forum.optyczne.pl

Lampy błyskowe i oświetlenie - lampa błyskowa, sala gimnastyczna, dzień i lampy jarzeniowe.

paul80 - Czw 27 Cze, 2013
Temat postu: lampa błyskowa, sala gimnastyczna, dzień i lampy jarzeniowe.
Założyłem nowy temat, bo przyda się dla innych.

Jutro zakończenie roku szkolnego i jak zwykle jest okazja porobić foteczki, tylko mam dylemat. Na 100% będą włączone jarzeniówki i zamierzam używać lampy błyskowej w trybie wypełniającym i naświetlanie do zastanego, zastanawiam się jak błyskać, w 2012 błyskałem na wprost i było nawet ok, tylko czas 1/50 nie zdawał do końca egzaminu.

Ostatnio jak rozmawiałem z Rafałem K, to pisał, że odbijałby raczej od sufitu, zastanawiam się czy to dobry pomysł, czy optymalniej nie było na wprost ze stofenem?

Ps. Nie pytajcie czy czytałem fotojasiu, bo czytałem tym razem książkę Van Niekierka;)

komor - Czw 27 Cze, 2013

Jutro (i dziś, bo dziś zakończenie dla 6-klasistów) nadal będę błyskał w sufit, bo choć jest wysoko to jest biały. A jak u Ciebie? Stofen na wprost tylko zjada światło, przynajmniej jak nie stoisz blisko ściany i sufitu.
paul80 - Czw 27 Cze, 2013

U mnie też jest biały, czyli spróbuję od sufitu, ale poniżej f4 nie zejdę. Co do stofena to widziałem zawodowca jak pstrykał na wprost na komunii, ale potrzebował zapewne doświetlić wszystkich w ławkach.

Ps. Tak jak pisałem, w tamtym roku błyskałem na wprost i nawet dobrze wyszło, wtedy miałem iso 1600 1/50 f 5.6, mam tylko kita 18-55 i ciężko z 2.8-4 :cry: , także albo 50mm założę a to wąsko, albo wyższe iso, co mi się nie uśmiecha.

nowy706 - Czw 27 Cze, 2013

w 60 D iso 1600 to raczej maksymalne niestety
komor - Czw 27 Cze, 2013

Właśnie wróciłem ze szkoły, chyba się udało. :) Było na tyle jasno, że przy ISO 1600 mogłem mieć jasno naświetlone f/4, 1/100, a f/5.6 też dało radę, choć już nieco za ciemno, pomimo błysku.

paul80 napisał/a:
Co do stofena to widziałem zawodowca jak pstrykał na wprost na komunii, ale potrzebował zapewne doświetlić wszystkich w ławkach.

Jeśli strzelał z bliska w twarze (jak zawodowiec na komunii mojej starszej córki) to może ma to jakiś sens – doświetla dół i boki. Albo jeśli blisko była ściana.

paul80 - Czw 27 Cze, 2013

komor, ale to tak późno robiłeś fotki?

[ Dodano: Pią 28 Cze, 2013 00:51 ]
nowy706 napisał/a:
w 60 D iso 1600 to raczej maksymalne niestety


Przy dobrym naświetleniu i resamplu do 10Mpix to 3200.

pioroon - Pią 28 Cze, 2013

pingpong
paul80 - Pią 28 Cze, 2013

Dzięki pioroon :wink:

A więc w przeciwieństwie do Ciebie komorku :wink: , wróciłem ze szkoły i lekko się załamałem, oczywiście błędy były, ale nie wiem czy jakość zdjęć a raczej ostrość to moja wina :-D . Mam problem z oceną ekspozycji zdjęcia na wyświetlaczu i niedoświetlam notorycznie, musiałbym ustawić jasność wyświetlacza na dwie kreski ( wtedy ledwo widać ) i oddaje mi to co widzę na monitorze a na dworze muszę dawać minimum 4 w 400D mi to lepiej wychodziło, generalnie to nauczka bo powinienem patrzeć na histogram.

Czasy jakie miałem to 1/60-80 iso 1600 f 4.5 i niedoświetlenia na sali a więc dużo gorzej niż u Ciebie.

Teraz trochę narzekania, nie wiem czy to wina szkła, czy ten typ tak ma, brakuje mi ostrości na zdjęciach, czy kit jest aż tak słaby?, czy już ISO 800 zjada ostrość, długo go nie mam a więc bagnet niepowycierany, robiąc 50mm na dworze jak trafi to jest git.

