|
forum.optyczne.pl
|
 |
Obiektywy fotograficzne - Amatorskie szkła Canon vs Nikon
Domes - Czw 06 Mar, 2014 Temat postu: Amatorskie szkła Canon vs Nikon Witam,
Stoję aktualnie przed zakupem swojej pierwszej lustrzanki. Kilka lat męczyłem Canon'a A610, który dzięki pełnemu trybowi manualnemu pozwolił zgłębić tajniki fotografii. Czas wejść na wyższy poziom jakości i możliwości.
Jeżeli chodzi o body to myślałem o Canonie 600D vs Nikon d5100. Z racji bardzo podobnych możliwości skupiłem się na dostępnych obiektywach.
Z racji amatorskich body, również obiektywy początkowo będą z niższej półki. Bazując na doświadczeniu jakie szkła mogą być mi najbardziej przydatne, wytypowałem 3:
- body + obiektyw spacerowy i tutaj: Nikon d5100 18-105mm AF-S DX (2200zł) vs Canon 600d 18-135mm IS STM (2700zł)
- stałka 35mm: Nikkor 35mm AF-S DX f/1.8G (750zł) vs Canon EF 35mm f/2.0 (1150zł)
- stałka 50mm: Nikkor 50mm AF-S DX f/1.8G (710zł) / 50mm AF f/1.8D (530zł) vs Canon EF 50mm f/1.8 II (410zł)
Z opinii i testów jakie znalazłem obiektywy Nikona 18-105mm i 35mm wypadają lepiej od 18-135mm i 35mm Canon'a, a do tego body Nikona i szkła są sporo tańsze... 50-tki jakoś chyba podobnie jakościowo. W przypadku Nikona 50mm AF-S jest przebitka 300zł.
Czy coś mi umknęło, czy Nikon z tymi szkłami dla zaawansowanego amatora naprawdę wypada dużo korzystniej?
Pozdrawiam!
dragossani - Czw 06 Mar, 2014
Wygląda na to, że doczytałeś co trzeba i wnioski wyciągnąłeś poprawne. Rzeczywiście w tym segmencie Nikon wypada korzystniej. Zresztą oferta szkieł Nikona jest ogólnie niezła. Canon ma natomiast atrakcyjną ofertę szkieł o długich ogniskowych.
Domes - Czw 06 Mar, 2014
Dzięki serdeczne za odpowiedź. Długich ogniskowych nigdy mi nie brakowało, więc tutaj raczej nie ma dylematu. Nie będę ukrywał, że z racji obecnie posiadanego aparatu i kilku niuansów technicznych jestem za 600D ale niestety wybór szkieł, a do tego wyższe ceny nie pozostawiają mi dużego wyboru
Andrzej.M. - Czw 06 Mar, 2014
Poza tym Nikon ma odrobinę lepszą matrycę (tę samą co Pentax). W tym segmencie i Nikon i Pentax mają lepsze stałoogniskowe szkła .
Domes - Czw 06 Mar, 2014
Dzięki za odpowiedź. Gdyby ktoś jeszcze miał jakieś uwagi, to będę wdzięczny.
kojut - Czw 06 Mar, 2014 Temat postu: Re: Amatorskie szkła Canon vs Nikon
Domes napisał/a: | 50mm AF f/1.8D (530zł) |
Ten obiektyw nie będzie automatycznie ostrzył (AF) na D5100. Poza tym fajny zestaw dla początkującego (5100 + 18-105 + 35).
Domes - Pią 07 Mar, 2014
Z powodu braku śrubokręta- jasne, dzięki. Wygląda na to, że nie mam wyboru i trzeba zdradzić Canon'a Gdyby ktoś chciał jeszcze coś dodać, to będzie mile widziane.
siosio - Pią 07 Mar, 2014
Domes napisał/a: | . Wygląda na to, że nie mam wyboru i trzeba zdradzić Canon'a |
Zdradzić albo wydać więcej na ef 35 is f/2...;)
Nowy 18-135 IS STM jest lepszy od starego 18-135 IS.
Andrzej.M. - Pią 07 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Kilka lat męczyłem Canon'a A610 |
Domes napisał/a: | że nie mam wyboru i trzeba zdradzić Canon'a |
Jasne -po co się męczyć?
Z drugiej strony - nie brałbym jednego długiego i ciemnego spacerzooma, zwłaszcza że z ogniskowej powyżej 55mm korzysta się dość rzadko a 55mm to dość do portretu (to odpowiednik ponad 82mm na analogu czy FF) .
Ciemny długi koniec bardzo ogranicza jego zastosowanie - zmusza do windowania ISO - bo wymaga krótkich czasów naświetlania. (dla 100mm to minimum 1/150s).
Wolałbym różnicę w cenie przeznaczyć na osobny jaśniejszy obiektyw jak 50/1,8 czy 35mm albo dołożyć do czegoś długiego i jasnego (tamron 90/2,8macro, sigma 105/2,8 lub inny).
Wiem że nie bierzesz pod uwagę Pentaxa , ale przyjrzyj się temu korpusowi bo warto.
Tutejszyn - Pią 07 Mar, 2014
AndrzejM.Makuch napisał/a: | a 55mm to dość do portretu (to odpowiednik ponad 82mm na analogu czy FF) . | Mała dygresja... jaki to odpowiednik na analogu, czy FF, to może być istotne dla kogoś, kto fotografował na analogu, czy FF. Dla nowego pokolenia fotografów ta informacja jest nieprzydatna w ogóle.
Domes - Pią 07 Mar, 2014
AndrzejM.Makuch napisał/a: | Z drugiej strony - nie brałbym jednego długiego i ciemnego spacerzooma, zwłaszcza że z ogniskowej powyżej 55mm korzysta się dość rzadko a 55mm to dość do portretu (to odpowiednik ponad 82mm na analogu czy FF) .
