forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Lustrzanka dla początkującego. Fotografia koncertowa.

Luxus - Nie 14 Paź, 2012
Temat postu: Lustrzanka dla początkującego. Fotografia koncertowa.
Witam. Chciałbym abyście pomogli mi w wyborze lustrzanki i obiektywów do robienia zdjeć podczas koncertów, głównie chodzi o koncerty klubowe, ale może za jakiś czas w grę wchodziłyby też imprezy na otwartym terenie. Jestem totalnym amatorem jeśli chodzi o fotografię, ale chciałbym zainwestować trochę czasu i pieniędzy, aby się dobrze zapoznać z tematem fotografii koncertowej. Poza fotografią koncertową, w grę wchodziłyby jakieś niedzielne plenery, krajobrazy, budynki, a także od czasu do czasu jakieś widowiska artystyczne w stylu teatrów ulicznych, fireshow itp.

Wstępnie zastanawiałem się nad Nikonem D90, z tego powodu, że trochę latałem z D80 i aparat całkiem mi się podoba. Niestety ten D80 nie należy do mnie i nie mam możliwości "potrenować" poza dniami kiedy aparat ten pożyczam. Inną przyczyną jest to, że wspomniany D80 jest własnością mojego brata, który po prostu zaproponował mi, abym kupił D90, to po prostu moglibyśmy sobie nawzajem pożyczać obiektywy. Głównie dlatego jestem zainteresowany Nikonem, ale jeśli ktoś ma propozycję co do aparatu innej firmy, to z chęcią posłucham. Jeśli chodzi o kwotę, którą miałbym wydać, to myślałbym o kwocie do 3500zł (aparat + obiektyw). Jest to wykonalne?

Proszę o pomoc. Poniżej umieszczam zdjęcia, które do tej pory robiłem na koncertach. Niestety z aparatem miałem tyle kontaktu co na koncertach, więc zdjęcia są kiepskie, ale żeby nauczyć się coś robić, to jednak trzeba mieć swój aparat i podejrzewam w miarę codziennie mieć z nim do czynienia. Po rzuceniu okiem na którąś z poniższych galeriach będziecie mieli od razu wgląd na to w jakich warunkach zazwyczaj przychodziło mi robić zdjęcia.

http://limiter.com.pl/ind...gresji-15092012
http://limiter.com.pl/ind...011-fotorelacja
http://limiter.com.pl/ind...awa-fotorelacja

Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi.

moronica - Nie 14 Paź, 2012

Luxus, nie wiem skad jestes ale rozwaz to http://www.optyczne.pl/52...nem_Pflanz.html ;)

by bylo ekonomicznie to rozwaz 35mm f/1.8 lub 50mm f/1.8 a najlepiej oba. w ciemnych klubach f/2.8 to juz ciemnica a w d90 wychodzic poza ISO 1600 to niezbyt dobry pomysl, zwlaszcza w takich warunkach

Luxus - Wto 16 Paź, 2012

Warsztaty fajne i cena dość uczciwa jak na 2 dni, ale do Poznania mam więcej kilometrów niż jest złotówek w cenie :] Ale Nikon D90, to będzie generalnie dobry wybór? Na samo body planowałem wydać maksymalnie w okolicach 2500zł, a z całością zmieścić się w okolicach 3500zł, więc do tej kwoty możemy rozmawiać też o aparatach innych firm. Ten D90 tak jak wspomniałem jest na moim celowniku głównie dlatego, że miałbym dostęp do obiektywów brata, zawsze to jest jakaś przydatna sprawa.
pioroon - Wto 16 Paź, 2012

Luxus, ciężko będzie za ta kasę dobrać odpowiedni sprzęt. Na body na Twoim miejscu nie zwracałbym aż takiej uwagi. Skup się na szkłach i za to co zostanie zmieść body :wink:
Możesz też pójść w canona, 50mm/1.8 kosztuje 450pln (nowy), jaki jeszcze obiektyw? Zależy od odległości ale raczej coś szerszego np: używkę 28/1.8. Akurat dałeś warunki fotografii bardzo obciążające kieszenie, więc nie wiem czy coś tu można wymyśleć :sad:
Zoomy odpadają bo jak moronica napisała 2.8 to za słabo. 1.8 światełko to minimum. Szkoda, że nie ma budżetowej szerokiej stałki pokroju plastykowej 50tki, wtedy możnaby było za tysiaczka kupić takie dwa szkiełka + body.

moronica - Wto 16 Paź, 2012

bardziej budzetowo niz Nikkor 35/1.8 to juz bedzie bardzo ciezko

Luxus, d90 sie nada do amatorskiego pstrykania koncertow ale wiele zalezy od ciebie, nie licz ze zrobisz koncert na automacie

Luxus - Wto 16 Paź, 2012

Na chwilę obecną zakładam max. budżet na 3500zł. Nie mam ciśnienia, że aparat muszę kupić dziś/jutro, a jest spora szansa, że powiedzmy do końca roku uda mi się odłożyć kilka złotych więcej. Wolę poczekać i odłożyć jakieś pieniądze na konkretny sprzęt, bo nie mogę sobie pozwolić na kupno jakiegoś prostszego aparatu do nauki "fachu", bo jak już bym coś liznął tematu, to nie będę miał za co kupić coś lepszego, takie D90, które jak zazwyczaj czytam jest określalny jako aparat dla zaawansowanych amatorów, ale pozwala też na zabawę jako pół-profesjonalista. Może przy okazji udało by mi się kupić coś w jakiejś przed świątecznej promocji. Zdaję sobie sprawę, że to jak będzie wyglądało zdjęcie zależy ode mnie i że aparat zrobi wszystko za mnie. Jednak wolę na samym początku zainwestować zarówno w jakieś ciekawsze body jak i jeden konkretniejszy obiektyw do tego na czym by mi głównie zależało czyli na koncertach. Poza tym na sam początek wystarczy mi jakiś standardowy obiektyw, aby popróbować z innymi rzeczami. Co do odległości z jakiej byłyby robione zdjęcia, to całkiem często na koncertach mam to szczęście, że mam dostęp do tzw. fosy. Wszystkich z przodu łapie idealnie, aczkolwiek często bywa, ze perkusista siedzący gdzieś tam z tyłu jest poszkodowany. Zoom dopiero jest potrzebny jak już wypraszają z fosy i wtedy trzeba gdzieś latać po sali.
moronica - Wto 16 Paź, 2012

d90 niedlugo moze zniknac ze sklepow i staniesz przed wyborem entry-level d5100 czy d7000 za ponad 3000zl
lotofag - Wto 16 Paź, 2012

Luxus napisał/a:
Co do odległości z jakiej byłyby robione zdjęcia, to całkiem często na koncertach mam to szczęście, że mam dostęp do tzw. fosy. Wszystkich z przodu łapie idealnie, aczkolwiek często bywa, ze perkusista siedzący gdzieś tam z tyłu jest poszkodowany. Zoom dopiero jest potrzebny jak już wypraszają z fosy i wtedy trzeba gdzieś latać po sali.

