|
forum.optyczne.pl
|
 |
Obiektywy fotograficzne - Test obiektywu Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM
Arek - Pon 23 Kwi, 2012 Temat postu: Test obiektywu Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM http://www.optyczne.pl/25..._f_2.8_SSM.html
Zapraszam!
Arek
hijax_pl - Pon 23 Kwi, 2012
Piękne smugi - można je kreatywnie wykorzystać
MM - Pon 23 Kwi, 2012
Obiektyw z Chin, więc cudów nie będzie. Jak na Sony to i tak nieźle, bez Zeissa jeszcze sobie nie radzą.
hijax_pl - Pon 23 Kwi, 2012
Czy wiadomo coś o zastosowanych powłokach? W sumie przy aż tylu granicach ośrodków to aż się prosi o jakąś lepsiejszą technologię...
I drugie pytanie (bardziej proceduralne): skąd się wzięła decyzja o ustawieniu progu przyzwoitości na f/16?
Arek - Pon 23 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | Czy wiadomo coś o zastosowanych powłokach? W sumie przy aż tylu granicach ośrodków to aż się prosi o jakąś lepsiejszą technologię... |
Jak będę miał w redakcji spektrofotometr, to sprawdzę. Ufam, że to już niedługo.
hijax_pl napisał/a: | I drugie pytanie (bardziej proceduralne): skąd się wzięła decyzja o ustawieniu progu przyzwoitości na f/16? |
Z organoleptycznych odczuć naczelnego
MC - Wto 24 Kwi, 2012
W zasadzie to obiektywu nie ma do czego porównać. Bo stawiając go obok 17-55 C/N trzeba pamiętać, że jest znacznie tańszy. Może z Tamronem?
hijax_pl - Wto 24 Kwi, 2012
Arek, przy testach A65/A77 pojawiło się przypuszczenie, że to półprzepuszczalne lustro wpływa na zdolność rozdzielczą układu. A skoro się taka teza pojawiała... No cóż... Przypuszczenie jak to przypuszczenie, powinno być jakoś zweryfikowane (na przykład poprzez test NEX7) zanim użyje się A77 w testach obiektywów, nieprawdaż?
No chyba, że z jakiegoś powodu jesteś całkowicie pewien, że to lustro nie jet wąskim gardłem układu optycznego...
Jakie jest Twoje stanowisko w tej sprawie?
johndoe - Wto 24 Kwi, 2012
MC napisał/a: | W zasadzie to obiektywu nie ma do czego porównać. Bo stawiając go obok 17-55 C/N trzeba pamiętać, że jest znacznie tańszy. Może z Tamronem? |
Stawiając go obok C, to trzeba pamiętać, że C musiałby być 15-50 a nie 17.
W N też nie uświadczysz 16, więc porównać można sobie z Pentaxem i Tokiną.
agat1 - Wto 24 Kwi, 2012
Po przeanalizowaniu wyników na kilku różnych portalach testowych wychodzi że mamy Najlepszy obiektyw w systemie skonstuowany pod wyzyłowane matryce i zdecydowanie najlepszy zoom w tym zakresie na rynku bez wzgledu na cenę. Po raz pierwszy jakość obrazu uniwersalnego zooma przeskoczyła wiele niezłych stałek i najlepszych zoomów w porównywalnym zakresie
Strasznie to starym testerom na różnych portalach (miłośnikom Canono -nikona ze zgromadzonymi zbiorami obiektywów najlepszych marek na które wydali kupe pieniążków, nie pasuje), motają wiec w opisach co innego niż wyszło w teście jak zauwazył także na optycznych "kubsztal" pod testem, ale wyniki są miażdżące na korzyść postepu.
Sigma jest OK ale nawet na 2,8 nie ma podejścia, (nawet przyjmując różnicę w rzeczywistej rozdzielczości liniowej sensorów, rozdzielczości faktyczne wyzsze o 20- 40 % to b duzo) a podobno sensor 24MP nie daje przewagi nad sensorami rzedu 16MP
http://www.photozone.de/c...50f28os?start=1
http://www.photozone.de/s...1650f28?start=1
Nie wspominając ze na canonie z sigmą sie traci odpowiednik 2 mm na szerokim kącie (przez co canon korzysta z lepszej centralnej części szkła) za cenę utraty kata widzenia obiejktywu w praktyce . Nieporównywalne szkła bo znacznie mniejszy kąt na canonie z sigmą.
Wady dystorsji koryguje sie w fabrycznym sofcie profilowanym przez sony pod dane szkło albo od razu w jpg w aparacie albo z rawa na kompie w wywoływarce sony
Co do przenoszenia wysokich rozdzielczości na APSC, ruchomy element optyczny stabilizacji w obiektywie (Sigma, Canon, Nikon itd) zdecentrowany wzgledem osi obiektywu zabija maksymalne rozdzielczosci obiektywów na upakowanych matrycach , w testach z wyłączona stabilizacja obiektywu na statywie jest jeszcze dobrze bo soczewka jest w osi, z aparatem w reku jest zdecentrowana przy włączonym IS , zapomnij o wykorzystaniu maksymalnych rozdzielczości, wibracje lustra i migawki dokładają swoje do mordowania maksymalnej rozdzielczości szczególnie przy czasach ponizej 1/60sek. Procedury testowe sie kompletnie rozjeżdzaja z tym jak sie uzywa aparatów w rzeczywistosci.
http://www.youtube.com/wa...FBCF&playnext=2
Zastrzeżenia mozna mieć do odblasków przy zdjeciach pod słońce aczkolwiek osłona chyba jest i do ceny obiektywu nie kupowanego w zestawie ale poza tym to hit zamiatający konkurencja , CZ 16-80 jest słabszy zarówno optycznie jak i mechanicznie, chociaż faktycznie bardziej uniwersalny na długim końcu .
O wideo nie wspomnę, AF też działa dobrze, nawet po ciemku
porównanie
http://www.youtube.com/wa...B331EEEF0F8E29E
[ Dodano: Wto 24 Kwi, 2012 11:04 ]
A i zwróćcie uwagę na głośność różnych aparatów w tym ostatnim filmiku
hijax_pl - Wto 24 Kwi, 2012
agat1 napisał/a: | Wady dystorsji koryguje sie w fabrycznym sofcie profilowanym przez sony pod dane szkło albo od razu w jpg w aparacie albo z rawa na kompie w wywoływarce sony | Jakie są straty w kącie widzenia? Podaj mi efektywny kąt dla 16mm po takim zabiegu prostowania proszę... agat1 napisał/a: | Co do przenoszenia wysokich rozdzielczości na APSC, ruchomy element optyczny stabilizacji w obiektywie (Sigma, Canon, Nikon itd) zdecentrowany wzgledem osi obiektywu zabija maksymalne rozdzielczosci obiektywów na upakowanych matrycach , w testach z wyłączona stabilizacja obiektywu na statywie jest jeszcze dobrze bo soczewka jest w osi, z aparatem w reku jest zdecentrowana przy włączonym IS , zapomnij o wykorzystaniu maksymalnych rozdzielczości, wibracje lustra i migawki dokładają swoje do mordowania maksymalnej rozdzielczości szczególnie przy czasach ponizej 1/60sek. | Podaj proszę źródło tej wiedzy. Kto i gdzie robił takie testy to udawadniające? Szczególnie chodzi mi o wpływ wyłączonych układów IS na ostrość oraz wpływ wibracji migawki. agat1 napisał/a: | Procedury testowe sie kompletnie rozjeżdzaja z tym jak sie uzywa aparatów w rzeczywistosci. | Do jakich procedur się w tym zdaniu odnosisz?
