|
forum.optyczne.pl
|
 |
Cyfrowe kompakty - Test aparatu Sigma DP1 Merrill
hijax_pl - Pon 08 Lip, 2013 Temat postu: Test aparatu Sigma DP1 Merrill W imieniu Redakcji zapraszam!
http://www.optyczne.pl/22...rill-Wstęp.html
komor - Pon 08 Lip, 2013
Jak dla mnie bardzo ciekawy test i kilka ciekawych i nowych (przynajmniej dla mnie) informacji o „bebechach” matrycy.
fatman - Pon 08 Lip, 2013
Test mi się bardzo podoba.
Dużo ciekawych informacji w jaki sposób matryca przetwarza sygnał.
Dokładam jedną "nocną" zrobioną tym aparatem i to bynajmniej nie o "niebieskiej" godzinie
http://forum.optyczne.pl/...p=413080#413080
hijax_pl - Pon 08 Lip, 2013
fatman napisał/a: | Dużo ciekawych informacji w jaki sposób matryca przetwarza sygnał. | Mam nadzieję, że teraz wiesz, jak ją jeszcze lepiej wykorzystać
Swoją drogą zainspirował mnie on do przeprowadzenia takiego prywatnego porównania z moim DP1x - bo Merrill pracuje lepiej. Pytanie na ile lepiej i czy to "ile" przekłada się na różnicę w cenie?
fatman - Pon 08 Lip, 2013
hijax_pl, obczaiłeś może do czego służy ta nastawa w SPP5?
FOV Classic Blue (w Color mode) w świetle informacji z testu matrycy?
hijax_pl - Pon 08 Lip, 2013
fatman napisał/a: | FOV Classic Blue (w Color mode) w świetle informacji z testu matrycy? | Ale ten profil koloru jest też w puszce - jak zaktualizujesz FW. Będziesz też mieć detekcje twarzy
fatman - Pon 08 Lip, 2013
hijax_pl napisał/a: | fatman napisał/a: | FOV Classic Blue (w Color mode) w świetle informacji z testu matrycy? | Ale ten profil koloru jest też w puszce - jak zaktualizujesz FW. Będziesz też mieć detekcje twarzy |
Tak, wiem, zaktualizowałem.
Pytanie: po co jest taka nastawa ?
hijax_pl - Pon 08 Lip, 2013
fatman napisał/a: | Pytanie: po co jest taka nastawa ? | Bardzo mocno wyciąga niebieski.
fatman - Pon 08 Lip, 2013
hijax_pl napisał/a: | Bardzo mocno wyciąga niebieski. |
W tym sęk, że nawet za mocno
Ten sam efekt osiągnął bym suwakiem "temperatura" w LR.
hijax_pl - Wto 09 Lip, 2013
fatman napisał/a: | Ten sam efekt osiągnął bym suwakiem "temperatura" w LR. | No nie do końca bo WB skorygujesz globalnie wszystko. Już raczej bliższe było podciągnięcie niebieskich w panelu HSL/Color/B&W.
Swoją drogą to dla tych, co w JPGu trzaskają. Zauważ strategię Sigmy - najpierw wprowadzają coś w SPP a później się pojawia jako opcja w korpusie.
dcs - Wto 09 Lip, 2013
Nie podobają mi się te orgie kolorów.
Chris62 - Czw 11 Lip, 2013
Tak sobie myślę, że wadą tej konstrukcji jest preferowanie jednego koloru kosztem drugiego.
Do tego na spodzie dociera mniej światła i to jest przyczyną problemów.
Czy można to poprawić?
Gdyby była techniczna możliwość zrobienia przeplatanych kombinacji filtrów tak aby sąsiednie piksele miały inne kombinacje warstw RGB to mogłoby wyeliminować obecne problemy.
No ale jak pomyślę, że każdy "piksel" trzeba by naklejać na powierzchnię matrycy i jeszcze opracować oprogramowanie do tej kombinacji to wątpię że to możliwe.