"Zoom" oznacza każdy obiektyw zmiennoogniskowy, może to być zarówno szeroki kąt jak i teleobiektyw. Nie jest to synonim długich ogniskowych. Zapoznaj się chociaż pokrótce z prawidłową terminologią fotograficzną, to łatwiej będzie rozmawiać ;)

Luxus - Wto 16 Paź, 2012

Tak zrobię, jestem nawet w trakcie, bo wiem, że będzie mi to potrzebne. Jeśli chcesz, to możesz wypisać wszystkie definicji poniżej prostym i zrozumiałem językiem dla zielonych jak wiosenny szczypiorek leszczy jak ja, ale napisz też coś o co poprosiłem tak jak pozostali, bo bez względu na mój brak znajomości definicji, to dość dokładnie opisałem czego szukam i nawet już będąc bogatszym o tę jedną definicję nadal szukam tego samego. Po zapoznaniu się z resztą definicji też nic się nie zmieni pod tym względem, a mi chodzi tutaj o konkretne porady co do sprzętu. Wolę jednak mieć aparat i braki w teorii, niż znać teorię i nie mieć aparatu.
moronica - Wto 16 Paź, 2012

Luxus, slowniczek masz po polsku na optycznych, jest jeszcze szerokikadr.pl
nie ma wiekszego sensu pisanie tu czegos, czego w necie na peczki

na twoim miejscu bralabym tego d90 poki jest dostepny i do niego albo 50/1.8 albo 35/1.8 a jak dozbierasz to dokupisz druga stalke. nie czekaj tylko rozpocznij praktykowac juz teraz

jaad75 - Wto 16 Paź, 2012

Ja uważam, że D7000 będzie znacznie lepszym wyborem - de facto najlepszym w rozsądnych pieniądzach, jeśli chcesz Nikona. Różnica jest taka, że w D90 max używalne jest ISO3200, w D7000 ISO6400, a to w warunkach koncertowych kolosalna różnica. 50/1.8, czy nawet lepiej 35/1.8, jeśli często robisz z fosy, na początek wystarczy. Mógłbyś teoretycznie pomyśleć o D5100 (ta sama matryca, co D7000), ale brak drugiej rolki i kiepski wizjer, to w fotografii koncertowej poważny minus.
sigmiarz - Wto 16 Paź, 2012

jeśli Twój brat ma d80 to rzeczywiście Nikon będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem,
i chyba d7000 będzie lepsze, zyskasz na matrycy względem d90, ktoś napisze
że więcej zyskasz na jasnej stałce, tyle że jasną stałkę i tak musisz domknąć na koncercie, dobra będzie przysłona 4 - 5.6 co dostaniesz z obiektywu kitowego,
który jest dużo lepszy na koncert ze względu na zoom... co prawda najlepszy
by był 18-105 albo drugi zoom ale masz 3500 za co możliwe że uda Ci się upolować
d7000 z ob. kitowym. 18-55. Jak Ci się uda wbić pod scenę możesz mieć cool ujęcia
z szerokiego, 50 w takich sytuacjach co najwyżej wkurza.. :)
do tego video jest lepsze w d7000 a na koncertach video na pewno się przyda.
co najważniejsze iso 6400 z d7000 jest bardzo używalne, w d90 jest 3200 potem jest 6400 w trybie boost, ale to nie jest nic o czym warto wspominać :roll:


.. i d7000 jest odporniejsze na np. zalanie piwem etc. na koncertach dzieją się różne rzeczy.

http://tinyurl.com/c92n6hg
parametr który Ciebie najbardziej interesuje to low-light iso.

jaad75 - Wto 16 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
tyle że jasną stałkę i tak musisz domknąć na koncercie, dobra będzie przysłona 4 - 5.6 co dostaniesz z obiektywu kitowego,
A cóż to za bzdury? "Domykam" najczęściej do f/2. Praktycznie nie zdarza mi się przymykać mocniej. Na klubowych koncertach domknięcie do f/4 spowodowałoby zazwyczaj konieczność pracy na ISO12800-25600... :roll:
sigmiarz - Wto 16 Paź, 2012

piszę to co wynika z mojego doświadczenia.
jaad75 - Wto 16 Paź, 2012

I przymykasz do f/4-5.6? To gratuluję wspaniałych warunków oświetleniowych.
kozidron - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
i tak musisz domknąć na koncercie, dobra będzie przysłona 4 - 5.6 co dostaniesz z obiektywu kitowego


Widzę, masz spore doswiadczenie w fotografii koncertowej :razz:

Luxus, poszedłbym za radą jaad75a, jest najrozsądniejsza i przynajmniej stworzy Ci możliwości wykonania dobrych zdjęć.

sigmiarz - Sro 17 Paź, 2012

kozidron napisał/a:
Widzę, masz spore doswiadczenie w fotografii koncertowej

hm.. zaczyna się bla bla na 3 strony
nawet w awatarze zdjęcie prześwietliłeś, nic dziwnego że mamy inne doświadczenia.

pan.tadeusz - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz ale jednak przysiałeś ;)
jest dokładnie jak napisał jaad75
jak przymknę to maks do 2 bo od 2.8 zwykle jakość już leci i trzeba podnosić iso do tych mniej akceptowalnych wartości.
focenie na f4 w ciemnej knajpce czy klubie to już extreme.
oczywiście wszystko zależy od oświetlenia ale rozpatrujemy tu raczej trudne przypadki bo są wielce prawdopodobne.

kozidron - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
hm.. zaczyna się bla bla na 3 strony


ale gdzie tam :razz: najzwyczajniej nie wiesz o czym mowa albo można tylko pogratulować warunków :razz:

sigmiarz napisał/a:
nawet w awatarze zdjęcie prześwietliłeś, nic dziwnego że mamy inne doświadczenia.


a to przypadkiem nie efekt maksymalnej kompresji i zapisu :razz: Widzę na każdym polu jesteś fachoffcem :razz:

sigmiarz - Sro 17 Paź, 2012

poezja śpiewana przy świecach ?
nawet na pierwszych koncertach jakich byłem, "jeszcze za analogów"..
iso 1600 wystarczyło, przysłony f3.5 - 4 (bo mniejszej nie miałem)

[ Dodano: Sro 17 Paź, 2012 10:59 ]
kozidron napisał/a:
a to przypadkiem nie efekt maksymalnej kompresji i zapisu Widzę na każdym polu jesteś fachoffcem

przypadkiem wrzuć gdzieś z tego tiffa, pokażę Ci jak się zapisuje do gifa żeby "nie siadło"

