz zastanego. Im mniej zastanego tym mozna traktowac lampe jako "glowne".
Cytat: | Z kolei w trybie A lampa powoduje niedoświetlanie zastanego,więc to sugeruje, że "chce" być głównym źródłem światła. |
Tak jest wlasnie tylko przy zastanym <7EV i pomiarze matrycowym, w innych expozycja ustawia sie na zastane. Pewnie stwierdza ze jezeli jest ponizej 7EV na calej klatce, to juz ciemno i "inzynier canona" lepiej wie co chciales zrobic
Cytat: | nie sądziłem, że w trybie A światłomierz działa inaczej. |
sam jestem zaskoczony
mozer - Wto 20 Mar, 2012
Usjwo napisał/a: | W trybie M expozycja jest dobierana tak jak ja ustawiles manualnie (niewazne czy jest lampa, czy nie). Majac lampe z ETTL, lampa "doblyska" brakujace swiatlo . Czy to bedzie to "glowne" czy "wypelnienie" to zalezy ile zlapiesz zastanego. Im mniej zastanego tym mozna traktowac lampe jako "glowne". |
Mam na myśli sytuację, kiedy drabinka jest ustawiona na 0 - wtedy w trybie M zastane będzie obecne w pełni, natomiast w trybie A zostanie niedoświetlone. Jestem świadomy, że można to modyfikować
Usjwo - Wto 20 Mar, 2012
mozer napisał/a: | natomiast w trybie A zostanie niedoświetlone. |
tak, ale tylko w trybie matrycowym pomiaru swiatla (amatorski wedlug niektorych )
mozer - Wto 20 Mar, 2012
Usjwo, a w innych trybach pomiaru zachowuje się tak jak w trybie M?
Ogólnie to dla mnie trochę nielogiczne, bo jakbym chciał niedoświetlić zastane to przecież mogę ustawić korekcję np. -1EV.
Dobrze, że jestem amatorem, to mogę używać matrycowego
Usjwo - Wto 20 Mar, 2012
mozer napisał/a: | Usjwo, a w innych trybach pomiaru zachowuje się tak jak w trybie M?
|
W innych trybach tak, mierzy normalnie.
Tryb matrycowy to specjalny tryb, ktory wylicza expozycje wedlug algorytmow typu "canon wie lepiej" wiec moze jedna ze zmiennych wjsciowych jest Av flash i ilosc swiatla
mozer napisał/a: | Dobrze, że jestem amatorem, to mogę używać matrycowego |
Ja tez
nawrocki - Wto 20 Mar, 2012
[/quote]nawrocki, teraz to ja nie kumam - jak dla Ciebie f/8 nie jest ciemny, to co jest? Co do tego w ogóle ma głębia ostrości?
Generalnie problem z trybem auto jest taki, że często w ogóle nie rejestruje zastanego.[/quote]
sorki namieszałem, chodziło mi o przysłonę f1,8 Nieważne już.
broczek - Wto 20 Mar, 2012
Ależ informacji przyjąłem Dziękuję za porady i wyjaśnienia.
Tak jak zauważył komor moim błędem było złe zrozumienie instrukcji odnośnie ustawień "czasu synchronizacji". Opacznie odczytałem to, jako możliwość ustawiania X-sync i nie rozumiałem, po cóż to niby miałbym zmieniać. Resztę doskonale wyjaśnił Usjwo oraz dopowiedzieli pozostali forumowicze. Dziękuję wszystkim
Podsumowując: uczę się robić zdjęcia tylko przy ustawieniach M zarówno aparatu jak i lampy (gdyż mój "chinczyk" innej opcji nie ma ), co oznacza, że ustawienia, o które pytałem nie mają wpływu na fotki.
Jak se kupię "prawdziwą lampę", to co innego
hijax_pl - Wto 20 Mar, 2012
Cytat: | Podsumowując: uczę się robić zdjęcia tylko przy ustawieniach M zarówno aparatu jak i lampy (gdyż mój "chinczyk" innej opcji nie ma ), co oznacza, że ustawienia, o które pytałem nie mają wpływu na fotki. | Czyli podsumowując, da to się streścić tak:
- światłomierz aparatu mierzy światło zastane (bo mierzy kiedy nie ma błysku przecież)
- ustawienie parametrów ekspozycji aparatu wpływa na naświetlenie "tła" (czas ustawiasz na x-sync)
- lampę w trybie M ustawiasz wg wzoru na liczbę przewodnią, czyli LP = odległość * przesłona.
jaad75 - Wto 20 Mar, 2012
hijax_pl napisał/a: | - ustawienie parametrów ekspozycji aparatu wpływa na naświetlenie "tła" (czas ustawiasz na x-sync) | A dlaczegóż to? Przecież właśnie czasem regulujesz ilość zastanego zwłaszcza jeśli ekspozycję lampy masz wyliczoną:
hijax_pl napisał/a: | wg wzoru na liczbę przewodnią, czyli LP = odległość * przesłona. | (przy danym ISO)
No chyba, że chodziło Ci o "czas ustawiasz nie krótszy niż x-sync"...
hijax_pl - Wto 20 Mar, 2012
jaad75 napisał/a: | A dlaczegóż to? | Hm.. miało być :nie krótszy od x-sync jaad75 napisał/a: | (przy danym ISO) | Oj tak.. Zawsze o tym zapominam
komor - Wto 20 Mar, 2012
cybertoman napisał/a: |
przy zastanym <= 7EV czas wynosi polowe czasu dla swiatla zastanego.