Ciemny długi koniec bardzo ogranicza jego zastosowanie - zmusza do windowania ISO - bo wymaga krótkich czasów naświetlania. (dla 100mm to minimum 1/150s).
Wolałbym różnicę w cenie przeznaczyć na osobny jaśniejszy obiektyw jak 50/1,8 czy 35mm albo dołożyć do czegoś długiego i jasnego (tamron 90/2,8macro, sigma 105/2,8 lub inny). |
Obiektywy stałoogniskowe 35mm/50mm tak czy siak pewnie kupię. Mógłbym tylko kupić kit'owy 18-55 zamiast 18-105 żeby zaoszczędzić 400-500zł, ale nie wiem czy jest sens. 18-105 zawsze bardziej uniwersalny i jakość wykonania też chyba inna.
AndrzejM.Makuch napisał/a: | Wiem że nie bierzesz pod uwagę Pentaxa , ale przyjrzyj się temu korpusowi bo warto. |
Brałem pod uwagę K-30 ale chyba z obiektywami do niego słabo... Przynajmniej tych z logo Pentax, nie licząc Sigm/Tauro'ów. Przykładowo 35mm kosztuje 730zł i jasność 2.4 nie powala. Na plus K-30 fajne wykonanie, choć widziałem tylko fotki. Spory minus za brak odchylanego wyświetlacza, z doświadczenia wyniesionego z A610, wiem, że to często zbawienie...
Dżozef - Pią 07 Mar, 2014
Jeśli szczotkujesz pod kranem puszkę to tylko Pentax.
Jeśli trawisz cyjanotypię i zblurowane RAWy to tylko Nikon.
Jeśli chcesz drogo i populistycznie to tylko Sony
W pozostałych przypadkach to tylko Canon.
jaad75 - Pią 07 Mar, 2014
Dżozef napisał/a: | Jeśli szczotkujesz pod kranem puszkę to tylko Pentax.
Jeśli trawisz cyjanotypię i zblurowane RAWy to tylko Nikon.
Jeśli chcesz drogo i populistycznie to tylko Sony
W pozostałych przypadkach to tylko Canon. | Pewnie miało być śmiesznie, ale wyszło jak zwykle...
kojut - Pią 07 Mar, 2014
Dżozef, buahahaha, koń by się uśmiał
kufel - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Kilka lat męczyłem Canon'a A610 |
AndrzejM.Makuch napisał/a: | Jasne -po co się męczyć? | roznicy miedzy męczyć się a męczyć coś/kogoś pewnie nie widzisz...
jaad75 napisał/a: | Dżozef napisał/a:
Jeśli szczotkujesz pod kranem puszkę to tylko Pentax.
Jeśli trawisz cyjanotypię i zblurowane RAWy to tylko Nikon.
Jeśli chcesz drogo i populistycznie to tylko Sony
W pozostałych przypadkach to tylko Canon.
Pewnie miało być śmiesznie, ale wyszło jak zwykle... | oj tam, w końcu jakiś tam przerywnik od monotonnego wciskania pentaxa w każdym możliwym wątku :p
kozidron - Sob 08 Mar, 2014
kufel napisał/a: | oj tam, w końcu jakiś tam przerywnik od monotonnego wciskania pentaxa w każdym możliwym wątku :p |
ale to straszny suchar w stylu strasburgera
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Ciesze się, że zrobiło się wesoło ale fajnie jakby dalej było merytorycznie
Co do tego Pentaxa K-30. Proszę o odpowiedź na moje poprzednie pytanie:
"Brałem pod uwagę K-30 ale chyba z obiektywami do niego słabo... Przynajmniej tych z logo Pentax, nie licząc Sigm/Tauro'ów. Przykładowo 35mm kosztuje 730zł i jasność 2.4 nie powala."
nienietaktak - Sob 08 Mar, 2014
730 za obiektyw to naprawdę niewiele, a jasność nie jest zła.
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Sorry ale to mało przekonujące... Nie próbujmy na siłę naginać rzeczywistości Pentax'a, rozmawiajmy o faktach. Biorę go pod uwagę ale nie kupię go z bliżej nie sprecyzowanych powodów. Za tę samą cenę mamy obiektyw Nikon'a ze światłem 1.8, a z fizycznego punktu widzenia będzie to spora różnica.
nienietaktak - Sob 08 Mar, 2014
Domes, skoro wszystko wiesz, to po co jeszcze pytasz?
Rozważyłeś jeszcze inne właściwości tych szkieł oprócz jasności?
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | a z fizycznego punktu widzenia będzie to spora różnica. | z fizycznego punktu widzenia to jakieś 0.66EV różnicy, przy czym należy brać pod uwagę jeszcze jakość na poszczególnych przysłonach - Nikkor jest ok od f/2, Pentax od pełnej dziury. Ale fakt faktem, że jak dla mnie stałki w tym zakresie nie powinny być ciemniejsze niż f/2.
nienietaktak - Sob 08 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | jak dla mnie stałki w tym zakresie nie powinny być ciemniejsze niż f/2. |
ale nie masz ograniczeń finansowych?
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Ok, czyli biorąc wszystko pod uwagę, co będzie lepszym wyborem:
1. Nikon d5100 18-135mm + 35mm f/1.8
2. Pentax K-30 18-55mm + 35mm f/2.4
Ceny zestawów będą bardzo zbliżone. Jeśli można, to proszę również o krótkie uzadnienie
Co udało mi się wyłowić odnośnie porównań 35-tek:
Test Optyczne:
"Obiektyw (Pentax) jest cały „plastikowy”, ma niezbyt imponujące światło f/2.4 i jest droższy od Nikkora 1.8/35, który też jest udaną konstrukcją, a co ważne, wyraźnie jaśniejszą i mającą metalowy bagnet."
