|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Jak prawidłowo oświetlić białe tło
nawrocki - Nie 04 Lis, 2012 Temat postu: Jak prawidłowo oświetlić białe tło Jak w temacie, powiększyłem zestaw oświetleniowy i chcę robić zdjęcia na białym tle. W jaki sposób prawidłowo oświetlić tło tak aby na zdjęciu było idealnie białe ale nie "biło po oczach" ? Czy w przypadku takiego tła można mówić w ogóle o prześwietleniu ?
hijax_pl - Nie 04 Lis, 2012
nawrocki, prześwietlenie to źle wyregulowany aparat
Tło jak chcesz mieć białe a nie szare to po prostu musisz je oświetlić tak by było o jakieś 2EV na kluczem.
komor - Nie 04 Lis, 2012
nawrocki napisał/a: | idealnie białe ale nie "biło po oczach" |
Jak będzie idealnie białe, to będzie biło po oczach.
nawrocki - Nie 04 Lis, 2012
Czy mam rozumieć, że w przypadku białego można świecić ile wlezie bo biały zawsze będzie biały ? Przyznam, że tak do tej pory myślałem ale jakoś mi te dzisiejsze próby wyglądały inaczej niż zdjęcia, które zachęciły mnie do takiego oświetlenia.
hijax_pl - Nie 04 Lis, 2012
nawrocki napisał/a: | e w przypadku białego można świecić ile wlezie bo biały zawsze będzie biały ? | Szary, biały albo przepał - w zależności jak oświetlisz tło.
nawrocki - Nie 04 Lis, 2012
Aha czyli może być przepał, to jak w takim razie prawidłowo ustawić oświetlenie w przypadku lamp błyskowych gdzie nie za bardzo mogę posłużyć się wbudowanym światłomierzem ? Zrobić zdjęcie i patrzeć na histogram ?
hijax_pl - Nie 04 Lis, 2012
Jak już napisałem - oświetlenie tła ok +2EV w stosunku do głównego.
nawrocki - Nie 04 Lis, 2012
hijax_pl napisał/a: | Jak już napisałem - oświetlenie tła ok +2EV w stosunku do głównego. |
Dzięki, to rozumiem, ale jak to zrobić bez zewnętrznego światłomierza ? Mam dwie różne lampy, do tego dochodzą pozakładane na nie różne modyfikatory więc nawet identyczne lampy ciężko by było idealnie ustawić.
jaad75 - Nie 04 Lis, 2012
nawrocki, niestety, tylko wg. histogramu i podglądu. Polecam jednak zakup fleszmiarki - sporo ułatwia.
hijax_pl - Nie 04 Lis, 2012
nawrocki, to się upieprzysz - polecam najprostszy światłomierz do błysku i naukę pomiaru kontrastu świateł:)
mozer - Pon 05 Lis, 2012
A czemu niby białe tło nie może być prześwietlone? Jeśli ma być idealnie białe, to to jest najprostsze rozwiązanie.
Usjwo - Pon 05 Lis, 2012
mozer napisał/a: | A czemu niby białe tło nie może być prześwietlone? Jeśli ma być idealnie białe, to to jest najprostsze rozwiązanie. |
No ale tragicznie wyglada . Najlatwiej przepalic i podlozyc inne tlo w postprocesie
mozer - Pon 05 Lis, 2012
No przepraszam, ale dla mnie idealny biały to jest (255,255,255) - najskuteczniej to osiągnąć przepalając
nawrocki - Pon 05 Lis, 2012
mozer napisał/a: | No przepraszam, ale dla mnie idealny biały to jest (255,255,255) - najskuteczniej to osiągnąć przepalając |
Mi też się tak wydawało ale po obejrzeniu zdjęć mam wrażenie, że jest przepał. Jest też opcja, że proporcje świateł były nieodpowiednie i tło tak bardzo świeci w stosunku do modela gdyż ten jest zbyt mało oświetlony.
W aparacie mam sygnalizację prześwietlenia więc mogę też pobawić się w zdjęcia próbne do ustawienia światła.
Więc jak to w końcu jest ? Można przepalić biel czy nie ?
Usjwo - Pon 05 Lis, 2012
Idealnego bialego (255, 255, 255) przepalic juz nie mozna, bo to wlasnie jest przepal.
Jak sam zauwazyles nie wyglada to dobrze, a bialy to nie tylko (255, 255, 255) ale cala gama odcieni.
