forum.optyczne.pl

Lampy błyskowe i oświetlenie - Metz AF-50 słabo dopala?

paul80 - Czw 05 Lip, 2012
Temat postu: Metz AF-50 słabo dopala?
Witam, mam problem z lampą metz af50 a być może ona taka jest słaba. Robiłem ostatnio fotki w trybie e-ttl z odbicia od sufitu z korektą lampy na +1.7 ev\ f 5.6 \ 1/125\ iso 800 i zdjęcia słabo naświetlone, mam wrażenie ze jednak coś z nią nie tak, kolega robił w tym samym czasie lampą sb-800 lampa na 0ev\ f4\ 1\125 iso 400 i foty elegancko naświetlone, niestety teraz nie mam możliwości pokazać przykładów.

Kolega fotograf mówił, abym nastawił f7/8 iso 400 i czas 1/125, to przy tych ustawieniach fotki ciemne. Czy sb800 nikona jest tak duzo mocniejsza,czy mój metz się zepsuł.

jaad75 - Czw 05 Lip, 2012

Jak wysoko był sufit, jakiego był koloru, czy miałeś coś jasnego/odbijającego światło w kadrze?
paul80 - Czw 05 Lip, 2012

Białe kasetony, wysokość sufitu ok. 4m, jasne ściany w kolorze żółtym, warunki idealne na lampę, wieczorem zapodam moze jakąś fotę. Robiłem tez fotki w szkole na sali lekcyjnej i było nawet jasno i tez ciemne wychodziły, sufit tez na 4 metrach, martwi mnie ta lampa, jak ją sprawdzić czy się zepsuła?
hijax_pl - Czw 05 Lip, 2012

paul80, do czego miałeś tę lampę dopiętą?
paul80 - Czw 05 Lip, 2012

Canon 400D, pomiar światła centralnie ważony.
cybertoman - Czw 05 Lip, 2012

Co ustawiles +1.7 EV?
hijax_pl - Czw 05 Lip, 2012

paul80, wrzuć przykładową fotkę z exifem oraz informacją jak dokładnie ustawiona była lampa.
paul80 - Czw 05 Lip, 2012

Oczywiście że w lampie na plus a w aparacie kompensacja lampy wyzerowana. Jest jakiś myk aby ją sprawdzić w domowych warunkach?


Ps. Fotkę wrzucę wieczorem i muszę wyzerować ustawienia raw na oryginalne i zrobię screena info z DPP.

hijax_pl - Czw 05 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
Jest jakiś myk aby ją sprawdzić w domowych warunkach?
Tak. Odbić od sufitu fotografując cokolwiek na przeciwległej ścianie. Regał z książkami, fotel, czteropak piwa.. cokolwiek ;)
paul80 - Czw 05 Lip, 2012

Oczywiście że w lampie na plus a w aparacie kompensacja lampy wyzerowana. Jest jakiś myk aby ją sprawdzić w domowych warunkach?


Ps. Fotkę wrzucę wieczorem i muszę wyzerować ustawienia raw na oryginalne i zrobię screena info z DPP.
hijax_pl dzisiaj to czteropak schłodzony najlepiej się nada do testu:-D

cybertoman - Czw 05 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
Oczywiście że w lampie na plus a w aparacie kompensacja lampy wyzerowana
Ustaw odwrotnie. W jakim trybie robiles te fotki? M, Av czy innym?
jaad75 - Czw 05 Lip, 2012

cybertoman napisał/a:
W jakim trybie robiles te fotki? M, Av czy innym?
Z tego co pisze, wynika, że w M.
cybertoman - Czw 05 Lip, 2012

jaad75, wynika, ale czytajac "+1.7 ev" bylo dla Ciebie oczywiste, że w lampie?
paul80 - Czw 05 Lip, 2012

http://imageshack.us/phot...0705194148.jpg/
jaad75 - Czw 05 Lip, 2012

cybertoman napisał/a:
jaad75, wynika, ale czytajac "+1.7 ev" bylo dla Ciebie oczywiste, że w lampie?
W lampie, bądź w body, ale kompensacja dla lampy (chociaż nie pamiętam, czy w Canonie tak się da).
paul80 - Czw 05 Lip, 2012

http://imageshack.us/phot...0705194148.jpg/ tutaj fotka z exifem, czy to szczyt możliwości lampy metz?
jaad75 - Czw 05 Lip, 2012

paul80, tutaj masz parametry inne niż podawałeś. To zdjęcie jest nieco niedoświetlone i ma kiepski WB, ale tragedii nie ma IMHO. Tyle, że ta kompensacja dla lampy na +3? :neutral:

[ Dodano: Czw 05 Lip, 2012 20:01 ]
paul80 napisał/a:
czy to szczyt możliwości lampy metz?
Szczyt możliwości, to byś miał gdybyś w manualu na lampie ustawił 1/1. :smile:
paul80 - Czw 05 Lip, 2012

Zdjęcie wybrałem aby pokazać co jest grane, no właśnie, lampa na +3, czas 1/80 i co jest grane. Palnik w górę 90 stopni bez pochylania i biała karta wysunięta i iso 800 masakra.
jaad75 - Czw 05 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
lampa na +3, czas 1/80 i co jest grane
Zdaje się, że nie do końca wiesz o co chodzi - czas tyczy się tu rejestracji ilości światła zastanego i nie ma znaczenia dla ekspozycji flesza. Dla flesza ważne, że masz f/5.6 i ISO800 i w zależności od tych parametrów automatyka reguluje energię błysku na podstawie ilości światła odbitego z przedbłysku. Jeśli chcesz sprawdzić, czy wina leży po stronie "słabości" lampy, czy raczej kiepskiej współpracy z automatyką błysku, przełącz ją w manual i ręcznie reguluj energię błysku.
cybertoman - Czw 05 Lip, 2012

jaad75 napisał/a:
gdybyś w manualu na lampie ustawił 1/1.
Tez bym poprosil.
paul80 - Pią 06 Lip, 2012

Obydwa zdjęcia na maksymalnej mocy lampy 1/1, pierwsze z iso 400 drugie z iso 800, wysokość białego sufitu 3,45 m odległość od fotografowanego obiektu ok.80cm, lampa skierowana w sufit 90 stopni i bez odbłyśnika. Pokój wymalowany na biało 6mkw2.




jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80, narazie, to wiesz tyle, że w tym pomieszczeniu masz wystarczająco dużo zapasu na f/5.6 i ISO400. Tu chodzi raczej o to, czy wystarczyłoby tam gdzie robiłeś poprzednie zdjęcia.
komor - Pią 06 Lip, 2012

jaad75 napisał/a:
kompensacja dla lampy (chociaż nie pamiętam, czy w Canonie tak się da)

Da się.

paul80 - Pią 06 Lip, 2012

jaad75 napisał/a:
paul80, narazie, to wiesz tyle, że w tym pomieszczeniu masz wystarczająco dużo zapasu na f/5.6 i ISO400. Tu chodzi raczej o to, czy wystarczyłoby tam gdzie robiłeś poprzednie zdjęcia.


A nie powinno być o wiele mocniej naświetlone na iso 400, przecież to cała moc lampy w manualu 1/1 a pomieszczenie małe i białe ściany z sufitem?

jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80, wiesz, niekoniecznie - ta lampa jest jednak słabsza od najmocniejszych systemowych, a w ich wypadku miałbyś na ISO400 i f/5.6 tylko ciut słabsze naświetlenie niż to które pokazałeś na ISO800 (przed chwilą sprawdziłem zbliżone warunki). Odbijanie od wysokiego sufitu naprawdę sporo światła pożera.
paul80 - Pią 06 Lip, 2012

Czyli kolega się mylił aby nastawić f8 i iso 400, foty byłyby mocno niedoświetlone, nie wiem skąd on wziął taka receptę. Musiałem zjechać do f 5.6 i podnieść iso do 800 i lampa na plus i było w miarę.
jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
nie wiem skąd on wziął taka receptę.
Prawdopodobnie miał na myśli strzelanie z palnikiem na wprost.
paul80 - Pią 06 Lip, 2012