[ Dodano: Wto 24 Kwi, 2012 12:18 ]
agat1 napisał/a: | O wideo nie wspomnę, AF też działa dobrze, nawet po ciemku
porównanie | Lubię takie klasyczne porównania: A77 ze szkłem f/2.8 i nie wiadomo jak ustawioną ogniskową (załóżmy, że na szerokim kącie, czyli 16mm) vs Nikon ze szkłem ustawionym na 24mm f/4 vs Canon ze szkłem ustawionym na 24mm f/2.8
Arek - Wto 24 Kwi, 2012
hijax_pl, nie karm trolla, przecież ten post służył tylko temu, żeby napisać pean na cześć obiektywu, który jest dobry, ale nie wybitny i wcale nie lepszy od wielu stałek, co koleżanka próbuje insynuować. Poza tym podpieranie się postem kubsztala, który nie zrozumiał, że różnie upakowane matryce generują różne MTFy pokazuje, że koleżanka będzie po trupach przedstawiała swoją prawdę bez względu na fakty i podpierała się przy tym bzdurami, które piszą inni. Ważne byle te bzdury pasowały do jej scenariusza.
A jeśli chodzi o wpływ lustra, to jeśli on jest, to jest taki sam dla wszystkich obiektywów, które będą testowane na A77. To taki sam wpływ jak np. zastosowanie trochę mocniejszego filtra AA. MTFy będą mniejsze, ale u wszystkich szkieł tak samo.
Poza tym jak nie A77, to nie ma na czym testować szkieł systemu Sony. A77 obecnie nadaje się najlepiej. A z NEX-7 i tak porównania nie da się zrobić i sprawa się nie wyjaśni na 100% bo w nim oczywiście nie mogli się powstrzymać i zastosowali różne filtry w różnych współrzędnych przez co MTFy pion/poziom różnią się o nawet 30%...
Kicha...
hijax_pl - Wto 24 Kwi, 2012
Arek napisał/a: | A z NEX-7 i tak porównania nie da się zrobić i sprawa się nie wyjaśni na 100% bo w nim oczywiście nie mogli się powstrzymać i zastosowali różne filtry w różnych współrzędnych przez co MTFy pion/poziom różnią się o nawet 30%... | O... to test już jest? Miło. Do kompletu jeszcze brakuje tylko D3200
Arek - Wto 24 Kwi, 2012
Test się robi. Myślę, że niedługo się pojawi na stronie.
kozidron - Wto 24 Kwi, 2012
Ja ten obiektyw miałem w ręku tylko przez 15 minut i nawet po tych wadach jakie wyszły w teście, oceniam że warto do niego dopłacić zamiast tamrona mając sony, to nie jest słabe szkło.
Powiedzmy sobie szczerze testujący nie potrafią się posługiwać oprogramowaniem(patrz testy aparatów/matryc ) do obróbki więc winieta dla przeciętnie rozgarnietego nie jest problemem, to samo tyczy sie aberracji.
Akurat te fotki, które ja robiłem na szerokim udało sie od ręki naprowadzić jezeli chodzi o dystorsję.
Pod światło nigdy nie robię zdjęć zresztą połowa eLek ma z tym kłopoty
Jedyne co martwi to rozdziałka na brzegu tu nic sie nie da zrobić
mozer - Wto 24 Kwi, 2012
kozidron, ale winieta obiektywu nie jest bez znaczenia dla szumów i takich tam.
kufel - Wto 24 Kwi, 2012
mozer napisał/a: | kozidron, ale winieta obiektywu nie jest bez znaczenia dla szumów i takich tam. | ano właśnie, winiety można się pozbyć ale kosztem pogorszenia jakości etc. zawsze lepiej jest ją dodawać niż usuwać
komor - Sro 25 Kwi, 2012
kozidron napisał/a: | Powiedzmy sobie szczerze testujący nie potrafią się posługiwać oprogramowaniem(patrz testy aparatów/matryc ) do obróbki więc winieta dla przeciętnie rozgarnietego nie jest problemem, to samo tyczy sie aberracji. |
Aleś teraz walnął… To na czym ma polegać testowanie obiektywu, skoro wszystko można poprawić programowo? Przecież MTF-y też można sobie w Lajtrumie podciągnąć…
jaad75 - Sro 25 Kwi, 2012
kufel napisał/a: | ano właśnie, winiety można się pozbyć ale kosztem pogorszenia jakości etc. zawsze lepiej jest ją dodawać niż usuwać | Ale po co ją w ogóle usuwać?
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
komor napisał/a: | Aleś teraz walnął… To na czym ma polegać testowanie obiektywu, skoro wszystko można poprawić programowo? |
rozsądnie komor, , są rzeczy których nie naprowadzisz programowo, są wady z którymi bez znacznego uszczerbku mozna sobie poradzić, są takie po których wystarczy delikatna korekcja.
komor a może ty patrzysz z punktu widzenia uzytkownika 50D, gdzie pociaganie za suwaczki nie jest tak elastyczne jak na innych matrycach
hijax_pl - Sro 25 Kwi, 2012
kozidron napisał/a: | rozsądnie komor, , są rzeczy których nie naprowadzisz programowo, są wady z którymi bez znacznego uszczerbku mozna sobie poradzić, są takie po których wystarczy delikatna korekcja. | Co to znaczy edycja "delikatna"? U muzyka np minimum to przejście na b&w...
Po co jakiekolwiek poprawianie? Nie lepiej widzieć jak się zachowuje obiektyw sam z siebie? Co byś dostał gdybyś przypiął go do puszki analogowej?
Co możesz w zdjęciu poprawić, czego nie modyfikuje obiektyw? Winieta? Nie. Dystorsje? Nie. Aberracje? Nie. Kolorystyka? Nie. Kontrast? Nie. Ostrość? Nie. Boke? Nie... To co byś poprawił w ramach rozsądku?
MC - Sro 25 Kwi, 2012
kufel napisał/a: | ano właśnie, winiety można się pozbyć ale kosztem pogorszenia jakości etc. zawsze lepiej jest ją dodawać niż usuwać |
No to taki 24L jest nic niewartą kupą złomu i szkła.
kufel - Sro 25 Kwi, 2012
jaad75 napisał/a: | Ale po co ją w ogóle usuwać? | byc może ktoś ma taki kaprys i nie lubi winiety... ja nie usuwam.
MC napisał/a: | No to taki 24L jest nic niewartą kupą złomu i szkła. | tego nie napisałem.
MC - Sro 25 Kwi, 2012
Nie napisałeś, ale widocznie tak jest. Winietę ma gigantyczną, a jednak jacyś durnie wydają na to szkło 6 tys. Nieprawdopodobne...
kufel - Sro 25 Kwi, 2012
MC napisał/a: | Nie napisałeś, ale widocznie tak jest. | to już Twoje dopowiedzenie. MC napisał/a: | Winietę ma gigantyczną, a jednak jacyś durnie wydają na to szkło 6 tys | obrazek jaki daje to szkło jest widocznie jest tego wart . i pomimo iz winieta moze właśnie na tę "plastykę" wpływać pozytywnie to nie zmienia to faktu ze jest to wada optyczna. choć w przypadku tego canona dla wielu to nie będzie wadą a cechą. pożądana.
poza tym nie rozumiem dość absurdalnego porównania topowej stałki to zooma...
MC - Sro 25 Kwi, 2012
Ja tutaj widzę wiele absurdów, więc dostosowuję poziom.
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | Co to znaczy edycja "delikatna"? U muzyka np minimum to przejście na b&w... |
no tak
hijax_pl napisał/a: | Co możesz w zdjęciu poprawić, czego nie modyfikuje obiektyw? Winieta? Nie. Dystorsje? Nie. Aberracje? Nie. Kolorystyka? Nie. Kontrast? Nie. Ostrość? Nie. Boke? Nie... To co byś poprawił w ramach rozsądku? |
wszystko, chociaż pewnie nie chciałoby mi sie modelować boke'hu, wolałbym zanabyć obiektyw, bez wad, to jest oczywiste. Wiem też, że masz na myśli to co dostajesz na starcie ze szkła, ja jednak nie o tym mówie.