[ Dodano: Sro 17 Paź, 2012 10:59 ]
ale to raczej nie to w tym przypadku

pan.tadeusz - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:

iso 1600 wystarczyło, przysłony f3.5 - 4 (bo mniejszej nie miałem)

no to sam pomyśl jakie miałbyś zdjęcia korzystając z jasnych stałek :idea:
jeśli już przymykam do tej f2 to raczej z uwagi na zbyt wąską głębię

jaad75 - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
poezja śpiewana przy świecach ?
nawet na pierwszych koncertach jakich byłem, "jeszcze za analogów"..
iso 1600 wystarczyło, przysłony f3.5 - 4 (bo mniejszej nie miałem)
Duże koncerty, z oświetleniem np. pod telewizję, jak najbardziej - tylko po cholerę tak przymykać jeśli dysponuje się jasnym szkłem? Przecież korzystniej jest obniżyć ISO względnie skrócić czas, poniżej typowej 1/125s. Natomiast w małych klubach, tudzież nawet większych koncertach, ale z coraz popularniejszym oświetleniem ledowym, mamy nierzadko 3-4, a w porywach 5EV, czyli przy f/2 i 1/125s (które przy dynamiczniejszych koncertach nie gwarantuje braku poruszeń) mamy ISO3200-6400 (przy 5EV ISO1600), a zdarzają się koncerty, gdzie mamy ledwo 2EV światła... Oczywiście można wydłużać czasy, ale poniżej 1/80s odsetek poruszeń jest już na tyle duży, że zamiast polowania na dobre kadry mamy loterię.
sigmiarz - Sro 17 Paź, 2012

:roll: tylko z jedną jasną nawet 0.8 stałką 50mm (gdyby taka była) na koncercie gdzie nie wybiera się miejsca do fotografowania, wciskasz sie tam gdzie się da, koncert to miejsce gdzie zoomy bardzo się przydają, poza tym taki aparat jak d7000 z jedną stałką na początek ? nie wiem czy to dobry pomysł, ja bym brał zooma, fotografia to nie tylko koncerty, zresztą w kicie ten zoom jest chyba tańszy, a i tak jakiś zoom się przyda.
kozidron - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz, wysiliłeś się żeby zajrzeć do linków zapodanych przez kolegę ?
To weź zerknij, bo naprawdę szkoda czasu jak sam wcześniej zauważyłeś na czcze pogadanki a tym bardziej na wprowadzanie ludzi w błąd :roll:

sigmiarz napisał/a:
przypadkiem wrzuć gdzieś z tego tiffa, pokażę Ci jak się zapisuje do gifa żeby "nie siadło"


Nawet nie wiem czy mam jeszcze tą fotkę, w sumie nie chce zakładać, że jak teraz nie masz racji to w kolejnym przypadku też jej nie masz ale generalnie zwisa mi to, bo pewnie nawet nie odzyskiwałem przepałów :razz:

jaad75 - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
tylko z jedną jasną nawet 0.8 stałką 50mm (gdyby taka była) na koncercie gdzie nie wybiera się miejsca do fotografowania, wciskasz sie tam gdzie się da
Jak widzę nie za bardzo jednak wiesz o czym piszesz... :roll:
Ponieważ była mowa o fosie, to przyda się minimum 35mm (z fosy to często ciut za wąsko), a f/1.8 jest jedynym szkłem na jakie OP jeszcze w miarę stać przy założonym budżecie. Generalnie robienie całego koncertu jednym, dwoma szkłami (stałkami), to dla mnie norma i najczęściej wybieram właśnie 31mm.

[ Dodano: Sro 17 Paź, 2012 12:41 ]
sigmiarz napisał/a:
poza tym taki aparat jak d7000 z jedną stałką na początek ? nie wiem czy to dobry pomysł
Jak najbardziej - wielokrotnie pisałem, że to właśnie najlepsze, co początkujący może wybrać IMHO.
sigmiarz napisał/a:
ja bym brał zooma, fotografia to nie tylko koncerty, zresztą w kicie ten zoom jest chyba tańszy, a i tak jakiś zoom się przyda.
Tylko po cholerę wydawać pieniądze na niepotrzebne szkło "do wszystkiego", jeśli zainteresowania są wyraźnie ukierunkowane, a budżet ograniczony?
sigmiarz - Sro 17 Paź, 2012

cały czas to samo, "nie wiesz o czym piszesz"
nie mam czasu tłumaczyć Ci poraz piąty tego samego
a Ty znowu polejesz trochę wody, dosalając jakimś zwrotem "co za bzdura"
szkoda czasu, słów, liter, kilobajtów, prądu

komor - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz, a możesz wrzucić tu parę przykładów fotek z Twoimi ustawieniami? Tak żeby ocenić światło i sytuację.
jaad75 - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz, bo wszystkimi swoimi postami w tym temacie udowadniasz, że ta tematyka jest Ci obca. Nie wiesz jakie są warunki oświetleniowe w klubach, nie wiesz jak się fotografuje z fosy, najprawdopodobniej nawet, nie zadałeś sobie trudu żeby przejrzeć linki z pierwszego posta, żeby wiedzieć o jakich koncertach mowa... :roll:
kozidron - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz, skorzystaj z 3 wyżej podanych rad przez kolegów:
1. zerknij do linków
2. Pokaż jakieś przykłady (moje możesz zobaczyć na stronce lub nawet tu w wątku tematycznym)
3. Zacznij robić zdjęcia, szczególnie te w temacie których się wypowiadasz.

sigmiarz - Sro 17 Paź, 2012

:)
już napisałem co miałem napisać,
nawet nie zależy mi na udowadnianiu czy lepszy będzie tutaj kit czy zoom
istotne było jakie body..
jednak co do obiektywu, lepiej jest zacząć od kita, i nie ma co tu udowadniać,
na podstawie tego wątkodawca :} sam dojdzie jaka stałka i za ile jest mu potrzebna.

Dlatego Luxusie, nie czytaj "loży paramądrali" tylko bierz d7000 z kitem.

zasuńcie dachy!

hijax_pl - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz, coś taki nadęty się zrobił z Ciebie nadszyszkownik... Czemuż to? :roll:
jaad75 - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
nie czytaj "loży paramądrali" tylko bierz d7000 z kitem.
Tak, rzeczywiście D7000 w kicie najbardziej przyda mu się na koncertach... :roll: Chłopie, po cóż opowiadasz takie p i e r d o ły? Widzisz jaki ma budżet? Po co ma wydawać dodatkowe kilkaset złotych na ciemny plasticzak? Widzę, że im więcej wypowiadasz się na forum, tym większe głupoty wypisujesz... Wiarygodniej wypadałeś, jak byłeś bardziej oszczędny w słowach. :twisted:
sigmiarz - Sro 17 Paź, 2012

uparłeś się i tyle jaad75

ale ok, na koncerty w stylu jaada kit się nie przyda

hijax_pl napisał/a:
nadszyszkownik

wydaje Ci się.

jaad75 - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
ale ok, na koncerty w stylu jaada kit się nie przyda
Na metalowe koncerty w Progresji, gdzie jak wynika z exifów często jest 4-5EV, też się nie przyda. A przynajmniej nie przyda się, jeśli OP będzie chciał mieć lepsze zdjęcia niż dotychczas, czyli będzie używał krótszych czasów naświetlania.
kozidron - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
jednak co do obiektywu, lepiej jest zacząć od kita, i nie ma co tu udowadniać


... i twierdzisz, ze nie ma co udowadniać ?

sigmiarz napisał/a:
Dlatego Luxusie, nie czytaj "loży paramądrali" tylko bierz d7000 z kitem.