Nie palnikiem na wprost:-) a z odbicia, tylko ze on ma 580 canona.
jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
tylko ze on ma 580 canona.
To bez znaczenia, ja sprawdzałem z równie silną lampą. Kwestia wysokości sufitu, jednak jeśli używam błysku TTL (co ostatnio zdarza mi się naprawdę rzadko), to moim standardowym ustawieniem jest raczej ISO800 i nie ciemniej niż f/4, czyli praktycznie 3EV jaśniej, niż to co doradzał Ci kolega. Do tego, żeby przy takich ustawieniach złapać zastane, często trzeba schodzić z czasem do 1/30s, dlatego dlatego jeśli tylko Twój aparat daje akceptowalną jakość na ISO1600, raczej takiej czułości używaj jako wyjściowej, ewentualnie otwórz przysłonę jeszcze bardziej, bo będziesz mógł naświetlić zastane z krótszym czasem, a lampa też nie będzie się bardzo pocić. Generalnie, zasadą tego typu zdjęć jest, że zastane niedoświetla się o 0.5-1.5EV (max 2EV) i resztę światła dostarcza z lampy.
paul80 - Pią 06 Lip, 2012

jaad75 ale w tym przypadku nie można sobie pozwolić na czasy 1/30, to był ślub cywilny i dlatego manual i 125/s, to jest bezpieczny czas. W tym przypadku w ogóle nie myślałem o świetle zastanym ponieważ było sztuczne oświetlenie, już raz robiłem w AV z błyskiem wypełniającym i wszyło super, tylko góra żółta :mrgreen: . Gdyby było bez oświetlenia sztucznego to oczywiście manual do zastanego i lampa.
komor - Pią 06 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
w ogóle nie myślałem o świetle zastanym ponieważ było sztuczne oświetlenie

Lampkę można lekko zażelować i sztuczne oświetlenie nie jest już takie straszne (choć problemy oczywiście są), a przynajmniej tło nie jest takie ciemne. Przy deficycie mocy i światłosiły obiektywu też mógłbyś z 1/125 zejść np. na 1/100, w końcu to nie wesele i nie tańczą :)

jaad75 napisał/a:
otwórz przysłonę jeszcze bardziej

Kolega paul80 ma EF-S 17-85, jak wynika ze zdjęcia, więc niespecjalnie ma jak otworzyć. Na takie okazje to ja bym jednak wolał choćby i Tamrona 17-50.

jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80, to nie na tym polega - zastane (w tym również oświetlenie żarowe/sztuczne, czy jakiekolwiek) możesz rejestrować na dłuższym czasie, zwykle są to i tak elementy tła czy ludzie, ale już w bokeh. Lampa mrozi ruch na planie, który oświetla, więc jeśli nie przesadzisz ze stosunkiem zastane/błyskowe poruszeń nie będzie widać. Różnice w temperaturze barwowej światła błyskowego i zastanego (np. żarowego) niwelujesz odpowiednimi żelami (np. CTO/CTS).

[ Dodano: Pią 06 Lip, 2012 16:51 ]
komor napisał/a:
Kolega paul80 ma EF-S 17-85, jak wynika ze zdjęcia, więc niespecjalnie ma jak otworzyć.
A, no tak. Nie zwróciłem uwagi...
cybertoman - Pią 06 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
i wszyło super, tylko góra żółta
Nastepnym razem zalóż filtr na lampę i bedzie super bez żółtej góry.

Miałem dziś tę lampę ale na G12 i nici wyszły z eksperymentów, bo nie udalo mi sie zmusić aparatu do TTL w trybie M :oops: . Mimo to uważam, że Twoja jest calkowicie sprawna.

[ Dodano: Pią 06 Lip, 2012 17:05 ]
Jak się godzinami szuka ą, ę i ł to tak wychodzi...

paul80 - Pią 06 Lip, 2012

No dobra 125/s to krótki czas, ale tak mi radzono w ogólnym sensie, czyli uważacie że można było wydłużyć czas. To jaki czas stosować bez filtra CTO, aby nie było żółtych kolorków u góry? A teraz jaki jest bezpieczny czas na takim ślubie cywilnym, powiedzmy zakładają obrączki?


Ps. Na pewno kupie filtry CTO, bo to jest super sprawa, lubię naświetlać do zastanego;), fotki są o wiele lepsze naturalniejsze i lepiej doświetlone zazwyczaj.

jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80, czas naświetlania odpowiada za zastane, błysk mrozi ruch. To tak w wielkiej ogólności... :wink:
1/125s to bezpieczny czas, jeśli chcesz mrozić ruch w zastanym, ale Ciebie interesuje mrożenie go błyskiem, więc śmiało możesz wydłużyć czas, niedoświatlając zastane na drabince ekspozycji.