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
mozer napisał/a: | ale dla mnie idealny biały to jest (255,255,255) | Idealny biały to tylko po praniu w vizirze
Biały w sRGB to tryplet RGB o wartościach około 240. Do 255 jest jeszcze bardzo daleko nawrocki napisał/a: | Jest też opcja, że proporcje świateł były nieodpowiednie i tło tak bardzo świeci w stosunku do modela gdyż ten jest zbyt mało oświetlony. | Dlatego wspominałem o kontraście między głównym, a podświetlaniem. Będzie za małe - tło będzie szare. Za duże - przepalone. nawrocki napisał/a: | W aparacie mam sygnalizację prześwietlenia więc mogę też pobawić się w zdjęcia próbne do ustawienia światła. | Ustaw na motyw oświetlenie, i tak reguluj lampę tła by nie było przepalenia.
mozer - Pon 05 Lis, 2012
hijax_pl napisał/a: | Biały w sRGB to tryplet RGB o wartościach około 240. |
Skąd akurat taka wartość? I jeśli 240 to biały, to jakim kolorem jest 255?
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
mozer napisał/a: | Skąd akurat taka wartość? | sRGB
mozer - Pon 05 Lis, 2012
Cytat: | to jakim kolorem jest 255? |
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
Przepałem
mozer - Pon 05 Lis, 2012
hijax_pl, a 254?
komor - Pon 05 Lis, 2012
Fajna przekomarzanka. Wszystko zależy co chce się zrobić w postprocesie oraz jakie jest przeznaczenie pliku (druk, internet, itd.). Jak zdjęcie do sieci i „nie ma bić po oczach” to 255 może być za dużo, ale najważniejsze, o czym pisał Hijax, to zachować odpowiednie proporcje między tłem a obiektem, żeby mieć prawidłowo naświetlony obiekt. Jak tło wyjdzie za białe albo zbyt szare to łatwo poprawić, a lepiej mieć dobrze zdjęty obiekt/modela.
manolo - Pon 05 Lis, 2012
mozer napisał/a: | A czemu niby białe tło nie może być prześwietlone? Jeśli ma być idealnie białe, to to jest najprostsze rozwiązanie. |
to oznacza dziury w światłach (dziury czyli brak informacji o szczegółach itp)
[ Dodano: Pon 05 Lis, 2012 12:00 ]
szarą kartę warto kupić, albo sobie zrobić
18% szarość
jaad75 - Pon 05 Lis, 2012
manolo napisał/a: | szarą kartę warto kupić, albo sobie zrobić
18% szarość | Do czego?
muzyk - Pon 05 Lis, 2012
jaad75 napisał/a: | Do czego? |
No wiesz, chyba jotpegowcy tej szarości potrzebują
jaad75 - Pon 05 Lis, 2012
muzyk, nie no, może tu chodzi o jakiś sposób na ominięcie potrzeby posiadania światłomierza, np. świecę na szarą kartę, kadruję tak, by tylko ona była na zdjęciu i ustawiam oświetlenie tak, by pik był w środku histogramu, a potem ewentualnie dodaję po działce światła? Sam nie wiem, o jaką technikę z szarą kartą może chodzić...
muzyk - Pon 05 Lis, 2012
jaad75 napisał/a: | Sam nie wiem, o jaką technikę z szarą kartą może chodzić... |
Technikę skalibrowanej DROGIEJ (ceny niektórych są zawrotne, ze względu na te 18% szarości... -tylko gdzie odpowiednie warunki oświetleniowe, żeby te 18% było faktycznie tymi 18%-tami? ) szarej karty.
Ot, gadżet.
jaad75 - Pon 05 Lis, 2012
muzyk napisał/a: | -tylko gdzie odpowiednie warunki oświetleniowe, żeby te 18% było faktycznie tymi 18%-tami? | Jak to gdzie? Świecisz tak, żeby przy danych ustawieniach czułości i przysłony były...
muzyk - Pon 05 Lis, 2012
jaad75 napisał/a: | Świecisz tak, żeby przy danych ustawieniach czułości i przysłony były... |
No to jest jasne. Mnie chodziło o samą kartę, że ma 18% ale... żeby to 18 zaistniało, musi zostać spełnione to o czym piszesz.