Test DxOMark:
"On the DxOMark score the Nikkor 35mm achieves 19 points versus 15 points for the Pentax lens; a gap of 4 points is enough to be noticeable. The gap is easily explained by the wider aperture available on the Nikkor 35mm which will help in low light conditions.
On resolution, users will have a choice: those who want homogeneity in the field will prefer the Pentax SMC 35mm f2.4 on the other hand those who care about resolution and detail will probably choose the more resolved lens-body combination of a Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G on a D5000."
nienietaktak napisał/a: | Domes, skoro wszystko wiesz, to po co jeszcze pytasz? |
Pokój temu domowi Nie wiem wszystkiego, dlatego tu jestem. Ale napisałeś to w taki sposób, że brak jest jakiejkolwiek argumentacji, tylko informacja, że nie jest taki zły i właściwie nie wiadomo co dalej robić z tematem.
nienietaktak - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Ale napisałeś to w taki sposób, że brak jest jakiejkolwiek argumentacji, tylko informacja, że nie jest taki zły i właściwie nie wiadomo co dalej robić z tematem |
Wystarczy trochę samodzielności i przejrzenie testów
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | jaad75 napisał/a:
Domes, skoro wszystko wiesz, to po co jeszcze pytasz? | Hmm, to ja to napisałem?
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Przepraszam, jakiś bug się wkradł- poprawione.
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | on the other hand those who care about resolution and detail will probably choose the more resolved lens-body combination of a Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G on a D5000. | A w jakiej konfiguracji testowany był Pentax?
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Pentax K-5
http://www.dxomark.com/Re...-for-comparison
Z tego co widzę obiektywy Pentax'a nie mają wbudowanej funkcji AF, która jest realizowany przez body. Z tego co czytałem przewaga była na korzyść AF w obiektywach. Jak ma się sprawa w tym przypadku? Drugi temat to stabilizacja obrazu w body, kontra VR w obiektywach Nikona.
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Pentax K-5 | Ustaw sobie D7000 i K-50 - najbardziej zbliżone matryce, do tego co chcesz kupić. Generalnie jednak, nie mam specjalnego zaufania do testów obiektywów na DxO - pomiary są niezbyt czytelne i mało jasne jak dla mnie.
Domes napisał/a: | Z tego co widzę obiektywy Pentax'a nie mają wbudowanej funkcji AF, która jest realizowany przez body. | Wbudowanego silnika AF. Zależy które - akurat te którymi jesteś zainteresowany nie mają.
Domes napisał/a: | Z tego co czytałem przewaga była na korzyść AF w obiektywach. Jak ma się sprawa w tym przypadku? | Jeśli chodzi o przypadek 35/1.8 vs 35/2.4, to akurat przewaga jest zdecydowanie po stronie Pentaksa i to zarówno jeśli chodzi o szybkość, jak i o celność, natomiast zaletą Nikkora jest cisza.
Domes napisał/a: | Drugi temat to stabilizacja obrazu w body, kontra VR w obiektywach Nikona. | Zależy co z czym porównujesz, przewagą stabilizacji w korpusie jest to, że jest z każdym szkłem i można ją również wykorzystać do kilku innych rzeczy poza stabilizowaniem, przewagą stabilizacji w obiektywach jest to, że jest lepiej zoptymalizowana pod dany obiektyw i stabilizowany jest również obraz w wizjerze.
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Dzięki jaad75 za wyjaśnienie wszystkich tematów. Na razie po przeanalizowaniu poruszonych kwestii Pentax mnie nie przekonuje ale przemyślę dokładnie temat. Może ktoś rzuci jeszcze nowe światło na porównanie obu systemów.
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | porównanie obu systemów | Póki co nie porównujesz systemów, tylko konkretne korpusy, z konkretnymi szkłami. W przypadku Pentaksa masz zdecydowanie lepszy korpus, w przypadku Nikona nieco lepszy (przynajmniej ja bym go wolał) obiektyw. Jeśli porównujesz systemy (choć to w Twoim przypadku mocno na wyrost), to Nikon jest bogatszym w obiektywy i akcesoria i łatwiej dostępnym systemem, natomiast są aspekty (np. współpraca ze szkłami starszymi, manualnymi, czy innych producentów) w których wybór systemu Pentaksa będzie korzystniejszym. Wszystko zależy od kierunku w którym będziesz się rozwijał.
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Użyłem słowa system w zakresie wytypowanych dla siebie wstępnie korpusów i obiektywów, nieważne.
Co dokładnie rozumiesz przez zdecydowanie lepszy korpus? Szczelność, materiały, stabilizację w body, 100% pokrycia w wizjerze? Co tak naprawdę z punktu widzenia zaawansowango amatora daje mi wybór Pentaxa nad Nikonem?
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Co dokładnie rozumiesz przez zdecydowanie lepszy korpus? | Było już sporo razy (ostatnio aż za często): dwie rolki, 100% krycia w znacznie większym pentapryzmatycznym wizjerze, sterowanie zewnętrznymi lampami z wbudowanej, celniejszy AF, mikrokalibracja obiektywów, lepsza konfigurowalność body, szybsza seria, krótszy dostępny czas naświetlania, uszczelnienia, stabilizacja (i dodatkowe możliwości z nią związane), współpraca z manualami/m42, a ostatnio także (po modyfikacji) możliwość robienia zdjęć z obiektywami kilku innych systemów (w tym Nikona). To tak z pamięci, pewnie jeszcze trochę by się znalazło...