Choć może jeszcze nie dziś ale kiedyś kto wie...
fatman - Czw 11 Lip, 2013
Chris62 napisał/a: | ...Gdyby była techniczna możliwość zrobienia przeplatanych kombinacji filtrów tak aby sąsiednie piksele miały inne kombinacje warstw RGB to mogłoby wyeliminować obecne problemy.
No ale jak pomyślę, że każdy "piksel" trzeba by naklejać na powierzchnię matrycy i jeszcze opracować oprogramowanie do tej kombinacji to wątpię że to możliwe.
Choć może jeszcze nie dziś ale kiedyś kto wie... |
Czyli 3 matryce "bayerowskie" jedna nad drugą ?
Do tego każda z innym kompletem wzmacniaczy i osobnym oprogramowaniem.
Do tego nie z krzemu tylko i nnego materiału (o lepszej transmisji światłą ma się rozumieć).
To by rozwiązało wiele kwestii.
komor - Czw 11 Lip, 2013
Ja tam sobie myślę: od kiedy okazało się, że umiemy zrobić małe piksele, które nie szumią mocno i mają dobry DR, to koncepcja Foveona powoli staje się ślepą uliczką. Po wrzuceniu na APS-C czy FF dużej ilości pikseli możemy po prostu potraktować tradycyjny komplet RGGB jako jeden piksel i np. już dziś z 24Mpix matrycy mieć 6Mpix zdjęcie bez interpolacji. Z poprawnie działającymi wysokimi czułościami. Gdyby udało im się matrycę na poziomie Merrilla zaprezentować np. 4 lata temu, to inna sprawa. Z drugiej strony dziś Merrill daje te 15Mpix, podczas gdy z 24Mpix matrycy tradycyjnej możnaby złożyć tylko 6Mpix.
Chris62 - Czw 11 Lip, 2013
fatman napisał/a: |
Czyli 3 matryce "bayerowskie" jedna nad drugą ?
Do tego każda z innym kompletem wzmacniaczy i osobnym oprogramowaniem.
Do tego nie z krzemu tylko i nnego materiału (o lepszej transmisji światłą ma się rozumieć).
To by rozwiązało wiele kwestii. |
Nie, to dalej Foevon tylko np od góry piksela RGB a na sąsiednim pikselu BGR na kolejnym GRB itd.
Powstałaby mieszanka pikseli o różnym natężeniu kolorów dzięki czemu można by zrobić interpolację koloru w kierunku grubości matrycy jakby -( kolor czerwony nie byłby wciaż na spodzie jak tera tylko raz głębiej a raz płyciej lub na górze) a rozdzielczość by pozostała jak jest.
Trochę skomplikowane nie wiem czy możliwe ot takie teoretyzowanie.
[ Dodano: Czw 11 Lip, 2013 12:19 ]
komor napisał/a: | J, podczas gdy z 24Mpix matrycy tradycyjnej możnaby złożyć tylko 6Mpix. |
Można zrobić matrcę APS-C 60 MP i osiągnąć podobny rezultat.
Bo obecnie Foevon 15 MP Ok ale przy wyższych ISO leży.
Matryca 60 MP też by pewnie leżała ale rozdzielczość byłaby podobna.
Niestety nie mamy takiego rozwiazania.
Andrzej.M. - Pią 12 Lip, 2013
Ponieważ link z pierwszego posta nie działa przynajmniej od wczoraj -wyświetla się AWARIA- to podaję aktualny http://www.optyczne.pl/22...Wst%C4%99p.html
Pozwoliłem go sobie przeczytać , kiedyś już o wynalazku Sigmy czytałem, idea ciekawa ale mocno niedopracowana - może połączenie z konstrukcją matrycyX-Trans Fujifilm dało by pożądany efekt. A tak po prostu przegrywa zarówno z X100s jak i dużo tańszym pentax k-01 , (nawiasem mówiąc nie wiem czemu jako punkt odniesienia zastosowano szumiący nikonA). Zresztą nawet wcześniejszy i dużo tańszy Fuji X100 - daje na wysokich czułościach nie gorsze od DP1Merril obrazki. Porównanie ich jest urtrudnione przez zbyt mocną ekspozycję obrazu z sigmy - na tak przeeksponowanym obrazie po prostu trudno coś zobaczyć. Stąd wątpliwości wobec rzetelności tego testu - co z przykrością stwierdzam , jako że sam jestem zwolennikiem nowych rozwiązań, a to wydaje się zmierzać w ślepy zaułek.
