forum.optyczne.pl

Lampy błyskowe i oświetlenie - Niebieskie zdjęcia w studio// Balans bieli?

niemamloginu89 - Czw 14 Mar, 2013
Temat postu: Niebieskie zdjęcia w studio// Balans bieli?
Witam,
zauważyłem u siebie taki problem, jak robie zdjęcia w warunkach studyjnych z 2 lampami błyskowymi z przodu i jedną z tyłu za kartonowym białym tłem, to zdjęcia mi wychodzą bardzo niebieskie... Ustawiam balans bieli na temp. barwową lamp 5500 i to samo, robie zdjęcie X-Rite Color Checkera powłoce do balansu bieli (ustawiam stroną do balansu bieli przed obiektywem, kadruje tak że widać tylko szare pole i pstrykam zdj, następnie robie ręczny balans bieli i wybieram wyknane zdjecie szarej powłoce), i nadal niebieski dominuje zamiast np biały. Poniżej zdjęcie wycięte z tła, na dole to plexia a do góry białe tło. plexia połozona na kawałku białego tła. Co robie nie tak?


jaad75 - Czw 14 Mar, 2013

Ustawiasz do WB do barwy światła, a może po prostu ta pleksa i karton są niebieskawe?
niemamloginu89 - Pią 15 Mar, 2013

tło jest kartonowe, białe ... a pleksa leży na tle bo rozwijam zawsze więcej, podkładam stolik i na to układam tło aby była jednolita barwa. Może jeszcze na jakieś ustawienia powinienem zwrócić uwagę?
Aparat to Canon 7D, obiektyw Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Lampy Fomei

hijax_pl - Pią 15 Mar, 2013

niemamloginu89, zmierz balans bieli na tle a nie wzorcu. Albo zobacz w PS/LR jaki odczyt w Kelvinach daje pomiar pipetą.

P.S.
To, że karto jest biały nie oznacza jeszcze, że nie jest niebieski - w procesie bielenia często stosuje się tak zwane wybielacze optyczne, które przesuwają de facto widmo w kierunku niebieskiego ;)

niemamloginu89 - Wto 19 Mar, 2013

hijax_pl, spróbuje ze wzornikiem na tło, tylko wtedy moge mieć przekłamania w kolorach przedmiotów prawda?

A co do pomiaru to chodzi, w CameraRAW zrobić wzornik kolorów?

hijax_pl - Wto 19 Mar, 2013

niemamloginu89 napisał/a:
tylko wtedy moge mieć przekłamania w kolorach przedmiotów prawda?
Tak
niemamloginu89 napisał/a:
A co do pomiaru to chodzi, w CameraRAW zrobić wzornik kolorów?
Nie - kliknąć na narzędzie do samplowania WB i ustawić gdzieś na tle. Będziesz widział jaka jest różnica między kolorem oświetlenia a tym co się odbija.
rafisko - Wto 19 Mar, 2013

A nie masz jakiejś ściany niebieskiej?
jaad75 - Wto 19 Mar, 2013

rafisko napisał/a:
A nie masz jakiejś ściany niebieskiej?
Wtedy ręczny WB na szarym wzorniku dawałoby w miarę ok biel.
Jak wspomniał wyżej hijax, wybielacze optyczne stosowane do kartonu tła, IMHO.

niemamloginu89 - Pią 22 Mar, 2013

hijax_pl napisał/a:
Nie - kliknąć na narzędzie do samplowania WB i ustawić gdzieś na tle. Będziesz widział jaka jest różnica między kolorem oświetlenia a tym co się odbija.


Niestety nie mam pojęcia jak to zrobić ...

To z jakiego białego tła najlepiej korzystać?
Softboxa? ;)

komor - Pią 22 Mar, 2013

niemamloginu89 napisał/a:
Niestety nie mam pojęcia jak to zrobić ...
niemamloginu89, Z jakiego programu do obróbki korzystasz?

Używam czasem zwykłego kartonu ze sklepu plastycznego do fotografii i nie miałem problemów z takim zafarbem. Jeśli masz Passporta, to spróbuj sfotografować go na tym tle i przy użyciu lamp. W sensie: nie zasłaniaj całego obiektywu Passportem, tylko ustaw go jako obiekt na tym tle. Spróbuj wtedy jakieś ustawienia balansu bieli dadzą białe tło i jak wtedy wygląda szara karta z Passporta.

niemamloginu89 - Wto 09 Kwi, 2013

Program jaki uzywam to photoshop CS 5

A powiedźcie mi czy dobrze używam karty balansu bieli X-Rite Color Checker, robie w ten sposób:

Ustawiam aparat na statywie, rozkładam lampy, ustawiam przedmiot na tle. Kadruje sobie ogniskową na przedmiot i przed obiektyw ustawiam kartę do balansu bieli X-Rite aby zasłoniła cały kadr (przy pewnej ogniskowej, aparat i karta są poza lampami tak naprawdę (softbox)), przy wykonaniu zdjęcia balans bieli jest automatyczny. Zdjęcie zostało zrobione, przechodze do menu i ustawiam balans bieli na własny i wybieram wykonane zdjęcie (jest ono często dość ciemne), wtedy zaczynam pstrykać zdjęcia przedmiotu.

Czy ta metoda jest słuszna? Czy może miałbym wejść w pole lamp błyskowych i dopiero pstryknąć zdjęcie X-Rite? A może balans bieli przy wykonywaniu zdjęcia X-rite powinien być inny? Pomóżcie :)

hijax_pl - Wto 09 Kwi, 2013

niemamloginu89 napisał/a:
Czy ta metoda jest słuszna?
Postaw CC koło motywy fotografowanego i chlaśnij pierwsze zdjęcie. Później go zdejmij i rób kolejne.
Po wrzuceniu fot na kompa z CC zbierasz info o WB i propagujesz na resztę zdjęć.

Oczywiście robiąc w RAW ten proces jest nieinwazyjny.

komor - Wto 09 Kwi, 2013

niemamloginu89 napisał/a:
przed obiektyw ustawiam kartę do balansu bieli X-Rite aby zasłoniła cały kadr

W ten sposób dość skutecznie odcinasz raczej światło lamp błyskowych, fałszując pomiar WB. No chyba że stoją daleko za aparatem.

niemamloginu89 - Czw 11 Kwi, 2013

Znalazłem coś takiego:



"W większości aparatów podczas ustawiania balansu bieli w trybie Custom WB neutralny obszar służący do określenia temperatury barwowej światła powinien obejmować co najmniej 90% kadru. Są jednak wyjątki – np. w Canonie EOS 20D i jego następcach oraz modelach 5D, 5D Mark II i 7D służy do tego centralny obszar kadru oznaczony w wizjerze okręgiem. (Fot. Canon)"

Czyli w związku z tym, wystarczy że White Balance Target znajdzie się w polu widzenia "kółka"?

fotografowanie White Balance Target jak najlepiej robić? z jakimi ustawieniami? Balans na auto? ma to znaczenie?

komor - Pią 12 Kwi, 2013

niemamloginu89 napisał/a:
fotografowanie White Balance Target jak najlepiej robić? z jakimi ustawieniami? Balans na auto? ma to znaczenie?

Według instrukcji obsługi np. 50D - nie ma znaczenia ustawienie balansu bieli dla zdjęcia będącego wzorcem. Istotna jest prawidłowa ekspozycja białego obiektu. Instrukcja od 50D potwierdza też to, że biel nie musi wypełniać całego kadru tylko środkowy obszar. Zajrzyj może do instrukcji swojego aparatu, co? :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group