|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - Timelapse migotanie
wilk3004 - Czw 12 Lip, 2012 Temat postu: Timelapse migotanie Witam
Zrobiłem swój pierwszy obraz poklatkowy aparatem Canon 600d i po sklejeniu wszystkiego wyszło całkiem nieźle lecz zauważyłem że obraz migocze. Poczytałem na ten temat w internecie i wyczytałem że to jest spowodowane przez przysłonę. Pobawiłem się w manualu ustawiłem stałe iso na 100, stałą przysłonę na f5,6, stały balans bieli odpowiedni do warunków, ale migotanie dalej jest. Próbowałem już różnych ustawień lecz bez skutku. Wie ktoś może jak rozwiązać ów problem?
Pozdrawiam.
kozidron - Czw 12 Lip, 2012
wilk3004, w czym to składałeś i w jaki sposób zapisywałeś ?
Na pewno stosowanie różnego balansu bieli (jak jest na auto jest różnie) ma wpływ na odbiór filmu ale żeby na "migotanie" dziwne. To samo można powiedzieć o przysłonie, ma ona wpływ na GO ale żeby na "migotanie" też dziwne. Mógłbyś dać linka do tych informacji "z internetu".
Wydaje mi się że to kwestia "zapisu lub renderowania" bądź specyfiki samego filmu czyli tego co działo się miedzy klatkami.
komor - Czw 12 Lip, 2012
A jaka pogoda była podczas robienia zdjęć i jaki interwał? Może po prostu zmienna pogoda (o co ostatnio nietrudno) powoduje migotanie?
kozidron - Czw 12 Lip, 2012
komor napisał/a: | Może po prostu zmienna pogoda (o co ostatnio nietrudno) powoduje migotanie? |
przez zbyt dlugą zabawę dragon stop motion, nie pomyslałem że fotki do filmu mogły być robione w plenerze
wilk3004 - Czw 12 Lip, 2012
kozidron napisał/a: | wilk3004, w czym to składałeś i w jaki sposób zapisywałeś ?
Na pewno stosowanie różnego balansu bieli (jak jest na auto jest różnie) ma wpływ na odbiór filmu ale żeby na "migotanie" dziwne. To samo można powiedzieć o przysłonie, ma ona wpływ na GO ale żeby na "migotanie" też dziwne. Mógłbyś dać linka do tych informacji "z internetu".
Wydaje mi się że to kwestia "zapisu lub renderowania" bądź specyfiki samego filmu czyli tego co działo się miedzy klatkami. |
Składałem to w lightroomie bez żadnej obróbki. Zapisywałem w 30 klatkach full hd.
Info np stąd brałem
http://www.goldenline.pl/...slone-timelapse
komor napisał/a: | A jaka pogoda była podczas robienia zdjęć i jaki interwał? Może po prostu zmienna pogoda (o co ostatnio nietrudno) powoduje migotanie? |
Ładna pogoda, po burzy, słonecznie pojedyncze chmurki. Tu dla pokazania i przykładu jak wygląda mój problem zdjęcia robione przez 17 minut co 4 sek.
http://www.youtube.com/wa...eature=youtu.be
hijax_pl - Czw 12 Lip, 2012
wilk3004, unieruchomienie przysłony to jedno - ale nadal nie masz pewności jak zadziała migawka
Swoją drogą: użyłeś w LR funkcji "Match Total Exposures"?
wilk3004 - Czw 12 Lip, 2012
Nie użyłem. Co to za funkcja?
hijax_pl - Czw 12 Lip, 2012
Między innymi do tego właśnie.
wilk3004 - Czw 12 Lip, 2012
Dobrze to przetestuje za chwile.
