forum.optyczne.pl

Edycja zdjęć cyfrowych i oprogramowanie - White point 6500 czy 5000?

siosio - Nie 16 Gru, 2012
Temat postu: White point 6500 czy 5000?
Na jaką temperaturę skalibrować monitor? 6500 K czy 5000k? Zaleca się kalibrację na 6500 K. Ale jeśli chce się drukować zdjęcia to z kolei zaleca się 5000K albo 5500K.

Czyli jakbym chciał drukować foty w jakimś labie to lepiej obrabiać je w 5000K czy w 6500K, czy też nie ma to różnicy, gdy itak nie kalibruje swojego monitora pod profil danego labu, czy też danej drukarki - (raczej to jest ponad moje siły i nie zamierzam się aż tak wgłębiać)?

Mam monitor Eizo FlexScan s1721 i kalibratora Syper pro 4.

Ustawiam gammę na 2.2 , jasność na 120, white point 6500.

Gain ustawiam na sRGB, bo w custom to się gubię i chyba itak mi się nie przyda.... Kalibrator nie mówi mi jak ustawić gain więc wybieram sRGB.

Czy poprawnie kalibruję monitor? Oczywiście kalibruje go w świetle, kiedy najczęściej obrabiam foty.

hijax_pl - Nie 16 Gru, 2012

Zostaw 6500 i nie kombinuj.
siosio - Nie 16 Gru, 2012

Tak myślałem, żeby lepiej to zostawić na 6500 :mrgreen:

[ Dodano: Nie 16 Gru, 2012 14:01 ]
Tylko teraz zauważyłem, że jak wybieram opcję sRGB na monitorze, to nie mogę ustawić sobie temperatury.... Czyli dla sRGB zawsze jest przypisane 6500K?

[ Dodano: Nie 16 Gru, 2012 14:48 ]
Podczas kalibracji wyszło mi current 5419 K - i nie bardzo dało się to zmienić na 6500K, nawet przy ustawieniach custom monitora.....

Nastawiłem na sRGB, a i tak miałem 0,99 dab różnicy.

Tylko jasność mi się zgadza...

Jak dojść do tych 6500K ? Może mam coś z monitorem nie tak?

jaad75 - Wto 18 Gru, 2012

siosio napisał/a:
Gain ustawiam na sRGB, bo w custom to się gubię i chyba itak mi się nie przyda.... Kalibrator nie mówi mi jak ustawić gain więc wybieram sRGB.
Mówisz o gainach RGB monitora? Przecież to właśnie do nich musisz mieć dostęp, żeby skalibrować monitor... :roll: Jeśli nie masz dostępu do regulacji RGB, to wszystkie korekcje są robione tylko na karcie graficznej...
siosio - Sro 19 Gru, 2012

jaad75 napisał/a:
siosio napisał/a:
Gain ustawiam na sRGB, bo w custom to się gubię i chyba itak mi się nie przyda.... Kalibrator nie mówi mi jak ustawić gain więc wybieram sRGB.
Mówisz o gainach RGB monitora? Przecież to właśnie do nich musisz mieć dostęp, żeby skalibrować monitor... :roll: Jeśli nie masz dostępu do regulacji RGB, to wszystkie korekcje są robione tylko na karcie graficznej...



TAK. Jeśli wybiorę profil sRGB w monitorze, to nie mam już dostępu do gain. Gain mam tylko na custom w opcjach monitora.

Czyli jak? wybrać custom? Z tymże kalibrator nie mówi przy kalibracji jak wartości R,G i B ustawiać..... W dodatku w moim monitorze mam już problem z ustawieniem temperatury.... Nastawiam na 6500K, a kalibrator mi czyta, że mam 5400K.... i nie wiem o co chodzi....

jaad75 - Czw 20 Gru, 2012

siosio, wybierz custom i poinformuj oprogramowanie, że masz dostęp do sliderów RGB w ustawieniach monitora - w którymś tam kroku będziesz miał możliwość regulacji tych parametrów (oczywiście z menu monitora) i ustawienia właściwej temperatury. Nie znam oprogramowania Spydera 4, ale nie sądzę, żeby były jakieś rewolucyjne zmiany w porównaniu do tego obsługującego 3.
paul80 - Czw 10 Sty, 2013

Monitor kalibruje się do 6000 K i 6500 K, ja mam na 6000K do wydruku, jeżeli dużo drukujesz zdjęć to ustaw 6000K a jak mało lub w ogóle to 6500. Ciekawi mnie co w przypadku jak mam 6500K a chcę wydrukować, czy obróbka od nowa, czy stosujemy jakiś trik ?
jaad75 - Czw 10 Sty, 2013

paul80, standardowa kalibracja to D65, czyli 6500K i gamma2.2. Taka zalecana jest ostatnio pod pracę z każdą grafiką, również tą z przeznaczeniem pod wydruk. Stara szkoła zaleca pod wydruki kalibrować monitor do D50, czyli 5000K - obecnie się od tego odchodzi.
paul80 napisał/a:
Ciekawi mnie co w przypadku jak mam 6500K a chcę wydrukować, czy obróbka od nowa, czy stosujemy jakiś trik ?
Przecież tu chodzi tylko o wizualną porównywalność monitora z wydrukiem - monitor ma swój profil, drukarka swój (dla danego papieru i tuszy)... :roll:
paul80 - Nie 13 Sty, 2013

