|
forum.optyczne.pl
|
 |
Wolne tematy - Wzór umowy o dzieło fotograficzne.
hAdrian - Pią 30 Mar, 2012 Temat postu: Wzór umowy o dzieło fotograficzne. Witam,
jak w temacie, potrzebuje dobrze napisanego wzoru umowy o dzieło foto.. Zazwyczaj leżało to po stronie zlecającego, tym razem obowiązek jest po mojej.
Szukałem tego na forum ale jakiś bug / error wystąpił. A umowy o dzieło znalezione w sieci są takie sobie...
Będę wdzięczny za pomoc.
komor - Pią 30 Mar, 2012
Ja mam na przykład taką. Może włączyliby się do zabawy jacyś prawnicy, MC? i poprawili jakieś rażące błędy lub skomentowali co jest zbyt niekorzystne dla fotografa lub wręcz może jest klauzulą zabronioną? Powstałaby może taka „open-source’owa” umowa, z której mogliby skorzystać inni?
Moja umowa pochodzi od wydawcy książek, więc oczywiście odzwierciedla sposób działania i punkty zainteresowania, które są inne niż przy umowie np. na zdjęcia ślubne czy reklamowe.
Umowa o wykonanie i wydanie dzieła plastycznego
zawarta w dniu (…) roku w (…) pomiędzy (…) z siedzibą w (…), zwanym dalej ZAMAWIAJĄCYM, reprezentowanym przez (…) a panem/panią (…), zam. (…), legitymującym się dowodem osobistym nr (…), zwanym dalej WYKONAWCĄ, o treści następującej:
§ 1
WYKONAWCA zobowiązuje się wykonać na zlecenie ZAMAWIAJĄCEGO dzieło polegające na wykonaniu (opcjonalnie: ilu) zdjęć (tu jakiś opis co jest do zrobienia), w formie nadającej się do (przykładowo:) reprodukcji drukiem oraz umieszczenia na stronie internetowej, ze starannością i na poziomie wymaganym przy wykonywaniu tego rodzaju dzieł, w terminie do (…).
§ 2
1. WYKONAWCA przenosi na ZAMAWIAJĄCEGO na zasadzie wyłączności autorskie prawo majątkowe do dzieła na następujących polach eksploatacji, bez względu na liczbę wydań i egzemplarzy, bez ograniczeń w czasie:
tutaj przykładowe, może być różnie
a. utrwalenie i zwielokrotnienie dzieła w formie drukowanej jako okładki w wydaniach krajowych;
(ewentualnie) jako elementu publikacji reklamowych Zamawiającego;
b. wprowadzenie dzieła do obrotu w formie drukowanej jako okładki do publikacji;
c. umieszczenie dzieła w Internecie na stronie (…);
d. wykorzystanie dzieła w całości lub części w czasopiśmie lub jakiejkolwiek innej publikacji, jeśli przemawiają za tym względy merytoryczne lub promocyjne.
2. Autorskie prawo majątkowe na ww. polach eksploatacji przechodzi na ZAMAWIAJĄCEGO z dniem zapłaty za dzieło WYKONAWCY.
§ 3
WYKONAWCA nie może powierzyć wykonania dzieła osobom trzecim bez pisemnej zgody ZAMAWIAJĄCEGO.
§ 4
1. Strony ustalają, że ZAMAWIAJĄCY zapłaci WYKONAWCY wynagrodzenie w wysokości (…) brutto.
2. Wynagrodzenie to obejmuje pola eksploatacyjne zawarte w § 2.
3. Wynagrodzenie płatne jest w terminie (…) dni od dnia odbioru dzieła.
§ 5
1. WYKONAWCA oświadcza, że dzieło wymienione w § 1 jest wynikiem jego twórczości, a prawo do jego wydania i rozpowszechnienia nie jest ograniczone w zakresie objętym niniejszą umową.
2. WYKONAWCA oświadcza, że dzieło wymienione w § 1 nie było wykorzystane w innych publikacjach książkowych, czasopismach, w ulotkach, na plakatach, billboardach, w Internecie.
§ 6
Wszelkie zmiany niniejszej umowy dla swej ważności wymagają formy pisemnej.
§ 7
W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. Nr 24, poz. 83 z póź. zmianami) oraz Kodeks Cywilny.
§ 8
Wszelkie spory mogące wyniknąć z tytułu niniejszej umowy będą rozstrzygane przez sądy rzeczowo właściwe dla siedziby ZAMAWIAJĄCEGO.
§ 9
Umowa sporządzona została w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po dwa dla ZAMAWIAJĄCEGO, jeden dla WYKONAWCY.
Koniec. Punktem szczególnej troski mogą być te pola eksploatacji. Niektórzy wydawcy działając z pozycji siły lubią wpisać nieograniczone pola eksploatacji, co zabezpiecza ich na przyszłość, jak pojawi się jakieś nowe medium, którego nie przewidzieli, a z którego chcieliby skorzystać, np. teraz pojawiły się e-książki, które nie są ujęte w powyższej umowie. Dylemat, czy pozwolić na to czy nie, musi rozstrzygnąć fotograf (o ile nie jest to obecnie klauzula zabroniona, MC?). Z punktu widzenia niektórych wydawców może to być oczywiste i kluczowe (nieograniczanie pól eksploatacji) i niekoniecznie należy z tym walczyć, chcąc być fair. Np. wydawcy encyklopedyczni, którzy przez ostatnie 50 lat kupowali zdjęcia do swoich encyklopedii papierowych, a teraz wydają je w internecie czy w formie programów multimedialnych na komputery a teraz na smartfony i tablety – jeśliby mieli z każdym autorem choćby się skontaktować, podpisać nową umowę na nowe pola eksploatacji, nie mówiąc o ewentualnym nowym wynagrodzeniu, to byłoby już przegięcie i można uznać za uzasadnione wpisanie do umowy nieograniczenia.
Przykładem przegięcia w drugą stronę jest umowa, którą kiedyś widziałem, w której znany fotograf proponował wynagrodzenie coś koło 100 tysięcy złotych za zdjęcie do plakatu będącego elementem kampanii ogólnokrajowej, ale w umowie chciał ograniczyć prawo kupującego do korzystania z tego zdjęcia tylko na okres roku.
MC - Pią 30 Mar, 2012
MC ma zbyt wiele pracy, żeby poświęcać wolne chwile na robienie czegoś, co robi 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu.
komor - Pią 30 Mar, 2012
Przypomina się ten dowcip: co to jest: tysiąc prawników na dnie morza…
MC - Pią 30 Mar, 2012
Ubawiłem się po pachy.
|
|