| 
				
					| 
							
								|  | forum.optyczne.pl 
 |  |  Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Zestaw do reportażu do 20 tys.
 
 mihau_k - Sob 28 Gru, 2013
 Temat postu: Zestaw do reportażu do 20 tys.
 Witajcie.
 
 Z początkiem roku planuję założyć własną działalność wspartą finansowo przez Urząd Pracy. Kwota, jaką mogę otrzymać oscyluje w okolicach 20 tys. zł.
 Poszukuję sprzętu, który służyć mi będzie do obrazowania wydarzeń w mieście (zamknięte pomieszczenia, koncerty, mecze pod chmurką i na hali).
 Dotychczas używałem służbowego Nikona D300 + 17-55 + chińska lampa i było całkiem znośnie, choć bez fajerwerków.
 
 Sprzęt musi być nowy, zakup na FV.
 
 Największym problemem jest podjęcie decyzji - FX vs DX. W tej kwocie chcę zamknąć się z całym zestawem, tj. body + szkła + lampa. Wstępnie myślałem o czymś takim:
 - Nikon D600
 - N24-70/2.8
 - N70-200/2.8
 - SB-700
 ewentualnie odpowiedniki od Canona z 6D.
 
 Opcją jest też zakup D7100 + zoomy 2.8 + jakieś stałki. DX lepiej sprawdzi się przy sporcie, AF w D7100 to chyba doskonałe rozwiązanie przeniesione z D300 więc pod tym względem nie powinno być lipy.
 
 Co proponujecie?
 maciejs - Sob 28 Gru, 2013
 
 Canon 6D + 70-200mm f/2.8L + 24-70mm f/2.8L + Canon Speedlite 580EX II
 jaad75 - Sob 28 Gru, 2013
 
 
 Ze względu na słabe światło lepszym rozwiązaniem będzie D600/D610. 	  | mihau_k napisał/a: |  	  | zamknięte pomieszczenia, koncerty, mecze pod chmurką i na hali | 
 
 Taa, zwłaszcza do sportu... 	  | maciejs napisał/a: |  	  | Canon 6D | 
   lotofag - Sob 28 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Taa, zwłaszcza do sportu... 	  | maciejs napisał/a: |  	  | Canon 6D | 
   | 
 Nie no, źle to jakby pytał o Sony czy Pętaksa. Canon nawet jak ma gorszy AF to jest on wystarczający do wszystkiego. Albo usłyszysz, że przecież centralny dobry i jakiś znany fotograf to używa tylko centralnego
   mihau_k - Sob 28 Gru, 2013
 
 Czyli bardziej Nikon niż Canon?
 Czytałem właśnie reckę D610 i narzekają, że średnio wygodnym będzie używanie go z cięższymi szkłami typu 24-70 czy 70-200, brane właśnie przeze mnie pod uwagę.
 
 A co myślicie o opcji D800? Wtedy musiałbym przyoszczędzić na szkłach...
 jaad75 - Sob 28 Gru, 2013
 
 mihau_k, lepiej nie oszczędzaj na szkłach, poza tym, do sportu i słabego światła, to akurat D6x0 wydaje mi się lepszym rozwiązaniem.
 mihau_k - Sob 28 Gru, 2013
 
 W D610 poprawili AF w stosunku do D600? Bo coś kojarzę, że tam jakieś problemy były.
 jaad75 - Sob 28 Gru, 2013
 
 mihau_k, problemy były z AF-em części D800, D600 miał pylącą migawkę.
 Soniak10 - Sob 28 Gru, 2013
 
 
  	  | mihau_k napisał/a: |  	  | zamknięte pomieszczenia, koncerty | 
 Nie będę się wypowiadał co do aparatu i szkieł, ale podpowiem tylko, że dla tych zastosowań i to w wersji komercyjnej, to radziłbym Ci uzupełnić zestaw o dodatkowe dwie albo nawet 3 lampy błyskowe, niekoniecznie dużej mocy (LP w granicach 36-50) ale z możliwością wyzwalania radiowego. Te dodatkowe niekoniecznie muszą być oryginalne (koszty). Do tego zestaw kolorowych filtrów żelowych (za 30 złotych) i możesz bawić się w ciekawe efekty świetlne (światło kontrujące, podświetlanie wybranych fragmentów sceny...). Bo sam tylko błysk znad aparatu - to mało ambitne i nie zwróci niczyjej uwagi na Twoje dokonania, a pamiętaj, że konkurencja w tej branży jest spora
   Powodzenia
   kozidron - Sob 28 Gru, 2013
 
 6d z zestawem zumów reporterskich spokojnie da radę i spisze się lepiej niż jakikolwiek pentax
   
 mihau_k, mimo wszystko nie szedłbym na kompromisy i brał nikona d6XX, zamiast sb700 wolałbym metza 58, dodatkowy przedni palnik jak można błyskać doskonale się spisuje przy reporterce i co najważniejsze ta lampa nie przegrzewa się tak szybko jak te od nikona i posłuży dłużej.
 Oba zumy nikona to świetne szkła, które doskonale się sprawdzą przy tego typu pracy. Nie miałbym nic im do zarzucenia gdyby nie złażąca guma (na pierścieniu zuma) z 24-70. Czego by nie powiedzieć,to ta guma nie ma wpływu na dalszą pracę
   jaad75 - Sob 28 Gru, 2013
 
 
 Rozumiem, że "przetestowałeś"... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | 6d z zestawem zumów reporterskich spokojnie da radę i spisze się lepiej niż jakikolwiek pentax   | 
   kozidron - Sob 28 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Rozumiem, że "przetestowałeś"...   | 
 
 oczywiście
  ale nie tak jak twój kolega kaleka 50D w studio   maciejs - Sob 28 Gru, 2013
 
 jaad75, taa ile ja w tej siatkówce czy piłce ręcznej używam bocznych pól AF..
   
 Cały czas w 1D MIII jadę na centralnym
  Do tego 70-200 f/2.8 L 
 alee ja to miałem mniejszy budżet
   jaad75 - Sob 28 Gru, 2013
 
 
 Taa... Ty naprawdę myślisz, że ja w te Twoje "testowania" Pentaksów wierzę? 	  | kozidron napisał/a: |  	  | oczywiście   | 
   
 On nie testował, on używa. A i fotograficzne kaleki spotykałem znacznie większe niż on. Ba, nawet uważające się za profesjonalnych fotografów... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | ale nie tak jak twój kolega kaleka 50D w studio   | 
 
 Bo masz przyzwyczajenia z 350D. Ja centralnego używam zdecydowanie rzadko, by nie powiedzieć, że prawie wcale - najczęściej używam czujników w okolicach górnych mocnych punktów kadru. 	  | maciejs napisał/a: |  	  | Cały czas w 1D MIII jadę na centralnym   | 
 
 I przede wszystkim mogłeś kupić używkę. 	  | maciejs napisał/a: |  	  | alee ja to miałem mniejszy budżet   | 
 kozidron - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Taa... Ty naprawdę myślisz, że ja w te Twoje "testowania" Pentaksów wierzę?   | 
 
 nie ma znaczenia w tej chwili jakie podłoże ma twoja ślepa miłość, pentax do reporterki (śledzenia obiektów w ruchu) nadaje się słabo.
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Bo masz przyzwyczajenia z 350D. Ja centralnego używam zdecydowanie rzadko, by nie powiedzieć, że prawie wcale - najczęściej używam czujników w okolicach górnych mocnych punktów kadru. | 
 
 Przecież to może być kwestia zarówno przyzwyczajenia jaki tego jaki chcemy mieć kadr
  takie przyzwyczajenia często mają miejsce jak nie "ma zapasu" z czego kadrować. W sumie nie ma w tym nic złego, co innego, że z np. z d800 nie trzeba mieć aż takiej spinki. manolo - Nie 29 Gru, 2013
 
 Ja bym kupił używany Nikon d3, reszta jak założyciel wątku
 jaad75 - Nie 29 Gru, 2013
 
 
 I Ty o tym coś wiesz... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | pentax do reporterki (śledzenia obiektów w ruchu) nadaje się słabo. 
 | 
     
 Jeśli Ty przeważnie chcesz mieć centralny kadr, to już Twój problem... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | Przecież to może być kwestia zarówno przyzwyczajenia jaki tego jaki chcemy mieć kadr   | 
   "Spinkę", to trzeba mieć jak się używa korpusu w którym tylko centralny do czegoś się nadaje... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | takie przyzwyczajenia często mają miejsce jak nie "ma zapasu" z czego kadrować. W sumie nie ma w tym nic złego, co innego, że z np. z d800 nie trzeba mieć aż takiej spinki. | 
  Nie trzeba przejmować się "zapasem", czy jego "brakiem", jak ma się kadry, z których nie trzeba połowy wycinać, żeby się do czegoś nadawały. 
 [ Dodano: Nie 29 Gru, 2013 00:27 ]
 
 Używane nie wchodzą w grę, jak mogłeś przeczytać wyżej. 	  | manolo napisał/a: |  	  | Ja bym kupił używany Nikon d3, reszta jak założyciel wątku | 
 manolo - Nie 29 Gru, 2013
 
 na fakturę VAT w np. interfoto może kupić używany,
 często takie puchy jak d3 na allegro są z fakturą, a to właśnie o nią chodzi
 kozidron - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Jeśli Ty przeważnie chcesz mieć centralny kadr, to już Twój problem...   | 
 
 dyskusja jak z przedszkolakiem
   
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | "Spinkę", to trzeba mieć jak się używa korpusu w którym tylko centralny do czegoś się nadaje...  Nie trzeba przejmować się "zapasem", czy jego "brakiem", jak ma się kadry, z których nie trzeba połowy wycinać, żeby się do czegoś nadawały. | 
 
 jak robiłeś do tej pory z maxem 16Mpix to właśnie tak wygląda zrozumienie tematu. Napisz coś fanatykowi, to zaraz zrozumie opacznie
   manolo - Nie 29 Gru, 2013
 
 co do szkieł, gdyby był problem z Nikkorami i sb za resztę brałbym Sigmę 24-70, a 70-200 Nikkor, bo af w dłuższym zoomie to już poważniejsza sprawa
  z kundlami mogą być problemy jaad75 - Nie 29 Gru, 2013
 
 
 Szczerze mówiąc, nie wiem jakie są wymogi, by załapać się na tę dotację z UP, więc może masz rację, że wystarczy faktura. 	  | manolo napisał/a: |  	  | na fakturę VAT w np. interfoto może kupić używany, | 
 