komor - Pią 12 Lip, 2013
Fakt, rzeczywiście nie działał, poprawiłem. Dzięki!
hijax_pl - Pią 12 Lip, 2013
AndrzejM.Makuch, a jak wyobrazasz sobie połączenie foveona z x-transem?
Andrzej.M. - Pią 12 Lip, 2013
O to już musieliby mnie sami zapytać...
Choć to dość proste jest. Ale nie aż tak by w kilku słowach na forum...
hijax_pl - Pią 12 Lip, 2013
Proste? Przecież xtrans to inny "bajer" i nic wiecej. Jak to chcesz z foveonem pożenić?
Andrzej.M. - Sob 13 Lip, 2013
X-Trans bajerem bym nie nazwał , to również rozwiązanie naśladujące kliszę analogową tylko w nieco inny sposób. Ale nie ma o czym mówić - to nie miejsce na takie rozważania.
ghost - Sob 13 Lip, 2013
Cytat: | Mechanizm migawki umieszczony jest w okolicach przysłony. |
a przypadkiem mechanizm przesłony nie jest migawką? bo z bliskości położenia nie wynikają mz takie ograniczenia
hijax_pl - Sob 13 Lip, 2013
ghost, nie. To dwa mechanizmy. Mechanika migawki to tylna kurtyna. Moze uda mi się odpowiednie zdjęcie zrobić to wkleję.
ghost - Sob 13 Lip, 2013
to dziwne to ograniczenie.
hijax_pl - Pon 15 Lip, 2013
Przysłona domknięta bodajże do f/8 (podczas ekspozycji)
Mechanizm migawki (aparat wyłączony)
fatman - Wto 13 Sie, 2013
Odświeżam wątek bo dziś postanowiłem udowodnić sobie, że DP1M będzie się nadawała do robienia zdjęć z długimi czasami (oczywiście nie dłuższymi niż 30 sek .
To czy się do tego nadaje nie wątpię. Zadaniem moim było sprawdzenie czy da się zdjąć cast, który powoduje 10-stopniowy filtr Hitech ND 3.0.
Pogoda pochmurna więc udałem się nad jeziorko, które mam pod domem i gdzie testuję różne dziwne zachowania aparatów.
Zrobiłem fotki w różnych konfiguracjach: bez filtra z ND3.0, z ND3.0 wspomaganym połówkowym 0.9, na różnych czasach.
W takich samych ustawieniach obu filtrów jak i na tej samej ogniskowej (28mm) zrobiłem te same ujęcia moim drugim dzieckiem: Lumixem GX1 z obiektywem 14-45 IOS.
Wnioski niestety nie są budujące.
Cast z DP1M na każdym ujęciu z użyciem Hitech 3.0 pokazuje różową plamę w środku kadru pochodzącą prawdopodobnie od odbić z matrycy/soczewek obiektywu.
O ile np. w Canonie 5DmkII taki cast zciągam bez problemu posługując się balansem bieli przy obróbce pliku RAW w ACR oraz suwaczkami Hue to tu... "za hue" nie da się tego zrobić.
Nie stoi to oczywiście na przeszkodzie aby Sigmą DP1M robić doskonałe zdjęcia z tym filtrem w B&W (przedostatni przykład).
Ostatni kadr to obrobiony RAW z Lumixa GX1.
Da się coś z tego zrobić..
Oczywiście można się jeszcze lepiej postarać
Zobaczcie sami:
|
|