Mam wrażenie, że poprzednie fotki ze szkoły z 400D lepiej się prezentują :oops:

[ Dodano: Sob 29 Cze, 2013 09:27 ]
Ps. Dzisiaj stwierdzam, że to wszystko przez sample z D700 :mrgreen: mowa o jakości zdjęć :wink: , nie wszystkie zdjęcia wyszły ble, ale za część winny jest czas 1/50, bliżej okna miałem 1/80, także niby stałe warunki :mrgreen:

[ Dodano: Sob 29 Cze, 2013 09:29 ]
brak obiektywu typu zoom o świetle conajmniej f4 się kłania :wink:

komor - Nie 30 Cze, 2013

paul80 napisał/a:
komor, ale to tak późno robiłeś fotki?

W czwartek zakończenie 6-klasistów o 17-tej, w piątek na 9-tą zakończenie klas 0-3. Więcej dzieci nie mam, więc impreza klas 4-5 mnie ominęła. :)

paul80 napisał/a:
Mam problem z oceną ekspozycji zdjęcia na wyświetlaczu i niedoświetlam notorycznie, musiałbym ustawić jasność wyświetlacza na dwie kreski

Nowego wyświetlacza trzeba się oczywiście nauczyć, ale przede wszystkim posiłkuj się oceną histogramu – na początku jak dobierasz parametry to patrz, czy mając białe koszule w kadrze histogram jest rozciągnięty mocno w prawo. Dobrze mieć też włączone migotanie prześwietleń. Jak migoczą pojedyncze niewielkie fragmenty koszul to znaczy, że masz dobrze naświetlone i przy obróbce RAW-ów prześwietlenia zlikwidujesz. Jak nie mruga nic, to raczej niedoświetlone, jak mruga dużo, to prześwietliłeś. Oczywiście jak masz niedobór światła to trudno będzie o prześwietlenia, ale wygląd histogramu powinien pomóc.

paul80 - Nie 30 Cze, 2013

komor, ja bym powiedział że nowy wyświetlacz trzeba wypalić, jest strasznie kontrastowy, zmiana o jedną kreskę to kosmos :wink: . Lampę używałem i spokojnie daje radę. Nie do każdej serii była lampa, bliżej okna to nie używałem, ale przy środku sali jak nie użyłem lampy to zieleń w cieniach twarzy wchodziła agresywnie, podłoga zielona i jarzeniowe.

Te co robiłem bliżej okna, to najlepsze zdjęcia pomimo wysokiego ISO, te w centrum sali na tle niebieskiego parawanu to najgorsza seria.


Ps. Mam jeszcze pytanie, a jak radzicie sobie z taką sytuacją, sala klasowa w szkole, światło zastane dobre, no ale okna będą wypalone, czy ratujecie te okna z ekspozycją na nie i zabijacie lampą zastane?. Oczywiście zdjęcia zrobiłem w tej sytuacji i nawet sobie zrobiłem dwa warianty i wariant z ekspozycja na okna średnio mi się podoba, typowy błysk wtedy zamiast zastanego.

komor - Nie 30 Cze, 2013

Tegorocznego klasowego jeszcze nie obrabiałem, ale zamierzam się nie przejmować wypaleniem okna ale skupić się na usunięciu zafarbów wynikających z dużej ilości światła słonecznego wpadającego przez okno na podłogę, ściany i odbijającego się od wszystkiego co możliwe. Doświetlałem lampą od sufitu ale udział tej lampy chyba będzie niewielki.
Lampą nie dałoby się zabić zastanego przy tak słonecznej pogodzie. Przynajmniej nie tymi lampkami, które obaj posiadamy.

paul80 - Nie 30 Cze, 2013

komor, zacząłem ostatnio eksperymentować z doświetlaniem ludzików z ekspozycją na niebo( pomiar na niebo +2) i bardzo rzadko mi się to podoba i to nie było południe a np. wczoraj o 18:00, tło dużo traci, wygląda to jak robione jakby było ciemniej i lampa na twarzy, ale podobno tak się robi :wink:

W klasie odbijałem od sufitu z korektą lampy -2 do -3, ale sufit dodatkowo :mrgreen: pofalowany

komor - Nie 30 Cze, 2013

Korekta –2 lub –3 to praktycznie brak lampy, jak masz sporo zastanego. W takich sytuacjach jak zdjęcie grupowe w klasie, robię bez korekty, starając się dobrać zastane nie mniej niż –1, co przy dużym słońcu akurat nie jest żadnym problemem.
paul80 - Nie 30 Cze, 2013

-1EV od poprawnej ekspozycji, jak to mierzysz? bo nie biorąc pod uwagę korekty poprawnego naświetlenia, można niedoświetlić więcej niż 1EV. Niedoświetlasz celowo, aby lampa miała miejsce?. Niekierk co prawda w gorszych warunkach niedoświetla dość sporo jakieś -3.
komor - Nie 30 Cze, 2013

