|
forum.optyczne.pl
|
 |
Obiektywy fotograficzne - Jasny obiektyw, ale o małej ogniskowej
h205267@rppkn.c - Sro 16 Sty, 2013 Temat postu: Jasny obiektyw, ale o małej ogniskowej Witam. Mam pytanie, to taka w gruncie rzeczy "problematyka".
Czy wiecie dlaczego jeśli dostajemy już obiektyw naprawdę dobry (jasny), to musi on mieć tak wielką ogniskową?
Jak mamy super światło rzędu 1.8, 1.4 czy 1.2 to ogniskowa zaczyna się od 35mm a przeważnie oscyluje w granicach 50mm. Więc dostajemy małą głębie tymi obiektywami NIE TYLKO za sprawą bardzo jasnego "światła" ale również za sprawą tego, że ogniskowa jest dość wielka.
Czemu nie istnieje obiektyw o parametrach np. światło 1.4 o OGNISKOWEJ rzędu - uwaga - 18mm? Byłby łatwiejszy w np. filmowaniu, głębie byłaby i tak mała a ogniskowa taka że można by kręcić w małym mieszkaniu nawet.
jaad75 - Sro 16 Sty, 2013
h205267@rppkn.c napisał/a: | Jak mamy super światło rzędu 1.8, 1.4 czy 1.2 to ogniskowa zaczyna się od 35mm a przeważnie oscyluje w granicach 50mm. | Czyżby? Dość popularną konstrukcją lustrzankową są 24/1.4, najszerszym, jasnym, pełnoklatkowym szkłem do lustrzanek jest bodaj Sigma 20/1.8. Dla dalmierzy pełnoklatkowych mamy choćby Leikę 21/1.4 i Voigtlandera 21/1.8, a dla małych matryc powstają nawet takie ekstrema jak 17/0.95 (ale kąt widzenia tego szkła na MFT odpowiada pełnoklatkowej 35-tce właśnie).
h205267@rppkn.c napisał/a: | Czemu nie istnieje obiektyw o parametrach np. światło 1.4 o OGNISKOWEJ rzędu - uwaga - 18mm? | Bo trudno go skonstruować zarówno dla długiego rejestru (retrofocus, gabaryty, a co za tym idzie - cena i opłacalność), jak i dla krótkiego (problemy telecentrycznością/gabaryty/cena/opłacalność).
Wojmistrz - Sro 16 Sty, 2013
Po pierwsze nie ten dział.
Po drugie, może po prostu konstrukcja nie pozwala zrobić tego tanio i dobrze? Co do 18mm f/1.4, to te szkiełko na M42 ktoś sprzedaje w Warszawie i jest do kupienia z trzema innymi (1.4/30mm 1,8/68mm 1,2/68mm) za ponad 15000zł. Kupujesz?
h205267@rppkn.c - Sro 16 Sty, 2013
Cześć. To co wkleiłeś to jest f 1.4 18mm? Czy ile?
Cytat: | dla małych matryc powstają nawet takie ekstrema jak 17/0.95 (ale kąt widzenia tego szkła na MFT odpowiada pełnoklatkowej 35-tce właśnie) |
Czy mógłbyś rozwinąć myśl?
Wiem, że aparaty pełnoklatkowe cechują się tym, że widoczny na nich obraz "więcej zbiera". Jakbyśmy na tych samych obiektywach postawili obok siebie np. Canona 600D i Canonda 5D Mark II to dostalibyśmy więcej zebranej przestrzeni na tym drugim. To wiem - kąt widzenia.
