forum.optyczne.pl

Teleskopy, lunety i celowniki optyczne - Sprzęt do obserwacji samolotów

olek7881 - Nie 03 Mar, 2013
Temat postu: Sprzęt do obserwacji samolotów
Witam! Na wstępie chciałem wszystkich przywitać, gdyż jestem nowym użytkownikiem tego forum :)

Zaczęło strasznie mnie interesować to co leci nade mną ;) Miałem już kiedyś okazje wyglądać przez jakiś teleskop (nie wiem co za model) latające samoloty w całkiem dobrej jakości ale pewnie to są drogie rzeczy, a ja jestem tu właśnie abyście mi polecili coś w miarę dobrego za korzystną sumkę 150-200zł? Póki co tylko tyle mogę przeznaczyć na hobby które wciąga mnie co raz bardziej i wiem,że nie jest to jakiś sezonowy temat. Przeszukuje fora już kilka godzin,ale nadal nie wiem co mogę kupić :cry:
Gdzieś polecali Luneta Yukon Scout 30x50 tylko,ze trzeba statyw do tego więc niby tyle samo wychodzi cena teleskopu z którego można oglądać samolociki ;)
Niedawno zobaczyłem zdjęcia z Synta 8 i się zakochałem w tym sprzęcie, kiedyś na pewno zakupię,ale to jest temat odległy. Co byście polecili za sprzęcik przy którym dam radę zobaczyć samoloty, widząc przy tym chociaż średnio jakiej firmy jest maszyna itp? Piszę to bo się na tym kompletnie nie znam, a bardzo chcę kupić coś co mnie zadowoli. Proszę o pomoc.

DAREK P - Pon 04 Mar, 2013

W cenie do 200 zł pomyśl np. o lornetce 16x50
kivirovi - Pon 04 Mar, 2013

Lornetka Nikon Action VII 12x50, ale musisz dołożyć. O Yukonie zapomnij, miałem go.
olek7881 - Pon 04 Mar, 2013

Na tym nikonie dam rade rozpoznac marke samolotu i logo linii lotniczych?

Na jakimś forum ktoś tą polecał : http://allegro.pl/lornetk...3067483036.html Co o niej myślicie? :smile:

DAREK P - Pon 04 Mar, 2013

Ten Celestron to raczej zastosowania astro, do dziennych obserwacji i małych powiększeń nie potrzeba tak dużej i dość ciężkiej lornetki. Yukon 30x50, tutaj powiększenie 30x i obiektyw 50 mm oznacza, że obraz będzie zbyt ciemny. Napisz jak daleko od ciebie przebiegają korytarze powietrzne, bo może być tak , że i 20x będzie mało
Abs - Pon 04 Mar, 2013

Im większy power tym mniejszy komfort z ręki. Polecam maks. 16x50 do ręki lub reflektor typu Sky Watcher 700/500 - można kupić za jakieś 260zł.
olek7881 - Pon 04 Mar, 2013

Samoloty co jakis czas lataja kolo mnie mieszkam w zachodniopomorskim. Czesto samoloty lecace do z rosji do anglii niemiec i tych terenow sa mocno widocznie u mnie na podworku tak ,ze wyglada jakby byl z 7 km ode mnie a bardzo chce widziec logo linii lotniczych gdy na nie patrze. Wiec co mam w końcu zamówić? Teleskop w/w będzie lepszy od lornetki 16x50?

PS. Lotisko w goleniowe jest ode mnie jakies 90 km.

DAREK P - Pon 04 Mar, 2013

Ja również mieszkam w zachodniopomorskim, pewnie patrzymy na te same samoloty. Lornetką trzymaną w rękach swobodnie poobserwujesz samoloty w okolicy zenitu (spróbuj zrobić to sprzętem zamontowanym na statywie). Samoloty lecące dość blisko bardzo szybko uciekają z pola widzenia, lornetką nadążysz za nimi, a teleskopem nie koniecznie. Przeciętna wysokość przelotowa to ok. 10500 m, to oznacza że przez lornetkę 16x50 samolot przelatujący na tej wysokości nad twoją głową zobaczysz tak jakby był nad tobą 656m, więc zobaczysz wyraźnie jego kształt i malowanie. Polecam stronkę http://www.flightradar24.com/
Abs - Pon 04 Mar, 2013

Lornetka sprawia wrażenie, że obraz jest większy ale trudno będzie przeczytać nazwę. Trudno będzie nawet przez lunetę ale ćwiczenie czyni mistrza. Lornetka jest wygodniejsza a luneta bardziej przybliża.
olek7881 - Pon 04 Mar, 2013

DAREK P Dzięki za info;) Od dłuższego czasu nic nie robię tylko obserwuje. Właśnie wróciłem z dworu widziałem jak nade mną leciał samolot "kurierski" DHL ;) Gdybym mial lornetke i bylby dzien to idealnei by bylo widać chyba bo się zniżał już przed lądowaniem w Niemczech.