Jakoś ostatnio nie chce mi sie słuchać prawdziwków od panoram, sony lans teamów i typów, którzy powrzucali najwięcej fot do galerii "FOTOGRAFIE IMPREZ", sami "praktycy" na tym forumie. sigmiarz, weź na poparcie swojej tezy wrzuć fotki z takich warunków jakie są w linkach Luxusa z zestawu d7000+ 18-105 i przestań opowiadać jak ktoś wyzej wspomniał p i e r d o ł y, bo na razie wychodzi na to, że jesteś takim lamerem, że nawet na linki nie potrafisz kliknąć.

W sumie to co napisałeś nawet si nie pokrywa z teorią :razz:

sigmiarz - Sro 17 Paź, 2012

kozidron, nie chciałem tego pisać, ale chyba bardzo różni nas poziom.. każdy
podstawy techniki fotograficznej opanowywałem jak byłem w liceum, na jakim
czasie zrobić żeby było nieporuszone itp. właśnie dlatego szkoda mi czasu
na kontynuowanie tej dyskusji z całym szacunkiem do dyskutantów.
Napisałem to już wcześniej (innymi słowami), za co nazwałeś mnie lamerem,
po tym poście zostanę nazwany zabójcą i gwałcicielem?
Oczywiste powinno być dla Ciebie że jeśli nie wrzucałem tu zdjęć i nie wrzuciłem
teraz tzn. że nie chcę. Nie dałem Ci nadziei że będzie inaczej, więc nie możesz
mieć do mnie o to pretensji.
Ja robiłem na iso 1600 / f4 / 1/125 i byłem zadowolony.

komor - Sro 17 Paź, 2012

Bez wycieczek osobistych proszę. Albo merytorycznie albo lepiej się powstrzymać.
mozer - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
Ja robiłem na iso 1600 / f4 / 1/125 i byłem zadowolony.

Wiesz, że kit ma na długim końcu f/5,6?

jaad75 - Sro 17 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
Ja robiłem na iso 1600 / f4 / 1/125 i byłem zadowolony.
Czyli 7EV - takie komfortowe warunki owszem zdarzają się, ale na koncertach "telewizyjnych" (lub takich, które odbywają się za dnia :razz: ). Na klubowych koncertach metalowych zdarzają się rzadko, by nie powiedzieć wcale (osobiście nie byłem na takim nawet jako widz, a trochę ich w życiu zaliczyłem). Tak więc, Twoje rady są kompletnie oderwane od przypadku, który tu omawiamy - vide zdjęcia z Progresji.
Tutejszyn - Czw 18 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
Ja robiłem na iso 1600 / f4 / 1/125 i byłem zadowolony.

jaad75 napisał/a:
Czyli 7EV...


Kurcze, przyznam, że zabiło mi to ćwieka. Jak to jest: +7EV, czy -7EV?
Pomijając na chwilę ISO, za wikipedią, odczytując z tabeli wartość EV mamy dla F/4 i 1/125s +11EV
Jednak tutaj dodając wartość z tabel dostaniemy już -11EV.
Z kolei podstawiając wartości do wzoru :
dostaniemy +11EV (no nie może być inaczej)
Ostatecznie wziąłem do ręki mój aparat i zrobiłem zdjęcie z korektą +EV. Wyszło jaśniej. Skoro zwiększanie EV rozjaśnia obraz, to znaczy, że wartości przysłony*) maleją, czyli poruszam się od ujemnej wartości EV do 0, czyli znów dla tego przykładu powinno być -11EV

W tym momencie skłaniam się do wniosku, że "iso 1600 / f4 / 1/125" to -7EV

A teraz możecie mnie pożreć.



*) na przykład przysłony

jaad75 - Czw 18 Paź, 2012

Tutejszyn, parametry f4, 1/125s dla ISO100, to 11EV światła padającego/luminancji/natężenia oświetlenia (możesz to zamienić np. na 256 cd/m2), ponieważ jednak musiałeś podnieść ISO do 1600, by uzyskać równoważne naświetlanie sceny, to światła musiało być o 4EV mniej, stąd z prostego odejmowania masz 7EV światła (czyli 16 cd/m2).

[ Dodano: Czw 18 Paź, 2012 05:38 ]
Tutejszyn napisał/a:
Jednak tutaj dodając wartość z tabel dostaniemy już -11EV.
Aaa, już rozumiem skąd Ci się wziął "minus"... :smile:
Te tabele mówią ile światła mniej wpuściłeś w stosunku do 0EV, jeśli więc wpuszczasz go mniej o 11EV i wciąż masz poprawnie naświetloną scenę, to natężenie światła na niej musi być o 11EV większe, czyż nie? :smile: Stąd mamy +11EV światła (w stosunku do wyjściowego 0EV).

Tutejszyn - Czw 18 Paź, 2012

Może być tak, że wartość rośnie w kierunku liczb ujemnych (np. magnitudo).
Skoro robiąc korektę +EV w aparacie podążam do zera EV, więc logiczne wydaje się, ze więcej padającego światła, to mniejsza wartość EV.

Rozumiem, że wyrażenie EV wartościami dodatnimi jest bardziej ludzkie, czytelne i tak dalej.
Nie mam zamiaru też wywracać EV do góry nogami, jednak korekta EV aparatu jest trochę pod prąd dodatnim wartościom EV.

To chyba tyle w temacie :)

kozidron - Czw 18 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
kozidron, nie chciałem tego pisać, ale chyba bardzo różni nas poziom..


to fakt, takimi argumentami go obniżyłeś:

sigmiarz napisał/a:
Dlatego Luxusie, nie czytaj "loży paramądrali" tylko bierz d7000 z kitem.


a to już trąci desperacją:

sigmiarz napisał/a:
zasuńcie dachy!


sigmiarz napisał/a:
podstawy techniki fotograficznej opanowywałem jak byłem w liceum, na jakim


Uważam, że po tym, nie warto z Tobą dyskutować na argumenty, że powtórzę: najzwyczajniej pokaż zdjęcia z takich warunków jakie są w linkach Luxusa z jakiegoś zestawu kitowego aps-c najlepiej swoje, bo przecież od czasów liceum masz doświadczenie w tej materii.