Edit: przetestowałem już miałem nadzieję jakąś a tu niestety dalej migotanie
mozer - Czw 12 Lip, 2012
Ja bym spróbował zrobić test na całkowicie otwartej przysłonie. Może przyczyna leży w powtarzalności domykania?
komor - Pią 13 Lip, 2012
Ale aż tak nierówno to pracuje? Za co my płacimy…
dcs - Pią 13 Lip, 2012
wilk3004,
Jak patrzymy na sam błękit wymaskowując chmury wygląda to tak jakby co jakiś czas klatki dostawały więcej światła.
Używałeś osłony przeciwsłonecznej / kompendium?
Może to chmury co jakiś czas odsłaniały słońce, a te świeciło ci z boku na przednią soczewkę.
[ Dodano: Pią 13 Lip, 2012 13:44 ]
A jak ci wyszło z wilk3004 napisał/a: | zdjęcia robione przez 17 minut co 4 sek. |
wilk3004 napisał/a: | Zapisywałem w 30 klatkach full hd. |
12 sekund filmu?
Nie powinno być 8.5 sekundy?
wilk3004 - Pią 13 Lip, 2012
dcs napisał/a: | wilk3004,
Jak patrzymy na sam błękit wymaskowując chmury wygląda to tak jakby co jakiś czas klatki dostawały więcej światła.
Używałeś osłony przeciwsłonecznej / kompendium?
Może to chmury co jakiś czas odsłaniały słońce, a te świeciło ci z boku na przednią soczewkę.
[ Dodano: Pią 13 Lip, 2012 13:44 ]
A jak ci wyszło z wilk3004 napisał/a: | zdjęcia robione przez 17 minut co 4 sek. |
wilk3004 napisał/a: | Zapisywałem w 30 klatkach full hd. |
12 sekund filmu?
Nie powinno być 8.5 sekundy? |
Nie wiem czy powinno być te 8,5 sek. wyszło 12
no cóż biorę się za kolejne testy i kombinowanie co do osłony nic takiego nie używałem tylko prosto aparat, statyw i interwał
mozer - Pią 13 Lip, 2012
komor, wydaje mi się to mało prawdopodobne, ale kto wie.
wilk3004, zrób test przy bardziej stabilnej pogodzie.
wilk3004 - Sob 14 Lip, 2012
miga, miga, miga rozkładam ręce i nie mam już pojęcia co zrobić, ale nie mogę się poddać tylko kurcze nie wiem dalej jak temu zaradzić i co jest przyczyną może mógłby wypowiedzieć się ktoś kto ma ten aparat i się bawił w timelapse
mozer - Sob 14 Lip, 2012
wilk3004, ale zrobiłeś test z wymienionymi wyżej ustawieniami? Przysłona otwarta, stabilna pogoda?
hijax_pl - Sob 14 Lip, 2012
wilk3004, na jakich parametrach robisz poszczególne zdjęcia?
wilk3004 - Sob 14 Lip, 2012
mozer napisał/a: | wilk3004, ale zrobiłeś test z wymienionymi wyżej ustawieniami? Przysłona otwarta, stabilna pogoda? |
Czy stabilna pogoda to nie raczej teraz o nią ciężko, ale timelapsy chciałbym robić w każdych warunkach nie czekając na stabilną pogodę. Przysłona otwarta hmm być może wina nie leży po jej stronie a po stronie migawki jeszcze się nie bawiłem w manualu z migawką zaraz po robie kolejne testy i zobaczę jak będzie
hijax_pl napisał/a: | wilk3004, na jakich parametrach robisz poszczególne zdjęcia? |
co róż to na innych błądzę na razie w sumie szukam tego idealnego żeby tego migania się pozbyć jak by nie patrzeć jeszcze jestem zielony w tych sprawach i wszystko ogarniam z instrukcją obsługi i funkcji aparatu
[ Dodano: Sob 14 Lip, 2012 18:47 ]
W końcu udało mi się nie ma już migotania a cały problem leżał w migawce ustawiłem stałą na teście 1/200 i wszystko pięknie nawet przy zmianach słońce/chmura
mozer - Sob 14 Lip, 2012
wilk3004 napisał/a: | ustawiłem stałą na teście 1/200 |
O masz... To wcześniej nie było na manualu tylko na auto?