Co to jest MFT? Google podaje coś o systemie plików NTFS na ten temat.
mozer - Sro 16 Sty, 2013
h205267@rppkn.c napisał/a: | Google podaje coś o systemie plików NTFS na ten temat. |
U mnie pierwszy wynik z googla to: http://www.optyczne.pl/38-s%C5%82ownik-MTF.html
Wojmistrz - Sro 16 Sty, 2013
Tak, to co wkleiłem to Zeiss 18mm f/1.4 i przez adapter możesz go podłączyć do nowoczesnej cyfrówki.
mozer - Sro 16 Sty, 2013
A, sorry, przestawiły mi się literki
hijax_pl - Sro 16 Sty, 2013
MFT? micro four-thirds
rafisko - Sro 16 Sty, 2013
Wojmistrz napisał/a: | Tak, to co wkleiłem to Zeiss 18mm f/1.4 i przez adapter możesz go podłączyć do nowoczesnej cyfrówki. |
Mało tego. Ustawianie ostrości niewielkich ogniskowych jest stosunkowo łatwe. Czego o trochę dłuższych się nie da powiedzieć...
h205267@rppkn.c - Czw 17 Sty, 2013
A nie jest to rafisko, kwestią pierścienia ostrości? Jego skali, czułości?
Mozer, a możesz mi to MFT przetłumaczyć na język polski?
Cytat: | zależność kontrastu od częstości przestrzennej w stosunku do kontrastu dla niskich częstości |
Czytam, czytam i nie wiem o co chodzi.
jaad75 - Czw 17 Sty, 2013
h205267@rppkn.c napisał/a: | Mozer, a możesz mi to MFT przetłumaczyć na język polski?
| hijax_pl, już przetłumaczył - mikro 4:3, zapisywane też m4:3, u4:3, m4/3 itd...
h205267@rppkn.c napisał/a: | A nie jest to rafisko, kwestią pierścienia ostrości? Jego skali, czułości? | Raczej głębi ostrości.
h205267@rppkn.c napisał/a: | Czy mógłbyś rozwinąć myśl?
Wiem, że aparaty pełnoklatkowe cechują się tym, że widoczny na nich obraz "więcej zbiera". Jakbyśmy na tych samych obiektywach postawili obok siebie np. Canona 600D i Canonda 5D Mark II to dostalibyśmy więcej zebranej przestrzeni na tym drugim. To wiem - kąt widzenia. | No to co tu chcesz rozwijać? 17mm na MFT widzi taki kąt, jak 35mm na FF.
Wojmistrz - Czw 17 Sty, 2013
d.prowadzisz - Czw 17 Sty, 2013 Temat postu: Re: Jasny obiektyw, ale o małej ogniskowej
h205267@rppkn.c napisał/a: | Czemu nie istnieje obiektyw o parametrach np. światło 1.4 o OGNISKOWEJ rzędu - uwaga - 18mm? Byłby łatwiejszy w np. filmowaniu, głębie byłaby i tak mała a ogniskowa taka że można by kręcić w małym mieszkaniu nawet. |
Witamy w świecie APS-C Właśnie po to się dziś kupuje aparaty małoobrazkowe, żeby bez wysiłku fotografować obiektywami stałoogniskowymi o szerokim kącie widzenia (ale nie małej ogniskowej), dobrym świetle i wszystkimi dobrodziejstwami wynikającymi z takich cech obiektywu. Przy dłuższych ogniskowych praktycznych różnic nie ma. Niestety ta wiedza pojawia się wraz z praktyką i zrobionymi zdjęciami oraz wynika z konkretnych potrzeb fotografującego i nie wyczytamy jej w tematach "jaki aparat", "jaki obiektyw". Dlatego laicy tak chętnie kupują plastikowe lustrzanki z obiektywami 18-135mm i słabym światłem.
rafisko - Czw 17 Sty, 2013
Cytat: | nie jest to rafisko, kwestią pierścienia ostrości? Jego skali, czułości |
To raczej kwestia umiejetnosci widzenia ostrosci na matowce typu clear. A poza tym krótka ogniskowa ma dużą GO i łatwiej złapać ostrość.