[ Dodano: Pią 06 Lip, 2012 17:16 ]
A kolory zależą od proporcji zastane-błysk. Jeśli wyrównasz temperatury barwowe, to problemów z kolorami nie będziesz miał.

paul80 - Pią 06 Lip, 2012

Właśnie taki był zamiar, jedyne źródło światła to lampa. Z tego co widzę to żyłowałem lampę i niewiele to dało, nie uzyskałem takich efektów jak chciałem chociaż tragedii nie ma bo w raw :mrgreen: . Błysk mrozi ruch jeżeli dominuje nad zastanym?, bo przecież jak będa szli to przy 1/30 będzie "poruszone"?
jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
Błysk mrozi ruch jeżeli dominuje nad zastanym?, bo przecież jak będa szli to przy 1/30 będzie "poruszone"?
Błysk (odpowiednio krótki, ale to temat na inną rozmowę) zawsze mrozi ruch. Jeśli jednak zastane naświetlone jest wysoko, a czas jest długi, to tworzą się wyraźne "duchy", poza konturem postaci zamrożonej fleszem, stąd cząsto przy dłuższych czasach naświetla się na drugą kurtynę.
komor - Pią 06 Lip, 2012

paul80, czy przyswoiłeś sobie taki poradnik jak http://foto.jasiu.pl/ ? Akurat mocno w temacie.
paul80 - Pią 06 Lip, 2012

Tak czytałem go :wink: , ale czytać a zastosować w praktyce to dwie różne sprawy z tym że jeszcze kolega mi odradzał naświetlać do zastanego bo wychodzą numery z kolorami i odradzał filtry CTO.

Reasumując z lampą wszystko w porządku?

jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
z tym że jeszcze kolega mi odradzał naświetlać do zastanego bo wychodzą numery z kolorami i odradzał filtry CTO.
Jeśli naświetlasz do zastanego (żarowego), bez filtra CTO (lub podobnego typu CTS, Straw Tint itd), to faktycznie wychodzą problemy z kolorami... :razz:
Mam coraz większe wątpliwości co do kompetencji Twojego kolegi...
Ogólnie, nawet jak nie trafisz z filtrem w punkt (co często się zdarza), to i tak będzie o niebo lepiej, niż bez filtra.
paul80 napisał/a:
Reasumując z lampą wszystko w porządku?
Przynajmniej na to wygląda.
paul80 - Pią 06 Lip, 2012

Wielkie dzięki jaad75 i inni za pomoc, kolega się zna na rzeczy ale woli naświetlać bez zastanego i tyle :wink: . Ja jednak zainwestuję w filtry bo fotki są lepsze mimo wysokiego iso.
jaad75 - Pią 06 Lip, 2012

paul80 napisał/a:
kolega się zna na rzeczy ale woli naświetlać bez zastanego i tyle
Wiesz, to się sprawdza, ale tylko w specyficznych warunkach i raczej nie z lampą na stopce. Zazwyczaj nie jesteś w stanie dobrze oświetlić jednym fleszem całego pomieszczenia...
komor - Sob 07 Lip, 2012

Jak się ma mocną lampę, dobre wysokie ISO i jasny obiektyw, to można stosować inne zasady, ale jak się ma ciemnicę f/5.6 i lampkę i niższej liczbie przewodniej, to trzeba zacząć myśleć i rozumieć zależności, a nie stosować ślepo rady kolegów wyposażonych w lepszy sprzęt.
hijax_pl - Sob 07 Lip, 2012

komor, może jestem starej daty ;-) ale myśle, że myślenie nie szkodzi w każdej sytuacji ;-)
komor - Sob 07 Lip, 2012

hijax_pl, właśnie wczoraj zacząłem czytać książkę, której autor dowodzi, że ludzkość tak naprawdę myśli znacznie mniej, niż jej się wydaje, i bynajmniej nie chodzi o „ach ta współczesna młodzież” :) tylko tak generalnie, od plejstocenu. :)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group