Po prostu, korpus Pentaksa posiada cechy, które u konkurencji występują dopiero półkę wyżej, a i to nie zawsze, a D5100 to typowy korpus entry level. Czy też upper entry level, jak to ostatnio niektórzy nazywają.
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Dzięki za odpowiedź. Z mojego punktu widzenia, czyli zaawansowanego amatora, który jeszcze nie wie jak potoczy się jego przygoda z fotografią na co byś postawił? Rozumiem, że mamy znacznie lepszy korpus, kosztem szkieł entry level. Jeżeli chodzi o obiektywy to w tej samej cenie dostanę:
- Pentax 18-55mm vs Nikon 18-105mm
- Pentax 35mm f/2.4 vs Nikon 35mm f/1.8
- Pentax 50mm f/1.8 vs Nikon 50mm f/1.8
Pentax: AF i stabilizacja body, Nikon: obiektywy
Jak w praktyce wypadną różnice pomiędzy 35-tkami?
RB - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Dzięki za odpowiedź. Z mojego punktu widzenia, czyli zaawansowanego amatora, który jeszcze nie wie jak potoczy się jego przygoda z fotografią na co byś postawił? |
Na Nikona. Statystycznie dużo łatwiej jakikolwiek obiektyw (jaki sobie wymyślisz) kupić. W Polsce.
Chyba że w grę wchodzi dokręcanie do korpusu czegokolwiek, co znajdziesz na strychu i z kształtu obiektyw przypomina... to wtedy jednak Pentax.
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Dzięki. Rozważmy zatem jeszcze przypadek, że te 3 obiektywy zaspokoją wszystkie moje potrzeby na długi czas.
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Z mojego punktu widzenia, czyli zaawansowanego amatora, który jeszcze nie wie jak potoczy się jego przygoda z fotografią na co byś postawił? | Ja od lat używam głównie Pentaksa, choć mam cały czas trochę elementów systemu Nikona. Nigdy nawet przez myśl nie przeszła mi zmiana głównego systemu.
Domes napisał/a: | Pentax 18-55mm vs Nikon 18-105mm | Lepszym szkłem będzie Nikkor, choć jak na tę klasę szkieł 18-55, zwłaszcza w wersji innej niż DAL, bardzo zły nie jest. Tyle, że ta klasa szkieł, to tak czy inaczej śmieci.
Domes napisał/a: | - Pentax 35mm f/2.4 vs Nikon 35mm f/1.8 | Ja bym wolał Nikona, choć wbrew pozorom sytuacja jest tu całkiem wyrównana.
Domes napisał/a: | - Pentax 50mm f/1.8 vs Nikon 50mm f/1.8 | Nie mam praktycznych doświadczeń ani z tym Pentaksem, ani z nową wersją Nikkora. Użytkownicy Pentaksa 50/1.8 sobie chwalą i sample wyglądają ok, natomiast w tescie Optycznych wypadł raczej słabo. Nikkorem w wersji G się nie interesowałem, mam stara wersję i sobie chwalę, aczkolwiek na Pentaksie porównanie ze szkłami Pentaksa którymi dysponuję zdecydowanie przegrywa.
Domes napisał/a: | Pentax: AF i stabilizacja body, Nikon: obiektywy | Spośród tych obiektywów, tylko kitowy zoom Nikona jest stabilizowany. Ale znaczenia stabilizacji jako takiej, bym nie przeceniał - przydaje się, owszem, ale tylko w dość wąskim zakresie zastosowań.
RB napisał/a: | Na Nikona. Statystycznie dużo łatwiej jakikolwiek obiektyw (jaki sobie wymyślisz) kupić. W Polsce. | Łatwiej, ale nie "dużo łatwiej". Kupno obiektywów (z tych, które są w produkcji) to akurat żaden problem, chociaż niektórzy koledzy uczepili sie tego śmiesznego argumentu, jak rzep. Problemem są bardziej zaawansowane urządzenia, jak np. dostępność lamp firm niezależnych, radiowych wyzwalaczy TTL, obudów podwodnych itd. Tu Pentax zdecydowanie przegrywa i to zarówno dostepnością, jak i szerokością oferty. Szkieł jest na tyle dużo, że wystarczy dla 99% użytkowników. Statystycznie.
RB - Sob 08 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | Łatwiej, ale nie "dużo łatwiej" | IMO dużo bardziej dużo niż Pentax jest dużo lepszym korpusem...
jaad75 napisał/a: | Kupno obiektywów (z tych, które są w produkcji) to akurat żaden problem, chociaż niektórzy koledzy uczepili sie tego śmiesznego argumentu, jak rzep. |
Problemem nie jest zakup tego, co Pentax produkuje i sprowadza do nas (ninternet jest w końcu wszędzie). Problemem jest to czego Pentax nie ma w swojej ofercie. Nie jest tego dużo, ale właśnie dlatego podkresliłem, że chodzi o kogoś kro pojęcia nie ma co go będzie interesowało. I dal tego jest też słówko statystycznie. Oczywiscie, że da sie z Pentaxem nieźle żyć i być zadowolonym. Nie mniej niż z Nikona. Albo nawet z Canona
W zasadzie cała sprawa jest dość akademicka: bezpieczniejszym wyborem jest Nikon ze względu na rozległość systemu. Problemem jest tylko to czy ową rozległość się kiedykolwiek wykorzysta. Ogromna większość userów nigdy nie wychodzi poza standard, który (w róznych wariacjach) ma najmarniejszy nawet system.