Nie chciałbym, żebys mnie źle zrozumiał, uważam że warto dopłacić do tego szkła zamiast kupować tamrona, to zwykły amatorski zum 2.8, lepiej wykonany i do tego ma lepszy af. Zresztą jak napisałem wyżej.
kozidron napisał/a: | i nawet po tych wadach jakie wyszły w teście, oceniam że warto do niego dopłacić zamiast tamrona mając sony, to nie jest słabe szkło.
|
hijax_pl - Sro 25 Kwi, 2012
kozidron, o obiektywie nie mówię. A raczej już mówiłem - zachwyciły mnie jego odblaski.
Będę miał możliwość bliżej z nim pobawić się - pewnie będą miał jakieś przemyślenia. Jak bawiłem się A77 to bardziej skupiałem się na EVF i obsłudze a nie na tym co mam do niego przypięte.
Odnoszę się do kwestii edycji zdjęć przykładowych. Intryguje mnie co rozumiesz przez "delikatną obróbkę" w kontekście zdjęć demonstrujących zachowanie obiektywu?
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
Jak tak was czytam zauważyłem, że czym więcej obcujecie ze sprzętem, tym częsciej zapominacie do czego on służy. To tak w kwestii tego obiektywu, ani w nikonie ani w canonie nie ma zumu 2.8 o takim przedziale ogniskowych w tej cenie z takim af-em i tak solidnie zbudowanego, każdy weselny pstrykacz z początkujacm budżetem musiał kupować albo tamrona albo rozjechaną sigme. Ten obiektyw kierowany jest do amatora, szczerze powiem, że wolę tą winietę z tego soniacza niż tą badziewną konstrukcję z 17-55IS
MC - Sro 25 Kwi, 2012
Kiedyś pisało się, że obiektywy Sony są dużo droższe niż w C/N. Teraz wyszedł dużo tańszy i całkiem dobry. No to przyczepmy się do winiety.
[ Dodano: Sro 25 Kwi, 2012 08:40 ]
kozidron napisał/a: | czym więcej obcujecie ze sprzętem, tym częsciej zapominacie do czego on służy |
E tam. Niekoniecznie trzeba obcować ze sprzętem.
hijax_pl - Sro 25 Kwi, 2012
kozidron, nie musisz się n+1 rozpisywać o szkle - po prostu odpowiedz na moje pytanie
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | kozidron, nie musisz się n+1 rozpisywać o szkle - po prostu odpowiedz na moje pytanie |
Jak wysyłałem posta, to twojego jeszcze nie było. Nie wiem hijax_pl, na moich zdjęciach nie było takich odblasków,w 3 egzemplarzach samyanga 24mm nie było wylatanego pierścienia ostrości a u optycznych był. Szczerze ci powiem, że nie wiem, ja tak samo jak ty skupiłem się EVF, pamietam, że af pracował bardzo dobrze, no i miałem go tylko 15 minut jak wcześniej powiedziałem, to są tylko moje subiektywne odczucia. Nastepnym razem będę walił pod słońce, tylko pewnie się nie da bo wizjer się rozjedzie i nie będę mógł ekspozycji nastawić
hijax_pl - Sro 25 Kwi, 2012
To, że u Ciebie nie wyszły odblaski nie znaczy, że egzemplarz którym sie bawiłeś miał lepsze powłoki, prawda? Chyba lepiej, że wyszły one w teście?
To co z tą delikatną obróbką?
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | To, że u Ciebie nie wyszły odblaski nie znaczy, że egzemplarz którym sie bawiłeś miał lepsze powłoki, prawda? |
oczywiście, poza tym jak celowałem w różne źródła światła swoją uwagę skupiłem raczej na zachowaniu wizjera. Mimo to odblasków na fotkach nie miałem, wrócę do domu zobaczę, czy mam jeszcze rawy.
hijax_pl napisał/a: | To co z tą delikatną obróbką? |
hijax_pl, myslełem że ci już odpowiedziałem
kozidron napisał/a: | wszystko, chociaż pewnie nie chciałoby mi sie modelować boke'hu, wolałbym zanabyć obiektyw, bez wad, to jest oczywiste |
(kurcze, pisząc "wszystko" mam na myśli wszystkie wady które wymieniłeś i które generalnie zgodnie z testem są bolączką tego szkła) Do tego można dodać, jeszcze sporo innych rzeczy, związanych ze światłem, fakturą, kontrastem itd.)
Wiem też, że słowo "delikatnie" można różnie potraktować, zgodnie z twoim przykładem
kufel - Sro 25 Kwi, 2012
MC napisał/a: | a tutaj widzę wiele absurdów, więc dostosowuję poziom. | to ze nie rozumiesz o czym pisze to nie znaczy ze jest to absurdem. i daruj sobie denne komentarze o poziomie bo sam go nie trzymasz...
pan.tadeusz - Sro 25 Kwi, 2012
porównania tego szkła do brzęczącego Tamrona bądź mydlanej Sigmy są raczej mało trafione.
nie rozumiem też załamki brzegową rozdzielczością skoro w Sigmie leci podobnie albo nawet bardziej.
użytkownicy bagnetu A mają wreszcie w systemie solidne uszczelnione szkło,
z szybkim i cichym SSM oraz światłem 2.8, a do tego 16 mm i ostro w centrum - brawo Sony!
szkoda, że profilowane tylko pod APS-C.
owszem dystorsja... ale czternastce Samyanga jakoś nie przeszkadza do w zdobywaniu
popularności w klasie budżetowej. jest ptlens i korekta z puchy. dziś to chyba nie taki problem jak się tu sugeruje.
patrząc na ceny używanych karolków można chyba śmiało liczyć na kwoty poniżej 2k zł na rynku wtórnym - rewelka!
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
pan.tadeusz napisał/a: | owszem dystorsja... ale czternastce Samyanga jakoś nie przeszkadza do w zdobywaniu
popularności w klasie budżetowej. jest ptlens i korekta z puchy, dziś to chyba nie taki problem jak się tu sugeruje. |
jest jakaś puszka, która ma korekcję winiety czy dystorsji na samyanga 14mm jest jakiś preset w acr który koryguje winiete/ czy dystorsję samyangów, bardzo ciekawe jest to co napisałeś. Taki preset możesz sobie co najwyżej zrobić sam.
komor - Sro 25 Kwi, 2012
kozidron napisał/a: | Jak tak was czytam zauważyłem, że czym więcej obcujecie ze sprzętem, tym częsciej zapominacie do czego on służy. |
Sprzęt foto służy do robienia zdjęć i robienia na tym kasy albo/i radochy. Testy zaś są od znalezienia wad tego sprzętu i zapoznania z nimi czytelnika. A czy te wady są istotne czy nie, czy da się łatwo je skorygować oprogramowaniem, i czy wpłyną one na plastykę zdjęcia lub decyzję zakupową czytelnika – to zupełnie inna sprawa.
Kozi, przeproś i będzie po sprawie.
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
komor napisał/a: | Kozi, przeproś i będzie po sprawie. |
ale za co że gdybym miał sony to wolałbym ten obiektyw od tamrona, bo ma lepszy af i jest solidniejszy a z wadami, które wyszły w teście jestem w stanie sobie poradzić.
komor, ja tak nie za bardzo ufam tym testom, dla są mało wirygodne, za dwa tygodnie okaże się że na przednią soczewkę wysypał się brokat a pierscień ostrości był wylatany tylko w jednym egzemplarzu na 100
komor, pamietaj że tego szkła nie da się przykręcić do 50D (poza jakimiś kosmo przejściówkami) Jak usuwasz winiete, lub delikatnie ją zmniejszasz w LR, tragedii nie ma bo po drugiej stronie nie ma matrycy canona
komor, jak tak bedziesz żartował, zaczne się zachowywać jak Jaad
komor - Sro 25 Kwi, 2012
kozidron napisał/a: | dla są mało wirygodne |
Słabo się tłumaczysz…
kozidron - Sro 25 Kwi, 2012
komor napisał/a: | Słabo się tłumaczysz… |
komor, te tematy były wielokrotnie wałkowane
Zarówno pomiaru DR, wydajnosci stabilizacji, skuteczności af-u, punktacji za wizjer itd.