Przy zastanym >= 9EV czas dobierany jest jak dla swiatla zastanego
a pomiedzy 7EV a 9EV czas tez jest pomiedzy "polowa a calym". |
Skąd masz te informacje? Bo w instrukcji tego nie znajduję. Pamiętać też trzeba, że te rzeczy się w kolejnych modelach Canona zmieniały, bo im nowszy i wyższy, tym więcej opcji jest dostępnych w tej funkcji Cust.Fn.
jaad75 - Wto 20 Mar, 2012
komor napisał/a: | Pamiętać też trzeba, że te rzeczy się w kolejnych modelach Canona zmieniały, bo im nowszy i wyższy, tym więcej opcji jest dostępnych w tej funkcji Cust.Fn. | Tylko po cholerę rozgryzać co tam w którym modelu wymyślili, jak wystarczy poznać kilka banalnych zasad i uniezależnić się od "widzimisię" programistów? Szkoda czasu na rozgryzanie automatyki, która w każdym aparacie i systemie działa nieco inaczej.
komor - Wto 20 Mar, 2012
jaad75, masz rację, dlatego nie używam AV z lampą. Ale zaciekawiło mnie to, co podał Cybertoman, bo nigdzie wcześniej tego nie spotkałem. Ponieważ pomiar błysku E-TTL działa moim zdaniem obecnie całkiem przyzwoicie, to ja ustawiam na M takie czasy, przysłony i ISO, jakie wynikają z warunków oświetleniowych, posiadanej jasności szkieł oraz potrzeb co do głębi ostrości (a konkrentnie z kompromisu wynikającego z tych warunków), natomiast lampa w E-TTL męczy się, żeby doświetlić resztę. Uważać tylko trzeba od czego się odbija i jak, bo nie zawsze wystarczy mocy na wszystko. W razie jak pomiar błysku konsekwentnie coś fałszuje to można szybko zmodyfikować to kompensacją błysku bez przestawiania innych parametrów. Potem tylko trzeba pamiętać zresetować kompensację, bo się potem człowiek dziwi, że wszystko za ciemno wychodzi, co mi się czasem przytrafia.
jaad75 - Wto 20 Mar, 2012
komor napisał/a: | Uważać tylko trzeba od czego się odbija i jak, bo nie zawsze wystarczy mocy na wszystko. | A jak pisałem o "półlampach", to niektórzy się zżymali...
komor napisał/a: | Potem tylko trzeba pamiętać zresetować kompensację, bo się potem człowiek dziwi, że wszystko za ciemno wychodzi, co mi się czasem przytrafia. | Nie jesteś w tym odosobniony...
nawrocki - Wto 20 Mar, 2012
Dzięki koledze Broczkowi udało mi się oswoić tryb AV, na który tak narzekałem. Ustawiłem czasy pomiędzy 1/60 a 1/200 i zdjęcia zrobiły się normalne choć tryb Auto ISO nie działa prawidłowo i daje stale iso 400 choć powinien działać w pełnym zakresie.
cybertoman - Sro 21 Mar, 2012
komor napisał/a: | Skąd masz te informacje? | A gdzies z sieci, pewnie niemieckojezycznej. Jesli to wazne, to moge pogrzebac w notatkach.
Usjwo - Sro 21 Mar, 2012
nawrocki napisał/a: | Auto ISO nie działa prawidłowo i daje stale iso 400 choć powinien działać w pełnym zakresie. |
Tak dziala Auto ISO z flashem (przynajmniej w 40D), ustawia ISO400 i jak jest za jasno to zmniejsza do ISO100. Nie wiem jaki masz aparat, ale w starych puszkach (jak moja) Auto ISO dziala calkiem prosto (oznacza ze nie liczylbym na jakies skomplikowane algorytmy )
Ja sie przyzwyczailem do manualnego ustawiania ISO, wiec jakos mi ta funkcja (auto ISO) nie przeszkadza
broczek - Sro 21 Mar, 2012
hijax_pl napisał/a: |
- lampę w trybie M ustawiasz wg wzoru na liczbę przewodnią, czyli LP = odległość * przesłona. |
O dziś będę tak robić! Dzieki!
Do tej pory szło na "czuja" czy bardziej poważnie "empirycznie"
nawrocki napisał/a: | Dzięki koledze Broczkowi udało mi się oswoić tryb AV, na który tak narzekałem. |
Bomba! Przez niewiedzę pomogłem.
komor - Sro 21 Mar, 2012
Usjwo napisał/a: | w starych puszkach (jak moja) Auto ISO dziala calkiem prosto |
Wg mnie to nie działa, bo ustawianie 100 lub 400 to można sobie w buty wsadzić.
jaad75 - Sro 21 Mar, 2012
komor napisał/a: | Wg mnie to nie działa, bo ustawianie 100 lub 400 to można sobie w buty wsadzić. | Z drugiej strony mocno upraszcza "rozgryzanie automatyki"...
Usjwo - Sro 21 Mar, 2012
jaad75 napisał/a: | komor napisał/a: | Wg mnie to nie działa, bo ustawianie 100 lub 400 to można sobie w buty wsadzić. | Z drugiej strony mocno upraszcza "rozgryzanie automatyki"... |
ale o ile latwiej przejsc na tryb "full manual" przez niektorych zwany "full professionall", skoro automatyka niewiele pomaga. W koncu system C stworzono dla profesjonalistow
|
|