 Fakt, zazwyczaj tak się z Tobą dyskutuje. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | dyskusja jak z przedszkolakiem   | 
 
 Brak zrozumienia tematu, to owszem wychodzi, ale przy Twoich śmiesznych wywodach. Już pomijając, że we wspomnianym 1DIII kolega ma 10MPix, więc wycinać za bardzo nie ma z czego, a i dla ostrzenia centralnym nie ma innego uzasadnienia niż przyzwyczajenia z gorszej puszki. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | jak robiłeś do tej pory z maxem 16Mpix to właśnie tak wygląda zrozumienie tematu. Napisz coś fanatykowi, to zaraz zrozumie opacznie   | 
 kozidron - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Brak zrozumienia tematu, to owszem wychodzi, ale przy Twoich śmiesznych wywodach. Już pomijając, że we wspomnianym 1DIII kolega ma 10MPix, więc wycinać za bardzo nie ma z czego, a i dla ostrzenia centralnym nie ma innego uzasadnienia niż przyzwyczajenia z gorszej puszki. | 
 
 ani razu nie wspominałem o 1DIII a OP mówi o d6XX a ja o tym, że jak masz d800 to zapominasz o takich sprawach, że przypomnę(posty ci się zlały):
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | W sumie nie ma w tym nic złego, co innego, że z np. z d800 nie trzeba mieć aż takiej spinki. | 
 
 tak właśnie zachowuje się fanatyk, widzisz co chcesz a fakty interpretujesz po swojemu, nie jest dla Ciebie ważne, że z pentaxem reporterka będzie do bani, bo nikt jeszcze pod ten system nie wyprodukował szkła w tym temacie(trzeba posiłkować się sigmą) które dorównałoby szybkościa i precyzją pracy zestawom z topowymi zumami canona i nikona, zresztą nawet z niższymi modelami pokroju 6d czy d600.
 
 Pisząc Ci nawet wcześniej "w sumie nie ma w tym nic złego" generalnie miałem na myśli, że fajnie kiedy możesz kadrować docelowo, tylko że ty nie zrozumiałeś, bo to co ja ci napisałem, stało się dla ciebie odpowiedzią na post maciejs.
 
 
  	  | Cytat: |  	  | dla ostrzenia centralnym nie ma innego uzasadnienia niż przyzwyczajenia z gorszej puszki. 
 | 
 przewrotnie można napisać, że to przyzwyczajenia z przedziału 10-16 Mpix
  na które jesteś skazany   
 Pamietam jaką zwałe zawsze miałem z kumplem, że gdzieś zabraknie i tym pieczołowitym kadrowaniem, żeby od razu było dobrze, żeby więcej z lewej, żeby więcej z prawej(przy produkcie spoko da radę) i czy aby wejdzie tam w ten element "treść pisana" a teraz mogę Cię czytać z uśmiechem na twarzy jak się spinasz, jak w starej szkole.
 Od razu widać, że byłeś na reporterce gdzie przepychasz się łokciami, wszyscy walą serią a ty na luzie, kadrujesz, celujesz, czekasz aż twoja sigma zdąży i masz ujęcie
  reporter z pentaxem, spora grupa zawodowa   Irex - Nie 29 Gru, 2013
 
 Panowie   jak  Was  czytam,  to  boki  zrywam.
 Muppet Show
   lotofag - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | 6d z zestawem zumów reporterskich spokojnie da radę i spisze się lepiej niż jakikolwiek pentax | 
 A ja się dowiem wreszcie jak z tym AFem w 6D? Tam jest coś używalne oprócz środkowego punktu? Bo się coś plączecie
   
 
  	  | maciejs napisał/a: |  	  | Cały czas w 1D MIII jadę na centralnym
 | 
 Tam też się nie da nic innego używać? I to jest ten świetny AF Canona, ze śledzeniem itp.? Bo że jest lepszy a priori od P czy S to już przecież każdy wie
   
 Do pełni szczęścia brakuje kilku mniej lub bardziej znanych nazwisk z dopiskiem "Oni też używają tylko centralnego!"
 maciejs - Nie 29 Gru, 2013
 
 lotofag, ależ oczywiście, że się da wszystkiego innego używać, AF śmiga jak bajeczka. Ale chodzi mi o to, że 6D ze szkłami reporterskimi, serią L nie będzie miał aż tak źle ^^.
 
 Zawsze też można kupić D300s z N70-200mm f/2.8G ED VR II, N24-70 f/2.8G ED AF-S i SB-700
   
 Tylko jakość obrazka nie będzie już taka sama, ale AF spisze się na 100%
   kozidron - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | lotofag napisał/a: |  	  | Tam jest coś używalne oprócz środkowego punktu? Bo się coś plączecie   
 | 
 
 zs szkłami pokroju 24-70 i 70-200 jest lepiej jak w pentaxie
   
 lotofag zawsze się zwracasz do konkretnej osoby w liczbie mnogiej czy to przyzwyczajenie z poprzedniego systemu
   maciejs - Nie 29 Gru, 2013
 
 ISO mu wszystko wynagrodzi
   
 Chociaż teraz to ja bym wziął D300s z N70-200mm f/2.8G ED VR II, N24-70 f/2.8G ED AF-S i SB-700
 MM - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | Od razu widać, że byłeś na reporterce gdzie przepychasz się łokciami, wszyscy walą serią a ty na luzie, kadrujesz, celujesz, czekasz aż twoja sigma zdąży i masz ujęcie     reporter z pentaxem, spora grupa zawodowa | 
 
 Niestety są mądralińscy, którzy będą siać dziwne teorie w necie a w życiu pewnych spraw na pewnym poziomie nie posmakowali. Nie chodzi o poziom "artystyczny", chodzi o poziom "reporterski". O tę chwilę, o ten tłok, o ważne tematy, o pracę w ścisku i tłumie. W czasie przemieszczania i bieganiny. Bez oparcia o słup i godzinę kadrowania na koncercie znajomego z wybranego przez siebie dogodnego miejsca. Bo za wyznaczoną barierką w dziwnym miejscu przez te kilka minut "dopuszczenia", gdzie każdy chce zrobić dobre ujęcie, bo w czasie biegania za obiektem do sfotografowania, potykania się o innych i waleniem fot przy fleszach innych itd. nie da się czasem myśleć o idealnym kadrowaniu. Często kadruje się NA NOSA bez patrzenia w wizjer czy wyświetlacz. Jak ktoś to robi latami to ma wyczucie i trafia. I siedzenie z nosem w necie na sprawdzaniu szumów czy tonalnych rozpiętości tego nie nauczy a Pentax w tym nie pomoże. Szkła typu 16-35, 24-70 a już na bank 70-200 i czasami 300 (wszystko 2.8) to typowe woły robocze reporterki. Można się posiłkować lub specjalizować np. w stałkach i robić 24/1.4 plus 135/2, ale to wtedy jak mamy w torbie tego 16-35 (to nie wół, to cała obora dla reportera) a na dodatek jak jest się z dużej redakcji i kolega porobi coś z innego miejsca. To wszystko oczywiście jak mamy limity czasowe. Jeżeli miasto nie jest wielkie, skala wydarzeń przeciętna, wiemy o tym, że nas dopieszczają i znamy dobrze konkretny temat to spokojnie można podgryzać to stałką. Na typową wojnę polecam jednak reporterskie zoomy a takie ma Canon i Nikon. W połączeniu z profi korpusami jest to poziom na tę chwilę niedostępny dla konkurencji. I nie mam tutaj na myśli czegoś tak mało w tym temacie istotnego jak małe różnice w szumach czy DR-ach...
 jaad75 - Nie 29 Gru, 2013
 
 
 Ty po prostu nie przeczytałeś o czym mowa, jak zwykle zresztą. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | ani razu nie wspominałem o 1DIII a OP mówi o d6XX a ja o tym, że jak masz d800 to zapominasz o takich sprawach, że przypomnę(posty ci się zlały): | 
 
 Fanatyk wyczytuje to, co chce wyczytać, tam, gdzie w ogóle nie ma o tym mowy, albo, jak w tym wypadku, w ogóle nie czyta (bądź nie rozumie co czyta), ale i tak odnosi się do swoich urojeń. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | tak właśnie zachowuje się fanatyk, widzisz co chcesz a fakty interpretujesz po swojemu, nie jest dla Ciebie ważne, że z pentaxem reporterka będzie do bani, bo nikt jeszcze pod ten system nie wyprodukował szkła w tym temacie(trzeba posiłkować się sigmą) które dorównałoby szybkościa i precyzją pracy zestawom z topowymi zumami canona i nikona, zresztą nawet z niższymi modelami pokroju 6d czy d600. | 
 
 Jak wyżej - mowa była o kadrowaniu centralnym (który jako jedyny jest dobrym w 6D), vs używaniu reszty punktów (zwłaszcza w kontekście 1DIII). 	  | kozidron napisał/a: |  	  | Pisząc Ci nawet wcześniej "w sumie nie ma w tym nic złego" generalnie miałem na myśli, że fajnie kiedy możesz kadrować docelowo, tylko że ty nie zrozumiałeś, bo to co ja ci napisałem, stało się dla ciebie odpowiedzią na post maciejs. 
 | 
 
 Ależ Ty "przewrotny" jesteś... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | przewrotnie można napisać, że to przyzwyczajenia z przedziału 10-16 Mpix  na które jesteś skazany   | 
   Na nic nie jestem "skazany", a w rozmowie nie było mowy ani o Pentaksie (widzę, że to gruba obsesja), ani o 16MPix, co zresztą jest akurat normalną rozdzielczością w reporterskich korpusach. Zacząłeś swoje kompletnie nietrafione dywagacje o rozdzielczości w zupełnie nieadekwatnym kontekście.
 