No chyba, że chodzi Ci o słynne już z tego portalu tłumaczenie drugiej strony: NIE bo NIE
komor - Sro 25 Kwi, 2012
kozidron, nie zauważyłeś do czego piję. Never mind.
mozer - Sro 25 Kwi, 2012
Tak jeszcze do wcześniejszego - ja osobiście lubię winietę, co nie znaczy, że stosuję ją na każdym zdjęciu. Poza tym na niektórych zdjęciach jest wręcz niepożądana.
Dla mnie ta wada nie jest kluczowa przy wybieraniu obiektywów, ale warto pamiętać, że jest to jednak wada, a nie ficzer ;P
Programowe usuwanie aberracji też jakoś tam wpływa na jakość zdjęć.
johndoe - Sro 25 Kwi, 2012
Ale oso sie rozchodzi z tą rozdzielczością?
Tu na szybko z optycznych brzeg kadru
jaad75 - Sro 25 Kwi, 2012
mozer napisał/a: | Programowe usuwanie aberracji też jakoś tam wpływa na jakość zdjęć. | Tyle, że nie bardzo ten wpływ widać...
Arek - Sro 25 Kwi, 2012
johndoe napisał/a: | Ale oso sie rozchodzi z tą rozdzielczością?
Tu na szybko z optycznych brzeg kadru |
Z tego wykresu nic nie wynika, bo porównujesz MTFy uzyskane na matrycach o różnej gęstości pikseli.
Błagam... Zanim zabierzecie się za dyskusję na temat osiągów optyki, zadajcie sobie trud opanowania chociaż elementarza... Przeciętne optycznie na brzegu kadru naleśniki u43 potrafią osiągać prawie 60 lpmm. Czy to znaczy, że masakrują optycznie Sony, które uzyskało niespełna 40 lpmm? Nie. Porównywać trzeba z sensem i wiedząc co się porównuje.
Arek - Sro 25 Kwi, 2012
jaad75 napisał/a: | Tyle, że nie bardzo ten wpływ widać... |
Bo mleko wylało się wcześniej. Zlikwidowanie kolorowych obwódek to kosmetyka, która nie odzyska strat rozdzielczości...
johndoe - Sro 25 Kwi, 2012
Arek napisał/a: | Z tego wykresu nic nie wynika, bo porównujesz MTFy uzyskane na matrycach o różnej gęstości pikseli. |
Sugerujesz, że taki 17-55L będzie miał więksżą rozdzielczość po na matrycy 24Mpix?
Na jakiej podstawie?
Zaproksymowałeś to sobie jakoś czy zinterpolowałeś? Czy może podpiąłeś do nexa?
Pixele na brzegu jakos specjalnie nie róznią się od tych z środka /może czagoś nie wiem/, gdzie osiągnięcie dużo wyższej rozdzielczości problemem dla matrycy nie jest 16 czy 18 Mpix nie jest.
Zacytuję sam siebie
dla najszerszego kąta f2.8 na brzegu za photozone
C17-55 2169 lw/ph
T 17-50 2239
N 17-55 1750 /Ale to na D200, więc możesz sobie coś dodać/
S 16-50 2381
P 16-50 1403 /Na K10, więc też sobie trocchę dodaj/
mozer - Sro 25 Kwi, 2012
johndoe, chyba logiczne, że jeśli MTF jest w liniach na mm, to jeśli matryca ma całościowo więcej linii, to wyjdzie wyższa wartość tego parametru?
Arek - Sro 25 Kwi, 2012
johndoe, wszystko co mógłbym Ci napisać zostało już napisane zarówno na forum jak i w artykułach oraz testach na Optyczne.pl. Doucz się... Gwarantuję Ci jednak, że jak Sony przetestuję ma Minolcie Dynax 5D która ma 6 MPix i porównam do Sigmy czy Tamrona testowanego na 16 Mpix matrycy APS-C, to Sony przegra. Czy to świadczy, że Sony jest gorsze? Nie... Poczytaj, zrozumiesz dlaczego.
A cytowanie danych z PZ, gdzie jeszcze jako dodatkowa zmienna (oprócz różnej gęstości pikseli) dochodzi wyostrzanie i ich bezpośrednie porównywanie to już kuriozum...
johndoe - Sro 25 Kwi, 2012
Arek napisał/a: | Gwarantuję Ci jednak, że jak Sony przetestuję ma Minolcie Dynax 5D która ma 6 MPix i porównam do Sigmy czy Tamrona testowanego na 16 Mpix matrycy APS-C, to Sony przegra. |
Przecież ja się grzecznie pytam, czy testoweś już obiektywy inne niż S na matrycach o gęstości tej z A77. Nie interesuje mnie co było na 6, czy 10megowych matrycach. Bo z tego co tu czytam za askjomat uznaje się, że obiektywy te osiągną wyższą rozdzielczość na gęstszej matrycy. Możesz mnie prostemu chłopu ze wsi wytłumaczyć na czym ta pewność jest oparta?
Arek napisał/a: |
A cytowanie danych z PZ, gdzie jeszcze jako dodatkowa zmienna (oprócz różnej gęstości pikseli) dochodzi wyostrzanie i ich bezpośrednie porównywanie to już kuriozum...
|
Trudno, co robić.
za photozone:
All PZ sample images are taken as RAW files and converted via Photoshop ACR (default settings without automatic image correction and contrast set to 0)
jaad75 - Sro 25 Kwi, 2012
Arek napisał/a: | Bo mleko wylało się wcześniej. Zlikwidowanie kolorowych obwódek to kosmetyka, która nie odzyska strat rozdzielczości... | No właśnie, zastanawia mnie to zagadnienie - kolorowe obwódki wynikają z przesunięć punktu ostrości dla poszczególnych składowych widma, ale dość często czyta się, że projektanci obiektywu zrezygnowali z dokładnej korekcji optycznej CA jakiegoś obiektywu na rzecz wyższych wyników rozdzielczości - jak to pogodzić?
Arek - Sro 25 Kwi, 2012
johndoe napisał/a: | za photozone:
All PZ sample images are taken as RAW files and converted via Photoshop ACR (default settings without automatic image correction and contrast set to 0) |
1. ale to nie oznacza, że pliki są niewyostrzone - wręcz przeciwnie są i to przy każdym korpusie inaczej. To fakt - sprawdzony.
2. PZ wyraźnie pisze, że rozdzielczości uzyskanych na różnych aparatach nie można ze sobą porównywać.
johndoe napisał/a: | Bo z tego co tu czytam za askjomat uznaje się, że obiektywy te osiągną wyższą rozdzielczość na gęstszej matrycy. Możesz mnie prostemu chłopu ze wsi wytłumaczyć na czym ta pewność jest oparta? |
Nie jako aksjomat. Sprawdzamy to zarówno w testach aparatów jak i obiektywów. Mocno przymknięte obiektywy pracują w limicie dyfrakcyjnym. Tzn. w zakresie przysłon f/8-f/16 wyniki takiego Sony 16-50 powinny być mniej więcej takie same jak jakiegokolwiek innego obiektywu 16/17-50/55 (mówimy o świetle f/2.8). Jeśli więc Sony na f/8 osiąga około 56 lpmm a Sigma 17-50 f/2.8 testowana na 50D osiąga na f/8 tylko 46 lpmm, to wiem że różnica bierze się z matryc, a nie z faktu, że Sony jest takie świetne. W rzeczywistości to Sigma jest lepsza optycznie. Tyle, że ma 1 mm mniej, a zyskać ten 1 mm wymaga sporo gimnastyki i właśnie dlatego w teście unikałem porównywania do obiektywów zaczynających się na 17-18 mm.
hijax_pl - Sro 25 Kwi, 2012
Arek, wiesz, ostatnio czytałem artykuł o końcu Świata. Ale nie wywołanym przez jakieś asteroidy czy inne kataklizmy. Prognoza upadku cywilizacji opiera sie na zaobserwowanym pośród coraz nowszych pokoleń braku logicznego myślenia i ogólnie pojętej wiedzy. Coś w tym jest...