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
muzyk napisał/a: | żeby to 18 zaistniało | Ono jest zawsze o ile karta jest porządnie wykonana
nawrocki - Pon 05 Lis, 2012
No dobrze, już mam w miarę jasne wszystko. Podpytam przy okazji szarą kartę. Jaką najlepiej kupić ? Czy tą wielkości karty kredytowej czy większą ? No i co z tą kalibracją. Pewnie te kalibrowane sporo droższe niż te z Allegro.
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
Jak kalibracja? Czarno-biała szachownica o odpowiedniej gęstości i już masz "18% szarość"
A co do tych "kart" to potrzebujesz taką do ustawiania ekspozycji (czyli 18% szarość właśnie), a nie do balansu bieli (jaśniejsze, ale nadal o neutralnym kolorze)
Zamiast kupować te karty naprawdę zainwestuj w światłomierz błyskowy, albo naucz się liczyć z liczby przewodniej...
jaad75 - Pon 05 Lis, 2012
hijax_pl napisał/a: | Zamiast kupować te karty naprawdę zainwestuj w światłomierz błyskowy, albo naucz się liczyć z liczby przewodniej... | Dokładnie tak. Nadal nie rozumiem po cholerę ta zabawa z szarą kartą...
nawrocki - Pon 05 Lis, 2012
Znam zalety światłomierza i pomimo, że ponoć kupuje się jeden na całe życie to go nie kupię bo w tych cenach mam pilniejsze wydatki . Są jeszcze Leningrady w cenie dobrej flaszki ale warte to cokolwiek ?
Najważniejsze, że znalazłem odpowiedź i sposób poradzenia sobie z problemem.
jaad75 - Pon 05 Lis, 2012
nawrocki napisał/a: | Są jeszcze Leningrady w cenie dobrej flaszki ale warte to cokolwiek ? | Potrzebujesz światłomierza do błysku...
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
nawrocki, naprawdę nie masz 300zł?
nawrocki - Pon 05 Lis, 2012
No to może rozmawiamy o różnych rzeczach . Ja przez światłomierz rozumiem np. takie coś http://allegro.pl/swiatlo...2746609564.html
Z tańszych rzeczy na Allegro wyświetlały mi się światłomierze dla BHPowców do mierzenia oświetlenia w pomieszczeniach.
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
Najtańszy, nowy światłomierz do błysku to jakaś Electra, z wyglądu przypominająca w obsłudze Leningrada
Zapewne na allegro jakieś używki się w tych cenach znajdzie...
mozer - Pon 05 Lis, 2012
manolo napisał/a: | to oznacza dziury w światłach (dziury czyli brak informacji o szczegółach itp) |
A na cholerę mi szczegóły w tle, które ma być IDEALNIE białe? Podkreślam jeszcze raz - idealnie. Naprawdę nie kumam tego postulatu - wygląda mi to na sztukę dla sztuki.
komor - Pon 05 Lis, 2012
Ze skromnego doświadczenia dodam jeszcze, że przepalenie białego tła bywa o tyle przydatne, mniej jest potem czyszczenia ewentualnych niedoskonałości tego tła. Wszystko to oczywiście pod warunkiem, że przepalenie tła nie powoduje komplikacji z oświetleniem obiektu głównego.
mozer - Pon 05 Lis, 2012
komor napisał/a: | mniej jest potem czyszczenia ewentualnych niedoskonałości tego tła |
No ja właśnie cały czas o tym mówię. Widać mało zrozumiale
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
mozer, mało. Gdyż:
komor napisał/a: | Wszystko to oczywiście pod warunkiem, że przepalenie tła nie powoduje komplikacji z oświetleniem obiektu głównego. |
... co można łatwo sprawdzić doświadczalnie.
mozer - Pon 05 Lis, 2012
hijax_pl, ja nie mam problemu z oświetleniem głównego tematu, gdy przepalam tło... Czepasz się Waćpan na siłę
hijax_pl - Pon 05 Lis, 2012
Nie. Tnę do tego co się dzieje na brzegach pomiędzy motywem a tłem. No chyba, że Ty przez przepał nazywasz kolor biały, który podciągasz na kompie do wartości 255...