 Ależ ja się nie muszę ani "przepychać", ani na nic czekać, a serii również używam nagminnie, ale nie po to, żeby trafić z ostrością, a głównie ze światłami. Nie muszę też zazwyczaj przekadrowywać zdjęć, żeby nadawały się do publikacji, właśnie dlatego, że zazwyczaj nie używam centralnego. Pewnie też dzięki temu, że nie muszę tak mocno kropować mam najczęściej jakość przynajmniej porównywalną, a często lepszą niż z teoretycznie lepszych korpusów... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | Od razu widać, że byłeś na reporterce gdzie przepychasz się łokciami, wszyscy walą serią a ty na luzie, kadrujesz, celujesz, czekasz aż twoja sigma zdąży i masz ujęcie  reporter z pentaxem, spora grupa zawodowa   | 
  Nie muszę też patrzeć, czy dużo ludzi wokół używa Pentaksa, akurat dla mnie to nawet lepiej, bo więcej osób jest ciekawych jakie zdjęcia mi wyszły - to całkiem niezły chwyt marketingowy...   
 Ja się właśnie śmieję z tej Twojej "dogłębnej" znajomości Pentaksa... Jak widać strasznie musi Cię ten system boleć, skoro tak dogłębnie "studiujesz" jego możliwości i to w reporterce, do której się przecież "nie nadaje"... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | zs szkłami pokroju 24-70 i 70-200 jest lepiej jak w pentaxie   | 
  No chyba, że w tej reporterce tak naturalnie często spotykasz Pentaksy, jak ja Nikony i Canony...   
 Nawet najczystsze zdjęcie nie będzie wiele warte, jeśli będzie nietrafione. 	  | maciejs napisał/a: |  	  | ISO mu wszystko wynagrodzi   
 | 
 Soniak10 - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | manolo napisał/a: |  	  | Ja bym kupił używany Nikon d3 | 
 Do fotografowania imprez rodzinnych używany byłby OK, ale dla komercyjnego zastosowania - niech Cię, mihau Ręka Boska broni żebyś wszedł w takie ryzyko
  Nawet od najlepszego znajomego -  nie i koniec manolo chyba Ci źle życzy, ze takie ryzykowne numerki podpowiada
   kozidron - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Jak wyżej - mowa była o kadrowaniu centralnym (który jako jedyny jest dobrym w 6D), vs używaniu reszty punktów (zwłaszcza w kontekście 1DIII). | 
 
 nie, ja wyraźnie pisałem o d800 i że przy tym korpusie nie trzeba się spinać.
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | W sumie nie ma w tym nic złego, co innego, że z np. z d800 nie trzeba mieć aż takiej spinki. | 
 
 napisanie ci, że nie ma nic złego w docelowym kadrowaniu, też nie pomogło
   
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | a w rozmowie nie było mowy ani o Pentaksie | 
 ta odpowiedź: "6d z zestawem zumów reporterskich spokojnie da radę i spisze się lepiej niż jakikolwiek pentax
  " była na to: 
 
  	  | lotofag napisał/a: |  	  | jaad75 napisał/a: maciejs napisał/a:
 Canon 6D
 Taa, zwłaszcza do sportu...
   
 Nie no, źle to jakby pytał o Sony czy Pętaksa.
 | 
 
 
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Ależ ja się nie muszę ani "przepychać", ani na nic czekać, a serii również używam nagminnie, ale nie po to, żeby trafić z ostrością, a głównie ze światłami. Nie muszę też zazwyczaj przekadrowywać zdjęć, żeby nadawały się do publikacji, właśnie dlatego, że zazwyczaj nie używam centralnego. Pewnie też dzięki temu, że nie muszę tak mocno kropować mam najczęściej jakość przynajmniej porównywalną, a często lepszą niż z teoretycznie lepszych korpusów...  Nie muszę też patrzeć, czy dużo ludzi wokół używa Pentaksa, akurat dla mnie to nawet lepiej, bo więcej osób jest ciekawych jakie zdjęcia mi wyszły - to całkiem niezły chwyt marketingowy...   | 
 
 
 Toć przecież od razu to widać, Tu nikt ani razu nie napisał, że masz w tej materii jakąś wiedzę.
 Własnie widać, że nie musisz i właśnie to jest powód dlaczego nie masz o tym pojęcia, jak Ci nie wyjdzie nie ma bólu, jak pisał wyżej MM, znajomy wpuści cię do fosy, pstrykniesz kilka ujęć na szerokim i po zdjęciach a tu zgrywasz typka, który ma pojęcie o reporterce.
 Najśmieszniejsze, że twoim zdaniem reporterka kończy się własnie tylko na takich sytuacjach.
 
 W sumie dzięki twojej ignorancji poznałem tu na forumie kiedyś redaktora jednego z większych polskich jazzowych pism, muzykologa, który tylko zapytał się o swój temat, jak zwykle wyjechałeś ze swoim szablonem, na szczęście on się poznał na twoim lamerstwie ale nowym szkodzisz.
 
 
 Czasem są warunki komfortowe mozna sobie kadrować, czasem się po prostu nie da. U Ciebie się da zawsze królu 16 mega pixelów
   manolo - Nie 29 Gru, 2013
 
 Soniak10, daję Ci szansę i na razie napiszę tylko że na forum Sony będzie Ci raźniej
 Andrzej.M. - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | kozidron napisał/a:
 oczywiście
 Taa... Ty naprawdę myślisz, że ja w te Twoje "testowania" Pentaksów wierzę?
 | 
 
 ja też...
   jaad75 - Nie 29 Gru, 2013
 
 
 Taa... Tylko wtedy przewaga jakościowa D800 się "delikatnie" niweluje... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | nie, ja wyraźnie pisałem o d800 i że przy tym korpusie nie trzeba się spinać. | 
  Ale rozumiem, że Ci tak łatwiej, w sumie przypominam sobie, że faktycznie kadrowanie nie jest Twoją mocną stroną...   
 Ten fragment wątku był o sensowności używania centralnego (ciekawe zresztą w której konfiguracji) z 1DIII. Nie z D800, z którym zresztą jest to podobnie bezsensowne jeśli o AF chodzi. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | napisanie ci, że nie ma nic złego w docelowym kadrowaniu, też nie pomogło   
 | 
 
 Ja wiem, że z czytaniem kiepsko, ale aż tak błaźnić się nie musisz. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | ta odpowiedź: "6d z zestawem zumów reporterskich spokojnie da radę i spisze się lepiej niż jakikolwiek pentax  " była na to: 
 lotofag napisał/a:
 jaad75 napisał/a:
 maciejs napisał/a:
 Canon 6D
 Taa, zwłaszcza do sportu...
   
 Nie no, źle to jakby pytał o Sony czy Pętaksa.
 | 
 
 A gdzieś tak napisałem - są różne rodzaje "reporterki", to Ty ubzdurałeś sobie jeden temat. Ja mogę sobie pozwolić na robienie zdjęć, albo nierobienie i nie mam z tym najmniejszego problemu, to raczej Twoja spina mnie śmieszy, zwłaszcza, że tym sprzętem, który rzekomo znasz i którym rzekomo nie da się robić reporterki jakoś ona wychodzi i jakoś ktoś nawet za to płaci, chociaż szczerze mówiąc ani mnie to grzeje, ani ziębi i i tak robię tylko to, co chcę. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | Toć przecież od razu to widać, Tu nikt ani razu nie napisał, że masz w tej materii jakąś wiedzę. Własnie widać, że nie musisz i właśnie to jest powód dlaczego nie masz o tym pojęcia, jak Ci nie wyjdzie nie ma bólu, jak pisał wyżej MM, znajomy wpuści cię do fosy, pstrykniesz kilka ujęć na szerokim i po zdjęciach a tu zgrywasz typka, który ma pojęcie o reporterce.
 Najśmieszniejsze, że twoim zdaniem reporterka kończy się własnie tylko na takich sytuacjach.
 | 
 
 Niesamowite, jakie Ty masz znajomości, opowiedz coś jeszcze, to naprawdę fascynujące... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | W sumie dzięki twojej ignorancji poznałem tu na forumie kiedyś redaktora jednego z większych polskich jazzowych pism, muzykologa, który tylko zapytał się o swój temat, jak zwykle wyjechałeś ze swoim szablonem, na szczęście on się poznał na twoim lamerstwie ale nowym szkodzisz. | 
   
 Masz rację, u mnie "da się zawsze" i to nawet nie jest "spinka", królu cropów z centralnych kadrów... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | Czasem są warunki komfortowe mozna sobie kadrować, czasem się po prostu nie da. U Ciebie się da zawsze królu 16 mega pixelów   
 | 
   Andrzej.M. - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | 16 mega pixelów | 
 Chyba mega pikseli?
 A swoją drogą - masz coś przeciw 16Mpix? Do reporterki zdaje się majbardziej się akurat nadaje, inaczej nie wypuszczano by D4 czy Df z tą liczbą Mpix, a nawet 1Dx czy 1DIV mają po 18 mpix - czyli niewiele więcej. A to chyba typowe reporterskie puszki?
 Powód jest zdaje się prosty - szybkie przetworzenie obrazka. Dlatego polecanie sprzętu o 36Mpix matrycy do reporterki - nie bardzo mi do tego pasuje.
 manolo - Nie 29 Gru, 2013
 
 do reporterki wszystko "sie nada", ale chodzi o te które najbardziej, dlatego d3/d4 czy 1d to są właśnie te reporterskie puszki i w nie warto inwestować jeśli ktoś chce zająć sie tematem poważnie, druga opcja to kupić jakiś dość nowe aps-c jak 7d, ale napewno nie FF dla amatorów ani studyjno-krajobrazowe FF
 maciejs - Nie 29 Gru, 2013
 
 W takim razie jeśli autor życzy sobie dobrej jakości zdj i dobrego AF to niech kupi D7100... szkła wymieniłem wcześniej. ISO też da radę...
 kozidron - Nie 29 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Ten fragment wątku był o sensowności używania centralnego (ciekawe zresztą w której konfiguracji) z 1DIII. Nie z D800, z którym zresztą jest to podobnie bezsensowne jeśli o AF chodzi. | 
 
 przeczytaj i przyswój co napisał ci MM, krótko i zwięźle na temat reporterki a nie wystawania w fosie jak zaproszą cię do niej koledzy
   
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | czasie przemieszczania i bieganiny. Bez oparcia o słup i godzinę kadrowania na koncercie znajomego z wybranego przez siebie dogodnego miejsca. Bo za wyznaczoną barierką w dziwnym miejscu przez te kilka minut "dopuszczenia", gdzie każdy chce zrobić dobre ujęcie, bo w czasie biegania za obiektem do sfotografowania, potykania się o innych i waleniem fot przy fleszach innych itd. nie da się czasem myśleć o idealnym kadrowaniu. | 
 
 napisał ci to gość, który długo robi zdjęcia i ma doświadczenie w tej materii, ty poza kilkoma pstrykami na szerokim w fosie masz zdecydowanie mniejsze.
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Ja wiem, że z czytaniem kiepsko, ale aż tak błaźnić się nie musisz. | 
 
 błaźnienie się to takie własnie argumenty jak ten, nie różniące się niczym w wyrazie od kocopołów które słysze od Piłki i Prezesa tej samej partii:
 