Tutejszyn - Czw 18 Paź, 2012

jaad75 napisał/a:
Te tabele mówią ile światła mniej wpuściłeś w stosunku do 0EV, jeśli więc wpuszczasz go mniej o 11EV i wciąż masz poprawnie naświetloną scenę, to natężenie światła na niej musi być o 11EV większe, czyż nie? :smile: Stąd mamy +11EV światła (w stosunku do wyjściowego 0EV).
Hmm.. czyżbym popełnił coś jakby sofizmat?
pan.tadeusz - Czw 18 Paź, 2012

kozidron napisał/a:
Jakoś ostatnio nie chce mi sie słuchać prawdziwków od panoram, sony lans teamów i typów, którzy powrzucali najwięcej fot do galerii "FOTOGRAFIE IMPREZ", sami "praktycy" na tym forumie.


a co Ty tak kozaczysz ?
co tu ma galeria do rzeczy?

sigmiarz zaproponował zakup w kicie bo to się zwykle opłaca.
na dobrą sprawę 18-105 to całkiem użyteczna zabawka i z pewnością op znajdzie się dla niej jakieś zastosowanie na co dzień, a nawet jeśli nie to odsprzeda więc wielkiego problemu nie widzę.

oczywiście budżet napięty więc każdą złotówkę warto przemyśleć i tak jak wspominał jaad lepiej zainwestować od razu w jasną stałkę.
35 i 85 to świetny duet ale jesli budżet jest ograniczony to przemyślałbym uniwersalną 50tkę.

dragossani - Czw 18 Paź, 2012

Dyskusja jest o fotografii koncertowej w ściśle określonych warunkach. 18-105 to jest zły wybór do tych zastosowań i każdy kto zrobił choć jeden reportaż z koncertu metalowego, nie będzie miał co do tego wątpliwości. Na takim koncercie liczy się każdy gram światła i jasne stałki to jedyna rozsądna opcja - nie ma sensu się o to spierać.

Można podyskutować o tym jakie kąty widzenia są najbardziej przydatne ale przy zadanym budżecie to też w sumie jałowy spór - i tak z trudem starczy na jedno szło. Kompletowanie szkieł i tak trzeba będzie zacząć od czegoś umiarkowanie szerokiego co sprawdzi się w fosie więc dyskusja sprowadza się do tego czy brać N35/1.8G czy kombinować z czymś innym. Po co te wszystkie dywagacje?

sigmiarz - Czw 18 Paź, 2012

wszędzie liczy się każdy gram światła, jednak bywa że trzeba iść na kompromis.
kozidron - Czw 18 Paź, 2012

dragossani napisał/a:
Dyskusja jest o fotografii koncertowej w ściśle określonych warunkach. 18-105 to jest zły wybór do tych zastosowań i każdy kto zrobił choć jeden reportaż z koncertu metalowego, nie będzie miał co do tego wątpliwości. Na takim koncercie liczy się każdy gram światła i jasne stałki to jedyna rozsądna opcja - nie ma sensu się o to spierać.


A jednak zawsze znajdzie się ktoś kto ma inne zdanie.

pan.tadeusz napisał/a:
a co Ty tak kozaczysz ?
co tu ma galeria do rzeczy?


Sporo ma do rzeczy jeżeli ktoś twierdzi wbrew praktyce i wszelkiej torii, że dawał sobie z takimi tematami radę nawet już "od liceum" :roll:

sigmiarz - Czw 18 Paź, 2012

kozidron, zdjęcia mam na stronie internetowej i na flickrze, tam prezentują się lepiej i to mi wystarczy :smile:
kozidron - Czw 18 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
kozidron, zdjęcia mam na stronie internetowej i na flickrze, tam prezentują się lepiej i to mi wystarczy :smile:


Zostawiłeś exify, jak tak, to daj linka, jak nie to nie było tematu, bo już wszystko jasne.

dragossani - Czw 18 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
wszędzie liczy się każdy gram światła, jednak bywa że trzeba iść na kompromis.
To nieprawda. Nie wszędzie liczy się każdy gram światła. W fotografii studyjnej, krajobrazowej, fotografii wnętrz i wielu innych, oświetlenie się kreuje lub używa statywu i nie trzeba walczyć o krótkie czasy migawki.

Wymuszony niskim budżetem kompromis wcale nie oznacza, że kryteria wyboru się zmieniają. Kryteria są niepodważalne, a kupuje się to co do nich pasuje w ramach zadanego budżetu.

kozidron napisał/a:
A jednak zawsze znajdzie się ktoś kto ma inne zdanie.
To prawda ale dyskusję warto prowadzić o poglądach, a nie o faktach.

Żeby nie być gołosłownym: dwie przykładowe fotki koncertowe:


16mm, f/2.8, 1/20s, iso 6400.


50mm, f/2.2, 1/30s, iso 6400.

Czasy wychodzą takie, że na 100 fotek nieporuszone mogę policzyć na palcach jednej ręki. Mogłem pójść za radą Sigmiarza i przejść iso 1600 i f4. Miałbym kapitalne półsekundowe mazy.

sigmiarz - Czw 18 Paź, 2012

jedno i drugie spokojnie mogłeś naświetlać dłużej albo na mniejszym iso
zyskałyby na dramaturgii, to potwierdza to o czym pisałem wcześniej,
nie byłoby przepałów, obniżyłbyś trochę kontrast i byś miał to samo ..
gdybyś chciał

jaad75 - Czw 18 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
jedno i drugie spokojnie mogłeś naświetlać dłużej albo na mniejszym iso
Dłużej niż 1/20, czy 1/30s? Przecież napisał, że przy tych czasach:
dragossani napisał/a:
na 100 fotek nieporuszone mogę policzyć na palcach jednej ręki
Nie pogrążaj się... :roll:
sigmiarz - Czw 18 Paź, 2012

przejęzyczenie - krócej
dragossani - Czw 18 Paź, 2012

Chyba doszliśmy do sedna sprawy. Po prostu podobają Ci się inne zdjęcia koncertowe niż pozostałym dyskutantom. Zdjęcie pierwsze przy iso 1600 i f/4 (-4EV) lub po skróceniu czasu do bezpiecznych wartości wyglądałoby mniej więcej tak:
Faktycznie sporo dramaturgii.

