|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Lampa błyskowa a CTO
paul80 - Czw 02 Sie, 2012 Temat postu: Lampa błyskowa a CTO Witam ponownie, chciałby się Was jak zwykle doradzić w kwestii filtrów CTO i lampy błyskowej, wiadomo że najlepiej jest testować samodzielnie i wyciągać wnioski. Wnioski już wyciągnąłem z tematu zamrożenie ruchu lampą błyskowa przy 1/30, co wcześniej nigdy bym nie pomyślał, że przy takim czasie wychodzą ostre foty a obiekt w dynamicznym ruchu.
I mam takie pytania:
1. Fotka wyszła ostra przy 1/30 przy świetle zastanym żarówkowym, ekspozycja zastanego AV -2EV w aparacie, lampa od sufitu i +1EV, odległość od obiektu 2metry. Teraz jak daleko mogę odejść od obiektu aby mrozić ruch, nie miałem niestety okazji testować w większym pomieszczeniu.
2. Czy będąc w jasnym kościele, gdzie zazwyczaj jest włączone oświetlenie żarówkowe i ono nie dominuje, czy zakładacie wtedy filtr CTO przy doświetlaniu ?
3. Posiadam filtry Lee CTO i 1/1 konwertuje z 6500 do 3200 albo i nawet 2800-2900, czy są jakieś inne filtry bliższe konwersji 5600 do 3200? tutaj podobno ktoś takie sprzedawał http://www.forfoto.pl/showthread.php?tid=14670
komor - Czw 02 Sie, 2012
Ad 3. Pełny CTO 1/1 zabiera sporo światła i moim zdaniem zbyt mocno ociepla lampę. Przeważnie stosuję 1/2, żeby nieco zbliżyć temperaturę światła lampy błyskowej do zastanego, a jednocześnie nie stracić zbyt wiele energii błysku.
Ad 2. Żelować należy do światła dominującego. Piszesz, że żarowe nie dominuje, czyli jak rozumiem dominuje słoneczne wpadające z zewnątrz? Wtedy nie zakładałbym nic albo 1/4 CTO, niestety bez eksperymentu się nie obejdzie, to zależy przecież od wnętrza i konkretnych stosunków światła.
Ad 1. Zależy od obiektu.
paul80 - Czw 02 Sie, 2012
komor napisał/a: | Ad 3. Pełny CTO 1/1 zabiera sporo światła i moim zdaniem zbyt mocno ociepla lampę. Przeważnie stosuję 1/2, żeby nieco zbliżyć temperaturę światła lampy błyskowej do zastanego, a jednocześnie nie stracić zbyt wiele energii błysku.
Ad 2. Żelować należy do światła dominującego. Piszesz, że żarowe nie dominuje, czyli jak rozumiem dominuje słoneczne wpadające z zewnątrz? Wtedy nie zakładałbym nic albo 1/4 CTO, niestety bez eksperymentu się nie obejdzie, to zależy przecież od wnętrza i konkretnych stosunków światła.
Ad 1. Zależy od obiektu. |
1.No i mamy te same zdanie na temat CTO 1/1, robiłem i za żółte foty wyszły o jakieś 300-400 kelvinów i Twoja rada jest dla mnie cenna, spróbuję z CTO 1/2 przy żarowym
2. Druga cenna rada z CTO 1/4, widzę że chodzi o to jaki udział ma światło zastane żarowe, jeżeli największy lub znaczący to minimum 1/2 CTO, czyli robimy fotki testowe i histogram RGB i sprawdzamy składowe?
komor - Czw 02 Sie, 2012
paul80, z teorii jestem słaby, ale o ile czegoś nie mylę, to światła mieszając się, mieszają jednocześnie temperaturę. Więc owszem, im większy udział światła żarowego, tym wynik mieszania bardziej żółty, czyli chcąc dostosować błysk trzeba mocniej ocieplać.
Ja nie robię ślubów, ale czasem jakąś reporterkę w ciężkich warunkach – owszem, tak. Lubię wtedy też zostawić troszkę cieplejszego zabarwienia, więc wolę założyć za mało CTO niż za dużo. Nie zawsze balans bieli sprowadzam potem do idealnego, bo czasem to źle wygląda, biorąc pod uwagę mieszankę świateł. Pracuję w RAW, więc balansem martwię się potem, ale owszem, popatrzenie na histogram RGB przed trzaskaniem zdjęć jest przydatne. Albo ustawiam na AWB i staram się ocenić na ekraniku, w przypadku mojego 50D jest to dość wiarygodny sposób, resztę cyzeluję w Lightroomie potem.
Prawdopodobnie nie jest to najdoskonalszy sposób. Ani najszybszy.
paul80 - Nie 26 Sie, 2012
A co robicie w przypadku małej sali wymalowanej na zielono,sufit i ściany , wczoraj miałem okazje robić takie foty i po próbach odbijania światła od sufitu, foty wychodziły zielone. Jako że nie chciałem ryzykować zniszczeniem zdjęć a warunki pozwalały mi na zastane, to manual 1/60 f2 iso 1600 ( dopalałem też lampą ze stofenem na wprost i kompensacja -3EV) i jest dobrze, klimat oddany, nie ma rozmazanych zdjęć itp. Jako że fotki na sali robiłem tylko do pierwszego tańca, to nie martwiłem się o późniejsze warunki. Jednakże spróbowałem po powrocie do domu, zobaczyć czy da się uratować te raptem 3 zdjęcia o zielonym zabarwieniu. Bardzo dobry rezultat uzyskałem w DPP ujmując kanał zielony do momentu zgodności kolorów , ciekawi mnie Wasze zdanie, jak sobie radzicie w takich warunkach.
[ Dodano: Nie 26 Sie, 2012 16:19 ]
Powyżej zapomniałem dodać że to sala ślubna a nie zdjęcia statyczne
[ Dodano: Nie 26 Sie, 2012 20:26 ]
Oczywiście fotka była na próbę, dlatego oryginalna jest jaka jest, ale w rawie myślę udaje się spokojnie naprawić dominację zieleni przez odpowiedni white balans.
Uploaded with ImageShack.us
|
|