forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Canon 18-55 IS II ustawiony na 28mm (f/4) czy Canon 28mm 2.8

adf1985 - Nie 08 Cze, 2014
Temat postu: Canon 18-55 IS II ustawiony na 28mm (f/4) czy Canon 28mm 2.8
Witam,

Posiadam aparat 600D, a do tego 3 obiektywy:

1. 10-22 USM
2. 18-55 IS II
3. 50 1.8 mk2

Jestem amatorem, na zdjęciach nie zarabiam. Z puszki oraz obiektywów 10-22 oraz 50mm 1.8 jestem zadowolony. Mam odpowiednik 16-35 oraz portretówkę, która stanowi ekwiwalent 80mm (wiem, że lepsze jest 85mm, ale powtarzam, jestem amatorem).

I teraz rzeczowe pytanie.

Interesuje mnie zakup standardu. Wiem już co chcę kupić jako standard (ma na to wpływ częstotliwość użytkowania oraz przede wszystkim cena) i nie chcę tutaj się pytać jaki standard kupić, ale czy w ogóle kupić.

Planuję kupić sobie 28mm 2.8 - ten pierwszy, co kosztuje jedynie 600-700 zł. Miałem kiedyś i był spoko, ale niestety sprzedałem :( .

Problem z decyzją polega na tym, że na obiektywie 18-55 IS II, którym dysponuję przykleiłem sobie tasiemką na ogniskowej 28mm i szkiełko to przy tej wartości ma f/4, a więc jest jedną działkę ciemniejsze, przy czym posiada tez stabilizację o wydajności ok. 1EV. Wyprzedzam pytania - tak, wiem, że światło jest lepsze niż stabilizacja.

Przebadałem szczegółowo rozdzielczości obu obiektywów, biorąc pod uwagę matryce na jakich je testowano - doszedłem do wniosku, że 18-55 is II ustawiony na 28mm przy pełnej dziurze f/4 ma praktycznie taką samą ostrość obrazu, jak stałka 28mm 2.8 na pełnej dziurze (stałka w zasadzie ma trochę gorsze rogi, ale mi to nie przeszkadza). Pod względem dystorsji i winiety są zbliżone. 28mm 2.8 ma niestety 5-listkową przysłonę, ale na pełnej dziurze jest na tyle ostry, że można się tym czasem nie martwić - dla mnie w każdym razie nie ma to znaczenia. Generalnie te szkła na 28mm są bardzo podobne, można by rzec, że są tak zbliżone, że jedyną różnicą wydaje się 1EV na korzyść stałki.