Jaad75, ale obrabiając na 6000 lub 6500K ustawisz inny balans bieli a to chyba ma znaczenie przy wydruku?
jaad75 - Nie 13 Sty, 2013

paul80 napisał/a:
ale obrabiając na 6000 lub 6500K
5000 lub 6500K. Nikt nie zaleca używania 6000K.
paul80 napisał/a:
ustawisz inny balans bieli
Nie, dlaczego? :shock: Masz inny balans bieli ekranu i dla takiego punktu bieli stworzony jest profil, czyli widzisz wszystko cieplejsze, również neutralną szarość. No chyba, że korygujesz WB patrząc na wydruk, zamiast na proof, czy neutralną szarość na ekranie... :roll:
paul80 - Nie 13 Sty, 2013

To nie kumam, mam skalibrowany monitor do 6000K i ten kto to kalibrował nie był amatorem, mówi że kalibruje tak praktycznie wszystkie, po to aby odbitka zgadzała się z monitorem.
jaad75 - Nie 13 Sty, 2013

paul80, powtarzam jeszcze raz, typowa kalibracja to albo D50, albo D65, to że ktoś ma widzimisię skalibrowania do 6000K nie ma nic wspólnego ze standardami, czy zaleceniami.
paul80 - Nie 13 Sty, 2013

jaad75 z tego co wiem to 6500K kalibruje się do oglądania na monitorze i publikacji w internecie, natomiast do wydruku D50, dlaczego do wydruku D50 ?
jaad75 - Nie 13 Sty, 2013

paul80, obecne zaleca się D65 do wszystkiego (nie wszyscy się z tym zgadzają, ale taki jest trend). Kiedyś do wydruków polecano D50, po to, by monitor wyglądał podobnie do odbitki w warunkach naturalnych, a nie tylko tej oglądanej w budzie.
paul80 - Nie 13 Sty, 2013

Taki trend :wink: , trend trendami a różnice są ?, za mało drukowałem aby sobie odpowiedzieć.
jaad75 - Nie 13 Sty, 2013

No różnice są, w sensie wyglądu monitora - wygląda zanacznie cieplej. IMHO grubo za ciepło do codziennego użytku, ale po kilku godzinach/dniach człowiek się adaptuje. Weź pod uwagę, że taki tryb "kinowy" w telewizorach, to zazwyczaj okolice 6500K, a dla wielu ludzi taki obraz jest zbyt "żółty", zwłaszcza jeśli na codzień używają ustawień typu "sport".
paul80 - Nie 13 Sty, 2013

Chodzi mi o zdjęcie obrabianą na dwóch różnych temperaturach monitora na 5000 i 6500K i wydrukowane, to jest duża różnica po wydruku?
jaad75 - Nie 13 Sty, 2013

paul80, żadnej - przecież Ci napisałem... :roll: Oko się adaptuje i neutralna szarość jest szarością, mimo, że w bezpośrednim porównaniu z monitorem skalibrowanym do D65 jest bardziej żółta. Jeśli masz prawidłowo zarządany workflow, to wydruk będzie wyglądał podobnie, tyle, że porównanie wydruk-monitor w normalnych warunkach, będzie wyglądało bardziej podobnie dla monitora w D50, a przy użyciu budki bardziej podobnie do monitora w D65.
paul80 - Nie 13 Sty, 2013

To czeka mnie kalibracja, bo po co cudować do pośrednich temperatur skoro to niewiele wnosi. A swoją drogą to masz cierpliwość tłumaczenia :wink:

Ps. Oglądałeś sample z 5200?

jaad75 - Nie 13 Sty, 2013

paul80 napisał/a:
To czeka mnie kalibracja, bo po co cudować do pośrednich temperatur skoro to niewiele wnosi
Ja bym się nie przejmował aż tak - przyzwyczaiłeś się do 6000K, to używaj do następnej kalibracji, to tylko kwestia adaptacji postrzegania do takiego punktu bieli. Ścisłe trzymanie się standardu nie jest aż tak istotne w warunkach domowych - ważne, by profil był dobrze zrobiony i CMS, prawidłowo skonfigurowany.
paul80 napisał/a:
Ps. Oglądałeś sample z 5200?
Oglądałem te z flickra - nie zachwyciły mnie wysokie czułości, ale z opinią poczekam na RAW-y.
paul80 - Nie 13 Sty, 2013

To zobacz jeszcze raz do tematu i jest tam już ten właściwy link i daj znać.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group