 
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Masz rację, u mnie "da się zawsze" i to nawet nie jest "spinka", królu cropów z centralnych kadrów...   | 
 
 i na tyle cię tylko stać, wszystko jedno.... a i gratuluje wsparcia w postaci AndrzejM.Makuch, masz branie u troli
   jaad75 - Nie 29 Gru, 2013
 
 
 Jeśli chodzi o serię, pojemność bufora i jakość wysokich ISO lepszym rozwiązaniem będzie D6x0, skoro mieści się w budżecie. 	  | maciejs napisał/a: |  	  | W takim razie jeśli autor życzy sobie dobrej jakości zdj i dobrego AF to niech kupi D7100... szkła wymieniłem wcześniej. ISO też da radę... | 
 
 Przeczytaj i przyswój o czym jest mowa w wątku, zamiast leczyć kompleksy tekstami o fosie. Kiedyś Cię może też ktoś zaprosi... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | przeczytaj i przyswój co napisał ci MM, krótko i zwięźle na temat reporterki a nie wystawania w fosie jak zaproszą cię do niej koledzy   | 
   
 Błaźnisz się nieumiejętnością czytania aluzji lotofaga. Chociaż nie wiem, czy możesz się jeszcze bardziej zbłaźnić w tej materii... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | błaźnienie się to takie własnie argumenty jak ten, nie różniące się niczym w wyrazie od kocopołów które słysze od Piłki i Prezesa tej samej partii: 
 | 
 manolo - Pon 30 Gru, 2013
 
 
  	  | maciejs napisał/a: |  	  | W takim razie jeśli autor życzy sobie dobrej jakości zdj i dobrego AF to niech kupi D7100... szkła wymieniłem wcześniej. ISO też da radę... | 
 
 to jest aparat dla fotografów kropel rosy na źdźble trawy, albo tylnej części konia wyłaniającej się z wiosennej porannej mgły na grząskim rżysku.
 
 Jeśli aps-c to Nikon d300 / d300s, Canon 7d, Pentax k-5
 Wujek_Pstrykacz - Pon 30 Gru, 2013
 
 Nie chce tu widzieć więcej tekstów o milicji bo polecą owocki
   kozidron - Pon 30 Gru, 2013
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Przeczytaj i przyswój o czym jest mowa w wątku, zamiast leczyć kompleksy tekstami o fosie. Kiedyś Cię może też ktoś zaprosi...   | 
 
 
 w tej materii już wszystko ustalone, w fosie jest kwintesencja fotografii reportażowej, tam magiczne połączenie pentax+sigma zawsze dadzą radę, jak nie to koledzy przypozują
   
 
  	  | Cytat: |  	  | Chociaż nie wiem, czy możesz się jeszcze bardziej zbłaźnić w tej materii... 
 | 
 
 między chamstwem a tym co zrobiłeś nie ma cienkiej granicy i jeszcze w to brniesz
   jaad75 - Pon 30 Gru, 2013
 
 Widzę, że rozumienie tekstu pisanego, aluzji i gry słów idzie niektórym równie dobrze, jak kozidronowi, więc może należy przytoczyć definicję?
 
  	  | Cytat: |  	  | Milicja – rodzaj oddziałów, zazwyczaj ochotniczych, których członkowie posiadają wyszkolenie wojskowe i wyposażeni są w broń palną, stanowiących jednostki pomocnicze lub rezerwowe dla regularnej armii lub partyzantki. Mogą być używane w stanie wyższej konieczności [...] Mianem milicji określa się także uzbrojone grupy paramilitarne, organizowane np. w celu zapewnienia samoobrony lub ochrony porządku na obszarach objętych działaniami wojennymi lub wojną domową. Mogą one również prowadzić działania ofensywne przeciwko innym ugrupowaniom [...] | 
 Niestety, do łapania aluzji potrzeba trochę inteligencji. Do moderowania też, nawet jak ma się do czynienia z ociężałymi użytkownikami.
 kozidron - Pon 30 Gru, 2013
 
 jaad75, szkoda czasu, to cię przerasta, zostawmy to.
 
 Zgadzamy się jednak w jednym, najlepiej D6XX+ wcześniej wspomniane zumy reporterskie, ja tylko zamiast sb700 wolałbym metza58
 mihau_k - Pon 30 Gru, 2013
 
 No i  gitara, z tego co udało mi się wyciągnąć z dyskusji to najlepszą opcją będzie Nikon D610 + 24-70 + 70-200 + Metz 58. W tę stronę się skieruję zatem.
 Andrzej.M. - Pon 30 Gru, 2013
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | i gratuluje wsparcia | 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | masz branie u troli | 
 Właśnie mocno pracujesz na to miano...
 
 
  	  | mihau_k napisał/a: |  	  | W tę stronę się skieruję zatem. | 
 Przy okazji zobacz sobie Pentaxy - K-5 (II i IIs) oraz K-3. W ich przypadku może być 16-50/2,8 i 50-135/2,8 (lub Sigma 50-150/2,8 OS) Albo Sigma 18-35/1,8... Co szkodzi sprawdzić.
 kufel - Pon 30 Gru, 2013
 
 
 rozumiem, ze to zobaczenie to w celu jeszcze większego przekonania się do tego nikona? 	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | mihau_k napisał/a: W tę stronę się skieruję zatem.
 
 Przy okazji zobacz sobie Pentaxy - K-5 (II i IIs) oraz K-3.
 | 
  bo tu wybór raczej prosty... mavierk - Pon 30 Gru, 2013
 
 Pierwsze 2 strony sobie poczytałem a potem już nudy. jaad75, kozidron, ja rozumiem, że można nie mieć szacunku do rozmówcy ale nie traktujcie siebie samych w podobny sposób
   
 Wybaczcie ale przestałem czytać te bzdety dotyczące tego w jaki sposób środkowy punkt AF jest lepszy od bocznych i odwrotnie. Aparat to tylko zabawka i mam głęboko w.. nosie wybór punktu AF.
 
 W nikonie jest taki fajny zestaw 14-24-70-200/2.8 w trzech szkłach i który uważam za świetny zestaw reporterski i ogólnie świetny zestaw.
 
 Skoro korzystałeś z d300 + 17-55 to d800 + 24-70 + lampka to bardzo fajny wybór. Do tego 70-200VR i bajka.
 
 Jeśli musisz się wyrobić z gotówką to d800 + Sigma/Tamron 24-70/2.8 (nie wiem która ma lepszy af) + Sigma 70-200/2.8OS + SB-700/800/900
 kozidron - Pon 30 Gru, 2013
 
 
  	  | mavierk napisał/a: |  	  | Jeśli musisz się wyrobić z gotówką to d800 + Sigma/Tamron 24-70/2.8 (nie wiem która ma lepszy af) + Sigma 70-200/2.8OS + SB-700/800/900 | 
 
 nie warto brać tych sigm jak zalezy ci na szybkości af-u a tym bardziej tamrona, dochodzą jeszcze inne aspekty, o których nawet pisał twój kolega mnich kilka lat temu przy okazji sigmy 24-70, miałem ostatnio ją pożyczoną na ten sam bagnet jak N24-70 był w serwisie, to szkło jest fajne do popstrykania ale nie na robotę.
 muzyk - Pon 30 Gru, 2013
 
 
  	  | mihau_k napisał/a: |  	  | Nikon D610 + 24-70 + 70-200 + Metz 58. W tę stronę się skieruję zatem. | 
 Jak kupisz taki sprzęt, to masz gwarancję, że z jego strony możesz dostać to co najlepsze.
   manolo - Pon 30 Gru, 2013
 
 
  	  | mihau_k napisał/a: |  	  | No i  gitara, z tego co udało mi się wyciągnąć z dyskusji to najlepszą opcją będzie Nikon D610 + 24-70 + 70-200 + Metz 58. W tę stronę się skieruję zatem. | 
 
 będziesz miał jak chcesz, żeby nie było że na optyczne Ci polecili zabawkowe FF, bo polecali lepiej.
 kufel - Pon 30 Gru, 2013
 
 
 mianowicie? 	  | manolo napisał/a: |  	  | bo polecali lepiej. | 
 MM - Pon 30 Gru, 2013
 
 W tej robocie korpusy się zajeżdza a szkła zostają na dłużej. Muszą być pewne, trwałe i niezawodne. 24-70/2.8 czy też 70-200/2.8 (obojętnie C czy N) takimi są i jest to PEWNE. Tu nie chodzi o to, czy to szkło po wyjęciu z pudełka będzie zarąbiste. Ono ma być zarąbiste po roku, dwóch i trzech tłuczenia w reporterskiej torbie foto. Canon i Nikon tak będzie miał. Sigma czy Tamron... sorry, ale wątpię.
 Korpus warto by był w miarę odporny na działanie wilgoci, opadów i miał metalowy szkielet. Ważne jest też to ile z kadru widzisz w wizjerze. Krycie 100% mile widziane. Ważna współpraca z lampą. Fajnie jak lampa odporna na opady i uszczelniona.
 Nikon D610 da radę, tym bardziej da radę 5D3. O serii jednocyfrówek w obu systemach nie muszę pisać - wiadomo. To jest ten ideał, ale drogi. Na początek koniecznie trzeba mieć reporterskie szkła.
 manolo - Pon 30 Gru, 2013
 
 bardziej 5d3 niż d610, jeśli miałbym wybierać.
 
 co do szkieł, nikt nie musi ich tłuc, można sobie kupić taką torbę za kilkaset pln gdzie każdy obiektyw (chociaż jak na razie będą aż dwa) będzie miał swoje miejsce i nie tłukł jeden o drugi czy o inne akcesoria np. podczas dobiegu do lokalnego polityka który będzie próbował wymknąć się tylnym wyjściem, nie wiem jak z Tamronami, ale Sigmy są pod tym względem ok, chyba że zbyt dosłownie Cię zrozumiałem
   muzyk - Pon 30 Gru, 2013
 