Bo co innego przepalić na matrycy a co innego podciągnąć na kompie ekspozycję.
jaad75 - Pon 05 Lis, 2012
hijax_pl napisał/a: | Tnę do tego co się dzieje na brzegach pomiędzy motywem a tłem. | Dokładnie - tzw. light bleeding na tego typu zdjęciach, to poważny problem, zwłaszcza jeśli tło ma być zastąpione w post procesie.
mozer - Pon 05 Lis, 2012
OK. Dzięki, że po 2 stronach w końcu dowiedziałem się o co chodzi
manolo - Wto 06 Lis, 2012
nie mylcie digi grey z szara kartą kodaka, digi g jest do WB, szara karta do pomiaru światła sceny, ustawiamy w aparacie punktowy, kartę ustawiamy na scenie, pomiar i gotowe, większość filmów i matryc będzie naświetlona prawidłowo, histogram jak z podręcznika
hijax_pl - Wto 06 Lis, 2012
manolo napisał/a: | histogram jak z podręcznika | To w podręcznikach już jest 12%?
manolo - Wto 06 Lis, 2012
nie wiem, napisałem tak żeby podkreślić permanentną prawidłowość tego histogramu
[ Dodano: Wto 06 Lis, 2012 08:40 ]
mozer napisał/a: | A na cholerę mi szczegóły w tle, które ma być IDEALNIE białe? Podkreślam jeszcze raz - idealnie. |
uwierz, jest różnica między przepaleniem a idealną bielą
trudno jest sobie wyobrazić przedmiot na scenie, bardzo jasny, żółty, biały albo jasnoszary ? jasną cerę, albo jasną bluzkę modela lub modelki ?
[ Dodano: Wto 06 Lis, 2012 08:42 ]
nie musisz kupować, zadrukuj 18% szarością kartkę a4, naklej na tekturkę, drukarka jakiś epson photo albo canon pomyli się 1-3% w jedną albo drugą stronę, do tego celu to wystarczy.
jaad75 - Wto 06 Lis, 2012
manolo napisał/a: | szara karta do pomiaru światła sceny, ustawiamy w aparacie punktowy, kartę ustawiamy na scenie, pomiar i gotowe, większość filmów i matryc będzie naświetlona prawidłowo, histogram jak z podręcznika | Zapomniałeś chyba, że mówimy o świetle błyskowym i manualnych lampach, przy których światłomierz aparatu jest bezużyteczny...
manolo - Wto 06 Lis, 2012
chyba że doliczysz z siły przewodniej.. ale miałem na myśli nie kupowanie szarej karty a nie światłomierza, który jeśli mierzy błysk, mierzy też zastane i na pewno się przyda
jaad75 - Wto 06 Lis, 2012
manolo napisał/a: | chyba że doliczysz z siły przewodniej.. | Z siły przewodniej, podawanej dla gołych speedlightów lub lamp studyjnych ze standardowym garnkiem (60 stopni zazwyczaj) - a co jeśli użyjesz innego modyfikatora? Poza tym, dalej nie rozumiem, co chcesz policzyć z siły przewodniej i światłomierza aparatu - robiłeś kiedyś zdjęcia z oświetleniem błyskowym?
manolo napisał/a: | ale miałem na myśli nie kupowanie szarej karty a nie światłomierza, który jeśli mierzy błysk, mierzy też zastane i na pewno się przyda | No dobra, w tym, to już się calkiem pogubiłem - co w końcu miałeś na myśli?
Usjwo - Wto 06 Lis, 2012
Zamiast kupowac te wszystkie szpeje (swiatlomierze, szare karty) i czytac caly ten watek (ktory troche odjechal od tematu glownego), watkoczynca pewnie juz za pomoca prob i bledow znalazl odpowiedz
[ Dodano: Wto 06 Lis, 2012 21:13 ]
na canon desce jest podobny temat: http://www.canon-board.in...tlic-tloz-87002
nawrocki - Wto 06 Lis, 2012
Dzięki tej dyskusji mam już jasność w temacie jasności . Spróbuję ustawiać metodą próbnych zdjęć. A co do światłomierza to widziałem go w użyciu i gdyby była jakaś szansa na choć częściowy zwrot inwestycji to z pewnością kupiłbym Sekonica. Póki co moje studio to wąski pokój w M i tło wiszące na karniszu . Pociągnę jeszcze temat światłomierzy. Interesuje mnie czy ich używacie, czy w pracy studyjnej to sprzęt obowiązkowy, czy jest na wyposażeniu studia czy każdy ma swój ?
hijax_pl - Wto 06 Lis, 2012
Nie jest obowiązkowy, ale wiele upraszcza. Szczególnie na początku zabawy.