AM - Sro 25 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | Arek, wiesz, ostatnio czytałem artykuł o końcu Świata. Ale nie wywołanym przez jakieś asteroidy czy inne kataklizmy. Prognoza upadku cywilizacji opiera sie na zaobserwowanym pośród coraz nowszych pokoleń braku logicznego myślenia i ogólnie pojętej wiedzy. Coś w tym jest... |
To samo mówił mój dziadek. Od stuleci to samo.
komor - Sro 25 Kwi, 2012
AM napisał/a: | To samo mówił mój dziadek. Od stuleci to samo. |
Ale kiedyś się spełni.
johndoe - Sro 25 Kwi, 2012
Arek napisał/a: |
Nie jako aksjomat. Sprawdzamy to zarówno w testach aparatów jak i obiektywów. Mocno przymknięte obiektywy pracują w limicie dyfrakcyjnym. Tzn. w zakresie przysłon f/8-f/16 wyniki takiego Sony 16-50 powinny być mniej więcej takie same jak jakiegokolwiek innego obiektywu 16/17-50/55 (mówimy o świetle f/2.8). Jeśli więc Sony na f/8 osiąga około 56 lpmm a Sigma 17-50 f/2.8 testowana na 50D osiąga na f/8 tylko 46 lpmm, to wiem że różnica bierze się z matryc, a nie z faktu, że Sony jest takie świetne. |
Ale nie dyskutujemy o f8 tylko f2.8. S zostało określone jako mydlane na pełnej dziurze, mimo że ma niezły wynik /w porównaniu z eLką nawet całkiem niezły/. Bo /w domyśle/ skoro matryca taka gęsta to wynik powinien być lepszy. Żadnego z innych obiektywów nie testowałeś /testowaliście/ na takiej matrycy. Więc nie masz pojęcia czy przy gęstszej matrycy wynik bedzie lepszy, czy też max. możliwości takiego tamrona już zostały osiągnięte.
Pomijając, jak słusznie zauważyłeś, fakt, że od 16mm to zaczynają się jedynie Pentax i Tokina, z którymi ten S wygrywa w przedbiegach.
Arek - Sro 25 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | Arek, wiesz, ostatnio czytałem artykuł o końcu Świata. Ale nie wywołanym przez jakieś asteroidy czy inne kataklizmy. Prognoza upadku cywilizacji opiera sie na zaobserwowanym pośród coraz nowszych pokoleń braku logicznego myślenia i ogólnie pojętej wiedzy. Coś w tym jest... |
Ja to bardziej traktuję jako lenistwo i niechęć do przyswajania informacji. Przecież w każdym teście obiektywu zdzieram sobie palce o klawiaturę i wyraźnie pisze, gdzie jest próg przyzwoitości i jakie są maksymalne osiągi... A za chwilę pojawiają się wojownicy systemowi, którzy oczywiście nie doczytali cieszą się, że Sony miażdży Nikkora testowanego na D200 albo Canona testowanego na 20D...
johndoe - popatrz na to tak... Sigma na maksymalnym otworze względnym osiąga takie wyniki jak na f/5.6. Sony takie jak na f/11-16... Poza tym MTFy się mnoży. Nie ma więc czegoś takiego jak osiągnięcie maksymalnych możliwości obiektywu (w realnym świecie).
hijax_pl - Sro 25 Kwi, 2012
Arek napisał/a: | Ja to bardziej traktuję jako lenistwo i niechęć do przyswajania informacji. | Wiesz, że lawinowo rośnie wyszukiwanie w googlach coraz to prostszych/powszechnych informacji? Arek napisał/a: | Przecież w każdym teście obiektywu zdzieram sobie palce o klawiaturę i wyraźnie pisze, gdzie jest próg przyzwoitości i jakie są maksymalne osiągi... | I bardzo dobrze. Problem tylko w tym, że niektórzy wolą oglądać obrazki. I wyciągać wnioski absolutne na tej podstawie. Choć może nie w tym problem. Problem w tym, że wielu osobom nie chce się odszukać i zrozumieć jak te obrazki powstały i dlaczego. No ale to wymaga już więcej zaangażowania. Nie tylko czasu, ale i rozumu.
johndoe - Sro 25 Kwi, 2012
Arek napisał/a: |
johndoe - popatrz na to tak... Sigma na maksymalnym otworze względnym osiąga takie wyniki jak na f/5.6. Sony takie jak na f/11-16... |
wg. wkresów z Twojego portalu
16,17 mm f2.8
Sigma
2.8 31lpmm
4 40
5.6 39
8 37
11 36
Sony
2.8 30
4 36
5.6 39
8 40
11 36
Ja o zupie, Ty o dębie...
Zdecyduj się /czy zdecyduj za robiących test/, czy S jest mydlany na krawędzi, czy w centrum, czy dla szerokiego kąta, czy dla 50mm.
jaad75 - Sro 25 Kwi, 2012
Arek, a co z tą CA?...
Arek - Sro 25 Kwi, 2012
johndoe, na moim portalu Sigma 17-50 mm f/2.8 OS ma na 17 mm i f/2.8 wynik ponad 48 lpmm, a na f/5.6 jakieś 49 lpmm, a więc w granicach błędów to samo. Ja mówię o centrum kadru, Ty o brzegu. Jestem też zdecydowany gdzie jest mydło, a gdzie go nie ma i wyraźnie o tym piszę. Gdybyś uważnie czytał testy oraz artykuł o tym jak są one wykonywane i od czasu do czasu wspomógł się FAQ czy jakimś artykułem, to nie byłoby całej dyskusji.
jaad75, ja nie wiem co piszą inni. Ale na pewno jest tak, że jak pozwolisz poszaleć jednej wadzie, to lepiej możesz skorygować inne. Być może jest tak, że czasami warto zwiększyć w rozsądnych granicach CA, bo wtedy koma i astygmatyzm mogą być skorygowane idealnie, dzięki czemu mamy zysk netto w rozdzielczości.
agat1 - Sro 25 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: |
agat1 napisał/a:
Wady dystorsji koryguje sie w fabrycznym sofcie profilowanym przez sony pod dane szkło albo od razu w jpg w aparacie albo z rawa na kompie w wywoływarce sony
Jakie są straty w kącie widzenia? |
Mniejsze niż absurd porównywania na szerokim kacie zoomów zavczynających się kątami o odpowiednikach 16 i 18mm, i porównywania ich własnie na maksymalnie szerokim kacie. Canon musi zrobić obiektyw zaczynający się od 15 a nie 17mm jak zrobi to wtedy też bedzie miał dystorsję w dodatku odbije sie to na pozostałym zakresie także. Zakres tych dwóch milimetrów może być bardziej uniwersalny dla fotografa niż tona obiektywów z których mał kto korzysta
hijax_pl napisał/a: | agat1 napisał/a:
Co do przenoszenia wysokich rozdzielczości na APSC, ruchomy element optyczny stabilizacji w obiektywie (Sigma, Canon, Nikon itd) zdecentrowany wzgledem osi obiektywu zabija maksymalne rozdzielczosci obiektywów na upakowanych matrycach , w testach z wyłączona stabilizacja obiektywu na statywie jest jeszcze dobrze bo soczewka jest w osi, z aparatem w reku jest zdecentrowana przy włączonym IS , zapomnij o wykorzystaniu maksymalnych rozdzielczości, wibracje lustra i migawki dokładają swoje do mordowania maksymalnej rozdzielczości szczególnie przy czasach ponizej 1/60sek.