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | W tej robocie korpusy się zajeżdza a szkła zostają na dłużej. Muszą być pewne, trwałe i niezawodne. 24-70/2.8 czy też 70-200/2.8 (obojętnie C czy N) takimi są i jest to PEWNE. Tu nie chodzi o to, czy to szkło po wyjęciu z pudełka będzie zarąbiste. Ono ma być zarąbiste po roku, dwóch i trzech tłuczenia w reporterskiej torbie foto. Canon i Nikon tak będzie miał. Sigma czy Tamron… sorry, ale wątpię. | 
 Popieram. Przy niewątpliwych zaletach Sigmy OS i Tamrona VC 70-200 2.8, jakość wykonania nie jest jednak taka jak odpowiedników systemowych.
 Mam do czynienia, co prawda nie z "elką" 2.8, ale można powiedzieć, że nawet ta dla ubogich, 70-200 f4 jest świetnie wykonana (choć w kwestii uszczelnień… piasek dał jej radę, a np. takiemu 17-40 nie
  ) i mimo, niewątpliwych zalet tamrona 70-200 2.8 (bez VC) wybrałem świadomie właśnie to ciemne, aczkolwiek bdb optycznie szkło systemowe i nie zawiodłem się do tej pory. 
 Zatem, jeśli to ma być sprawa zarobkowa, to warto postawić na jakość szkieł, w tym pod kątem mechaniki, uszczelnień.
 
 
  	  | manolo napisał/a: |  	  | bardziej 5d3 niż d610, jeśli miałbym wybierać. | 
 Zgadza się, acz w kwestii d800 i 5Di3, to bym się zastanawiał.
 
  	  | manolo napisał/a: |  	  | nikt nie musi ich tłuc, | 
 Nie chodzi też tylko o warstwę zewnętrzną, ale o sprawność mechaniki po dłuższym użytkowaniu, choć… nie oszukujmy się, przy intensywnym, to i L 2.8 pada - z takim miałem przez chwilę do czynienia i puściłem w obieg.
 kozidron - Wto 31 Gru, 2013
 
 
  	  | manolo napisał/a: |  	  | co do szkieł, nikt nie musi ich tłuc, można sobie kupić taką torbę za kilkaset pln gdzie każdy obiektyw (chociaż jak na razie będą aż dwa) będzie miał swoje miejsce i nie tłukł jeden o drugi czy o inne akcesoria np. podczas dobiegu do lokalnego polityka który będzie próbował wymknąć się tylnym wyjściem, nie wiem jak z Tamronami, ale Sigmy są pod tym względem ok, chyba że zbyt dosłownie Cię zrozumiałem   | 
 
 chyba zbyt dosłownie
   
 
  	  | muzyk napisał/a: |  	  | Zgadza się, acz w kwestii d800 i 5Di3, to bym się zastanawiał. | 
 
 nad czym
  musiałeś zrobić sporo zdjęć d800,  że się zastanawiasz   nienietaktak - Wto 31 Gru, 2013
 
 
  	  | manolo napisał/a: |  	  | można sobie kupić taką torbę za kilkaset pln gdzie każdy obiektyw (chociaż jak na razie będą aż dwa) będzie miał swoje miejsce i nie tłukł jeden o drugi czy o inne akcesori | 
 wiesz jak wygląda zawartość torby, a raczej porządek w niej przed i po robocie? jak ktoś będzie się przejmował pieczołowitym układaniem wszystkiego na swoim miejscu przy zmianie szkieł, czy zakładaniu i zdejmowaniu lampy, to lokalny polityk, zanim się człowiek ogarnie, będzie w sąsiedniej galaktyce.
 Andrzej.M. - Wto 31 Gru, 2013
 
 
  	  | nienietaktak napisał/a: |  	  | wiesz jak wygląda zawartość torby, a raczej porządek w niej przed i po robocie? | 
 Wiem jak to wygląda, ale przy 2 obiektywach to bez przesady... Jeden jest w aparacie , drugi w torbie, nawet przegródek nie trzeba...
   nienietaktak - Wto 31 Gru, 2013
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | ale przy 2 obiektywach to bez przesady... | 
 a jak za jakiś czas tych obiektywów będzie że ho ho? sytuacja się zmieni
   MM - Sro 01 Sty, 2014
 
 Problem w tym, że porządek w torbie to akurat najmniejszy problem. Większym jest odporność na częste zmienianie szkieł i na sposób tego zmieniania. Na nieustanne kręcenie i zoomowanie. Odporność na przypadkowe uderzenia choćby o innych reporterów, framugi drzwi, barierki, obijanie o krzesła itd. Porządkiem w torbie to może się przejmować pedant robiący dorywczo rodzinne zdjęcia.
 Torba za kilkaset złotych to norma. Coś tańszego to strata kasy. Ja używam na coś większego Lowepro Stealth Reporter 650 AW w starej wersji a na coś mniejszego (tego częściej) Think Tanka Retrospective 30. Obecnie stare 650 AW tak sobie przemeblowałem, że mieści się tam 300/2.8 a doczepianych pokrowcach mogę upakować np. 70-200/2.8 plus 16-35 lub 24-70. Generalnie torba jest jak smok, można w deszcz postawić pod rynną... tylko swoje waży. Dlatego jak ktoś ma biegać to lepiej coś mniejszego by nie kusić do zabierania tysiąca szkieł. Ma wejść korpus, lampa i dwa a docelowo trzy szkła. Dobry i wygodny pas to podstawa. Tutaj Think Tank rządzi
   manolo - Sro 01 Sty, 2014
 
 MM się zna, trzeba mu to przyznać
   nienietaktak - Sro 01 Sty, 2014
 
 MM, była mowa o torbie i o porządku w tejże, więc takie mnie naszły przemyślenia.
 O tym, co faktycznie ważne można pisać, ale ten, co nie biegał przez kilkanaście godzin z klamotami, nie przeciskał sie przez tłum i nie robił nic pod presją "tego ujęcia nie powtórzysz", niewiele z tego zrozumie i najwyżej się zdziwi, że można aż tak nie dbać o sprzęt
   Andrzej.M. - Czw 02 Sty, 2014
 
 Skoro mówimy o takiej pracy fotoreportera (tłok, przepychanki, obijanie itp.) to
 sprzęt ma pracować , dobrze jak jest pewny. Nie wiem czy w tej kwocie coś się zmieści - powiedzmy body reporterskiego zawodowego korpusu. Jakiego - już pisałem , ale powtórzę: Nikon D4, D3s, Df, lub Canon 1Dx albo leciwy NikonD3. Jak to ma być dla prawdziwego fotoreportera. Pozostałe wynalazki typu "semi pro" to po prostu ersatze. Z mniejszego formatu to chyba tylko Pentax K-3 albo któryś K-5, Canon 7D/70D , Nikon D7100. Zaleta - mniejsze i lżejsze, wada mniej wytrzymałe.
 nienietaktak - Czw 02 Sty, 2014
 
 AndrzejM.Makuch, zacznij odróżniać połowicznie luźną dyskusję od tego, czego potrzebuje ojciec założyciel tematu. on raczej nie będzie się przepychał, rzucał sprzętem o bruk, topił go w jeziorze i rozjeżdżał czołgiem.
 6D, D600/610 czy coś podobnej klasy w zupełności wystarczy. tym bardziej, że za moment proponujesz D7100 czy 70D
 manolo - Czw 02 Sty, 2014
 
 ja uważam że 5d3 to minimum w tym przypadku
 Soniak10 - Czw 02 Sty, 2014
 
 A ja myślę, ze nic nie zastąpi Sony A99 z jej szybkostrzelnością. Poza tym im mniej ruchomych części (i klapania lustra) tym mniejsze ryzyko awarii a SLT mają przecież lustro nieruchome. Uważam że to jest sprzęt mocno niedoceniony do takich zadań.
   MM - Czw 02 Sty, 2014
 
 
  	  | Soniak10 napisał/a: |  	  | A ja myślę, ze nic nie zastąpi Sony A99 z jej szybkostrzelnością. Poza tym im mniej ruchomych części (i klapania lustra) tym mniejsze ryzyko awarii a SLT mają przecież lustro nieruchome. Uważam że to jest sprzęt mocno niedoceniony do takich zadań.   | 
 
 A ja myślę, że za taki beznadziejny tekst premii od swojego szefa z sony nie dostaniesz. Wsadź głowę do wiadra z zimną wodą i ochłoń...
 Soniak10 - Czw 02 Sty, 2014
 
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | Wsadź głowę do wiadra z zimną wodą i ochłoń... | 
 Gdybym się założył, kto pierwszy odpowie na moją propozycję, to bym wygrał
   No i dzięki za absolutnie merytoryczny głos w dyskusji. Wszystkiego najlepszego na cały rok 2014
     komor - Czw 02 Sty, 2014
 
 Soniak10, Twoja propozycja była tak średnio uzasadniona merytorycznie. Co poza szybkostrzelnością predestynuje A99 do porównań z wołami reporterskimi C czy N? Bo to może być całkiem fajny aparat, ale do innych jednak celów.
 manolo - Czw 02 Sty, 2014
 
 Soniak10, aparat ciekawy, ale obiektywy w tym systemie to spory problem,
 są dostępne ale ceny są zabójcze, jak kupi obiektywy nie wystarczy mu na korpus.
 nienietaktak - Pią 03 Sty, 2014
 
 
  	  | Soniak10 napisał/a: |  	  | Nie będę się wypowiadał co do aparatu i szkieł | 
 i tego się trzymaj
 Andrzej.M. - Pią 03 Sty, 2014
 
 
  	  | nienietaktak napisał/a: |  	  | ale ten, co nie biegał przez kilkanaście godzin z klamotami, nie przeciskał sie przez tłum i nie robił nic pod presją "tego ujęcia nie powtórzysz", niewiele z tego zrozumie i najwyżej się zdziwi, że można aż tak nie dbać o sprzęt ....czego potrzebuje ojciec założyciel tematu. on raczej nie będzie się przepychał, rzucał sprzętem o bruk, topił go w jeziorze i rozjeżdżał czołgiem. | 
 Naprawdę nie widzisz że nawiązałem właśnie do TWOJEJ WYPOWIEDZI?
 To sam się trzymaj tego co napisał OP, zamiast innym zwracać uwagę.
 
 
  	  | nienietaktak napisał/a: |  	  | tym bardziej, że za moment proponujesz D7100 czy 70D | 
 No to przez grzeczność
   Zwłaszcza że te puszki (jak i pominięte przez ciebie Pentaxy) - są moim zdaniem bardziej zawansowane i reporterskie od tych najtańszych FF przez ciebie lansowanych :
 - to jakbyś znowu zapomniał. 	  | nienietaktak napisał/a: |  	  | 6D, D600/610 czy coś podobnej klasy w zupełności wystarczy | 
   kozidron - Pią 03 Sty, 2014
 
 
  	  | komor napisał/a: |  	  | Soniak10, Twoja propozycja była tak średnio uzasadniona merytorycznie. Co poza szybkostrzelnością predestynuje A99 do porównań z wołami reporterskimi C czy N? Bo to może być całkiem fajny aparat, ale do innych jednak celów. | 
 
 sony, ma najlepszy w tej klasie 24-70/2.8 + 70-200G II to byłby świetny zestaw, tylko niestety ta puszka za tymi szkłami, to jednak nie ta liga co u konkurencji i nie mówię o szybkostrzelności.
 