A im więcej modyfikatorów i samych źródeł światłą (czyli mim bardziej skomplikowany oświetlenie) tym bardziej przydatny dla niewprawnego fotografa
komor - Wto 06 Lis, 2012
hijax_pl napisał/a: | Nie jest obowiązkowy, ale wiele upraszcza. Szczególnie na początku zabawy. |
Na początku to raczej utrudnia bo trzeba nauczyć się z niego korzystać i obliczać różne takie tam… Naprawdę uważam, że w czasach cyfry można zacząć bez światłomierza, posługiwać się histogramem, wyczuciem, ekranem LCD, a jak ma się ze sobą laptopa to już w ogóle miód.
hijax_pl - Wto 06 Lis, 2012
komor, no tak. Nie potrzebnie kropka po pierwszym zdaniu, albo odwrócić trza było szyk zdań
jaad75 - Wto 06 Lis, 2012
komor napisał/a: | Na początku to raczej utrudnia | No nie, bez przesady, chyba za bardzo wierzysz we wszystko, co pisze David Hobby...
Światłomierz jest poręczniejszy, szybszy i wygodniejszy niż sprawdzanie na podglądzie, zwłaszcza, jeśli masz np. Sekonica z modułem PW i wyzwalacze PW. Myślę, że raz rozstawiłbyś sobie światła w ten sposób i od razu byś się przekonał. Oczywiście jak rozstawiasz takie same światła, stale mniej więcej w tych samych odległościach, z tymi samymi modyfikatorami, to możesz robić wszystko na pamięć, ale przy mniej standardowych rozstawieniach szybciej pomierzysz sobie światłomiarzem, niż sprawdzisz na podglądzie. A do tego światłomierz robi zdecydowanie większe wrażenie na fotografowanych osobach, niż sprawdzanie metodą prób i błędów...
nawrocki - Wto 06 Lis, 2012
Nie no, używania światłomierza się nie boję, umiałbym się nim posługiwać i widzę korzyści z zastosowania natomiast ciekaw byłem czy jest to sprzęt codziennego użytku u powiedzmy bardziej zaawansowanych. Mam długą listę zakupów a światłomierz wpycha mi się trochę bez kolejki .
komor - Wto 06 Lis, 2012
jaad75 napisał/a: | Światłomierz jest poręczniejszy, szybszy i wygodniejszy niż sprawdzanie na podglądzie, zwłaszcza, jeśli masz np. Sekonica z modułem PW i wyzwalacze PW. |
I może jeszcze frytki do tego? Lista zakupów robi się coraz dłuższa, a ja coraz bardziej jestem przekonany, że to nie ja zapatrzyłem się na Strobista, tylko Ty doradzasz pod zawartość własnej torby foto.
jaad75 - Wto 06 Lis, 2012
komor napisał/a: | doradzasz pod zawartość własnej torby foto. | W końcu kupiłem to, do czego jestem w pełni przekonany...
Wiadomo, że jeśli światłomierz nie jest sprzężony z systemem wyzwalania, to jest już mniej wygodnie, bo obie ręce zajęte, ale też szybciej niż z podglądem, mało wygodnie jest tylko jeśli trzeba przypinać kabel pod każdą lampę - w takim wypadku wybrałbym podgląd i histogram.
muzyk - Sro 07 Lis, 2012
a propos światłomierzy...
Warto coś takiego kupić do analogowej fotografii?
Albo ten
25 st. kąt pomiaru światła, to ok?
manolo - Sro 07 Lis, 2012
ja mogę polecić Sekonic L-358
[ Dodano: Sro 07 Lis, 2012 07:43 ]
jaad75 napisał/a: | No dobra, w tym, to już się calkiem pogubiłem - co w końcu miałeś na myśli? |
ja wiem, Jaad75, Tobie się nudzi i lubisz się tak kręcić w kółko, ja tak nie mam
jaad75 - Czw 08 Lis, 2012
manolo napisał/a: | ja mogę polecić Sekonic L-358 | Z własnego doświadczenia?...
manolo napisał/a: | ja wiem, Jaad75, Tobie się nudzi i lubisz się tak kręcić w kółko, ja tak nie mam | Weź przeczytaj jeszcze raz to, co wtedy napisałeś i sprawdź, czy to się kupy trzyma...
manolo - Czw 08 Lis, 2012
czyjej kupy ? pytanie pasuje do tego wątku, nawet bardzo
|
|