W takim razie jaką lornetke 16x50 polecacie?

DAREK P - Wto 05 Mar, 2013

Nikon Action VII 16x50, są lornetki tańsze , ale tu masz pewność, że obraz będzie OK.
olek7881 - Wto 05 Mar, 2013

Ok czyli dam radę rozpoznać logo linii lotniczych na tym sprzęcie? Pytam dla pewności bo nie chcę wyrzucić kasy w błoto:)
kivirovi - Wto 05 Mar, 2013

Takiej gwarancji Ci nikt nie da. Nie znasz się jeszcze na liniach, więc tym bardziej potrzebujesz się najpierw nauczyć. Moim zdaniem lepiej żebyś wyrzucił kase w błoto na lornetkę. Bo jak ją z błota wyciągniesz i otrzepiesz to sprzedasz lub nadal pouzywasz. A tanich dziwnych lunetkach tego się nie da powiedzieć. Oprócz Action VII nic nie wymyślisz, chyba, że jakiegoś plasticzaka, typu ten Skymaster, a to rozwiązanie nie polecane.
Santre - Wto 05 Mar, 2013

Nikon to dobry wybór spokojnie możesz brać 12 lub 16 x osobiście używam 10x50 i do tego lunetę Delta Optical Titanium 65ED na powiększeniu max 35x.
olek7881 - Wto 05 Mar, 2013

Rozumiem, a czy mógłby ktoś wstawić jakieś zdjęcia z tego nikona lub podobne jakościowo ?(zdjęcia samolotow najlepiej)

Wezme nikona ale chcialbym zobaczyc jakies zdjecia ;)

kivirovi - Sro 06 Mar, 2013

Zdjęcie lornetki w samolocie czy może samolotu w lornetce... i może jeszcze RAWy w pełnej rozdzielczości? Zdjęć to się szuka na innych portalach, Arek praktykuje tabelki.
olek7881 - Sro 06 Mar, 2013

Bez spin man, szukałem na innych portalach ale jakoś ich nie znalazłem ,dlatego tutaj napisałem...
jutomi - Sro 06 Mar, 2013

olek7881 napisał/a:
Ok czyli dam radę rozpoznać logo linii lotniczych na tym sprzęcie? Pytam dla pewności bo nie chcę wyrzucić kasy w błoto:)


Bez przesady. Na wysokościach przelotowych charakterystyczne linie np.Wizzair (Różowa Landrynka) czy Norwegian Air (Czerwony Nochal) przelatujące pionowo nad głową da się rozpoznać gołym okiem :shock: . Lornetką 8x42 bez problemu widać żurawia Lufthansy na ogonie A380 lub logo British Airways na ogonie B747 z odległości 40km.

olek7881 - Sro 06 Mar, 2013

Przyszedł nikon ale za bardzo nie widać tego czego chcę. Muszę dobrze ustawić chyba.
Madrian - Nie 17 Mar, 2013

A czego konkretnie chcesz?
Dobrą lornetką rozpoznasz logo, które zwykle są dość charakterystyczne, bez problemu.
Ze znakami rozpoznawczymi gorzej, bo te na samolotach cywilnych są raczej małe.
Minimum dopuszczalne wg prawa lotniczego to 30cm na kadłubie i 50cm na skrzydłach.
Takiego obiektu z kilkunastu kilometrów ciężko się dopatrzyć okiem.

Chyba, że na zestawie z dobrą lunetą i zdjęcie wysokiej rozdzielczości.

Poza tym, w dobie mobilnego internetu wchodzisz na stronę:

www.flightradar24.com

Ustawiasz interesującą cię okolicę i na bieżąco masz informacje co to leci, skąd leci, dokąd leci, do kogo należy, jakie ma znaki, jakie są aktualne parametry lotu, a czasem jest i zdjęcie.
Niestety system obejmuje tylko niektóre maszyny liniowe, głównie te z lepszym transponderem.
Nie obejmuje np. maszyn wojskowych czy małych samolotów turystycznych.

Każdą lornetkę trzeba ustawić pod siebie i obserwowany obiekt.
Najpierw ustawiasz pole widzenia, żeby widzieć oboma oczami równe koło (to co pokazują w TV lub filmach jako "obraz z lornetki" - stykające się kółka - to bzdura). To oznacza, że osie optyczne idealnie wpadają do źrenic i mózg będzie widział stereoskopowo.

Patrzysz na jakiś odległy obiekt. Zasłaniasz sobie prawe oko i patrząc tylko lewym, ustawiasz ostry obraz środkowym pokrętłem. Jak ustawisz, zamykasz lewe oko, otwierasz prawe i regulując prawy okular, korygujesz wadę wzroku.
Potem patrzysz oboma oczkami i ewentualnie dostrajasz tak, by obraz w obu okularach pokrywał się idealnie. Ewentualną głębię ostrości korygujesz środkowym pokrętłem.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group