 
 
  	  | manolo napisał/a: |  	  | Soniak10, aparat ciekawy, ale obiektywy w tym systemie to spory problem, są dostępne ale ceny są zabójcze, jak kupi obiektywy nie wystarczy mu na korpus.
 | 
 
 Chyba na odwrót, akurat szkła są świetne, to pucha jest nie w tej lidze co aparaty konkurencji !
 manolo, miałeś kiedyś zeissa 24-70 w rękach z podpiętym aparatem ?
 komor - Pią 03 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | Chyba na odwrót, akurat szkła są świetne | 
 A co napisał?
 
  	  | manolo napisał/a: |  	  | obiektywy w tym systemie to spory problem, są dostępne ale ceny są zabójcze | 
 kozidron - Pią 03 Sty, 2014
 
 
  	  | komor napisał/a: |  	  | A co napisał? | 
 
 że aparat "ciekawy" co by sugerowało, że od strony puchy nie ma problemów.
 W 20K z A900 a nawet z a99 i tymi obiektywami(używanymi) można się zmieścić, oczywiście na fakturkę, tylko chyba nie chodzi ani o ciekawy a99 czy starszy a900
 
 
  	  | komor napisał/a: |  	  | manolo napisał/a: obiektywy w tym systemie to spory problem, są dostępne ale ceny są zabójcze
 | 
 
 obiektywy w tym systemie to wcale nie jest "spory problem", chociaż zgodzę się, że cena 70-200 jest przesadzona.
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Zwłaszcza że te puszki (jak i pominięte przez ciebie Pentaxy) - są moim zdaniem bardziej zawansowane i reporterskie od tych najtańszych FF przez ciebie lansowanych : | 
 
 to, że częśc uzytkowników nie zwraca uwagi na twoje wizjonerskie poglądy nie oznacza, że mają one coś wspólnego z rzeczywistością, d6XX to aparat, zdecydowanie bardziej nadający się do reporterki, niż 7d czy 70d, d7000/d7100
 nienietaktak - Pią 03 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Naprawdę nie widzisz że nawiązałem właśnie do TWOJEJ WYPOWIEDZI? To sam się trzymaj tego co napisał OP, zamiast innym zwracać uwagę.
 | 
 Czytasz całość, czy wybiórczo? Naprawdę tak trudno zauważyc, że to była kontynuacja tego, co napisał MM?
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Zwłaszcza że te puszki (jak i pominięte przez ciebie Pentaxy) - są moim zdaniem bardziej zawansowane i reporterskie od tych najtańszych FF przez ciebie lansowanych | 
 Możesz lansować Pentaxa jako lek na całe zło tego świata, to ja mogę co innego.
 Trzymałeś kiedyś dłużej niż pół godziny ktoregoś z tych tańszych FF, że jestes takim ekspertem? O zrobieniu kilkudziesięciu tysięcy zdjęć nie wspomnę.
 Andrzej.M. - Pią 03 Sty, 2014
 
 
  	  | nienietaktak napisał/a: |  	  | O zrobieniu kilkudziesięciu tysięcy zdjęć nie wspomnę. | 
 Pewnie nie zrobiłem , wiesz wszystkie puszki sobie tak dla zabawy trzymam...
 
 Tyle że nie doradzałbym komuś amatorskiej puszki nawet z matrycą 24x36mm do pracy reporterskiej. Tak jak ktoś tu już napisał - minimum to semi-pro 5DmkIII.
 
 
  	  | nienietaktak napisał/a: |  	  | Czytasz całość, czy wybiórczo? | 
 Mam wrażenie że tak jak ty...
   muzyk - Pią 03 Sty, 2014
 
 Cóż za precyzja... Semi-pro.
   
 [ Dodano: Sob 04 Sty, 2014 00:18 ]
 P.S. Tak na granicy cienia...
 Andrzej, miałeś kiedykolwiek 5d3 w rękach, a może miałeś nawet okazję coś zafocić?
 MM - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | sony, ma najlepszy w tej klasie 24-70/2.8 | 
 
 Z pewnością bardzo dobre, ale czy najlepsze?
 Nowe C 24-70 jest wyśmienite. Fakt - swoje wybrałem z kilku. Tym niemniej od starej wersji jest lepsze a na bank neporównalnie ostrzejsze na f/2.8.
 70-200/2.8 IS II Canona zdecydowanie najlepsze w tym zakresie wśród wszystkich systemów.
 
 Prawdą jest jednak, że te różnice aż tyle nie ważą. Waży ich połączenie z profi korpusem. Dopiero taki zestaw zostawia sony zdecydowanie z tyłu.
 muzyk - Sob 04 Sty, 2014
 
 Jeśli używasz z 5dIII to pamiętaj
   to semi pro 💀😜
 kozidron - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | Z pewnością bardzo dobre, ale czy najlepsze? | 
 
 optycznie na pewno, co do szybkości af-u pewnie canon lepszy, bo sony nie grzeszy profi korpusem w tym zakresie, co widać lepiej przy pracy teleobiektywów (tele obiektywów, mam na myśli już 70-200, nie trzeba nawet wywlekać pracy af-u ze 70-400G).
 
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Tyle że nie doradzałbym komuś amatorskiej puszki nawet z matrycą 24x36mm do pracy reporterskiej. Tak jak ktoś tu już napisał - minimum to semi-pro 5DmkIII. 
 | 
 
 AndrzejM.Makuch, zbierasz się czasem na wysiłek, przeczytania tego co napisałeś dwie strony wyżej, jak się ma to co napisałeś do tego
  : 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Jak to ma być dla prawdziwego fotoreportera. Pozostałe wynalazki typu "semi pro" to po prostu ersatze. Z mniejszego formatu to chyba tylko Pentax K-3 albo któryś K-5, Canon 7D/70D , Nikon D7100. Zaleta - mniejsze i lżejsze, wada mniej wytrzymałe. | 
 
 AndrzejM.Makuch, przydałoby się też, żebyś zauważył, że surogat ma ponad 11 znaczeń w słowniku i nie zawsze musi oznaczać "protezę/zamiennik/namiastkę", zresztą z tej wypowiedzi ciężko wywnioskować czy k3/k5 nazywasz protezą korpusu reporterskiego czy "pełnoprawnym"zamiennikiem tegoż
   Andrzej.M. - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | muzyk napisał/a: |  	  | Andrzej, miałeś kiedykolwiek 5d3 w rękach, a może miałeś nawet okazję coś zafocić? | 
 W rękach miałem , fociłem raczej mkII  i poprzednikiem.
 Nigdy nie zwracałem uwagi na szybkość i celność AF ( w studiu jakoś wolałem ręcznie ostrzyć - przedmioty nie uciekają
  ) więc nie miałem okazji narzekać na AF. Ale parę razy z takimi narzekaniami osób które wcześniej pracowały na sprzęcie Pro się spotkałem. Poza tym sama budowa aparatu : taki 1D X  - Waży cały 1530g ( z 190g baterią) , nie ma dołączanych elementów w postaci gripa lecz zabudowany co zmniejsza jego wagę a zwiększa solidność i NIEZAWODNOŚĆ. A także odporność na warunki atmosferyczne. Bo puszka reporterska taka musi być. Ona kosztuje nie dlatego że ma napisane PRO , tylko jest zaprojektowana dla PROFESJONALISTY. Nawet bateria waży 2x tyle co do semi-pro 5DmkIII. Dając tylko o 50% więcej energii. To by znaczyło że daje coś jeszcze. Nieprawdaż? kozidron - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | więc nie miałem okazji narzekać na AF. Ale parę razy z takimi narzekaniami osób które wcześniej pracowały na sprzęcie Pro się spotkałem. | 
 
 jeżeli to się odnosi do 5D i 5D2 i wszystko to w kontekście af-u to gratuluje zrozumienia tematu
   
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | A także odporność na warunki atmosferyczne. Bo puszka reporterska taka musi być. Ona kosztuje nie dlatego że ma napisane PRO , tylko jest zaprojektowana dla PROFESJONALISTY. Nawet bateria waży 2x tyle co do semi-pro 5DmkIII. Dając tylko o 50% więcej energii. To by znaczyło że daje coś jeszcze. Nieprawdaż? | 
 
 AndrzejM.Makuch  odpuść, nawet Kmicic wiedział kiedy skończyć
   Andrzej.M. - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | z tej wypowiedzi ciężko wywnioskować czy k3/k5 nazywasz protezą korpusu reporterskiego czy "pełnoprawnym"zamiennikiem tegoż | 
 O "zamiennikach-namiastkach/protezach" pisałem w kontekście pełnoklatkowych aparatów. Kiedyś takim reporterskim aparatem APS-C typu PRO miał być Canon 7D, ale to było kiedyś. Obecnie najbliżej do tego segmentu PRO jest Pentax K-3 (z "zamiennikiem" K-5). Solidność obydwu jest co najmniej na poziomie 5DmkIII - a więc puszki najbardziej zbliżonej do segmentu PRO.  O puszkach FF amatorskich w rodzaju 6D czy D6X0 wolę nawet nie wspominać, szczególnie pod kątem pracy reporterskiej. Bo zaraz zaczną się dyskusje o przewadze środkowego punktu AF i jego przydatności w reporterce... czego wolę uniknąć.
   