OMG, że co? Myślałem, że ortograficznie mnie już nic nie zdziwi...
wilk3004 - Sob 14 Lip, 2012
było na auto i to przeoczyłem co do ortografii to rzeczywiście sam się zadziwiłem teraz tym co napisałem
hijax_pl - Sob 14 Lip, 2012
wilk3004 napisał/a: | było na auto | No to masz odpowiedź... Automaty mają dość "dużą" tolerancję - powiedzmy 1/6 EV - co może właśnie skutkować takim migotaniem.
jjarcz - Nie 15 Lip, 2012
dobrze wiedzieć na przyszłość, ja się właśnie zabieram za mojego pierwszego timelapsa
andzey - Pon 16 Lip, 2012
wilk3004 napisał/a: | mozer napisał/a: | wilk3004, ale zrobiłeś test z wymienionymi wyżej ustawieniami? Przysłona otwarta, stabilna pogoda? |
Czy stabilna pogoda to nie raczej teraz o nią ciężko, ale timelapsy chciałbym robić w każdych warunkach nie czekając na stabilną pogodę. Przysłona otwarta hmm być może wina nie leży po jej stronie a po stronie migawki jeszcze się nie bawiłem w manualu z migawką zaraz po robie kolejne testy i zobaczę jak będzie
hijax_pl napisał/a: | wilk3004, na jakich parametrach robisz poszczególne zdjęcia? |
co róż to na innych błądzę na razie w sumie szukam tego idealnego żeby tego migania się pozbyć jak by nie patrzeć jeszcze jestem zielony w tych sprawach i wszystko ogarniam z instrukcją obsługi i funkcji aparatu
[ Dodano: Sob 14 Lip, 2012 18:47 ]
W końcu udało mi się nie ma już migotania a cały problem leżał w migawce ustawiłem stałą na teście 1/200 i wszystko pięknie nawet przy zmianach słońce/chmura |
Jedna rada kolego, ja miałem problem z migotaniem na 500D i na 5dII.
Problem leży zawsze w obiektywie, a ściślej w tych z automatycznie domykającą się przysłoną.
Mianowicie:
Jeśli masz powiedzmy szkło o świetle f od 4,5 do 22 to migotania nie będziesz miał na przysłonach tylko i wyłącznie 4,5 albo 22, wszystkie wartości pośrednie przysłon będą dawały ci większe lub mniejsze migotanie a spowodowane jest to niedokładnością przymykania przysłony do zadanej wartości. Zawsze będą minimalne odchyłki w powtarzalności i to powoduje minimalne zmiany naświetleń poszczególnych klatek.
Masz na to kilka rozwiązań:
użyć manualnego szkła
strzelać na pełnej lub zamkniętej dziurze
albo najlepsza opcja którą ja stosuje z moja sigma 10-20 - ustawiam w trybie M przysłonę na wartość np 11 wciskam przycisk podglądu głębi ostrości i trzymam go jednocześnie wciskając przycisk zwalniania bagnetu obiektywu i leciutko wykręcam obiektyw z bagnetu - przysłona się wtedy blokuje w wartości 11 na stałe i problem rozwiązany.
Co do migawki - także może powodować migotanie, ale nie w takim stopniu jak przysłona.