Podaj proszę źródło tej wiedzy. Kto i gdzie robił takie testy to udawadniające? Szczególnie chodzi mi o wpływ wyłączonych układów IS na ostrość oraz wpływ wibracji migawki. |
Hej no wy tam "barany" konstruktorzy w zakładach Zeiss i Leica słuchajcie sie hijaxa z Polski, zamiast sie kurczowo trzymać ustawiania soczewek idealnie w osi, to lepiej je poprzesuwać w różne strony w bok o kilka milimetrów wzgledem siebie, , to podniesie jakośćo optyczną w ogóle a rozdzielczość na pewno (zdaniem hijaxa, mentora wszystkich optyków" Będziemy szukaćw sklepach takich obiektywów które maja bardziej zdecentrowane soczewki
To była ironia! , przesuniecie soczewek w bok nie poprawia własności optycznych i rozdzielczości, szczególnie na wyżyłowanych upakowanych matrycach nie pomaga na rozdzielczość obrazu
http://www.youtube.com/watch?v=C60ehMe3wQ8
co do wibracji migawki mechanicznej vs elektroniczna
http://forums.dpreview.co...thread=39710730
co do wibracji lustra i migawki, nikon
http://forums.dpreview.co...thread=41231747
http://www.bobatkins.com/...orials/mlu.html
hijax_pl napisał/a: | agat1 napisał/a:
Procedury testowe sie kompletnie rozjeżdżają z tym jak sie używa aparatów w rzeczywistosci.
Do jakich procedur się w tym zdaniu odnosisz? |
W testach mierzymy rozdzielczość, aberracje itd mając obiektyw na statywie z wyłączonym IS/VR/OS itd, wtedy elementy optyczne sa ustawione w osi, podniesione lustro, bez jego wibracji, w życiu korzystamy z wizjera i nie lubimy go mieć czarnego przy kadrowaniu więc prawie nie używamy podnoszenia lustra MLU, aparat mamy w ręce , a stabilizacja jest włączona, w efekcie elementy optyczne są zdecentrwane wzgledem siebie a nie ustawione w osi a lustro wali aż miło przy pojedyńczych nie wspominając o serii, w efekcie pogorszenie ostrości zwalamy na poruszenie zdjecia/obiektu/ niewystarczającą szybkość migawki a problem ma wiecej przyczyn
w kwestii, tej jakoby katastrofy na F2,8 w 16-50, widze że niektórzy wyrywaja włosy z głowy bo co prawda obiektyw dobry ale przy 2,8 to napewno Nikon i sigma beda lepsze
A nieprawa
Tutaj macie jak kitowy 16-50 kosi na 2,8 i użytecznym portretowym 50mm, kilka razy droższego uwielbianego nikona , przesuncie sobie na ogniskowe 50-55mm i F2,8
http://www.slrgear.com/re...8dx/tloader.htm
http://www.slrgear.com/re...f28/tloader.htm
a sigme kosi tutaj, jeżeli jak optyczne twierdzą zwiekszenie liczby pikseli nic nie daje to albo wychwalana sigma (orędowniczka i sponsorka tego portalu) to szajs o 30% słabszej rozdzielczości od testowanego soniaka albo..... albo coś z testami rozdzielczości na niewyostrzonych plikach sony jest nie tego... i faktycznie A65/A77 daje wyższe rozdzielczości niż aparaty 15-18MP
http://www.photozone.de/c...50f28os?start=1
http://www.photozone.de/s...1650f28?start=1
Arek napisał/a: | który jest dobry, ale nie wybitny i wcale nie lepszy od wielu stałek, co koleżanka próbuje insynuować. Poza tym podpieranie się postem kubsztala, który nie zrozumiał, że różnie upakowane matryce generują różne MTFy pokazuje, że koleżanka będzie po trupach przedstawiała swoją prawdę bez względu na fakty i podpierała się przy tym bzdurami |
Panie Redaktorze, tutaj musze sie pokajać... te informacje że jakoby rozdzielczości tego 16-50 były wyższe od stałek, to skopiowałam z internetu, jak wiadomo w internecie bzdury piszą, tak dokładnie to skopiowałam z testu na portalu "optyczne.pl" , z testu A77 w którym optyczni... cytat poniżej:
patrz
http://www.optyczne.pl/17...5%9B%C4%87.html
cytat:
"Rozdzielczość matrycy
Do naszej standardowej procedury obliczania rozdzielczości na zdjęciach RAW użyliśmy aż czterech obiektywów: Sony DT 16–50 mm f/2.8 SSM, Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24–70 mm f/2.8 T* SSM, Sony 50 mm f/1.4 i Sigma 30 mm f/1.4 EX DC. Najlepszy wynik uzyskaliśmy z obiektywem 16–50 mm "
hijax_pl napisał/a: | Lubię takie klasyczne porównania | dotyczy
http://www.youtube.com/wa...B331EEEF0F8E29E
To nie było jakieś super naukowe porównanie, wiadomo warunki domowe, stąd do wniosków bym podchodziła z rezerwą, bardziej mi chodziło o to że 16-50 na A77 daje rade i jest faktycznie cichszy a to moim zdaniem wada nie jest a raczej w wielu sytuacjach zaleta
Co do wykorzystaniach krzyżowych czujników AF to w A77 nie działaja tylko przy F2,8 tylko zdaje sie ze już od 5,6 . Chociaż tego nie jestem pewna..
hijax_pl - Sro 25 Kwi, 2012
agat1 napisał/a: | Mniejsze niż absurd porównywania na szerokim kacie zoomów zavczynających się kątami o odpowiednikach 16 i 18mm, | Ale ja się nie pytałem o kwantyfikator, ale wartość tego kąta w przypadku tego obiektywu, o którym mowa.
Skoro jednak piszesz "mniejsze" to znaczy, że dokładnie wiesz jaki ten skorygowany kąt jest - inaczej nie byłabyś w stanie porównać. Pytam zatem jeszcze raz - ile stopni ma maksymalny, efektywny kąt widzenia wg JPGa z puszki? agat1 napisał/a: | przesuniecie soczewek w bok nie poprawia własności optycznych i rozdzielczości, | To taka sobie rzucona teza, czy też masz na to jakiś dowód? To że Zeiss czy Leica tego rozwiązania nie stosuje to żaden dowód. Samyang też nie stosuje - czy w takim razie można tę firmę równać z Zeissem?
Poproszę link do jakiejś rozprawy naukowej traktującej o wpływie przesunięcia grupy soczewek IS na końcową ostrość uzyskiwanych zdjęć. I by był pełen obraz dobrze by było mieć też jakąś rozprawę na temat wpływu ruchomej matrycy na ostrość zdjęć.