 [ Dodano: Sob 04 Sty, 2014 11:34 ]
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | AndrzejM.Makuch odpuść, nawet Kmicic wiedział kiedy skończyć | 
 Aaaa, dziękuję - miło że przywołałeś tę sympatyczną postać literacką!
   kozidron - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | O "zamiennikach-namiastkach/protezach" pisałem w kontekście pełnoklatkowych aparatów. Kiedyś takim reporterskim aparatem APS-C typu PRO miał być Canon 7D, ale to było kiedyś. Obecnie najbliżej do tego segmentu PRO jest Pentax K-3 (z "zamiennikiem" K-5). Solidność obydwu jest co najmniej na poziomie 5DmkIII - a więc puszki najbardziej zbliżonej do segmentu PRO. O puszkach FF amatorskich w rodzaju 6D czy D6X0 wolę nawet nie wspominać, szczególnie pod kątem pracy reporterskiej. Bo zaraz zaczną się dyskusje o przewadze środkowego punktu AF i jego przydatności w reporterce... czego wolę uniknąć.   
 | 
 
 jeżeli patrzysz na to z punktu widzenia "kiedyś" i "w Polsce" to po części masz rację ale to co było kiedyś
  dziś jest historią, teraz nawet małe portale nie odwalają takiej popeliny. Tu już nawet nie chodzi o segment pro, bo ani 6d ani d600 do tego segmentu nie należą, przynajmniej wedle tego co podaje producent
   
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Aaaa, dziękuję - miło że przywołałeś tę sympatyczną postać literacką!   | 
 
 widzę, nie zrozumiałeś a wiesz ile czasu nikon d800 może pracować podłączony do camera control pro   i ile jego bateria ma mAh a ile ma bateria 5d3 i przez jaki czas może on pracować powiedzmy przy największym poborze z EosUtility? Potrafisz zrozumieć, że te dwa aparaty mają różne "zapotrzebowanie" na pobór prądu ?
 Andrzej.M. - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | Potrafisz zrozumieć, że te dwa aparaty mają różne "zapotrzebowanie" na pobór prądu ? | 
 Potrafisz czytać? To popatrz wyżej , może będziesz potrafił znaleźć moją wzmiankę o D800... w tym kontekście rzecz jasna. Pisałem o dwóch Canonach. Też mogą mieć różne potrzeby energetyczne. Zakładam jednak , że w sprzęcie ZAWODOWYM liczy się przede wszystkim niezawodność (wysokie i niskie temperatury, wstrząsy, wilgoć itp) , a mniej to czy bateria będzie pracować 15minut dłużej. Zawodowca stać na kilka.
 Wujek_Pstrykacz - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Obecnie najbliżej do tego segmentu PRO jest Pentax K-3 (z "zamiennikiem" K-5). | 
 
 Tak to najlepszy sprzęt do profesjonalnego fotografowania głębokich cieni. Szkoda, że nie ma dobrej i szybkiej optyki, wtedy byłby bardziej uniwersalny.
   kozidron - Sob 04 Sty, 2014
 
 AndrzejM.Makuch, ty się sam nie czytasz
  bo i po co   
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Obecnie najbliżej do tego segmentu PRO jest Pentax K-3 (z "zamiennikiem" K-5). | 
 
 zacytuje ci jeszcze raz, tylko tym razem wyciągnę kwintesencję
  nawet Kmicic wiedział kiedy skończyć   Andrzej.M. - Sob 04 Sty, 2014
 
 Na jakość optyki nie narzekam ,  dobrze wiesz że szum w cieniach wygląda dość mało profesjonalnie...
   Nie wiem co to szybka optyka a co wolna - dla mnie canon , nikon, pentax - pod tym względem bez różnicy - nigdy z tym problemu nie mam.  Bywa że pracuję manualnie , tak jak to robiłem 20 lat temu i jest OK. Czasem nawet wolę , gdy szerokim kątem w ciemnym pomieszczeniu robię dynamiczne sceny - AF wyłączam.
 Brzmi dziwnie?
   
  	  | Wujek_Pstrykacz napisał/a: |  	  | Szkoda, że nie ma dobrej i szybkiej optyki | 
 Ma , i dobrą i szybką zwłaszcza z K-3. Choć k-5II też nieźle sobie radzi mimo słabszego silnika AF. Z tą szybkością coś koledzy demonizują, może w sporcie ma to znaczenie - ten ułamek sekundy trzeba złapać, ale myślę jednak że najlepsze zdjęcia niekoniecznie robi ten co ma najszybszy AF...
   
 [ Dodano: Sob 04 Sty, 2014 20:57 ]
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | tym razem wyciągnę kwintesencję   nawet Kmicic wiedział kiedy skończyć | 
 A wiesz co to jest?
     kozidron - Sob 04 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Brzmi dziwnie?   | 
 
 nie wcale
  , na szerokim wyłączasz af, co dowodzi niezwykłych umiejętności reporterskich i szybkości af-u całego systemu, tylko pogratulować   MM - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | dla mnie canon , nikon, pentax - pod tym względem bez różnicy | 
 
 Jak się pisze coś takiego, to jest to dowód STUPROCENTOWY, że
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Nie wiem co to szybka optyka a co wolna | 
 
 
 Dlatego jak wiedzy w danym temacie brakuje to proponuję ten temat omijać tak jak ja omijam te o których pojęcie mam blade lub zanikające...
 manolo - Nie 05 Sty, 2014
 
 Kosmonauta jest zły bo pali cygaro w hełmie, trudno żeby od tego nie rozbolała głowa,
 stąd ta egresja, jak mniemam.
 
 Prawdopodobnie rodzaj fotografii jaki uprawia AndrzejM.Makuch nie jest wymagający wobec szybkości silników AF itp.
 Żeby poczuć różnicę trzeba użyć Sigmy DP1 a potem 24-70 na Nikonie d700, wtedy to się czuje
   Andrzej.M. - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | szybkości af-u całego systemu | 
 Tylko tego że kiedyś nauczyłem się radzić sobie bez tego "wynalazku" stąd jest dla mnie bez znaczenia. Przynajmniej dopóki widzę.
   
 [ Dodano: Nie 05 Sty, 2014 11:27 ]
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | jak wiedzy w danym temacie brakuje | 
 
 Nie wiedziałem że to już rodzaj wiedzy, a może już nauka? Aefologia? Masz już doktorat?
     kozidron - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Tylko tego że kiedyś nauczyłem się radzić sobie bez tego "wynalazku" stąd jest dla mnie bez znaczenia. Przynajmniej dopóki widzę.   | 
 
 no tak, przecież nikt tu nie twierdzi inaczej: jeden wali zdjęcia na szerokim z fosy, drugi wyłącza na tym szerokim af, trzeci nie ma kompleksów na punkcie Pe, choć zawodowo używa Ce, taki zwykły przekrój uzytkownika pentaxa, tylko po co ten uzytkownik wypowiada się na temat af-u w reporterce?
 
 AndrzejM.Makuch rozumiesz to zdanie?
   
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | Dlatego jak wiedzy w danym temacie brakuje to proponuję ten temat omijać | 
 
 Co w tym zdaniu jest niejasne?
 Andrzej.M. - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | jeden wali zdjęcia na szerokim z fosy | 
 Kozidron - i po co robisz za Trolla? Zazdrościsz że ktoś , gdzieś jest na tyle znany że go wpuszczają tam gdzie ty byś chciał i nie jest ci dane? Ja nie mam tego problemu, zwykle wchodzę gdzie potrzebuję (nie tylko u siebie) podobnie jak kilku innych ludzi z aparatami w mieście.
 Może ty za bardzo kłótliwy jesteś i cię nie lubią co? Może nie umiesz się zachować? Pomyśl trochę.
   
 
 
 
 Zwykle wiem co mówię, więc wiem że mogę się mylić...
 
 Największą karą dla trolla ... jest ignorowanie jego zaczepek.
 kufel - Nie 05 Sty, 2014
 
 
 ... 	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | MM napisał/a: jak wiedzy w danym temacie brakuje
 
 
 Nie wiedziałem że to już rodzaj wiedzy, a może już nauka? Aefologia? Masz już doktorat?
     | 
 kozidron - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Zazdrościsz że ktoś , gdzieś jest na tyle znany że go wpuszczają tam gdzie ty byś chciał i nie jest ci dane? | 
 
 AndrzejM.Makuch ty masz troszkę z dziecka
  do fosy włazi każdy lamer, wpuszczają wszystkich. Pójdziesz kiedyś na koncert gdzie masz 5 minut przed startem albo gdzie masz być niewidoczny, to się przekonasz że nie o to chodzi   
 AndrzejM.Makuch, powiedz mi co w tym zdaniu jest niejasne, w kontekście dyskusji o af-ie przy reporterce:
 
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | Dlatego jak wiedzy w danym temacie brakuje to proponuję ten temat omijać | 
 Andrzej.M. - Nie 05 Sty, 2014
 
 Dyskutujemy o zestawie do reportażu  za 20 tysięcy...
   I jak widzę - tutaj każdy pomysł jest dobry - nawet na używanie tylko środkowego punktu AF... To po co skoro można go w ogóle wyłączyć.  A fotografować Canonem 1100D
   kozidron - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Dyskutujemy o zestawie do reportażu za 20 tysięcy...   I jak widzę - tutaj każdy pomysł jest dobry - nawet na używanie tylko środkowego punktu AF... To po co skoro można go w ogóle wyłączyć. A fotografować Canonem 1100D
   | 
 
 no i wszystko jasne, masz z tym zdaniem: "Dlatego jak wiedzy w danym temacie brakuje to proponuję ten temat omijać" NIE PO DRODZE
   jaad75 - Nie 05 Sty, 2014
 
 
 Ty masz naprawdę kompleks fosy... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | jeden wali zdjęcia na szerokim z fosy | 
  BTW, szeroki z bliska, czy wąski z daleka, wymagania są bardzo podobne, bo skala odwzorowania podobna, tyle, że szerokim trudniej kadrować. No ale co Ty na ten temat możesz wiedzieć, przecież na koncercie liczą się "emocje" i dużo sufitu, a muzycy stoją w miejscu...   BTW, 31, którego najczęściej używam, to nie szeroki, tylko standard, ale im szerzej, tym zdjęcia koncertowe mi się bardziej podobają, a większość moich "znajomych z fosy" używa przedziału 24-35mm i to zarówno na FF, jak i APS-C... Niepojęte, co?
   