W powyższych przykładach mamy użyte jasne stałki oraz iso 6400 (co nie na każdym korpusie da akceptowalny szum). Ze szkłem typu 18-105 właściwie nie byłoby sensu wyciągania sprzętu z torby.

pan.tadeusz - Czw 18 Paź, 2012

ale to oczywiste, że jasne stałki sprawdzą się najlepiej.
jak trafi się mocniejsze oświetlenie to pewnie jakiś kadr z tego 18-105 też wyjdzie.
jednak w kontekście koncertów pomysł nie jest dobry.
szkło natomiast przyda się do wielu innych zastosowań, a po zapięciu lampy można nim powojować jakiś after po koncercie.
zresztą sprzeda się pewnie z drobnym zyskiem więc nie ma tego złego ;-)

jednak na koncerty te 2.8 to absolutne minimum ale celować należy w coś jaśniejszego

Sigma 70-200


Sammy 85

dragossani - Czw 18 Paź, 2012

Tytuł wątku jest jednoznaczny, co do faktów odnośnie fotografowania koncertów się zgadzamy, budżet jest określony (i skromny). Wiadomo że potrzebny będzie niskoszumiący korpus i jak najjaśniejsze szkła. Jaki jest sens wydawania choćby złotówki na ciemne szkło?
pan.tadeusz - Czw 18 Paź, 2012

dragossani napisał/a:
Tytuł wątku jest jednoznaczny, co do faktów odnośnie fotografowania koncertów się zgadzamy, budżet jest określony (i skromny). Wiadomo że potrzebny będzie niskoszumiący korpus i jak najjaśniejsze szkła. Jaki jest sens wydawania choćby złotówki na ciemne szkło?


jeśli można spieniężyć z zyskiem... ;)
ale przychylam się do zakupu body + stałka
tylko proszę tu już nie katować sigmiarza bo to bez sensu :wink:

pioroon - Czw 18 Paź, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
tylko proszę tu już nie katować sigmiarza bo to bez sensu

To trzeba zabronić koziemu wjazdu do tego topicu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

pan.tadeusz napisał/a:
przychylam się do zakupu body + stałka

Najlepiej body + dwie stałki + znajomość oświetleniowca :smile:

hijax_pl - Czw 18 Paź, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
jeśli można spieniężyć z zyskiem...
Wątpliwa inwestycja... :roll:

pan.tadeusz, podasz exify swoich fotek?

sigmiarz - Czw 18 Paź, 2012

rzuccie okiem na to zdjęcie moroniki
http://forum.optyczne.pl/...php?pic_id=7538
1/160 f3.5 iso1250
nieco słabsze low light iso z nikona d90

jaad75 - Czw 18 Paź, 2012

sigmiarz, i co z tego? Miała ponad 7EV światła, czyli było bardzo jasno. To nie ma nic wspólnego z omawianymi warunkami.

[ Dodano: Czw 18 Paź, 2012 21:20 ]
Zresztą bywa, że trafisz na takie ekstremum i to wcale niekoniecznie na metalowej imprezie:





f/2, 1/125s, ISO12800, czyli 2EV... :roll:

moronica - Czw 18 Paź, 2012

tyle ze na ta pania walily swiatla jak na nikogo innego tego wieczoru. reszta panow (ktorzy de facto byli glownym wykonawca a Cornelia wpadla tam tylko na 1 utwor) wygladala tak albo i gorzej

iso 1000 1/125s f/2


poza tym to dosc duza sala byla, przykladowo na Nately's [...] w niewielkim klubie robilam na iso 1250 wylacznie na f/2 i czas 1/80 a i tak swiatla brakowalo i musialam w domu podbijac


z Venetian Snares z tego samego klubiku w ogole tu nie dalam bo przez wiekszosc wystepu oswietlenie bylo bliskie zeru. iso 1600 f/2 i 1/80s nie nadawalo sie do niczego

jasne, ze mozna miec nadzieje na dobre warunki oswietleniowe ale nalezy byc przygotowanym na kiepscizne typu 2-3 ledy. jak mialam tylko 18-105 to robilam 18-105 i zazwyczaj wychodzilo to tak, ze tam gdzie padalo swiatlo bylo ok a reszta totalna czern, zero kontekstu sceny. po tym f/2.8 to juz bylo jak wybawienie. jak sie nie ma co sie lubi to sie robi tym, co sie ma. o ile to dla wlasnej przyjemnosci a nie na jakies powazne zlecenie

pan.tadeusz - Czw 18 Paź, 2012

hijax_pl napisał/a:
pan.tadeusz, podasz exify swoich fotek?


a ta licytacja ma coś udowodnić? ;)
druga fota iso1000 1/30 f2 ale bywa ciemniej

sigmiarz - Czw 18 Paź, 2012

co, tak ciężko oświetleniowcom postawić piwo przed koncertem ? :}
hijax_pl - Czw 18 Paź, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
a ta licytacja ma coś udowodnić?
Nic. Zastanawiam się jakie warunki tam były i tyle.
pan.tadeusz napisał/a:
iso1000 1/30 f2 ale bywa ciemniej
Dzięki
sigmiarz - Czw 18 Paź, 2012

jaad, za flecistkę masz "plusika" :oops:
pan.tadeusz - Czw 18 Paź, 2012

hijax_pl napisał/a:
pan.tadeusz napisał/a:
a ta licytacja ma coś udowodnić?
Nic. Zastanawiam się jakie warunki tam były i tyle.
pan.tadeusz napisał/a:
iso1000 1/30 f2 ale bywa ciemniej
Dzięki


spoko ;)
na tym z Sigmy było znacznie jaśniej ale już nie pamiętam.

hijax_pl - Czw 18 Paź, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
na tym drugim było znacznie jaśniej ale już nie pamiętam.
To drugie czy pierwsze w końcu?
pan.tadeusz - Czw 18 Paź, 2012

pomyłka - drugim w sensie nieopisanym (z Sigmy) ;)

ostatnio bawiłem się A77 w takich trudniejszych i mniej kontrastowych warunkach.
nie mam dużego doświadczenia w peakingu - odpaliłem ale okazał się mało użyteczny bo chyba obiekty nie miały odpowiednio kontrastowych przejść i praktycznie nie wskazywał mi interesujących krawędzi (taka moja obserwacja)

[ Dodano: Czw 18 Paź, 2012 22:49 ]
moronica napisał/a:

iso 1000 1/125s f/2
Obrazek


a ja mam takie może lamerskie pytanie ;)
bo widzę że nie tylko w mojej puszce najtrudniej jest z mocną czerwienią...
dlaczego się tak dzieje i czy można nad tym zapanować? czasem gaszę te czerwienie przy wołaniu rawa ale i tak wygląda to nieciekawie

kozidron - Pią 19 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
co, tak ciężko oświetleniowcom postawić piwo przed koncertem ? :}


sigmiarz, nie mozna się normalnie przyznać do błędu albo napisać, że dawno się miało do czynienia z fotografią koncertową i byłoby po sprawie :wink: Po co to ciągniesz ?

