|
forum.optyczne.pl
|
 |
Cyfrowe aparaty bez lustra z wymienną optyką - C-mount na bezlusterkowcach
kpulka - Czw 16 Sty, 2014 Temat postu: C-mount na bezlusterkowcach Szukam taniego zestawu do robienia zdjęc i video. Do tej pory używałem canona 400d z m42 i byłem całkiem zadowolony jednak chciałbym zmienic system na pentaxa bądź m43 (olympus dokladnie).
Znacie ciekawe obiektywy z mocowaniem c-mount, które dobrze sprawowałyby się na m4/3?
Najlepiej ultra wide albo fisheye, które kryłyby klatkę m4/3.
Słyszałem, że jest ciekawy fujinon 35mm (pasuje na tę wielkośc matrycy), ale widziałem też takie wynalazki jak TAMRON 4-12mm, ale mocno winietują.
keton - Czw 16 Sty, 2014
A może samyang 7,5 mm z natywnym mocowanie m4/3, nowy na gwarancji za jakieś 900 zł ?
Analizator - Czw 16 Sty, 2014 Temat postu: Re: C-mount na bezlusterkowcach
kpulka napisał/a: | Znacie ciekawe obiektywy z mocowaniem c-mount, które dobrze sprawowałyby się na m4/3?
Najlepiej ultra wide albo fisheye, które kryłyby klatkę m4/3.
|
Do obiektywów C-mount chyba najlepsze body do filmowania z bagnetem micro43 to będzie Blackmagic Pocket Cinema Camera:
a co do wyboru szkiełek C-mount do Blackmagica, to tu jest sporo informacji:
http://www.eoshd.com/comm...atibility-list/
Jest tam kilka stron wątku, lista obiektywów C-mount, zdjęcia z nich... może się przyda.
Jar - Pią 17 Sty, 2014 Temat postu: Re: C-mount na bezlusterkowcach
Analizator napisał/a: |
Do obiektywów C-mount chyba najlepsze body do filmowania z bagnetem micro43 t
a co do wyboru szkiełek C-mount do Blackmagica, to tu jest sporo informacji:
http://www.eoshd.com/comm...atibility-list/
Jest tam kilka stron wątku, lista obiektywów C-mount, zdjęcia z nich... może się przyda. |
O! Tego nie znałem, a mogę podrzucić jeszcze to:
https://spreadsheets.google.com/pub?key=p9kkgjwEQQQ-HJwvNDobeEw
Temat znam z lektury tylko, bo też kusiły mnie szkiełka na C-mount.
W skrócie do autora wątku: generalnie zapomnij o pokryciu klatki 4/3 przez obiektywy C-mount poniżej ogniskowej 25mm w aparatach systemu 4/3. Black Magic Camera z postu poprzednika ma znacznie mniejszą klatkę mimo tego samego bagnetu i to co poniżej jej nie dotyczy w takim stopniu. Prawie, bo... masz po prostu inny crop, czyli dostępne maksymalne kąty widzenia z daną ogniskowa i tak te same. Tylko winiety z obrazka nie musisz wycinać.
25mm i dłuższe są w stanie pokryć całą klatkę, przy czym większość 25mm (nie wszystkie) będzie winietowała w rogach. Tak więc o ultrawide angle i fish eye raczej zapomnij, bo zje Ci je winieta/crop.
Jeszcze jedna reguła: słabo lub wcale będą winietować raczej stare szkła od kamer filmowych, natomiast te tanie od kamer przemysłowych często się nie sprawdzą, bo robione są pod małe matryce i raczej nie nie przekraczają formatu 2/3".
W przypadku części z tych "dobrych" pod względem krycia szkieł dochodzi też problem dopasowania ich tylnej części do adaptera, ze względu na średnicę obudowy i trzeba cos podtaczać/piłować, aby weszło do konca , pozwalając złapać ostrość na nieskończoność.
Szczegóły masz pięknie podane w tych tabelach wraz z diagramem pokrycia różnych formatów detektora.
Pozdrawiam
-J.