 Oczywiście, wszystkich lamerów z identyfikatorem... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | do fosy włazi każdy lamer, wpuszczają wszystkich. | 
   
 Zazwyczaj są 3 kawałki, a nie "pięć minut przed", ale to tylko na dużych koncertach i to też nie zawsze. A "niewidoczny" możesz być też w fosie, czy na scenie i wcale nie trzeba się kamuflować z długim tele na drugim końcu sali - takie zdjęcia są zazwyczaj najmniej ciekawe. Dla mnie. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | Pójdziesz kiedyś na koncert gdzie masz 5 minut przed startem albo gdzie masz być niewidoczny, to się przekonasz że nie o to chodzi   | 
 
 [ Dodano: Nie 05 Sty, 2014 12:20 ]
 A tak wogóle, to OP nigdzie nie napisał, że koncerty mają być priorytetem w jego pracy i z jego postu wynika, że chodzi przede wszystkim o sport, więc nie wiem, co się tak tych koncertów uczepiłeś...
 kozidron - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Ty masz naprawdę kompleks fosy...  BTW, szeroki z bliska, czy wąski z daleka, wymagania są bardzo podobne, bo skala odwzorowania podobna, tyle, że szerokim trudniej kadrować. No ale co Ty na ten temat możesz wiedzieć, przecież na koncercie liczą się "emocje" i dużo sufitu...   BTW, 31, którego najczęściej używam, to nie szeroki, tylko standard, ale im szerzej, tym zdjęcia koncertowe mi się bardziej podobają, a większość moich "znajomych z fosy" używa przedziału 24-35mm i to zarówno na FF, jak i APS-C... Niepojęte, co?
   | 
 
 dobrze, że tobie sie podobają
  takie zdjęcia to nie jest nic złego, gorzej jak to jest 90% z całego koncertu i w tym jest rzecz i własnie zrozumienie tego jak widać cię przerasta 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Oczywiście, wszystkich lamerów z identyfikatorem...   | 
 
 robienie zdjęć bez pozwolenia czy to od organizatora czy od muzyków jest żenadą.
 
 
  	  | jaad75 napisał/a: |  	  | Zazwyczaj są 3 kawałki, a nie "pięć minut przed", ale to tylko na dużych koncertach i to też nie zawsze. A "niewidoczny" możesz być też w fosie, czy na scenie i wcale nie trzeba się kamuflować z długim tele na drugim końcu sali - takie zdjęcia są zazwyczaj najmniej ciekawe. | 
 
 To chyba na koncerty, na które ty chodzisz, na cienkim metalu koncert niestety się nie kończą.
 Zresztą fosa fosie nierówna, są koncerty gdzie odległość od sceny jest wieksza, są takie koncert masowe gdzie tej fosy wcale nie ma, bo sala koncertowa nie musi być przygotowywana dla pogujących fanów heavymetalu
   Zdarza się dość często, że jest wyznaczone 5 minut i na tym koniec. Każda impreza masowa, ma swoją specyfikę, jest też mnóstwo koncertów na których mozna walić fleszem bez opamietania przez cały koncert ale są też takie koncert jak u Braxtona.
 Przywykłem już do twojego postrzegania świata, dobrze że w prasie czy portalach branżowych nie muszę oglądać takich zdjęć o jakich mówisz.
 jaad75 - Nie 05 Sty, 2014
 
 
 Przynajmniej w jednym się zgadzamy... 	  | kozidron napisał/a: |  	  | robienie zdjęć bez pozwolenia czy to od organizatora czy od muzyków jest żenadą. | 
   
 Powiedziałbym, że na szczęście. 	  | kozidron napisał/a: |  	  | To chyba na koncerty, na które ty chodzisz, na cienkim metalu koncert niestety się nie kończą. | 
 BTW, "cienkiego metalu" zazwyczaj nie chce mi się robić, bo te koncerty są w piwnicach i oświetlenia nie ma prawie w ogóle, a swoich lamp już rozkładać w takich sytuacjach mi się nie chce. "Cienkiego metalu" już wolę iść posłuchać bez aparatu. BTW, jak się rozłoży swoje flashe na koncercie, to jeszcze dla Ciebie "reporterka", czy zupełnie inny rodzaj fotografii?
 
 Owszem, ale to Ty uwziąłeś się odnosić do jednego. I do Pentaksa, którego (poza Andrzejem 	  | kozidron napisał/a: |  	  | Każda impreza masowa, ma swoją specyfikę | 
  ) nikt tu OP nie polecał. komor - Nie 05 Sty, 2014
 
 Panowie, dopóki wasze przekrzykiwania miały element merytoryczny, to jeszcze były akceptowalne, choć poziom schodził coraz niżej. Każdy już przedstawił swoje zdanie i swój punkt widzenia świata. Proszę już tylko o merytoryczne posty bez osobistych wycieczek i porównywania kto ma dłuższego.
 paul80 - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | jaad75 napisał/a: Bo masz przyzwyczajenia z 350D. Ja centralnego używam zdecydowanie rzadko, by nie powiedzieć, że prawie wcale - najczęściej używam czujników w okolicach górnych mocnych punktów kadru.
 
 
 Przecież to może być kwestia zarówno przyzwyczajenia jaki tego jaki chcemy mieć kadr
  takie przyzwyczajenia często mają miejsce jak nie "ma zapasu" z czego kadrować. W sumie nie ma w tym nic złego, co innego, że z np. z d800 nie trzeba mieć aż takiej spinki. | 
 
 No nie wiem, jeżeli ktoś się chwali że używa tylko centralnego punktu AF a Ty to jeszcze próbujesz tłumaczyć, to dziwi  nawet amatora
  . Andrzej.M. - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | paul80 napisał/a: |  	  | Ty to jeszcze próbujesz tłumaczyć, to dziwi nawet amatora | 
 Na koniec dodam że nie umie odróżnić postów poważnych od sarkazmu i żartu.
 Bo trudno było od pewnego momentu tę "dyskusję" traktować poważnie. Sam temat brzmi dość zabawnie , zwłaszcza w kontekście pomysłu na wyjście z bezrobocia... co już zabawne nie jest!
 
 Czasem mam wrażenie że każdy doradza to , co za rok - dwa , chciałby tanio w komisie zobaczyć.
   nienietaktak - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Czasem mam wrażenie że każdy doradza to , co za rok - dwa , chciałby tanio w komisie zobaczyć. | 
 To ja jednak przychylę się do jednej z Twoich propozycji: niech OP zakupi 1DX
   A jeszcze co do pozacentralnych punktów AF w 6D: może to niektórych zdziwi, ale działają całkiem sprawnie i to nawet w marnym oświetleniu. Taka sytuacja
   kozidron - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | paul80 napisał/a: |  	  | No nie wiem, jeżeli ktoś się chwali że używa tylko centralnego punktu AF a Ty to jeszcze próbujesz tłumaczyć, to dziwi nawet amatora  . | 
 
 a przeczytałeś ze zrozumieniem ? Jest dla Ciebie możliwa taka opcja, jaką opisał MM ?
 
 
  	  | MM napisał/a: |  	  | nie da się czasem myśleć o idealnym kadrowaniu. Często kadruje się NA NOSA bez patrzenia w wizjer czy wyświetlacz. Jak ktoś to robi latami to ma wyczucie i trafia. | 
 
 paul80, to że u twojej cioci na imieninach jest czas nie znaczy że zawsze on jest, gorzej jest z tym że ciężko ci to zrozumieć.
 
 
  	  | AndrzejM.Makuch napisał/a: |  	  | Czasem mam wrażenie że każdy doradza to , co za rok - dwa , chciałby tanio w komisie zobaczyć.   | 
 
 pewnie tak jest jak się komuś wydaje, że uzywać da się tylko pentaxa
   Andrzej.M. - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | nienietaktak napisał/a: |  	  | niech OP zakupi 1DX | 
 Tyż...  samo body. Akurat prawie styknie i będzie VAT do odliczenia!
   paul80 - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | paul80, to że u twojej cioci na imieninach jest czas nie znaczy że zawsze on jest, gorzej jest z tym że ciężko ci to zrozumieć. | 
 
 Wiadomo że są takie sytuacje jak opisana przez MM, ale skrajne punkty są potrzebne i często pomagają, czy tego chcesz czy nie.  Mnie nie jest ciężko to zrozumieć, tylko Twój tok rozumowania, chyba jako zawodowca jest niepoprawny, cieszysz się że masz z czego wycinać i robisz foty na centralnym, to może naświetlaj materiał przypadkowo, bo i tak masz rawa, pewnie że można, ale czy nie lepiej starać się kadrować i naświetlać w miarę poprawnie, pomijam ekstremalne sytuacje?
 
 Ps. ci - Ci, twojej - Twojej
   kozidron - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | paul80 napisał/a: |  	  | ale skrajne punkty są potrzebne i często pomagają, czy tego chcesz czy nie. | 
 
 Tylko, że nikt czegoś takiego nie napisał, padłeś ofiarą swojej bujnej wyobraźni
  i tu jest problem 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | W sumie nie ma w tym nic złego, co innego, że z np. z d800 nie trzeba mieć aż takiej spinki. | 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | napisanie ci, że nie ma nic złego w docelowym kadrowaniu, też nie pomogło   | 
 
 
  	  | paul80 napisał/a: |  	  | Ps. ci - Ci, twojej - Twojej   | 
 
 eh, bidna Ciocia, prawie tak jak twoja wyobraźnia
   RB - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | 
 
  	  | paul80 napisał/a: |  	  | Ps. ci - Ci, twojej - Twojej   | 
 
 eh, bidna Ciocia, prawie tak jak twoja wyobraźnia
   | 
 
 Kozidron, powiedz Ty mi, co Ty chcesz nam wszystkim użytkownikom tego forum przekazać manifestując w oczy, głośno, wyraźnie i dobitnie, że masz w d..ie przyjęte ogólnie formy grzecznościowe?
 paul80 - Nie 05 Sty, 2014
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | jaad75 napisał/a: "Spinkę", to trzeba mieć jak się używa korpusu w którym tylko centralny do czegoś się nadaje...
  Nie trzeba przejmować się "zapasem", czy jego "brakiem", jak ma się kadry, z których nie trzeba połowy wycinać, żeby się do czegoś nadawały. 
 
 jak robiłeś do tej pory z maxem 16Mpix to właśnie tak wygląda zrozumienie tematu. Napisz coś fanatykowi, to zaraz zrozumie opacznie
   | 
 
 Kozidron, wyśmiewasz się z 16Mpix w jakim celu intelektualisto, za mało do Twojego amatorskiego kadrowania?, ile potrzebujesz Mpix?
 
 –––––
 Andrzej.M. - Nie 05 Sty, 2014
 
 Nareszcie ktoś zareagował...
   hijax_pl - Nie 05 Sty, 2014
 
 Zamykam by emocje opadły i język wrócił do należytego poziomu. Jeśli autor wątku uważa team za niewyczerpany proszę o kontakt na PW.
 
 |  |