Aby być konkurencyjnym Pentax oferuje w swych korpusach nieco więcej... ale znowu wcale nie są to (moim zdaniem) sprawy pierwszej potrzeby u zaczynajacego zabawę z fotografią. Nie mniej, kilka rzeczy jest naprawdę miłych, to dobrze zrobione i solidnie wyposażone korpusy. Ale Nikony też sie nie rozlatują i da się nimi sterować. a nawet o dziwo da sie robić fotki ne gorsze niż Pentaxami. Dla mnie sprawa jest prosta: zamiast deliberowac teoretycznie, spróbować samemu. Żaden z tych wyborów nie jest zły. A który lepszy... a co za róznica, w sumie w większości wypadków róznica jest kosmetyczna. Dzisiaj nie ma na rynku aparatów tak złych że ich wybór będzie wtopą. Kupić co się podoba i już.
Zamiast tych deliberacji IMO lepiej napisać subiektywna listę tego do czego się lepiej nie zbliżać:
Sony A3000 (bezlusterkowiec) - tragiczny jak na dzisiejsze czasy wizjer EVF
Canon 100d - za mały by być ergonomiczną lustrznką, za duży aby utrata ergonomii się opylała.
kufel - Sob 08 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | Domes napisał/a:
- Pentax 35mm f/2.4 vs Nikon 35mm f/1.8
Ja bym wolał Nikona, choć wbrew pozorom sytuacja jest tu całkiem wyrównana. | hmm.
komor - Sob 08 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | Kupno obiektywów (z tych, które są w produkcji) to akurat żaden problem, chociaż niektórzy koledzy uczepili sie tego śmiesznego argumentu, jak rzep. |
Dla mnie to nie jest wcale żaden śmieszny argument, tylko bardzo poważny. Wiele osób woli kupić obiektyw po uprzednim jego obejrzeniu i przestrzelaniu, a nie przez internet. A z dostępnością pentaksowych szkieł (lub kundelków z mocowaniem K) bywa różnie w sklepach. Ten argument może mieć szczególne znaczenie w sytuacji kiedy z jakością poszczególnych egzemplarzy bywa różnie. A wiemy, że bywa.
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
RB napisał/a: | ale znowu wcale nie są to (moim zdaniem) sprawy pierwszej potrzeby u zaczynajacego zabawę z fotografią. | Dla mnie są. Dobry wizjer i dwie rolki to coś, co w lustrzance jest jak dla mnie absolutnie niezbędne. Po prostu nie kupiłbym aparatu bez tego, zarówno teraz, jak i 10 lat temu. Podobnie jak nie kupiłbym dzisiaj lustrzanki bez mikrokalibracji AF. I mimo wszystko nie chciałbym być pozbawiony pokładowego sterowania lampami, nawet jeśli traktuję to mocno zastępczo.
Napisałem wyżej dlaczego - Pentax jest nieco lepszym optycznie, ale ciemniejszym i gorzej zbudowanym obiektywem. Mnie zależy by mieć do dyspozycji przyzwoite światło f/2, więc wolałbym Nikkora.
RB - Sob 08 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | RB napisał/a: | ale znowu wcale nie są to (moim zdaniem) sprawy pierwszej potrzeby u zaczynajacego zabawę z fotografią. | Dla mnie są. Dobry wizjer. |
Sorry...żaden APS-C nie ma sensownego wizjera. Nawetr najpentaksowniejszy z pentaksów (o... pszelaszam, k-3 nie miałem przyjemności). Z definicj nieomalże. Są to w zasadzie lepsze lub gorsze substytuty, róznica między którymi w porównaniu do normalnej matówki z choociażby starej Minolty formatu 135 jest pomijalna.
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
RB, jeśli porównujesz wizjer któregokolwiek ze współczesnych Pentaksów do D5100 i tym podobnych wynalazków i nie widzisz różnicy, to tylko współczuć. Wizjery Pentaksów, D7x00, czy 7D (od biedy 60D), to absolutne minimum dające komfort pracy.
BTW, stare wizjery analogowe bywały duże, ale to akurat wcale nie zawsze znaczy dobre. Wizjer musi mieć na tyle wysoki punkt oczny, żebyś nie musiał rozglądać się po kadrze, bo to zwyczajnie nie sprzyja wygodnemu kadrowaniu. A co do matówki, akurat mam również takie tradycyjne, z klinem i mikrorastrem.
Domes - Sob 08 Mar, 2014
Spokojnie Panowie Wybór pewnie niebawem zapadnie, muszę jeszcze na spokojnie to wszystko 'przetrawić'. Czy jeżeli chodzi o początkowy dylemat, lepszym wyborem faktycznie będzie zestaw od Nikona? Dla przypomnienia:
Domes napisał/a: | - body + obiektyw spacerowy i tutaj: Nikon d5100 18-105mm AF-S DX (2200zł) vs Canon 600d 18-135mm IS STM (2700zł)
- stałka 35mm: Nikkor 35mm AF-S DX f/1.8G (750zł) vs Canon EF 35mm f/2.0 (1150zł)
- stałka 50mm: Nikkor 50mm AF-S DX f/1.8G (710zł) / 50mm AF f/1.8D (530zł) vs Canon EF 50mm f/1.8 II (410zł)
Z opinii i testów jakie znalazłem obiektywy Nikona 18-105mm i 35mm wypadają lepiej od 18-135mm i 35mm Canon'a, a do tego body Nikona i szkła są sporo tańsze... 50-tki jakoś chyba podobnie jakościowo. W przypadku Nikona 50mm AF-S jest przebitka 300zł. |
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
Domes napisał/a: | Czy jeżeli chodzi o początkowy dylemat, lepszym wyborem faktycznie będzie zestaw od Nikona? | Jeśli chodzi o ten dylemat, to nie ma wątpliwości.