AM - Czw 17 Sty, 2013
rafisko napisał/a: |
Mało tego. Ustawianie ostrości niewielkich ogniskowych jest stosunkowo łatwe. Czego o trochę dłuższych się nie da powiedzieć... |
Jest odwrotnie. To znaczy zależy co rozumiemy przez łatwo, ale ustawić ostrość w punkt jest trudniej na krótkim szkle niż długim, bo trudniej zauważyć różnice ostrości, gdy teoretycznie wszystko jest "ostre".
jaad75 - Czw 17 Sty, 2013
AM, łatwiej jest zrobić zdjęcie o akceptowalnej ostrości w zadanym punkcie, trudniej takie o maksymalnej.
rafisko - Czw 17 Sty, 2013
AM napisał/a: | Jest odwrotnie. To znaczy zależy co rozumiemy przez łatwo, ale ustawić ostrość w punkt jest trudniej na krótkim szkle niż długim, bo trudniej zauważyć różnice ostrości, gdy teoretycznie wszystko jest "ostre". |
Można ustawić ostrość na hiperfokalną.
AM - Czw 17 Sty, 2013
I gdzieś będzie ostro, wszędzie indziej prawie ostro a bokeh nigdzie nie będzie. Jest dużo stanów między bokeh a maksymalną ostrością, a głębia ostrości to pojęcie mówiące o ostrości akceptowalnej według pewnych kryteriów. Skoro mam obiektyw o odpowiedniej ilości MTF to chcę wykorzystać go maksymalnie, a nie na poziomie kita.
mozer - Czw 17 Sty, 2013
Cytat: | Można ustawić ostrość na hiperfokalną. |
Nie po to się kupuje jasny szeroki kąt, żeby robić coś takiego. Z ustawianiem ostrości to ma mało wspólnego.
h205267@rppkn.c - Pią 18 Sty, 2013
Nie mogliście napisać od razu, że chodzi o wielkość matrycy?
Tylko tak komplikujecie sprawę.
Wiem, że są APS-C, Full Frame i właśnie ta 4:3 (MFT). Już się z takim pojęciem kiedyś zetknąłem. Czemu nie piszecie tego zrozumiale i najłatwiej jak się da?
d.prowadzisz napisał/a: |
Witamy w świecie APS-C Właśnie po to się dziś kupuje aparaty małoobrazkowe, żeby bez wysiłku fotografować obiektywami stałoogniskowymi o szerokim kącie widzenia (ale nie małej ogniskowej), dobrym świetle i wszystkimi dobrodziejstwami wynikającymi z takich cech obiektywu. Przy dłuższych ogniskowych praktycznych różnic nie ma. Niestety ta wiedza pojawia się wraz z praktyką i zrobionymi zdjęciami oraz wynika z konkretnych potrzeb fotografującego i nie wyczytamy jej w tematach "jaki aparat", "jaki obiektyw". Dlatego laicy tak chętnie kupują plastikowe lustrzanki z obiektywami 18-135mm i słabym światłem. |
Chodzi o to, że np. taki obiektyw co ma ogniskową 10mm i daje szeroki kąt na APS-C, da JESZCZE SZERSZY (wygnie bo wygnie, zniekształci bo zniekształci) ale da szerszy kąt na FULLFRAME? A ta niemała, celowa ogniskowa to pożądana w tym co napisałeś dlatego by dostać małą głębię ostrości? CZy z jakiego powodu?
jaad75 - Pią 18 Sty, 2013
h205267@rppkn.c napisał/a: | Nie mogliście napisać od razu, że chodzi o wielkość matrycy?