Ja mam na stałe wbity pomiar światła ten uśredniony czy jak mu tam (nie mam teraz aparatu pod ręką) i do niego się odnoszę. Żadnych punktowych, kierowania w niebo, ściany – po prostu mierzę scenę w trybie M, a lampę zostawiam w E-TTL z ewentualną kompensancją. Patrząc na histogram weryfikuję czy pomiar nie wariuje, ale raczej nieczęsto mu się to zdarza w puszkach od 40D wzwyż.
paul80 - Nie 30 Cze, 2013

Też mam pomiar uśredniony na stałe :wink: , tylko mi zależy na zastanym, tak aby lampy nie było widać, chyba że zastane jest nieodpowiednie, to wtedy chyba można zastane naświetlić na maksa i lampa powiedzmy -2 z odbłyśnikiem w celu doświetlenia twarzy?
komor - Nie 30 Cze, 2013

Jeśli na wprost, jako światło wypełniające, to –2 może się sprawdzić. Jeśli gdzieś odbijane to wg moich doświadczeń będzie to już za mało.
paul80 - Nie 30 Cze, 2013

Jedno wiem, że 1/60 się nie sprawdza do samego zastanego, widać ruchy rąk, moim zdaniem, jeżeli samo zastane to minimum 1/80 jak nie 1/100.
jaad75 - Nie 30 Cze, 2013

Nie wałkowaliśmy tych tematów dobre kilkanaście razy? :razz:
paul80 napisał/a:
Jedno wiem, że 1/60 się nie sprawdza do samego zastanego, widać ruchy rąk, moim zdaniem, jeżeli samo zastane to minimum 1/80 jak nie 1/100.
No to odkryłeś Amerykę... :smile: Jak myślisz, dlaczego wyjścowy czas używany np. na koncertach, to 1/125s?
paul80 - Nie 30 Cze, 2013

jaad75, robiłem przy 1/50 i było dobrze, ale ludki siedziały. A dlaczego 1/125, bo to pewnie bezpieczny czas wykraczający poza spokojny chód :mrgreen:

[ Dodano: Nie 30 Cze, 2013 23:54 ]
jaad75 napisał/a:
Nie wałkowaliśmy tych tematów dobre kilkanaście razy?


Wałkować a zastosować to różnica, gdybym od początku zainteresowania fotografią czytał mądre książki, to bym na tym pewnie lepiej wyszedł, można spotkać w necie różne recepty, wiedziałem że 1/60 to spokojny chód człowieka, ale ręce nie chodzą a czasami latają :wink:

komor - Pon 01 Lip, 2013

paul80 napisał/a:
robiłem przy 1/50 i było dobrze, ale ludki siedziały

Wszystko zależne jest od warunków, nie ma uniwersalnych recept. W sobotę znowu byłem na koncercie, gdzie głównie błyskałem z trzech punktów i mogłem mieć długi czas, żeby zarejestrować trochę zastanego oświetlenia scenicznego (tym razem było…). Ale jak wokalista wpadał w smugę mocnego światła żarowego, które dostawał na twarz, to 1/60 powodowała rozmazanie, bo poziom tego zastanego był na tyle wysoki, że ruch się rejestrował i błysk tego nie przebijał. Tak więc ponownie - nie ma uniwersalnych recept, wszystko zależy od warunków.

Andrzej.M. - Pon 01 Lip, 2013

Przy mocnym słońcu - niestety trzeba zrezygnować z zastanego i walić mocną lampą w sufit/ściany a czas 1/180 albo krótszy stosować, inaczej smug słonecznych nawet z kompensacją prześwietleń przy RAW-ie nie skasujesz. Z tanich błyskadeł najnowszy chińczyk Yong... można polecić. Do wysokich ISO cropy 1,6 średnio się nadają, lepiej 1,5 - te matryce duży postęp w ostatnich 3 latach zrobiły.
paul80 - Pon 01 Lip, 2013

AndrzejM.Makuch, o jakiej sytuacji teraz napisałeś z tym słońcem?
Andrzej.M. - Pon 01 Lip, 2013

komor napisał/a:
zamierzam się nie przejmować wypaleniem okna ale skupić się na usunięciu zafarbów wynikających z dużej ilości światła słonecznego wpadającego przez okno na podłogę, ściany i odbijającego się od wszystkiego co możliwe. Doświetlałem lampą od sufitu ale udział tej lampy chyba będzie niewielki.
Lampą nie dałoby się zabić zastanego przy tak słonecznej pogodzie

dotyczyło tej części posta.

paul80 - Pon 01 Lip, 2013

:wink:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group