RB - Sob 08 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | RB, jeśli porównujesz wizjer któregokolwiek ze współczesnych Pentaksów do D5100 i tym podobnych wynalazków i nie widzisz różnicy, to tylko współczuć. |
Piszę, zw w porównaniu do wizjerów pełnej klatki to w zasadzie bez róznicy. Po prostu obracanie się w mocnoo ograniczonym światku i podniecanie duperelami. Cały Pentax. Aptekarska lepszość obrazowania, trochę lepsze korpusy i... tyle. Bardzo miłe korpusiki, niewatpliwie... ale jeśli ktoś wypisuje mi, ileż to dla niego stanowi wizjer i zaczyna o Pentaksie to chyba sorry bardzo upartym przeciwnikim tych okropnych szpanerów z FF musi być. Odmraża sobie uszęta z jakiś nieznanych mi przyczyn.
jaad75 - Sob 08 Mar, 2014
RB napisał/a: | Piszę, zw w porównaniu do wizjerów pełnej klatki to w zasadzie bez róznicy. | Otóż nie - zakładając muszlę 1.2x mam wizjer wielkościowo na poziomie wizjerów pełnoklatkowych (w przypadku Pentaksa akurat z podobnym punktem ocznym jak np. w niektórych pełnoklatkowych Nikonach) i ze 100% kryciem. Najwyraźniej po prostu nigdy nie patrzyłeś w te wizjery, ani nie porównywałeś z tymi jakiemi dysponują pełnoklatkowe DSLR-y, a przynajmniej część z nich. Poza tym sprawa jest prosta - nic zauważalnie lepszego w APS-C nie ma.
[ Dodano: Sob 08 Mar, 2014 22:20 ]
Efektywny rozmiar wizjera D5100, to 0.49 (punkt oczny 18mm), K-5/30/50 - 0.61 (punkt oczny 22mm), wizjery pełnoklatkowe to od 0.68, do 0.76, K-5/30/50 z muszlą 1.2x to 0.73... Rzeczywiście, aptekarskie różnice...
[ Dodano: Sob 08 Mar, 2014 22:33 ]
I jeszcze obrazowe porównanie - wymienione Pentaksy, to wielkość pomiędzy D90, a D300, D5100 odpowiada najmniejszym wizjerom Canona:
kufel - Pon 10 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | Napisałem wyżej dlaczego - Pentax jest nieco lepszym optycznie, ale ciemniejszym i gorzej zbudowanym obiektywem. Mnie zależy by mieć do dyspozycji przyzwoite światło f/2, więc wolałbym Nikkora. | dla mnie - reasumując wady i zalety obu - sprawa jest jednak oczywista wiele minusów byłbym w stanie przełknąć - ale światła 2.4 w stalce - nie.
nawet jeśli taki obiektyw miałby cały szereg zalet to ta jedna wada (cecha) z automatu go skreśla.
nienietaktak - Pon 10 Mar, 2014
kufel napisał/a: | z automatu go skreśla. |
automaty to zuo
jaad75 - Pon 10 Mar, 2014
kufel, tylko, że możemy to przełożyć na różnicę f/1.4, a f/1.8 i zacząć twierdzić, że szkła f/1.8 są z automatu skreślone... Zasadniczo zgadzam się z tym, że to jest za ciemne szkło, jak na stałkę i dla mnie nieatrakcyjne, bo ja realnie używam f/2 i używam go często, natomiast prawie nigdy nie schodzę niżej i w sumie kompletnie nieistotnym jest dla mnie, czy szkło jest f/1.4, czy f/1.8, tyle tylko, że teoretycznie to f/1.4 ma większe szanse być lepszym na f/2. Teoretycznie. Jeśli ktoś większość zdjęć robi jednak na f/2.8...
kufel - Wto 11 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | kufel, tylko, że możemy to przełożyć na różnicę f/1.4, a f/1.8 i zacząć twierdzić, że szkła f/1.8 są z automatu skreślone... | no właśnie nie tzn nie wg mnie. Szkła 1.4 - 1.8 to jednak dla mnie inna półka niż te 2.0 i więcej. A przynajmniej w kontekście ogniskowych o których tu dyskutujemy , bo co innego circa 2.2 na 35-50mm a co innego na 100mm i więcej.
jaad75 napisał/a: | Zasadniczo zgadzam się z tym, że to jest za ciemne szkło, jak na stałkę i dla mnie nieatrakcyjne, bo ja realnie używam f/2 i używam go często, natomiast prawie nigdy nie schodzę niżej i w sumie kompletnie nieistotnym jest dla mnie, czy szkło jest f/1.4, czy f/1.8, tyle tylko, że teoretycznie to f/1.4 ma większe szanse być lepszym na f/2. |
wszystko zatem przemawiam za szkłem jaśniejszym
jaad75 - Wto 11 Mar, 2014
kufel napisał/a: | no właśnie nie tzn nie wg mnie. Szkła 1.4 - 1.8 to jednak dla mnie inna półka niż te 2.0 | Szkła f/1.8, to zazwyczaj inna półka niż f/1.4, natomiast f/1.8 i f/2, to, jak dla mnie, zazwyczaj ta sama półka. Zazwyczaj, bo dla mnie światło nie jest czynnikiem jednoznacznie definiującym kategorię obiektywu. Poza tym, to 0.33EV to znikomy zysk, więc jeśli tylko światłosiłę rozpatrujemy umieściłbym je na jednej półce. Między szkłem f/1.8, a f/2.4 jest taka sama różnica, jak między szkłem f/1.4, a f/1.8.
mozer - Wto 11 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | Między szkłem f/1.8, a f/2.4 jest taka sama różnica, jak między szkłem f/1.4, a f/1.8. |
Wg tego co postulujesz od dawna na forum, nie - bo cyfrówki nie wykorzystują jasności 1.4, prawda?