Zamiast stawiać piwo oświetleniowcom, może lepiej ściągnąć wóz strażacki ze szperaczami albo latarnika a najlepiej batmana :razz:

sigmiarz, daj już spokój :wink:


Ja mam zawsze na koncertach słąbe warunki, nie mozna uzywać lamp a często w chwilach gdy instrumenty cichną nie mozna nawet robić zdjęć. Oceniam, że fajnie jest mieć takie warunki na koncertach jak ty, tylko pogratulować.

pan.tadeusz - Pią 19 Paź, 2012

kozidron napisał/a:
sigmiarz napisał/a:
co, tak ciężko oświetleniowcom postawić piwo przed koncertem ? :}


sigmiarz, nie mozna się normalnie przyznać do błędu albo napisać, że dawno się miało do czynienia z fotografią koncertową i byłoby po sprawie :wink: Po co to ciągniesz ?


ale to jest akurat fajny pomysł :idea:
mało kto zagaduje do oświetleniowców, a paradoksalnie oni chętnie się angażują kiedy ktoś ich zauważa :)

o ile dobrze pamiętam kevin mitnick długo czekał aż śnieżyca zasypie drogi aby zadzwonić do siedziby jakiejś firmy i podać się za pracownika uwięzionego przez aurę. tym sposobem otrzymał zdalny dostęp do danych (mniej więcej jakoś tak). proste rozwiązania są najskuteczniejsze ;)
oczywiście nie ma to bezpośredniego związku z dyskutowanym zakupem ale całkiem zasadna porada ;)

sigmiarz - Pią 19 Paź, 2012

kozidron napisał/a:
sigmiarz, nie mozna się normalnie przyznać do błędu albo napisać, że dawno się miało do czynienia z fotografią koncertową i byłoby po sprawie Po co to ciągniesz ?

lubię przychodzić wcześniej na koncerty, tam z tyłu przy konsolkach siedzą dźwiękowcy
i oświetleniowcy, ziewają sącząc mineralną .. zwykle jest tak że na początku jest słabsze światło (to wszystko jest na suwakach) potem jest powoli podkręcane, bardzo często fotograficy ich o to proszą.
Sam widziałeś zdjęcie moroniki, sam daj spokój, szachmat był już dawno a Ty znowu ustawiasz pionki na szachownicy, już poraz 3 albo 4..
Nie ma już, schowałem do szuflady.

jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
mało kto zagaduje do oświetleniowców, a paradoksalnie oni chętnie się angażują kiedy ktoś ich zauważa :)
Po pierwsze, czasem w ogóle nie ma oświetleniowców, tylko światła którymi dysponuje klub obsługiwane przypadkowo, przez przypadkową osobę lub nawet z automatu.
Po drugie, oświetleniowcy, zwłaszcza Ci domorośli,mają często własną koncepcję świecenia i niechętnie ją zmieniaja - akurat Ci, z którymi miałem okazję rozmawiać najbardziej lubią jak jest ciemno z przodu, bo wtedy jest klimat, a ewentualnie świecić chcą najlepiej z dołu, tak, żeby nie oświetlać barachła na scenie, tylko np. backdrop... Super korzystnie dla fotografii, o świeceniu muzykom po oczach nie wspominając... :roll:
Potem wychodzi coś takiego:









Poza tym, jak ktoś ma program świateł np. odpalany z pendrive'a, to nie będzie specjalnie dla Ciebie w nim grzebał...
Byłem na koncercie, który miał być rejestrowany na potrzeby DVD zespołu, ale rozmowa kamerzystów, mówiących, że do 1080p potrzebują nieco więcej światła, z dyżurnym klubowym oświetleniowcem wyglądała mniej więcej tak, że "wicie rozumicie, ja za jasno to nie świecę, a zresztą nie mam czym, bo jak overheady odpalę, to mi ledy z tyłu nie wydolą i klimatu nie będzie"...
Owszem, jak przyjeżdża duży zespół, z dużą ekipą i własnym światłem, to wygląda to inaczej, ale zazwyczaj jest po prostu lipa.

komor - Pią 19 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
szachmat był już dawno

Pytanie, kto został „szachmatnięty”… :) Są zdjęcia Moroniki, ale są i Jaada na ISO 12k. Przecież wiadomo, że na różnych koncertach, w różnych miejscach są różne warunki, raz lepsze, raz gorsze. Cała dyskusja zaczęła się od pytania konkretnej osoby, która wrzuciła linki do swoich zdjęć, z konkretnego klubu wymienionego z nazwy… Ba, nawet EXIF-y są na tych zdjęciach… A pytający chce lepiej, niż robił dotąd…

jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
Sam widziałeś zdjęcie moroniki
Które było robione w wyjątkowej, jak sama stwierdziła, nawet na ten koncert sytuacji. Ja też Ci mogę pokazać zdjęcia z koncertów transmitowanych przez telewizję, gdzie było np 7-8EV, tyle, że to nie jest typowy przypadek, zwłaszcza na klubowych metalowych koncertach:









[ Dodano: Pią 19 Paź, 2012 12:42 ]
BTW, na tym samym koncercie w innym miejscu i czasie mogło być już poniżej 6EV:




moronica - Pią 19 Paź, 2012

pan.tadeusz napisał/a:

moronica napisał/a:

iso 1000 1/125s f/2
Obrazek


a ja mam takie może lamerskie pytanie ;)
bo widzę że nie tylko w mojej puszce najtrudniej jest z mocną czerwienią...
dlaczego się tak dzieje i czy można nad tym zapanować? czasem gaszę te czerwienie przy wołaniu rawa ale i tak wygląda to nieciekawie

tu nic nie gasilam i nie widzialam takiej potrzeby. a niebieskie swiatla bywaja duzo bardziej problematyczne - zdjecia wychodza ciemne a podbic trudni bo robia sie przepaly. bywa, ze je po prostu przerabiam na cz&b

a jesli chodzi o czerwien to lekko redukowalam jej nasysenie na zdjeciu Cornelii bo wlosy zaczynaly sie zlewac w najjasniejszym obszarze

pan.tadeusz - Pią 19 Paź, 2012

nie wiem jak to dobrze opisać...
na twarzy tego perkusisty trochę to widać ale bardzo niewiele.
jakby dla czerwieni postępowała szybciej redukcja przejść tonalnych

moronica - Pią 19 Paź, 2012

pan.tadeusz, moze to byc rowniez spowodowane odszumianiem albo lekko nietrafiona ostroscia
jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
jakby dla czerwieni postępowała szybciej redukcja przejść tonalnych
Mocno spada rozdzielczość i to zarówno w przypadku światła czysto czerwonego, jak i niebieskiego - przykładowa 16MPix matryca ma przecież tylko 4MPix senseli wrażliwych na czerwień i niebieski. Dodatkowo, coraz powszechniejsze światła RGB-LED sprawiają, że podstawowe kolory mają naprawdę wąskie spektrum i do pozostałych senseli niewiele dociera. No i kolejny problem, to widoczność przejść tonalnych "w rogach" gamutu, po konwersji do sRGB.
pan.tadeusz - Pią 19 Paź, 2012

no to teraz wszystko jasne, dzięki :)




dcs - Pią 19 Paź, 2012

.
Jest jakaś zasada, żeby fotki z imprez kadrować krzywo?

jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

dcs, tak, proste są nudne... :razz:
kozidron - Pią 19 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
ubię przychodzić wcześniej na koncerty, tam z tyłu przy konsolkach siedzą dźwiękowcy
i oświetleniowcy, ziewają sącząc mineralną .. zwykle jest tak że na początku jest słabsze światło (to wszystko jest na suwakach) potem jest powoli podkręcane, bardzo często fotograficy ich o to proszą.


nie wiem jak jest "na takich koncertach" ale widzę, że masz totalnie różne doswiadczenia niż ja, żeby Cię nie przygnebiać, nie bedę pisał że różne od rzeczywistości :razz:

Jest tu na forumie 2 fotografów, którzy pracują w tej branzy na grubo i pewnie dłużej niż ty masz do czynienia z tematem foto w ogole, jeden jest nawet redaktorem Jazz forum, zagadaj zapytaj, ja dość często koresponduje sobie z tym Panem.
Bardzo ciekawa opcja z prośbą do oświetleniowców, ehh sigmiarz ty marzycielu :wink:

sigmiarz, kiedy ty ostatni raz byłeś na koncercie (ale przynajmniej o takim profilu jaki tu omawiamy), bo Tadeusza już nawet nie pytam ?

sigmiarz napisał/a:
szachmat był już dawno a Ty znowu ustawiasz pionki na szachownicy, już poraz 3 albo 4..


To nie tak, ty jesteś po prostu na innej szachownicy, na której nie obowiązują żadne zasady


dcs napisał/a:
est jakaś zasada, żeby fotki z imprez kadrować krzywo?


dcs, nie czepiaj się, te są akurat fajne

moronica - Pią 19 Paź, 2012

dcs, jak sie stoi sporo nizej od sceny i stosunkowo blisko to i tak perspektywa bywa bardzo nienaturalna wiec nie uwazam dalszego z nia majstrowania za cos zlego. poza tym dzieki temu mozna wezszym katem zlapac artyste i zrodlo swiatla lub artyste i [tylko bez skojarzen ;) ] i jego instrument w calosci, bliskie ujecia gitarzystow bywaja klopotliwe
dcs - Pią 19 Paź, 2012

.
Przy tej ilości "krzywych", stają się one mało atrakcyjne.
Szczególnie te w których grajek leci na pysk.
Przekrzywienie do tyłu wydaje się bardziej "bezpieczne".
Przy takich kolekcjach obiektywów brakuje ogniskowych?

jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

pan.tadeusz, o widzisz, bardzo fajne kadry. :smile:
pan.tadeusz - Pią 19 Paź, 2012

tam oświetlenie było zmienne ale mało dynamiczne ;)
wiem jednak o czym piszesz w kontekście koncertów metalowych, rockowych itp.

dzięki :) kadry to 85ka
sporo się trzeba z tym ruszać aby coś wymyślić, a w niedużej knajpce to trochę krępujące zarówno dla artysty jak i widowni ;)
a jeszcze muszę tym ręcznie ostrzyć więc niejedno potrafi umknąć zanim się wceluję :grin:

jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

dcs napisał/a:
Przy tej ilości "krzywych", stają się one mało atrakcyjne.
Jak robisz prezentację, to zazwyczaj ilość krzywych do prostych jest bardziej wypośrodkowana, tutaj pokazujemy raczej konkretne przykłady warunków oświetleniowych, przynajmniej tak mi się wydaje. Ogólnie jednak krzywizny dodają dynamiki, co w przypadku koncertów jest pożądane. A do tego dochodzi to, o czym pisze moronica, czyli kwestia pomieszczenia w kadrze zarówno muzyka/muzyków, jak i kontekstu, czyli świateł/instrumentów i atrakcejnego ich rozmieszczenia - jakoś często mi wychodzi, że najłatwiej po skosie... Zresztą ja w ogóle często tak kadruje również inne zdjęcia. :smile:







:wink:




dcs - Pią 19 Paź, 2012

jaad75,

Odnosiłem się też do zdjęć w "Fot.. Imprez" i Galerii.

moronica - Pią 19 Paź, 2012

dcs, robilam i proste i krzywe, jakos tak zazwyczaj wychodzi ze wiecej krzywych nadaje sie do publikacji ;)
jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

moronica napisał/a:
jakos tak zazwyczaj wychodzi ze wiecej krzywych nadaje sie do publikacji ;)
Fakt... Mnie też... :smile:
sigmiarz - Pią 19 Paź, 2012

gdzie mój post w którym oficjalnie poleciłem kozidronowi gwałtowną zmianę wysokości nad poziomem morza, czyli kazałem mu spadać, mogę chyba wyrazić swój stosunek
do tego rodzaju zaczepek ? Wszystko zostało powiedziane i napisane.
Pół wątku to tylko jęki właścicieli urażonych ambicyjek jaad75, kozidrona i trochę komora.
Bardzo mnie rozczarowaliście.

[ Dodano: Pią 19 Paź, 2012 14:22 ]
moronica napisał/a:
dcs, robilam i proste i krzywe, jakos tak zazwyczaj wychodzi ze wiecej krzywych nadaje sie do publikacji


głównie w kwartalniku "Sztorm" ;)

komor - Pią 19 Paź, 2012

sigmiarz, został skasowany, bo był niezgodny z regulaminem. Możesz to samo napisać inaczej. Szkoda, że najwyraźniej nadajemy na innych falach. :roll:
jaad75 - Pią 19 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
Pół wątku to tylko jęki właścicieli urażonych ambicyjek jaad75, kozidrona i trochę komora.
Nie pomyliło Ci się coś? :roll: Piszesz coś, co absolutnie nie ma oparcia w rzeczywistości, a potem dziwisz się, że Ci którzy z tą rzeczywistością stykają się na codzień oponują?
hijax_pl - Pią 19 Paź, 2012

jaad75, najwidoczniej też masz przepały na awatarze :D
kozidron - Pią 19 Paź, 2012

sigmiarz napisał/a:
Pół wątku to tylko jęki właścicieli urażonych ambicyjek jaad75, kozidrona i trochę komora.


Wrzuć już na luz, nie ma co się spinać, ja się chętnie dam przekonać po fotkach z exifami z warunków o których wcześniej rozmawialiśmy w tym wątku.
Watek był fajnym motorem do pokazania kilku ciekawych kadrów fotografii koncertowej a co ciekawe, nawet Tadeusz pokazał coś co nawet przypadło mi do gustu, chociaż obróbka już mniej :wink:


sigmiarz napisał/a:
Bardzo mnie rozczarowaliście.


No co zrobić, rzeczywistość rozczarowuje :wink:


hijax_pl napisał/a:
jaad75, najwidoczniej też masz przepały na awatarze :D


Tadeusz to są też żarty, tak na zapas zaznaczam żebyś się nie spinał :wink:

pan.tadeusz - Pią 19 Paź, 2012

jest piątek, złota jesień, słońce już nisko... ja spadam ;)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group