Tylko tak komplikujecie sprawę. |
jaad75 napisał/a: | dla małych matryc powstają nawet takie ekstrema jak 17/0.95 (ale kąt widzenia tego szkła na MFT odpowiada pełnoklatkowej 35-tce właśnie). |
h205267@rppkn.c napisał/a: | Czemu nie piszecie tego zrozumiale i najłatwiej jak się da? | Czemu nie rozumiesz banalnych zależności i nie czytasz co sie do Ciebie pisze?
h205267@rppkn.c napisał/a: | Chodzi o to, że np. taki obiektyw co ma ogniskową 10mm i daje szeroki kąt na APS-C, da JESZCZE SZERSZY (wygnie bo wygnie, zniekształci bo zniekształci) ale da szerszy kąt na FULLFRAME? | Nie, chodzi o to, że np. 24/1.4 na FF da taki sam kąt widzenia jak 16/1.4 na APS-C i do tego o działkę płytszą głębie ostrości. Czyli, żeby uzyskać taki obraz jak na FF 24/1.4 musiałbyś mieć obiektyw 16/1.0 na APS-C. A 10mm konstruowane pod APS-C nie kryje pełnej klatki (ma mniejsze pole obrazowe), najkrótszy rektilinearny obiektyw FF, to 12mm (który widzi tak jak 8mm na APS-C).
dcs - Nie 20 Sty, 2013
jaad75,
Tyle że ta dwunastka Voigt. do cyfry ff średnio się nadajaje
d.prowadzisz - Nie 20 Sty, 2013
h205267@rppkn.c napisał/a: | Nie mogliście napisać od razu, że chodzi o wielkość matrycy?
Tylko tak komplikujecie sprawę.
Wiem, że są APS-C, Full Frame i właśnie ta 4:3 (MFT). Już się z takim pojęciem kiedyś zetknąłem. Czemu nie piszecie tego zrozumiale i najłatwiej jak się da?
d.prowadzisz napisał/a: |
Witamy w świecie APS-C Właśnie po to się dziś kupuje aparaty małoobrazkowe, żeby bez wysiłku fotografować obiektywami stałoogniskowymi o szerokim kącie widzenia [...] |
Chodzi o to, że np. taki obiektyw co ma ogniskową 10mm i daje szeroki kąt na APS-C, da JESZCZE SZERSZY (wygnie bo wygnie, zniekształci bo zniekształci) ale da szerszy kąt na FULLFRAME? A ta niemała, celowa ogniskowa to pożądana w tym co napisałeś dlatego by dostać małą głębię ostrości? CZy z jakiego powodu? |
Nikt Ci tu wprost nie odpowie, bo każdy z tych "fotografów" chce sobie pogawędzić
Siedzą w pracy, nudzą się..
Chodzi o to, że na APS-C 18mm daje podobny kąt widzenia, jak 28mm na FF. Łatwiej jednak wykonać obiektyw 28mm f/1.8 niż 18mm f/1.8. Zwykle też zdecydowana większość amatorów kupuje APS-C i co za tym idzie oferta szkieł jest dopasowana pod ich mało sprecyzowane wymagania (18-200 - "będę robił wszystko").
Przy dłuższych ogniskowych nie ma już takich różnic. Przykładowo 85mm dla APS-C i 135mm dla FF to podobny kąt widzenia, podobna konstrukcja i podobna cena.
Dlatego jeśli chcesz używać jasnych obiektywów o szerokim kącie widzenia, jest to łatwiejsze w przypadku korpusu małoobrazkowego (FF).
Odwrotnie - używanie jasnych obiektywów o bardzo wąskim kącie widzenia jest łatwiejsze na APS-C (na 200mm mamy kąt widzenia obiektywu 300mm zachowując gabaryty obiektywu 200mm).
jaad75 - Pon 21 Sty, 2013
dcs napisał/a: | jaad75,
Tyle że ta dwunastka Voigt. do cyfry ff średnio się nadajaje | Akurat myślałem o pełnoklatkowej Sigmie 12-24.
d.prowadzisz napisał/a: | Nikt Ci tu wprost nie odpowie, bo każdy z tych "fotografów" chce sobie pogawędzić
Siedzą w pracy, nudzą się..
| Odpowiedź padła już w drugim poście...
|
|