Idź przetestuj napisz wnioski
tutaj 500D + S 10-20
http://www.youtube.com/watch?v=S8EXpkejjS4
wilk3004 - Pon 16 Lip, 2012
andzey napisał/a: | zwalniania bagnetu obiektywu i leciutko wykręcam obiektyw z bagnetu - przysłona się wtedy blokuje w wartości 11 na stałe i problem rozwiązany.
|
czy to w ogóle jest bezpieczne dla aparatu?
andzey - Pon 16 Lip, 2012
A niby w czym miałoby to zaszkodzić aparatowi?
wilk3004 - Pon 16 Lip, 2012
przezornie pytam
mozer - Pon 16 Lip, 2012
andzey, serio ten efekt jest zauważalny? Wydaje się to dziwne w erze wszystkiego sterowanego elektronicznie...
dcs - Pon 16 Lip, 2012
mozer,
W erze gdy przysłonę ustawia się co 1/3EV, a z automatu /teoretycznie/ bezstopniowo.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs, nie rozumiem co masz na myśli. Z jakiego automatu?
dcs - Pon 16 Lip, 2012
mozer,
przysłony lub programu
Nie bardzo wierzę, że to jest przyczyną.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs, no dobra, ale jak używam np. trybu Av, to parametry też dobierane są krokowo a nie bezstopniowo. Czego nie rozumiem?
dcs - Pon 16 Lip, 2012
mozer,
Ale światło zmienia się bezstopniowo.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs, byś od razu napisał w pierwszym poście jakie zjawisko masz na myśli, bo ja nadal nie wiem o czym piszesz Między kolejnymi ekspozycjami na 1/100 i f/5.6 zmienia Ci się światło?
dcs - Pon 16 Lip, 2012
mozer,
andzey napisał/a: | Jedna rada kolego, ja miałem problem z migotaniem na 500D i na 5dII.
Problem leży zawsze w obiektywie, a ściślej w tych z automatycznie domykającą się przysłoną.
Mianowicie:
Jeśli masz powiedzmy szkło o świetle f od 4,5 do 22 to migotania nie będziesz miał na przysłonach tylko i wyłącznie 4,5 albo 22, wszystkie wartości pośrednie przysłon będą dawały ci większe lub mniejsze migotanie a spowodowane jest to niedokładnością przymykania przysłony do zadanej wartości. Zawsze będą minimalne odchyłki w powtarzalności i to powoduje minimalne zmiany naświetleń poszczególnych klatek.
Masz na to kilka rozwiązań:
użyć manualnego szkła
strzelać na pełnej lub zamkniętej dziurze
albo najlepsza opcja którą ja stosuje z moja sigma 10-20 - ustawiam w trybie M przysłonę na wartość np 11 wciskam przycisk podglądu głębi ostrości i trzymam go jednocześnie wciskając przycisk zwalniania bagnetu obiektywu i leciutko wykręcam obiektyw z bagnetu - przysłona się wtedy blokuje w wartości 11 na stałe i problem rozwiązany. |
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs, czytałem ten wątek... Ja się pytam o co chodzi z bezstopniową zmianą światła.
dcs - Pon 16 Lip, 2012
mozer,
Jeżeli możesz przysłonę ustawić co 1/3EV, a automat /teoretycznie/ zrobi to bezstopniowo,
to dokładność przymykania powinna być co najmniej 1/10EV,
co wyklucza migotanie z tego powodu.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs, ale skąd wniosek, że automat robi to bezstopniowo a nie z krokiem właśnie 1/3 EV?
dcs - Pon 16 Lip, 2012
mozer,
Bo wszędzie piszą odkąd wymyślili Av i Tv /nawet w Canonie A-1 / że bezstopniowo sterowane /kwestia mechanicznej realizacji/.
Jakby była co 1/3EV to przy najniekorzystniejszych niedokładnościach nie widziałbyś różnicy w dwóch kolejnych zdjęciach z bracketingu 1/3EV.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs, a to skąd Ci wyszło 1/10 EV?
Ale zaraz - jak to niby działa - ustawiam tryb Av, f/4, pokazuje mi np. czas 1/1000, a w rzeczywistości jest to inna przysłona?
hijax_pl - Pon 16 Lip, 2012
Wracając do tematu: polecam zapoznanie się z jakimś programem do wyrównywania wariacji ekspozycji... np LRtimelapse czy GBDeflicker.
dcs - Pon 16 Lip, 2012
mozer,
Z bani.