Czy stabilizatory układów IS w obiektywach są pewniejsze od bezwładności układów stabilizacji matrycy? Jak na stabilizację matrycy wpływają drgania lamelek mechanicznej migawki? Zapewne jest dość spory to problem, bo czymże innym tłumaczyć dość kiepską wydajność stabilizacji matrycy w porównania do efektywności stabilizacji w obiektywach. agat1 napisał/a: | W testach mierzymy rozdzielczość, aberracje itd mając obiektyw na statywie z wyłączonym IS/VR/OS itd, wtedy elementy optyczne sa ustawione w osi, podniesione lustro, bez jego wibracji, w życiu korzystamy z wizjera i nie lubimy go mieć czarnego przy kadrowaniu więc prawie nie używamy lustra, aparat mamy w ręce , a stabilizacja jest włączona, w efekcie elementy optyczne są zdecentrwane wzgledem siebie a nie ustawione w osi a lustro wali aż miło przy pojedyńczych nie wspominając o serii, w efekcie pogorszenie ostrości zwalamy na poruszenie zdjecia/obiektu/ niewystarczającą szybkość migawki a problem ma wiecej przyczyn | To typowa, rzetelna analiza z pominięciem faktów. Populizm. agat1 napisał/a: | To nie było jakieś super naukowe porównanie, wiadomo warunki domowe, stąd do wniosków bym podchodziła z rezerwą, bardziej mi chodziło o to że 16-50 na A77 daje rade i jest faktycznie cichszy a to moim zdaniem wada nie jest a raczej w wielu sytuacjach zaleta | Test może być robiony nawet w ziemiance, ale należy mieć te same warunki brzegowe dla każdego zestawu.
Inaczej to kolejny bezwartościowy filmik, których na necie pełno... Ten też się do tego grona zalicza.
jaad75 - Czw 26 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | Poproszę link do jakiejś rozprawy naukowej traktującej o wpływie przesunięcia grupy soczewek IS na końcową ostrość uzyskiwanych zdjęć. I by był pełen obraz dobrze by było mieć też jakąś rozprawę na temat wpływu ruchomej matrycy na ostrość zdjęć. | Czytałem coś takiego, ale za cholerę nie pamiętam gdzie... W ogólności jednak agat1 ma dużo racji w tym fragmencie.
hijax_pl - Czw 26 Kwi, 2012
jaad75 napisał/a: | Czytałem coś takiego, ale za cholerę nie pamiętam gdzie... | Też czytałem, ale nic o dowodzeniu degradującego wpływu na MTFy istniejących układów IS w obiektywach. Przeciwnie - za pomocą analiz raytracingiem dowodzono, że taka korekta obrazu może zachować MTFy. Pytanie, na ile realizacje praktyczne zbliżyły się do teoretycznych wyliczeń?
Inna sprawa, że większość opracowań, do których dotarłem odnosi się do urządzeń mobilnych (w znaczeniu telefony komórkowe) - gdzie jak wiemy problem poruszeń jest dużo bardziej kłopotliwy niż w ciężkich i dużych lustrach. Dodatkowo większość analiz skupia się tylko na korekcjach w jednej osi.
Podsumowując, jak przypomnisz sobie co czytałeś podziel się tytułem artykułu naukowego. Chętnie zapoznam się z nim.
johndoe - Czw 26 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: |
Skoro jednak piszesz "mniejsze" to znaczy, że dokładnie wiesz jaki ten skorygowany kąt jest - inaczej nie byłabyś w stanie porównać. Pytam zatem jeszcze raz - ile stopni ma maksymalny, efektywny kąt widzenia wg JPGa z puszki? |
Wtrącę się. To Ty stwierdziłeś /zasugerowałeś/, że korygowanie dystorsji pociąga za sobą zmniejszenie kąta widzenie obiektywu. Więc to na Tobie spoczywa udowodnienie tej tezy.
hijax_pl napisał/a: |
To taka sobie rzucona teza, czy też masz na to jakiś dowód? /.../
Poproszę link do jakiejś rozprawy naukowej traktującej o wpływie przesunięcia grupy soczewek IS na końcową ostrość uzyskiwanych zdjęć. |
Dowód akurat wydaje się być prosty.
Jeżeli przyjmniemy, że
a/ najwyższą rozdzielczość otrymujemy w centrum kadru, a więc w osi obiektywu
b/ obiektyw jest tworem analogowym, więc zmiany rozdzielczości środek -> brzeg nie są skokowe
c/ za zmianę rozdzielczości środek -> brzeg odpowiada obiektyw /również obiektyw, bo kąt padania na matrycę jak sądzę też/
to wszystko co wpada poza osią osiągnie wartość mniejszą niż maximum.
Kwestia jest tylko taka, czy zmiana jest możliwa do zmierzenia przy posiadanych instrumentach. Czyli przekładając na nasze, czy przy obecnych rozdzielczościach matryc zmiana jest na tyle duża, że wpłynie na rejestrowany obraz.
jaad75 - Czw 26 Kwi, 2012
johndoe napisał/a: | Wtrącę się. To Ty stwierdziłeś /zasugerowałeś/, że korygowanie dystorsji pociąga za sobą zmniejszenie kąta widzenie obiektywu. Więc to na Tobie spoczywa udowodnienie tej tezy. | Ale przecież tego nie trzeba udowadniać, bo to oczywista oczywistość... johndoe napisał/a: | Czyli przekładając na nasze, czy przy obecnych rozdzielczościach matryc zmiana jest na tyle duża, że wpłynie na rejestrowany obraz. | Jest. Nawet na 10MPix matrycy widziałem wyraźną różnicę, gdy matryca wysunęła mi się na skraj pola obrazowego - widocznie spadała ostrość po jednej stronie zdjęcia, podczas gdy zazwyczaj, a zwłaszcza przy wyłączonej stabilizacji nic takiego się nie działo. Podobny mechanizm będzie działał w przypadku znacznego przesunięcia grupy soczewek.
hijax_pl - Czw 26 Kwi, 2012
jaad75 napisał/a: | Ale przecież tego nie trzeba udowadniać, bo to oczywista oczywistość... | Dokładnie tak.
jaad75 napisał/a: | Podobny mechanizm będzie działał w przypadku znacznego przesunięcia grupy soczewek. | Czyli możemy założyć, że każdy rodzaj stabilizacji (w obiektywie czy matrycy) powoduje degradację rozdzielczości?
Jak duże są przesunięcie koła obrazowego powodowane przez układ IS w obiektywie? Chodzi mi o przesunięcia obrazu na matrycy. W mikrometrach.
jaad75 - Czw 26 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | Czyli możemy założyć, że każdy rodzaj stabilizacji (w obiektywie czy matrycy) powoduje degradację rozdzielczości? | Z całą pewnością. Aczkolwiek ruchoma grupa soczewek nigdy nie wzbudzała mojego zaufania i budziła obawy co do solidności i trzymania parametrów przez obiektyw...
hijax_pl napisał/a: | Jak duże są przesunięcie koła obrazowego powodowane przez układ IS w obiektywie? | Nie wiem, pewnie zależy od obiektywu i niwelowanych drgań.
Przypadek ze stabilizacją matrycy, o którym wspomniałem, zauważyłem najpierw na fisheye-u, który ma wyraźnie mniejsze pole obrazowe, niż reszta moich szkieł, ale też jest szkłem szerokokątnym w przypadku którego przesunięcia matrycy są stosunkowo niewielkie (przynajmniej tak sądzę).
ghost - Czw 26 Kwi, 2012
z fiszką (i szerokimi szkłami), to chyba jest ogólnie lipa. obrócenia aparatu nie da się skompensować ruchem matrycy - zmienia się obraz, a nie tylko jego położenie.
w przypadku dłuższych ogniskowych problem jest mniejszy.
johndoe - Czw 26 Kwi, 2012
hijax_pl napisał/a: | jaad75 napisał/a: | Ale przecież tego nie trzeba udowadniać, bo to oczywista oczywistość... | Dokładnie tak. |
no chyba niekoniecznie, ale nie będę się upierał
hijax_pl napisał/a: | Czyli możemy założyć, że każdy rodzaj stabilizacji (w obiektywie czy matrycy) powoduje degradację rozdzielczości? |
Pytanie brzmi:
Na ile zmieni się kąt osi obiektywu w sosunku do matrycy.
w ilu osiach porusza się matryca i jak bardzo? w ilu soczewki?