jaad75 - Wto 11 Mar, 2014
mozer, nie tyle ja postuluję, co DxO i nie tyle nie wykorzystują w ogóle, co tracą część światła, tak, że nie zawsze opłaca się otwierać przysłonę w celu zmniejszenia szumu, bo gain jest i tak podbijany, ale akurat pominąłem tu tę stratę na najszerszych przysłonach, bo komuś może zależeć raczej na GO, niż świetle jako takim. Choć oczywiście, dla pełnego obrazu też należałoby o tym wspomnieć.
hijax_pl - Sro 12 Mar, 2014
Trzeba miec tez świadomość, że BSI to nie FSI. A Samsungowe ISOCELLe to juz zupełnie inna bajka, która rozwiąże problem opisany przez DxO.
mir - Sob 15 Mar, 2014
Ja osobiście kupiłbym używany 5 D mkI lub II i Tamrona 17-35 oraz 85/1,8 a potem dopiero myślałbym co dalej.
muzyk - Sob 15 Mar, 2014
mir napisał/a: | Ja osobiście kupiłbym używany 5 D mkI lub II i Tamrona 17-35 oraz 85/1,8 a potem dopiero myślałbym co dalej. |
Zrób to.
I Conam'em 5D da się ładne zdjęcia strzelić.
jaad75 - Sob 15 Mar, 2014
mir napisał/a: | Ja osobiście kupiłbym używany 5 D mkI | Ja osobiście bym tego paździerza patykiem nie tknął. Zwłaszcza, że mamy 2014.
muzyk - Nie 16 Mar, 2014
jaad75 napisał/a: | Ja osobiście bym tego paździerza patykiem nie tknął. |
No tak, cóż innego od użytkownika najelpszego systemu fotograficznego APSC na świecie.
jaad75 napisał/a: | Zwłaszcza, że mamy 2014. |
No i?
Nagle stare aparaty przestały robić zdjęcia?
Jaad. Zależy kto do czego co potrzebuje.
Znów posłużę się moim ulubionym portrecistą, który bardzo często swoje zdjęcia wykonuje Canonem 5d I.
mozer - Nie 16 Mar, 2014
muzyk, Boże, te zdjęcia są tak przeprocesowane, że w sumie wszystko jedno czym były robione Tym bardziej, że robi na f/5.6
muzyk - Nie 16 Mar, 2014
mozer napisał/a: | e zdjęcia są tak przeprocesowane |
Nie ma to najmniejszego znaczenia. Sam kadr został wykonany 5d.
Nadał się? Oczywiście.
mozer napisał/a: | w sumie wszystko jedno czym były robione Tym bardziej, że robi na f/5.6 |
Nie zawsze 5.6
mozer - Nie 16 Mar, 2014
muzyk napisał/a: | Sam kadr został wykonany 5d. |
Nie ma to najmniejszego znaczenia.
muzyk - Nie 16 Mar, 2014
mozer napisał/a: | Nie ma to najmniejszego znaczenia. |
Ma takie, że i tak starym aparatem można robić materiał do dalszej obróbki.
ZALEŻY co kto, do czego potrzebuje.
kozidron - Nie 16 Mar, 2014
to jakbym miał podchodzić do tematu jak wyżej wskazał muzyk, to wolałbym d700
lotofag - Nie 16 Mar, 2014
muzyk napisał/a: |
Ma takie, że i tak starym aparatem można robić materiał do dalszej obróbki.
ZALEŻY co kto, do czego potrzebuje.
|
Zależy jak bardzo ktoś chce obronić daną tezę - można dojść w ten sposób i do zdjęć z komórki Niedługo pewnie sam napiszesz w innym temacie o innym aparacie "po co komu taki paździerz jak są nowsze i lepsze"...
Na 5D dużo osób patrzy głównie przez pryzmat jego "pełnoklatkowości" i ceny jaką obecnie trzeba dać za ten korpus. Ale cudów nie ma - to obecnie mocno anachroniczny sprzęt i duża matryca tego nie ratuje (oczywiście dla osób zapatrzonych jedynie w ten format nie ma to znaczenia). Czy można nim to i owo nadal zrobić? Oczywiście, tak jak to i owo można zrobić "aparatem" w komórce czy pinholem - tak jak napisałeś zależnie od potrzeb. Po prostu warto zejść na ziemię i nie gloryfikować jak nie ma już czego. Od 2006r. minęło sporo czasu, jak na sprzęt elektroniczny to całe epoki.
kufel - Nie 16 Mar, 2014
lotofag napisał/a: | Zależy jak bardzo ktoś chce obronić daną tezę - można dojść w ten sposób i do zdjęć z komórki | "najlepszy jet ten aparat , który właśnie masz przy sobie"
lotofag napisał/a: | Na 5D dużo osób patrzy głównie przez pryzmat jego "pełnoklatkowości" i ceny jaką obecnie trzeba dać za ten korpus. Ale cudów nie ma - to obecnie mocno anachroniczny sprzęt i duża matryca tego nie ratuje (oczywiście dla osób zapatrzonych jedynie w ten format nie ma to znaczenia). | na niskim iso jakość zdjęć dalej jest bdb. co innego jak ktoś potrzebuje pracy na wysokim
lotofag - Nie 16 Mar, 2014
kufel napisał/a: | na niskim iso jakość zdjęć dalej jest bdb. |
A w którym aparacie nie jest? No więc w czym tak bryluje rzeczony 5D abstrahując od jego "pełnoklatkowości", że może na dzień dzisiejszy wzbudzać zainteresowanie?
lexus - Nie 16 Mar, 2014
lotofag napisał/a: | [ w czym tak bryluje rzeczony 5D |
Plastyka
kufel - Nie 16 Mar, 2014
lotofag napisał/a: | No więc w czym tak bryluje rzeczony 5D abstrahując od jego "pełnoklatkowości", że może na dzień dzisiejszy wzbudzać zainteresowanie? | cena
osobiscie, jak bym miał pchać sie w używkę to 5dmk1 bym pominął a rozważałbym 5dmk2 /d700.
lotofag - Nie 16 Mar, 2014
lexus napisał/a: |
Plastyka |
Szkoda że nie muzyka, albo język polski
Ba, niektórzy potraktują to na serio. Tak jak ci od "kolorów z CCD" i tym podobne przypadki.
lexus - Nie 16 Mar, 2014
lotofag napisał/a: |
Ba, niektórzy potraktują to na serio. |
No ale nie jesteś w stanie wszystkim doradzić i podejmować decyzje. Możliwe, że jakąś rolę odegra cena?