Jak bezstopniowo -to różnica w ekspozycji wynikająca z niemożliwości dokładniejszego /lub niedokładnego/ ustawienia nie powinna być widoczna na zdjęciu.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs napisał/a: | Wiesz jaka musi być dokładność wagi, żeby napisać, żeby najmniejsza podziałka /dokładność/ była 1/100g? |
1/1000g
Ale nie odpowiedziałeś na moje pytanie...
[ Dodano: Pon 16 Lip, 2012 23:16 ]
hijax_pl, przepraszam moderatora, ale mnie naprawdę ta kwestia interesuje
komor - Pon 16 Lip, 2012
dcs, przecież automatyka też dobiera parametry zgodnie ze „schodkami” migawki i przysłony. Nie ma bezstopniowego sterowania przysłoną w typowych systemach lustrzankowych, poza nowymi obiektywami dedykowanymi do filmu.
dcs - Pon 16 Lip, 2012
komor,
Nie żartuj.
komor - Pon 16 Lip, 2012
dcs, aż chyba sobie włączę jakieś auto i spojrzę w EXIF. Ale mogę założyć się o browca, że będzie co 1/3 EV, bo tyle mam w menu ustawione. Mówię o lustrzankach.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
dcs, ponawiam pytanie - wg Twojej teorii jeśli ustawię f/5.6 i dobierze mi czas 1/1000, to która wartość będzie odbiegać od wyświetlonej?
komor - Pon 16 Lip, 2012
Dobra, Canon 50D, zielony kwadracik, strzelam na oślep po biurku i okolicach, w ciemnym pokoju:
1/40, f/1.4, ISO 1250
1/13, f/1.4, ISO 1600
1/40, f/1.6, ISO 500
1/50, f/2.8, ISO 100
1/15, f/1.4, ISO 1600
1/40, f/1.4, ISO 1000
1/13, f/1.4, ISO 1600
1/40. f/1.4, ISO 1600
1/40, f/2.8, ISO 125.
Wszystko to są wartości dostępne na drabince typu 1/3 EV, bezstopniowości nie widzę.
mozer - Pon 16 Lip, 2012
komor, ale problem raczej leży w różnicy między wskazaniami a rzeczywistą wartością. EXIF nic nie powie.
komor - Pon 16 Lip, 2012
No skoro zakładamy, że mogą występować nierównomierności domykania przysłony i pracy migawki, w stopniu takim, że widać je aż na filmie typu time-lapse, to trudno myśleć o jakiejś bezstopniowości. To zakładałoby lepszą powtarzalność niż 1/3 EV, które niby mamy.
hijax_pl - Pon 16 Lip, 2012
Zróbcie sobie eksperyment: tryb M, czas sporo krótszy od x-sync, przysłona w połowie wartości i zróbcie w serii parę zdjęć tego samego motywu - porównajcie ekspozycje. I będziecie wiedzieli z jaką dokładnością pracuje mechanika aparatu.
Jak jest z softem sterującym? No cóż.. w nikonach można kalibrować światłomierz w krokach 1/6EV. Zakładam, że różnice poniżej tej wartości są nieistotne. Może to być 1/10EV a może 1/100. Choć jakbym miał się zakładać to stawiałbym na 1/10EV - mniejsze wartości nie mają jakiegokolwiek sensu.
dcs - Pon 16 Lip, 2012
komor,
EXIF i wizjer będzie pokazywał wartości przybliżone.
Wyobrażasz sobie: 1/485s., lub 1/510s.?