komor - Czw 26 Kwi, 2012
jaad75 napisał/a: | Aczkolwiek ruchoma grupa soczewek nigdy nie wzbudzała mojego zaufania i budziła obawy co do solidności i trzymania parametrów przez obiektyw... |
Ruchoma matryca też potencjalnie może generować niekorzystne zmiany np. położenia względem planu ostrości, wynikające z niedokładności mechanizmu. A już szczególnie jeśli poza ruchem X/Y dostaje dodatkowe możliwości, jak w nowszych konstrukcjach.
jaad75 - Czw 26 Kwi, 2012
johndoe napisał/a: | no chyba niekoniecznie, ale nie będę się upierał | Jeśli mówisz o prostowaniu "wąsów" wewnątrz kadrów, to niekoniecznie, ale niwelowanie dużej beczki już zawsze.
komor, owszem, tyle, że szkła (czyli coś co ma przynajmniej w teorii przeżyć kilka pokoleń aparatów) są pozbawione tego potencjalnie najsłabszego jeśli chodzi o decentrowanie elementu. To tak jak z porzadnymi obiektywami manualnymi - zawsze wzbudzają we mnie większe zaufanie, niż siłą rzeczy delikatniejsze szkła AF...
pan.tadeusz - Czw 26 Kwi, 2012
a co w temacie tytułowania koleżanki trolem w kontekście:
agat1 napisał/a: |
Panie Redaktorze, tutaj musze sie pokajać... te informacje że jakoby rozdzielczości tego 16-50 były wyższe od stałek, to skopiowałam z internetu, jak wiadomo w internecie bzdury piszą, tak dokładnie to skopiowałam z testu na portalu "optyczne.pl" , z testu A77 w którym optyczni... cytat poniżej:
patrz
http://www.optyczne.pl/17...5%9B%C4%87.html
cytat:
"Rozdzielczość matrycy
Do naszej standardowej procedury obliczania rozdzielczości na zdjęciach RAW użyliśmy aż czterech obiektywów: Sony DT 16–50 mm f/2.8 SSM, Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24–70 mm f/2.8 T* SSM, Sony 50 mm f/1.4 i Sigma 30 mm f/1.4 EX DC. Najlepszy wynik uzyskaliśmy z obiektywem 16–50 mm " |
chyba zasadnie wskazała źródło swoich informacji i jakoś nikt tego nie komentuje
chętnych do pisania o sponsorowanych laleczkach i trolach nie brakowało...
hijax_pl - Czw 26 Kwi, 2012
pan.tadeusz, tak przy okazji zapytam: rozumiesz różnicę między rozdzielczością matrycy a rozdzielczością obiektywu? Wiesz jaka jest różnica w metodologii tych dwóch pomiarów?
pan.tadeusz - Czw 26 Kwi, 2012
hijax_pl przy okazji nie zmieniaj tematu - tam jest wyraźne wskazanie dotyczące pomiaru tą samą puchą, a nie odwołanie do podobnych testów z użyciem innej matrycy.
uważasz, że stwierdzenie iż ten obiektyw pod względem rozdzielczości wypadł lepiej niż wskazana stałka było bzdurne?
a przypominasz sobie jak obśmiewaliście kwestię drgań, którą agat1 dawno tu poruszyła?
przypominasz sobie jak robiłeś z niej idiotkę "przy okazji" próbując udowodnić, że nie ma pojęcia do czego służy MLU?
może zatem konsekwentnie kilka równie zabawnych uwag pod adresem autora testu,
skoro uznał, że wspomniane rozwiązania konstrukcyjne jednak mogą mieć wpływ na jakość generowanego obrazka na tyle aby o tym wspomnieć:
"Sony A77 ma nieruchome zwierciadło, dlatego w tym przypadku i innych lustrzanek z tej serii znika problem ewentualnych drgań aparatu wywołanych pracą lustra. Jedyne drgania mogą być spowodowane ruchem migawki, co dotyczy każdej lustrzanki."
hijax_pl - Czw 26 Kwi, 2012
johndoe napisał/a: | Na ile zmieni się kąt osi obiektywu w sosunku do matrycy. | A zmienia się zawsze?
pan.tadeusz napisał/a: | tam jest wyraźne wskazanie dotyczące pomiaru tą samą puchą, a nie odwołanie do podobnych testów z użyciem innej matrycy. | Porównujesz dywanik samochodowy z perskim tylko i wyłącznie dlatego, że obie te rzeczy nazywane są dywanami. Uważasz to za uprawnione? pan.tadeusz napisał/a: | a przypominasz sobie jak obśmiewaliście kwestię drgań, którą agat1 dawno tu poruszyła? | Tak - pamiętam i nie zmieniłem zdania do tej pory. pan.tadeusz napisał/a: | może zatem konsekwentnie kilka równie zabawnych uwag pod adresem autora testu, | Dywan perski i...
Lustro lustrze nie równe. Konstrukcyjnie. Tak jak i w różnych zastosowaniach jest z tym różnie.
Wiesz - kiedyś się mówiło, że powyżej ASA800 nie ma sensu robić zdjęć bo wychodzi okropne ziarno. Dla jednych okropne, dla drugich magiczne. Tak czy siak nadal mam tak uważać? Czy jednak w dzisiejszych czasach jest lepiej z wysokimi czułościami?
Ja wiem, że w internecie wiele informacji jest, ale trzeba jeszcze umieć te informacje odsiewać. Myśleć i analizować. No chyba, że bawisz się w zabawę: "kto większą bzdurę napisze"?
pan.tadeusz - Czw 26 Kwi, 2012
taa teraz najlepiej udawać Greka i uciekać w jakieś dygresje o logicznym myśleniu i końcu świata
hijax_pl napisał/a: |
Lustro lustrze nie równe. Konstrukcyjnie. Tak jak i w różnych zastosowaniach jest z tym różnie.
|
przeczytaj mój post jeszcze raz i użyj swojej logiki, a dowiesz się że onym lustrem było A77 i zgaduję, że nawet chyba ten sam egzemplarz skoro autor pokusił się o taką informację.
czy Twoja logika ma jakiś problem z przyswojeniem tej treści?
Cytat: | Do naszej standardowej procedury obliczania rozdzielczości na zdjęciach RAW użyliśmy aż czterech obiektywów: Sony DT 16–50 mm f/2.8 SSM, Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24–70 mm f/2.8 T* SSM, Sony 50 mm f/1.4 i Sigma 30 mm f/1.4 EX DC. Najlepszy wynik uzyskaliśmy z obiektywem 16–50 mm |
hijax_pl - Czw 26 Kwi, 2012
Mógłbym sparafrazować, ale w sumie nie ma takiej potrzeby...
pan.tadeusz napisał/a: | czy Twoja logika ma jakiś problem z przyswojeniem tej treści? |
hijax_pl napisał/a: | tak przy okazji zapytam: rozumiesz różnicę między rozdzielczością matrycy a rozdzielczością obiektywu? Wiesz jaka jest różnica w metodologii tych dwóch pomiarów? |
Póki nie przyswoisz tej podstawowej wiedzy i będziesz wiedział jak ją zastosować w praktyce ta dysputa nie ma najmniejszego sensu. Bo jak już zostało tu powiedziane: johndoe napisał/a: | Ja o zupie, Ty o dębie... |
Dla mnie jasne jest, że twoim celem nie jest merytoryczna dyskusja. Zatem z mojej strony EOT.
pan.tadeusz - Pią 27 Kwi, 2012
zaiste merytorycznie jest zrobić z kogoś trola
ale trzeba mieć jaja aby przeprosić w sytuacji kiedy okaże się, że jednak miała racje.
tyle z mojej strony, eot
agat1 - Wto 01 Maj, 2012
Jest już troche opinii o szkle od użytkowników
http://www.slrgear.com/re...uct/1449/cat/83
http://www.dyxum.com/lens...SM_lens643.html
|
|