Znaleźć się może okazja zakupu nieużywanego za wiele 350D i co, zabronić?
lotofag - Nie 16 Mar, 2014
lexus napisał/a: |
No ale nie jesteś w stanie wszystkim doradzić i podejmować decyzje. Możliwe, że jakąś rolę odegra cena?
Znaleźć się może okazja zakupu nieużywanego za wiele 350D i co, zabronić? |
Oczywiście że odegra i jest to IMHO główny bodziec do zakupu 5D jak komuś robi się kisiel w gaciach na hasło FF a portfel z tych raczej cieńszych Piłem bardziej do tej "plastyki".
A co do 350D to np. dla mnie żadna okazja, chyba żeby był za równowartość flaszki to można do zabawy kupić. No i traf "nieużywany za wiele". Może nie tak radykalnie ale podobnie jest z 5D - okazyjnie można, bo dlaczego nie, gorzej z "nieużywany za wiele", a tak czy siak szału nie robi poza gronem zatwardziałych zwolenników.
A bronić oczywiście nic nikomu nie zamierzam, po prostu dyskutujemy.
lexus - Nie 16 Mar, 2014
Wszystko się zgadza, no ale żeby pić do plastyki nie znaczy, że to złe towarzystwo.
Nie można oczywiście wykluczyć, że ktoś kupuje taki (np. 5D czy 350D) korpus do rozpoczęcia swojego (czy też dziatki) doświadczenia z fotografią. Robi to uświadomiony pewnymi ograniczeniami takiego starocia.
Ponadto, takie "nieużywane za wiele" rzeczy to nic nowego, dość sporo jest rożnego rodzaju sprzętów kupionych i zapomnianych, gdzieś w piwnicy czy na strychu.
mozer - Nie 16 Mar, 2014
lotofag, od 350D proszę się odczepić - zrobiłem nim sporo fajnych zdjęć! ;P
kufel - Pon 17 Mar, 2014
lotofag napisał/a: | A w którym aparacie nie jest? | mnie chodzi o per pixel sharpness, ilosc detalu,etc. wtedy chyba nie do pobicia. przynajmniej w tej cenie. chętnie bym zobaczył porównanie z dzisiejszymi konstrukcjami.
lotofag napisał/a: | Oczywiście że odegra i jest to IMHO główny bodziec do zakupu 5D jak komuś robi się kisiel w gaciach na hasło FF a portfel z tych raczej cieńszych Piłem bardziej do tej "plastyki". |
lotofag, ja tam wyznawcą ff nie jestem , ale u Ciebie widzę jakieś skrzywione postrzeganie tego formatu i jego użytkowników.
muzyk - Pon 17 Mar, 2014
lotofag napisał/a: | No więc w czym tak bryluje rzeczony 5D abstrahując od jego "pełnoklatkowości" | W niczym, ale faktu "pełnoklatkowości" pominąć się nie da, bo ten w tym przypadku jest koronny.
Po prostu 5D to najtańszy chyba FF, a co za tym idzie, format, dzięki któremu dostaje się za małe pieniądze płytką GO - czyli jak to w jednym wątku o zaletach APSC i FF, "wycinanie" obiektów w kadrze.
Poza tym, dość duży wizjer w porównaniu do APSc?
O przyzwoitej jakości zdjęciach z 12 Mpx nie ma co piać, bo to oczywiste.
Innymi słowy: zakup tego zabytku ma sens wówczas, gdy kupujący wie co kupuje.
mozer - Pon 17 Mar, 2014
kufel napisał/a: | mnie chodzi o per pixel sharpness, ilosc detalu,etc. |
Jakiś czas temu prosiłem o pokazanie tego wzrostu 'ilości detalu' na pełnej klatce. Nikt nie zaprezentował niczego, co by mnie przekonało... Hm... właściwie niewiele w ogóle zostało pokazane, a dużo nagadane teorii
dcs - Pon 17 Mar, 2014
mozer, http://tnij.org/g4ujnq7
mozer - Pon 17 Mar, 2014
dcs, no i? w którym miejscu ta przewaga, bo chyba jestem ślepy
dcs - Pon 17 Mar, 2014
Takie wątpliwości możesz rozwiać tylko u lekarza.
DPR jest dobre do udowadniania różnych tez.
Może porównanie tych samysh szkieł na 24-mpix na dxo i "sharpnes mpix", albo mtf-y.
[ Dodano: Pon 17 Mar, 2014 08:16 ]
na wybitnym szkle
http://tnij.org/3dtd5sh
http://tnij.org/97bgc0x
-na słabszych będzie większa (nie sprawdzałem)
Armando - Wto 18 Mar, 2014
odpuscilbym sobie te kitowe zoomy, kupilbym Tamrona 28-75 2.8 (mialem, polecam)
chyba ze bardzo potrzebujesz szerokiego kąta, a zdrugiej strony bylbys przygotowany na FF
cala resta, stalki i body, IMHO dobrze wybrana
|
|