Kiedyś aparaty miały czasy w manualu co 1EV /-w A przecież nie ciapały z krokiem 1EV?/ a przysłony w najlepszym razie co 0,5EV.
komor - Pon 16 Lip, 2012
dcs napisał/a: | Wyobrażasz sobie: 1/485s., lub 1/510s.? |
Czemu nie?
dcs napisał/a: | Kiedyś aparaty z miały czasy w manualu co 1EV /-w A przecież nie ciapały z krokiem 1EV?/ a przysłony w najlepszym razie co 0,5EV. |
To były ograniczenia wynikające z mechaniki pokręteł i wygody, co się działo w A to bez ogródek piszę, że nie wiem, bo jestem dzieckiem cyfry. Ale te wszystkie doświadczenia nie można bezpośrednio ekstrapolować do DSLR, to raz, a dwa analogowe puszki też wcale nie musiały być bezstopniowe w trybach A.
Jak ktoś zajrzał głębiej do EXIF-a to wie, że tam i tak są podane wartości inne niż okrągłe 1/500 czy 1/250, w szczególności są podane dokładniejsze wartości przysłon. Ale te nieokrągłe wartości są powtarzalne w ramach obiektywu, co sugerowałoby (pewności nie mam), że obiektyw raportuje do puszki dokładne wartości ustawiane przez silnik sterujący przysłoną (w Canonie), które zostały zmierzone przez producenta. Ale bezstopniowości tam nie ma.
dcs - Wto 17 Lip, 2012
komor,
Kiedyś pisali o bezstopniowym doborze czasu /jak weszło A z elektroniczną migawką /-Nikon F3. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dobierać go bezstopniowo, a nie komplikując -z krokiem. Osobną kwestią jest mechaniczna migawka, która nie potrafi zrealizować to co elektroniczne sterowanie jej zleci z super dokładnością.
To samo z przysłoną.
Jaki sens miałyby matrycowe pomiary światła, które biorą pod uwagę różne niuanse /uwzględnienie punktu ostrości, twarze w ustawieniu ekspozycji całego kadru, czy kalibracja światłomierza o 1/6EV/ jakby migawka i przysłona dzieliły co 1/3EV?
[ Dodano: Wto 17 Lip, 2012 00:12 ]
Nie wiem jak silniki przysłony działają, ale one chyba też mają jakiś swój krok.
mozer - Wto 17 Lip, 2012
dcs napisał/a: | Jaki sens miałyby matrycowe pomiary światła, które biorą pod uwagę różne niuanse /uwzględnienie punktu ostrości, twarze w ustawieniu ekspozycji całego kadru, czy kalibracja światłomierza o 1/6EV/ jakby migawka i przysłona dzieliły co 1/3EV? |
Taki, że te niuanse wpływają czasem na pomiar ekspozycji nawet ponad 1 EV?
komor - Wto 17 Lip, 2012
Migawkę elektroniczną o większej precyzji dobierania czasu łatwiej mi sobie wyobrazić niż przysłonę. Ale. Jeszcze raz powtarzam, skoro pojawiają się takie niedokładności, o których wspomniał Hijax powyżej, to na cholerę byłaby ta bezstopniowość.
Co do pomiaru światła to przecież potrafi on się pomylić o grube EV, możliwość ustawienia przysłony, czasu czy czułości z dokładnością tylko 1/3 EV to przy tym pikuś. Skoro zaś kalibracja światłomierza jest do 1/6 EV, to jaką dokładność ekspozycji jest sens wyciągać z tak skalibrowanego pomiaru?
dcs - Wto 17 Lip, 2012
komor,
W "czasach sporo krótszych od x-sync" -jest większa niedokładność, bo niedokładność w realizowaniu stanowi większy procent w czasie całkowitym.
[ Dodano: Wto 17 Lip, 2012 00:27 ]
To nie są "stabilne" czasy -powtarzalne.
andzey - Wto 17 Lip, 2012
mozer napisał/a: | andzey, serio ten efekt jest zauważalny? Wydaje się to dziwne w erze wszystkiego sterowanego elektronicznie... |
Zauwaz jak dziala przyslona,
ustawiasz parametry zdjecia np 1/200s i dajmy na to f 11
przed nacisnieciem spustu migawki masz szklo na pelnej dziurze, w momencie nacisniecia spustu migawki przyslona przymyka sie do f11, podnosi sie lustro, otwiera migawka (sterowana elektornicznie) robisz zdjecie i potem przyslona otwiera sie ponownie do pelnego otworu i tak za kazdym razem gdy chcesz zrobic kolejna fote.