P.S. Wyleczyło mnie to z parcia na C-mount, bo zależało mi na czymś szerszym od 25mm do ogólnego nocnego focenia, z drugiej strony może kiedyś się skuszę na coś takiego do zadań specjalnych (fotografia nieba/proste astrofoto statywowe w podróży)
kpulka - Pią 17 Sty, 2014
Znalazłem coś o szerokim kącie tutaj:
http://www.43rumors.com/n...-by-seb-farges/
czyli
C-mount Pentax 6mm 1.2 (+Pixco wide angle lens converter 0.45X)
C-mount Rainbow 3.5mm 1.6
[ Dodano: Pią 17 Sty, 2014 17:48 ]
i jeszcze (ostatnia strona) to:
http://www.instructables....C-mount-lenses/
"I've also started a (very) little list here, and contributions are welcome. Each entry is: lens description; approximate image circle diameter(s) measured in mm at infinity focus (where possible); comments. Keep in mind that your copy of any of these lenses could have significantly different properties from mine."
rozumiem, że zmierzył średnię koła obrazowego na matrycy? W takim razie ile mm musiałby miec aby spełniał się na matrycy M4/3?
Tokina 6--15mm f/1.4 http://www.tokina-usa.com/pdf/tvr0614.pdf ; 8.5mm--15mm; zoom changes image circle diameter so much that view angle after cropping is barely affected
Pentax/Cosmicar 8.5mm f/1.5 ; 12mm; good quality, fairly wide view angle even after cropping
Pentax/Cosmicar 12mm f/1.4 ; 11mm; a nice and impressively tiny lens
Toyo Optics 12.5--75mm f/1.8 ; ? --15mm; not a small lens and unusably soft at wide setting
Melles Griot microscope objective, 160/0.17 4/0.12 ; 26mm; fixed macro (no focusing) that nearly covers APS-C
dcs - Sob 18 Sty, 2014
kpulka, kpulka napisał/a: | W takim razie ile mm musiałby miec aby spełniał się na matrycy M4/3? |
cała reszta m4/3 -jak GH3
Jar - Nie 19 Sty, 2014
kpulka napisał/a: |
rozumiem, że zmierzył średnię koła obrazowego na matrycy? W takim razie ile mm musiałby miec aby spełniał się na matrycy M4/3?
|
Kpulka, zerknij no łaskawie do tabeli którą Ci już podlinkowałem:
https://spreadsheets.google.com/pub?key=p9kkgjwEQQQ-HJwvNDobeEw
Masz tam listę kilkudziesięciu obiektywów C-mount pogrupowaną wg. ogniskowych. Dalej masz kolumnę coverage, czyli pokrycie. Dla ok. połowy obiektywów masz tylko zgrubną informację typu winietuje albo nie, ale drugie tyle ma podane koło obrazowe w mm, tak? Teraz patrzysz na prawa stronę i tam masz wielki jak byk rysunek-schemat oznaczony Image Circle Chart. Pokazuje on jak się mają poszczególne średnice kół obrazowych w mm do klatki 4/3 w wersji pełnej i w formacie 16:19,a także dla APS-C i dla natywnego formatu klatki filmowej 16mm. To Ci powinno wyjaśnić wszystko.
Zobacz, od jakiej ogniskowej trafiają się obiektywy, dla których koło obrazowe wynosi 21-22mm (no vignetting), albo 16-17mm (corner vignetting). Sprawdź, czy i ile znajdziesz takich wśród tych z ogniskową mniejszą od 25mm. Nie za wiele, prawda? Im krótsza ogniskowa, tym gorzej. Po prostu te szkła były projektowane pod mniejsze klatki: film 16mm, detektory kamer przemysłowych (różne formaty, 2/3" i mniejsze) i jeżeli przypadkiem kryją nieco więcej, to po prostu szczęśliwy bonus. Łatwiej o niego wraz ze wzrostem ogniskowej, bo generalnie obiektyw obsługuje węższy stożek światła. Pozostaje też kwestia jakości tego obrazu na brzegach
Pozdrawiam
-J.
|
|