Jedyna niedoskonaloscia jest tutaj mechaniczna praca przyslony i tak jak napisalem wczesniej, tylko w dwoch pozycjach jej wartosc jest zawsze taka sama w pelni otwarta lub w pelni zakmnieta. No chyba ze masz obiektyw z manualna przyslona.
Obejrzyj ten filmik co podlinkowalem jest wlasnie zrobiony w ten sposob i nie uzywalem zadnego programu do usuwania migotania.
Wczesniej robilem krotkiego timelapsa 500D, ale normalnie w trybie M i bez czesciowego wypinania obiektywu - migotanie jest widoczne.
Sprawe opisuje takze Patryk Kizny tworca miedzy innymi filmiku The Chapel - swoja droga polecam obejrzec jego prace i poczytac jego strone
http://kizny.com/timelapse/the-chapel-timelapse/
a tutaj dokladniej:
lookycreative.com/lang/pl/know-how/timelapse-compendium/introduction
ps przepraszam za brak polskich liter
hijax_pl - Wto 17 Lip, 2012
andzey napisał/a: | przed nacisnieciem spustu migawki masz szklo na pelnej dziurze, w momencie nacisniecia spustu migawki przyslona przymyka sie do f11, podnosi sie lustro, otwiera migawka (sterowana elektornicznie) robisz zdjecie i potem przyslona otwiera sie ponownie do pelnego otworu i tak za kazdym razem gdy chcesz zrobic kolejna fote.
| Zakładam, że to jak działa aparat mozer wie
Ale dla innych czytelników... Nie znalazłem akurat filmiku z canona by było widać i przysłonę i komorę lustra ale myślę, że filmik z Nikona będzie w miarę dobry poglądowo:
http://www.youtube.com/watch?v=qfruya5lNow
Co do samych problemów z wariacją ekspozycji polecam:
- używać skrajnych wartości przesłon lub obiektywu M42
- używać czasów długich czasów (zdecydowanie dłuższych od x-sync, najlepiej bulb)
- i/albo używać odpowiedniego softu do wygładzania ekspozycji między klatkami filmu (linki podałem powyżej)
mozer - Wto 17 Lip, 2012
andzey, tak, ja to wiem. Tylko byłem przekonany, że błędy przymykania przysłony są naprawdę małe. Zawsze się człowiek czegoś nowego dowie
dcs - Wto 17 Lip, 2012
hijax_pl, hijax_pl napisał/a: | używać czasów długich czasów (zdecydowanie dłuższych od x-sync, najlepiej bulb) |
-bulb
komor - Wto 17 Lip, 2012
hijax_pl napisał/a: | - używać skrajnych wartości przesłon lub obiektywu M42 |
Są też inne manualne szkła, w tym popularne Samyangi.
Czyli podsumowując, jak nie chce się robić na w pełni zamkniętej przysłonie (są jakieś uzasadnione powody, dla których by się nie chciało?) to lepiej założyć sobie filtr ND niż robić na krótszych czasach, tak?
hijax_pl - Wto 17 Lip, 2012
dcs napisał/a: | bulb | Hm.. może dlatego, że kiedyś jak się bawiłem to raczej były to warunki późno-wieczorne Faktem jest, żę wystarczy stosunkowo długi czas....
komor napisał/a: | to lepiej założyć sobie filtr ND niż robić na krótszych czasach, tak? | Moim zdanie tak - w ten sposób niwelujesz w znacznym stopniu problemy wynikające z inercji lamelek migawki.
|
|